Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS LUKIŠKIŲ AIKŠTĖS VILNIUJE ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1497
2014 m. liepos 16 d. Nr. 694
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. gegužės 7 d. sprendimo Nr. SV-S-622 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 16 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos Lukiškių aikštės Vilniuje įstatymo projektui Nr. XIIP-1497 (toliau – įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymas, kaip norminis teisės aktas, nustato bendrąsias elgesio taisykles, numatytas taikyti daug kartų, paprastai skirtas neapibrėžtam skaičiui juridinių ir fizinių asmenų, nenurodo konkretaus adresato ar objekto, kam jis skirtas, ir apima platų visuomeninių santykių ratą. Norminio teisės akto galiojimo laikas paprastai neribotas, formuluojamas kaip nuolatinis paliepimas. Norminio teisės akto paskirtis įtvirtinti elgesio taisykles laikytina kvalifikuojančiu, skiriamuoju požymiu, atribojančiu jį nuo individualių teisės taikymo aktų. Tuo tarpu įstatymo projektas reglamentuotų vienos Vilniaus mieste esančios Lukiškių aikštės atnaujinimą (rekonstravimą), nenustatydamas jokių bendrųjų elgesio taisyklių, tik numatydamas terminuotą pavedimą konkrečiam subjektui, taigi siūlomas teisinis reguliavimas nėra reguliavimo įstatymu objektas. Siūlomas įstatymo projektas savo turiniu panašesnis į individualų (ne norminį) teisės taikymo aktą, kuris skirtas konkrečiam objektui (Lukiškių aikštei), jame formuluojamas pavedimas konkrečiam subjektui (Lietuvos Respublikos Vyriausybei).
2. Pažymėtina, kad įstatymo projekte siūloma nustatyti Lukiškių aikštės Vilniuje statusą ir funkcijas, nors tai jau nustatyta šiuose teisės aktuose:
2.2. Lietuvos Respublikos Seimo 1999 m. vasario 11 d. nutarime Nr. VIII-1070 „Dėl valstybės sostinėje esančios Lukiškių aikštės funkcijų“;
2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. sausio 20 d. nutarime Nr. 69 „Dėl Lukiškių aikštės sutvarkymo ir Lietuvos laisvės kovotojų atminimo įamžinimo komisijos sudarymo“;
2.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. kovo 7 d. nutarime Nr. 269 „Dėl Istorinės atminties puoselėjimo 2012 metų priemonių plano patvirtinimo“;
2.5. kultūros ministro 2005 m. balandžio 29 d. įsakyme Nr. ĮV-190 „Dėl nekilnojamųjų kultūros vertybių pripažinimo saugomomis“;
2.6. Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos direktoriaus 2005 m. sausio 10 d. įsakyme Nr. Į-08 „Dėl objektų įrašymo į Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą“;
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 21 d. pasitarimo protokolu Nr. 101 Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai pavesta surengti Lukiškių aikštės sutvarkymo projektų konkursą, o Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai – Lietuvos laisvės kovotojų atminimo įamžinimo šioje aikštėje projektų konkursą. Abi ministerijos, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, surengė tarptautinius projektų konkursus, Lukiškių aikštės sutvarkymo konkursą laimėjo R. Paleko „ARCH studija“ su projektu „Ramybė“, Lietuvos laisvės kovotojų atminimo įamžinimo konkursą laimėjo Vidmantas Gylikis su projektu „Tautos dvasia“. Šiuo metu nėra juridinio pagrindo laikyti šių konkursų rezultatus negaliojančiais ir skelbti naujus konkursus, kaip siūloma įstatymo projekto 3 straipsnio 3 punkte. Tai pažeistų teisėtus konkursų laimėtojų lūkesčius, o Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos būtų panaudotos neefektyviai. Reikia pažymėti, kad ministerijos (kaip valstybės institucijos) ir Vilniaus miesto savivaldybė jau surengė 4 konkursus šiai aikštei atnaujinti (idėjai parinkti), per kuriuos išmokėtos prizinių fondų lėšos, o įstatymo projekte siūloma surengti dar vieną projekto konkursą.