LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ELEKTRONINIO PRISTATYMO PASLAUGŲ TEIKIMO NACIONALINĖS ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ PRISTATYMO, NAUDOJANT PAŠTO TINKLĄ, INFORMACINĖS SISTEMOS PRIEMONĖMIS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2016 m. vasario 3 d. Nr. 3-44(1.5 E)
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimo Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ 6.1 papunkčiu,
t v i r t i n u Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2016 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. 3-44(1.5 E)
ELEKTRONINIO PRISTATYMO PASLAUGŲ TEIKIMO NACIONALINĖS ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ PRISTATYMO, NAUDOJANT PAŠTO TINKLĄ, INFORMACINĖS SISTEMOS PRIEMONĖMIS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) priemonėmis teikiamų elektroninio pristatymo paslaugų (toliau – paslaugos) teikimo sąlygas ir tvarką, suformuoto elektroninės siuntos nuorašo pristatymo registruotąja pašto siunta (toliau – fizinis pristatymo būdas) tvarką, elektroninės siuntos būsenas, elektroninės siuntos išsiuntimo, pristatymo, gavimo ir perskaitymo laiko patvirtinimo tvarką, elektroninės siuntos turinio konfidencialumo ir susirašinėjimo slaptumo reikalavimus, asmens duomenų tvarkymą, paslaugų teikėjo atsakomybę ir žalos atlyginimo tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu (toliau – Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas), Lietuvos Respublikos informacinės visuomenės paslaugų įstatymu (toliau – Informacinės visuomenės paslaugų įstatymas), Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu, Lietuvos Respublikos pašto įstatymu (toliau – Pašto įstatymas), Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimu Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Informacinės sistemos nuostatai).
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme, Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatyme, Informacinės visuomenės paslaugų įstatyme, Pašto įstatyme, Elektroninių dokumentų valdymo taisyklėse, Dokumentų rengimo taisyklėse, kurias tvirtina Lietuvos vyriausiasis archyvaras, Informacinės sistemos nuostatuose.
II SKYRIUS
PASLAUGŲ TEIKIMO SĄLYGOS
4. Paslaugų teikėjas yra informacinės sistemos tvarkytojo – Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos (toliau – informacinės sistemos tvarkytojas)Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka išrinktas informacinės sistemos operatorius.
5. Informacinės sistemos naudotojais gali būti visi fiziniai asmenys, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka turintys suteiktą asmens kodą (toliau – fizinis asmuo), Lietuvos Respublikoje įregistruoti juridiniai asmenys, taip pat užsienio juridinio asmens atstovybės ar filialai (toliau – juridinis asmuo) (toliau – paslaugų gavėjas).
6. Kai paslaugų gavėjai yra ministerijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) kanceliarija, Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijų, kitos Vyriausybei atskaitingos valstybės institucijos ir įstaigos, Vyriausybei neatskaitingos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos (toliau – institucija), naudodamiesi informacine sistema Taisyklių nustatyta tvarka jie turi teisę:
6.1. siųsti elektronines siuntas, įskaitant pristatomas fiziniu pristatymo būdu, kitoms institucijoms, fiziniams asmenims ir kitiems juridiniams asmenims (toliau – gavėjai);
6.2. gauti elektronines siuntas, įskaitant pristatomas fiziniu pristatymo būdu, iš kitų institucijų;
7. Kai paslaugų gavėjas yra fizinis ar kitas juridinis asmuo (išskyrus institucijas), naudodamasis informacine sistema Taisyklių nustatyta tvarka jis turi teisę:
7.1. siųsti elektronines siuntas, išskyrus fiziniu pristatymo būdu siunčiamas elektronines siuntas, tik institucijoms;
8. Vienam paslaugų gavėjui gali būti sukurta ir aktyvuota tik viena elektroninio pristatymo dėžutė. Elektroninio pristatymo dėžutė registruojama paslaugų gavėjo vardu (kai paslaugų gavėjas yra fizinis asmuo) arba fizinio asmens, kuris Juridinių asmenų registre įregistruotas kaip juridinio asmens (kai paslaugų gavėjas yra juridinis asmuo) vadovas, vardu (toliau – elektroninio pristatymo dėžutės savininkas).
9. Elektroninio pristatymo dėžute paslaugų gavėjo vardu turi teisę naudotis šie asmenys (toliau – elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai):
9.2. kai paslaugų gavėjas yra juridinis asmuo, jam atstovaujantys įgalioti asmenys ir atstovai:
9.2.1. fizinis asmuo, kuriam paslaugų gavėjas pagal rašytinį prašymą, pateiktą paslaugų teikėjui, ar per Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformą (toliau – VIISP), kurios paslaugų teikimo ir administravimo tvarką reglamentuoja Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformos funkcionavimo taisyklės, kurias tvirtina Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos direktorius, suteikė elektroninio pristatymo dėžutės savininko teises (toliau – įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas);
9.2.2. fizinis asmuo, kuriam elektroninio pristatymo dėžutės savininkas ar įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas suteikė elektroninio pristatymo dėžutės administratoriaus teises (toliau – elektroninio pristatymo dėžutės administratorius);
9.2.3. fizinis asmuo, kuriam elektroninio pristatymo dėžutės savininkas, įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas arba elektroninio pristatymo dėžutės administratorius suteikė vieną ar keletą elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo teisių (toliau – autorizuotas elektroninio pristatymo dėžutės asmuo);
10. Paslaugos teikiamos informacinėje sistemoje, prie kurios jungiamasi:
10.1. per VIISP, leidžiančią identifikuoti elektroninio pristatymo dėžutės naudotoją per išorines sistemas (naudojant asmens tapatybės kortelę ar valstybės tarnautojo pažymėjimą su integruotais atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatais, komercinių bankų elektroninės bankininkystės sistemas, asmeninį saugų elektroninį parašą, sukurtą saugia parašo formavimo įranga ir patvirtintą galiojančiu kvalifikuotu sertifikatu, ar kitas teisės aktų nustatytas ir VIISP naudojamas asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje priemones, kurios užtikrina tokią pat įrodomąją galią kaip kitos šiame papunktyje nurodytos priemonės);
11. Elektroninio pristatymo dėžutės institucijoms ir kitiems juridiniams asmenims sukuriamos automatiškai. Elektroninio pristatymo dėžutė fiziniam asmeniui sukuriama, kai jis prisijungia prie informacinės sistemos ir patvirtina, kad sutinka, jog jam būtų sukurta elektroninio pristatymo dėžutė ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (kodas 188620589, Gedimino pr. 17, LT-01505 Vilnius), kuri pagal Informacinės sistemos nuostatus yra asmens duomenų valdytoja, jo asmens duomenis tvarkytų paslaugų teikimo tikslais Taisyklių ir Informacinės sistemos nuostatų nustatyta tvarka. Elektroninio pristatymo dėžutei nuo jos sukūrimo momento automatiškai suteikiamas elektroninio pristatymo dėžutės adresas, kuris susiejamas su paslaugų gavėjo duomenimis ir sudaromas šia tvarka:
12. Sukurtą elektroninio pristatymo dėžutę elektroninio pristatymo dėžutės savininkas arba įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas aktyvuoja atlikdamas šiuos veiksmus:
12.2. patvirtina, kad sutinka su Taisyklių ir Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo informacinės sistemos priemonėmis sutarties (toliau – sutartis), kurios forma nustatyta Taisyklių priede, sąlygomis. Atlikus šį veiksmą sutartis laikoma sudaryta ir ji turi tokią pačią juridinę galią kaip ir raštu sudaryta sutartis.
13. Elektroninio pristatymo dėžutės savininko arba įgaliotojo paslaugų gavėjo atstovo sutikimas dėl Taisyklių 11 punkte nurodytų asmens duomenų tvarkymo ir Taisyklių 12.2 papunktyje nurodyto Taisyklių ir sutarties sąlygų laikymosi turi tokią pačią juridinę galią kaip ir asmens parašu patvirtintas sutikimas.
14. Paslaugų gavėjai pradėti naudotis informacinės sistemos paslaugomis gali nuo to momento, kai sukurta elektroninio pristatymo dėžutė yra aktyvuota.
15. Institucija, norėdama siųsti elektronines siuntas, pristatomas fiziniu pristatymo būdu, informacinėje sistemoje privalo patvirtinti, kad susipažino su informacinės sistemos tvarkytojo patvirtintomis specialiosiomis sutarties sąlygomis, nustatančiomis paslaugų teikimo tarifus už fiziniu pristatymo būdu siunčiamas elektronines siuntas ir mokėjimo už suteiktas paslaugas tvarką (toliau – specialiosios sutarties sąlygos), ir sutinka jų laikytis. Patvirtinti, kad susipažino su specialiosiomis sutarties sąlygomis ir sutinka jų laikytis, gali elektroninio pristatymo dėžutės savininkas, įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas, elektroninio pristatymo dėžutės administratorius ar jį pavaduojantis asmuo. Atlikus šį veiksmą specialiosios sutarties sąlygos įsigalioja, įgyja tokią pačią juridinę galią kaip ir būtų patvirtintos raštu ir yra laikomos neatskiriama sutarties dalimi.
16. Elektroninio pristatymo dėžutės savininkas turi teisę:
16.1. pasirinktam laikotarpiui paskirti arba atšaukti vieną ar kelis elektroninio pristatymo dėžutės administratorius;
16.3. keisti elektroninio pristatymo dėžutės informaciją (išskyrus tą, kuri yra gaunama tiesiogiai iš kitų registrų ir informacinių sistemų);
16.4. pasirinktam laikotarpiui paskirti arba atšaukti vieną ar kelis autorizuotus elektroninio pristatymo dėžutės asmenis, pakeisti ar panaikinti jiems suteiktas teises;
16.7. siųsti, persiųsti, skaityti, pašalinti iš elektroninio pristatymo dėžutės rengiamą (parengtą) ar išsiųstą elektroninę siuntą;
18. Elektroninio pristatymo dėžutės administratorius turi Taisyklių 16.3–16.10 papunkčiuose nurodytas teises ir teisę paskirti pavaduojantį asmenį, kuriam laikinai perleidžiamos visos elektroninio pristatymo dėžutės administratoriui suteiktos teisės.
19. Autorizuotam elektroninio pristatymo dėžutės asmeniui Taisyklių nustatyta tvarka gali būti suteikiamos viena ar keletas Taisyklių 16.6–16.10papunkčiuose nurodytų teisių ir teisė paskirti pavaduojantį asmenį, kuriam laikinai perleidžiamos visos autorizuotam elektroninio pristatymo dėžutės asmeniui suteiktos teisės.
20. Pasikeitus paslaugų gavėjo ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo duomenims, kurie paslaugų teikėjui yra reikalingi paslaugų teikimo tikslais ir kuriuos elektroninio pristatymo dėžutės savininkas, įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas, elektroninio pristatymo dėžutės administratorius ar elektroninio pristatymo dėžutės administratoriaus paskirtas pavaduojantis asmuo gali redaguoti, atnaujinami ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas.
21. Paslaugų teikėjas turi teisę laikinai sustabdyti paslaugų teikimą paslaugų gavėjui šiais atvejais:
21.3. paslaugų teikėjui negalint užtikrinti tikslaus ir teisingo elektroninių siuntų būsenų duomenų formavimo;
21.4. paslaugų gavėjui ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojui nesilaikant sutarties, specialiųjų sutarties sąlygų, Taisyklių ar kitų teisės aktų reikalavimų;
22. Paslaugų teikėjas turi teisę visiškai nutraukti paslaugų teikimą paslaugų gavėjui šiais atvejais:
22.1. kai Taisyklių 21.1–21.3 papunkčiuose nurodytos aplinkybės tęsiasi ilgiau kaip 2 procentus paros laiko, t. y. ilgiau kaip 28 minutes;
22.2. paslaugų gavėjui pakartotinai pažeidus pareigą laikytis sutarties, specialiųjų sutarties sąlygų, Taisyklių ar kitų teisės aktų reikalavimų po to, kai paslaugų gavėjui bent vieną kartą buvo sustabdytas paslaugų teikimas;
23. Apie laikiną paslaugų teikimo paslaugų gavėjui sustabdymą paslaugų teikėjas informuoja elektroninio pristatymo dėžutės naudotojus ir pateikia pranešimą apie tai informacinėje sistemoje ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki numatomo paslaugų teikimo sustabdymo ar ne vėliau kaip per 1 valandą sustabdžius paslaugų teikimą, kai tokia būtinybė iš anksto negali būti numatyta. Išnykus priežastims, dėl kurių paslaugų teikimas buvo laikinai sustabdytas, paslaugų teikimas atnaujinamas. Apie paslaugų teikimo atnaujinimą paslaugų teikėjas nedelsdamas informuoja elektroninio pristatymo dėžutės naudotojus ir pateikia pranešimą apie tai informacinėje sistemoje.
24. Jeigu informacinės sistemos valdytojas pakeičia Taisykles ir (ar) Taisyklių priede patvirtintą sutarties formą, o informacinės sistemos tvarkytojas – specialiąsias sutarties sąlygas, paslaugų teikėjas privalo informacinėje sistemoje atitinkamai pakeisti Taisykles, sutartį ir specialiąsias sutarties sąlygas ir informuoti paslaugų gavėją apie atliktus pakeitimus, su kuriais paslaugų gavėjas turi susipažinti ir patvirtinti, kad sutinka jų laikytis. Paslaugų teikimas paslaugų gavėjui sustabdomas tol, kol paslaugų gavėjas informacinėje sistemoje patvirtina, kad susipažino su pakeistomis Taisyklėmis, sutartimi ir (ar) specialiosiomis sutarties sąlygomis ir sutinka jų laikytis. Paslaugų gavėjui patvirtinus, kad susipažino su pakeistomis Taisyklėmis, sutartimi ir (ar) specialiosiomis sutarties sąlygomis ir sutinka jų laikytis, paslaugų teikimas atnaujinamas. Jeigu paslaugų gavėjui pateikus pasiūlymą pakeisti Taisykles, sutartį ir (ar) specialiąsias sutarties sąlygas elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas, turintis teisę tai padaryti, pirmą kartą prisijungęs prie informacinės sistemos nepatvirtina pakeistų Taisyklių, sutarties ir (ar) specialiųjų sutarties sąlygų, laikoma, kad paslaugų gavėjas vienašališkai nutraukė sutartį, ir tokiu atveju įspėjimo dėl sutarties nutraukimo terminas, numatytas sutartyje, netaikomas.
25. Paslaugų teikėjui nutraukus paslaugų teikimą paslaugų gavėjui, elektroninio pristatymo dėžutė tampa neaktyvuota ir prie informacinės sistemos turi teisę prisijungti tik elektroninio pristatymo dėžutės savininkas ar įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas. Apie paslaugų teikimo visišką nutraukimą ir elektroninio pristatymo dėžutės tapimą neaktyvuota paslaugų teikėjas informuoja elektroninio pristatymo dėžutės naudotojus Taisyklių 23 punkte nurodytais terminais šia tvarka:
25.1. elektroninio pristatymo dėžutės savininkui ar įgaliotajam paslaugų gavėjo atstovui pateikiamas pranešimas informacinėje sistemoje;
III SKYRIUS
PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKA
26. Teikiant paslaugas, paslaugų gavėjui sudaroma galimybė sukurti, redaguoti, siųsti, persiųsti, skaityti, gauti ir pašalinti iš elektroninio pristatymo dėžutės rengiamas (parengtas) ar išsiųstas elektronines siuntas.
27. Elektroninė siunta parengiama elektroniniame voke – įvedama elektroninės siuntos antraštė ir pridedami priedai (vienas ar keli elektroniniai dokumentai arba elektroninių dokumentų išrašai, nuorašai, konvertuotos kopijos, dokumentų skaitmeninės kopijos ar kiti elektroniniai duomenys). Galimi elektroninės siuntos priedų plėtiniai (elektroninis formatas) ir vienos elektroninės siuntos dydžio ribojimai skelbiami informacinėje sistemoje.
28. Parengta elektroninė siunta gali būti pasirašoma elektroniniu parašu. Kai elektroninė siunta teisės aktų nustatyta tvarka privalo būti pasirašyta elektroniniu parašu, informacinė sistema apie tai informuoja automatiškai.
29. Elektroninė siunta gali būti siunčiama vienam ar keliems gavėjams. Elektroniniame voke įvedami gavėjo duomenys (fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas arba juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas arba elektroninio pristatymo dėžutės adresas) arba atliekama gavėjų, kurie yra juridiniai asmenys, paieška. Gavėjo, kuris yra juridinis asmuo, paieška gali būti atliekama pagal:
30. Parengta elektroninė siunta išsiunčiama nurodžius gavėją (-us) ir informacinės sistemos priemonėmis pasirinkus mygtuką „siųsti“. Išsiųstos elektroninės siuntos atšaukti negalima. Tuo atveju, jeigu siuntėjas, prieš išsiųsdamas siuntą, pasirenka fizinį elektroninės siuntos pristatymo būdą, elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę, išskyrus Taisyklių 31.1 papunktyje nurodytas aplinkybes, o suformuoti elektroninės siuntos nuorašai pristatomi gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka.
31. Išsiųsta elektroninė siunta visuomet pristatoma gavėjui į elektroninio pristatymo dėžutę, išskyrus šiuos atvejus:
31.1. jeigu gavėjo (fizinio asmens)elektroninio pristatymo dėžutė nesukurta, elektroninė siunta pristatoma į informacinę sistemą ir vėliau gali būti patalpinta į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę, jeigu siuntėjas nurodė reikalaujamus gavėjo rekvizitus (asmens kodą, vardą ir pavardę), o elektroninio voko ir visų elektroninės siuntos priedų (elektroninių dokumentų arba jų išrašų, nuorašų, konvertuotų kopijų, dokumentų skaitmeninių kopijų ar kitų elektroninių duomenų) nuorašai (toliau – elektroninės siuntos nuorašas) pristatomi gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka;
31.2. jeigu elektroninės pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas, t. y. jeigu siuntėjas, siųsdamas siuntą, nenurodė tikslaus elektroninio pristatymo dėžutės adreso arba juridinio asmens kodo arba fizinio asmens kodo, vardo ir pavardės, tuomet elektroninė siunta patalpinama informacinėje sistemoje, o suformuoti elektroninės siuntos nuorašai pristatomi gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka.
32. Gauta elektroninė siunta gali būti perskaityta, į ją gali būti atsakyta, ji gali būti persiųsta ar pašalinta.
33. Išsiųstos ar gautos elektroninės siuntos elektroninio pristatymo dėžutėje saugomos tol, kol jas pašalina elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas, o jų nepašalinus – 6 mėnesius nuo jų išsiuntimo ar gavimo dienos. Jeigu elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota, elektroninės siuntos saugomos informacinėje sistemoje 6 mėnesius nuo jų išsiuntimo dienos. Pasibaigus šiame punkte nurodytam saugojimo terminui, išsiųstos ar gautos elektroninės siuntos priedai pašalinami iš elektroninio pristatymo dėžutės ar informacinės sistemos ir sunaikinami.
34. Kiekvienam elektroninės siuntos priedui informacinėje sistemoje suteikiamas unikalus kodas, kuris yra išsaugomas informacinėje sistemoje 6 mėnesius ir pagal kurį elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas gali elektroninio pristatymo dėžutėje skaityti elektroninės siuntos priedus, kol pasibaigs jų saugojimo terminas.
35. Duomenys apie išsiųstas, pristatytas ar gautas elektronines siuntas – elektroninės siuntos antraštė, elektroninis vokas (įskaitant elektroninės siuntos būsenos duomenis) ir elektroninės siuntos priedams suteiktų unikalių kodų įrašai informacinėje sistemoje saugomi 2 metus. Pasibaigus šiame punkte nurodytų duomenų saugojimo terminui, jie yra sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų nustatytais atvejais turi būti perduoti valstybės archyvams.
36. Paslaugų gavėjui informacinėje sistemoje taip pat sudaroma galimybė:
36.2. siųsti elektronines siuntas naudojantis funkcija „susipažinimas su elektronine siunta“, suteikiančia galimybę gauti informaciją apie gavėjo susipažinimo su elektronine siunta laiką; gavėjui patvirtinus susipažinimo su elektronine siunta faktą, siuntėjui siunčiamas automatinis tai patvirtinantis pranešimas;
36.3. pasirinkti elektroninės siuntos fizinį pristatymo būdą; šiuo atveju elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę (išskyrus atvejus, kai elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota), o suformuotas elektroninės siuntos nuorašas pristatomas gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka;
36.4. gauti informaciją apie paslaugų teikimo būklę informacinėje sistemoje (išskyrus tuos atvejus, kai elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta);
36.5. užsisakyti informavimo apie gautas elektronines siuntas ir išsiųstų elektroninių siuntų būsenų pasikeitimą paslaugą; šiuo atveju paslaugų gavėjui informacinėje sistemoje nurodytu elektroninio pašto adresu išsiunčiamas informacinis pranešimas apie gautą elektroninę siuntą ar išsiųstos elektroninės siuntos būsenos pasikeitimą; paslaugų gavėjas, užsisakęs šiame papunktyje nurodytą paslaugą, informacinėje sistemoje gali nurodyti, po kelių dienų jis bus informuotas apie tai, kad gavėjas negavo ar neperskaitė elektroninės siuntos;
IV SKYRIUS
ELEKTRONINĖS SIUNTOS NUORAŠO PRISTATYMAS
37. Jeigu gavėjo elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota, jos adresas yra nežinomas arba siuntėjas pasirenka elektroninės siuntos fizinį pristatymo būdą, suformuotas elektroninės siuntos nuorašas pristatomas gavėjui fiziniu pristatymo būdu. Tokiu atveju paslaugų teikėjas, nepažeisdamas Taisyklių VI skyriuje nustatytų reikalavimų, naudodamas technines priemones, suformuoja elektroninės siuntos nuorašą, jį atspausdina, įdeda į voką ir registruotąja pašto siunta pateikia pristatyti gavėjui Pašto įstatymo ir (ar) kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
38. Elektroninės siuntos, siunčiamos fiziniu pristatymo būdu, reikalavimai, taip pat elektroninės siuntos dydžio ribojimai (maksimalus galimas atspausdintos elektroninės siuntos lapų skaičius) skelbiami informacinėje sistemoje.
39. Elektroninė siunta ir suformuoti elektroninės siuntos nuorašai spausdinami ir tvirtinami teisės aktų, reglamentuojančių elektroninių dokumentų nuorašų rengimą, nustatyta tvarka. Šiuo atveju paslaugų teikėjas veikia kaip siuntėjo įgaliotas atstovas, kuriam pagal sutartį suteikta teisė siuntėjo vardu tvirtinti suformuotus elektroninių siuntų nuorašus. Kiekvienas atspausdintas suformuotas elektroninės siuntos priedas turi žymą „Nuorašas tikras“. Elektroninių siuntų nuorašai yra rengiami techninėmis priemonėmis, jie nėra tvirtinami paslaugų teikėjo atstovo parašu ir (ar) paslaugų teikėjo spaudu.
40. Elektroninės siuntos, kurios suformuotas nuorašas buvo pristatytas fiziniu pristatymo būdu, gavėjas turi teisę informacinėje sistemoje susipažinti su elektroninės siuntos originalu per6 mėnesius nuo elektroninės siuntos pristatymo į elektroninio pristatymo dėžutę, prieš tai prisijungęs ir aktyvavęs elektroninio pristatymo dėžutę (jeigu ji buvo neaktyvuota). Jeigu elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nebuvo sukurta, gavėjas turi teisę informacinėje sistemoje susipažinti su elektroninės siuntos originalu per 6 mėnesius nuo elektroninės siuntos gavimo informacinėje sistemoje.
41. Kiekvienam elektroninės siuntos priedui informacinėje sistemoje suteikiamas unikalus kodas, kuris taip pat nurodomas gavėjui. Jeigu gavėjas suteiktą unikalų kodą pateikė trečiajam asmeniui, trečiasis asmuo, informacinėje sistemoje nurodęs unikalų kodą ir gavėjo vardą, pavardę, kai gavėjas yra fizinis asmuo, arba juridinio asmens pavadinimą, kai gavėjas yra juridinis asmuo, turi teisę susipažinti su elektroninės siuntos priedo, kurio unikalus kodas jam pateiktas, originalu tol, kol gavėjas nepašalino šios elektroninės siuntos ar kol nepasibaigė elektroninės siuntos saugojimo informacinėje sistemoje terminas.
42. Suformuotą elektroninės siuntos nuorašą išsiuntus fiziniu pristatymo būdu, informacinėje sistemoje fiksuojama:
42.1. elektroninės siuntos būsena „išsiųsta“ ir elektroninės siuntos išsiuntimo laikas Taisyklių V skyriuje nustatyta tvarka;
42.2. faktas, data ir laikas, kad registruotoji pašto siunta Pašto įstatymo nustatyta tvarka pateikta pristatyti gavėjui;
43. Suformuoti elektroninių siuntų nuorašai, išsiųsti fiziniu pristatymo būdu, pristatomi ir įteikiami Pašto įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
44. Kai suformuoto elektroninės siuntos nuorašo, išsiųsto fiziniu pristatymo būdu, įteikti Pašto įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nepavyksta, paslaugų teikėjas suformuotą elektroninės siuntos nuorašą sunaikina ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo šios aplinkybės nustatymo dienos.
V SKYRIUS
ELEKTRONINĖS SIUNTOS BŪSENOS, ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ IŠSIUNTIMO, PRISTATYMO, GAVIMO IR PERSKAITYMO LAIKAS
46. Informacinė sistema fiksuoja tokias elektroninės siuntos būsenas ir jų atsiradimo laiką:
46.1. „Išsiųsta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad elektroninė siunta buvo išsiųsta iš siuntėjo elektroninio pristatymo dėžutės. Elektroninės siuntos išsiuntimo laikas patvirtinamas Taisyklių 47.1 papunktyje nustatyta tvarka.
46.2. „Pristatyta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad elektroninė siunta buvo pristatyta į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę. Elektroninės siuntos pristatymo gavėjui laikas patvirtinamas Taisyklių 47.1 papunktyje nustatyta tvarka.
46.3. „Gauta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, gavo elektroninę siuntą savo elektroninio pristatymo dėžutėje. Elektroninės siuntos gavimo laikas patvirtinamas Taisyklių 47.2 ir 47.3 papunkčiuose nustatyta tvarka.
47. Taisyklių 46 punkte nurodytų elektroninės siuntos būsenų atsiradimo laikas patvirtinamas tokia tvarka:
47.1. Elektroninės siuntos išsiuntimo ir pristatymo gavėjui laikas patvirtinamas informacinės sistemos suformuotais elektroniniais duomenimis, logiškai susietais su elektronine siunta, kurie įrašomi į elektroninį voką, arba sertifikavimo paslaugų teikėjų teisės aktų nustatyta tvarka suformuotomis laiko žymomis. Elektroninės siuntos išsiuntimo metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo išsiųsta nurodytu laiku. Elektroninės siuntos pristatymo gavėjui metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo pristatyta gavėjui nurodytu laiku.
47.2. Elektroninė siunta yra laikoma gauta nuo to momento, kai gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, gali šią elektroninę siuntą pasiekti, tai yra nuo to momento, kai gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, pirmą kartą po elektroninės siuntos pristatymo prisijungia prie savo elektroninio pristatymo dėžutės. Elektroninės siuntos gavimo laikas patvirtinamas informacinės sistemos suformuotais elektroniniais duomenimis, logiškai susietais su elektronine siunta, kurie įrašomi į elektroninį voką. Elektroninės siuntos gavimo metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo gauta nurodytu laiku.
47.3. Elektroninio pristatymo dėžutės naudotojui prisijungus prie informacinės sistemos naudojant dokumentų valdymo sistemą (ar kitą informacinę sistemą), laikoma, kad prie informacinės sistemos prisijungė paslaugų gavėjas. Jeigu paslaugų gavėjo naudojama dokumentų valdymo sistema (ar kita informacinė sistema)yra susieta su informacine sistema, paslaugų gavėjui pristatyta elektroninė siunta laikoma gauta nuo to momento, kai ji yra gauta susietoje paslaugų gavėjo dokumentų valdymo sistemoje (ar kitoje informacinėje sistemoje) ir informacinei sistemai yra perduodamas paslaugų gavėjo dokumentų valdymo sistemos (ar kitos informacinės sistemos) automatinis patvirtinimas apie elektroninės siuntos gavimą joje, jeigu teisės aktai nenustato kitaip.
48. Elektroninės siuntos būsenos ir jų atsiradimo laikas pateikiami elektroninę siuntą išsiuntusio siuntėjo elektroninio pristatymo dėžutėje.
49. Siuntėjas, norėdamas gauti įrodymus, kad gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, elektroninę siuntą gavo, gali kreiptis į paslaugų teikėją su prašymu pateikti elektroninės siuntos būsenos duomenis, kurie patvirtina:
49.1. elektroninės siuntos, išsiųstos į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę, išsiuntimo ir pristatymo gavėjui laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.1 papunktyje, ir elektroninės siuntos gavimo laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.2 ar 47.3 papunkčiuose, taip pat Taisyklių 34 punkte nurodytą elektroninės siuntos priedo unikalų kodą;
49.2. suformuoto elektroninės siuntos nuorašo, išsiųsto fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, išsiuntimo gavėjui laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.1 papunktyje, ir įteikimo laiką Pašto įstatymo nustatyta tvarka, taip pat Taisyklių 34 punkte nurodytą elektroninės siuntos priedo unikalų kodą.
50. Siuntėjas pateikia paslaugų teikėjui Taisyklių 49 punkte nurodytą prašymą raštu arba išsiunčia paslaugų teikėjui elektroninę siuntą. Paslaugų teikėjas išnagrinėja šį prašymą ir pateikia siuntėjui prašomus įrodymus raštu arba išsiunčia jam elektroninę siuntą ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo gavimo.
51. Elektroninės siuntos būsenos „pristatyta“, „gauta“, „perskaityta“ taip pat fiksuojamos informacinėje sistemoje tais atvejais, kai suformuotas elektroninės siuntos nuorašas išsiunčiamas fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, o elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę, išskyrus tuos atvejus, kai elektroninio pristatymo dėžutė yra nesukurta ar nežinomas elektroninio pristatymo dėžutės adresas. Elektroninė siunta, kuri buvo pristatyta į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę ir kurios suformuotas nuorašas buvo išsiųstas gavėjui fiziniu pristatymo būdu, laikoma gauta nuo to momento, kai Taisyklių nustatyta tvarka užfiksuojama viena iš elektroninės siuntos būsenų „gauta“ arba „siunta įteikta“. Tokiu atveju gavimo laikas yra vienos iš minėtų elektroninės siuntos būsenų užfiksavimas, priklausomai nuo to, kuri elektroninės siuntos būsena buvo užfiksuota pirmiau.
VI SKYRIUS
ELEKTRONINĖS SIUNTOS TURINIO KONFIDENCIALUMAS IR SUSIRAŠINĖJIMO SLAPTUMAS
52. Informacinės sistemos valdytoja Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – informacinės sistemos valdytojas) ir informacinės sistemos tvarkytojas privalo užtikrinti, o paslaugų teikėjas privalo paslaugų gavėjams garantuoti elektroninės siuntos turinio konfidencialumą, vientisumą, pasiekiamumą ir susirašinėjimo slaptumą. Paslaugų teikėjas privalo užtikrinti, kad tretieji asmenys, išskyrus asmenis, kuriems paslaugų gavėjas suteikė teises, negalėtų susipažinti su elektroninės siuntos turiniu.
53. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas neturi teisės teikti informacijos apie paslaugų gavėjų siunčiamas ar gaunamas elektronines siuntas arba sudaryti sąlygų gauti šią informaciją, išskyrus informaciją, kurią paslaugų teikėjas privalo pateikti kriminalinės žvalgybos subjektams, Vyriausybės nurodytoms ikiteisminio tyrimo įstaigoms, prokurorui, teismui ar teisėjui teisės aktų nustatyta tvarka ir atvejais, kurie yra taikomi informacijos perdavimui elektroninių ryšių tinklais ir elektroninių ryšių tinklų ir (ar) paslaugų teikėjams.
54. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas privalo imtis visų įmanomų techninių ir organizacinių priemonių, kad užtikrintų paslaugų, taip pat surinktų ir perduodamų duomenų saugumą, vientisumą ir pasiekiamumą, kad būtų išvengta neleistino neįgaliotų asmenų prisijungimo ir (ar) arba pranešimų turinio perėmimo.
55. Informacinės sistemos valdytojas ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojas privalo užtikrinti, kad paslaugų teikėjas išsamiai informuotų paslaugų gavėją apie galimą grėsmę duomenų saugai, kurios pašalinti paslaugų teikėjas nepajėgia. Reikalavimas pranešti paslaugų gavėjams apie konkrečią riziką saugumui neatleidžia informacinės sistemos valdytojo, informacinės sistemos tvarkytojo ir paslaugų teikėjo nuo įsipareigojimo imtis tinkamų ir skubių priemonių, kad pašalintų bet kokią naują, nenumatytą riziką saugumui ir atkurtų normalų paslaugų saugumo lygį.
VII SKYRIUS
ASMENS DUOMENŲ TVARKYMAS
57. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas Taisyklėse nurodytais tikslais tvarko paslaugų gavėjų ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojų (fizinių asmenų) asmens duomenis, kuriuos paslaugų gavėjai (fiziniai asmenys) ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai tiesiogiai ar netiesiogiai pateikia paslaugų teikėjui naudodamiesi paslaugomis ar kurie yra gaunami iš su informacine sistema susijusių registrų arba kitų informacinių sistemų.
58. Asmens duomenys tvarkomi paslaugų teikimo tikslais, tai yra paslaugų gavėjams ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojams identifikuoti, elektroninėms siuntoms siųsti ir pristatyti, paslaugų gavėjo paieškai informacinėje sistemoje atlikti, elektroninių siuntų ir jų būsenų ataskaitoms formuoti, paslaugoms administruoti, kitiems paslaugų teikėjo įsipareigojimams vykdyti ir galimybei paslaugų gavėjui naudotis paslaugomis užtikrinti.
59. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas tvarko asmens duomenis, laikydamasis Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių šių duomenų tvarkymą ir apsaugą, reikalavimų. Tvarkydamas asmens duomenis, informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas įgyvendina organizacines ir technines priemones, kurios užtikrina asmens duomenų apsaugą nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo.
60. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas neturi teisės atskleisti asmens duomenų tretiesiems asmenims, išskyrus atvejus, kai asmens duomenys atskleidžiami paslaugų teikimo tikslais ar Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytais atvejais.
61. Informacinėje sistemoje asmens duomenys saugomi ir sunaikinami Informacinės sistemos nuostatų 31 ir 32 punktuose nustatyta tvarka ir terminais.
62. Duomenų subjekto teisių įgyvendinimo tvarką tvarkant asmens duomenis informacinėje sistemoje reglamentuoja Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo tvarkant asmens duomenis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos valdomuose registruose ir valstybės informacinėse sistemose tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2015 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 3-280 „Dėl Asmens duomenų tvarkymo Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos eksploatuojamose informacinėse sistemose ir tvarkomose susistemintose rinkmenose taisyklių, Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo tvarkant asmens duomenis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos eksploatuojamose informacinėse sistemose ir tvarkomose susistemintose rinkmenose tvarkos aprašo ir Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo tvarkant asmens duomenis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos valdomuose registruose ir valstybės informacinėse sistemose tvarkos aprašo patvirtinimo“.
VIII SKYRIUS
PASLAUGŲ TEIKĖJO ATSAKOMYBĖ IR ŽALOS ATLYGINIMAS
63. Informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas neatsako už paslaugų gavėjo į informacinę sistemą pateikiamų duomenų, elektroninių siuntų turinį, kitą informaciją ir (ar) pasirinktą elektroninės siuntos nuorašo spausdinimo būdą.
64. Jeigu išsiųsta elektroninė siunta dingsta, būna pavogta ar sugadinta dėl paslaugų teikėjo kaltės, paslaugų teikėjas atlygina siuntėjui tik elektroninės siuntos siuntimo išlaidas. Šiame punkte nurodytais atvejais informacinės sistemos valdytojas, informacinės sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas neatsako už dingusią, pavogtą ar sugadintą elektroninę siuntą ir žalos neatlygina esant bent vienai iš šių sąlygų:
64.1. siunčiant elektroninę siuntą atsirado nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, įskaitant informacinių ryšių technologijų gedimus ne dėl paslaugų teikėjo kaltės;
64.2. informacinėje sistemoje užfiksuoti elektroniniai duomenys patvirtina, kad išsiųsta elektroninė siunta buvo gauta gavėjo, jeigu gauta elektroninė siunta nėra sugadinta;
65. Siuntėjas dėl žalos atlyginimo gali kreiptis į paslaugų teikėją ir pateikti reikalavimą paslaugų teikėjui dėl žalos atlyginimo raštu ar išsiųsti jam elektroninę siuntą informacinės sistemos naudotojo vadove (toliau – Naudotojo vadovas) nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo atitinkamos elektroninės siuntos išsiuntimo dienos. Reikalavimų, pateiktų pasibaigus šiam terminui, paslaugų teikėjas nenagrinėja.
66. Paslaugų teikėjas privalo pripažinti, kad elektroninė siunta dingo, buvo pavogta ar sugadinta dėl paslaugų teikėjo kaltės, ar motyvuotai atsisakyti pripažinti kaltę per 30 kalendorinių dienų nuo atitinkamo reikalavimo iš siuntėjo gavimo dienos. Apie paslaugų teikėjo priimtą sprendimą siuntėjui informacinėje sistemoje pateikiamas informacinis pranešimas.
67. Jeigu paslaugų teikėjas Taisyklių 66 punkte nustatyta tvarka pripažįsta, kad elektroninė siunta dingo, buvo pavogta ar sugadinta dėl paslaugų teikėjo kaltės, paslaugų teikėjas privalo atlyginti siuntėjui elektroninės siuntos siuntimo išlaidas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo informacinio pranešimo, kuriuo buvo pripažinta paslaugų teikėjo kaltė, pateikimo siuntėjui.
68. Kai elektroninė siunta dingsta, būna pavogta ar sugadinta dėl paslaugų teikėjo kaltės ar paslaugų teikėjas Taisyklių 66 punkte nustatyta tvarka atsisako pripažinti kaltę, siuntėjas dėl elektroninės siuntos siuntimo išlaidų atlyginimo gali teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į teismą.
69. Taisyklių 64–68 punktų nuostatos netaikomos nuo to momento, kai suformuotas elektroninės siuntos nuorašas, išsiųstas fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, yra pateiktas pristatyti gavėjui Pašto įstatymo nustatyta tvarka. Šiuo atveju paslaugų teikėjo atsakomybė ir žalos atlyginimas už dingusią registruotąją pašto siuntą nustatyti Pašto įstatyme.
70. Paslaugų teikėjas, paslaugų gavėjas ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai už Taisyklių nesilaikymą atsako Lietuvos Respublikos įstatymų, nustatančių atsakomybę už neteisėtą informacinės sistemos duomenų atskleidimą ar kitokią neteisėtą veiką, susijusią su informacinės sistemos duomenų naudojimu, tvarka.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
71. Detalios paslaugų gavimo procedūros (veiksmai, kuriuos privalo atlikti elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas) ir su paslaugų teikimu susijusių papildomų paslaugų gavimo tvarka yra aprašomos Naudotojo vadove, kuriuo paslaugų gavėjas privalo vadovautis siekdamas gauti ar gaudamas paslaugas. Su Naudotojo vadovu paslaugų gavėjas gali susipažinti informacinėje sistemoje.
Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių
priedas
(Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis sutarties forma)
Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo NACIONALINĖS ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ PRISTATYMO, NAUDOJANT PAŠTO TINKLĄ, INFORMACINĖS SISTEMOS PRIEMONĖMIS SUTARTIS
Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos tvarkytojas (toliau – sistemos tvarkytojas) – Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos,
elektroninio pristatymo paslaugų teikėjas (toliau – paslaugų teikėjas) – Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka išrinktas informacinės sistemos operatorius,
elektroninio pristatymo paslaugų gavėjas (toliau – paslaugų gavėjas) – asmuo, kuriam elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) priemonėmis sutarties pagrindu yra sukuriama ir aktyvuojama elektroninio pristatymo dėžutė ir Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2016 m. vasario d. įsakymu Nr. 3- „Dėl Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), nustatyta tvarka teikiamos elektroninio pristatymo paslaugos (toliau – paslaugos)
kartu vadinami šalimis, o kiekvienas atskirai – šalimi, sudarė šią sutartį (toliau – Sutartis):
I SKYRIUS
SUTARTIES OBJEKTAS
1. Sutartis reguliuoja šalių tarpusavio santykius paslaugų teikėjui teikiant paslaugas, o paslaugų gavėjui naudojantis paslaugomis.
2. Paslaugų teikimo sąlygos ir tvarka nustatyta Taisyklėse, kurios yra neatskiriama Sutarties dalis.
3. Kai paslaugų gavėjas yra ministerijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) kanceliarija, Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijų, kitos Vyriausybei atskaitingos valstybės institucijos ir įstaigos, Vyriausybei neatskaitingos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, sistemos tvarkytojo patvirtintos specialiosios sutarties sąlygos, nustatančios paslaugų teikimo tarifus už fiziniu pristatymo būdu siunčiamas elektronines siuntas ir mokėjimo už suteiktas paslaugas tvarką (toliau – specialiosios sutarties sąlygos), laikomos neatskiriama Sutarties dalimi. Specialiąsias sutarties sąlygas sistemos tvarkytojas peržiūri ir gali pakeisti kartą per kalendorinius metus. Jeigu specialiosios sutarties sąlygos nustato paslaugų gavėjui kitokias paslaugos teikimo sąlygas, nei nustatytos Sutartyje, taikomos atitinkamos specialiosios sutarties sąlygos.
II SKYRIUS
ŠALIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
4. Paslaugų gavėjas privalo:
4.2. užtikrinti, kad prieš pradėdami naudotis paslaugomis elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai susipažintų su Taisyklėmis ir jų laikytųsi;
4.3. į informacinę sistemą teikti teisingus duomenis apie paslaugų gavėją ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojus, reikalingus paslaugų teikimo tikslais, ir, jiems pasikeitus, nedelsdamas juos pakeisti informacinėje sistemoje;
4.4. susilaikyti nuo bet kokių veiksmų, kuriais siekiama pakeisti, sutrikdyti ar kitaip pakenkti informacinės sistemos veikimui;
4.5. iš anksto pranešti ir susitarti su paslaugų teikėju, jeigu per parą pageidauja išsiųsti daugiau kaip 5000 (penkis tūkstančius) elektroninių siuntų ir (arba) 3000 (tris tūkstančius) vienetų elektroninių siuntų, kurios bus pristatomos fiziniu pristatymo būdu;
6. Paslaugų teikėjas privalo:
6.2. tinkamai vykdyti elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo informacinėje sistemoje pateiktus nurodymus, jeigu elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo pateikiami nurodymai informacinėje sistemoje atitinka Sutarties sąlygas, Taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus;
6.3. teisės aktų nustatyta tvarka užtikrinti paslaugų teikėjui pateiktų paslaugų gavėjo ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo duomenų ir kitos susijusios informacijos konfidencialumą, informaciją apie paslaugų gavėją ar informacinės sistemos naudotoją teikti tik teisės aktų nustatyta tvarka;
7. Paslaugų teikėjas turi teisę:
7.1. laikinai sustabdyti ar visiškai nutraukti paslaugų teikimą Taisyklių ir Sutarties nustatytais atvejais ir tvarka;
7.2. fiksuoti ir padaryti įrašus informacinėje sistemoje apie bet kokius elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo atliekamus veiksmus informacinėje sistemoje, įskaitant duomenis apie šių veiksmų atlikimo laiką; šie įrašai gali būti panaudoti kaip įrodymai, kad duomenys ar nurodymai pateikti ar gauti elektroniniu būdu;
7.3. paslaugų gavėjo vardu Taisyklių ir teisės aktų nustatyta tvarka rengti ir tvirtinti paslaugų gavėjo siunčiamas elektronines siuntas sudarančių elektroninio voko ir visų elektroninės siuntos priedų (elektroninių dokumentų arba jų išrašų, nuorašų, konvertuotų kopijų, dokumentų skaitmeninių kopijų ar kitų elektroninių duomenų) nuorašus (toliau – elektroninės siuntos nuorašas). Sutartis kartu yra ir paslaugų teikėjui paslaugų gavėjo suteiktas įgaliojimas, kuriuo patvirtinama šiame papunktyje numatyta paslaugų teikėjo teisė. Šalys patvirtina, kad paslaugų teikėjo Taisyklėse numatyta tvarka parengti ir patvirtinti paslaugų gavėjo siunčiamų elektroninių siuntų nuorašai turės tokią pačią teisinę ir įrodomąją galią kaip ir paslaugų gavėjo parengti ir patvirtinti elektroninių siuntų nuorašai.
8. Sistemos tvarkytojas privalo kontroliuoti, kad paslaugų teikėjo teikiamos paslaugos atitiktų Taisyklių ir Sutarties reikalavimus.
9. Sistemos tvarkytojas turi teisę teikti privalomus nurodymus paslaugų teikėjui ir paslaugų gavėjui, atitinkančius Sutarties sąlygas, Taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus.
10. Kai paslaugų gavėjas yra fizinis asmuo, sutartimi jis patvirtina, kad yra informuotas, jog jo asmens duomenys yra tvarkomi informacinėje sistemoje paslaugų teikimo tikslais, duomenų valdytojas yra Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, ir savo, kaip duomenų subjekto, teises jis gali įgyvendinti vadovaudamasis informacinės sistemos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimu Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“.
11. Paslaugų teikėjo, paslaugų gavėjo ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo (pagal suteiktus įgaliojimus) nurodymai, pareiškimai, informacija ir kitos valios išraiškos formos, pateiktos informacinėje sistemoje, šalims turi tokią pačią teisinę galią kaip ir šalių valia, išreikšta asmeniškai pasirašytame popierinės formos dokumente, jeigu vienos šalies valia buvo perduota kitai šaliai informacinės sistemos naudotojui prisijungus prie informacinės sistemos. Šalys privalo prisiimti visus iš tokių veiksmų atsiradusius įsipareigojimus.
III SKYRIUS
ŠALIŲ ATSAKOMYBĖ
12. Sistemos tvarkytojas ir paslaugų teikėjas teisės aktų nustatyta tvarka atsako už paslaugų gavėjo išsiųstų ir (ar) gautų elektroninių siuntų ir kitų duomenų saugojimą Taisyklėse nustatytais terminais ir tvarka.
13. Paslaugų teikėjas neatsako už:
13.1. tai, kad dėl informacinių ryšių technologijų gedimų, atsiradusių ne dėl paslaugų teikėjo kaltės, elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas negalės prisijungti prie informacinės sistemos arba kad dėl tokių gedimų bus prarasti ar iškraipomi duomenys jų pateikimo metu;
14. Paslaugų gavėjas neturi teisės perleisti kitam asmeniui prisijungimo prie informacinės sistemos duomenų. Paslaugų gavėjas yra atsakingas už prisijungimo prie informacinės sistemos duomenų saugojimą.
15. Paslaugų gavėjas atsako už saugų kompiuterinės, programinės ar kitos įrangos, kuria naudodamiesi elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai jungiasi prie informacinės sistemos, naudojimą ir įsipareigoja reguliariai atnaujinti antivirusines ir kitas įrangos naudojimo saugą užtikrinančias programas. Jeigu dėl šio reikalavimo nesilaikymo paslaugų gavėjui paslaugos negali būti suteiktos, paslaugų teikėjas atleidžiamas nuo bet kokios atsakomybės ar su Sutartimi susijusių įsipareigojimų vykdymo.
16. Paslaugų gavėjas prisiima atsakomybę už bet kokius jo elektroninio pristatymo dėžutę tvarkančio elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo informacinėje sistemoje atliktus veiksmus.
17. Paslaugų gavėjas privalo užtikrinti, kad:
17.1 elektroninio pristatymo dėžute naudotųsi tik nurodyti elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai pagal jiems suteiktus įgaliojimus;
18. Jeigu paslaugų gavėjas pažeidžia Sutarties 17.1 ir 17.2 papunkčiuose nustatytus įsipareigojimus, paslaugų teikėjas atleidžiamas nuo bet kokios atsakomybės paslaugų gavėjo ar trečiųjų asmenų atžvilgiu.
19. Paslaugų teikėjas neatsako už elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo informacinėje sistemoje nurodytus klaidingus duomenis.
20. Paslaugų gavėjui Sutarties 4.3 papunktyje nustatyta tvarka nepakeitus duomenų ir paslaugų teikėjui toliau teikiant paslaugas remiantis paslaugų gavėjo informacinėje sistemoje nurodytais duomenimis, už dėl to kilusias neigiamas pasekmes atsako paslaugų gavėjas.
IV SKYRIUS
SUTARTIES GALIOJIMAS, KEITIMAS, NUTRAUKIMAS
22. Sutartis įsigalioja nuo to momento, kai paslaugų gavėjas elektroniniu būdu informacinėje sistemoje patvirtina, kad sutinka su Sutarties sąlygomis, ir galioja tol, kol nutraukiama Sutarties ar teisės aktų nustatyta tvarka. Nutraukus sutartį, šalys privalo įvykdyti visus įsipareigojimus, atsiradusius iki Sutarties nutraukimo dienos.
23. Paslaugų teikėjas turi teisę vienašališkai nutraukti Sutartį Taisyklių 25 punkte nustatytu atveju.
24. Bet kuri iš šalių turi teisę vienašališkai nutraukti Sutartį. Apie tai šalis raštu turi įspėti kitas šalis prieš 15 (penkiolika) darbo dienų.
25. Jeigu paslaugų gavėjas pažeidžia Sutarties sąlygas ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai nesilaiko Taisyklių ar kitų teisės aktų reikalavimų, paslaugų teikėjas turi teisę nutraukti Sutartį be išankstinio įspėjimo.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Papildomų paslaugų, teikiamų informacinės sistemos priemonėmis, teikimo sąlygas ir tvarką, taip pat žalos dėl prarastų, sugadintų elektroninių siuntų atlyginimo sąlygas ir tvarką nustato Taisyklės.
28. Šalys patvirtina, kad visi informacinėje sistemoje vienos šalies kitai šaliai pateikiami pranešimai bus laikomi rašytiniais pranešimais ir turės tokią pačią juridinę galią kaip rašytiniai dokumentai.