LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL GAIVINIMO PLANŲ RENGIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2015 m. gruodžio 29 d. Nr. 03-209
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 pakeitimo įstatymo 3 straipsniu, įgyvendindama 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/59/ES, kuria nustatoma kredito įstaigų ir investicinių įmonių gaivinimo ir pertvarkymo sistema ir iš dalies keičiamos Tarybos direktyva 82/891/EEB, direktyvos 2001/24/EB, 2002/47/EB, 2004/25/EB, 2005/56/EB, 2007/36/EB, 2011/35/ES, 2012/30/ES bei 2013/36/ES ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (ES) Nr. 1093/2010 bei (ES) Nr. 648/2012 (OL 2014 L 173, p. 190) (toliau – direktyva 2014/59/ES), Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatas ir atsižvelgdama į Europos bankininkystės institucijos gairėse pateiktas rekomendacijas dėl atskirų direktyvos 2014/59/ES nuostatų, susijusių su gaivinimo planų rengimu, interpretavimo, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2015 m. gruodžio 29 d.
nutarimu Nr. 03-209
GAIVINIMO PLANŲ RENGIMO NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Gaivinimo planų rengimo nuostatuose (toliau – Nuostatai) nustatyti gaivinimo planuose teikiamos informacijos reikalavimai ir kartą per metus atnaujinamų gaivinimo planų pateikimo priežiūros institucijai terminai, kuriais turi vadovautis Lietuvos Respublikoje įsteigti bankai, Centrinė kredito unija, Lietuvos Respublikoje įsteigtos finansų maklerio įmonės, kurioms taikomas Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 121 straipsnio 2 dalyje nustatytas reikalavimas, kredito įstaigų ir finansų maklerio įmonių, įsteigtų trečiosiose ne Europos ekonominės erdvės valstybėse, filialai, įsteigti Lietuvos Respublikoje (toliau – įstaigos), kurie rengia individualius gaivinimo planus pagal Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo (toliau – Finansinio tvarumo įstatymas) 4 straipsnio 1 dalies arba 8 straipsnio 4 dalies nuostatas ir Lietuvos Respublikoje licencijuotos Europos Sąjungos patronuojančiosios įmonės, kurios rengia finansinės grupės gaivinimo planus pagal Finansinio tvarumo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas.
2. Nuostatai parengti siekiant įgyvendinti Direktyvos 2014/59/ES Priedo A skirsnio nuostatas dėl gaivinimo plane pateikiamos informacijos, Finansinio tvarumo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatas dėl supaprastintų reikalavimų taikymo gaivinimo planui, 5 straipsnio 4 dalies nuostatas dėl įstaigų gaivinimo plano turinio ir 6 straipsnio 5 dalies nuostatas dėl gaivinimo plano rodiklių. Nuostatai taikomi kartu su ES teisės aktais, kurie nurodyti Nuostatų 6–10 punktuose.
II SKYRIUS
GAIVINIMO PLANO TURINYS
4. Gaivinimo plane pateikiama ši informacija:
4.1. gaivinimo plano santrauka:
4.1.2. reikšmingų pokyčių, įvykusių įstaigoje po paskutinio gaivinimo plano pateikimo, santrauka, išskyrus atvejį, kai gaivinimo planas teikiamas pirmą kartą;
4.2. įstaigos (finansinės grupės) aprašymas:
4.3. informacija apie įstaigos vidaus valdymą:
4.3.1. išsamus aprašas, kaip gaivinimo planavimas įtraukiamas į įstaigos valdymo struktūrą, kaip vyksta gaivinimo plano aktyvavimas;
4.4. gaivinimo plano rodiklių sistema: gaivinimo plane naudojami rodikliai ir jų lygiai, kuriuos pasiekus galima imtis gaivinimo plane nurodytų atitinkamų veiksmų;
4.5. nepalankių makroekonominių sąlygų ir įstaigai finansiškai nepalankių įvykių prielaidos ir scenarijai, skirti gaivinimo priemonėms testuoti;
4.6. gaivinimo priemonės:
4.6.2. tvarka ir priemonės, kuriomis būtų užtikrinama, kad įstaiga turėtų pakankamai galimybių naudotis nepaprastosios padėties finansavimo šaltiniais, įskaitant galimus likvidumo šaltinius, turimų užtikrinimo priemonių vertinimą ir galimybės perduoti likvidumą tarp grupės subjektų ir verslo dalių vertinimą, siekiant užtikrinti, kad įstaiga galėtų tęsti savo veiklą ir įvykdyti įsipareigojimus suėjus terminui;
4.6.6. tvarka ir priemonės, būtinos užtikrinant galimybę nuolat naudotis finansų rinkų infrastruktūromis;
4.7. gaivinimo priemonių testavimas pagal nepalankių makroekonominių sąlygų ir įstaigai finansiškai nepalankių įvykių scenarijus ir gaivinimo priemonių veiksmingumo vertinimas, remiantis testavimo rezultatais:
4.7.1. įvairūs kapitalo ir likvidumo atkūrimo veiksmai, reikalingi įstaigos gyvybingumui ir finansinei būklei išlaikyti arba atkurti, įskaitant tuos, kurių visų pirma imsis įstaiga siekdama užtikrinti ypač svarbių funkcijų ir pagrindinių verslo dalių veiklos tęstinumą;
4.7.2. šių veiksmų veiksmingumo vertinimas: kiek sumažės nuostoliai, kaip pasikeis įstaigos gaivinimo plano rodiklių reikšmės;
4.8. komunikacijos planas: informacijos teikimo ir atskleidimo planas, kuriame apibūdinama, kaip įstaiga ketina valdyti galimas neigiamas rinkos reakcijas;
4.9. parengiamosios priemonės:
4.9.1. išsamus reikšmingų veiksmingo gaivinimo plano įgyvendinimo laiku kliūčių aprašas, įskaitant poveikio likusiems grupės subjektams, klientams ir sandorių šalims vertinimą;
4.9.2. parengiamosios priemonės, kurių tikslas – padėti parduoti turtą ar verslo dalis per finansiniam patikimumui atkurti tinkamą laikotarpį;
4.9.3. kiti vadovų veiksmai ar strategijos finansiniam patikimumui atkurti ir tikėtinas finansinis šių veiksmų ar strategijų poveikis;
5. Į gaivinimo planą gali būti įtraukiamos ir kitos, Nuostatų 4.6 papunktyje nenurodytos gaivinimo priemonės (pavyzdžiui, sąnaudų mažinimas – atlygio politikos persvarstymas, kitų veiklos sąnaudų mažinimas; alternatyvūs finansavimo šaltiniai – ilgalaikių skolos vertybinių popierių leidimas, didmeninio finansavimo rinkos panaudojimas ir kt.).
6. Įstaigos, kurioms, vadovaujantis 2013 m. spalio 15 d. Tarybos reglamento (ES) Nr. 1024/2013, kuriuo Europos Centriniam Bankui (toliau – ECB) pavedami specialūs uždaviniai, susiję su rizikos ribojimu pagrįstos kredito įstaigų priežiūros politika (OL 2013 L 287, p. 63), 6 straipsnio 4 dalimi, taikoma tiesioginė ECB priežiūra, taip pat tos įstaigos, kurios tenkina Finansinio tvarumo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies sąlygas, kurioms esant laikoma, kad jos sudaro reikšmingą finansų sistemos dalį, arba Lietuvos bankas yra pripažinęs jas kitomis sisteminės svarbos įstaigomis pagal Europos bankininkystės institucijos gaires dėl kriterijų, pagal kuriuos nustatomos Direktyvos 2013/36/ES (KPD) 131 straipsnio 3 dalies taikymo kitoms sisteminės svarbos įstaigoms (O-SII) įvertinti, sąlygos (EBA/GL/2014/10), gaivinimo planuose pateikia visą Nuostatų 4 punkte nurodytą informaciją, vadovaudamosi, iki bus priimtas ir įsigalios Komisijos deleguotasis reglamentas, kuriuo įgyvendinama Direktyvos 2014/59/ES 5 straipsnio 10 dalis, 2014 m. liepos 18 d. Europos bankininkystės institucijos techninių reguliavimo standartų galutiniu projektu dėl gaivinimo planų turinio pagal Direktyvos 2014/59/ES 5 straipsnio 10 dalį (angl. Final draft regulatory standarts on the content of recovery plans under Article 5(10) of Directive 2014/59/EU establishing a framework for the recovery and resolution of credit institutions and investment firms) (EBA/RTS/2014/11) (toliau – deleguotasis reglamentas).
7. Nuostatų 1 punkte nurodytos įstaigos, kurios nėra Nuostatų 6 punkte nurodytos įstaigos, gaivinimo planuose pateikia bent jau esminę informaciją, pagal Nuostatų 4.1–4.8 papunkčius, apie gaivinimo plano struktūrą, įstaigos organizacinę teisinę struktūrą, ypač svarbias funkcijas ir pagrindines verslo dalis, informaciją apie vidaus valdymą, gaivinimo plano rodiklių sistemą, su kuria susietos gaivinimo veiksmų pradžios sąlygos, naudojamas nepalankių makroekonominių sąlygų ir įstaigai finansiškai nepalankių įvykių prielaidas ir scenarijus, galimas gaivinimo priemones, jų testavimą ir veiksmingumo vertinimą, remiantis testavimo rezultatais, komunikacijos planą. Šioms įstaigoms rekomenduojama vadovautis Nuostatų 6 punkte nurodytame deleguotajame reglamente pateiktais nurodymais dėl gaivinimo plano informacijos turinio.
8. Nustatant ypač svarbias funkcijas ir pagrindines verslo dalis, iki Europos Komisija pasinaudos jai suteiktais įgaliojimais priimti deleguotuosius aktus pagal Direktyvos 2014/59/ES 2 straipsnio 2 dalį, įstaigoms rekomenduojama vadovautis 2015 m. kovo 6 d. Europos bankininkystės institucijos Techniniu patarimu dėl ypač svarbių funkcijų ir pagrindinių verslo dalių (angl. Technical advice on the delegated acts on critical functions and core business lines) (EBA/Op/2015/05) ir 2015 m. kovo 6 d. Europos bankininkystės institucijos Lyginamąja ataskaita dėl gaivinimo planuose naudojamų ypač svarbių funkcijų ir pagrindinių verslo dalių (angl. Comparative report on the approach to determining critical functions and core business lines in recovery plans).
9. Rengdamos nepalankių makroekonominių sąlygų ir įstaigai finansiškai nepalankių įvykių scenarijus, skirtus gaivinimo priemonėms pagal Finansinio tvarumo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas įvertinti, įstaigos turėtų laikytis 2014 m. liepos 18 d. Europos bankininkystės institucijos gairių dėl įvairių scenarijų, kurie turi būti įtraukti į gaivinimo planus, (EBA/GL/2014/06) ir atsižvelgti į 2015 m. gruodžio 8 d. Europos bankininkystės institucijos Lyginamojoje ataskaitoje apie gaivinimo planuose naudojamus scenarijus (angl. Comparative report on the approach taken on recovery plan scenarios) pateiktus gerosios praktikos pavyzdžius.
10. Nustatydamos gaivinimo planų rodiklių sistemą pagal Finansinio tvarumo įstatymo 6 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatas, įstaigos turėtų laikytis 2015 m. liepos 23 d. Europos bankininkystės institucijos gairių dėl minimalaus kokybinių ir kiekybinių gaivinimo plano rodiklių sąrašo (EBA/GL/2015/02).
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
12. Įstaigos atnaujina gaivinimo planus pagal Finansinio tvarumo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatas arba, jeigu gauna privalomą priežiūros institucijos nurodymą, pagal Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 67 straipsnio 3 dalies 1 punkto, Lietuvos Respublikos Centrinės kredito unijos įstatymo 53 straipsnio 3 dalies 1 punkto arba Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 81 straipsnio 10 dalies 1 punkto nuostatas.