LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA
SpREndimas
DĖL RINKĖJŲ GALIMŲ PAPIRKIMO ATVEJŲ TYRIMO IR VERTINIMO TVARKOS APRAŠO IR METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2017 m. vasario 23 d. Nr. Sp-47
Vilnius
Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsniu, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 6 straipsniu ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 21 straipsniu, n u s p r e n d ž i a:
1. Metodines rekomendacijas „Dėl aplinkybių, kurioms esant pradedamas rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimas“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
vyriausiosios rinkimų komisijos
2017 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. Sp-47
METODINĖS REKOMENDACIJOS
DĖL APLINKYBIŲ, KURIOMS ESANT PRADEDAMAS RINKĖJŲ GALIMŲ PAPIRKIMO ATVEJŲ TYRIMAS
1. Metodinės rekomendacijos dėl aplinkybių, kurioms esant pradedamas rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimas, parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsniu, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 6 straipsniu (toliau - Rinkimų įstatymai) ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 21 straipsniu.
2. Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija (toliau – VRK) rekomenduoja pradėti tyrimą pagal Rinkimų įstatymus dėl galimo draudimo papirkti rinkėjus pažeidimo, jeigu rinkėjui buvo suteikta neteisėta turtinė nauda.
3. Rinkimų įstatymuose įtvirtintas draudimas tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti rinkėjų balsus, dovanomis ar kitokiu atlyginimu skatinti rinkėją dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą asmenį, kurį numatoma kelti kandidatu, kandidatą arba kandidatų sąrašą, taip pat žadėti už balsavimą atsilyginti rinkėjams po rinkimų turint tikslą paveikti rinkėjų valią dėl konkrečių politinių partijų, visuomeninių rinkimų komitetų, ar kandidatų arba asmenų, kuriuos numatoma kelti kandidatais, ir taip trukdyti piliečiams įgyvendinti rinkimų teisę.
4. Rinkimų įstatymuose nustatytas sąrašas daiktų, kurių neatlygintinis platinimas nėra laikomas rinkėjų ar rinkimų teisę turinčių asmenų papirkimu, t. y. spausdintos medžiagos (veiklos ar rinkimų programos, biografijos ar kitokių informacinio turinio lankstinukų, kalendorių, atvirukų, lipdukų), pažymėtos politinės partijos, kandidatų sąrašo, kandidato ar asmens, numatomo kelti ar numatančio išsikelti kandidatu į Seimo narius, simbolika, neatlygintinis platinimas.
Dovanos ar kitoks atlyginimas – kaip turtinė nauda (materialinių išlaidų išvengimas), kuri gali būti suprantama tiek kaip materialios, tiek kaip nematerialios turtinės vertybės (pavyzdžiui, pinigai, buities reikmenys, tam tikri mokami darbai, turtinės teisės, paprastai mokami intelektinės veiklos rezultatai, paprastai mokamo pobūdžio paslaugos, koncertai, kiti mokamo pobūdžio kultūriniai renginiai ir pan.).
Suteikimas – kaip bet koks materialios ar nematerialios turtinės naudos (dovanų, paslaugų ar kitokio atlyginimo) perdavimas kitam asmeniui arba sąlygų ja pasinaudoti sudarymas. Skatinti rinkėją dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą asmenį – kaip poveikio rinkėjui arba asmeniui, kurio likimu, gerove, interesų patenkinimu suinteresuotas rinkėjas, darymas.
Neteisėtumas – teisei prieštaraujanti veika, suteikianti rinkėjui turtinę, pinigais išreikštą arba kitokio pobūdžio naudą.
5. Priimant sprendimą dėl tyrimo dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų pradėjimo, taip pat priimant sprendimą dėl atvejo pripažinimo ar nepripažinimo rinkėjo papirkimu, VRK rekomenduoja nustatyti, ar iš gauto asmens skundo, visuomenės informavimo priemonėse paskelbtos ar kitokios informacijos, taip pat rinkimų komisijos nario gautų duomenų galima nustatyti bent vieną iš šių aplinkybių:
6. Jeigu iš gautame asmens skunde pateiktos, visuomenės informavimo priemonėse paskelbtos ar kitokios informacijos, taip pat rinkimų komisijos nario gautų duomenų galima nustatyti bent vieną iš 5 punkte nurodytų aplinkybių, išskyrus atvejus, kai analogiško ar panašaus pobūdžio (įsteigti apdovanojimai, skiriamos stipendijos ir pan.) veikla buvo nuolat vykdoma kelerius metus, turi būti pradedamas tyrimas vadovaujantis Rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo ir vertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2017 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. Sp-47 „Dėl Rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo ir vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
7. Rinkėjų galimus papirkimo atvejus tiria apygardų (savivaldybių) rinkimų komisijos VRK nustatyta tvarka, o vertina VRK.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
vyriausiosios rinkimų komisijos
2017 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. Sp-47
RINKĖJŲ GALIMŲ PAPIRKIMO ATVEJŲ TYRIMO IR VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo ir vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsniu, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 6 straipsniu (toliau - Rinkimų įstatymai) ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 21 straipsniu.
2. Apraše nustatoma fizinių arba juridinių asmenų (toliau – asmenys) rinkimų (referendumo) politinės kampanijos laikotarpiu atitinkamai apygardos (savivaldybės) rinkimų (referendumo) komisijai (toliau – Komisija) pateiktų pranešimų, pareiškimų ar skundų (toliau – skundai) dėl galimų rinkėjų papirkimo atvejų priėmimo, tyrimo, nagrinėjimo, sprendimų priėmimo ir jų apskundimo tvarka, taip pat priimtų Komisijos sprendimų dėl galimų rinkėjų papirkimo atvejų Vyriausiojoje rinkimų komisijoje (toliau – VRK) vertinimo tvarka.
3. Rinkėjų galimus papirkimo atvejus tiria ir dėl jų sprendžia Komisijos nuo jų sudarymo. Kol nėra sudarytos Komisijos, rinkėjų galimus papirkimo atvejus tiria ir dėl jų sprendžia VRK. Apraše nustatyta tvarka. Nagrinėjant asmenų skundus dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų, Aprašo nuostatos taikomos tiek, kiek šių klausimų nereglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ar jų pagrindu priimti kiti teisės aktai.
4. Rinkėjų papirkimas – tai trukdymas asmeniui, prasidėjus rinkimų (referendumo) politinei kampanijai, tai yra nuo rinkimų (referendumo) datos paskelbimo iki Rinkimų įstatymuose ar Referendumo įstatyme nustatyto rinkimų (referendumo) agitacijos kampanijos laikotarpio pabaigos, taip pat agitacijos draudimo laikotarpiu ir rinkimų (referendumo) dieną, realizuoti savo teisę rinkti arba būti išrinktam, kuris gali pasireikšti:
4.2. dovanų ar kitokio atlyginimo rinkėjams teikimu, skatinant rinkėją (rinkėjus) dalyvauti arba nedalyvauti rinkimuose (referendume) ir (arba) balsuoti už arba prieš vieną ar kitą asmenį, kurį numatoma kelti kandidatu, kandidatą arba kandidatų sąrašą;
4.3. pažadu už balsavimą atsilyginti rinkėjams po rinkimų (referendumo) turint tikslą paveikti rinkėjų valią dėl konkrečių politinių partijų, visuomeninių rinkimų komitetų, kandidatų arba asmenų, kuriuos numatoma kelti kandidatais;
5. Rinkėjų papirkimu nelaikomas spausdintos medžiagos (veiklos ar rinkimų programos, biografijos ar kitokių informacinio turinio lankstinukų, kalendorių, atvirukų, lipdukų), pažymėtos politinės partijos, visuomeninio rinkimų komiteto, kandidatų sąrašo, kandidato ar asmens, numatomo kelti ar numatančio išsikelti kandidatu, simbolika, neatlygintinis platinimas.
Respublikos Prezidento, rinkimų į Europos Parlamentą ir savivaldybių tarybų rinkimų metu rinkėjų papirkimu taip pat nelaikoma mažareikšmių daiktų (kurių kaina yra iki 1,45 euro), pažymėtų politinės partijos, visuomeninio rinkimų komiteto, kandidatų sąrašo, kandidato ar asmens, numatomo kelti ar numatančio išsikelti kandidatu, simbolika, deklaruotų VRK jos nustatyta tvarka ir skirtų politinei partijai, visuomeniniam rinkimų komitetui, kandidatų sąrašui, kandidatui ar asmeniui, numatomam kelti ar numatančiam išsikelti kandidatu, propaguoti, gaminimas arba neatlygintinas platinimas.
II SKYRIUS
ASMENŲ SKUNDŲ PATEIKIMAS, PRIĖMIMAS IR REGISTRAVIMAS
6. Tyrimas dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų gali būti pradedamas šiais pagrindais:
7. Asmenų skundai dėl Aprašo 4 punkte nurodytų pažeidimų atitinkamai Komisijai pateikiami raštu (asmeniui ar jo atstovui atvykus į Komisiją su parengtu skundu, surašius juos vietoje arba atsiuntus paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis), taip pat gali būti pateikiami žodžiu (telefonu arba asmeniui ar jo atstovui atvykus į Komisiją).
8. Asmens skundas, pateiktas elektroninių ryšių priemonėmis, prilyginamas rašytiniam skundui. Elektroninių ryšių priemonėmis pateiktas skundas turi būti sudarytas taip, kad Komisija galėtų atpažinti elektroninio dokumento formatą, atidaryti jį, perskaityti dokumento turinį, nustatyti skundą pateikusį asmenį.
9. Raštu pateikiami skundai turi būti parašyti įskaitomai valstybine lietuvių kalba, juose turi būti nurodytas asmens vardas ir pavardė (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimas ir juridinio asmens kodas (jeigu pareiškėjas yra juridinis asmuo), adresas bei kiti kontaktiniai duomenys (telefono numeris, el. pašto adresas) ryšiui palaikyti. Prie skundo turi būti pridedami turimi įrodymai, dokumentai ar jų aprašymas.
10. Atstovaujamojo asmens vardu į Komisiją kreipdamasis asmens atstovas savo skunde turi nurodyti savo vardą ir pavardę, adresą arba kitus aktualius kontaktinius duomenis ryšiui palaikyti, taip pat atstovaujamojo asmens vardą ir pavardę (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimą ir juridinio asmens kodą (jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu) ir pateikti atstovavimą patvirtinantį dokumentą ar jo kopiją, jeigu dokumentai pateikiami el. paštu.
11. Kai rašytinis skundas pateikiamas asmeniui atvykus į Komisiją, asmeniui pageidaujant jam įteikiama gavimo spaudu ar užrašu pažymėta skundo kopija. Žymoje turi būti nurodyta Komisijos, priėmusios skundą, pavadinimas, skundo priėmimo data ir priėmusio Komisijos nario (darbuotojo pareigos, vardas ir pavardė) vardas, pavardė ir asmens parašas. Kai skundas gaunamas paštu (arba elektroninių ryšių priemonėmis), asmens išreikštu pageidavimu (paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis) per 3 (tris) darbo dienas nuo skundo gavimo Komisijoje dienos išsiunčiama gavimo spaudu ar užrašu pažymėta skundo kopija arba registracijos kortelė, kurioje nurodomas Komisijos, priėmusios skundą, pavadinimas, skundo priėmimo data ir registracijos numeris, skundą priėmusio Komisijos nario vardas, pavardė (darbuotojo vardas, pavardė, pareigos), prireikus kita informacija.
12. Žodžiu teikiamą asmenų informaciją dėl rinkėjų galimo papirkimo, Komisijos narys fiksuoja surašydamas pranešimus, kuriuos turi perduoti Komisijos pirmininkui registruoti ne vėliau kaip kitą darbo dieną po tokios žodinės informacijos gavimo. Komisijos narys, priimdamas iš asmens žodžiu teikiamą skundą dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų, asmenį informuoja, kad, Komisijai prireikus, asmeniui per nurodytą terminą gali būti sudaroma galimybė atvykti į Komisiją ir išdėstyti teikiamą informaciją raštu arba pateikti papildomą informaciją ir kitus reikalingus duomenis raštu, tai yra atsiųsti paštu, el. paštu.
13. Komisijoje gauti skundai, kitu būdu gauta ar nustatyta informacija apie rinkėjų galimą papirkimą nedelsiant pateikiama Komisijos pirmininkui, kuris visą gautą informaciją užregistruoja nustatytos formos registracijos kortelėje ir ne vėliau kaip kitą dieną perduoda Komisijos sudarytai galimų papirkimo atvejų tyrimo grupei.
14. Asmeniui pateikus skundą apie rinkėjų galimą papirkimo atvejį VRK, kai jau yra sudarytos Komisijos, ne vėliau kaip per 5 (penkias) darbo dienas nuo skundo gavimo ir užregistravimo VRK dienos persiunčia šį skundą tirti ir dėl jo spręsti atitinkamai Komisijai, taip pat apie tai praneša asmeniui, paaiškindama jo skundo persiuntimo nurodytai Komisijai priežastis.
III SKYRIUS
ASMENŲ SKUNDŲ TYRIMAS IR NAGRINĖJIMAS
16. Skundams dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo Komisija sprendimu sudaro nuolatinę tyrimo grupę iš 3 (trijų) Komisijos narių, pasiūlytų į Komisiją Lietuvos Respublikos teisingumo ministro, Lietuvos teisininkų draugijos ir savivaldybės administracijos direktoriaus, iš kurių vieną Komisija paskiria tyrimo grupės vadovu.
17. Tyrimo grupės darbą organizuoja ir jam vadovauja tyrimo grupės vadovas, o kai jo nėra, – kitas jo įgaliotas tyrimo grupės narys. Tyrimo grupės vadovas taip pat šaukia tyrimo grupės pasitarimus, posėdžius ir jiems vadovauja.
18. Tyrimo grupės posėdis laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip 2 (du) tyrimo grupės nariai. Tyrimo grupės sprendimai priimami balsų dauguma arba bendru sutarimu ir įforminami Tyrimo grupės išvadoje. Kai bendro sutarimo nėra, sprendimas laikomas priimtu, jeigu už jį balsuoja dauguma posėdyje dalyvavusių tyrimo grupės narių. Jeigu tyrimo grupės posėdyje dalyvauja 2 (du) šios grupės nariai ir balsai dėl sprendimo priėmimo pasiskirsto (pasidalija) po lygiai, lemia tyrimo grupės vadovo balsas.
19. Jeigu dėl laikinojo nedarbingumo, komandiruotės ar dėl kitų svarbių priežasčių tyrimo grupės veikloje vienas iš tyrimo grupės narių dalyvauti negali, tyrimo grupės veikloje su balso teise gali dalyvauti Komisijos pirmininkas arba Komisijos sprendimu paskirtas kitas Komisijos narys.
20. Tyrimo grupės nariai, gavę iš Komisijos pirmininko užregistruotą skundą arba kitais būdais nustatytą ar gautą informaciją dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejų, ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas priima vieną iš šių sprendimų:
20.2. pridėti gautą (papildomą) informaciją prie jau atliekamo tyrimo dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu;
21. Tyrimo grupė sprendimą pradėti tyrimą dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejo priima įvertinusi gauto skundo pagrįstumą, kai:
21.1. pateikta ar kitais būdais nustatyta informacija dėl rinkėjų galimų papirkimo atvejų yra konkreti ir pagrįsta tai patvirtinančiais įrodymais;
22. Tyrimo grupė gali priimti sprendimą nepradėti tyrimo, o pradėtą sustabdyti ar nutraukti šiais atvejais:
22.1. jeigu tyrimui atlikti pirminės informacijos nepakanka ir būtina papildoma informacija, kurią gali pateikti skundą pateikęs asmuo, o tyrimo grupė tokių duomenų pati gauti negali ar reikalingų duomenų neturi valstybės valdžios ir valdymo institucijos, valstybės ir savivaldybių įmonės, įstaigos ar organizacijos, per 5 (penkias) darbo dienas nuo skundo užregistravimo ji kreipiasi į asmenį raštu, prašydama pateikti papildomą informaciją, ir praneša, kad skundo tyrimas stabdomas, iki bus pateikta papildoma būtina informacija. Kai per nustatytą terminą papildoma informacija negaunama, asmuo atsisako patikslinti, paaiškinti ar suteikti duomenis arba vengia atvykti į Komisiją ir duoti paaiškinimus, tyrimas dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejo gali būti nutraukiamas;
22.2. jeigu po papildomos informacijos pateikimo ir duomenų patikslinimo tampa akivaizdu, kad skunde apie galimai padarytą papirkimą nurodyti faktai yra akivaizdžiai neteisingi, Komisija gali atsisakyti pradėti tyrimą;
22.3. nenagrinėjami anoniminiai skundai, kurie yra nepagrįsti, neįskaitomi ir nesuprantamo turinio ir kuriuose nenurodyti konkretūs faktai, leidžiantys nustatyti rinkėjų galimo papirkimo pagrindą, arba jeigu tokiame skunde nurodoma asmens kontaktinė informacija, su juo bandoma susisiekti ir prašoma ištaisyti skundo trūkumus, tačiau asmuo vengia ištaisyti Komisijos nurodytus trūkumus;
22.4. kai tyrimas tuo pačiu klausimu dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejo jau buvo atliktas, išnagrinėtas priimant atitinkamą sprendimą ir įvertintas arba jeigu paaiškėja, kad, pradėjus tyrimą, skundą tuo pačiu klausimu pradėjo nagrinėti ir teismas arba tuo pačiu klausimu sprendimą jau yra priėmęs teismas, skundas pakartotinai nenagrinėjamas, jeigu nenurodomos naujos aplinkybės, sudarančios skundo pagrindą, ar nepateikiami papildomi argumentai, leidžiantys abejoti ankstesnio sprendimo pagrįstumu;
22.5. jeigu nustatoma, kad skundas grindžiamas akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais faktais, klaidinga informacija arba skundo turinys nekonkretus, nesuprantamas ir dėl to tyrimo grupės nariai negali skundo išnagrinėti;
22.6. jeigu skundo tyrimo metu paaiškėja, kad galimai padarytas pažeidimas turi nusikalstamos veikos požymių, tyrimo procedūra sustabdoma ir tyrimo medžiaga perduodama tirti kompetentingai institucijai;
22.7. kai paaiškėja, kad dėl skunde nurodyto rinkėjų galimo papirkimo atvejo (skundo dalyko) yra priimtas procesinis sprendimas iškelti baudžiamąją bylą;
23. Kai skundas nenagrinėjamas, atliekamas tyrimas sustabdomas arba nutraukiamas, jeigu buvo nurodytas asmens pateikusio skundą adresas (el. pašto adresas, kiti kontaktiniai duomenys), Komisija per 5 (penkias) darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dėl skundo nenagrinėjimo, tyrimo sustabdymo ar nutraukimo apie tai praneša asmeniui raštu.
24. Asmenų skundai, priskirti atitinkamų Komisijų kompetencijai, turi būti išnagrinėti per 14 (keturiolika) darbo dienų nuo jų gavimo Komisijoje dienos. Išskirtiniais atvejais, jeigu skundo nagrinėjimas yra sudėtingas arba didelės apimties, susijęs su faktinių duomenų patikrinimu, papildomų įrodymų gavimu ir surinkimu ar kitomis organizacinėmis priemonėmis arba yra kitų objektyvių priežasčių, dėl kurių tyrimas gali užsitęsti ilgiau, Komisija turi teisę šį terminą pratęsti. Skundo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas ne daugiau kaip 10 (dešimt) darbo dienų.
25. Atsakymas skundą pateikusiam asmeniui dėl išnagrinėto rinkėjų galimo papirkimo atvejo įteikiamas arba nusiunčiamas ne vėliau kaip per 14 (keturiolika) darbo dienų nuo skundo gavimo Komisijoje dienos. Jeigu skundas negali būti išnagrinėtas per Aprašo 24 punkte nurodytą terminą arba tyrimo terminas dėl svarbių ir pagrįstų aplinkybių pratęsiamas, galimą papirkimo atvejį nagrinėjanti tyrimo grupė apie tai praneša skundą pateikusiam asmeniui, nurodydama vėlavimo pateikti atsakymą dėl tyrimo rezultatų priežastį ir terminą, iki kada skundas bus išnagrinėtas ir pateiktas atsakymas. Jeigu terminas skundui išnagrinėti pratęsiamas, skundą pateikusiam asmeniui apie išnagrinėtą skundą pranešama ne vėliau kaip kitą darbo dieną po skundo išnagrinėjimo.
26. Jeigu skundo nagrinėjimo metu asmuo pateiktą informaciją dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejo patikslina (papildo), pašalina nustatytus trūkumus arba pateikia iš esmės naujus argumentus ar faktines aplinkybes, skundo nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo patikslinto (papildyto) skundo, pašalintų nustatytų trūkumų arba pateiktų iš esmės naujų argumentų ar faktinių aplinkybių gavimo Komisijoje dienos. Tokiu atveju tyrimo grupės nariai, nagrinėjantys asmens skundą, parengia raštą, kuriame nurodo, kada numatoma pateikti asmeniui atsakymą.
27. Nagrinėjant asmenų skundus, teisės aktų nustatyta tvarka turi būti užtikrintas asmens, pateikusio informaciją dėl galimo rinkėjų papirkimo atvejo ir skundžiamo asmens duomenų konfidencialumas, taip pat turi būti laikomasi asmens duomenų teisinę apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Tyrimo grupės nariai privalo laikyti paslaptyje duomenis ar informaciją, kuriuos jie sužino atlikdami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar informacija sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybinę arba kitą įstatymų saugomą paslaptį, nenaudoti šių duomenų ar informacijos savo ar kitų asmenų naudai, iki tyrimo pabaigos ir jam pasibaigus neviešinti jokios informacijos apie atliekamo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusių asmenų, turimos medžiagos, duomenų.
28. Tyrimo grupė, priėmusi sprendimą pradėti tyrimą dėl galimo papirkimo atvejo, turi teisę:
28.1. kreiptis į visas valstybės valdžios ir valdymo institucijas, valstybės ir savivaldybių įmonių (taip pat ir jų kontroliuojamų), įstaigų ar organizacijų vadovus bei darbuotojus ir prašyti pateikti turimus duomenis tyrimo grupės nagrinėjamais klausimais, taip pat valstybės institucijų, įmonių, įstaigų ar organizacijų turimą medžiagą, dokumentus, teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų kopijas;
28.2. nuvykti į įvykio vietą, dalyvauti rinkimams (referendumui) skirtuose viešuose renginiuose ir fiksuoti pastebėtus pažeidimus, apklausti su tiriamu galimu pažeidimu susijusius asmenis;
28.3. paaiškinti, kokius dokumentus ar įrodymus, kokiu būdu ir kam reikėtų pateikti arba patikslinti, kad skundas būtų išnagrinėtas. Prireikus tyrimo grupės nariai turi teisę prašyti asmenį, pateikusį informaciją dėl galimo rinkėjų papirkimo atvejo, per nustatytą terminą pateikti papildomą informaciją ir (ar) dokumentus, kitus įrodymus, galinčius turėti įtakos išsamiam skundo išnagrinėjimui;
29. Tyrimo grupė, atlikusi tyrimą ir įsitikinusi, kad tiriant galimą pažeidimą surinkta pakankamai duomenų ir įrodymų, kuriais pagrindžiamas pažeidimas, arba remdamasi surinktais duomenimis, faktais ir įrodymais nustačiusi, kad pažeidimo nėra, surašo tyrimo išvadą (2 priedas), kurią turi pasirašyti visi tyrimo grupės nariai. Tyrimo grupės narys, nesutinkantis su tyrimo grupės išvada, turi teisę raštu pareikšti atskirąją nuomonę, kuri yra sudedamoji tyrimo išvados dalis.
30. Tyrimo išvados turi būti pagrįstos įrodymais. Įrodymai vertinami išsamiai ir nešališkai, išnagrinėjus visas su pažeidimu susijusias aplinkybes, turinčias reikšmės tinkamam pažeidimo nustatymui arba pripažinimui, kad pažeidimo nėra. Tyrimo išvada su joje pateikiamu teisiniu vertinimu dėl papirkimo atvejo ir siūlomu priimti sprendimu turi būti per 1 (vieną) darbo dieną pateikiama Komisijos pirmininkui.
31. Komisijos pirmininkas, gavęs tyrimo grupės pasirašytą išvadą dėl atlikto tyrimo, įtraukia ją į artimiausio Komisijos posėdžio darbotvarkę sprendimui tuo klausimu priimti, prieš tai pranešęs visiems suinteresuotiems asmenims apie galimybę dalyvauti posėdyje. Jeigu iki posėdžio likus 1 (vienai) darbo dienai atsakymas iš suinteresuotų asmenų negaunamas arba jie atsisako dalyvauti Komisijos posėdyje, kuriame bus nagrinėjamas rinkėjų galimas papirkimo atvejis, tyrimo grupės išvada nagrinėjama ir atitinkamas Komisijos sprendimas priimamas jiems nedalyvaujant.
32. Paskelbtoje Komisijos posėdžio darbotvarkėje klausimas dėl galimo rinkėjų papirkimo atvejo atlikto tyrimo turi būti įrašytas atskiru punktu, nurodant asmens (asmenų), galimai papirkusio (papirkusių) rinkėjus, vardas (vardai), pavardė (pavardės).
33. Komisija, išnagrinėjusi tyrimo grupės pateiktą tyrimo išvadą ir kitų suinteresuotų asmenų paaiškinimus, gali priimti tokius sprendimus:
34. Komisijos pirmininkas ne vėliau kaip per 1 (vieną) darbo dieną nuo sprendimo priėmimo VRK el. paštu pateikia Komisijos sprendimą, tyrimo išvadą ir informacijos apie rinkėjų galimą papirkimo atvejį registracijos kortelę.
35. Komisijos pirmininkas atsako už tyrimo grupės išvadų įgyvendinimą ir sprendimo priėmimo terminų kontrolę, atsakymų parengimą ir Komisijos priimtų sprendimų išsiuntimą suinteresuotiems asmenims.
37. Jeigu Komisijos sprendimas neskundžiamas, VRK ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas nuo Komisijos sprendimo priėmimo šį sprendimą kartu su tyrimo išvada (išskyrus joje esamus neskelbiamus duomenis ar informaciją, kurie yra valstybės, komercinė, banko, tarnybinė, privataus gyvenimo ar kita įstatymų saugoma paslaptis) ir su nustatytą pažeidimą padariusio kandidato pasižadėjimu laikytis draudimo papirkti rinkėjus nustatyta tvarka paskelbia VRK interneto svetainėje. Už šiame punkte nurodytus VRK veiksmus atsako VRK sekretoriatas.
38. VRK, gavusi skundą dėl Komisijos sprendimo dėl rinkėjų galimo papirkimo atvejo, ne vėliau kaip per 5 (penkias) darbo dienas nuo Komisijos sprendimo priėmimo išnagrinėja Komisijos pateiktą medžiagą ir tyrimo grupės išvadą. Vertinamos Komisijos nustatytos aplinkybės, tikrinama materialinių ir procedūrinių teisės normų taikymas. Šiuos VRK veiksmus organizuoja VRK pirmininko pavaduotojas.
39. VRK turi teisę bet kuriuo metu svarstyti klausimą dėl nustatyto rinkėjų papirkimo atvejo pripažinimo pažeidimu ir taikyti atitinkamas Rinkimų įstatymų ar Referendumo įstatymo ar kitų įstatymų nustatytas sankcijas.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
42. Aprašo privalo laikytis visi Komisijų nariai, valstybės tarnautojai, kuriems pavedama nagrinėti skundus, taip pat darbuotojai, kuriems pagal atskirą Komisijos pirmininko užduotį pavedama dalyvauti nagrinėjant skundą dėl galimo papirkimo atvejo ar renkant skundo tyrimui būtiną medžiagą, atlikti kitas Apraše išvardytas skundo tyrimo procedūras.
Rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo
ir vertinimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Informacijos apie rinkėjų galimo papirkimo atvejo registracijos kortelės forma)
INFORMACIJOS APIE RINKĖJŲ GALIMO PAPIRKIMO ATVEJO REGISTRACIJOS KORTELĖ NR.
(data)
(vieta)
________________________________________________________________________________ Komisijos pavadinimas
________________________________________________________________________________ Informacijos apie rinkėjų galimo papirkimo atvejį gavimo Komisijoje data, eilės numeris.
________________________________________________________________________________Informacijos apie rinkėjų galimą papirkimo atvejį pranešėjas arba šaltinis.
________________________________________________________________________________ Tyrimo grupės vadovo parašas ir data.
________________________________________________________________________________ Tyrimo grupės sprendimas pradėti tyrimą arba nepradėti tyrimo. Tyrimo grupės vadovo parašas.
________________________________________________________________________________Tyrimas pratęstas iki (nurodyti datą, kuri turi būti ne vėlesnė kaip 24 (dvidešimt keturios) dienos nuo informacijos apie galimą papirkimo atvejį gavimo Komisijoje) (Komisijos pirmininko parašas).
________________________________________________________________________________Tyrimo išvada parengta, pasirašyta tyrimo grupės narių ir perduota Komisijos pirmininkui (ne vėliau kaip per 14 (keturiolika) darbo dienų nuo informacijos apie galimą papirkimo atvejį gavimo Komisijoje, pratęsimo atveju – ne vėliau kaip per 24 (dvidešimt keturias) darbo dienas nuo informacijos apie galimą papirkimo atvejį gavimo Komisijoje) (tyrimo grupės vadovo ir Komisijos pirmininko parašai).
________________________________________________________________________________Komisijos sprendimas (pripažinta arba nepripažinta papirkimu).
________________________________________________________________________________ Komisijos sprendimo, tyrimo išvados ir informacijos apie rinkėjų galimą papirkimo atvejį registracijos kortelės perdavimo Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai data, Komisijos pirmininko parašas.
__________________
Rinkėjų galimų papirkimo atvejų tyrimo
ir vertinimo tvarkos aprašo
2 priedas
(Komisijos sudarytos tyrimo grupės išvados forma)
KOMISIJOS SUDARYTOS TYRIMO GRUPĖS IŠVADA
________________________________
(Komisijos pavadinimas)
2017 m. _____________ d. sprendimo Nr. __
priedas
_________________________________KOMISIJOS SUDARYTOS TYRIMO GRUPĖS IŠVADA
Dėl ____________________________________________________
(asmens vardas ir pavardė)
galimo ______________________________________________straipsnio nuostatų pažeidimo
(data)
(vieta)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________Nurodyti tyrimo pagrindą (kaip, kada, iš ko gauta informacija apie rinkėjų galimą papirkimo atvejį). Atskleisti informacijos turinį.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________Nurodyti, kada prasidėjo politinė rinkimų (referendumo) kampanija, kieno naudai buvo atliekami galimo rinkėjų papirkimo veiksmai, ar galimą rinkėjų papirkimą įvykdė numatomas kelti kandidatu asmuo, ar numatantis išsikelti kandidatu asmuo, kandidatas. Nurodyti, kuo grindžiama ši informacija.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________Kas atliko galimo rinkėjų papirkimo atvejo tyrimą (nurodyti tyrimo grupės sudarymo datą, narius).
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ Aprašomos faktinės aplinkybės, nurodytos pirminėje informacijoje (nurodant datas, laiką, vietas ir pan.).
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________Nurodyti, kada ir kokius veiksmus atliko tyrimo grupė siekdama gauti informaciją, patvirtinančią arba paneigiančią galimą rinkėjų papirkimo atvejį ir aplinkybes.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ Nurodyti, kokia informacija, paaiškinimai buvo gauti tyrimo grupei atliekant galimo rinkėjų papirkimo fakto ir aplinkybių tyrimą, ar ši informacija patvirtina (paneigia) pirminę informaciją.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________Surašoma išvada, ar nagrinėjamu atveju buvo pažeistos Rinkimų įstatymų ir (ar) Referendumo įstatymo nuostatos.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ Surašomi tyrimo grupės siūlymai (pritarti tyrimo grupės parengtam išvadų projektui ir, nustačius papirkimo atvejį, Rinkimų įstatymų ir (ar) Referendumo įstatymo nustatyta tvarka internete paskelbti šią išvadą kartu su kandidato pasižadėjimu laikytis draudimo papirkti rinkėjus).
Tyrimo grupės nariai
_______________________
_______________________
_______________________