LOGOnespalv-maz2

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „LABAI SMULKIŲ ŪKIŲ PLĖTRA“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 23 d. Nr. 3D-557

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį,

tvirtinu Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės  priemonės „Labai smulkių ūkių plėtra“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugpjūčio 23 d. įsakymu Nr. 3D-557

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „labai smulkių ūkių plėtraĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) intervencinės priemonės „Labai smulkių ūkių plėtra“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo+“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2023/435

1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813;

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1408;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. balandžio 25 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/860;

1.6. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.7. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.8. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

2.    Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Labai smulkių ūkių plėtra“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, partneriams, rengiantiems ir teikiantiems paramos paraiškas, paramos gavėjams, įgyvendinantiems projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Pripažinto žemės ūkio kooperatyvo kolektyvinė investicija (toliau – kolektyvinė investicija)pripažinto žemės ūkio kooperatyvo įgyvendinama investicija, kurios rezultatais bendrai naudojasi visi šio kooperatyvo nariai;

3.2Pripažinta žemės ūkio kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) (toliau – pripažintas žemės ūkio kooperatyvas) – sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 31 straipsnyje.

3.3.  Projekto bendrosios išlaidos (toliau – bendrosios išlaidos) – rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos: atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosauginiu ir ekonominiu tvarumu, įskaitant verslo planų (veiklos ir (arba) projektų aprašų) ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamajam turtui statyti ir (arba) įsigyti, įskaitant ilgalaikę nuomą, ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti ir (arba) išperkamajai nuomai, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos.

3.4Projekto kontrolės laikotarpis – laikotarpis nuo galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos iki galutinio paramos išmokėjimo dienos ir 3 metų laikotarpis nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas ir partneris laikosi paramos paraiškoje nustatytų įsipareigojimų.

3.5. Projekto partneris – ūkininkas (fizinis asmuo), dalyvaujantis įgyvendinant ir (ar) finansuojant projektą pagal jo su pareiškėju prieš pateikiant paraišką pasirašytą jungtinės veiklos sutartį. 

3.6. Verslo planas – dokumentas (sudėtinė paramos paraiškos dalis), kuriame techniniu, finansiniu, ekonominiu, socialiniu ir aplinkosaugos atžvilgiu pagrindžiami investavimo tikslai, nurodomi projekte numatytoms investicijoms atlikti reikalingi ištekliai ir terminai.

4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse, Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – VED apskaičiavimo tvarkos aprašas), kituose žemės ūkio ir ES finansų politikos srities ES ir nacionaliniuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI, POREIKIAI IR RODIKLIAI

 

5. Intervencine priemone siekiama skatinti labai smulkių ūkių plėtrą vykdant žemės ūkio produktų gamybą, valdoje užaugintų žemės ūkio produktų perdirbimą, didinant šių ūkių orientavimąsi į rinką, konkurencingumą bei produktyvumą, skatinti bendradarbiavimą įgyvendinant ūkininkų grupių projektus ir kolektyvines investicijas. 

6. Intervencinė priemonė atitinka Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslą – labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmenizacijai.

7. Priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

7.1. skatinti aukštesnės pridėtinės vertės žemės ūkio produktų gamybą, visų pirma remiant perdirbimą;

7.2. didinti inovatyvių, pažangių technologijų diegimą ūkiuose.

8. Siekiant šiame skyriuje nustatytų tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

8.1. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių investicinę paramą skaitmeninėms investicijoms plėtoti, dalis;

8.2. ūkininkų, gaunančių investicinę paramą restruktūrizavimui ir modernizavimui, įskaitant išteklių naudojimo efektyvumo didinimą, dalis.

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMA VEIKLA

 

9. Pagal intervencinę priemonę teikiama investicinė parama dotacijos forma.

10. Pagal priemonę remiamos veiklos:

10.1. žemės ūkio produktų gamyba, įskaitant žemės ūkio produktų gamybą pripažinto žemės ūkio kooperatyvo savo narių valdose;

10.2. žemės ūkio valdoje pagamintų ir (arba) išaugintų žemės ūkio produktų perdirbimas, įskaitant pirminį perdirbimą, taip pat pripažinto žemės ūkio kooperatyvo tik savo narių jų valdose pagamintų ar išaugintų žemės ūkio produktų supirkimą ir realizavimą, supirktų iš savo narių jų valdose pagamintų ar išaugintų žemės ūkio produktų perdirbimą ir iš jų pagamintų maisto ir ne maisto produktų realizavimą.  

11. Pagal intervencinę priemonę remiami sektoriai:

11.1. gyvulininkystė;

11.2. augalininkystė;

11.3. daržininkystė;

11.4. sodininkystė;

11.5. uogininkystė.

 

IV SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

12. Pareiškėjai gali būti:

12.1. fiziniai asmenys, savo vardu kaip valdos valdytojai įregistravę žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ nustatyta tvarka ir savo vardu įregistravę ūkininko ūkį Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatyta tvarka;

12.2. juridiniai asmenys, savo vardu įregistravę žemės ūkio valdą. Reikalavimas turėti savo vardu įregistruotą žemės ūkio valdą netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik iš savo narių valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus.

13. Paraiška gali būti teikiama su partneriu (fiziniu asmeniu, įregistravusiu žemės ūkio valdą ir ūkininko ūkį 12.1 papunktyje nustatyta tvarka).

14. Paramos besikreipiantys fiziniai asmenys (pareiškėjai / parteriai) turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

15. Paramos paraiškos išregistravimas ir paramos gavėjo įsipareigojimų arba teisių, susijusių su parama, perleidimas ar perėmimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS

PARTNERYSTĖ

 

16. Partnerių įtraukimas į projektą turi būti pagrįstas paramos paraiškoje bei susijęs su vykdomomis žemės ūkio veiklomis. Partnerių skaičius nėra ribojamas. Pareiškėjas ir partneris (-iai) iki paramos paraiškos pateikimo pagal Taisyklių 2 priede nustatytą formą turi pasirašyti bendrą jungtinės veiklos sutartį, sudarytą laikantis pagrindinių geros partnerystės principų.

17. Projektui teikiama viena paramos paraiška. Paramos lėšas, skirtas projektui įgyvendinti, tiesiogiai gauna tik paramos gavėjas. 

18. Partnerystė gali būti sudaroma tik tarp veiklą vykdančių ūkininkų (fizinių asmenų, įregistravusių žemės ūkio valdą ir ūkininko ūkį). Juridinis asmuo negali teikti paramos paraiškos su partneriu (-iais), taip pat negali būti partneriu. Paraišką pateikusios žemės ūkio kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) nariams nėra ribojama to paties kvietimo metu paraiškas, kaip ūkininkams (fiziniams asmenims, įregistravusių žemės ūkio valdą ir ūkininko ūkį), teikti savarankiškai arba dalyvauti projektuose būnant partneriais.

19. Per vieną kvietimą teikti paramos paraiškas kaip partneris ir kaip pareiškėjas asmuo gali dalyvauti įgyvendindamas tik vieną projektą pagal šią intervencinę priemonę. 2023–2027 metų laikotarpiu būnant partneriu galima dalyvauti ne daugiau kaip 3 projektuose.

20. Partneriai ir paramos gavėjas projekto įgyvendinimo ir projekto kontrolės laikotarpiu negali būti keičiami ir (arba) nutraukti jungtinės veiklos sutarties, išskyrus atvejus, nurodytus jungtinės veiklos sutartyje (Taisyklių 2 priedas).

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

21. Paramos paraiškų tinkamumo skirti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

22. Pareiškėjas ir partneris (-iai) (kai paraiška teikiama su partneriu (-iais) laikomas (-i) tinkamu gauti paramą (toliau nurodyti reikalavimai, taikomi pareiškėjui, taikomi ir partneriui), jei atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

22.1. projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.1–124.7, 124.9–124.14, 124.16–124.17 ir 124.21 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

22.2. pareiškėjas nepertraukiamai užsiima žemės ūkio veikla ir (arba) valdoje (-ose) pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų supirkimu (taikoma tik pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, superkantiems savo narių valdose pagamintą ir (arba) užaugintą produkciją), ir (arba) perdirbimu, įskaitant pirminį perdirbimą, ir pateikimu rinkai ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo (atitiktis patikrinama pagal ūkininko ūkio įregistravimo arba juridinio asmens registravimo datą ir pagal pareiškėjo kartu su paramos paraiška pateiktų ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus);

22.3. parama teikiama pareiškėjui, kurio žemės ūkio valdos ekonominis dydis (VED), kai paraišką teikia vienas žemės ūkio subjektas, paraiškos teikimo metu yra ne mažesnis kaip 8 000 Eur ir ne didesnis kaip 16 000 Eur, kai paraiška teikiama su partneriu, VED paraiškos teikimo metu yra ne mažesnis kaip 4 000 Eur ir ne didesnis kaip 16 000 Eur. VED dydžio intervalas taikomas kiekvienam bendradarbiaujančiam subjektui. VED skaičiuojamas pagal VED apskaičiavimo tvarkos aprašą. VED dydžio reikalavimas netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik iš savo narių valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus. VED pagal paramos paraiškos teikimo momentą nustatomas:

22.3.1. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal VĮ Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį nuo sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą VED einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;

22.3.2. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal ŽŪDC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą VED einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.;

22.4. parama teikiama Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktų (išskyrus žuvininkystės ir akvakultūros produktus) pirminei gamybai ir valdoje pagamintiems ir (arba) užaugintiems produktams perdirbti, įskaitant pirminį perdirbimą. Perdirbimo proceso metu gautas galutinis produktas turi būti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktas. Detalusis produktų sąrašas pateikiamas 1987 m. liepos 23 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2658/87 dėl tarifų ir statistinės nomenklatūros bei dėl Bendrojo muitų tarifo su visais pakeitimais I priede. Parama pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, superkantiems ir realizuojantiems iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus, perdirbantiems iš savo narių supirktus žemės ūkio produktus ir realizuojantiems iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus, veiklai vykdyti teikiama, jei produktai yra Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktai (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus); 

22.5. projekto investicijos pagerina bendrus valdos veiklos rezultatus (gamybos apimtys; žemės ūkio valdos ekonominis dydis) (netaikoma, kai parama teikiama kolektyvinėms investicijoms įgyvendinti) arba skatina orientavimąsi į rinką (žemės ūkio produktų pardavimo pajamos; savo ūkyje užaugintų ar iš savo narių supirktų jų valdose pagamintų ar išaugintų žemės ūkio produktų perdirbimo pajamos);

22.6. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus;

22.7. parama gali būti skiriama investicijoms, daromoms siekiant atitikti naujus Europos Sąjungos standartus, taikomus žemės ūkio gamybai. Tokia parama gali būti teikiama 24 mėnesius nuo datos, kai jie tampa privalomi.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

23. Pareiškėjas ir partneris (-iai) (kai paraiška teikiama su partneriu (-iais) prisiima ir iki kontrolės laikotarpio pabaigos laikosi šių įsipareigojimų (toliau nurodyti reikalavimai, taikomi pareiškėjui, taikomi ir partneriui):

23.1. pareiškėjas turi prisiimti bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.1, 170.3170.6, 170.8170.16 papunkčiuose;

23.2. užtikrinti, kad valdos ekonominis dydis (VED), kai paraišką teikia vienas žemės ūkio subjektas, nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos bus ne mažesnis kaip 8 000 Eur, ir kai paraiška teikiama su partneriu, valdos ekonominis dydis (VED) bus ne mažesnis kaip 4 000 Eur (VED dydžio intervalas taikomas kiekvienam bendradarbiaujančiam subjektui) (netaikoma pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams);

23.3. užtikrinti, kad įgyvendinus projektą įsigytos investicijos atitiks Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus, kai investicijoms taikomi tokie reikalavimai. Pažymą apie įsigytų investicijų atitiktį arba neatitiktį Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamiems teisės aktų reikalavimams išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) prašymu;

23.4. tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus visą projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpį. Paramą gaunantys ūkininkai, pradedant kontrolės laikotarpio metais, einančiais po projekto įgyvendinimo metų, tvarko buhalterinę apskaitą vadovaudamiesi Ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos, tvarkomos darant dvejybinį įrašą, tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3D-280 „Dėl ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos tvarkos nustatymo“, sudaro ir Agentūrai teikia finansinės atskaitomybės dokumentus (balansą, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitas);

23.5. užtikrinti, kad pripažinto žemės ūkio kooperatyvo statusas bus nepertraukiamai išlaikytas nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;

23.6. užtikrinti, kad kolektyvinių investicijų pagrindu pagal projektą įgytu turtu projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu naudosis tik pripažinto žemės ūkio kooperatyvo nariai;

23.7. projekto įgyvendinimo metu ir kontrolės laikotarpiu užtikrinti atitiktį atrankos kriterijams, už kuriuos paramos paraiškai suteikiami balai;

23.8. pradedant kontrolės laikotarpio metais, einančiais po projekto įgyvendinimo metų, atitikti ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, kaip nustatyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 3D-440 „Dėl Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių patvirtinimo“.

 

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

24. Didžiausia paramos suma vienam paramos gavėjo projektui galima iki 25 000 Eur (dvidešimt penki tūkstančiai eurų). Tuo atveju, kai projektas įgyvendinamas 2 (dviejų) ūkio subjektų, paramos suma vienam projektui galima iki 50 000 Eur (penkiasdešimt tūkstančių eurų); kai projektas įgyvendinamas 3 (trijų) ūkio subjektų, paramos suma vienam projektui galima iki 75 000 Eur (septyniasdešimt penki tūkstančiai eurų) ir kai projektas įgyvendinamas 4 (keturių) ar daugiau ūkio subjektų, paramos suma vienam projektui galima iki 100 000 Eur (vienas šimtas tūkstančių eurų).   

25. Didžiausias paramos intensyvumas (paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be PVM) negali viršyti 85 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo taikymo, kuris negali būti mažesnis kaip 20 proc.).

26. Pareiškėjas ir partneris (-iai) per vieną kvietimą teikti paramos paraiškas gali pateikti tik vieną paramos paraišką.

27. Paramos gavėjo, sutuoktinių, susijusių įmonių didžiausia bendra gauta paramos suma 2023–2027 metų laikotarpiu pagal šią intervencinę priemonę negali viršyti 100 000 Eur (vieno šimto tūkstančių eurų). Partnerių giminystės ryšiai nėra vertinami kaip susietumo elementas tuo atveju, jei projekto dalyviai veiklą vykdo savarankiškai.

28. Pakartotinai pareiškėjui ir partneriui (-iams) paramos galima kreiptis tik įgyvendinus ankstesnįjį investicinį projektą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus galutinį mokėjimo prašymą (netaikoma Strateginio plano kaimo plėtros intervencinėms priemonėms: „Negamybinės investicijos, susijusios su biologinės įvairovės, buveinių, kraštovaizdžių atkūrimu ir išsaugojimu“, „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Investicijos į prevencinę veiklą, kuria siekiama sumažinti galimų gaivalinių nelaimių, nepalankių klimato reiškinių ir katastrofinių įvykių padarinius“, „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“, „Savitarpio pagalbos fondai“, „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Žemės ir maisto produktų kokybės sistemos“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Gamintojų grupių ir organizacijų įsisteigimas“, „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“, „Mokymai ir įgūdžių įgijimas“, „Konsultavimo paslaugos“), taip pat tik įgyvendinus projektą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, nurodytas Administravimo taisyklių 125.4 papunktyje.

 

IX SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

29. Projekto, kuriam skiriama investicinė parama, įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta paramos paraiškoje ir negali viršyti 24 mėnesių laikotarpio nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos.

30. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

31. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Projekto išlaidos turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113 ir 114 punktuose bei 124.15, 124.18 ir 124.19 papunkčiuose.

32. Jei įsigyjama teisės aktų nustatyta tvarka privaloma registruoti nauja žemės ūkio technika, nurodyta tinkamų finansuoti išlaidų kategorijų sąraše, pateiktame Taisyklių 33.1 papunktyje, buvo įregistruota juridinio asmens, vykdančio žemės ūkio technikos pardavimo veiklą, vardu, pareiškėjas turi pateikti to juridinio asmens rašytinį patvirtinimą, kad žemės ūkio technika nebuvo eksploatuota.

33. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:

33.1. nauja žemės ūkio technika ir nauja žemės ūkio įranga (prie įrangos kategorijos negali būti priskirtos jokios transporto priemonės, nurodytos Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimai). Žemės ūkio įranga laikoma įranga, susijusi su žemės ūkio produktų gamyba, įskaitant įrangą apsaugai nuo šalnų, paukščių, žvėrių ir pan. Prie žemės ūkio įrangos kategorijos nepriskiriama įvairi įranga, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms (pvz.: kuro talpyklos, elektros generatoriai, elektros transformatoriai, vandens cisternos, bepiločiai orlaiviai (dronai) ir pan.);

33.2. nauji technologiniai įrengimai, skirti žemės ūkio sektoriaus pirminiams žemės ūkio produktams apdoroti ir (arba) perdirbti ir (arba) paruošti realizacijai;

33.3. nauja kompiuterinė ir programinė įranga, susijusi su įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymu;

33.4. projekte numatytai veiklai žemės ūkio sektoriuje vykdyti būtinų pastatų ir (arba) statinių nauja statyba, rekonstravimas ar kapitalinis remontas, įskaitant šiltnamių statybą;

33.5. naujos statybinės medžiagos, įskaitant žemės ūkio sektoriaus reikalingų medžiagų įsigijimą (pvz.: agrodanga, šiltnamių plėvelės ir pan.). Statybinių medžiagų įsigijimas finansuojamas tik tuo atveju, kai projekte numatytai veiklai žemės ūkio sektoriuje vykdyti būtinų pastatų ir (arba) statinių statybos, rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbai atliekami ūkio būdu;

33.6. infrastruktūra valdoje, jei ji susijusi su žemės ūkio sektoriaus žemės ūkio produktų gamyba ir (arba) apdorojimu, ir (arba) perdirbimu ir paruošimu realizacijai (privažiavimo prie sklypo, kuriame įgyvendinamas projektas, apšvietimo įrengimas, vandens tiekimo (įskaitant vandens gręžinį) ir laistymo / drėkinimo sistemų įrengimo ir nuotekų šalinimo sistemos įrengimo ir (ar) sutvarkymo išlaidos;

33.7. daugiamečių augalų įsigijimas ir jų sodinimo darbai (rangos būdu);

33.8. bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų vertės be PVM ir ne didesnė kaip 1 800 Eur (vienas tūkstantis aštuoni šimtai eurų). Tuo atveju, kai projekte numatyti statybos, rekonstrukcijos, kapitalinio remonto ar infrastruktūros įrengimo darbai, finansuojama bendrųjų išlaidų suma be PVM gali būti ne didesnė kaip 3 000 Eur (trys tūkstančiai eurų). Projekto viešinimo išlaidos turi būti patirtos vadovaujantis Viešinimo taisyklėmis.

34. Netinkamos finansuoti išlaidos:

34.1. nesusijusios su projektu ir remiama veikla;

34.2. trumpalaikio turto įsigijimas, išskyrus Taisyklių 33.5 papunktyje nurodytą turtą; 

34.3.    transporto priemonių, išskyrus žemės ūkio techniką, įsigijimas;

34.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimo tvarkos;

34.5. išlaidos drėkinimui (išskyrus drėkinimo sistemas, kurioms naudojamas lietaus vanduo);

34.6. saulės baterijos, saulės kolektoriai, saulės moduliai, geoterminio šildymo, oras–oras, oras–vanduo šildymo sistemos, išskyrus atvejus, kai nurodytos investicijos susijusios su valdos gamybinių poreikių tenkinimu (pardavimui skirta energija neremiama);

34.7. išlaidos, neatitinkančios pareiškėjo ir (ar) partnerio ūkių gamybinio potencialo;

34.8. nurodytos Administravimo taisyklių 127 ir 130 punktuose.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

35. Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 1 priede.

36. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pateikti per prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos reguliavimo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinę sistemą (toliau – ŽŪMIS) Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

37. Paramos paraiškos pildomos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA

 

38. Projektų atrankos vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

39. Atrankos kriterijai (taikomi pareiškėjui):

39.1. Paraiška teikiama su partneriu:

39.1.1. kai dalyvauja 1 partneris suteikiama 10 balų;

39.1.2. kai dalyvauja 2 partneriai suteikiama 20 balų;

39.1.3. kai dalyvauja 3 ar daugiau partnerių arba paraišką teikia pripažintas žemės ūkio kooperatyvas suteikiama 30 balų;

39.2. pareiškėjas vykdo ekologinę gamybą arba kontroliuojančioje institucijoje yra registruotas kaip perėjimo prie ekologinio ūkininkavimo laikotarpio ūkis ir turi sertifikavimo institucijos išduotą ekologinės gamybos patvirtinimo dokumentą ir įsipareigoja iki projekto kontrolės pabaigos vykdyti ekologinę gamybą suteikiama 20 balų. Turi būti sertifikuota 90 proc. deklaruoto ŽŪN ploto (nustatoma pagal paskutinį prieš paramos paraiškos pateikimą deklaruotą ŽŪN plotą),  100 proc. laikomų ūkinių gyvūnų rūšių;

39.3. pareiškėjas vykdo gamybą pagal Nacionalinės žemės ūkio ir maisto kokybės sistemos (NKP) reikalavimus (pateikia patvirtinimo dokumentą) ir įsipareigoja vykdyti iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos suteikiami 5 balai. Atitiktis tikrinama pagal sertifikavimo institucijos išduotą patvirtinimo dokumentą;

39.4. pareiškėjas vykdo savo ūkyje pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų perdirbimą, kurio metu pakeičiama žemės ūkio produktų pirminė fizinė ir (ar) cheminė sudėtis suteikiama 10 balų. Balai suteikiami, jei pajamos iš savo ūkyje pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų perdirbimo sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų subjekto veiklos pajamų. Tikrinama pagal Pažymą apie žemės ūkio veiklos subjekto, siekiančio pasinaudoti parama pagal Strateginio plano priemones, praėjusių kalendorinių metų pajamas (toliau – Pažyma apie pajamas), parengtą vadovaujantis Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 3D-66 „Dėl Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Žemės ūkio veiklos pajamų įvertinimo metodika);

39.5. mišrios specializacijos pareiškėjo ūkiui suteikiama 20 balų. Mišriuoju ūkiu laikomas ūkis, kurio pajamos gaunamos iš daugiau nei vieno žemės ūkio sektoriaus ir kurio pajamos nė iš vieno žemės ūkio sektoriaus nesudaro daugiau kaip 50 proc. visų ūkio veiklos pajamų, išskyrus, jei pajamos gaunamos tik iš dviejų žemės ūkio sektorių. Jei pajamos gaunamos iš dviejų žemės ūkio sektorių, pajamos iš kiekvieno sektoriaus turi sudaryti ne mažiau kaip 30 proc. visų ūkio veiklos pajamų. Tikrinama pagal Pažymą apie pajamas už praėjusius kalendorinius metus. Pildant Pažymą apie pajamas, ankštinių daržovių atveju daržininkystės sektoriui priskiriamos pajamos, susijusios tik su šviežių daržovių (t. y. nepriskiriamos nenatūraliai išdžiovintos ir natūraliai išdžiūvusios ankštinės daržovės) gamyba arba perdirbimu (vakuumavimu, konservavimu, atšaldymu, užšaldymu);

39.6. pareiškėjas investuoja į gamybinių procesų skaitmeninimo inovacijas suteikiama 15 balų. Balai suteikiami investuojant į skaitmenines technologijas, nurodytas Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. kovo 24 d. įsakymu Nr. 3D-181 „Dėl Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos patvirtinimo“, 1 priedo kriterijuje „Skaitmeninimas“. Investicijos turi būti įsigyjamos panaudojant paramos lėšas.

40. Privalomasis mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 30 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio 30 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

41. Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS

 

42. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, teikia jas svarstyti Agentūros sudarytam Projektų atrankos komitetui, į kurio sudėtį įtraukiamas ir Ministerijos atstovas (-ai), Agentūros nustatyta tvarka. Sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo priima Agentūros direktorius ar jo įgaliotas asmuo, vadovaudamasis projektų vertinimo rezultatais. Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas ir apie jį pareiškėjai informuojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

43. Agentūrai priėmus sprendimą skirti paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

 

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

44. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais teikiami tik per ŽŪMIS Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymai administruojami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

45. Paramos lėšos paramos gavėjams pagal intervencinę priemonę išmokamos šiais būdais:

45.1. išlaidų kompensavimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, kartu su mokėjimo prašymu pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus, Administravimo taisyklių 199 punkte nustatyta tvarka;

45.2. sąskaitų apmokėjimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas, bet dar neapmokėtas išlaidas, Administravimo taisyklių 218–219 punktuose nustatyta tvarka.

46. Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nurodomas (-i) paramos paraiškoje. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomi abu Taisyklių 45 punkte nurodyti išlaidų apmokėjimo būdai.

47. Paramos lėšų užsakymas ir išmokėjimas vykdomas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

48. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

48.1. Sostinės regionui taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

48.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

49. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą.

50. Paramos gavėjas gali pateikti:

50.1. iki 4 mokėjimo prašymų;

50.2. iki 6 mokėjimo prašymų, kai projekte numatyta įgyvendinti naujų pastatų ir (arba) statinių statybą arba esamų rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbus;

50.3. iki 10 mokėjimo prašymų, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numatytas įsigyti turtas (visa įranga, visi įrengimai ir visos transporto priemonės) bus įsigyjamas finansinės nuomos (lizingo) būdu.

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

51. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui bei partneriui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Sankcijų metodika), numatytos sankcijos. Sankcijos už partnerio (-ių) įsipareigojimų nesilaikymą taikomos iš paramos gavėjui išmokėtų paramos lėšų.

52. Be Sankcijų metodikoje nustatytų sankcijų dalies, taikomos šios sankcijos:

52.1. dalies paramos susigrąžinimas taikomas tuo atveju, kai nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos nustatoma, kad pripažintas žemės ūkio kooperatyvas neišlaikė pripažinto žemės ūkio kooperatyvo statuso. Sankcijos dydis 20 proc. nuo išmokėtos paramos sumos;

52.2. tuo atveju, kai nuo paramos paraiškos pateikimo iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos nustatoma, kad paramos gavėjo ar partnerio (-ių) ūkio ekonominis dydis, išreikštas VED, yra mažesnis kaip 8 000 Eur, kai paraišką teikia vienas žemės ūkio subjektas, ir mažesnis kaip 4 000 Eur, kai paraiška teikiama su partneriu, taikomas išmokėtos paramos dalies dydžio susigrąžinimas, kuris yra proporcingas projektą įgyvendinančių ūkio subjektų skaičiui ir už pareiškėjo ar vieno iš partnerių šio įsipareigojimo nesilaikymo atveju gali būti ne didesnis nei 25 000 Eur. Jei šio įsipareigojimo nesilaiko daugiau nei vienas projektą įgyvendinantis ūkio subjektas, sankcijos dydis proporcingai didėja (netaikoma pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus).

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

53. Projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

______________