ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024–2026 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS VEIKSMŲ PLANo PATVIRTINIMO

 

2023 m. lapkričio 30 d. Nr. 1-TS-323

Anykščiai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 4 punktu ir 4 dalimi, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymą Nr. 2–283 „Dėl korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ Anykščių rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Anykščių rajono savivaldybės 2024–2026 metų korupcijos prevencijos veiksmų planą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Anykščių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. gruodžio 30 d. sprendimą Nr. 1-TS-362 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės 2020–2023 metų korupcijos prevencijos programos patvirtinimo“.

3. Nustatyti, kad sprendimas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

Šis sprendimas yra skelbiamas Teisės aktų registre ir Anykščių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt.

 

 

 

Meras                                                                                                                        Kęstutis Tubis

 

PATVIRTINTA

Anykščių rajono savivaldybės tarybos

2023 m. lapkričio 30 d. sprendimu Nr. 1-TS-323

 

 

 

ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

2024–2026 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS

VEIKSMŲ PLANAS

 

TURINYS

 

 

 

 

 

 

I SKYRIUS. BENDROSIOS NUOSTATOS................................................................................... 4

 

II SKYRIUS. KORUPCIJOS RIZIKOS VEIKSNIŲ IR APLINKOS ANALIZĖ...................... 5

 

III SKYRIUS. VEIKSMŲ PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI 14

 

IV SKYRIUS. VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS............................................................................................................................................................ 15

 

V SKYRIUS. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS............................................................................ 16

 

ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024–2026 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS

 

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS................................................................ 17

 


 

 

I SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Anykščių rajono savivaldybės 2024–2026 metų korupcijos prevencijos veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (toliau – LR KPĮ), 2022–2033 metų Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos nacionaline darbotvarke, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. XIV-1178 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais patvirtinimo“, ir atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 2–283 „Dėl korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Veiksmų planas skirtas korupcijos prevencijai Anykščių rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė) ir jos valdomose įmonėse ir įstaigose, kurių savininkė (dalininkė) ji yra, užtikrinti.                     

2. Veiksmų plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

3. Veiksmų plano tikslas – nustatyti pagrindinius kovos su korupcija Savivaldybėje tikslus ir uždavinius, korupcijos prevencijos subjektus, jų teises ir pareigas korupcijos prevencijos srityje, vienyti Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių ir jos kontroliuojamų įmonių ir įstaigų pastangas įgyvendinant korupcijos prevencijos priemones. Siekti aktyvinti visuomenės paramą įgyvendinant numatytas kovos su korupcija priemones, plėtoti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su Savivaldybei pavaldžiomis įstaigomis ir įmonėmis, nevyriausybinėmis ar kitomis organizacijomis, fiziniais asmenimis, skatinti visuomenės nepakantumą korupcijai. Veiksmų planas grindžiamas korupcijos prevencija, Savivaldybės ir jos valdomų įmonių bei įstaigų vadovų, valstybės tarnautojų (darbuotojų) antikorupciniu švietimu, mokymu ir informavimu.

4. Veiksmų plano strateginės kryptys yra – korupcijos prevencija,  t. y. veiksminga ir kryptinga korupcijos prevencijos priemonių sistema, orientuota į korupcijos atsiradimo ir plėtojimo prielaidų šalinimą bei antikorupcinis švietimas, t. y. antikorupcinės kultūros plėtojimas, į antikorupcinę veiklą įtraukiant visuomenę, skatinti nepakantumą korupcijai bei didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, biudžetinėmis ir viešosiomis įstaigomis bei kontroliuojamomis įmonėmis.

5. Veiksmų plano nuostatos yra privalomos visoms Savivaldybės įstaigoms ir įmonėms.

6. Veiksmų planas parengtas 3 metams.

7. Veiksmų plano projektas rengiamas ir derinamas su Savivaldybei pavaldžiomis įstaigomis, įmonėmis bei Anykščių rajono savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisija. Plano ar jo projekto vertinimas atliekamas ne ilgiau kaip per 10 darbo dienų nuo Planą ar jo projektą parengusių subjektų prašymo gavimo dienos arba tiesioginio vadovo pavedimo gavimo dienos

 

 

II SKYRIUS

 

KORUPCIJOS RIZIKOS VEIKSNIŲ IR APLINKOS ANALIZĖ

 

8. 2023 m. vasario–kovo mėnesiais Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“ atliko tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2022 / 2023“, kurį inicijavo LR Specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT).

Buvo tiriamos trys tikslinės grupės: Lietuvos gyventojai, verslo įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai. Iš viso buvo apklausti 1001 Lietuvos gyventojai, 500 verslo įmonių vadovai, 740 valstybės tarnautojai.

Tyrimo tikslas – įvertinti korupcinę situaciją Lietuvoje bei palyginti ją su ankstesnių metų rezultatais. Tyrimo uždaviniai: įvertinti tikslinių grupių požiūrį į korupciją, korupcijos paplitimą įvairiose institucijose, nustatyti respondentų korupcinę patirtį, įvertinti antikorupcinį potencialą, sprendimų priėmimo atvirumą Lietuvoje. Taip pat klausimynuose buvo specialus klausimų blokas apie STT įvaizdį, viešuosius pirkimus, savivaldybių įstaigų darbo vertinimą, civilinį turto konfiskavimą, demokratiją Lietuvoje, pasitikėjimą svarbiausiomis valstybės institucijomis.

Tarp Lietuvos gyventojams aktualių problemų korupcija užima 5-ą vietą (iš 18) po infliacijos, mažų atlyginimų, sveikatos apsaugos problemų ir narkotikų vartojimo. Kaip labai rimtą problemą korupciją nurodė 34 proc. gyventojų. Lyginant su 2021 m. nurodžiusių, kad korupcija yra rimta problema, yra vienu procentiniu punktu mažiau, tai žemiausia rodiklio reikšmė nuo 2007 m. Įmonių vadovai korupciją, kaip labai rimtą problemą, paminėjo 7-oje vietoje – 24 proc. (2021 m. – 26 proc.), o valstybės tarnautojai – 5-oje vietoje – 32 proc. (2021 m. – 31 proc.). Tarp įvairių tikslinių grupių pastebimas tolimesnis korupcijos, kaip problemos, reikšmės mažėjimas. Verslininkams buvo pateiktas ir klausimas apie verslą stabdančias problemas. Korupcija buvo minima 9-oje vietoje po ekonominio nestabilumo, mokesčių, administracinės naštos ir kitų problemų. Korupciją paminėjo 9 proc. (2021 m. – 7 proc., 2020 m. – 15 proc.) įmonių vadovų.

26 proc. Lietuvos gyventojų mano, kad korupcijos mastai per 5 metus išaugo, 33 proc. – kad nepakito ir 27 proc. – kad sumažėjo. Pesimistų, lyginant su 2021 m., dalis nepakito. Vertindami pastarųjų 12 mėnesių dinamiką, 19 proc. respondentų nurodė, kad korupcija išaugo, o kad sumažėjo – 15 proc. (buvo atitinkamai 23 proc. ir 18 proc.). Ateities atžvilgiu yra dvigubai daugiau optimistų (26 proc.), negu pesimistų (13 proc.) (prieš metus atitinkamai 25 proc. ir 20 proc.). 21 proc. įmonių vadovų nurodė, kad per 5 metus korupcijos mastai išaugo. Nurodžiusių, kad korupcija sumažėjo, yra daugiau – 32 proc. (2007 m. – 13 proc., 2008 m. – 16 proc., 2011 m. – 19 proc., 2014 m. – 25 proc., 2016 m. – 31 proc., 2018 m. – 38 proc., 2019 m. – 37 proc., 2020 m. – 39 proc., 2021 m. – 33 proc.). Ateities atžvilgiu daugiau optimistų nei pesimistų: nurodė, kad per ateinančius 3 metus korupcija sumažės – 26 proc., o kad padidės – 15 proc. Daugumos valstybės tarnautojų nuomone, korupcijos mastai per 5 metus sumažėjo (66 proc. respondentų), padidėjimą nurodė tik 10 proc.

Kaip labiausiai paplitusius korupcinius reiškinius („labai paplitę“) gyventojai nurodė naudojimąsi tarnybiniu automobiliu asmeniniais tikslais – 32 proc., kai asmuo gydytojui atsidėkoja pinigais po sėkmingai atliktos operacijos – 30 proc., kai per pažintis yra įsidarbinama į valstybės instituciją – 25 proc. Labai dažnai buvo minimos tokios korupcijos formos kaip nepotizmas, politinių partijų narių protegavimas. Šios situacijos buvo dažniausiai minimos ir ankstesniais metais.

Atvirame klausime 2022 m. gyventojų nuomone labiausiai korumpuotos institucijos: gydymo įstaigos – 52 proc., Seimas – 35 proc., teismai – 33 proc., savivaldybės  – 24 proc., partijos – 16 proc. Lyginant su 2021 m., rečiau yra minimi teismai. Įmonių atstovų nuomone, labiausiai korumpuotos yra gydymo įstaigos – 36 proc., antroje vietoje teismai – 27 proc., trečioje vietoje – savivaldybės – 25 proc.. Kaip ir ankstesniuose tyrimuose, valstybės tarnautojai atvirame klausime kaip labiausiai korumpuotas įstaigas nurodė sveikatos apsaugos institucijas – 53 proc.. Toliau seka savivaldybės – 40 proc.,  Seimas 32 proc. ir teismai – 28 proc. Taigi, visoms trims tikslinėms grupėms atvirame klausime labiausiai korumpuotų institucijų ketvertukas yra tas pats: gydymo įstaigos, teismai, Seimas ir savivaldybės.

Dauguma gyventojų (63 proc.) mano, kad kyšis padeda spręsti problemas. Ši dalis nuo 2007 m. sumažėjo (buvo 85 proc.). 18 proc. gyventojų duotų kyšį, kad išspręstų savo problemas, dar 39 proc. pažymėjo, kad tai priklauso nuo aplinkybių. Patiems respondentams per 12 mėnesių kyšį siūlė 2 proc. atvejų.

Sutinka, kad kyšis padeda spręsti problemas, 34 proc. įmonių vadovų (tai mažiau nei 2021 m. – 41 proc.). Duotų kyšį 6 proc. įmonių vadovų, dar 22 proc. tą darytų priklausomai nuo aplinkybių. 15 proc. valstybės tarnautojų nurodė, kad kyšis padeda spręsti problemas (2021 m. 21 proc.).

Per 12 mėnesių kyšį yra davę 10 proc. gyventojų, o per 5 metus – 20 proc. (tai žemiausias rezultatas nuo 2007 metų). Per 12 mėnesių kyšį yra davę 5 proc. įmonių atstovų, o per 5 metus – 11 proc. (tai maždaug tiek pat, kaip 2021 m.). 1 proc. valstybės tarnautojų nurodė, kad per 12 mėn. jiems yra tekę duoti kyšį, tai maždaug tiek pat, kaip prieš metus (2021 m. – 2 proc., 2020 m. – 1 proc., 2019 m. – 2 proc., 2018 m. – 4 proc., 2016 m. – 6 proc.). Per 5 metus davė kyšį – 8 proc. (2021 m. – 11 proc., 2020 m. – 9 proc., 2019 m. – 9 proc., 2018 m. – 12 proc., 2016 m. – 19 proc.).

Kaip ir ankstesniais metais, buvo matuojami kyšių prievartavimo indeksai (dalis respondentų, kurių manymu, įstaigoje, kurioje jis apsilankė buvo norima gauti kyšį) ir kyšių davimo indeksai (dalis respondentų, kurių teigimu, jie apsilankymo įstaigoje metu davė kyšį). Tarp intensyviau gyventojų lankomų įstaigų didžiausi su kyšiais susieti indeksai yra respublikinėse ligoninėse (prievartavimo – 0,22, davimo – 0,17), miestų ir rajonų ligoninėse (kyšių prievartavimo indeksas siekia 0,18, o kyšių davimo – 0,12). Lyginant su 2021 m. šie rodikliai sumažėjo. Ypač dideli pozityvūs pokyčiai matomi nuo 2007 m.

Didžiausi gyventojų pasinaudojimo pažintimis indeksai yra būdingi įsidarbinant į privatų sektorių (0,24), dėl chirurginių operacijų (0,15). Didžiausias kyšių prievartavimo indeksas yra dėl chirurginių operacijų (0,32).

2022 m. nebuvo nei vienos institucijos ar procedūros, kur lankėsi / naudojosi įmonių vadovai (ne mažiau N=100), kur kyšio prievartavimo ar davimo indeksai būtų bent kiek žymesni (viršytų 0,1).

Valstybės tarnautojų manymu, labiausiai kyšio yra tikimasi miestų ir rajonų ligoninėse (0,19), respublikinėse ligoninėse (0,14). Čia paminėtos institucijos, kuriose lankėsi ne mažiau 100 respondentų.

Dėl korupcijos paplitimo gyventojai pirmiausiai kaltina valstybės tarnautojus 73 proc., teisėjus 71 proc., prokurorus 72 proc., politikus 72 proc.. Padaugėjo kaltinančių savo aplinką, save. Įmonių vadovai dėl korupcijos pirmiausiai kaltina valstybės tarnautojus 74 proc. Valstybės tarnautojai dėl korupcijos labiausiai kaltina politikus 78 proc., teisėjus 77 proc.

Į klausimą, kokios institucijos ir socialinės grupės labiausiai gali prisidėti prie korupcijos mažinimo, gyventojai dažniausiai atsakė, kad tai STT – 56 proc. (buvo 58 proc.), Seimas – 50 proc. (buvo 45 proc.), teisėsaugos institucijos – 49 proc. (buvo 52 proc.). Valstybės tarnautojai pirmiausiai nurodė LR Seimą – 71 proc., teisėsaugos institucijas – 66 proc., STT – 63 proc.

58 proc. gyventojų žino, kur kreiptis, norint pranešti apie korupcijos atvejį (tai didžiausia rodiklio reikšmė nuo 2007 m.). Dažniausiai būtų kreipiamasi į STT (61 proc. nuo žinančių). 76 proc. įmonių vadovų žino, kur kreiptis, norint pranešti apie korupcijos atvejį (tai didžiausia rodiklio reikšmė nuo 2007 m.). Dažniausiai buvo nurodoma STT (73 proc.). Dar daugiau žino, kur reikėtų kreiptis, valstybės tarnautojai – 84 proc.

Dauguma apklaustųjų žino ar yra girdėję apie STT: gyventojai 84 proc., įmonių vadovai 92 proc., valstybės tarnautojai 98 proc. Dauguma pasitiki STT: gyventojai 50 proc. (nepasitiki 17 proc.), įmonių vadovai 58 proc. (nepasitiki 14 proc.), valstybės tarnautojai 78 proc. (nepasitiki 9 proc.).

Svarbiausiu informacijos šaltiniu apie korupcijos procesus gyventojams išlieka televizija (49 proc.), palaipsniui didėja internetinės žiniasklaidos svarba (28 proc.). Įmonių vadovams pirmoje vietoje yra internetinė žiniasklaida 51 proc. (didžiausia rodiklio reikšmė nuo 2007 m.), o televizija antroje – 32 proc. Valstybės tarnautojams televizijos ir internetinės žiniasklaidos vaidmuo yra apylygis – 33 proc. ir 31 proc.

42 proc. gyventojų nuomone sprendimų priėmimas Lietuvoje yra uždaras (2021 m. – 41 proc., 2020 m. – 43 proc., 2019 m. – 34 proc.) ir 11 proc. – atviras, įmonių vadovų vertinimai – 34 proc. nuomone sprendimų priėmimas yra uždaras (10 proc. atviras). Kiek geriau sprendimų priėmimo procesą įvertino valstybės tarnautojai, jų manymu sprendimų priėmimas yra atviras – 20 proc., ir 25 proc. teigia, kad uždaras.

Geriausiai demokratijos būklę Lietuvoje įvertino valstybės tarnautojai: 44 proc. gerų ir tik 4 proc. blogų vertinimų. Gyventojų ir įmonių vadovų vertinimai buvo santūresni: įmonės 23 proc. teigiamų ir 17 proc. neigiamų vertinimų, gyventojai 19 proc. teigiamų ir 18 proc. neigiamų vertinimų.

Lietuvos gyventojai žiniasklaidą, teisminę valdžią, vykdomąją valdžią ir įstatymų leidžiamąją valdžią įvertino greičiau nepalankiai, nei palankiai: t. y. daugiau nepasitikinčių nei pasitikinčių. Įmonių vadovų vertinimai palankesni, tačiau tik teisminės valdžios atveju pasitikinčių yra daugiau, negu nepasitikinčių. Viešojo sektoriaus institucijomis pasitiki net 86 proc. apklaustų valstybės tarnautojų.

Santykinai galima išskirti šias korupcijos prielaidas:

a) teisines (teisės aktų netobulumas, dažnas jų keitimas, kontrolės sistemų, teisinių procedūrų ir priemonių netobulumas, profesinių elgesio kodeksų nebuvimas valstybės tarnyboje, svarbiausių etikos principų nesilaikymas);

b) institucines (netobuli darbuotojų priėmimo į tarnybą atrankos kriterijai, motyvacinės karjeros sistemos nebuvimas, darbuotojų, žinančių apie korupcijos atvejus, baimė dalyvauti antikorupcinėje veikloje);

c) bendrąsias (visuomenės pilietiškumo stoka, nesipriešinimas korumpuotiems valstybės tarnautojams ir pasyvumas antikorupcinėje veikloje).

9. Anykščių rajono savivaldybės 2020–2023 m. Korupcijos prevencijos programos įgyvendinimas. Anykščių rajono savivaldybės 2020–2023 metų korupcijos prevencijos programa (toliau – Programa) buvo patvirtinta Anykščių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. gruodžio 30 d. sprendimu Nr. 1-TS-362 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės 2020–2023 metų korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“. Programa sudaryta vadovaujantis institucinio strateginio planavimo aplinkos analizės principais ir apima išorinių ir vidinių veiksnių, grėsmių ir galimybių analizę.

10. Programa buvo siekiama užtikrinti antikorupcinių priemonių įgyvendinimo kontrolę, pasiekti, kad Savivaldybės įstaigose būtų paskirti asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją. Pasiekti rezultatai:

10.1. Savivaldybėje veikia Anykščių rajono savivaldybės antikorupcijos komisija, sudaryta Anykščių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. gegužės 16 d. sprendimu Nr. TS-201 „Dėl antikorupcijos komisijos sudarymo ir jos  nuostatų patvirtinimo”. Per ataskaitinį 2020–2023 m. laikotarpį Anykščių rajono savivaldybės Antikorupcijos komisija į posėdį susirinko 1 (vieną) kartą. Buvo siekiama užtikrinti antikorupcinę kontrolę, parengti priemones, užtikrinančias antikorupcinės kontrolės ir prevencijos mechanizmo skaidrumą. 2023 m. birželio 29 d. tarybos sprendimu Nr. 1-TS-217 patvirtinta 2023–2027 m. Antikorupcijos komisijos sudėtis ir jos veiklos nuostatai.

10.2. Per ataskaitinį laikotarpį Anykščių rajono savivaldybėje neužfiksuota tarnybinių nusižengimų, susijusių su korupcine veikla.

10.3. 2021 metais Savivaldybei pavaldžiose įstaigose Korupcijos pasireiškimo tikimybės tyrimas buvo atliktas paramos viešiesiems ir juridiniams asmenims pagal sporto ir sveikatingumo skatinimo programas teikimo ir šios paramos tinkamo įgyvendinimo kontrolės srityje. Parengtos motyvuotos išvados ir pateiktos STT Panevėžio valdybai, išnagrinėjo pateiktas išvadas ir priėmė sprendimą Anykščių rajono savivaldybėje korupcijos rizikos analizės neatlikti. Motyvuota išvada pateikta viešai www.anyksciai.lt. 2022 m. Korupcijos pasireiškimo tikimybės tyrimas buvo atliktas Anykščių rajono švietimo įstaigose, parengtos ir pateiktos motyvuotos išvados kiekvienai įstaigai asmeniškai.

10.4. Visais atvejai kreiptasi į STT dėl informacijos apie asmenis, siekiančius eiti Savivaldybėje ar Savivaldybės įstaigose pareigas, numatytas LR KPĮ 9 straipsnio 1 dalyje.

10.5. Įgyvendinant Anykščių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2020–2023 m. programos priemonių plano uždavinius, Anykščių rajono savivaldybės administracijoje paskirtas atsakingas asmuo už korupcijos prevenciją ir kontrolę. Užtikrinant korupcijos prevencijos įgyvendinimą įstaigose – paskirti asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją, internetinėse svetainėse įdiegta skiltis „Korupcijos prevencija“, kur viešai skelbiamos vykdomos korupcijos prevencijos priemonės, Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo išvados,  informacija apie vykdomus viešuosius pirkimus, finansinės ataskaitos ir kt.

10.6. Savivaldybės internetinėje svetainėje skiltyje „Korupcijos prevencija“ paviešinta informacija, kam ir kaip galima pranešti apie korupcinio pobūdžio nusižengimus, skelbiama visa teisės aktais nustatyta būtina skelbti informacija.

10.7. 2022 metų birželio 14 d. – liepos 12 dienomis buvo vykdoma Savivaldybės administracijos darbuotojų apklausa. Apklausoje sudalyvavo 38 valstybės darbuotojai 100 proc. apklaustųjų teigia žinantys, kas yra korupcija. 58 proc. apklaustųjų nurodė, jog korupcija Savivaldybėje netoleruojama. 42 proc. nurodė negalintys atsakyti į šį klausimą. 83 proc. darbuotojų žinoma, kuris Savivaldybės skyrius yra atsakingas už korupcijos prevenciją. 7 proc. teigia nežinantys, koks skyrius atsakingas už korupcijos prevenciją. 10 proc. negalėjo atsakyti į šį klausimą. 58 proc. apklaustųjų girdėjo apie Savivaldybėje vykdomas korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemones.  28 proc. teigė negalintys atsakyti į šį klausimą. 14 proc. apklaustųjų apie tai negirdėję. 86 proc. žino, kokia tvarka reikėtų nušalinti nuo sprendimo priėmimo, jeigu patenka į interesų konflikto situaciją. 13 proc. nežino, 1 proc. apklaustųjų nurodė, kad šį klausimą atsakyti negali. 61 proc. respondentų nurodė, jog pastebėję korupcijos apraiškas darbe praneštų savo tiesioginiam vadovui. 9 proc. nurodė, kad nepraneštų apie korupcijos apraiškas. 30 proc. respondentų nurodė negalintys į šį klausimą atsakyti. Per pastaruosius trejus metus mokymuose antikorupcine tematika nurodė sudalyvavę 74 proc. 17 proc. teigė nesudalyvavę, o 9 proc. neatsimena.

10.8. Gyventojų apklausa korupcijos suvokimui ir korupcijos pasireiškimui Savivaldybėje nustatyti buvo vykdoma nuo 2023 m. balandžio 25 d. iki gegužės 18 d. (imtinai), rezultatai yra skelbiami Savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt, skirtyje „Naujienos“ 2023 m. gegužės 23 d.: Atlikta apklausa „Anykščių rajono savivaldybės gyventojų apklausa dėl visuomenės nuomonės apie korupcijos paplitimą ir patirtį rajone“ Anykščiai (anyksciai.lt).

Atlikta apklausa parodė, kad gyventojai žino, kas yra korupcija ir kaip ji pasireiškia – 100 proc. respondentų taip nurodė bei žino, kad duoti kyšį – nusikaltimas – 94 proc. Pagrindine korupcijos paplitimo priežastimi laiko visuomenės aktyvumo stoką kovojant prieš korupcija – 40 proc. respondentų mano, vyraujanti nuostata, kad kyšis gali spręsti problemas, prekyba poveikiu nedaro nieko blogo, o tik padeda išspręsti problemas, taip pat maži pareigūnų ir valstybės tarnautojų atlyginimai. 88 proc. respondentų yra informuoti ir žino, kam reikia pranešti apie korupcijos atvejį Savivaldybėje, bet tik 51 proc. informuotų atsakingas institucijas ir specialistus apie korupcijos atvejį, o 41 proc. respondentų nežino. Teisme sutiktų liudyti tik 32 proc. respondentų, tai rodo nepasitikėjimą esama sistema. Kaip labiausiai korumpuota Lietuvos institucija 41 proc. respondentų nurodo medicinos įstaigas, jų nuomone, jei duosi kyšį, greičiau pateksi pas specialistą, gausi geresnes paslaugas. Gyventojų nuomone, korupcijos paplitimui įtaką daro patys gyventojai – 29 proc. respondentų pritaria šiai nuomonei, gyventojų senas mentalitetas. Daugiau nei pusė apklaustųjų – 63 proc. žino, kad Anykščių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt yra pateikta informacija, kuria anonimiškai galima pranešti apie korupcijos atvejį. Taip pat 72 proc. gyventojų pažymėjo, jog žino apie Anykščių rajono savivaldybėje veikiančią Antikorupcijos komisiją.

Net 90 proc. respondentų nurodė, kad per paskutinius 2 (dvejus) metus neteko duoti kyšio Anykščių rajone. O ar ateityje duotų kyšį, 58 proc. respondentų atsakė „NE“. Į patikslintą klausimą, kurioms Anykščių rajono įstaigoms ar Savivaldybės padaliniams yra davę kyšį, 89 proc. respondentų atsakė, kad nedavė, o beveik 7 proc. nurodė sveikatos įstaigas.

11. Buvo siekiama užtikrinti antikorupcinių priemonių įgyvendinimo kontrolę, gerinti administracinių paslaugų teikimo, viešųjų paslaugų administravimo kokybę, siekti, kad Savivaldybės įstaigose būtų vykdoma viešųjų ir privačių interesų derinimo prevencija. Pasiekti rezultatai:

11.1. Siekiant sumažinti prielaidas korupcijai pasireikšti reguliuojamuose visuomeniniuose santykiuose, vykdomas antikorupcinis teisės aktų projektų vertinimas. Vertinimo formos yra viešai pateiktos Anykščių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt.

11.2. Savivaldybės internetinėje svetainėje skiltyje „Korupcijos prevencija“ Antikorupcinis teisės aktų vertinimas skelbiamas visų teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo išvados.

11.3. Savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt nuorodoje „Korupcijos prevencija“ paskelbta Anykščių rajono savivaldybės 2020–2023 metų korupcijos prevencijos programa bei Programos įgyvendinimo priemonių planas, Anykščių  rajono savivaldybės korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo išvados, kita aktuali informacija.

11.4. Buvo siekiama įgyvendini viešumo principą: internetinėje svetainėse www.anyksciai.lt ir www.vtd.lt  skelbti valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių aprašymai, taip pat informacija apie laisvas pareigybes ir jų aprašymai. Savivaldybės įstaigų ir įmonių internetinėse svetainėse skelbti įstaigų ir įmonių darbuotojų pareigybių aprašymai, taip pat informacija apie laisvas pareigybes ir jų aprašymai.

11.5. Savivaldybės internetinėje svetainėse nėra skelbiamos Tarybos narių, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų, Savivaldybės įstaigų vadovų viešų ir privačių interesų deklaracijos. Šių asmenų privačių ir viešųjų interesų deklaracijų duomenys, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 2 skirsnio 10 straipsniu, yra vieši ir Valstybinės tarnybos etikos komisijos (toliau – VTEK) nustatyta tvarka skelbiami VTEK internetinėje svetainėje. Nuoroda į deklaracijų duomenis paskelbta Anykščių rajono savivaldybės internetinėje svetainėje.

11.6. Viešųjų pirkimų ir turo skyrius visas sutartis viešina CVP IS priemonėmis: viešojo pirkimo laimėtoją, sutarties kainą, darbų / paslaugų atlikimo terminus ir t. t.

Dauguma pirkimų buvo vykdomi CVP IS priemonėmis arba per CPO. Dažniausiai pirkimus ne per CVP IS sistemą vykdo seniūnijos, nes jos perka tik mažos vertės ūkines ir buitines prekes ir tokius pirkimus vykdyti per CPO netikslinga.

2022 metais per CPO pirkta ir sudaryta sutarčių CPO priemonėmis – 41, per CPV IS –283 vnt., 2021 metais per CPO – 25 vnt., per CVP IS – 208 vnt., 2020 metais per CPO – 12 vnt., per CPV IS – 376 vnt.

11.7. Visose savivaldybei pavaldžiose įmonėse ir įstaigose skelbiama informacija apie viešuosius pirkimus įstatymų numatyta tvarka.

12. Buvo siekiama didinti administracinių paslaugų teikimą elektroninėmis priemonėmis, siekti, kad už Savivaldybės įstaigų ir įmonių teikiamas paslaugas būtų atsiskaitoma tik elektroninėmis priemonėmis, didinti Savivaldybės įstaigų teikiamų viešųjų paslaugų kokybę. Pasiekti rezultatai:

12.1. Nuo 2017 m. pabaigos yra naudojama priemonė, skatinanti  fizinių ir juridinių asmenų naudojimąsi www.epaslaugos.lt. Anykščių rajono savivaldybės administracija visuose kvietimuose teikti konkursines paraiškas projektams įgyvendinti iš Savivaldybės biudžeto lėšų kvietė ir skatino pareiškėjus teikti paraiškas per www.epaslaugos.lt portalą. Pareiškėjams, teikiantiems paraiškas per www.epaslaugos.lt, yra skiriami papildomi balai vertinant jų paraiškas. Per 2022 m. pateiktos 24 paraiškos.

12.2. Nuo 2018 m. Savivaldybės administracijos Vieno langelio padalinyje fiziniams ir juridiniams asmenims sudarytos sąlygos (prieiga prie interneto, pateikta metodinė medžiaga) teikti prašymus per www.epaslaugos.lt. Per 2022 m. pateiktas 461 prašymas.

12.3. Per 2022 m.  vykdydami Savivaldybės erdvinių duomenų rinkinio (toliau –SEDR) tvarkymo funkciją, naudojantis www.planuojustatau.lt yra gautos 872 užduotys. Per TIIIS elektroninę paslaugą TOPOGRAFIJOS IR INŽINERINĖS INFRASTRUKTŪROS INFORMACINĖS SISTEMOS (TIIIS) ŽEMĖLAPIAI | eptp (planuojustatau.lt) buvo suderinti, integruoti į SEDR ir pateikta 540 planų, duomenų tikrinimo ir derinimo stadijoje buvo atmestos 332 planų priėmimo užduotys.

13. Gyventojų skundų dėl netinkamo administracinių paslaugų teikimo negauta.

14. Korupcijos prevencijos programa buvo įgyvendinama siekiant paskatinti organizuoti antikorupcinės kultūros ugdymo dienas, savaites, Tarptautinės antikorupcijos dienos renginius, dalyvauti šalies ir regiono lygiu skelbiamuose seminaruose ir konkursuose antikorupcijos tema:

Organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos paminėjimai, kurių  metų vyko paskaitos, diskusijos, plakatų, rašinių konkursai, protų mūšiai, rengiami stendai „Korupcijai – Ne“, „Už Lietuvą be korupcijos“ ir kt. Korupcijos prevencijos temos integruojamos į ekonomikos, pilietiškumo, istorijos, etikos ir kitų ugdymo dalykų pamokas, neformalųjį švietimą, klasės valandėles.

Anykščių Antano Baranausko pagrindinės mokyklos mokiniai 2022 metais Antikorupcijos dieną pažymėjo kurdami skaidrumo vėliavas. Skaidrumo vėliavų iniciatyvos tikslas – naujais būdais įtraukti moksleivius į diskusiją apie vertybes. Etikos ir pilietinio ugdymo pamokų metu 5–10 klasių moksleiviai skaidrumo vėliavoje vaizdavo tris simbolius: šviesą, langą ir padidinamąjį stiklą. Simbolių reikšmės: šviesa – kas man yra skaidrumas mokykloje, langas – manau, galiu skatinti sąžiningą elgesį klasėje, padidinamasis stiklas – rodau tinkamą elgesį kitiems. Vyko diskusijos apie korupciją, skaidrumą, vertybes etikos, pilietiškumo pagrindų, istorijos pamokų ir klasių valandėlių metu. Mokiniai žiūrėjo filmą „Skaidrumo laboratorija“, kurį apie mokyklos antikorupcines veiklas 2016 m.  sukūrė režisierius Jonas Ohmanas. https://www.youtube.com/results?search_query=skaidrumo+laboratorija.

Anykščių Jono Biliūno gimnazijoje į ekonomikos pamokas integruotos korupcijos prevencijos ir švietimo priemonės, skirtos mokiniams: tema „Mokesčiai ir šešėlinės ekonomikos žala“, paskaita mokiniams „Korupcijos samprata ir jos pasireiškimo pokyčiai“. Vyko ir vyksta klasės valandėlės bei integruotos istorijos, pilietiškumo pagrindų, etikos ir kt. dalykų pamokos antikorupcijos švietimo tema. Tarptautinės antikorupcijos dienos proga piešiami plakatai, viešinami gimnazijos erdvėse, platinamos skrajutės.

Anykščių Antano Vienuolio progimnazijoje Korupcijos prevencijos temos buvo integruojamos istorijos pamokose, klasės valandėlių metu, gruodžio mėnesį pravestos 8 pamokos apie korupciją sporte (7–8 kl.) bei 5 pamokos apie sąžiningumą mokykloje (5–6 kl). 

Kavarsko pagrindinės mokyklos-daugiafunkcio centro vaikai su mokytojais paruošė informacinį stendą Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti (gruodžio mėn.). 

Anykščių vaikų lopšelyje-darželyje „Žiogelis“  ugdomosios veiklos metu vyresniųjų grupių ugdytiniams pasakojama, kas tai yra korupcija, vyksta įvairios veiklos, popietės temomis: „Augu sąžiningas Lietuvos pilietis“. 2022 m. vykdyta pilietinė akcija miesto gyventojams „Dovanoju vėliavėlę“.  Grupėse vaikai piešė gėles ir išdalino vyresniems draugams tolerancijos dienai, Gruodžio 9-oji minima antikorupcijos diena bendruomenėje. 

Anykščių vaikų lopšelyje-darželyje „Eglutė“ ir vaikų lopšelyje-darželyje „Spindulėlis“ korupcijos prevencijai skirtų renginių 2022 m. organizuota nebuvo.

15. Yra skelbiama informacija internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt, skiltyje „Korupcijos prevencija“, kur ir kaip galima pranešti pastebėjus korupcinio pobūdžio veiką. Savivaldybės lauko ekrane nuo 2022 m. vasario 7 d. rodomas informacinis pranešimas korupcijos prevencijos tema „Kam ir kaip pranešti apie korupciją“.

16. Savivaldybės internetinėje svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“ teisės aktų nustatyta tvarka skelbiamos ataskaitos apie Korupcijos prevencijos programos priemonių plano įgyvendinimą.

17. Organizuoti Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės administracijos, Savivaldybės įstaigų ir įmonių darbuotojų mokymai ir kursai, korupcijos prevencijos ir antikorupcinėmis temomis:

17.1. Savivaldybės darbuotojai dalyvavo seminaruose, mokymuose, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojams organizuoti žinių tobulinimo renginiai korupcijos prevencijos bei korupcijos padarinių klausimais. 2022 m. buvo organizuoti dveji mokymai.

17.2. Anykščių rajono savivaldybės švietimo įstaigų darbuotojai dalyvavo seminaruose, mokymuose, korupcijos prevencijos klausimais.

Anykščių Antano Baranausko pagrindinėje mokykloje mokytoja, atsakinga už antikorupcines veiklas, 2022-05-04 dalyvavo „Transparency International“ Lietuvos skyriaus / TI Lithuanian Chapter ir Britų Tarybos dalyvaujamojo biudžeto dirbtuvėse „Kaip įtraukti mokyklos bendruomenę į sprendimų priėmimą?”. Antikorupcinis ugdymas.

Anykščių vaikų lopšelyje-darželyje „Eglutė“ vadovai ir darbuotojai išklausė 2022-04-05 ir 2022-10-08 Specialiųjų tyrimų tarnybos organizuotus mokymus „Korupcijos samprata ir pasireiškimas Lietuvoje. Interesų konfliktai ir jų valdymas. Dovanų politika“.

Anykščių lopšelio-darželio „Žilvitis“ bendruomenė 2022-04-05 ir 2022-10-08 dalyvavo Specialiųjų tyrimų tarnybos mokymuose tema „Korupcijos samprata ir pasireiškimas Lietuvoje. Interesų konfliktai ir jų valdymas. Dovanų politika“.

Anykščių Jono Biliūno gimnazijos mokytojai ir darbuotojai dalyvavo mokymuose ir seminaruose: „Teatro metodų taikymas ugdant antikorupcinį sąmoningumą“, „Nesąžiningo elgesio priežastys ir pasekmės“, „Sąžiningumo samprata ir sąžiningumo svarba gimnazijos bendruomenėje“.

18. Korupcijos prevencijos švietimo įstaigose tikslai 2020–2023 metais buvo formuoti pilietinę antikorupcinę poziciją, didinti teisinį sąmoningumą, užtikrinti skaidrią, veiksmingą įstaigų veiklą, gerinti korupcijos prevencijos organizavimą.

19. Suinteresuoti subjektai 2020–2023 m. laikotarpiui dėl Programos nuostatų keitimo, papildymo ar atnaujinimo nepateikė.

20. Per ataskaitinį laikotarpį užfiksuotų korupcijos faktų nebuvo.

 

III SKYRIUS

 

VEIKSMŲ PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

21. 2024–2026 m. Veiksmų plano pagrindinis tikslas – stiprinti korupcijos prevenciją ir kontrolę Savivaldybės administracijoje ir Savivaldybei pavaldžiose įstaigose ir įmonėse, mažinti sąlygas, skatinančias korupcijos atsiradimą.

22. Veiksmų plano tikslai ir tikslų uždaviniai:

23. Pirmasis veiksmų plano tikslas – užtikrinti skaidrumą administruojant teikiamas paslaugas:

23.1. 1 uždavinys – siekti, kad Savivaldybėje ir jai pavaldžiose įstaigose vykdomos procedūros būtų viešos ir skaidrios;

23.2. 2 uždavinys – užtikrinti veiksmingą ir kryptingą ilgalaikį korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą pavaldžiose įstaigose ir įmonėse.

24. Antrasis veiksmų plano tikslas – šalinti prielaidas, kurios sudaro galimybę Savivaldybei bei jai pavaldžių įstaigų ir įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi:

24.1. 1 uždavinys – užtikrinti, kad Savivaldybėje bei jai pavaldžiose įstaigose ir įmonėse dirbtų nepriekaištingos reputacijos asmenys;

24.2. 2 uždavinys – užtikrinti, kad būtų laiku nustatomi ir išanalizuojami įtarimai dėl galimai korupcinio pobūdžio Savivaldybės bei jai pavaldžių įstaigų ir įmonių valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiklos, o pasitvirtinus informacijai apie korupcijos faktą, perduoti medžiagą tokius nusikaltimus (nusižengimus) tiriančioms institucijoms.

25. Trečiasis veiksmų plano tikslas – plėtoti antikorupcinę kultūrą, į antikorupcinę veiklą įtraukiant visuomenę:

25.1. 1 uždavinys – užtikrinti, kad gyventojams būtų sudaryta galimybė anonimiškai pateikti informaciją apie Savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų bei įmonių tarnautojų ir darbuotojų teikiamų paslaugų kokybę ar galimai vykdomą korupcinę veiklą;

25.2. 2 uždavinys – skelbti viešai informaciją apie korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą;

25.3. 3 uždavinys – diegti antikorupcinio švietimo programas, didinti antikorupcinio švietimo sklaidą Savivaldybėje ir jai pavaldžiose įstaigose.

26. Kiekvienas konkretus korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo uždavinys ir priemonė vertinami pagal Veiksmų plane nustatytus vertinimo kriterijus.

 

IV SKYRIUS

 

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

27. Už korupcijos prevencijos politikos įgyvendinimą, kontrolę, įskaitant šio Veiksmų plano nuostatų vykdymą, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos srityje pagal kompetenciją yra atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius ir Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vedėjai, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių vadovai.

28. Antikorupcijos komisija kiekvienais metais parengia Veiksmų plano įgyvendinimo priemonių vykdymo ataskaitą už praėjusius metus ir iki kovo 31 d. pateikia ją Savivaldybės tarybai, bei skelbia viešai Savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt, skyriuje „Korupcijos prevencija“.

29. Centralizuotas vidaus audito skyrius, įgyvendindamas savo funkcijas, pagal patvirtintus metinius veiklos planus atlieka korupcijos rizikos valdymo vertinimą.

30. Veiksmų planui įgyvendinti sudaromas priemonių planas (priedas), kuris nustato jų vykdymo terminus bei vykdytojus ir yra neatskiriama Veiksmų plano dalis.

31. Savivaldybei pavaldžios įstaigos ir įmonės, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys gali teikti pasiūlymus Antikorupcijos komisijai dėl naujo laikotarpio Veiksmų plano ir įgyvendinamo priemonių plano.

32. Veiksmų plane nurodytų priemonių vykdymą koordinuoja ir kontroliuoja Antikorupcijos komisija, o įgyvendina Savivaldybės administracija, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių vadovai ir jų įgalioti asmenys.

33. Už konkrečios Veiksmų plano priemonės įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai.

34. Veiksmų plano įgyvendinime dalyvaujančios Savivaldybės įstaigos, Savivaldybės įmonės Programos įgyvendinimo priemonių plane numatytas priemones įtraukia į savo veiklos planus ir juos paskelbia savo internetinėse svetainėse.

35. Veiksmų plano veiksmingumo stebėseną atlieka Antikorupcijos komisija.

36. Veiksmų planas vykdomas iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių. Atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

37. Už šio Veiksmų plano įgyvendinimą atsakingi asmenys, nesilaikantys šių nustatytų reikalavimų, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

38. Atsižvelgiant į antikorupcinių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų išvadas ir rekomendacijas, Veiksmų planas gali būti keičiamas ir papildomas Savivaldybės tarybos sprendimu.

39. Parengtas ir patvirtintas Veiksmų planas skelbiamas Savivaldybės internetinėje svetainėje. Pastabas ir pasiūlymus dėl Veiksmų plano keitimo suinteresuoti subjektai gali teikti vieną mėnesį nuo Veiksmų plano paskelbimo Savivaldybės internetinėje svetainėje dienos.

 

 

V SKYRIUS

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

40. Su Veiksmų planu ir priemonių planu supažindinami Savivaldybės administracijos

struktūriniai padaliniai, Savivaldybės administracijos direktoriui tiesiogiai pavaldūs valstybės tarnautojai, Savivaldybei pavaldžios įstaigos, įmonės.

41. Patvirtintas Veiksmų planas skelbiamas Teisės aktų registre ir Savivaldybės internetinėje svetainėje www.anyksciai.lt.

 

 

Anykščių rajono savivaldybės

2024–2026 metų korupcijos

prevencijos veiksmų plano

priedas

 

ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2024–2026 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Vykdytojas(-ai)

Vykdymo laikas

Laukiami rezultatai

vertinimo kriterijai

PIRMASIS VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS – UŽTIKRINTI SKAIDRUMĄ ADMINISTRUOJANT TEIKIAMAS PASLAUGAS

1 uždavinys. Siekti, kad Savivaldybėje ir jai pavaldžiose įstaigose vykdomos procedūros būtų viešos ir skaidrios.

1.

Savivaldybės interneto svetainėje, Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse skelbti informaciją apie planuojamus vykdyti viešuosius pirkimus.

Viešųjų pirkimų ir turto skyrius

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

Iki einamų metų kovo 15 d., esant pakeitimams per 5 d. d.

100 proc. patvirtinti ir paskelbti viešųjų pirkimų planai su papildymais.

2.

Didinti mažos vertės neskelbiamų pirkimų skaičių per Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą (toliau – CVPIS).

Viešųjų pirkimų ir turto skyrius,

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

Nuolat.

Savivaldybė ir Savivaldybei pavaldžios įstaigos ir įmonės įvykdo 10 proc. mažos vertės neskelbiamų pirkimų nuo visų įvykdytų mažos vertės neskelbiamų viešųjų pirkimų naudojantis CVPIS (100 proc.).

2 uždavinys. Užtikrinti veiksmingą ir kryptingą ilgalaikį korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą Savivaldybėje bei jai pavaldžiose įstaigose ir įmonėse.

1.

Nuolat atlikti Savivaldybei pavaldžių įstaigų bei įmonių korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę.

Antikorupcijos komisija, Anykščių rajono savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas  atsakingas už

korupcijos prevenciją.

Savivaldybei pavaldžios įstaigos ir įmonės iki kiekvienų metų sausio 31 d. teikia išvadas apie korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą Savivaldybės administracijai.

Gautos išvados ir šių išvadų išanalizavimas Antikorupcijos komisijos posėdyje bei veiksmingų priemonių numatymas, gerinantis priemonių įgyvendinimą.

ANTRASIS VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS – ŠALINTI PRIELAIDAS, KURIOS SUDARO GALIMYBĘ SAVIVALDYBĖJE BEI JAI PAVALDŽIŲ ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ DARBUOTOJAMS PASINAUDOTI TARNYBINE PADĖTIMI

1 uždavinys. Užtikrinti, kad Anykščių rajono savivaldybėje ir jai pavaldžiose įmonėse ir įstaigose dirbtų nepriekaištingos reputacijos asmenys.

1.

Teikti rašytines rekomendacijas Savivaldybės administracijos darbuotojams dėl nusišalinimo nuo atitinkamų klausimų svarstymo ir sprendimų priėmimo.

Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo.

 

Išankstinės rašytinės rekomendacijos teikiamos iki einamų metų birželio 1 d. Rekomendacijos teikiamos pagal poreikį.

Pateiktų rekomendacijų tarnautojams dėl nusišalinimo nuo atitinkamų klausimų svarstymo ir sprendimų priėmimo skaičius.

2.

Vykdyti asmenų, siekiančių eiti valstybės ar Savivaldybės įstaigose ir įmonėse, priėmimo į pareigas tikrinimo tvarką, vadovaujantis LR korupcijos prevencijos įstatymo 15 straipsniu.

Savivaldybei pavaldžių įmonių ir įstaigų vadovai, Anykščių rajono savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas.

 

Prieš skiriant į pareigas.

100 proc. tikrinami asmenys, kurie privalo būti patikrinti prieš skiriant į pareigas asmenį.

3.

Atnaujinti Savivaldybės administracijoje valstybės tarnyboje dirbančių asmenų privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašą, kontroliuoti, ar asmenys laiku ir tinkamai pateikia viešųjų ir privačių interesų deklaracijas ir pagal poreikį, juos konsultuoti.

Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo.

Nuolat.

Pateiktų deklaracijų skaičiaus nuo būtinų pateikti deklaracijų skaičiaus santykis (100 proc.).

 

4.

Užtikrinti, kad Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių darbuotojai ir valstybės  tarnautojai būtų pasirašytinai supažindinti su įstaigoje

/ įmonėje priimtais dokumentais,

susijusiais su atitinkamų teisių ir pareigų nustatymu korupcijos prevencijos,

viešųjų ir privačių interesų derinimo srityse.

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovų paskirti už darbuotojų ir tarnautojų supažindinimą su įstaigoje esančiais dokumentais atsakingi asmenys, Savivaldybės administracijos teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas, atsakingas už korupcijos prevenciją.

Per 3 darbo dienas nuo priėmimo į darbą arba per 10 darbo dienas nuo naujų teisės aktų įsigaliojimo.

Priimtų dokumentų, susijusių su atitinkamų teisių ir pareigų nustatymu korupcijos prevencijos ir viešųjų ir privačių interesų derinimo tikslais bendro skaičiaus ir minėto pobūdžio dokumentų, su kuriais pasirašytinai supažindinti darbuotojai ar tarnautojai, santykis (100 proc.).

5.

Užtikrinti, kad viešųjų pirkimų procedūrose dalyvautų ar su pirkimu susijusius sprendimus priimtų darbuotojai, kurie prieš tai pasirašė konfidencialumo pasižadėjimą, Viešųjų pirkimų tarnybos kartu su Vyriausiąja tarnybinės etikos komisija nustatytos formos nešališkumo deklaraciją ir deklaravo viešus ir privačius interesus.

Anykščių rajono savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas atsakingas už korupcijos prevenciją, Viešųjų pirkimų ir turto skyrius,

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

 

Konfidencialumo pasižadėjimas, nešališkumo deklaracija, vieši ir privatūs interesai deklaruojami per įstatymų nustatytus terminus.

Viešųjų pirkimų procedūrose dalyvauja darbuotojai, pasirašę konfidencialumo pasižadėjimą, nešališkumo deklaraciją ir deklaravę privačius interesus (100 proc.).

2 uždavinys. Užtikrinti, kad būtų laiku nustatomi ir išanalizuojami įtarimai dėl galimai korupcinio pobūdžio Savivaldybės bei jai pavaldžių įstaigų bei įmonių valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiklos, o pasitvirtinus informacijai apie korupcijos faktą, perduoti medžiagą tokius nusikaltimus (nusižengimus) tiriančioms institucijoms.

1.

Tirti gaunamą informaciją apie galimai korupcinę Savivaldybės bei jai pavaldžių įstaigų ir įmonių darbuotojų veiklą.

Savivaldybės Antikorupcijos komisija, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai, Savivaldybės administracijos teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas, atsakingas už korupcijos prevenciją.

 

Gauta informacija išnagrinėjama per 10 darbo dienų.

Gautų ir ištirtų pranešimų apie galimai korupcinę veiklą skaičiaus santykis (ne mažiau kaip 100 proc.).

 

2.

Pranešti teisėsaugos institucijoms pagal kompetenciją apie galimai korupcinę veiklą, jei kyla pagrįstų įtarimų dėl galimai nusikalstamos ar turinčios baudžiamojo nusižengimo požymių veikos įvykdymo.

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai, Savivaldybės antikorupcijos komisija, Savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas, atsakingas už korupcijos prevenciją.

 

Nuolat.

Pagrįstų pranešimų apie galimai korupcinio pobūdžio veikas ir perduotų teisėsaugos institucijoms pranešimų apie korupcines veikas skaičiaus santykis (100 proc.).

TREČIASIS VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS – PLĖTOTI ANTIKORUPCINĘ KULTŪRĄ, Į ANTIKORUPCINĘ VEIKLĄ ĮTRAUKIANT VISUOMENĘ

1 uždavinys. Užtikrinti, kad gyventojams būtų sudaryta galimybė anonimiškai pateikti informaciją apie Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių tarnautojų ir darbuotojų teikiamų paslaugų kokybę ar galimai vykdomą korupcinę veiklą.

1.

Savivaldybėje, Savivaldybės pavaldžiose įstaigose ir įmonėse sudaryti galimybes pateikti gyventojams anonimines anketas apie korupcinio pobūdžio apraiškas.

Savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas  atsakingas už korupcijos prevenciją, Savivaldybės bendrojo ir ūkio skyriaus „Vieno langelio“ specialistai, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

 

Iki kiekvienų metų gruodžio 1 d. pateiktos anketos Savivaldybės administracijos teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiajam specialistui, atsakingam už korupcijos prevenciją.

Įvertintos visos anketos ir pateiktos rekomendacijos Anykščių rajono savivaldybės Antikorupcijos komisijai.

2.

Užtikrinti galimybę asmenims anonimiškai pranešti apie korupcines apraiškas Savivaldybėje ar jai pavaldžiose įmonėse ir įstaigose elektroniniu paštu.

Savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas atsakingas už korupcijos prevenciją, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

 

Nuolat.

Sukurti ​​vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą (toliau - Vidinis kanalas). Visi gauti raštiški ir elektroniniai pranešimai, susiję su pranešimais apie korupcijos apraiškas ištiriami (100 proc.).

3.

Įpareigoti Savivaldybės įstaigų ir įmonių, turinčių interneto svetaines, vadovus atnaujinti svetainės skyrių „Korupcijos prevencija“ ir skelbti reikalingą informaciją.

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai.

 

Nuolat.

Visose Savivaldybės įstaigose ir įmonėse, turinčiose interneto svetaines, atnaujintas svetainės skyrius „Korupcijos prevencija“ ir skelbiama aktuali informacija.

2 uždavinys. Skelbti viešai informaciją apie korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą.

1.

Viešai skelbti Savivaldybės Korupcijos prevencijos veiksmų planą ir įgyvendinimo priemonių planą savivaldybės interneto svetainėje bei  Savivaldybei pavaldžių įstaigų internetiniuose puslapiuose, tikslinti, atnaujinti skelbiamą informaciją.

 

Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovai, Savivaldybės administracijos teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas, Bendrasis ir ūkio skyrius.

Nuolat.

Savivaldybė bei Savivaldybei pavaldžios įstaigos, įmonės skelbia informaciją apie įvykdytas korupcijos prevencijos priemones įtvirtintas Korupcijos prevencijos veiksmų plane.

3 uždavinys. Diegti antikorupcinio švietimo programas, didinti antikorupcinio švietimo sklaidą Savivaldybėje ir jai pavaldžiose įstaigose.

1.

Organizuoti mokymus, seminarus, susitikimus su institucijų, vykdančių korupcijos prevenciją, atstovais bei kitus renginius, skirtus korupcijos prevencijai.

Savivaldybės ir Savivaldybei pavaldžių įstaigų vadovai ir darbuotojai.

Iki kiekvienų metų gruodžio 31d.

Ne mažiau kaip du seminarai ar kiti renginiai korupcijos prevencijos klausimais per metus.

2.

Parengti / demonstruoti vizualią informaciją skirtą didinti antikorupcinį sąmoningumą, formuoti skaidrumo nuostatas ir kultūrą.

Savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiasis specialistas,  atsakingas už korupcijos prevenciją.

Iki kiekvienų metų gruodžio 31 d.

Ne mažiau kaip 1 k. metuose Savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų interneto svetainėse ir (arba) Anykščių miesto erdvėse esančiuose lauko ekranuose, Įstaigų patalpose demonstruoti vizualią (avi, jpeg ar kt. formatu) informaciją, skirtą didinti gyventojų antikorupcinį sąmoningumą.

3.

Organizuoti renginį, skirtą Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti.

Savivaldybei pavaldžių Švietimo įstaigų vadovai.

Kiekvienų metų gruodžio mėn.

Suorganizuotas renginys, skirtas Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti, renginio apimtis (val.), dalyvių skaičius.