VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. sausio 3 d. Nr. 1-1
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 13 straipsniu, 32 straipsnio 2 dalimi ir 33 straipsnio 13 dalimi,
t v i r t i n u Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimų nagrinėjimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos
tarnybos direktoriaus
2022 m. sausio 3 d. įsakymu Nr. 1-1
LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimų nagrinėjimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo (toliau – Alternatyviųjų degalų įstatymas) 32 straipsnio 2 dalyje nurodytų pažeidimų (toliau – pažeidimai) nagrinėjimo Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) ir sankcijų už juos skyrimo tvarką.
2. Atsakomybė už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą taikoma šio Aprašo ir Alternatyviųjų degalų įstatymo 33 straipsnio nustatyta tvarka.
II SKYRIUS
ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMO TVARKA
5. Komisija pažeidimus išnagrinėja ir sprendimą dėl atsakomybės skyrimo priima ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos.
6. Nagrinėjant pažeidimus dalyvauja:
6.1. Asmuo, įtariamas pažeidęs Alternatyviųjų degalų įstatymą (degalų tiekėjo, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjo ar subjekto, vykdančio mažmeninės prekybos degalais veiklą, kuris įtariamas padaręs pažeidimą, vadovas ar jo įgaliotas atstovas);
8. Juridinio asmens atstovais pagal įstatymą laikomi institucijų, įstaigų vadovai, o įstatymų ar kitų teisės aktų numatytais atvejais ir kiti darbuotojai, veikiantys neviršydami įgaliojimų, suteiktų vadovaujantis įstatymais ar kitais teisės aktais. Šie asmenys pateikia Komisijai dokumentus, patvirtinančius jų asmens tapatybę ir užimamas pareigas, juridinio asmens vadovo pasirašytą ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtintą įgaliojimą.
9. Tarnybos įgaliotam valstybės tarnautojui ir (ar) darbuotojui, dirbančiam pagal darbo sutartį (toliau – darbuotojas), surašius Alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimo protokolą (toliau – Pažeidimo protokolas) (Aprašo priedas), Tarnybos direktorius ar jo įgaliotas darbuotojas paskiria Komisijos narį, atsakingą už bylos medžiagos paruošimą ir pateikimą Komisijai.
10. Komisijos narys, atsakingas už bylos medžiagos paruošimą ir pateikimą Komisijai, turi teisę:
10.1. Pažeidimų nagrinėjimo proceso dalyvių prašymu pareikalauti įrodymų, kurių proceso dalyviai patys negali gauti;
11. Įtraukus bylos nagrinėjimą į pažeidimų nagrinėjimo posėdžio darbotvarkę, Tarnyba raštu, kartu su protokolo kopija, ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų iki paskirtos pažeidimų nagrinėjimo posėdžio datos, proceso dalyviams ar jų atstovams išsiunčia pranešimą: kuriame nurodoma apie tai, kad bylos nagrinėjimo proceso dalyviai privalo pateikti visus savo turimus byloje įrodymus bei informacija apie galimybę susipažinti su Tarnybai pateikta tyrimo medžiaga, išskyrus tą medžiagą, kuri sudaro valstybės, tarnybos, komercinę ar profesinę paslaptį, raštu pateikti dėl jos paaiškinimus. Jeigu tyrimo veiksmų atlikimo pradžioje asmuo, įtariamas pažeidęs Alternatyviųjų degalų įstatymo nuostatas (įtariamas pažeidėjas) yra nežinomas, apie pažeidimo tyrimo pradžią jam turi būti pranešta per 5 darbo dienas nuo šio asmens nustatymo dienos.
12. Bylos nagrinėjimas vyksta viešai. Komisija savo iniciatyva arba proceso dalyvių prašymu gali paskelbti posėdį ar jo dalį uždaru, kai tai būtina siekiant apsaugoti valstybės, tarnybos, profesinę paslaptį arba proceso šalių komercinę paslaptį.
13. Bylos nagrinėjamos pagal protokolus, pateiktus su reikalingais įrodymais ar išvadomis dėl Alternatyviųjų degalų įstatymo nuostatų pažeidimų.
14. Byla dėl Alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimo posėdyje nagrinėjama tuomet, kai bylos nagrinėjimo posėdžio dalyviai apie bylos nagrinėjimo posėdžio laiką ir vietą buvo laiku ir tinkamai informuoti Aprašo nustatyta tvarka, taip pat jei jiems buvo suteikta teisė susipažinti su bylos medžiaga ir duoti paaiškinimus, ir jeigu iki bylos nagrinėjimo jie nepateikė savo neatvykimą pateisinančių dokumentų, kuriuose nurodyta neatvykimo priežastis, kurią Komisija pripažįsta svarbia.
15. Nagrinėjant bylą, Komisijos pirmininkas skelbia posėdžio pradžią, nustato į posėdį atvykusių asmenų, dalyvaujančių nagrinėjant bylą dėl įstatymo pažeidimo, tapatybę; patikrina atstovų įgaliojimus; suteikia asmenims, dalyvaujantiems nagrinėjant bylą dėl įstatymo pažeidimo, teisę pareikšti savo nuomonę; užduoda jiems klausimus; įspėja, o kai nepaisoma įspėjimo, nutraukia asmens, dalyvaujančio nagrinėjant bylą dėl įstatymo pažeidimo, kalbą, jeigu tai nesusiję su pažeidimo nagrinėjimu; įspėja, o kai nepaisoma įspėjimo, pašalina iš posėdžio salės asmenį, pažeidžiantį posėdžio tvarką; skelbia posėdžio pertraukas; pasirašo posėdžio protokolą; skelbia posėdžio pabaigą; skelbia sprendimą ir kt.
17. Komisija, nagrinėdama bylą dėl Alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimo, privalo ištirti byloje įrodymus: išklausyti bylos nagrinėjimo proceso dalyvių paaiškinimus, jei būtina, specialistų išvadų, ištirti rašytinius įrodymus, apžiūrėti daiktinius įrodymus, nuotraukas, peržiūrėti vaizdo įrašus, išklausyti garso įrašus.
18. Pažeidimų nagrinėjimo posėdžiai gali būti išplėstiniai. Šiuo atveju posėdyje gali dalyvauti:
19. Aprašo 18 punkte nurodyti asmenys, dalyvaujantys pažeidimų nagrinėjimo posėdyje dalyvauja stebėtojų teisėmis.
20. Pažeidimų nagrinėjimo posėdis vyksta nepertraukiamai, išskyrus nustatytą poilsiui skiriamą laiką.
21. Komisija gali atidėti bylos nagrinėjimą, jeigu į pažeidimų nagrinėjimo posėdį neatvyko bylos nagrinėjimo proceso dalyvis, kai Komisija nusprendžia, kad be jo negalima nagrinėti bylos arba kai būtina išreikalauti naujų įrodymų ir kitais objektyviais atvejais. Jeigu atidėjus bylos nagrinėjimą Komisijos narys (-iai) nusišalina ar negali dalyvauti bylos nagrinėjime dėl kitų priežasčių, byla pradedama nagrinėti iš naujo tik tuo atveju, jeigu nesant Komisijos nario (-ių) nesusidaro kvorumas. Jeigu įtariami pažeidėjai posėdyje nedalyvauja, klausimas dėl atsakomybės skyrimo gali būti išnagrinėtas tik tais atvejais, kai yra duomenų, kad jiems buvo laiku pranešta apie šio klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką, ir negautas jų prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą, šis klausimas gali būti išnagrinėtas nedalyvaujant asmenims, jeigu Tarnyba, pripažinusi neatvykimo į klausimo nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą atidėti klausimo nagrinėjimą.
22. Komisija, atidėdama bylos nagrinėjimą, paskiria kito bylos nagrinėjimo posėdžio laiką ir apie tai pasirašytinai paskelbia bylos nagrinėjime dalyvaujantiems proceso dalyviams ar jų atstovams, o nedalyvavusiems tinkamai praneša šio Aprašo nustatyta tvarka.
23. Kai bylos nagrinėjimas atidedamas dėl to, kad būtina išreikalauti naujų įrodymų, Komisija nustato protingą jų pateikimo terminą.
24. Komisija gali sustabdyti bylos nagrinėjimą, kai Komisija pripažįsta, kad bylos nagrinėjimą sustabdyti būtina. Bylos nagrinėjimas atnaujinamas išnykus aplinkybėms, dėl kurių jis buvo sustabdytas bylos nagrinėjimo proceso dalyvių pareiškimu arba Komisijos iniciatyva. Atnaujinta byla nagrinėjama pagal šio Aprašo tvarką.
25. Bylos nagrinėjimo posėdį paskirtu laiku pradeda Komisijos pirmininkas ir paskelbia, kokia byla bus nagrinėjama, kas atvyko į Komisijos posėdį. Komisija nutaria, ar galima be jų nagrinėti bylą. Jeigu posėdžiui fiksuoti yra daromas garso įrašas, Komisijos pirmininkas apie tai informuoja procese dalyvaujančius asmenis.
26. Bylos nagrinėjimas pradedamas Komisijos nario – pranešėjo pranešimu, kuriame nurodomas pažeidimo dalykas, pagrindai bei kitos esminės bylos aplinkybės. Po to išklausomi įtariamo pažeidėjo ar jo atstovo bei dalyvaujančių posėdyje specialistų pasisakymai. Pasisakymo trukmė neribojama, tačiau Komisijos pirmininkas gali įspėti bylos nagrinėjimo proceso dalyvius ar jų atstovus, jeigu šie nukrypsta nuo bylos esmės. Bylos nagrinėjimo proceso dalyviams ar jų atstovams gali būti užduodami klausimai. Pirmiausiai klausimus užduoda Komisijos pirmininkas ir Komisijos nariai, po to – kiti bylos nagrinėjimo proceso dalyviai (jų atstovai) aukščiau nustatyta eilės tvarka. Po bylos nagrinėjimo proceso dalyvių pasisakymų įvertinami kiti turimi įrodymai: apžiūrimi daiktiniai įrodymai (jei yra), rašytiniai įrodymai ir kt. Prieš baigiant bylos nagrinėjimą išklausomi bylos nagrinėjimo proceso dalyvių prašymai.
27. Kiekvienam žodinio proceso tvarka nagrinėjamam pažeidimui rašomas bylos nagrinėjimo protokolas, taip pat gali būti daromas garso įrašas, kuris yra techninė–pagalbinė priemonė protokolui surašyti.
28. Pažeidimo bylos nagrinėjimo protokole nurodoma:
28.1. Tarnybos pavadinimas, nagrinėjančios bylą Komisijos sudėtis, bylos nagrinėjimo posėdžio sekretorius, bylos nagrinėjimo proceso dalyviai, taip pat, ar jie atvyko, o jeigu kuris nors proceso dalyvis neatvyko, ar jam buvo tinkamai pranešta apie bylos nagrinėjimo posėdžio vietą ir laiką;
28.6. Informacija apie tai, kad bylos nagrinėjimo proceso dalyviams išaiškintos jų teisės ir pareigos;
28.8. Pažeidimų nagrinėjimo posėdyje naujai pateikti įrodymai, jeigu jie prieš bylos nagrinėjimo posėdį nebuvo pateikti ar surinkti pasirengiant bylos nagrinėjimui;
28.9. Pažeidimų nagrinėjimo posėdžio metu įvertinti rašytiniai, daiktiniai, kiti įrodymai ir bylos nagrinėjimo proceso dalyvių pareiškimai dėl jų;
29. Bylos nagrinėjimo posėdžio protokolas parengiamas, pasirašomas posėdžio sekretoriaus ir pateikiamas Komisijos nariams vizuoti bei Komisijos pirmininkui pasirašyti per 2 darbo dienas po pažeidimų nagrinėjimo posėdžio dienos.
30. Komisija, išnagrinėjusi bylą dėl Alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimo, priima vieną iš šių sprendimų:
31. Komisija pažeidėjui už pirmaisiais veiklos metais padarytą pažeidimą neskiria sankcijos, tačiau nustatomas protingas terminas pažeidimams ištaisyti (pašalinti), kuris negali būti trumpesnis kaip 1 mėnuo, išskyrus teisės aktų nustatytus atvejus, kai išlyga pirmaisiais veiklos metais netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą pažeidimams ištaisyti netaikoma.
32. Už Alternatyviųjų degalų įstatymo reikalavimų nevykdymą gali būti skiriamos sankcijos:
32.1. Už Alternatyviųjų degalų įstatymo reikalavimų, nustatytų šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje nevykdymą, Tarnyba degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą, skiria baudą nuo vieno tūkstančio eurų iki vieno milijono eurų;
32.2. Už Alternatyviųjų degalų įstatymo reikalavimų, nustatytų šio įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje nevykdymą, Tarnyba degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą, skiria įspėjimą arba baudą iki penkių tūkstančių eurų;
33. Nustatytos sankcijos dydis, neviršijant Alternatyvių degalų įstatymo 32 straipsnyje nustatytų ribų, mažinamas, jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, arba didinamas, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
34. Degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą, už pažeidimus, nurodytus Alternatyviųjų degalų įstatymo 32 straipsnio 2 dalyje, taikant atsakomybę atsižvelgiama į:
35. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad pažeidimą padaręs degalų tiekėjas, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjas ar subjektas, vykdantis mažmeninės prekybos degalais veiklą:
36. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad degalų tiekėjas, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjas ar subjektas, vykdantis mažmeninės prekybos degalais veiklą:
37. Komisija, taikydama atsakomybę, atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis gali pripažinti ir kitas Alternatyviųjų degalų įstatyme nenurodytas aplinkybes.
39. Komisijai išnagrinėjus bylą, priimtame sprendime turi būti nurodyta:
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
40. Paskirta bauda į valstybės biudžetą sumokama ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo sprendimo įsigaliojimo dienos, o apskundus sprendimą – ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo teismo sprendimo, kuriuo atmestas skundas, įsiteisėjimo dienos.
41. Tarnybos sprendimas, kuriuo skiriama bauda, yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Tarnybos sprendimo dėl baudos skyrimo apskundimas nesustabdo šio sprendimo vykdymo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip.
42. Tarnybos sprendimo, kuriuo skiriama bauda, nuorašas asmeniui išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos.
43. Tarnybos sprendimas dėl baudos skyrimo per 30 kalendorinių dienų nuo sprendimo priėmimo dienos gali būti skundžiamas teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Jeigu Tarnybos sprendimas įstatymų nustatyta tvarka nebuvo apskųstas teismui, jis įsigalioja po 30 kalendorinių dienų nuo jo priėmimo dienos.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų
įstatymo pažeidimų nagrinėjimo tvarkos aprašo
priedas
VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS
LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMO PROTOKOLAS
20__m.__________________d. Nr. ___________
_____________________________________________________
(protokolo surašymo vieta)
Aš,_____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ ,
(protokolą surašiusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo pareigos, vardas, pavardė)
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo __________ str. ________ d.,
įvertinęs_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
(juridinio asmens pavadinimas, kodas, adresas, tel., faks., kiti rekvizitai, vadovo (įgalioto asmens) vardas, pavardė)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
(tiriamo pažeidimo apibūdinimas)
nustačiau, kad____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
(juridinio asmens pavadinimas)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
(įstatymo pažeidimo esmė, nustatymo data)
ir tuo pažeidė Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo __________ str. _________ d.
Juridinio asmens vadovo (įgalioto asmens) paaiškinimas:__________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
Protokolą surašiusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo nurodymai:__________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
Priemonės, kurių ėmėsi juridinis asmuo, vykdydamas protokolą surašiusios institucijos nurodymus:
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
(priemonės apibūdinimas)
Šis juridinis asmuo Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymą pažeidė pirmą kartą/pakartotinai (nereikalingus žodžius išbraukti):_____________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
(nurodyti ankstesnių pažeidimų esmę, vietą, datą)
Nustatytos sunkinančios, lengvinančios aplinkybės_______________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
Pridedami dokumentai:_____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
________________________________________________________________________________
(protokolą surašiusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo, pavardė, pareigos, parašas)
Su protokolu susipažinau ir vieną egzempliorių gavau:
Juridinio asmens vadovas (įgaliotas asmuo):
_________________________________
(parašas)
_________________________________
(vardas, pavardė)
_________________________________
(data)