VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2004 M. GRUODŽIO 30 D. ĮSAKYMO NR. VA-210 „DĖL MOKESČIŲ ADMINISTRATORIAUS IR MOKESČIŲ MOKĖTOJO SUSITARIMO DĖL MOKESČIO IR SU JUO SUSIJUSIŲ SUMŲ DYDŽIO PASIRAŠYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. liepos 14 d. Nr. VA-61
Vilnius
Vadovaudamasis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 17 punktu ir 18.11 papunkčiu:
p a k e i č i u Mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio pasirašymo taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. VA-210 „Dėl Mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio pasirašymo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. VA-210
(Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2017 m. liepos 17 d. įsakymo Nr. VA-61 redakcija)
MOKESČIŲ ADMINISTRATORIAUS IR MOKESČIŲ MOKĖTOJO
SUSITARIMO DĖL MOKESČIO IR SU JUO SUSIJUSIŲ SUMŲ DYDŽIO
PASIRAŠYMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio pasirašymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato pasiūlymo dėl mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio (toliau – susitarimas) pasirašymo inicijavimo ir pateikimo, nagrinėjimo, informavimo apie priimtą sprendimą dėl pasiūlymo pasirašyti susitarimą, derybų ir susitarimo pasirašymo tvarką.
2. Taisyklės parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ) ir kitais teisės aktais.
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
II SKYRIUS
DARBO GRUPĖS
4. Susitarimo pasirašymo pagrįstumui bei tikslingumui vertinti, vesti derybas su mokesčių mokėtoju dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų bei rengti atitinkamo susitarimo projektus, taip pat atlikti kitas funkcijas, nurodytas Taisyklėse, yra sudaroma darbo grupė, t. y. darbo grupė turi įgaliojimus veikti mokesčių administratoriaus vardu. Darbo grupė sudaroma iš mokesčių administratoriaus (VMI prie FM ir / arba AVMI ) valstybės tarnautojų ir veikia nuo VMI prie FM ir / ar AVMI viršininko įsakymo, kuriuo ji sudaryta, įsigaliojimo dienos. Darbo grupė turi visus įgaliojimus vykdyti VMI prie FM / ar AVMI viršininko nustatytas užduotis.
5. Darbo grupės organizavimas.
5.1. Darbo grupės nariais, kurių turi būti ne mažiau kaip 5, skiriami valstybės tarnautojai iš skirtingų VMI prie FM ir / arba AVMI administracijos padalinių, turintys darbo patirties kontrolės veiksmų atlikimo arba mokestinių ginčų nagrinėjimo, arba teismų praktikos analizės, arba taip pat pagal darbo grupės poreikį kitose srityse.
5.2. Darbo grupės vadovą, vadovo pavaduotoją (-us) ir darbo grupės narius skiria VMI prie FM ir / arba AVMI viršininkas.
5.5. Darbo grupei vadovauja ir darbo grupės posėdžiams pirmininkauja darbo grupės vadovas, jo nesant – darbo grupės vadovo pavaduotojas.
5.7. Darbo grupė sprendimus dėl susitarimų priima, kai posėdyje dalyvauja ne mažiau kaip 1/2 darbo grupės narių (įskaitant darbo grupės vadovą). Sprendimai priimami balsų dauguma (balsus skaičiuojant nuo dalyvaujančių narių skaičiaus) atviru vardiniu balsavimu. Laikoma, kad darbo grupės sprendimas dėl susitarimo priimtas, jeigu tam pritaria daugiau kaip pusė darbo grupės narių. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą dėl susitarimo lemia darbo grupės vadovo balsas.
5.8. Darbo grupė priima sprendimus vadovaudamasi mokesčių įstatymais, bendraisiais Lietuvos Respublikos teisės aktuose įtvirtintais teisingumo ir protingumo kriterijais, taip pat vertina įrodymų apskaičiavimams pagrįsti pakankamumą, atsižvelgdama į mokestinių ginčų praktiką analogiškais klausimais.
5.9. Darbo grupė nustatytoms užduotims vykdyti turi teisę pasitelkti VMI prie FM ir / arba AVMI valstybės tarnautojus, neįtrauktus į darbo grupę.
5.10. Jeigu darbo grupės narys yra mokesčių mokėtojo, dėl kurio nagrinėjamas pasiūlymas pasirašyti susitarimą ir susitarimą inicijuojančias išvadas, sutuoktinis, artimas giminaitis ar asmuo, susijęs svainystės ryšiais, arba yra kitokių aplinkybių, kurios kelia abejonių dėl darbo grupės nario nešališkumo, darbo grupės narys turi nusišalinti nuo tokio nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka.
6. Pagrindinės darbo grupės funkcijos:
6.1. nagrinėti mokesčių mokėtojų (jų įgaliotų atstovų) (toliau – mokesčių mokėtojai) pasiūlymus pasirašyti susitarimus (toliau – pasiūlymas) ir susitarimą inicijuojančias išvadas dėl susitarimo pasirašymo tikslingumo;
6.2. priimti sprendimus dėl susitarimų pasirašymo pagrįstumo ir tikslingumo (toliau – sprendimas dėl susitarimo);
III SKYRIUS
pasiūlymO PasirašyTI susitarimĄ inicijavimas ir pateikimas
7. Mokesčių administratorius ir mokesčių mokėtojas susitarimą gali pasirašyti tik tuo atveju, jeigu apskaičiuojant mokesčius nė viena iš šalių neturi pakankamai įrodymų savo apskaičiavimams pagrįsti.
Susitarimo metu šalys išsprendžia kilusį ginčą, užkerta kelią kilti mokestiniam ginčui ateityje, išsprendžia mokestinės prievolės klausimą arba kitus ginčytinus klausimus.
Susitarimo procedūrai yra taikomi bendrieji Lietuvos Respublikos teisės aktuose įtvirtinti sąžiningumo, teisingumo ir protingumo principai.
Pasiūlymą pasirašyti susitarimą savo iniciatyva gali teikti ir mokesčių mokėtojas, ir mokesčių administratorius mokestinio tyrimo ar mokestinio patikrinimo metu, taip pat visų mokestinių ginčų nagrinėjimo etapų metu.
Atliekant mokestinį tyrimą ar mokestinį patikrinimą, susitarimas gali būti inicijuojamas po to, kai mokesčių mokėtojas supažindinamas su pranešimo apie atliktą mokestinį tyrimą arba patikrinimo akto projektu, jeigu pagal MAĮ 71 straipsnį nėra pakankamai įrodymų, pagrindžiančių apskaičiuotų mokesčių dydį.
8. Nepavykus susitarimo pasirašyti per vieną etapą, jo pasirašymas Taisyklių nustatyta tvarka gali būti inicijuojamas per kitus etapus, pvz., nepavykus susitarimo pasirašyti mokestinio patikrinimo metu, jo pasirašymas gali būti inicijuojamas bet kuriame mokestinio ginčo etape. Tačiau pakartotinis susitarimo procedūros iniciavimas tame pačiame ginčo etape galimas tik paaiškėjus naujoms su ginču susijusioms aplinkybėms, kurios nebuvo žinomos svarstant anksčiau pateiktą prašymą pradėti susitarimo procedūrą.
9. Mokesčių mokėtojas, neturintis pakankamai įrodymų savo mokesčių apskaičiavimams pagrįsti, ir pageidaujantis susitarimą pasirašyti mokestinio tyrimo ar mokestinio patikrinimo metu, turi raštu kreiptis į mokesčių administratorių, atliekantį tą mokestinį tyrimą ar mokestinį patikrinimą.
10. Pasiūlymas pasirašyti susitarimą mokestinio tyrimo metu gali būti pateikiamas per trūkumų ir / ar prieštaravimų pašalinimo terminą, nurodytą Pranešime apie atliktą mokestinį tyrimą (forma FR0687), kurio forma patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. VA-108 „Dėl Mokestinio tyrimo atlikimo taisyklių, Pranešimo apie atliktą mokestinį tyrimą FR0687 formos ir Užduoties atlikti mokestinį tyrimą FR0688 formos patvirtinimo“.
11. Pasiūlymas pasirašyti susitarimą mokestinio patikrinimo metu gali būti pateikiamas atliekamo patikrinimo metu po to, kai mokesčių mokėtojas supažindinamas su patikrinimo akto projektu, arba per rašytinių pastabų pateikimo terminą, numatytą Mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. VA-87 „Dėl Mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklių“.
12. Mokesčių mokėtojas, susitarimą pageidaujantis pasirašyti mokestinio ginčo, kurį nagrinėja VMI prie FM, Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar teismas, metu, dėl susitarimo pasirašymo raštu turi kreiptis į VMI prie FM arba pasiūlymą VMI prie FM pateikti per AVMI, atlikusią mokestinį patikrinimą, kai pasiūlymas pasirašyti susitarimą sutampa su skundo dėl sprendimo dėl patikrinimo akto priėmimo padavimu VMI prie FM. Taip pat susitarimą prašanti inicijuoti šalis, informuoja ginčą nagrinėjančią instituciją apie pateiktą prašymą.
13. Mokesčių mokėtojas, pageidaujantis pasirašyti susitarimą, turi pateikti rašytinį pasiūlymą, kuriame rekomenduojama nurodyti:
13.1. pavadinimą (jei tai fizinis asmuo – vardą, pavardę), identifikacinį numerį (asmens kodą), buveinės adresą (gyvenamąją vietą), telefoną, elektroninio pašto adresą;
13.2. mokesčių administratoriaus nustatytas aplinkybes (faktus), kurios yra susitarimo objektas, ir dėl kurių apskaičiuoti ar apskaičiuotini mokesčiai bei su jais susijusių sumų dydžiai;
13.3. argumentus dėl mokesčių administratoriaus nustatytų aplinkybių (faktų) ir jo apskaičiuotų ar apskaičiuotinų mokesčių ir su jais susijusių sumų dydžių nepagrįstumo, kaip (kokia suma) argumentai įtakoja mokesčio dydį;
14. Mokesčių mokėtojas pasiūlymą pasirašyti susitarimą gali išdėstyti ir pastabose dėl surašyto patikrinimo akto arba VMI prie FM pateiktame skunde. Tačiau ir tokiu atveju pasiūlymą siūloma išdėstyti, laikantis Taisyklių 13 punkte nurodytų rekomendacijų.
15. Pasiūlymą pasirašyti susitarimą mokesčių mokėtojui gali pateikti ir mokesčių administratoriaus vardu darbo grupė, kuriai mutatis mutandis taikomos sąlygos, nurodytos Taisyklių III skyriuje. Tokiu atveju mokesčių administratorius parengia ir mokesčių mokėtojui išsiunčia pasiūlymą atvykti į derybas dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio, kuriame nurodoma taisyklių 17.2.1–17.2.3 papunkčiuose nustatyta informacija.
IV SKYRIUS
PASIŪLYMO PASIRAŠYTI SUSITARIMĄ NAGRINĖJIMAS IR INFORMAVIMAS APIE PRIIMTĄ SPRENDIMĄ
16. Mokesčių administratorius, gavęs mokesčių mokėtojo pasiūlymą nagrinėja bei sprendžia, ar yra pagrindas su mokesčių mokėtoju pradėti derybas.
17. Mokesčių administratorius, per 20 darbo dienų nuo mokesčių mokėtojo pateikto pasiūlymo pasirašyti susitarimą gavimo dienos, išnagrinėja mokesčių mokėtojo pasiūlymą dėl susitarimo galimybės. Jeigu mokesčių administratoriui iš mokesčių mokėtojo reikia gauti papildomos informacijos / dokumentų ar dėl kitų svarbių priežasčių (mokesčio administratoriaus vertinama mokestinio tyrimo / mokestinio patikrinimo medžiaga yra didelės apimties, sprendžiamas sudėtingas apmokestinimo klausimas, svarstomu klausimu nėra susiformavusios vieningos teismų praktikos ir pan.), sprendimo priėmimo terminas gali būti pratęstas iki 40 darbo dienų nuo mokesčių mokėtojo pateikto pasiūlymo pasirašyti susitarimą gavimo dienos ir / arba iki tol, kol mokesčių administratorius gaus reikalingą papildomą informaciją / dokumentus, reikalingus sprendimui priimti. Atsižvelgdamas į pirmiau paminėtas priežastis ir per nustatytus terminus išnagrinėjęs mokesčių mokėtojo pateiktą pasiūlymą pasirašyti susitarimą mokesčių administratorius, atlikęs vertinimą dėl įrodymų pakankamumo apskaičiuojant mokesčius, priima vieną iš sprendimų:
17.1. nepradėti derybų. Apie tai per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos raštu turi informuoti mokesčių mokėtoją;
17.2. pradėti derybas. Apie tai per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos raštu turi informuoti mokesčių mokėtoją ir rašte nurodyti:
17.2.1. datą, laiką ir adresą, kuriuo mokesčių mokėtojas kviečiamas atvykti pas mokesčių administratorių į derybas;
17.2.2. telefono numerį ir elektroninio pašto adresą, kuriuo mokesčių mokėtojas galėtų susisiekti su mokesčių administratoriumi. Rašte turėtų būti pažymėta, kad mokesčių mokėtojas, negalintis atvykti mokesčių administratoriaus nurodytu laiku, turi apie tai informuoti mokesčių administratorių ir pasiūlyti kitą, jam priimtiną, susitikimo datą ir laiką;
V SKYRIUS
DERYBOS DĖL SUSITARIMO PASIRAŠYMO
19. Mokesčių mokėtojas turi rašte nurodytu laiku atvykti pas mokesčių administratorių į derybas arba raštu / elektroniniu paštu / telefonu informuoti jį apie kitą derybų datą, laiką ar apie atsisakymą sudaryti / pasirašyti susitarimą.
20. Mokesčių mokėtojui sutartu laiku neatvykus į derybas ir neinformavus mokesčių administratoriaus, mokesčių administratorius per 5 darbo dienas nuo nustatytos derybų datos informuoja mokesčių mokėtoją, kad susitarimas nebus pasirašomas.
21. Mokesčių mokėtojas, sutartu laiku atvykęs į derybas, derasi su mokesčių administratoriumi dėl susitarimo sąlygų:
21.1. Derybų metu turi būti siekiama nustatyti konkretaus mokestinio laikotarpio mokesčių bazės dydį;
21.2. Vienas iš susitarimo pagrindų yra patikrinimo medžiagos ir šalių pateiktų įrodymų vertinimas. Vertinant kiekvieno įrodymo įrodomąją reikšmę, reikia nustatyti, koks jo ryšys su įrodinėjimo dalyku, ar įrodymas yra leistinas, patikimas, ar tinkamai buvo paskirstytos įrodinėjimo pareigos, ar nepaneigtos pagal įstatymus nustatytos prezumpcijos, ar yra prejudicinių faktų. Įrodymų vertinimas turi būti grindžiamas įrodymų lygybės principu, laikantis nuostatos, kad visi įrodymai turi vienokią ar kitokią įrodomąją vertę ir kad nė vieno negalima nemotyvuotai atmesti ar laikyti svaresniu, išskyrus įstatyme nurodytas išimtis;
21.4. Susitarimas galimas ir tais atvejais, kai siekiama išvengti didelių administracinių išlaidų, t. y. kai administracinė našta būtų didesnė nei bendru susitarimu sutartas sumokėti mokesčio (-ių) ir su juo (-ais) susijusių sumų dydis;
21.5. Mokesčių administratorius, derėdamasis dėl su mokesčiu susijusių sumų dydžio, sprendimus priima įvertinęs MAĮ 8, 100, 139 ir 141 straipsniuose numatytas sąlygas dėl atleidimo nuo apskaičiuotų delspinigių bei skirtų baudų bei Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktiką dėl paskirtų sankcijų proporcingumo ir tikslingumo.
22. Derybų eiga yra fiksuojama skaitmeniniu garso įrašu (toliau – įrašas), kuris perkeliamas į kompiuterinę laikmeną. Prieš atliekant įrašą apie tai mokesčių mokėtojas yra informuojamas žodžiu. Įrašas pridedamas prie derybų protokolo ir saugomas įstaigoje Dokumentų saugojimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. V-157 „Dėl Dokumentų saugojimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka ir Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje, patvirtintoje Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“ nustatytais terminais.
23. Derybų eiga yra protokoluojama. Derybų rezultatai nurodomi derybų protokole. Protokolai rengiami ir įforminami Dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl Dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“ nustatyta tvarka.
25. Sutarus dėl susitarimo sąlygų, mokesčių administratorius per 20 darbo dienų nuo derybų pabaigos datos parengia susitarimo projektą ir pateikia jį pasirašyti mokesčių administratoriaus vadovui (arba jo įgaliotam asmeniui) bei mokesčių mokėtojui.
26. Jeigu mokesčių administratoriui iš mokesčių mokėtojo reikia gauti papildomos informacijos / dokumentų susitarimo projektui parengti ar dėl kitų svarbių priežasčių (mokesčių mokėtojas privalo pateikti patikslintas deklaracijas, priedus prie susitarimo ir pan.), susitarimo projekto parengimo terminas gali būti pratęstas iki 40 darbo dienų nuo derybų metu priimto sprendimo dienos ir / arba iki tol, kol mokesčių administratorius gaus reikalingą papildomą informaciją / dokumentus, reikalingus susitarimo projektui parengti.
VI SKYRIUS
SUSITARIMO TURINYS
28. Mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo susitarime turi būti:
28.2. mokesčių mokėtojo pavadinimas (vardas, pavardė), identifikacinis numeris (asmens kodas), buveinės adresas (gyvenamoji vieta);
28.5. mokesčių administratoriaus nustatyti faktai (aplinkybės) ir pagal juos apskaičiuotos (apskaičiuotinos) mokesčių bei su jais susijusios sumos;
28.6. mokesčių mokėtojo turimi argumentai (aplinkybės) dėl mokesčių administratoriaus nustatytų faktų (aplinkybių) ir jo apskaičiuotų (apskaičiuotinų) mokesčių ir su jais susijusių sumų nepagrįstumo;
28.7. apibendrintos mokesčių administratoriaus ir mokesčių mokėtojo (toliau – šalys) išvados, nulėmusios šalių apsisprendimą dėl susitarimo pasirašymo;
28.8. sutarti mokesčių ir su jais susijusių sumų dydžiai, jų apskaičiavimo tvarka ir sutartas sumas pagrindžiantys paaiškinimai;
29. Susitarimą pasirašo mokesčių mokėtojas ir mokesčių administratoriaus vadovas arba jo įgaliotas asmuo.
30. Susitarimas turi būti surašomas dviem egzemplioriais, turinčiais vienodą juridinę galią, iš kurių vienas lieka mokesčių administratoriui, kitas turi būti įteiktas mokesčių mokėtojui po šalių pasirašymo.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS