Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO NR. I-621 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4024 ir LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO NR. I-621 6 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1058
2018 m. sausio 10 d. Nr. 39
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. lapkričio 15 d. sprendimo Nr. SV-S-471 „Dėl teisės aktų projektų išvadų“ 1.2 ir 1.4 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4024 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4024) ir Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 6 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1058 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-1058; toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymų projektus svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos 2019 metų ir 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektais dėl toliau nurodytų priežasčių:
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, įgyvendindama Septynioliktosios Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 9.5 papunktį ir vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 1.2.1 papunktyje nurodytą priemonę, parengė ir Lietuvos Respublikos Seimas 2017 m. gruodžio 5 d. priėmė Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 pakeitimo įstatymą Nr. XIII-822 (toliau – Įstatymas Nr. XIII-822), kuris įsigaliojo 2018 m. sausio 1 d. Siekiant mažinti vaikų skurdą ir pajamų nelygybę, Įstatymu Nr. XIII-822 įteisinta vienodo dydžio universali išmoka vaikui visiems vaikams nuo gimimo iki 18 metų ir vyresniems, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą (įskaitant ir profesinio mokymo įstaigose besimokančius pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa), bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 21 metai, kiekvienam vaikui skiriant 0,79 bazinės socialinės išmokos (toliau – BSI) dydžio (t. y. 30 eurų) išmoką per mėnesį. Taip pat papildomai išmoka vaikui skiriama šeimoms, auginančioms ir (ar) globojančioms vieną ar du vaikus, jeigu šeimos pajamos vienam asmeniui per mėnesį yra mažesnės negu 1,5 valstybės remiamų pajamų dydžio (t. y. 183 eurai), ir šeimoms, auginančioms ir (ar) globojančioms tris ar daugiau vaikų, nevertinant šeimos gaunamų pajamų, vaikams nuo gimimo dienos iki 2 metų skiriant 0,75 BSI (t. y. 28,5 euro) dydžio, nuo 2 iki 18 metų ir vyresniems, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą (įskaitant ir profesinio mokymo įstaigose besimokančius pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa), bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 21 metai, – 0,4 BSI (t. y. 15,2 euro) dydžio išmoką per mėnesį. Įstatymas Nr. XIII-822 sudaro sąlygas išmoką vaikui gauti visiems vaikams – tiek auginamiems šeimoje, tiek globojamiems, nepriklausomai nuo globos (rūpybos) formos, taip pat finansiškai papildomai remiamos gausios ir nepasiturinčios šeimos, auginančios vaikus. Planuojama, kad 2018 metais išmoką vaikui papildomai gaus apie 400,0 tūkst. vaikų (iš viso išmoką vaikui gaus apie 530,8 tūkst. vaikų) ir tam iš valstybės biudžeto 2018 metams skirta 231,6 mln. eurų.
2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį, kad 2017 m. gruodžio 12 d. priimtas Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, kuriame suformuoti valdžios sektoriaus finansiniai rodikliai atitinka fiskalinės drausmės nuostatas, tačiau išnaudojamas visas valstybės biudžeto išlaidų limitas. Todėl įgyvendinti Įstatymų projektų nuostatas ir prisiimti naujus įsipareigojimus, kuriems vykdyti reikėtų papildomų valstybės biudžeto lėšų (pavyzdžiui, pagal Įstatymo projekto Nr. XIIP-4024 siūlomą teisinį reguliavimą, preliminariais skaičiavimais, išmoką vaikui 2018 metais gautų apie 270 tūkst. vaikų ir tam iš valstybės biudžeto papildomai reikėtų apie 164,9 mln. eurų per metus), 2018 metais nėra finansinių galimybių, nes būtų viršyta didžiausia leistina valdžios sektoriaus išlaidų didėjimo riba.