Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO NR. I-621 1, 3, 12, 13 STRAIPSNIŲ, ANTROJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 71 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4683 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO NR. I-621 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4690

 

2017 m. sausio 18 d. Nr. 51

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. rugsėjo 14 d. sprendimo Nr. SV-S-1656 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 1, 3, 12, 13 straipsnių, antrojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 71 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-4683 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4683) dėl toliau nurodytos priežasties.

Įstatymo projekto Nr. XIIP-4683 nuostatoms įgyvendinti reikės papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų: preliminariais skaičiavimais, pritarus Įstatymo projekte Nr. XIIP-4683 siūlomam teisiniam reguliavimui, kasmet iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto reikėtų apie 68 mln. eurų.

Siekiant užtikrinti, kad būtų tinkamai vykdomi jau prisiimti ir numatomi prisiimti valstybės finansiniai įsipareigojimai (dėl turėtų draudžiamųjų pajamų sumažintoms valstybinėms socialinio draudimo pensijoms ir valstybinėms pensijoms kompensuoti, naujajam Lietuvos Respublikos darbo kodeksui ir priimtiems Lietuvos Respublikos socialinio draudimo srities teisės aktams įgyvendinti, taip pat krašto apsaugos finansavimui, kuris 2020 metais turi pasiekti 2 procentus bendrojo vidaus produkto, nuosekliai didinti), dėl ribotų valstybės finansinių išteklių skirti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų Įstatymo projekte Nr. XIIP-4683 siūlomoms nuostatoms įgyvendinti šiuo metu nėra galimybių.

Būtina atkreipti dėmesį į tai, kad Įstatymo projekto Nr. XIIP-4683 aiškinamajame rašte nurodytam tikslui – sudaryti palankesnes sąlygas pilnametystės sulaukusiems asmenims pradėti savarankišką gyvenimą – nebūtina priimti naujų teisės aktų. Šiam tikslui pasiekti jau įgyvendinamos kitos teisinio reguliavimo priemonės: pilnametystės sulaukę asmenys remiami sudarant jaunimui palankias sąlygas, įgyvendinant paramos priemones kvalifikacijos įgijimo, tobulinimo ir užimtumo skatinimo srityse, numatytas Jaunimo garantijų iniciatyvos įgyvendinimo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2013 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. A1-692 „Dėl Jaunimo garantijų iniciatyvos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, siekiant įgyvendinti Europos Sąjungos Tarybos 2013 m. balandžio 22 d. rekomendaciją dėl Jaunimo garantijų iniciatyvos nustatymo (pavyzdžiui, vykdomi Jaunimo garantijų iniciatyvos projektai „Atrask save“ ir „Naujas startas“, „Profesinis mokymas pameistrystės forma darbo rinkos mokymo centruose“, plečiamas atvirų jaunimo centrų ir atvirų jaunimui erdvių tinklas ir kita), teikiant paramą būstui įsigyti pagal Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymą – teikiant subsidijas valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti.

2. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4690 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4690), tačiau pasiūlyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4690 nesvarstyti dėl toliau nurodytos priežasties.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. rugsėjo 21 d. priimtu Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621  1, 2, 5, 6, 8, 12 ir 20 straipsnių ir Įstatymo priedo pakeitimo įstatymu (toliau – Įstatymas), pakeistas iki 2017 m. sausio 1 d. galiojęs teisinis reguliavimas, susijęs su išmokos vaikui mokėjimu, padidinant vaiko amžiaus ribą – išmoka vaikui, kai šeimoje auginamas ir (ar) globojamas vienas ar du vaikai, mokama, kol vaikui sukaks 18 metų, vertinant šeimos gaunamas pajamas, o šeimoms, auginančioms ir (ar) globojančioms tris ir daugiau vaikų, išmoka vaikui vaikams nuo gimimo dienos iki 18 metų skiriama nevertinant šeimos gaunamų pajamų. Siekiant užtikrinti teisinio reglamentavimo nuoseklumą ir palaipsniui grąžinti išmokos vaikui mokėjimą į prieškrizinį lygį, būtina sudaryti sąlygas išmoką vaikui gauti visiems vaikams, atsisakius gaunamų pajamų vertinimo (tai yra nevertinti pajamų ir tų šeimų, kurios augina ir (ar) globoja vieną ar du vaikus).

Kadangi Įstatymo nuostatoms, susijusioms su išmokos vaikui mokėjimu, įgyvendinti 2017 metais iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto reikės 19 mln. eurų, o valstybės finansinės galimybės ribotos, skirti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų Įstatymo projekte Nr. XIIP-4690 siūlomoms nuostatoms įgyvendinti 2017 metais nėra galimybių. Preliminariais skaičiavimais, pritarus Įstatymo projekte Nr. XIIP-4690 siūlomam teisiniam reguliavimui, išmoką vaikui papildomai gautų apie 349 tūkst. vaikų ir tam iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto reikėtų papildomai skirti apie 152 mln. eurų per metus. Todėl išmokos vaikui mokėjimo tobulinimo nuostatos galėtų būti svarstomos rengiant Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                            Linas Kukuraitis