TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL SOCIALINIO DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS IR STEBIMOMIS ŠEIMOMIS TAURAGĖS RAJONO  SAVIVALDYBĖJE TVARKOS  APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2017 m. birželio 19 d. Nr. 1-254

Tauragė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 4 dalimi, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnyboje (skyriuje) tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. A1-212 „Dėl Socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnyboje (skyriuje) tvarkos aprašo patvirtinimo“, Tauragės rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Socialinio darbo su socialinės rizikos ir stebimomis šeimomis Tauragės rajono  savivaldybėje tvarkos  aprašą  (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono savivaldybės tarybos 2010 m. vasario 24 sprendimą Nr. 1-1442 „Dėl Socialinių paslaugų teikimo socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams tvarkos aprašo patvirtinimo“.

3. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Tauragės rajono savivaldybės interneto svetainėje.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                  Sigitas Mičiulis


 

PATVIRTINTA

Tauragės rajono savivaldybės tarybos

2017 m. birželio 19 d. sprendimu Nr. 1-254

 

 

SOCIALINIO DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS IR STEBIMOMIS ŠEIMOMIS TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Socialinio darbo su socialinės rizikos ir stebimomis šeimomis Tauragės rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja darbo su socialinės rizikos šeimomis, auginančiomis vaikus bei šeimomis, kurių vaikams nustatyta laikinoji globa (toliau – socialinės rizikos šeimos), organizavimą ir vykdymą, socialinių paslaugų joms teikimą, prevencinį darbą su šeimomis iki įrašymo į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą (toliau – stebimos šeimos) Tauragės rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė).

2. Darbo su socialinės rizikos ir stebimomis šeimomis tikslas – atkurti, ugdyti, palaikyti ir stiprinti socialinės rizikos ir stebimos šeimos socialinius įgūdžius bendrauti ir bendradarbiauti šeimoje ir už jos ribų, įveikti krizines situacijas, savarankiškai priimti sprendimus ir užtikrinti visapusišką vaikų poreikių tenkinimą bei jų asmenybės ugdymą.

3. Pagrindinės Aprašo sąvokos:

3.1. Socialinės rizikos šeima – šeima, kurioje auga vaikas (-ai) iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja prieš juos psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams, todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji globa (rūpyba).

3.2. Stebima šeima – šeima, kurioje auga vaikas (-ai) iki 18 metų ir kuri dėl socialinių įgūdžių stokos, sveikatos būklės, žalingų įpročių nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų ir užtikrinti jų vystymosi, patiria socialinę atskirtį, nesugeba integruotis į bendruomenę ir nėra įrašyta į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą.

3.3Aukšta socialinė rizika – kai šeima negeba savarankiškai funkcionuoti ir jai reikia nuolatinės socialinių darbuotojų ir kitų specialistų pagalbos.

3.4. Vidutinė socialinė rizika – kai šeima geba savarankiškai funkcionuoti, tačiau, norint užtikrinti visišką šeimos narių saugumą ir emocinę, psichologinę gerovę, nuolat reikia tam tikros socialinių darbuotojų ir kitų specialistų pagalbos.

3.5. Žema socialinė rizika – kai šeima patiria krizę, tačiau iš esmės gali savarankiškai funkcionuoti ir geba užtikrinti visų narių saugumą bei emocinę, psichologinę, materialinę gerovę.

3.6. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose socialines paslaugas, apibrėžtas sąvokas.

 

II SKYRIUS

ŠEIMŲ ĮRAŠYMAS Į STEBIMŲ ŠEIMŲ SĄRAŠĄ, SOCIALINIŲ PASLAUGŲ POREIKIO VERTINIMAS

 

4. Stebimų šeimų apskaitą tvarko Tauragės rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius (toliau – Vaiko teisių apsaugos skyrius).

5.  Į stebimų šeimų sąrašus gali būti įrašytos nepilnamečius vaikus auginančios šeimos, kurios:

5.1. dėl socialinių įgūdžių stokos, sveikatos būklės nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų ir užtikrinti tinkamo jų vystymosi;

5.2. turi žalingų įpročių ir daro neigiamą poveikį vaikams;

5.3. patiria socialinę atskirtį ir nesugeba integruotis į bendruomenę;

5.4. nesugeba gaunamų pajamų, valstybės paramos naudoti šeimos interesams tenkinti.

6. Vaiko teisių apsaugos skyrius apie socialinę riziką patyrusią šeimą raštu informuoja Tauragės socialinių paslaugų centrą / seniūniją, Tauragės rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrių (toliau – Socialinės paramos skyrius) ir pateikia visą turimą informaciją apie šeimą.

7. Socialinis darbuotojas, gavęs informaciją iš Vaiko teisių apsaugos skyriaus apie stebimą šeimą, per penkias darbo dienas aplanko šeimą, surašo šeimos aplankymo aktą (1 priedas), užpildo šeimos kortelę (2 priedas), įvertina situaciją šeimoje bei informuoja šeimos narius apie galimybę gauti reikalingą pagalbą.

8. Su stebima šeima socialinis darbuotojas bendrauja ir bendradarbiauja pagal poreikį, ne rečiau kaip kartą per mėnesį lankosi šeimoje. Darbas su stebima šeima fiksuojamas šeimos aplankymo akte, mėnesio veiklos žurnale (3 priedas).

9. Kiekvienai stebimai šeimai socialinis darbuotojas užvedą atskirą bylą, kurioje kaupiama informacija apie šeimą: šeimos kortelė, šeimos lankymo aktai, kita surinkta informacija apie šeimą.

10. Tauragės socialinių paslaugų centro ir seniūnijų socialiniai  darbuotojai bendrąsias socialines paslaugas (informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir kt.) stebimoms šeimoms teikia ne ilgiau kaip 12 mėnesių. Jei per šį laikotarpį šeimoje nėra užfiksuoti vaiko teisių pažeidimai ir socialinių paslaugų šeimai teikimas nebūtinas, socialinis darbuotojas Vaiko teisių apsaugos skyriui raštu teikia motyvuotą pasiūlymą dėl šeimos išbraukimo iš stebimų šeimų sąrašo. Jei per 12 mėnesių padėtis šeimoje nesikeičia, socialinis darbuotojas raštu Vaiko teisių apsaugos skyriui teikia motyvuotą pasiūlymą dėl šeimos įrašymo į socialinės rizikos šeimų apskaitą.

 

III SKYRIUS

ŠEIMŲ ĮRAŠYMAS Į SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMŲ APSKAITĄ, SOCIALINIŲ PASLAUGŲ POREIKIO VERTINIMAS

 

11. Socialinės rizikos šeimų apskaitą tvarko Vaiko teisių apsaugos skyrius.

12. Tauragės rajono savivaldybėje socialinį darbą su socialinės rizikos šeimomis dirba ir socialinių paslaugų poreikį nustato Tauragės socialinių paslaugų centro ir seniūnijų socialiniai  darbuotojai.

13. Į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą Tauragės rajono savivaldybėje šeimos įrašomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. A1-212 „Dėl Socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnyboje (skyriuje) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

14. Vaiko teisių apsaugos skyrius apie šeimos įrašymą į socialinės rizikos šeimų apskaitą raštu informuoja Socialinės paramos skyrių, Tauragės socialinių paslaugų centrą / seniūniją ir pateikia visą turimą informaciją apie šeimą.

15. Socialinės paramos skyriaus vedėjas nedelsiant priima sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo socialinės rizikos šeimai. Sprendimas perduodamas Tauragės socialinių paslaugų centrui ir / ar seniūnijai, sprendimo kopija pateikiama Vaiko teisių apsaugos skyriui.

16. Tauragės socialinių paslaugų centro ir /ar seniūnijų socialiniai darbuotojai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo gautos raštiškos informacijos apie šeimos įrašymą į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą aplanko socialinės rizikos šeimą, įvertina socialinių paslaugų poreikį, surašo šeimos aplankymo aktą, užpildo šeimos kortelę ir  šeimos socialinės rizikos įvertinimo anketą (4 priedas).

17. Socialinės rizikos šeimos skirstomos į tris rizikos lygius:

17.1. žemos socialinės rizikos šeima – socialinio darbuotojo lankymosi  šeimoje dažnumas - 1 kartą per mėnesį, esant poreikiui – dažniau;

17.2. vidutinės socialinės rizikos šeima – socialinio darbuotojo lankymosi šeimoje dažnumas - ne mažiau kaip 4 kartai per mėnesį, esant poreikiui –  dažniau;

17.3. aukštos socialinės rizikos šeima – socialinio darbuotojo lankymosi šeimoje dažnumas - ne mažiau kaip 10 kartų per mėnesį, esant poreikiui – dažniau. Visos šeimos, kuriose bent vienam vaikui yra nustatyta laikinoji globa (rūpyba), yra priskiriamos aukštos socialinės rizikos šeimoms.

18. Kiekvienai socialinės rizikos šeimai socialinis darbuotojas užveda atskirą bylą, kurioje kaupiama informacija apie šeimą: asmens dokumentų kopijos, šeimos lankymo aktai, kita surinkta informacija apie šeimą.

19. Per 20 darbo dienų nuo sprendimo dėl socialinių paslaugų skyrimo priėmimo socialinis darbuotojas kartu šeima sudaro susitarimą dėl bendros veiklos siekiant pokyčių (5 priedas).

20. Kiekvieno apsilankymo šeimoje atveju pildomas šeimos aplankymo aktas. Jei paslaugos teikiamos ne šeimos gyvenamojoje vietoje ar bendraujama telefonu, paslaugos fiksuojamos mėnesio veiklos žurnale. Siekiant aprašyti tam tikrą situaciją, kritinį atvejį, kuomet reikalingas išsamus šeimos situacijos aprašymas, pildomas atvejo aprašymas (6 priedas).

21. Siekiant įsitikinti, ar nėra pažeidžiamos vaiko teisės, socialinės rizikos šeimose periodiškai lankosi Vaiko teisių apsaugos skyriaus specialistai:

21.1. žemos socialinės rizikos šeimose – pagal poreikį;

21.2. vidutinės socialinės rizikos šeimose – ne rečiau kaip kartą per 2 mėnesius, esant poreikiui – dažniau;

21.3. aukštos socialinės rizikos šeimose – ne rečiau kaip kartą per mėnesį, esant poreikiui – dažniau.

22. Tauragės socialinių paslaugų centro ir seniūnijų socialiniai darbuotojai socialines paslaugas socialinės rizikos šeimoms teikia tol, kol šeima yra įrašyta į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, Tauragės rajono savivaldybėje, apskaitą.

23. Socialinės rizikos šeimai pakeitus gyvenamąją vietą, šeimos byla perduodama socialiniam darbuotojui pagal šeimos gyvenamąją vietą.

 

IV SKYRIUS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TIKSLAI, SOCIALINIŲ DARBUOTOJŲ FUNKCIJOS

 

24. Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo stebimoms / socialinės rizikos šeimoms tikslai yra:

24.1. ugdyti, atkurti ir palaikyti šeimos sugebėjimus savarankiškai spręsti iškylančias socialines problemas, inicijuoti pokyčius šeimos socialiniame gyvenime, tam panaudojant šeimos galimybes ir bendruomenės išteklius;

24.2. gerinti šeimų socialinį gyvenimą, mažinant jų socialinę atskirtį ir skatinant socialinę integraciją į visuomenę;

24.3. įgalinti šeimas siekti pokyčių asmeniniame, socialiniame gyvenime, randant ir pritaikant šeimų stipriąsias puses, gebėjimus, įgūdžius.

25. Socialiniai darbuotojai, padėdami šeimai spręsti socialines problemas, atlieka šias funkcijas:

25.1. planuoja pagalbą šeimai, individualiai kiekvienai šeimai sudaro susitarimą dėl bendros veiklos siekiant pokyčių, nustato konkrečias priemones, sutartinius įsipareigojimus;

25.2. planuoja ir teikia bendrąsias ir socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas:

25.2.1. informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo;

25.2.2. kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo (namų ruošoje, tvarkant pinigų apskaitą, apsiperkant ir mokant mokesčius, planuojant ir atliekant namų ruošos darbus, prižiūrint vaikus, bendraujant ir pan.);

25.2.3. savarankiško patalpų, aplinkos tvarkymo įgūdžių ugdymo;

25.2.4. darbinių įgūdžių ugdymo;

25.2.5. kitas socialines paslaugas, susijusias su nustatytais stebimos ar socialinės rizikos šeimos individualiais poreikiais;

25.3. ugdo ir palaiko šeimos motyvaciją siekti teigiamų pokyčių šeimos gyvenime, ugdo suaugusių šeimos narių gebėjimus pozityviai auklėti ir ugdyti vaikus, taip pat padėti šeimai sukurti palankią aplinką vaikų augimui ir raidai;

25.4. atsižvelgiant į šeimos rizikos lygį lankosi šeimoje;

25.5. renka ir kaupia informaciją apie stebimos ir socialinės rizikos šeimos problemas ir šeimos socialinę aplinką;

25.6. organizuoja kompleksinę pagalbą, inicijuoja pasitarimus dėl šeimos socialinių problemų sprendimo;

25.7. socialinių paslaugų teikimo laikotarpiu, pakitus turinčioms reikšmę aplinkybėms, tiria šeimos socialinę situaciją ir pakartotinai vertina socialinių paslaugų poreikį;

25.8. reaguoja į pokyčius šeimoje ir teikia raštu informaciją Vaiko teisių apsaugos skyriui apie vaikų teisių pažeidimus šeimoje;

25.9. raštu teikia motyvuotus pasiūlymus Vaiko teisių apsaugos skyriui dėl stebimos šeimos išbraukimo iš stebimų šeimų apskaitos, socialinės rizikos šeimos, kuriai teikiamos paslaugos, išbraukimo iš socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos;

25.10. telkia pedagogus, socialinius pedagogus, psichologus, teisėsaugos, sveikatos priežiūros ir kitus specialistus, bendruomenę darbui su stebimomis ir socialinės rizikos šeimomis;

25.11. bendradarbiauja su Vaiko teisių apsaugos skyriaus, Socialinės paramos skyriaus specialistais, pedagogais, medikais, vaikų globos namų darbuotojais, bendruomene, kitų socialinių paslaugų įstaigų darbuotojais;

25.12. į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS suveda duomenis apie socialinių paslaugų teikimą.

 

V SKYRIUS

VAIKO PAĖMIMAS IŠ ŠEIMOS AR KITOS JAM NESAUGIOS APLINKOS

 

26. Bendruomenės, švietimo, sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų, teisėsaugos ir kitos institucijos ir įstaigos, seniūnas, seniūnaičiai, bendruomeninių ir kitų nevyriausybinių organizacijų darbuotojai ar kiti asmenys, turintys informacijos apie galimą vaiko teisių pažeidimą šeimoje, keliantį ar galintį sukelti pavojų jo gerovei, sveikatai ar gyvybei, nedelsdami žodžiu ar raštu apie tai informuoja VTAS arba policiją.

27. Vaiko teisių apsaugos skyrius, gavęs informaciją apie galimą vaiko teisių pažeidimą šeimoje, nedelsdamas įvertina pranešimo pagrįstumą ir nedelsdamas vyksta į vaiko buvimo vietą įvertinti situacijos. Jei nustatoma, kad vaiko buvimas šeimoje yra nesaugus ir tai kelia pavojų jo sveikatai ir gyvybei, Vaiko teisių apsaugos skyrius skubiai vykdo vaiko paėmimą iš šeimos.

28. Vaikas iš šeimos ar kitos jam nesaugios aplinkos paimamas Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nustatytais pagrindais.

29. Vaikas, paimtas iš šeimos ar kitos jam nesaugios aplinkos, laikinai apgyvendinamas artimų giminaičių šeimoje, šeimynoje, vaikų globos namuose, socialinio globėjo šeimoje.

30. Paėmus vaiką iš šeimos, Vaiko teisių apsaugos skyrius ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo vaiko laikinosios globos (rūpybos) skubaus nustatymo, organizuoja pirminę šeimos atvejo peržiūrą, į kurią kviečiami vaikas, jei tai neprieštarauja jo interesams, vaiko tėvai ar atstovai pagal įstatymą, socialinis darbuotojas, policijos pareigūnai, ugdymo ir medicinos įstaigų darbuotojai ir kiti specialistai, galintys suteikti informacijos apie vaiką, jo tėvus ar atstovus pagal įstatymą ir sudaro Vaiko laikinosios globos (rūpybos) planą.

31. Šeimos atvejo peržiūros metu detaliai išnagrinėjama visa turima informacija apie vaiką ir jo šeimą, įvertinamas šeimos rizikos lygis, pirminis pagalbos šeimai poreikis ir vaiko galimybės gyventi šeimoje.

32. Šeimai, iš kurios paimtas vaikas, toliau teikiamos socialinės paslaugos, sudaromas

ne trumpesnis kaip 3 mėnesių laikotarpio susitarimas dėl bendros veiklos siekiant pokyčių.   Praėjus nustatytam laikotarpiui, Vaiko teisių apsaugos skyrius inicijuoja pakartotinę šeimos atvejo peržiūrą, per kurią išklausoma vaiko nuomonė, jei jis geba ją išreikšti, vaiko tėvų ar atstovų pagal įstatymą nuomonė apie gautą pagalbą, bendruomenės atstovų nuomonė, įvertinamas tėvų ar atstovų pagal įstatymą duotų, prisiimtų įsipareigojimų vykdymas, specialistų, dalyvaujančių teikiant pagalbą šeimai, išvados ir pan. Pakartotinės vaiko atvejo peržiūros metu aptariamas susitarime dėl bendros veiklos siekiant pokyčių numatytų veiksmų ir priemonių efektyvumas. Prireikus šis susitarimas  koreguojamas, iš naujo įvertinamas šeimos rizikos lygis ir pagalbos teikimas pratęsiamas iki kitos šeimos atvejo peržiūros.

33. Tais atvejais, kai pakartotinio atvejo peržiūros metu paaiškėja, kad pagalba šeimai buvo veiksminga, tėvai toliau gebės tinkamai rūpintis vaiku ir užtikrins tinkamą jo auklėjimą, vaikas grąžinamas į šeimą.

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34. Ne rečiau kaip kartą per 3 mėnesius situacija apie socialinės rizikos šeimas ir kartą per 6 mėnesius situacija apie stebimas šeimas yra aptariama komisijos posėdžiuose. Komisijos sudėtį ir nuostatus tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius. 

35. Socialinių darbuotojų socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadas, sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo, asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Savivaldybės administracijos direktoriui. Šiais atvejais Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu turi būti sudaryta komisija, kuri pakartotinai nustatytų asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį.

36. Ginčai dėl Savivaldybės administracijos priimtų sprendimų (neveikimo) nagrinėjami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

____________________