Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375  39 STRAIPSNIo PAKEITIMO įstatymo PROJEKTO NR. XIIP-3768

 

2016 m. birželio 8 d. Nr. 591
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-1294 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3768 (toliau – Įstatymo projektas) 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalyje siūlomai teisinio reguliavimo priemonei – reikalavimui, kad degalų pardavimo vietose turi būti prekiaujama Lietuvos arba Europos Sąjungos standartų reikalavimus atitinkančiu benzinu, kuriame yra 10 % biodegalų, ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti pagal toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus:

1.1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nenurodyta aplinkybė, kad ne visos transporto priemonės gali naudoti Lietuvos standarte LST EN 228:2013 „Automobiliniai degalai. Bešvinis benzinas. Reikalavimai ir tyrimo metodai“ nurodytą benzino tipą su leistinu 10 % bioetanolio kiekiu (toliau – E10 benzinas). Kai kurių transporto priemonių, ypač naujesnių, gamintojų išduodamuose techniniuose dokumentuose nurodoma, kad transporto priemonėse gali būti naudojamas E10 benzinas, tačiau tam būtina atlikti tam tikras modifikacijas. Taip pat paminėtina, kad E10 benzinas nerekomenduojamas transporto priemonėms, pagamintoms iki 2000 metų. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuva turi vieną seniausių automobilių parkų Europoje (vidutiniškai transporto priemonės yra 15 metų senumo), ir siekiant apsaugoti senesnių nei 2000 metų gamybos transporto priemonių vairuotojų interesus, taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės strateginio komiteto 2015 m. balandžio 27 d. posėdžio sprendimą (protokolo Nr. 1), iš esmės pritarti, kad 2020 metais 10 % Lietuvos transporto sektoriaus suvartojamų energijos išteklių sudarytų atsinaujinantys energijos ištekliai, privalomą bioetanolio dalį benzine siūlytina didinti tokia tvarka: nuo 2017 metų – iki 7,5 %, o nuo 2020 metų – iki 10 %.

1.2. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta 1.1 papunktyje, ir į tai, kad verslo subjektams reikia pasirengti įgyvendinti teikiamas įstatymo nuostatas, siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnį – nustatyti, kad teisinio reguliavimo pasikeitimai įsigalioja 2017 m. sausio 1 dieną.

2. Nepritarti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalyje siūlomai teisinio reguliavimo priemonei – reikalavimui, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinio dyzelino sudėtyje turi būti 5 % tūrio biodegalų – dėl šių priežasčių:

2.1. Rizikos dėl techninių automobilių ir geležinkelių transporto vidaus degimo variklių gedimų, kurie gali kilti esant žemai temperatūrai, kai riebalų rūgščių metilesteris (toliau – RRME) įmaišomas į dyzeliną, nėra iki galo ištirtos. RRME vartojamosios savybės tampa kritinėmis esant žemai neigiamai temperatūrai, dėl to transporto priemonių bakuose gali susidaryti nuosėdų ir tai gali sukelti kuro filtrų sistemos problemų. Šios rizikos yra pripažįstamos Europos standartizacijos komiteto (CEN) parengtame RRME standarte LST EN 14214:2012+A1:2014 „Skystieji naftos produktai. Riebalų rūgščių metilesteriai (RRME), skirti dyzeliniams varikliams ir šildymo reikmėms. Reikalavimai ir tyrimo metodai“. Minėtame standarte nurodoma, kad konkrečios priežastys, kodėl transporto priemonių bakuose gali susidaryti nuosėdos, nėra tiksliai žinomos, todėl tyrimai dėl RRME žematemperatūrių savybių gerinimo vyksta toliau.

2.2. Siekiant įvertinti RRME įmaišymo į arktinį dyzeliną žiemos laikotarpiu galimybes, Lietuvos biodegalų asociacijos užsakymu buvo atlikti laboratoriniai tyrimai ir 2015 m. lapkričio 30 d. pristatyta tyrimus atlikusios uždarosios akcinės bendrovės „SGS KLAIPĖDA LTD“ ataskaita. Nors ataskaitoje pateikiami tyrimų rezultatai rodo, kad tyrimų metu naudoto RRME įmaišymas į arktinį dyzeliną atitinka svarbiausius degalų mišinių kokybės testus, tyrimai buvo atliekami tik su RRME, pagamintu iš rapsų aliejaus, kurio žematemperatūrės savybės atitinka Lietuvos ir Europos Sąjungos standartus, tačiau rinkoje egzistuoja RRME, gaminamas iš palmių, sojų ar saulėgrąžų aliejaus, nepasižyminčio pakankamai geromis žematemperatūrėmis savybėmis. Nustačius privalomą reikalavimą, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinio dyzelino sudėtyje turi būti 5 % tūrio biodegalų, kiltų pagrįsta rizika, kad į dyzeliną žiemos laikotarpiu būtų įmaišomas iš trečiųjų šalių importuotas geromis žematemperatūrėmis savybėmis nepasižymintis RRME. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta 2.1 ir 2.2 papunkčiuose, Įstatymo projekte būtų tikslinga nustatyti, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinis dyzelinas gali būti be biodegalų.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Energetikos ministras                                                                      Rokas Masiulis