elektrenu herbas

ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE III ETAPO PROGRAMOS PATVIRTINIMO IR ADMINISTRATORIAUS SKYRIMO

 

2017 m. balandžio 25 d. Nr. V.TS–61

Elektrėnai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. D1-568 „Dėl kvietimo teikti paraiškas atnaujinti (modernizuoti) daugiabučius namus“ ir atsižvelgdama į Elektrėnų savivaldybės iniciatyva atrinktų neefektyviausiai energiją vartojančių gyvenamųjų namų energinio efektyvumo didinimo rezultatus, Elektrėnų savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Elektrėnų savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose III etapo programą (toliau – Programa, pridedama).

2. Paskirti Programos įgyvendinimo organizatorę uždarąją akcinę bendrovę „Elektrėnų komunalinis ūkis“.

3. Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu paskirti Programos įgyvendinimo administratoriaus veiklos koordinavimą atliksiantį asmenį.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Mero pavaduotojas,

pavaduojantis merą                                                                                       Arvydas Vyšniauskas

 


 

PATVIRTINTA

Elektrėnų savivaldybės tarybos

2017 m. balandžio 25 d. d

sprendimu Nr. V.TS–61

 

 

ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE III ETAPO PROGRAMA

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Elektrėnų savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose programos (toliau – Programa) paskirtis – atkurti ar pagerinti Elektrėnų savivaldybėje esančių daugiabučių namų technines ir energines normatyvines savybes, siekiant esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymo, šiluminės energijos sąnaudų sumažinimo ir racionalaus energinių išteklių naudojimo, gyventojų išlaidų šildymui sumažinimo ir gyvenimo kokybės pagerinimo.

2. Programa parengta Elektrėnų savivaldybei vykdant Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytą statinių naudojimo priežiūros atlikimo funkciją bei įgyvendinant vieną iš Lietuvos būsto strategijos tikslų – užtikrinti efektyvų esamo būsto naudojimą, priežiūrą, atnaujinimą (modernizavimą), racionalų energijos išteklių naudojimą, taip pat vadovaujantis statybos techniniu reglamentu STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“, statybos techniniu reglamentu STR 2.01.01(6):2008 „Esminis statinio reikalavimas „Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas“ ir statybos techniniu reglamentu STR 1.03.07:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“.

3. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos iniciatyva dėl daugiabučių namų Lietuvos Respublikos savivaldybėse energijos taupymo priemonių įgyvendinimo, Elektrėnų savivaldybės atrinktų neefektyviausiai energiją vartojančių pastatų įvertinimo rezultatais, parengtais jų energinio efektyvumo didinimo investicijų planais, kurie yra neatskiriama šios Programos dalis.

4. Įgyvendinant programą siekiama prisidėti prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos tikslo iki 2020 metų pabaigos sumažinti šiluminės energijos (kuro) sąnaudas daugiabučiuose namuose, pastatytuose pagal iki 1993 metų galiojusius statybos techninius normatyvus. Programa atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą.

 

II SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

5. 2017 m. sausio 1 d. Gyventojų registro duomenimis, Elektrėnų savivaldybėje gyvena 25 904 gyventojai. Elektrėnų savivaldybės statinių naudotojų sąraše įrašyti 296 daugiabučiai namai, kuriuose gyvena apie 70 % visų gyventojų. 56 daugiabučius namus administruoja daugiabučių namų savininkų bendrijos ir jungtinės veiklos sutarties dalyviai, 240 daugiabučių namų administruoja savivaldybės paskirtas daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų administratorius UAB „Elektrėnų komunalinis ūkis“. Dauguma pastatų yra daugiaaukščiai, dominuoja gelžbetonio plokščių konstrukcijų pastatai. Daugiausia daugiabučių namų Elektrėnų savivaldybėje statyti 1978 metais (statybos metų vidurkis). Kaip ir daugelyje kitų tuo pačiu metu statytų pastatų Lietuvoje, namai buvo pastatyti pagal žemus energinio efektyvumo standartus ir laikui bėgant jų būklė dėl nepakankamos techninės priežiūros vis prastėjo. Vidutinis buto plotas yra apie 50 m². Vienas namų ūkis šilumos energijos suvartoja apie 136 kWh/m² per metus.

6. Sovietmečiu ir iš karto po Nepriklausomybės atgavimo buvusios santykinai žemos šilumos kainos, valstybės mokesčių politika (mokestinės lengvatos nepasiturintiems gyventojams) neskatino gyventojų taupyti energijos. Gyventojai neturi efektyvaus energijos vartojimo patirties ir dėl nepakankamų ar nenuolatinių pajamų iki šiol retai savarankiškai investuodavo į energijos taupymo priemones savo būstuose.

7. Energinio efektyvumo didinimo priemonių įgyvendinimas daugiabučiuose namuose, kuriuose tokios priemonės buvo įgyvendintos, parodė, kad jas įgyvendinus sutaupoma apie 50 proc. energijos, palyginti su energijos sąnaudomis iki šių priemonių įgyvendinimo, o sutaupytos lėšos dėl sumažėjusių šildymo išlaidų dažniausiai skiriamos investicijoms padengti. Elektrėnų savivaldybėje pagal II etapo programą renovuota 16 daugiabučių namų.

8. Toliau sparčiai brangstant energijos ištekliams, racionalaus energijos vartojimo problema Elektrėnų savivaldybės daugiabučiuose pastatuose tampa ypač opi, todėl Elektrėnų savivaldybės iniciatyva buvo pradėta rengti ši Programa, apimanti daugiausia energijos suvartojančius daugiabučius namus Elektrėnų savivaldybėje. Šios Programos įgyvendinimas sudarys prielaidas spręsti gyventojų socialines problemas, mažinant jų sąskaitų už energinius išteklius dydį, užtikrinti esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymą daugiabučiuose namuose, gerinti vidaus patalpų temperatūrinio režimo sąlygas, skatinti būsto savininkus racionaliai vartoti energiją, taip pat prisidėti prie klimato taršos mažinimo bei aplinkos tausojimo šalies mastu, gerinti pastatų techninę būklę ir estetinį miesto vaizdą, didinti nekilnojamojo turto vertę ir likvidumą.

9. Elektrėnų savivaldybės iniciatyva, rengiant Programą, buvo atrinkti 9 daugiausia energijos suvartojantys daugiabučiai pastatai, kuriems yra parengti energinio naudingumo sertifikatai bei investicijų planai. Vertinimo rezultatai parodė, kad visų atrinktų pastatų energinio naudingumo klasė yra E, vidutinis šilumos sunaudojimas yra 155,35 kWh/m2 per metus. Kai kuriuose atrinktuose namuose energijos sunaudojimas yra labai didelis ir siekia net 180,61 kWh/m² per metus.

10. Vykdant techninį ir energinį atrinktų daugiabučių namų įvertinimą, buvo nustatyta, kad šie daugiabučiai namai neatitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir statybos techniniame reglamente STR 1.03.07:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ nustatytų esminių reikalavimų visumos: dėl nepakankamos priežiūros ir klimatinio poveikio yra pažeistos atitvarų konstrukcijos, per kurias patiriami dideli šilumos nuostoliai, ištrupėjęs plytų mūras, pažeistos tarpplokštinės siūlės, stogas neapšiltintas, danga nesandari, vietomis susidariusios pūslės, parapetų apskardinimai paveikti korozijos, susidėvėjusios lietaus surinkimo bei nuleidimo sistemos, nepakeisti langai, blogai izoliuoti magistraliniai šilumos vamzdžiai rūsiuose, nesubalansuota šildymo sistema, kanalizacijos vamzdžiai nekeisti, sujungimai nesandarūs ir kt.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

11. Programos įgyvendinimo tikslas – sumažinti daugiausia energijos vartojančiuose Elektrėnų savivaldybės daugiabučiuose namuose suvartojamos šiluminės energijos sąnaudas, gerinti estetinį vaizdą ir gyvenamąją aplinką.

12. Programos tikslui įgyvendinti numatomi uždaviniai:

12.1. sukurti organizacinę struktūrą, kuri būtų atsakinga už Programos įgyvendinimo koordinavimą, teiktų organizacinę, teisinę, techninę paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, taip pat rengti ir įgyvendinti kitų savivaldybės daugiabučių namų energinio efektyvumo didinimo programas;

12.2. atnaujinti daugiausia šiluminės energijos suvartojančius daugiabučius namus, užtikrinant, kad įgyvendinus efektyvias energiją taupančias priemones bus pasiekta ne mažesnė kaip C pastato energinio naudingumo klasė ir skaičiuojamosios šilumos energijos sąnaudos juose būtų sumažintos ne mažiau kaip 40 procentų;

12.3. nuolat informuoti visuomenę energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose klausimais.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLO IR UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

 

13. Programos tikslas ir uždaviniai vertinami pagal šiuos kriterijus:

13.1. atnaujintų namų skaičius;

13.2. skaičiuojamasis šiluminės energijos sutaupymas kWh/m2/metus (vertinama pagal Investicijų planuose numatomą skaičiuojamąjį šiluminės energijos sutaupymą);

13.3 išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimas CO2 ekvivalentu (vertinama pagal Investicijų plane apskaičiuotą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimą);

13.4. sukurta organizacinė struktūra.

 

V SKYRIUS

PRIEMONĖS, NUMATOMOS ĮGYVENDINTI DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE

 

14. Siekiant gerinti gyvenamąją aplinką, mažinti energinių išteklių sąnaudas ir užtikrinti daugiabučių namų atitiktį esminiams statinio reikalavimams, savivaldybės atrinktuose Elektrėnų savivaldybės daugiabučiuose namuose numatoma įgyvendinti energinį efektyvumą didinančias priemones (toliau – priemonės), būtinas statinių naudojimo ir priežiūros esminiams reikalavimams užtikrinti ir leisiančias sumažinti bendras visų daugiabučių namų energijos sąnaudas ne mažiau kaip 40 %, ir juose pasiekti ne mažesnę kaip C energinio naudingumo klasę. Pagal Programą yra numatoma įgyvendinti šias pagrindines priemones: išorinių pastatų sienų ir stogų šiltinimą, langų butuose ir bendro naudojimo patalpose bei lauko durų keitimą, balkonų stiklinimą pagal bendrą projektą, šildymo sistemos balansavimą, magistralinių šildymo sistemos vamzdynų pakeitimą ir izoliavimą, šilumos punktų modernizavimą, individualios šilumos apskaitos prietaisų ir termostatinių ventilių įrengimą, karšto ir šalto vandens sistemų atnaujinimą, esamos vėdinimo sistemos sutvarkymą, buitinio nuotakyno vamzdynų keitimą.

 

VI SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

15. Programa įgyvendinama dviem etapais. Detalųjį kiekvieno etapo įgyvendinimo planą rengia ir jo įgyvendinimą organizuoja Programos įgyvendinimo administratorius. Pirmojo etapo įgyvendinimas skirtas parengiamiesiems investicijų planų įgyvendinimo darbams atlikti (investicijų planams aptarti su būsto savininkais, galimoms investicijų planų korekcijoms, finansavimui užtikrinti, reikalingų paslaugų ir darbų pirkimams). Pirmojo etapo įgyvendinimas pradedamas patvirtinus programą.

16. Antrojo Programos įgyvendinimo etapas apima rangos darbų pagal patvirtintus investicijų projektus įgyvendinimą. Antrojo etapo įgyvendinimas baigiamas ne vėliau kaip iki 2019 m. liepos 31 d.

17. Elektrėnų savivaldybės administracija koordinuoja visos Programos įgyvendinimą.

18. Daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojai (daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrija, bendrojo naudojimo objektams valdyti sudaryta jungtinės veiklos sutartimi įgaliotas asmuo, pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.84 straipsnio nuostatas paskirtas bendrojo naudojimo objektų administratorius) (toliau – Programos vykdytojai) atlieka visus veiksmus, susijusius su Programos įgyvendinimu.

19. Savivaldybės paskirtas Programos įgyvendinimo administratorius atlieka visus veiksmus, susijusius su Programos ir parengtų investicijų planų įgyvendinimu: skolinasi lėšas iš kredito įstaigų, naudodamasis Centrinės perkančiosios organizacijos parengtu elektroniniu katalogu, organizuoja rangos darbų (įskaitant ir projektavimo darbus), statybos techninės priežiūros paslaugų pirkimus, organizuoja ir prižiūri statybos darbų atlikimą ir užtikrina jų įgyvendinimo kokybę.

20. Įgyvendindami pirmąjį Programos įgyvendinimo etapą Programos administratorius ir Programos vykdytojai išsamiai informuoja būsto savininkus apie Programą, būsto savininkams nusprendus įgyvendinti papildomas energinio efektyvumo didinimo priemones, neįtrauktas į investicijų planus, organizuoja šių investicijų planų pakeitimą, neblogindami planuojamų pasiekti energinio efektyvumo rezultatų.

21. Per antrąjį Programos įgyvendinimo etapą Programos administratorius pagal patvirtintą Programos įgyvendinimo grafiką organizuoja ir atlieka investicijų planų įgyvendinimą.

22. Savivaldybės administracija koordinuoja Programos įgyvendinimo administratoriaus vykdomą veiklą. Tuo atveju, jei gaunama informacija iš Programos finansavimą suteikusių bankų ar kitų finansų įstaigų, kad Programos įgyvendinimo administratorius nevykdo ar netinkamai vykdo savo įsipareigojimus pagal kredito sutartis, savivaldybės administracija nedelsdama imasi veiksmų, kad Programos įgyvendinimo administratorius laikytųsi įsipareigojimų.

23. Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas savivaldybės asmuo (specialistas), rangovui perdavus Programos įgyvendinimo administratoriui atliktų statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktus, įsitikinęs, ar statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktuose nurodyti darbai ir jų kiekis atitinka darbų kiekį, numatytą statinio projekte, parengtame pagal investicijų plane nurodytas atnaujinimo (modernizavimo) priemones (ar jų neatitinka), tai konstatuoja pasirašydamas statybos rangos darbų priėmimo ir perdavimo aktus.

 

VII SKYRIUS

PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

24. Rengiant investicijų planus, nustatyta, kad vertinant skaičiuojamosiomis kainomis šiai Programai įgyvendinti reikėtų apie 3,75 mln. eurų.

25. Programai įgyvendinti numatoma teisės aktų nustatyta tvarka gauti finansavimą iš Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, Klimato kaitos specialiosios programos ir kitų teisėtų šaltinių:

25.1. Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje numatytomis lėšomis galėtų būti teikiamas lengvatinis kreditas su ne didesnėmis kaip 3 procentų fiksuotomis metinėmis palūkanomis, valstybės lėšomis padengiama 50 procentų projekto parengimo ir statybos techninės priežiūros ir administravimo išlaidų bei 15 procentų investicijų, tenkančių investicijų plane nurodytoms valstybės remiamoms energinį efektyvumą didinančioms priemonėms įgyvendinti. Šios paramos dydis pagal parengtus investicijų planus sudarytų apie 662 tūkst. eurų;

25.2. 100 % apmokamos investicijų padengimo įmokos nepasiturintiems gyventojams pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą. Rengiant investicijų planus Programai įgyvendinti atrinktuose daugiabučiuose namuose iš viso gyveno 21 nepasiturintis gyventojas, gaunantis kompensaciją už šildymą ir karštą vandenį;

25.3. Klimato kaitos specialiosios programos lėšomis galėtų būti kompensuojama 20% investicijų planuose numatytų energiją taupančių priemonių įgyvendinimo (kai pasiekiama ne mažesnė kaip C energinio naudingumo klasė ir sumažinamos skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos ne mažiau kaip 40%, palyginti su skaičiuojamomis šiluminės energijos sąnaudomis iki namo atnaujinimo bei įgyvendinus projektą iki 2017-12-31. Įgyvendinus projektą po 2017-12-31, bet iki 2020-12-31, kompensuojama 15%). Pagal parengtus investicijų projektus ši paramos suma sudarytų apie 666 tūkst. eurų;

25.4. esant galimybei, galėtų būti panaudojamos ir iš kitų piniginių šaltinių gautos lėšos.

26. Visų šiame skyriuje nurodytų finansavimo šaltinių parama Programai įgyvendinti skiriama vadovaujantis paramą reglamentuojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu ir kitais teisės aktais).

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Programos įgyvendinimo stebėseną atlieka savivaldybės administracija. Programos stebėsena gali būti vykdoma vadovaujantis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. D1-1055.