Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIO PLĖTROS BANKO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4145, LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS BANKO ĮSTATYMO NR. I-678 42 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4146 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS GYNYBOS IR SAUGUMO PRAMONĖS ĮSTATYMO NR. XIV-2647 4 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4147
2024 m. spalio 23 d. Nr. 888
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo 2024 m. rugsėjo 24 d. rytinio posėdžio protokolą Nr. SPP-414, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos nacionalinio plėtros banko įstatymo
projektui Nr. XIVP-4145 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti pagal toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus:
1.1. Įstatymo projekto nuostatos yra tapačios Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatymo nuostatoms – vienintelis Įstatymo projekto ir Nacionalinės plėtros įstaigos įstatymo skirtumas yra subjektas, kai vietoj nacionalinės plėtros įstaigos nurodomas nacionalinis plėtros bankas, o subjekto veikla, valdymas, finansavimas ir priežiūra bei atsakomybė lieka nepakitę. Pažymėtina, kad nacionalinių plėtros įstaigų konsolidavimas atliktas siekiant, kad Lietuvoje būtų viena stipri nacionalinė plėtros įstaiga, kurioje galutiniams gavėjams ir investuotojams būtų užtikrintas vieno langelio principas, tokiu būdu efektyviau išnaudojant privačių ir institucinių investuotojų pritraukimo potencialą, taip pat būtų užtikrinta vienoda investavimo strategija, skatinamųjų finansinių priemonių sinergija, vienoje įstaigoje telkiamos žinios ir kompetencijos, koncentruojama geriausia fondų valdymo patirtis. Kartu įvertinta tai, kad vienintelė nacionalinė plėtros įstaiga UAB ILTE, atlikus konsolidavimą, pradėjo įgyvendinti naujas skatinamąsias finansines priemones naujuose sektoriuose, pavyzdžiui, finansuojama gynybos ir saugumo pramonė, taip pat finansų rinkos dalyviams neįgyvendinant finansinių priemonių specifiniuose sektoriuose (pavyzdžiui, gyvybės mokslų, biotechnologijų) arba dėl didelės administracinės naštos ar neaiškaus įgyvendinimo (kai nėra reglamentuota, kaip turi būti užtikrintas principo „nedaryti reikšmingos žalos“ įgyvendinimas) didžiąją dalį skatinamųjų finansinių priemonių, finansuojamų Europos Sąjungos fondų lėšomis, UAB ILTE įgyvendina tiesiogiai, todėl, vertinant kitų Europos Sąjungos valstybių narių patirtį, UAB ILTE veikla pagal pobūdį labiau atitinka nacionalinio plėtros banko veiklą ir nenumatoma kitoms finansų įstaigoms suteikti nacionalinės plėtros įstaigos statuso bei teisės vykdyti skatinamojo finansavimo veiklą ir to netikslinga svarstyti ateityje. Atkreiptinas dėmesys, kad UAB ILTE statuso pakeitimas iš nacionalinės plėtros įstaigos į nacionalinį plėtros banką sudarys sąlygas pritraukti daugiau tarptautinių investuotojų lėšų, todėl valstybei svarbūs skatinti sektoriai būtų finansuojami didesne apimtimi. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma patikslinti Įstatymo projekto pavadinimą į „Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatymo Nr. XIII-1257 pakeitimo įstatymas“ ir papildyti Įstatymo projektą 1 straipsniu, kuriame nauja redakcija būtų dėstomas Nacionalinės plėtros įstaigos įstatymas, atliekant techninį patikslinimą „nacionalinės plėtros įstaigos“ pavadinimą keičiant į „nacionalinio plėtros banko“ pavadinimą.
1.2. Įstatymo projekto taikymo nuostatose nustatyti, kad įstatymuose ir kituose teisės aktuose pateiktos nuorodos į Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatymą laikomos nuorodomis į Lietuvos Respublikos nacionalinio plėtros banko įstatymą, nuorodos į sąvoką „nacionalinė plėtros įstaiga“ laikomos nuorodomis į sąvoką „nacionalinis plėtros bankas“, iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nacionalinės plėtros įstaigos pradėtą vykdyti skatinamojo finansavimo veiklą tęsia nacionalinis plėtros bankas, o į nacionalinių plėtros įstaigų sąrašą įrašytos įstaigos laikomos į nacionalinių plėtros bankų sąrašą įrašytomis įstaigomis.
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 42 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4146 ir Lietuvos Respublikos gynybos ir saugumo pramonės įstatymo Nr. XIV-2647 4 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4147, siekiant tvarios teisėkūros ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnyje nustatytą teisėkūros tikslingumo principą bei šio nutarimo 1.2 papunktyje pateiktą siūlymą.