Joniškio rajono savivaldybės
Administracijos direktorius
Įsakymas
DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2020 M. GEGUŽĖS 4 D. ĮSAKYMO NR. A-420 „DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖJE VALSTYBINĖJE TARNYBOJE DIRBANČIŲ ASMENŲ PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMO IR NUSIŠALINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2022 m. vasario 8 d. Nr. A-128
Joniškis
p a k e i č i u Joniškio rajono savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Joniškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. A-420 „Dėl Joniškio rajono savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Joniškio rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2020 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. A-420
(2022 m. vasario 8 d. įsakymo Nr. A-128 redakcija)
JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖJE VALSTYBINĖJE TARNYBOJE DIRBANČIŲ
ASMENŲ PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMO IR NUSIŠALINIMO
TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Joniškio rajono savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų privačių interesų deklaravimo ir nusišalinimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) paskirtis – nustatyti Joniškio rajono savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų privačių interesų deklaravimo, iškilus interesų konfliktui asmenų nusišalinimo ar nušalinimo nuo sprendimų priėmimo procedūras.
2. Šio Aprašo sąvokos:
2.1. Joniškio rajono savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys – Joniškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos valstybės tarnautojai, Savivaldybės įstaigų vadovai, viešųjų įstaigų, kurių bent vienas iš steigėjų, dalininkų yra Savivaldybės vadovai, akcinių bendrovių ir uždarųjų akcinių bendrovių, kurių akcijos, suteikiančios daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, nuosavybės teise priklauso Savivaldybei, vadovai, kiti asmenys, turintys viešojo administravimo įgaliojimus.
II SKYRIUS
PRIVAČIŲ INTERESŲ DEKLARAVIMAS
3. Valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka iki Įstatymo nustatytų terminų pateikdami privačių interesų deklaracijas (toliau – deklaracija).
4. Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu paskirtas darbuotojas, kuriam pavesta privačių interesų deklaravimo kontrolė ir konsultavimas privačių interesų deklaravimo klausimais (toliau – įgaliotas asmuo):
4.1. informuoja (el. paštu, pasirašytinai) į pareigas renkamus, priimamus ir skiriamus asmenis bei asmenis, kuriems privaloma deklaruoti privačius interesus kitais pagrindais (turinčius deklaruojančio asmens statusą arba pretenduojančius dirbti valstybinėje tarnyboje), apie pareigą nustatyta tvarka ir terminais pateikti deklaraciją. Deklaruojantys asmenys apie pareigą deklaruoti privačius interesus informuojami priėmimo, skyrimo į pareigas ar deklaruojančio asmens statuso įgijimo metu, pavyzdžiui, darbo sutarties pasirašymo, sprendimo priimti į pareigas, priskirti atlikti atitinkamas funkcijas įforminimo metu ir kt.;
4.2. deklaruojančius asmenis raštu supažindina su jiems taikytinais įstatymo ribojimais atstovauti, priimti dovanas ar paslaugas, su pareiga nedelsiant raštu informuoti apie priimtą pasiūlymą pereiti į kitą darbą;
4.3. naudodamasis Privačių interesų registru (toliau – PINREG) prižiūri, ar asmenys laiku ir tinkamai pateikia Deklaracijas;
4.4. kartą per pusmetį atlieka nuolatinę (prevencinę) deklaracijų teikimo ir turinio stebėseną, deklaracijose pateiktų duomenų lyginamąją patikrą. Iš deklaracijų turinio nustatęs, kad deklaruojančiam asmeniui einant tarnybines pareigas gali kilti interesų konfliktas, informuoja tiesioginį vadovą ir nedelsiant raštu deklaruojančiam asmeniui rekomenduoja, nuo kokių klausimų nusišalinti, arba nušalina jį savo iniciatyva;
4.5. remdamiesi deklaracijoje nurodytais duomenimis teikia Savivaldybės administracijos valstybės tarnyboje dirbantiems asmenims rašytines išankstines rekomendacijas, nuo kokių klausimų sprendimo procedūrų jie turėtų nusišalinti. Šios rekomendacijos yra sudaromos dėl konkrečios situacijos;
4.6. teikia informaciją Savivaldybės administracijos direktoriui pareikalavus apie Savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų pateiktose deklaracijose nurodytus ryšius su fiziniais, juridiniais asmenimis ir aplinkybes, dėl kurių, deklaruojančiųjų nuomone, gali kilti interesų konfliktas;
4.7. duomenis apie sprendimą nepriimti pareikšto nusišalinimo elektroninėmis priemonėmis per penkias darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos pateikia Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai (toliau – VTEK) jos nustatyta tvarka;
4.8. konsultuoja Savivaldybėje valstybinėje tarnyboje dirbančius asmenis privačių interesų deklaravimo klausimais;
4.9. teisės aktų nustatyta tvarka teikia Interesų konfliktų rizikos valdymo informacinei sistemai duomenis (įskaitant asmens duomenis ir specialių kategorijų asmens duomenis), būtinus Įstatyme nustatytiems tikslams pasiekti;
4.10. sudaro pareigų ir funkcijų, kurias einantiems / atliekantiems asmenims
privaloma deklaruoti privačius interesus pagal Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą, sąrašą, užtikrina, kad šis sąrašas būtų paskelbtas Savivaldybės interneto svetainėje;
4.11. duomenis apie Savivaldybės administracijos direktoriaus, jo pavaduotojo, Savivaldybės įstaigų ir įmonių vadovų nusišalinimą ar nušalinimą teikia skelbti viešai Savivaldybės interneto svetainėje ir pateikia VTEK jos nustatyta tvarka;
4.12. atlieka kitus kontrolės ir priežiūros veiksmus, numatytus Rekomendacijose dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros, patvirtintose Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2021 m. lapkričio 24 d. sprendimu Nr. KS-332 „Dėl Rekomendacijų dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo laikymosi kontrolės ir priežiūros patvirtinimo“.
5. Deklaruojantys asmenys deklaracijas pildo ir teikia elektroninėmis priemonėmis per PINREG. Prie PINREG prisijungiama iš VTEK interneto tinklalapio www.vtek.lt, nustatant deklaruojančiojo asmens tapatybę per Elektroninius valdžios vartus (www.epaslaugos.lt).
6. Viešųjų pirkimų komisijų nariai, asmenys, Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai, pirkimo iniciatoriai privačių interesų deklaraciją pateikia elektroninėmis priemonėmis (jeigu jos dar nebuvo pateiktos) iki dalyvavimo viešojo pirkimo procedūrose pradžios. Viešųjų pirkimų komisijos nariai, asmenys, Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, ar viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai, pirkimo iniciatoriai nepateikę privačių interesų deklaracijos, neturi teisės dalyvauti viešajame pirkime ir turi būti atšaukti iš šių pareigų.
III SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS PADALINIŲ VADOVŲ PAREIGOS ĮGYVENDINANT INTERESŲ KONFLIKTŲ PREVENCIJĄ
7. Savivaldybės administracijos padalinių vadovai privalo:
7.1. susipažinti su VTEK tinklapyje https://pinreg.vtek.lt/app/deklaraciju-paieska viešinamais pavaldžių deklaruojančių darbuotojų deklaracijose pateiktais duomenimis;
7.2. neskirti darbuotojams užduočių, susijusių su įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis, kuriose jie turi privačių interesų (akcijos, artimų asmenų darbas, ryšius sudarius sandorius, narystė ir pan.), ar kitų užduočių, galinčių sukelti interesų konfliktą;
7.3. rengti ir teikti pavaldžių darbuotojų prašymu arba atsižvelgdami į jų deklaracijoje nurodytus duomenis ar kitas žinomas aplinkybes, galinčias kelti jiems interesų konfliktą, rašytines rekomendacijas, nuo kokių klausimų sprendimo procedūrų jie turėtų nusišalinti;
7.4. priimti tik raštu teikiamus pavaldžių darbuotojų nusišalinimus nuo jiems interesų konfliktą keliančių klausimų sprendimo;
7.5. užtikrinti, kad nusišalinęs darbuotojas nedalyvautų rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su jo privačiais interesais;
7.6. užtikrinti, kad nusišalinimo faktas kolegialiai svarstant klausimą būtų tinkamai užfiksuotas dokumente (pavyzdžiui, posėdžio protokole aiškiai nurodyta, nusišalinimo pagrindas, t. y. turimi privatūs interesai, tarnybinis klausimas, nuo kurio pareikštas nusišalinimas, galimo interesų konflikto priežastinis ryšys).);
7.7. inicijuoti valstybės tarnautojo nušalinimą nuo tam tikrų klausimų sprendimo procedūrų ir, jeigu yra pagrindas, inicijuoti jo tarnybinės veiklos tikrinimą, kai valstybės tarnautojas nepaiso jam pateiktų rekomendacijų;
7.8. nesiūlyti skatinti ar skirti į aukštesnes pareigas Įstatymo pažeidimų padariusių valstybės tarnautojų vienerius metus nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos;
IV SKYRIUS
DEKLARUOJANČIŲ ASMENŲ PRIEVOLĖ NUSIŠALINTI
8. Deklaruojančiam asmeniui draudžiama dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip juos paveikti ar bandyti paveikti, arba atlikti kitas tarnybines pareigas (toliau – atlikti tarnybines pareigas), jeigu atliekamos tarnybinės pareigos yra susijusios su jo privačiais interesais.
9. Deklaruojantis asmuo privalo informuoti Savivaldybės administracijos direktorių ar jo įgaliotą asmenį ir asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas, pareikšti apie nusišalinimą ir jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas.
10. Deklaruojantys asmenys turi tinkamai atlikti pareigą nusišalinti:
10.1. patikslinti arba papildyti deklaraciją nedelsiant atsiradus interesų konfliktą keliančioms deklaracijoje nenurodytoms aplinkybėms;
10.2. pranešti raštu Savivaldybės administracijos direktoriui prieš pradėdami interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrą arba pačios procedūros metu apie interesų konfliktą, o žodžiu – kitiems sprendimo rengimo, svarstymo, priėmimo ar kito klausimo sprendimo procedūroje dalyvaujantiems asmenims ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliotam asmeniui, atsakingam už tokių atvejų registravimą;
10.3. pranešti raštu komisijos ar darbo grupės pirmininkui, jeigu interesų konfliktas iškilo dalyvaujant komisijos, darbo grupės veikloje, o jeigu asmuo buvo paskirtas komisijos ar darbo grupės pirmininku, raštu informuoti Savivaldybės administracijos direktorių, kolegialią instituciją ar uždarosios akcinės bendrovės kolegialų valdymo organą;
10.4. nedalyvauti interesų konfliktą sukeliančio sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūrose (palikti posėdžių salę, kabinetą ar kitą patalpą, jei nuotoliniu būdu – išeiti iš nuotolinio posėdžio, kuriame sprendžiamas privačių interesų konfliktą keliantis klausimas);
11. Viešųjų pirkimų komisijos nariai, asmenys, Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantys ekspertai, pirkimo iniciatoriai pareigą nusišalinti vykdo, vadovaudamiesi Perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovų, pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų ir pirkimų iniciatorių nusišalinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2019 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. KS-339 „Dėl Perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovų, pirkimo komisijos narių, asmenų, perkančiosios organizacijos ar perkančiojo subjekto vadovo paskirtų atlikti supaprastintus pirkimus, pirkimų procedūrose dalyvaujančių ekspertų ir pirkimų iniciatorių nusišalinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
12. Savivaldybės administracijos direktorius, kolegiali institucija ar jos vadovas, uždarosios akcinės bendrovės kolegialus valdymo organas sprendžia dėl valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens nusišalinimo priėmimo. Savivaldybės administracijos direktorius, kolegiali institucija ar jos vadovas, uždarosios akcinės bendrovės kolegialus valdymo organas, vadovaudamiesi VTEK patvirtintais nusišalinimo nepriėmimo kriterijais, motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti deklaruojančio asmens pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti jį toliau atlikti tarnybines pareigas. Duomenys apie sprendimą nepriimti pareikšto nusišalinimo elektroninėmis priemonėmis per penkias darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos pateikiami VTEK jos nustatyta tvarka.
13. Kai deklaruojantis asmuo neinformuoja apie nusišalinimą, Savivaldybės administracijos direktorius, kolegialios institucijos vadovas ar uždarosios akcinės bendrovės kolegialus valdymo organas gali nušalinti deklaruojantį asmenį nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūros, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad šio asmens dalyvavimas sukels interesų konfliktą.
14. Deklaruojantis asmuo, Aprašo 13 punkte nurodytu būdu nušalintas nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūros, apie nušalinimą praneša Savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliotam asmeniui.
15. Savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliotas asmuo registruoja Savivaldybėje deklaruojančių asmenų nusišalinimo ir nušalinimo atvejus ir kaupia su jais susijusią dokumentaciją. Kartą per ketvirtį informacija apie priimtus / nepriimtus nusišalinimus skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.
V SKYRIUS
VALSTYBINĖJE TARNYBOJE DIRBANČIŲ ASMENŲ TEISĖS ATSTOVAUTI, DOVANŲ IR PASLAUGŲ PRIĖMIMO APRIBOJIMAI, PAREIGA INFORMUOTI APIE SUSITARIMĄ, APRIBOJIMAI PASIBAIGUS TARNYBAI
16. Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo neturi teisės atstovauti Savivaldybės administracijai, Savivaldybės įmonei ar įstaigai, jei tvarkydamas reikalus su fiziniais ar juridiniais asmenimis, iš kurių jis ar jam artimi asmenys gauna bet kokių pajamų.
17. Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo neturi teisės atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims ir ginti jų interesų institucijoje ar įstaigoje, kurioje jis dirba, o jei įstaiga, kurioje jis dirba, priklauso įstaigų sistemai, – bet kurioje tos įstaigų sistemos įstaigoje.
18. Aprašo 17 punkte nurodytas apribojimas netaikomas, kai valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo veikia kaip fizinio asmens atstovas pagal įstatymą (vaiko tėvas (įtėvis), motina (įmotė), vaiko globėjas (rūpintojas) arba įstatymų nustatyta tvarka teismo paskirtas pilnamečio asmens globėjas (rūpintojas) arba valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo atstovauja kitai savo darbovietei, kuri yra viešojo sektoriaus subjektas.
19. Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo ar jam artimas asmuo negali priimti dovanų ar paslaugų, jeigu tai susiję su deklaruojančio asmens tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis.
20. Aprašo 19 punkte nustatytas apribojimas netaikomas dėl ne didesnių negu 150 eurų vertės dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens pareigomis, taip pat dėl reprezentacijai skirtų dovanų su valstybės, įstaigos ir kitokia simbolika arba kai paslaugomis yra naudojamasi tarnybiniais tikslais.
21. Kai Aprašo 20 punkte nurodytos dovanos vertė viršija 150 eurų, ši dovana yra laikoma valstybės ar savivaldybės nuosavybe. Tokia dovana įvertinama ir saugoma Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatyta tvarka.
22. Valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo privalo nedelsdamas raštu informuoti Savivaldybės administracijos direktorių ar jo įgaliotą asmenį apie tai, kad jis priėmė siūlymą pereiti į kitą darbą. Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo, nustatęs, kad šis asmuo yra artimai tarnybos santykiais susijęs su būsimuoju darbdaviu, turi nedelsdamas imtis priemonių, kad būtų pašalinta interesų konflikto grėsmė.
23. Asmuo, kuris per paskutinius vienus darbo metus dirbdamas valstybinėje tarnyboje tiesiogiai rengė, svarstė ar priėmė sprendimus, susijusius su juridinio asmens (nepaisant jo teisinės formos ir nuosavybės) veiklos priežiūra ar kontrole, arba sprendimus, kuriais šiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir pinigų fondų, ar kitus su turtu susijusius sprendimus, baigęs eiti pareigas vienus metus negali eiti pareigų šiame punkte nurodytame juridiniame asmenyje, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.
24. Asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, ar juridinis asmuo, kuriame jis ar jam artimi asmenys turi daugiau kaip 10 procentų akcijų ar kitų juridinio asmens dalyvio teisių kitų teisinių formų juridiniuose asmenyse, vienus metus neturi teisės sudaryti sandorių su institucija ar įstaiga, kurioje paskutinius metus šis asmuo dirbo, ir naudotis šios institucijos ar įstaigos teikiamomis individualiomis lengvatomis.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Deklaruojantys asmenys atsako už deklaracijose pateikiamų duomenų teisingumą, tiesioginio arba kolegialios institucijos vadovo ar uždarosios akcinės bendrovės kolegialaus valdymo organo ir kitų šiame Apraše numatytų asmenų informavimą apie interesų konfliktą sukeliančias aplinkybes ir nusišalinimą nuo tarnybinių pareigų atlikimo.
27. Deklaruojantys asmenys už Įstatymo ir šio Aprašo pažeidimus atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
28. Deklaracijoje pateiktus duomenis ir privačius interesus gali tikrinti Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys pasirašę įsipareigojimą saugoti asmens duomenų paslaptį.