LIETUVOS MOKSLO TARYBOS PIRMININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS MOKSLO TARYBOS EKSPERTŲ IR JŲ VEIKLOS BENDRŲJŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 13 d. Nr. V-550

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos mokslo tarybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 375 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos nuostatų patvirtinimo“, 19.13 papunkčiu:

1T v i r t i n u  pridedamas Lietuvos mokslo tarybos ekspertų ir jų veiklos bendrąsias taisykles (toliau – Taisyklės).

2. P a v e d u Lietuvos mokslo tarybos Komunikacijos ir veiklos organizavimo skyriui parengti Taisyklių 6 punkte nurodytą Ekspertų duomenų bazės administravimo tvarkos aprašą iki 2023 m. gruodžio 31 d.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Tarybos pirmininko 2018 m. sausio 29 d. įsakymą Nr. V - 42 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos ekspertų ir jų veiklos bendrųjų taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais.

 

 

 

Pirmininkas                                                                                                       Gintaras Valinčius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos mokslo tarybos pirmininko

2023 m. spalio 13 d. įsakymu

Nr. V-550

 

LIETUVOS MOKSLO TARYBOS EKSPERTŲ IR JŲ VEIKLOS BENDROSIOS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos mokslo tarybos ekspertų ir jų veiklos bendrosios taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato reikalavimus Lietuvos mokslo tarybos (toliau – Taryba) ekspertams, jų atrankos ir veiklos bendruosius principus, taip pat apmokėjimo už ekspertinį darbą nuostatas.

2. Taryba, įgyvendindama Lietuvos mokslo tarybos nuostatuose nustatytus tikslus ir nurodytas funkcijas, konkursiniams ir nekonkursiniams objektams įvertinti – ekspertiniam darbui atlikti – pasitelkia ekspertus.

3. Taisyklėse vartojamos šios sąvokos:

3.1ekspertas – tai asmuo, turintis vertinimui būtinų žinių ir kompetencijos vertinamo objekto srityje;

3.2ekspertinis darbas – tai aukštą profesinę kvalifikaciją ir (arba) mokslinę kompetenciją turinčių asmenų atliekama mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (toliau – MTEP) veikla, kurios tikslas – suteikti naujų, išsamių žinių apie vertinamąjį objektą, kurių reikia sprendimus priimantiems valdymo organams motyvuotiems sprendimams priimti ar argumentuotiems siūlymams dėl mokslo ir inovacijų politikos išorės institucijoms teikti;

3.3konkursinis vertinamasis objektas – MTEP konkursinio finansavimo srities objektas (paprastai – Tarybos administruojamos programos ar priemonės konkursui pateikto projekto paraiška ar konkursą laimėjusio ir finansuoto projekto ataskaita);

3.4nekonkursinis vertinamasis objektas – objektas, kuris nepriskiriamas konkursinio finansavimo sričiai (pvz., mokslo (meno) veiklos rezultatų, paraiškos doktorantūros teisei įgyti, programos ar priemonės poveikio vertinimo analizės (apžvalgos), narystės tarptautinėje mokslinių tyrimų infrastruktūroje plano projekto vertinimas).

4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme ir Tarybos pirmininko 2019 m. balandžio 4 d. įsakymu Nr. V-176 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos mokslo ir sklaidos projektų konkursinio finansavimo bendrųjų taisyklių patvirtinimo“ patvirtintose Lietuvos mokslo tarybos mokslo ir sklaidos projektų konkursinio finansavimo bendrosiose taisyklėse (toliau – Bendrosios taisyklės) vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

REGISTRACIJA EKSPERTŲ DUOMENŲ BAZĖJE

 

5. Asmuo, kuris gali būti kviečiamas ekspertiniam darbui Taryboje atlikti, turi būti savo iniciatyva užsiregistravęs Tarybos ekspertų duomenų bazėje (toliau – EDB) arba Tarybos kvietimu el. paštu išreiškęs sutikimą būti užregistruotas EDB.

6. EDB kaupiami ir tvarkomi Tarybos ekspertų asmens duomenys, kontaktinė bei kita informacija.

7. EDB administravimo tvarka, su ja susijusios Tarybos administracijos, ekspertų komitetų funkcijos, taip pat ekspertų ir asmenų, siekiančių ar pakviestų jais tapti, informavimo, jų duomenų atnaujinimo tvarka ir kita nustatoma Tarybos pirmininko patvirtintame Ekspertų duomenų bazės administravimo tvarkos apraše.

 

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI TARYBOS EKSPERTAMS

 

8. Tarybos mokslo ekspertas turi būti įgijęs mokslo daktaro laipsnį ir paskelbęs reikšmingų recenzuotų publikacijų; privalumu laikoma ekspertinio darbo, tarptautinių arba Tarybos administruojamų programų ar priemonių projektų vykdymo (dalyvavimo arba vadovavimo), tarptautinio mokslinio darbo, tyrėjų rengimo ir mokslinės veiklos rezultatų sklaidos patirtis.

9. Tarybos meno ekspertas turi atitikti bent vieną iš šių reikalavimų:

9.1. būti pripažintas menininkas – kūrėjas arba meno kūrinių atlikėjas, sukūręs arba atlikęs meno (kultūros) kūrinių, kurie yra pelnę Lietuvos ir (arba) užsienio visuomenės ir meno specialistų pripažinimą: yra įvertinti prestižinėmis tarptautinėmis arba nacionalinėmis premijomis arba kitais aukštais apdovanojimais; arba (ir) būti išugdęs pripažintų menininkų;

9.2. turėti meno arba mokslo daktaro laipsnį ir meninės (kūrybinės) veiklos vykdymo, menininkų rengimo ir (arba) meno sklaidos patirties.

10. Tarybos ekspertu praktiku gali būti asmuo, turintis kompetencijų, reikalingų vertinamiesiems objektams kokybiškai įvertinti. Tokiam ekspertui praktikui taikomas bent vienas iš šių reikalavimų:

10.1. turėti darbo patirties įmonėje ar įstaigoje, vykdančioje MTEP ir (arba) inovacinės veiklos darbus;

10.2. turėti vadybinio darbo patirties mokslo ir studijų institucijoje;

10.3. turėti viešojo administravimo patirties su mokslu ar studijomis susijusioje srityje;

10.4. turėti vadybinio darbo patirties mokslo (meno) veiklos organizavimo, tarptautinio mokslinio bendradarbiavimo srityje.

 

IV SKYRIUS

EKSPERTŲ ATRANKOS PRINCIPAI

 

11. Atrenkant ekspertus ir sudarant ekspertų komisiją (skiriant pavienį ekspertą):

11.1. nustatoma, kokių ekspertinių kompetencijų reikia, kad vertinamasis objektas būtų įvertintas kokybiškai;

11.2. atsižvelgiama į tai, ar Tarybos ekspertas turi gretimų kompetencijų, kurios tiesiogiai nėra susijusios su vertinamuoju objektu ir jam įvertinti skirta užduotimi, bet gali būti naudingos atliekant ekspertinį darbą;

11.3. siekiama, kad ekspertinis darbas nesukeltų interesų konflikto – įvertinamos Tarybai žinomos aplinkybės, nurodytos Tarybos eksperto pasižadėjime (forma – Taisyklių priedas);

11.4. atsižvelgiama į tai, ar Tarybos ekspertui nėra taikomi apribojimai vertinti Tarybos administruojamų programų ar priemonių vertinamuosius objektus dėl aplinkybių, nurodytų Tarybos pirmininko patvirtintame galimo interesų konflikto vengimo apraše ar Bendrosiose taisyklėse;

11.5. vertinti nekviečiamas Tarybos ekspertas, kuriam taikomi Bendrosiose taisyklėse nurodyti apribojimai teikti paraiškas dėl akademinės etikos pažeidimų, taip pat dėl nutraukto ar pripažinto neįgyvendintu projekto, kuriam šis asmuo vadovavo.

12. Tarybos pirmininko patvirtintuose Tarybos administruojamų programų ar priemonių įgyvendinimą ar ekspertinio vertinimo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose gali būti nustatyti papildomi ekspertų komisijos sudarymo (pavienio eksperto skyrimo) principai, taip pat gali būti numatyta, kad ekspertiniam darbui atlikti į komisiją (grupę) gali būti įtraukti ir Lietuvos viešojo administravimo institucijų deleguoti asmenys.

13. Ekspertų komisijas sudaro (tvirtina) ir pavienius ekspertus skiria Tarybos pirmininkas, nurodydamas ekspertinę užduotį, kurią pavedama atlikti.

14. Siūlymus Tarybos pirmininkui dėl ekspertų komisijų narių (pavienių ekspertų) teikia Tarybos ekspertų komitetai pagal kompetenciją, taip pat – Tarybos pirmininko pavedimu – Tarybos administracija.

15. Vertinant tarpdalykinių projektų paraiškas, tokių projektų ataskaitas ar kita, Tarybos pirmininkas ekspertų komisijos vadovo prašymu arba Tarybos ekspertų komiteto siūlymu konkrečiam vertinamajam objektui įvertinti gali paskirti papildomą ekspertą (papildomų ekspertų).

 

V SKYRIUS

EKSPERTO VEIKLOS PRINCIPAI

 

16. Tarybos ekspertas, atlikdamas Tarybos pavestą ekspertinę užduotį, turi vadovautis šiais pagrindiniais principais:

16.1. profesionalumo – vertinti savo ir susijusių mokslo (meno) interesų krypčių (veiklos sričių) vertinamuosius objektus labai atsakingai, atsižvelgdamas į naujausius šių krypčių pasiekimus; privalo nešališkai įvertinti vykdytojų grupės kompetenciją ir patirtį, objektyviai nustatyti vertinamojo objekto vertę;

16.2. nešališkumo – reikšdamas nuomonę ar siūlydamas sprendimą, turi vadovautis objektyviais kriterijais, vengti asmeniškumų, išankstinių su vertinamuoju objektu ir (ar) pareiškėju susijusių nuostatų (ir teigiamų, ir neigiamų);

16.3konfidencialumo – visa su ekspertiniu vertinimu susijusi informacija (medžiaga) gali būti naudojama tik vertinimo ir jo tobulinimo tikslams; negali būti atskleidžiami vertinamieji objektai, ekspertų komisijos sudėtis, jos narių nuomonės, pareikštos priimant ekspertinio vertinimo sprendimus, taip pat dalis ar visi vertinimo rezultatai;

16.4. sąžiningumo – vadovautis sąžine, jausti atsakomybę už paskirtą darbą, siekti teisingumo; garbingai elgtis vertinamųjų asmenų ir ekspertų komisijos narių bei kitų kolegų atžvilgiu;

16.5. skaidrumo – vadovautis iš anksto viešai paskelbtais galiojančiais teisės aktais, vertinimą atlikti pagal nustatytas procedūras; siekti, kad atliktu vertinimu būtų pasitikima; pateikti aiškias ir pagrįstas išvadas dėl vertinamojo objekto;

16.6. lygybės – ekspertiniam vertinimui negali turėti įtakos pareiškėjų lytis, rasė, tautybė, kalba, kilmė, socialinė padėtis, tikėjimas, įsitikinimai ar pažiūros, amžius, lytinė orientacija, negalia, etninė priklausomybė, religija, jeigu ekspertui tai yra žinoma.

17. Ekspertas negali atstovauti mokslo ir studijų institucijų ar verslo interesams, sureikšminti ar sumenkinti kurios nors mokslo srities ar krypties pasiekimų ir svarbos, turi vadovautis savo kompetencija, pavestą darbą privalo atlikti korektiškai ir laiku, gerbti ir saugoti vertinamojo objekto autorių teises ir intelektinę nuosavybę.

18. Vadovaujantis Taisyklių 16 punkte išvardytais principais, santykiai ekspertų komisijoje turi būti grindžiami geranoriškumu, pagarba, kolegiškumu, pakantumu kito nuomonei.

19. Ekspertų komisijos vadovas užtikrina, kad ekspertų komisijoje būtų laikomasi aukščiau išvardytų ekspertų veiklos principų. Pavienis ekspertas laikosi aukščiau išvardytų ekspertų veiklos principų tiek, kiek jie taikomi asmeniui.

20. Prieš pradėdamas ekspertinį darbą Taryboje, ekspertas turi būti pasirašęs pasižadėjimą (forma – Taisyklių priede).

 

VI SKYRIUS

APMOKĖJIMAS UŽ EKSPERTINĮ DARBĄ

 

21. Eksperto darbas apmokamas Tarybos nuostatų nustatyta tvarka; atlygis už darbą nustatomas vadovaujantis Tarybos pirmininko patvirtintu ekspertų apmokėjimo tvarkos aprašu.

22. Lietuvos viešojo administravimo institucijų deleguotiems asmenims (Taisyklių 12 punktas), darbo santykiais susaistytiems su juos delegavusiomis Lietuvos viešojo administravimo institucijomis, atlygis už darbą nemokamas, jei kiti teisės aktai nenustato kitaip.

 

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Tarybos EDB registruotas asmuo gali būti siūlomas ekspertiniam vertinimui atlikti kitose institucijose šių institucijų prašymu: asmuo, teikdamas (sutikęs teikti) duomenis EDB, gali pareikšti sutikimą būti pasiūlytas ekspertu kitoms institucijoms be atskiro kreipimosi į jį. Duotą sutikimą asmuo gali bet kada atšaukti.

24. Taryba kiekvienų metų pirmąjį ketvirtį svetainėje www.lmt.lt skelbia Tarybos ekspertų, atlikusių ekspertinį vertinimą per praėjusių kalendorinių metų laikotarpį, t. y., baigusių ekspertinį vertinimą ne anksčiau kaip pirmą šio laikotarpio dieną ir ne vėliau kaip paskutinę šio laikotarpio dieną, sąrašą. Sąraše pažymima, jei ekspertas atliko tik nekonkursinių vertinamųjų objektų vertinimą. Papildomai Taryba gali skelbti ekspertų sąrašą kitomis sąlygomis, negu nustatyta šiame punkte, jeigu tai numato kiti teisės aktai.

25. Tarybos ekspertas, nesilaikęs Taisyklėse išvardytų ekspertų veiklos principų ar nepranešęs apie interesų konfliktą ir tuo pažeidęs pasirašytą pasižadėjimą (Taisyklių 20 punktas), Tarybos pirmininko sprendimu išbraukiamas iš Tarybos ekspertų ir negali vėl juo tapti vienerius metus nuo sprendimo priėmimo dienos.

26. Tarybos ekspertas, įsiteisėjusiais Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus (toliau – Kontrolierius) sprendimais ar dėl Kontrolieriaus sprendimo priimtais ir įsiteisėjusiais teismo sprendimais pripažintas pažeidęs akademinę etiką, jei pažeidimas atitinka Kontrolieriaus 2020 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. V-38 „Dėl Rekomendacijų mokslo ir studijų institucijoms dėl akademinės etikos kodeksų rengimo, priėmimo ir įgyvendinimo patvirtinimo“ patvirtintų Rekomendacijų mokslo ir studijų institucijoms dėl akademinės etikos kodeksų rengimo, priėmimo ir įgyvendinimo 17 punkte nurodytas grubiausias akademinės etikos principus pažeidžiančias elgesio formas, išbraukiamas iš Tarybos ekspertų ir negali vėl juo tapti penkerius metus nuo sprendimo įsiteisėjimo dienos.

27. Asmens už(si)registravimas EDB nesukelia prievolės Tarybai jį kviesti ekspertinėms užduotims atlikti.

________________________

 

 

Lietuvos mokslo tarybos ekspertų ir jų

veiklos bendrųjų taisyklių

priedas

 

(Lietuvos mokslo tarybos eksperto pasižadėjimo forma)

 

LIETUVOS MOKSLO TARYBOS EKSPERTO PASIŽADĖJIMAS

 

20... m. . . . . . . . . . . . . . . mėn. . . . d.

 

Aš, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,

(Vardas ir pavardė)

 

būdamas (-a) Lietuvos mokslo tarybos ekspertu (-e) ir atlikdamas pavestas ekspertines užduotis, pasižadu ir įsipareigoju laikytis žemiau išvardytų nešališkumo, konfidencialumo, sąžiningumo ir skaidrumo principų:

a) reikšdamas (-a) nuomonę ar siūlydamas (-a) sprendimą, remtis tik objektyviais kriterijais, bet ne asmeniškumais, išankstinėmis nuostatomis (teigiamomis arba neigiamomis) apie vertinamąjį objektą ar projekto vykdytojus;

b) visą su ekspertiniu vertinimu susijusią medžiagą naudoti tik vertinimo ir jo tobulinimo tikslams; neatskleisti vertinamųjų objektų, ekspertų komisijos sudėties, komisijos narių nuomonės, pareikštos priimant ekspertinio vertinimo sprendimus, taip pat dalies ar visų vertinimo rezultatų;

c) vadovautis sąžine, vertinant jausti atsakomybę už paskirtą darbą, remtis tiesos siekimo idealais ir pareiškėjų, ekspertų komisijos narių ir kitų kolegų atžvilgiu elgtis garbingai;

d) vadovautis iš anksto viešai paskelbtais galiojančiais teisės aktais, vertinimą atlikti pagal aiškiai apibrėžtas procedūras; parengti aiškias ir pagrįstas išvadas dėl vertinamojo objekto; išsamiai ir atidžiai išnagrinėti pareiškėjo pateiktus pastebėjimus dėl įvertinimo ir, jei būtina, pataisyti vertinamojo objekto įvertinimą.

Paaiškėjus bent vienai iš šių aplinkybių:

1) asmuo, kuris turi interesą dėl objekto įvertinimo, susijęs su manimi santuokos, giminystės ar svainystės ryšiais, t. y. sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), jų sutuoktiniai ir jų vaikai (įvaikiai); mano ir mano sutuoktinio tėvai (įtėviai), seneliai, broliai ir seserys, jų sutuoktiniai ir jų vaikai (įvaikiai), pusbroliai ir pusseserės, jų sutuoktiniai;

2) esu pateikęs (-usi) prašymą (kaip projekto vadovas ar vykdytojas) dalyvauti Lietuvos mokslo tarybos administruojamos programos ar priemonės, konkuruojančios dėl tų pačių lėšų dalies, konkurse;

3) asmuo, kuris turi interesą dėl objekto įvertinimo, yra tyrėjas, susijęs su manimi tiesioginio arba netiesioginio (vienu lygiu aukštesnio arba žemesnio) administracinio pavaldumo ryšiais[1] bent viename juridiniame asmenyje;

4) asmuo, kuris turi interesą dėl objekto įvertinimo, yra tyrėjas, dirbantis su manimi bent vieno juridinio asmens tame pačiame smulkiausiame administraciniame vienete;

5) asmuo, kuris turi interesą dėl objekto įvertinimo, su manimi yra ne senesnių kaip penkerių metų, skaičiuojant metų tikslumu, mokslinės veiklos rezultatų bendraautoris;

6) asmuo, kuris turi interesą dėl objekto įvertinimo, per paskutinius penkerius metus su manimi vykdo (vykdė) bendrą projektą;

ar esant kitoms aplinkybėms, neišvardytoms 1–6 punktuose ir galinčioms sukelti interesų konfliktą,

įsipareigoju nedelsdamas (-a) apie tai raštu pranešti ekspertų komisijos (pavienio eksperto) darbą organizuojančiam asmeniui ir nedalyvauti svarstant interesų konfliktą keliantį klausimą.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

(Parašas)                                                                                    (Vardas ir pavardė)

 

_______________________________



[1] administracinio pavaldumo ryšiai suprantami abiem kryptimis: tiek tiesioginio pavaldumo ryšiuose – vadovas (jo pavaduotojas)–pavaldinys ir pavaldinys–vadovas (jo pavaduotojas), tiek netiesioginio pavaldumo – aukštesnio lygio vadovas (jo pavaduotojas)–žemesnio lygio vadovas (jo pavaduotojas)–pavaldinys ir pavaldinys–žemesnio lygio vadovas (jo pavaduotojas)–aukštesnio lygio vadovas (jo pavaduotojas).