Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO
2014–2016 METŲ POLITIKOS KRYPČIŲ PATVIRTINIMO
2014 m. sausio 15 d. Nr. 41
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Patvirtinti Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo 2014–2016 metų politikos kryptis (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2014 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. 41
Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo
2014–2016 metų politikos kryptys
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo 2014–2016 metų politikos krypčių (toliau - Kryptys) paskirtis – užtikrinti nepertraukiamą ir veiksmingą Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo veiklą ir sustiprinti Lietuvos, kaip atsakingos ir patikimos valstybės donorės, vaidmenį regione, Europos Sąjungoje (toliau – ES), Jungtinių Tautų (toliau – JT) ir kitose tarptautinėse organizacijose, tarptautinėje bendruomenėje ir paramą gaunančiose valstybėse.
2. Vadovaujantis užsienio politikos prioritetais ir tarptautiniais įsipareigojimais, Kryptimis, atsižvelgiant į Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo finansinius išteklius, siekiama sudaryti sąlygas veiksmingai panaudoti žmogiškuosius išteklius gerajai Lietuvos valstybės kūrimo ir integravimosi į tarptautines struktūras patirčiai perduoti besivystančioms valstybėms.
3. Kryptys parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymu (toliau – Įstatymas), įgyvendinant Šešioliktosios Vyriausybės 2012–2016 metų programą, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 31 d. nutarimu Nr. XII-51, atsižvelgiant į JT ir ES strateginius šios srities dokumentus ir pasaulinius iššūkius.
II SKYRIUS
DVIŠALĖ PARAMA VYSTYMUISI. JOS TEIKIMO GEOGRAFIJA IR SRITYS
4. Lietuvos demokratinės valstybės ir rinkos ekonomikos kūrimo patirties perdavimas – pagrindinis dvišalio vystomojo bendradarbiavimo su šalimis partnerėmis prioritetas ir Lietuvos, kaip donorės, stiprybė. Lietuva sieks veiksmingiau dalytis reformų patirtimi su Rytų partnerystės šalimis, taip pat skleisti šią patirtį kituose transformaciją patiriančiuose regionuose.
5. Lietuva teiks paramą Rytų Europos regionui. Tai lemta istorinės, ekonominės, kultūrinės sąsajos su šio regiono valstybėmis. Lietuva gerai susipažinusi su kaimyninių Rytų valstybių politine sistema, ekonomikos, socialiniais ir kultūriniais ypatumais, specifinėmis problemomis. Didėjant donorystės patirčiai, geriau įvertinami šių šalių poreikiai ir veiksmingiau naudojami Lietuvos lyginamieji pranašumai prieš kitas valstybes donores. Svarbus vaidmuo plėtojant vystomojo bendradarbiavimo veiklą tenka valstybėse partnerėse akredituotoms Lietuvos diplomatinėms atstovybėms - jos pačios administruoja paramos projektus ir padeda siekti didesnio paramos veiksmingumo.
6. Įgyvendindama Šešioliktosios Vyriausybės 2012–2016 metų programą, vadovaudamasi ES Rytų partnerystės politikos kelio gairėmis, patvirtintomis 2011 m. rugsėjo 30 d. ES Rytų partnerystės viršūnių susitikime Varšuvoje, atsižvelgdama į santykių su ES Rytų partnerystės šalimis patirtį ir jau įgytą donorystės šiose šalyse įdirbį, taip pat šių valstybių poreikius ir savo lyginamuosius pranašumus prieš kitas valstybes donores, Lietuva 2014–2016 metais pirmiausia teiks dvišalę paramą ES Rytų partnerystės valstybėms ir Afganistano Islamo Respublikai.
7. Numatoma teikti šių sričių dvišalė parama Rytų partnerystės valstybėms:
7.1. Armėnijos Respublikai:
7.2. Azerbaidžano Respublikai:
7.3. Baltarusijos Respublikai:
7.3.3. demokratijos ir pilietinės visuomenės stiprinimui, moterų ir vyrų lygybės užtikrinimui, jaunimo iniciatyvoms, nepriklausomoms visuomenės informavimo priemonėms ir švietimui;
7.3.6. viešajai įstaigai Europos humanitariniam universitetui – jos studentų lyderystės įgūdžių ugdymui;
7.4. Gruzijai:
7.5. Moldovos Respublikai:
7.6. Ukrainai:
8. Afganistano Islamo Respublikai, atsižvelgiant į prasidėjusį atsakomybės perdavimo Afganistano Islamo Respublikos valdžiai ir tarptautinių saugumo pajėgų mažinimo (tranzicijos) procesą ir į tai, kad pagrindinis vystomojo bendradarbiavimo uždavinys bus sudaryti sąlygas vietos valdžiai veikti savarankiškai ir didinti jos administracinius ir institucinius gebėjimus tenkinti esminius gyventojų poreikius, bus teikiama šių sričių parama:
8.1. geram valdymui per vietos valdžios ir nevyriausybinių organizacijų administracinių ir institucinių gebėjimų stiprinimą;
9. Vykusioje 2012 m. liepos 8 d. Tokijo donorų konferencijoje Lietuva įsipareigojo 2013–2015 metais išlaikyti paramos šiai šaliai lygį, tai yra skirti vystomajam bendradarbiavimui su Afganistano Islamo Respublika plėtoti maždaug 2 mln. litų per metus.
10. Atsižvelgdama į besivystančių valstybių poreikius, užsienio politikos prioritetus ir savo finansines galimybes, Lietuva teiks paramą ir kitoms valstybėms, įtrauktoms į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paramos gavėjų sąrašą. Užsienio reikalų ministerija išanalizuos galimybes ir tikslingumą plėsti vystomojo bendradarbiavimo veiklą tose šalyse ir regionuose, kuriuose Lietuvos parama ir patirtis labiausiai prisidėtų prie šalių partnerių poreikių tenkinimo ir sustiprintų Lietuvos partnerystę su kitomis šalimis donorėmis.
III SKYRIUS
DAUGIAŠALĖ PARAMA VYSTYMUISI
12. Siekiant esminių vystomojo bendradarbiavimo tikslų – mažinti skurdą pasaulyje ir plėtoti ilgalaikį ir darnų besivystančių šalių vystymąsi - svarbus vaidmuo tenka tarptautinėms organizacijoms ir tarptautinėms finansų institucijoms. Lietuva prisideda prie tarptautinės bendruomenės pastangų stiprinti ir koordinuoti bendrą prekybos, aplinkosaugos ir klimato kaitos, mokesčių, kovos su korupcija, migracijos, saugumo, moterų ir vyrų lygybės ir kitų sričių veiklą, remdama šių organizacijų vykdomas vystomojo bendradarbiavimo programas ir projektus. Teikdama daugiašalę paramą, Lietuva remia skurdžiausias pasaulio valstybes Afrikoje, Azijoje, Lotynų Amerikoje ir kituose regionuose.
13. Daugiašalę paramą Lietuva teiks per:
14. Pagrindinis ES vystomojo bendradarbiavimo dokumentas, kuriuo vadovaujasi ir Lietuva, yra ES Tarybos, Europos Parlamento ir Europos Komisijos bendras pareiškimas „Europos konsensusas dėl vystymosi“ (2006/C 46/01), kuriame nustatyti bendri ES vystomojo bendradarbiavimo tikslai, vertybės ir principai.
15. Kiti svarbūs ES dokumentai šiais klausimais:
15.1. Europos Vadovų Tarybos išvados dėl oficialios paramos vystymuisi didinimo, kurios įpareigoja valstybes, tapusias ES narėmis po 2002 m., siekti, kad jų oficiali parama vystymuisi iki 2015 m. pasiektų 0,33 procento bendrųjų nacionalinių pajamų (2005 m. birželio 16–17 d.);
15.2. 2010 m. birželio 22 d. Uagadugu pasirašytas Susitarimas, kuriuo antrą kartą iš dalies keičiamas 2000 m. birželio 23 d. Kotonu pasirašytas ir 2005 m. birželio 25 d. Liuksemburge pirmą kartą iš dalies pakeistas Afrikos, Karibų jūros bei Ramiojo vandenyno grupės valstybių ir Europos Bendrijos bei jos valstybių narių partnerystės susitarimas; Taryboje posėdžiavusių ES valstybių narių vyriausybių atstovų vidaus susitarimas dėl ES pagalbos finansavimo pagal 2014–2020 m. daugiametę finansinę programą vadovaujantis Afrikos, Karibų jūros bei Ramiojo vandenyno grupės valstybių ir ES partnerystės susitarimu ir dėl finansinės paramos skyrimo užjūrio šalims ir teritorijoms, kurioms taikoma Sutarties dėl ES veikimo ketvirtoji dalis ir ES Tarybos sprendimas dėl Europos plėtros fondo valdymo pereinamojo laikotarpio priemonių nuo 2014 m. sausio 1 d., iki įsigalios Vidaus susitarimas dėl 11-ojo Europos plėtros fondo;
15.3. ES Rytų partnerystės iniciatyva, kuria siekiama spartinti Rytų partnerystės šalių politinės ir ekonominės integracijos ryšius su ES, taip pat politines, socialines ir ekonomines reformas šiose valstybėse partnerėse (2009 m. gegužės 7 d. ES Prahos viršūnių susitikimo deklaracija);
16. Dalyvaudama vykdant ES vystomojo bendradarbiavimo politiką, Lietuva sieks didesnio teikiamos paramos veiksmingumo. Derindama savo veiksmus su kitomis valstybėmis narėmis ir valstybių partnerių vyriausybėmis, pagal galimybes dalyvaus ES bendro programavimo procese.
17. Lietuva taip pat sieks geriau pasinaudoti ES finansiniais instrumentais, ypač Europos kaimynystės instrumentu ir Demokratijos ir žmogaus teisių rėmimo visame pasaulyje instrumentu, Europos demokratijos ir žmogaus teisių iniciatyva ir kitomis programomis, darydama įtaką Rytų partnerystės šalims, jose vykdomoms reformoms, taip pat Stojimo paramos instrumentu ir Vystomojo bendradarbiavimo instrumentu.
18. Lietuva dalyvauja Europos plėtros fonde (toliau – EPF), ir šis dalyvavimas tampa vis svarbesnis. EPF – pagrindinė Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno šalių paramos finansavimo priemonė. Lietuva sieks laiku ratifikuoti 11-ojo EPF vidaus susitarimą ir užtikrinti, kad būtų numatyti ir laiku mokami įnašai į EPF, taip pat dalyvaus planuojant ir prižiūrint EPF veiklą.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Lietuva sieks, kad vis daugiau Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, verslo struktūrų įsitrauktų į dvišalius, europinius ir tarptautinius vystomojo bendradarbiavimo projektus ir dalytųsi gerąja patirtimi su partneriais kitose valstybėse. Svarbus vaidmuo plėtojant dialogą su vystomojo bendradarbiavimo dalyviais tenka Nacionalinei vystomojo bendradarbiavimo komisijai.
21. Koordinuojant Užsienio reikalų ministerijai, Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos toliau bus skatinamos įsitraukti į ES Dvynių programos projektų, stiprinančių valstybių partnerių administracinius ir institucinius gebėjimus, įgyvendinimą. Užsienio reikalų ministerija nustatys teisines ir administracines kliūtis, trukdančias sėkmingai dalyvauti ES Dvynių programoje, ir pasiūlys, kaip jas šalinti.
22. Vadovaudamosi Kryptimis ir atsižvelgdamos į institucinę patirtį ir išteklius, Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos sieks dalyvauti Lietuvos ir tarptautinėje vystomojo bendradarbiavimo veikloje ir ją plėsti.
23. Užsienio reikalų ministerija, bendradarbiaudama su kitomis Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, parengs Lietuvos ekspertų duomenų bazę, kuri bus naudojama kaip priemonė Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo nuoseklumui užtikrinti, sąlygoms veiksmingiau perduoti Lietuvos reformų patirtį sudaryti.
24. Savanoriai toliau bus skatinami dalyvauti vystomojo bendradarbiavimo veikloje, nes savanoriškos iniciatyvos padeda užmegzti tarptautines partnerystes ir plačiau įtraukti visuomenę į tarptautinius projektus, stiprinančius žmonių ryšius ir tarpusavio supratimą.
25. Toliau bus remiama veikla, skirta informuoti ir šviesti visuomenę, ypač jaunimą, apie vystomojo bendradarbiavimo svarbą, jo tikslus ir privalumus, supažindinti juos su Lietuvos vykdomais projektais ir jų rezultatais, Lietuvos indėliu į tarptautinių vystymo organizacijų ir fondų veiklą. Bus skiriamas tinkamas dėmesys visuomenės informavimui apie ES ir kitų tarptautinių organizacijų ir fondų vykdomą vystomojo bendradarbiavimo politiką ir galimybes Lietuvos subjektams dalyvauti įgyvendinant jų projektus.
26. Informavimas ir švietimas daro paramą veiksmingesnę, didina visuomenės pritarimą vystomojo bendradarbiavimo politikai ir jos palaikymą, skatina visuomenę, ypač nevyriausybines organizacijas, labiau įsitraukti į vystomojo bendradarbiavimo veiklą.
27. Užsienio reikalų ministerija iš savo administruojamos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos kasmet skirs lėšų visuomenės švietimo ir informavimo projektams įgyvendinti.
28. Įstatymas nustato vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos teikimo finansavimo tvarką.
29. Vykdydama 2005 m. birželio 16–17 d. ES Vadovų Tarybos sprendimą, kuriuo naujosios ES valstybės narės įsipareigojo iki 2015 m. siekti padidinti savo oficialią paramą vystymuisi iki 0,33 procento bendrųjų nacionalinių pajamų, Lietuva 2014–2016 metais sieks:
29.1. didinti dvišalei ir daugiašalei paramai skiriamą finansavimą, atsižvelgdama į valstybės finansines galimybes;