UKMERGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL UKMERGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2020 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2020 m. sausio 30 d. Nr. 7-11
Ukmergė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 straipsniu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, Ukmergės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
PATVIRTINTA
Ukmergės rajono savivaldybės tarybos
2020 m. sausio 30 d. sprendimu Nr. 7-11
UKMERGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2020 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Ukmergės rajono savivaldybės 2020 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 bei kitais teisės aktais.
2. Programa skirta vykdyti Ukmergės rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė) numatytą valstybės perduotą savivaldybėms funkciją, rengiant ir įgyvendinant gyventojų užimtumo rėmimo priemones.
3. Programos tikslas – kuo didesnis gyventojų užimtumas, darbo įgūdžių ugdymas, bedarbių asmenų sugebėjimus ir galimybes atitinkančių darbų pasiūlymas, jų perkvalifikavimas, integravimas į darbo rinką ir kuo ilgesnis išsilaikymas joje, socialinės atskirties mažinimas.
4. Programa parengta konsultuojantis ir bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vilniaus klientų aptarnavimo departamento (toliau – Užimtumo tarnyba) Ukmergės skyriumi, Savivaldybės administracijos, seniūnijų darbuotojais, nevyriausybinėmis organizacijomis.
5. Programa atitinka Savivaldybės 2019–2021 m. strateginiame veiklos plane, patvirtintame Ukmergės rajono savivaldybės tarybos 2019 m. vasario 21 d. sprendimu Nr. 7-23 „Dėl Ukmergės rajono savivaldybės 2019–2021 m. strateginio veiklos plano patvirtinimo“ numatytus strateginius tikslus.
6. Programa parengta vadovaujantis šiais principais:
6.1. bendradarbiavimo – aktyvus gyvenamosios vietos (seniūnijos) bendruomenės įtraukimas į veiklą, skatinant jos iniciatyvą, bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis institucijomis ir organizacijomis;
6.2. kompleksiškumo – įgyvendinant Programą turi būti kompleksiškai sprendžiamos asmenų užimtumo problemos, įtraukiant Savivaldybę, Užimtumo tarnybos Ukmergės skyrių, socialinius partnerius ir organizacijas;
6.3. individualumo – Programoje numatytos priemonės turi būti organizuojamos ir paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius asmenų poreikius (gyvenamąją vietą, šeimyninę padėtį, asmenines savybes ir pan.) bei jų motyvaciją integruotis į darbo rinką;
6.4. tęstinumo – Programoje numatytų veiklų tęstinumas, nuolatinė Programos įgyvendinimo priežiūra ir tikslinimas pagal pasikeitusias aplinkybes;
6.5. efektyvumo – pagrindinis Programos priemonių ir paslaugų teikimo rezultatas ir vertinimo kriterijus yra asmens įsidarbinimas pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu, savarankiškos veiklos vykdymas;
6.6. ekonomiškumo – maksimalus Programai įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimas, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu tiek rengiant Programą, tiek ją įgyvendinant;
7. Programos dalyviai:
7.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
7.3. asmenys, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
7.5. asmenys, priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
7.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
7.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
8. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2019 metų sausio 1 d. Ukmergės rajone gyveno 20085 darbingi asmenys: 10332 vyrai ir 9753 moterys. Iš jų darbingi 16–24 metų 1766 vyrai ir 1607 moterys; darbingi 16–9 metų 2881 vyras ir 2470 moterų; darbingi vyresni kaip 50 metų 3702 vyrai ir 3622 moterys.
9. 2019 m. sausio 1 d. bedarbių proc. nuo darbingo amžiaus gyventojų Ukmergės rajone sudarė 11,3 proc. (šalyje 8,9 proc.). 2019 m. rugsėjo 1 d. atitinkamai 10,5 proc. ir 8,2 proc.
Per 2019 m. 8 mėnesius Užimtumo tarnybos Ukmergės skyriuje užregistruoti 2493 bedarbiai.
2019 m. sausio 1 d. registruotas 2301 bedarbis. Iš jų: |
2019 m. rugsėjo 1 d. registruoti 2100 bedarbių. Iš jų: |
- 1050 moterų |
- 1024 moterys |
- 1251 vyras |
- 1076 vyrai |
- 361 jaunimas (16–29 m.) |
- 372 jaunimas (16–29 m.) |
- 1074 kaimo gyventojai |
- 959 kaimo gyventojai |
- 998 asmenys nuo 50 metų amžiaus |
- 921 asmuo nuo 50 metų amžiaus |
- 615 vyresnių kaip 55 m. |
- 587 vyresni kaip 55 m. |
- 289 ilgalaikiai bedarbiai |
- 346 ilgalaikiai bedarbiai |
- 170 darbingo amžiaus neįgalieji |
- 139 darbingo amžiaus neįgalieji |
10. Bedarbiai gyventojai Ukmergės rajone 2019 m. sausio 1 d. pagal seniūnijas:
Seniūnija |
Gyventojų skaičius
|
Bedarbių skaičius |
Bedarbių seniūnijoje ir viso rajono bedarbių santykis procentais
|
Deltuvos |
2617 |
183 |
7,95 |
Lyduokių |
1007 |
81 |
3,52 |
Pabaisko |
1018 |
66 |
2,87 |
Pivonijos |
1365 |
114 |
4,95 |
Siesikų |
1389 |
126 |
5,48 |
Šešuolių |
786 |
60 |
2,61 |
Taujėnų |
1441 |
97 |
4,22 |
Veprių |
1088 |
81 |
3,52 |
Vidiškių |
2914 |
142 |
6,17 |
Želvos |
1039 |
72 |
3,13 |
Žemaitkiemio |
632 |
52 |
2,26 |
Ukmergės |
22157 |
1227 |
53,32 |
Ypač sudėtinga į darbo rinką integruoti skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriančius asmenis, gyvenančius kaimo seniūnijose.
11. Ukmergės rajone 2019 m. sausio 1 d. socialinis darbas vykdomas su 234 šeimomis, auginančiomis vaikus ir patiriančiomis socialinę riziką ir su 282 suaugusiais asmenimis, patiriančiais socialinę riziką. Šie asmenys paprastai ilgą laiką būna ekonomiškai neaktyvūs, praradę darbinius įgūdžius, kvalifikaciją, socialinius gebėjimus. Dėl ilgalaikio nedarbo asmenys praranda motyvaciją dirbti, siaurėja jų bendravimo aplinka, dėl nuolat patiriamo streso atsiranda fizinės ir psichinės sveikatos problemų, jie tampa socialiai atskirti nuolatiniai socialinės paramos gavėjai. Ilgalaikis nedarbas pakeičia žmogaus mąstymą, neigiamai įtakoja savivertę, o tai sudaro kliūtis įsidarbinti.
III SKYRIUS
PRIEMONIŲ PLANAS
12. Integruojant bedarbius ir darbo ieškančius žmones į darbo rinką ir siekiant joje ilgiau išlaikyti, 2020 m. bus rengiamos ir taikomos pagalbinių darbų ir paslaugų priemonės. Programoje numatomas užimtumo didinimas, organizuojant darbus, kuriais būtų siekiama:
12.1. suteikti darbą ilgalaikiams bedarbiams ir kitiems ieškantiems darbo asmenims, padėti jiems greičiau integruotis į darbo rinką, sudarant jiems sąlygas užsidirbti pragyvenimui lėšų;
13. Įgyvendinant Programoje numatytus darbus, bus sudarytos galimybės bedarbiams, ypač ilgalaikiams, žemos kvalifikacijos, praradusiems darbinius įgūdžius, grįžti į darbo rinką, patobulinti darbo įgūdžius atsižvelgiant į jų individualius poreikius, skatinti juos pradėti savarankiškai dirbti.
14. 2020 metais numatomos šios priemonės užimtumui didinti:
15. Pagalbinius ir laikino pobūdžio darbus organizuoja Savivaldybė, atstovaujama Ukmergės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija), ir darbdaviai.
16. Dirbti siunčiami asmenys, priklausantys Programos 7 punkte numatytoms tikslinėms grupėms, jei jie yra įsiregistravę Užimtumo tarnyboje. Programos dalyviai bus atrenkami bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos Ukmergės skyriumi, darbdaviais, seniūnais.
17. Darbų trukmė su kiekvienu Programos dalyviu pagal jo individualius poreikius ir galimybes derinama atskirai, tačiau bendra laikinųjų darbų trukmė per 12 mėnesių laikotarpį negali būti ilgesnė kaip 6 mėnesiai. Darbų trukmė skaičiuojama nuo darbo ieškančio asmens terminuotoje darbo sutartyje darbams atlikti nurodytos pirmos darbo dienos iki jo atleidimo iš darbo dienos. Kasdienė darbo laiko trukmė kartu su darbo laiku, atliekant savo tiesiogines darbo funkcijas, neturi viršyti aštuonių darbo valandų. Darbai negali būti dirbami naktį ir švenčių dienomis.
18. Kiekvienas darbdavys moka ne mažesnį kaip valstybės nustatytą minimalų atlygį. Planuojama pagal programą 2020 m. įdarbinti 29 asmenis.
19. 2020 m. planuojama, kad 3–5 procentams asmenų, dalyvavusių Programoje, pavyks grįžti į darbo rinką ir susirasti pastovų darbą. Išanalizavus įsidarbinimo galimybes rajone, prognozuojama, kad didžiausia tikimybė yra įsidarbinti 7.4 ir 7.10 papunkčiuose išvardintiems Programos dalyviams 14.2 papunktyje numatytiems darbams atlikti.
20. Programos dalyviai bus atrenkami tariantis su Užimtumo tarnybos Ukmergės skyriaus specialistais, seniūnijų darbuotojais ir atsižvelgiant į tai, kokios kvalifikacijos ir kokių gebėjimų potencialių darbuotojų pageidaus būsimi darbdaviai.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
22. Užimtumo didinimo programa gali būti finansuojama iš šių šaltinių:
22.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų, kurių poreikis apskaičiuojamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ patvirtinta Specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika;
23. Programa patvirtinama kiekvienais metais ne vėliau kaip iki einamų metų Savivaldybės biudžeto patvirtinimo. Jeigu Savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, lėšos Programai finansuoti nuo biudžetinių metų pradžios iki Savivaldybės biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų Savivaldybės biudžete Programai skirtų lėšų. Programos finansavimo galimybės, atsižvelgiant į 20 punkte įvardintus galimus finansavimo šaltinius, įvertinamos rengiant Savivaldybės strateginius veiklos planus.
24. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, skirtos Programai įgyvendinti, paskirstomos, pervedamos, naudojamos ir už jas atsiskaitoma vadovaujantis Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. birželio 9 d. įsakymu Nr. A1-381 „Dėl Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. A1-361 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymo Nr. A1-193 „Dėl specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatyta tvarka.
26. Darbdaviai, įdarbinantys Programoje dalyvaujančius asmenis, užtikrina tikslingą darbams skirtų lėšų panaudojimą.
V SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
30. Programos rezultatai bus vertinami baigiantis kalendoriniams metams, iki kitų metų sausio 31 d., atsižvelgiant į numatytų priemonių įvykdymą ir efektyvų lėšų panaudojimą.
31. Vykdymo kontrolę ir savivaldybės biudžeto lėšų panaudojimo teisėtumą kontroliuoja savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba.
Ukmergės rajono savivaldybės 2020 metų
užimtumo didinimo programos
priedas
FINANSAVIMO PLANAS UKMERGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2020 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMAI ĮGYVENDINTI
__________________________
|