IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2024 m. spalio 24 d. Nr. T-254
Ignalina
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 7 punktu, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1 punktu, 7 straipsniu, atsižvelgdama į Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos 2024 m. spalio 2 d. raštą Nr. S-94 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų teikimo“, Ignalinos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Įgalioti Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos savivaldybės kontrolierę Dianą Masiulienę pasirašyti Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus ir teisės aktų nustatyta tvarka teikti registruoti Juridinių asmenų registre.
3. Pripažinti netekusiais galios nuo šio sprendimo 2 punktu patvirtintų nuostatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus, patvirtintus Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2024 m. gegužės 30 d. sprendimu Nr. T-117 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų patvirtinimo“.
4. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Ignalinos rajono savivaldybės tarybos
2024 m. spalio 24 d. sprendimu Nr.T-254
IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS nuostatai
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba (toliau – Tarnyba) yra subjektas, prižiūrintis, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas Ignalinos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas Savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai.
2. Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos savininkė – Ignalinos rajono savivaldybė.
3. Tarnybos savininko teises ir pareigas įgyvendina Savivaldybės meras, išskyrus tas Tarnybos savininko teises ir pareigas, kurios yra priskirtos išimtinei ir paprastajai Savivaldybės tarybos kompetencijai (jeigu paprastosios Savivaldybės tarybos kompetencijos įgyvendinimo Savivaldybės taryba nėra perdavusi Savivaldybės merui). Savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetenciją nustato Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymas (toliau – Biudžetinių įstaigų įstatymas) ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas (toliau – Vietos savivaldos įstatymas). Tarnyba atskaitinga Savivaldybės tarybai.
4. Ignalinos rajono savivaldybės taryba tvirtina Ignalinos rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus (toliau – Nuostatai), priima į pareigas ir iš jų atleidžia Tarnybos kontrolierių, priima sprendimus dėl Tarnybos pertvarkymo, reorganizavimo ar likvidavimo, sprendžia kitus Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme, kituose įstatymuose ir Nuostatuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.
5. Savivaldybės meras sprendžia kitus Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir kituose įstatymuose bei Nuostatuose jo kompetencijai priskirtus klausimus.
6. Tarnybos teisinė forma yra biudžetinė įstaiga. Tarnyba turi savo antspaudą su pavadinimu ir Savivaldybės herbu, dokumentų blankus, sąskaitą banke. Už Tarnybos antspaudo naudojimą ir saugojimą atsako Savivaldybės kontrolierius. Tarnyba yra atskaitinga Ignalinos rajono savivaldybės tarybai. Savivaldybės taryba Savivaldybės biudžete nustato Tarnybai skiriamų asignavimų dydį.
7. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, kitais įstatymais, Tarptautiniais aukščiausiųjų audito institucijų standartais, Valstybės kontrolės tvirtinamomis metodikomis, kitais teisės aktais ir Nuostatais.
8. Tarnybos veikla (be bendrųjų viešojo administravimo ir vietos savivaldos principų) grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais.
9. Savivaldybės kontrolieriui ir Tarnybos valstybės tarnautojams draudžiama eiti daugiau negu vienas valstybės tarnautojo pareigas ir (ar) dirbti pagal darbo sutartį Savivaldybės institucijoje ar įstaigoje, kurioje jie eina valstybės tarnautojo pareigas, kitose įmonėse, įstaigose, organizacijose, nepaisant jų nuosavybės formos, teisinės formos, veiklos pobūdžio, ar užsiimti kita veikla, jeigu tai sukelia interesų konfliktą, sudaro prielaidas tarnybinę padėtį panaudoti privačiais interesais, diskredituoja valstybės tarnybos autoritetą, kliudo valstybės tarnautojui tinkamai atlikti jo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, taip pat kai tai yra pareigos, darbas ar veikla tose įmonėse, įstaigose, organizacijose, kurių atžvilgiu valstybės tarnautojas turi valdinius įgaliojimus arba kontroliuoja, prižiūri jų veiklą, arba priima sprendimus dėl tos įmonės, įstaigos ar organizacijos.
10. Tarnybos buveinės adresas: Ateities g. 23, LT-30121 Ignalina. Tarnyba įregistruota Juridinių asmenų registre, identifikavimo kodas 188725711.
II SKYRIUS
TARNYBOS veiklos rūšis, sritis, TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
12. Tarnybos veiklos rūšis – Lietuvos Respublikos savivaldybių veikla, kodas 84.11.20. Tarnybos veiklos sritis – išorės auditas ir kontrolė.
13. Tarnybos veiklos tikslas – prižiūrėti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas Savivaldybės turtas, patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas Savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai.
14. Tarnybos uždaviniai:
14.1. vykdyti Savivaldybės turto ir patikėjimo teise valdomo valstybės turto apskaitos, valdymo, naudojimo ir disponavimo juo kontrolę;
14.3. atlikti eilinius ir Tarnybos veiklos plane nenumatytus finansinius, atitikties ir veiklos auditus ar vertinimus;
III SKYRIUS
TARNYBOS FUNKCIJOS
15. Siekdama veiklos tikslo ir įgyvendindama nustatytus uždavinius, Tarnyba vykdo šias funkcijas:
15.1. Atlieka išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimą Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose ir Savivaldybės valdomose įmonėse.
15.2. Kiekvienais metais iki gegužės 15 dienos rengia ir Ignalinos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka teikia Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, Savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo.
15.3. Rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl Savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis, garantijų suteikimo kreditoriams už Savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis.
15.4. Rengia ir Savivaldybės tarybai teikia išvadas dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo ir pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų.
15.5. Rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl skolininkų ir skolininkų, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, ūkinės ir finansinės būklės, taip pat dėl iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų, teikiamų paskolų ir valstybės garantijų teikimo, paskolų naudojimo pagal tikslinę paskirtį ir paskolų grąžinimo.
15.6. Rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl galimybės Savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės Savivaldybės infrastruktūros plėtros.
15.7. Valstybės kontrolės prašymu teikia Tarnybos atliktų auditų ataskaitas ir darbo dokumentus audito išorinei peržiūrai atlikti.
IV SKYRIUS
TARNYBOS TEISĖS
16. Tarnyba, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:
16.1. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu įeiti į audituojamo subjekto patalpas, gauti visus finansiniam, atitikties ir veiklos auditui ar vertinimui atlikti reikalingus dokumentus, gauti iš audituojamo subjekto darbuotojų reikiamus rašytinius paaiškinimus, pagal valstybinio audito reikalavimus pasitelkti ekspertų (specialistų), turinčių reikiamų žinių patikrinimo metu iškilusiems klausimams spręsti;
16.2. iki einamųjų metų lapkričio 1 dienos gauti iš Savivaldybės administracijos centralizuoto vidaus audito tarnybos ateinančių metų Savivaldybės administracijos centralizuoto vidaus audito tarnybos veiklos plano projektą tarpusavio veiklos koordinavimo tikslais;
16.3. pasinaudoti Savivaldybės administracijos centralizuoto vidaus audito tarnybos atliktų auditų ataskaitomis ir darbo dokumentais, būtinais vidaus kontrolės vertinimui atlikti, jei audito subjektas ir tikslai sutampa, taip pat turi teisę susipažinti su kitų išorės auditų Savivaldybės įstaigose ir įmonėse dokumentais;
16.4. veiklos plane numatytam išorės finansiniam, atitikties ir veiklos auditui ar vertinimui atlikti ir (ar) atliktam auditui peržiūrėti gali bendradarbiavimo sutarčių pagrindu pasitelkti kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis.
16.5. nurodyti audituotų subjektų vadovams veiklos trūkumus ir nustatyti terminą, per kurį turi būti pašalinti nustatyti teisės aktų pažeidimai;
V SKYRIUS
TARNYBOS VALDYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
18. Savivaldybės kontrolierius vadovavimą Tarnybai įgyvendina leisdamas įsakymus, duodamas pavedimus, sudarydamas planus, priimdamas sprendimus, kitais įstatymų ir teisės aktų nustatytais būdais, formomis ir priemonėmis.
19. Tarnybos vidaus darbą reglamentuoja Tarnybos vidaus tvarkos taisyklės, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymai, kiti vidaus administravimo teisės aktai.
21. Savivaldybės kontrolieriaus ir Tarnybos valstybės tarnautojų tarnybos santykių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo santykių teisinius pagrindus nustato Valstybės tarnybos, Vietos savivaldos įstatymai ir Darbo kodeksas. Savivaldybės kontrolieriaus, kitų Tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokestis nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.
22. Savivaldybės kontrolierius į pareigas priimamas konkurso būdu arba Vietos savivaldos įstatymo nustatytu atveju be konkurso ir iš jų atleidžiamas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Vienu iš pretendentų į savivaldybės kontrolieriaus pareigas konkurso komisijos narių skiriamas savivaldybių kontrolierius vienijančios asociacijos atstovas. Savivaldybės kontrolierius privalo turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 3 metų darbo finansų, ekonomikos, teisės, audito arba kontrolės srityse patirtį. Jeigu savivaldybės kontrolieriaus pirmosios kadencijos savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklą Kontrolės komitetas įvertina teigiamai, savivaldybės kontrolierius gali būti skiriamas antrai kadencijai be konkurso.
23. Savivaldybės kontrolieriaus, Tarnybos valstybės tarnautojų tarnybos darbo santykius reglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (toliau – Darbo kodeksas) ir Vietos savivaldos įstatymas.
24. Savivaldybės kontrolierius priima įsakymus dėl savo vykimo į komandiruotes bei atostogų suteikimo. Savivaldybės kontrolieriui laikinai negalint eiti pareigų (liga, atostogos, komandiruotė ir pan.), jo funkcijas atlieka savivaldybės kontrolieriaus pavaduotojas arba kitas Tarnybos valstybės tarnautojas, kurio pareigybės aprašyme ši funkcija nustatyta.
26. teikia savivaldybės tarybai tvirtinti Tarnybos nuostatus, nustato Tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir tvirtina pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus, Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus, Darbo kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlieka kitas Tarnybos personalo valdymo funkcijas;
26.1. leidžia įsakymus, organizuoja Tarnybos darbą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, mokymus ir jų kvalifikacijos tobulinimą;
26.2. sudaro Tarnybos veiklos plano projektą, jį teikia Kontrolės komitetui, su šio plano projektu supažindina centralizuoto vidaus audito tarnybą; kasmet iki einamųjų metų lapkričio 15 dienos patvirtina ateinančių metų Tarnybos veiklos planą, organizuoja jo vykdymą ir už tai yra atsakingas; prireikus patvirtintą planą tikslina bendra plano tvirtinimo tvarka;
26.4. turi teisę dalyvauti Savivaldybės tarybos, komitetų, kolegijos (jei ji įsteigta), komisijų posėdžiuose ir pareikšti nuomonę savo kompetencijos klausimais;
26.5. Valstybės kontrolieriaus rašytiniu prašymu gali dalyvauti ar pavesti Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, pagal jų kompetenciją dalyvauti Valstybės kontrolės atliekamuose Savivaldybės administravimo subjektų finansiniuose, atitikties ir veiklos audituose;
26.6. pats atlieka ir (arba) skiria Tarnybos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlikti išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą ar vertinimą, įgyvendina įstatymų ir kitų teisės aktų priskirtas funkcijas;
26.7. priima sprendimus pagal atlikto finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo ataskaitas, nurodo Savivaldybės administracijos direktoriui, audituotų subjektų vadovams jų veiklos trūkumus ir nustato terminą, per kurį turi būti pašalinti nustatyti teisės aktų pažeidimai. Savivaldybės administracijos direktorius, audituotų subjektų vadovai per savivaldybės kontrolieriaus nustatytą terminą (bet ne trumpesnį kaip 30 dienų) privalo ištaisyti audito metu nustatytus jų veiklos trūkumus, pažeidimus ir apie jų pašalinimą raštu pranešti savivaldybės kontrolieriui;
26.8. teikia Savivaldybės merui, administracijos direktoriui, audituotų subjektų vadovams išvadas, ataskaitas ir sprendimus, kurie buvo priimti dėl finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu nustatytų ir nepašalintų teisės aktų pažeidimų. Audito ataskaitos ir išvados skelbiamos Savivaldybės interneto svetainėje, jei įmanoma – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;
26.9. kiekvienais metais iki gegužės 15 dienos Ignalinos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka teikia Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, Savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo;
26.10. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu nustatęs nusikalstamos veikos požymių, apie tai praneša teisėsaugos institucijoms;
26.11. imasi prevencinių priemonių, kad būtų ištaisyti ir nepasikartotų nustatyti teisės aktų pažeidimai;
26.12. nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl Savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo juo ir teikia išvadas dėl tokio tyrimo rezultatų;
26.13. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka teikia informaciją valstybės ir savivaldybės institucijoms;
26.14. teikia Savivaldybės tarybai jos reglamento nustatyta tvarka ir terminais Tarnybos metinių ataskaitų rinkinį ir jį paskelbia Tarnybos interneto svetainėje;
26.15. Savivaldybės tarybos arba Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto prašymu teikia informaciją pagal savo kompetenciją;
26.17. atsako už įstatymuose, Nuostatuose ir kituose teisės aktuose savivaldybės kontrolieriui numatytų įgaliojimų vykdymą, už nepagrįstos ir neteisingos audito išvados pateikimą;
26.18. teikia informaciją Vyriausybės atstovui apie Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos teiktas išvadas ir rekomendacijas;
26.20. sudaro sąlygas Valstybės kontrolei dalyvauti atliekant Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditą tokiu mastu, kad Valstybės kontrolė surinktų tinkamus ir pakankamus įrodymus, reikalingus išvadai dėl nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio parengti, ir teikia Valstybės kontrolei duomenis apie Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio audito rezultatus.
27. Tarnybos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis:
27.1. savivaldybės kontrolieriaus pavedimu atlieka audituojamų subjektų eilinius ir veiklos plane nenumatytus finansinius, atitikties ir veiklos auditus ar vertinimus;
27.2. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu turi teisę įeiti į audituojamo subjekto patalpas, gauti visus finansiniam, atitikties ir veiklos auditui ar vertinimui atlikti reikalingus dokumentus ir duomenis, gauti iš audituojamo subjekto darbuotojų reikiamus rašytinius paaiškinimus, pagal valstybinio audito reikalavimus pasitelkti ekspertų (specialistų), turinčių reikiamų žinių patikrinimo metu iškilusiems klausimams spręsti;
28. Tarnybos atliekamo finansinio, atitikties ir veiklos audito principus, taisykles, procedūras, audito atlikimą, ataskaitų rengimą nustato ir reglamentuoja Tarptautiniai aukščiausiųjų audito institucijų standartai, Valstybės kontrolės patvirtintos metodikos.
VI SKYRIUS
TARNYBOS KONTROLĖ IR VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
31. Tarnybos vidaus auditas Savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų (nuo 2025-01-01).
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
33. Tarnyba reorganizuojama ir likviduojama, jos Nuostatai tvirtinami ir keičiami Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
34. Nuostatuose neaptarti Tarnybos veiklos klausimai sprendžiami vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais.