Administracinė byla Nr. I-17-520/2021

Teisminio proceso Nr. 3-66-3-00001-2021-4

Procesinio sprendimo kategorijos: 4.1; 53.4

(S)

 

 

LIETUVOS VYRIAUSIASIS ADMINISTRACINIS TEISMAS

 

N U T A R T I S

 

2021 m. balandžio 14 d.

Vilnius

 

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų Laimučio Alechnavičiaus, Artūro Drigoto (kolegijos pirmininkas) ir Dalios Višinskienės (pranešėja), rašytinio proceso tvarka nagrinėdama norminę administracinę bylą pagal pareiškėjo Lietuvos Respublikos Seimo nario Vytauto Gapšio pareiškimą ištirti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 patvirtintos Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodikos (2018 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. D1-479 redakcija) 28–31 punktų ir 25 punkto teisėtumą,

 

n u s t a t ė:

I.

 

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2021 m. vasario 24 d. nutartimi administracinėje byloje Nr. I-17-520/2021 buvo priimtas nagrinėti pareiškėjo Lietuvos Respublikos Seimo nario Vytauto Gapšio (toliau – ir pareiškėjas) pareiškimas, kuriame prašoma ištirti, ar Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 patvirtintos Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodikos (toliau – ir Metodika) (2018 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. D1-479 redakcija) 28–31 punktai ta apimtimi, kiek juose nėra reglamentuojama, vertinant gamtos elementui padarytą žalą, kaip įvertinama pirminė aplinkos būklė (sąlygos), neigiamo poveikio aplinkai reikšmingumas, natūralaus aplinkos atsikūrimo galimybės ir laikas; ta apimtimi, kiek juose nėra reglamentuojama, vertinant gamtos elementui padarytą žalą, kaip atsižvelgiama į prioritetine tvarka taikytas (ar ateityje taikytinas) aplinkos atkūrimo priemones, tokiomis priemonėmis taikyti patirtas (ar būsimąsias) išlaidas bei į tokių priemonių taikymo efektyvumą ankstesnei (pirminei) aplinkos būklei atkurti; ta apimtimi, kiek juose įtvirtinta, kad žala aplinkos (gamtos) elementui yra nustatoma pagal jose nurodytas formules, taikant jose nurodytus žalos atlyginimo tarifus pagal nurodytus teršalus, teršalų grupės, aplinkos (gamtos) elementų kategorijas bei jų įvertinimo koeficientus, kurie, kaip teisiškai reikšmingi kriterijai aplinkai (gamtai) padarytos žalos dydžiui apskaičiuoti, nėra įtvirtinti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – AAĮ) 32 straipsnio 4 dalyje, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės, Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų viršenybės, proporcingumo principams, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 30 straipsnio 2 daliai, AAĮ 32 straipsnio 4 daliai, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 4 punktui; ar Metodikos (2018 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. D1-479 redakcija) 25 punktas, reglamentuojantis žalos atlyginimo tarifų (įkainių) indeksavimą, neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės, Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų viršenybės principams, AAĮ 32 straipsniui, Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 4 punktui.

Atsakovė Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija atsiliepime į pareiškimą su pareiškimu nesutinka ir prašo ginčijamus Metodikos punktus pripažinti teisėtais.

Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme 2021 m. kovo 29 d. gautas pareiškėjo prašymas, kuriame jis nurodo, jog vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – ir ABTĮ) 50 straipsniu, jis atsisako savo teikto pareiškimo administracinėje byloje Nr. I-17-520/2021.

 

Teisėjų kolegija

 

konstatuoja:

II.

 

Skundo (prašymo, pareiškimo) atsisakymas yra viena iš administracinį procesą inicijuojančio asmens procesinių teisių, kurios įgyvendinimas yra dispozityvumo principo išraiška, t. y. administracinis procesas ne tik prasideda, bet ir gali baigtis pareiškėjo iniciatyva. ABTĮ 50 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad pareiškėjas turi teisę atsisakyti skundo (prašymo, pareiškimo) bet kurioje bylos nagrinėjimo stadijoje, iki teismas išeina į pasitarimų kambarį. Teismas nepriima pareiškėjo skundo (prašymo, pareiškimo) atsisakymo, jeigu tai prieštarauja imperatyviosioms įstatymų nuostatoms ar viešajam interesui. Jeigu pareiškėjas atsisako skundo (prašymo, pareiškimo), bylos nutraukimo klausimas gali būti sprendžiamas rašytinio proceso tvarka.

ABTĮ 103 straipsnio 4 punkte nustatyta, jog teismas nutraukia bylą, jeigu pareiškėjas atsisakė skundo (prašymo, pareiškimo). Pažymėtina, jog bylą nutraukus, vėl kreiptis į teismą dėl ginčo tarp tų pačių ginčo šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu neleidžiama (ABTĮ 104 str. 3 d.). Primintina, jog ABTĮ 116 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad bylos dėl norminių administracinių aktų teisėtumo nagrinėjamos pagal bendrąsias šiame įstatyme nustatytas proceso taisykles.

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika patvirtina, jog jei atsisakymas nuo pareiškimo pateikiamas po pareiškimo priėmimo – norminė administracinė byla nutraukiama (pvz., žr. 2015 m. gruodžio 21 d. sprendimą administracinėje bylos Nr. eI-14-822/2015; kt.).

Teisėjų kolegija, įvertinusi tai, kad pareiškėjo pareiškimo atsisakymas pateiktas dar iki teismo posėdžio pradžios, atitinka ABTĮ reikalavimus, byloje nėra duomenų, jog šios bylos nutraukimas pažeistų viešąjį interesą ar kitų asmenų teises ir teisėtus interesus, pareiškėjo pareiškimo atsisakymą priima ir norminę administracinę bylą nutraukia.

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 50 straipsniu, 103 straipsnio 4 punktu ir 116 straipsnio 1 dalimi, teisėjų kolegija

 

n u t a r i a:

 

Priimti pareiškėjo Lietuvos Respublikos Seimo nario Vytauto Gapšio pareiškimo ištirti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 patvirtintos Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodikos (2018 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. D1-479 redakcija) 28–31 punktų ir 25 punkto teisėtumą atsisakymą.

Nutraukti norminę administracinę bylą pagal pareiškėjo Lietuvos Respublikos Seimo nario Vytauto Gapšio pareiškimą ištirti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 patvirtintos Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodikos (2018 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. D1-479 redakcija) 28–31 punktų ir 25 punkto teisėtumą.

Nutartis neskundžiama.

 

 

Teisėjai                                                                                Laimutis Alechnavičius

 

Artūras Drigotas

 

Dalia Višinskienė