ŠVENČIONIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ĮSTAIGŲ TEIKIAMOS AKREDITUOTOS SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS KOKYBĖS KONTROLĖS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. rugsėjo 2 d. Nr. A-555
Švenčionys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu ir Socialinės priežiūros akreditavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ministro 2020 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. A1-622 „Dėl socialinės priežiūros akreditavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 4 punktu:
1. T v i r t i n u Įstaigų teikiamos akredituotos socialinės priežiūros kokybės kontrolės tvarkos aprašą (pridedama).
2. P a v e d u Švenčionių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriui vykdyti akredituotą socialinę priežiūrą teikiančių įstaigų, kurioms Švenčionių rajono savivaldybės administracijos sprendimu suteikta teisė teikti akredituotą socialinę priežiūrą, kokybės kontrolę.
3. Į p a r e i g o j u Švenčionių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus darbuotojus, paskirtus atlikti Įstaigų akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimą, vadovautis šio įsakymo 1 punktu patvirtintu Tvarkos aprašu.
PATVIRTINTA
Švenčionių rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2022 m. rugsėjo 2 d. įsakymu Nr. A-555
ĮSTAIGŲ TEIKIAMOS AKREDITUOTOS SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS KOKYBĖS KONTROLĖS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Įstaigų teikiamos akredituotos socialinės priežiūros kokybės kontrolės tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Švenčionių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybės administracijos) Socialinės paramos skyriaus (toliau – Skyrius) Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje nurodytų socialinių paslaugų įstaigų (toliau – Įstaiga), veikiančių savivaldybės teritorijoje ir teikiančių savivaldybės gyventojams socialinę priežiūrą, atitikties akredituotai socialinei priežiūrai keliamiems norminiams reikalavimams (toliau – atitiktis reikalavimams) vertinimų procedūras, socialinės priežiūros akreditavimo sustabdymo ir naikinimo procedūras teikiančioms socialinę priežiūrą Įstaigoms, mažareikšmių teisės aktų reikalavimų pažeidimų fiksavimo ir nustatymo bei konsultavimo tvarką.
2. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Socialinės priežiūros akreditavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2020 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. A1-622 „Dėl socialinės priežiūros akreditavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Akreditavimo tvarkos aprašas) ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
ATITIKTIES AKREDITUOTAI SOCIALINEI PRIEŽIŪRAI
KELIAMIEMS REIKALAVIMAMS VERTINIMŲ PROCEDŪROS
4. Vertinimo procesas – visuma atliekamų priemonių, kurias sudaro vertinimų planavimas, pranešimų apie planuojamą atlikti vertinimą formavimas ir teikimas, informacijos surinkimas, tikrinimas ir vertinimas, rezultatų pateikimas, metodinės pagalbos teikimas, išvadų bei rekomendacijų įgyvendinimo stebėjimo veikla.
5. Vertinimo metodai - tai asmenų, Įstaigos personalo, paslaugų gavėjų grupinės ir individualios apklausos žodžiu ir / ar raštu, anketavimas (1 priedas), stebėjimas, dokumentų analizė, atvejo analizė ir kita. Respondentų imtis – ne mažiau kaip 10 proc. socialinės priežiūros paslaugų gavėjų iš vienos įstaigos. Respondentai atrenkami atsitiktine tvarka.
6. Įstaigų teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimai bei patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai.
7. Planinių vertinimų pirminis tikslas įvertinti Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitiktį norminiams reikalavimams, įvertinti informaciją apie Įstaigą, suteikti metodinę pagalbą dėl atitikties reikalavimų taikymo.
8. Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimų planas (toliau – Planas) sudaromas metams, nurodant į Planą įtrauktos konkrečios Įstaigos patikrinimo datą bei atsižvelgiant į akredituotos socialinės priežiūros teikimo apimtis patikrinimo terminą.
9. Įstaigų atitikties reikalavimams vertinimai gali būti numatomi pagal prioritetines Įstaigų akredituotos socialinės priežiūros sritis. Prioritetinės Įstaigų priežiūros sritys gali būti išskiriamos pagal įstaigų tipus ir / ar akredituotos socialinės priežiūros paslaugos rūšį, taip pat atsižvelgiant į Savivaldybės administracijos praktikoje nustatomus pažeidimus ir / ar gaunamuose skunduose keliamus klausimus. Prioritetinės Įstaigų sritys (sritis) tvirtinamos (-a) Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu metams iki vasario 1 d. Vienos socialinių paslaugų įstaigos akredituotos socialinės priežiūros paslaugų kokybė vertinama ne rečiau kaip 1 kartą per tris metus nuo teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą suteikimo dienos.
10. Planą sudaro Skyriaus atsakingas specialistas ir teikia jį tvirtinti Skyriaus vedėjui. Į Planą įtrauktos Įstaigos ne vėliau kaip per 3 darbo dienas informuojamos individualiai apie patvirtintą Planą. Įsakymas dėl Plano patvirtinimo ir Planas skelbiami Švenčionių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) internetinėje svetainėje www.svencionys.lt
11. Apie numatomą vykdyti planinį atitikties reikalavimams vertinimą Įstaigos vadovui arba kitam atsakingam asmeniui pranešama raštu ar elektroniniu būdu likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki numatomo atlikti vertinimo pradžios (netaikoma neplaniniams patikrinimams). Įstaigai siunčiamame rašte nurodoma: kada bus atliekamas vertinimas vietoje, vertinimo tikslas, pagrindas, trukmė (preliminari data iki kurios vertinimas turi būti baigtas), kokius dokumentus Įstaiga privalo pateikti ir kita būtina informacija.
12. Išimtiniais atvejais gali būti svarstomas motyvuotas Įstaigos prašymas atidėti planinį atitikties reikalavimams vertinimą.
13. Skyrius neatlieka Įstaigos planinio atitikties reikalavimams vertinimo, jeigu nėra praėję 6 mėnesiai po priimto sprendimo dėl teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą suteikimo (netaikoma neplaniniams patikrinimams).
14. Neplaninis Įstaigos atitikties reikalavimams vertinimas gali būti atliekamas, kai Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo priima motyvuotą sprendimą atlikti šį vertinimą.
15. Neplaniniai Įstaigos atitikties reikalavimams vertinimai gali būti atliekami:
15.1. gavus kitos kompetentingos institucijos rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimą;
15.2. turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl Įstaigos veiklos, kuri gali neatitikti akredituotai socialinei priežiūrai keliamų norminių atitikties reikalavimų;
15.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ankstesnio vertinimo metu nustatyti atitikties reikalavimų pažeidimai;
16. Skyrius neplaninį Įstaigos atitikties reikalavimams vertinimą pagal gautą anoniminį skundą dėl konkrečios Įstaigos veiksmų ar neveikimo atlieka tik tuo atveju, kai yra motyvuotas Savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimas dėl konkrečios anoniminiame skunde nurodytos informacijos patikrinimo.
18. Planuojant atlikti Įstaigos planinį arba neplaninį atitikties reikalavimams vertinimą atliekami šie veiksmai:
18.1. Skyriaus vedėjas paveda dviem Skyriaus valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, atlikti konkrečios Įstaigos planinį arba neplaninį atitikties reikalavimams vertinimą (toliau - Atsakingi darbuotojai);
18.2. Atsakingi darbuotojai prieš pradėdami Įstaigos planinį arba neplaninį atitikties reikalavimams vertinimą peržiūri ir analizuoja Savivaldybės administracijos turimą informaciją apie planuojamą vertinti Įstaigą, pagrindinius dokumentus, nustatytus reikalavimus personalui, patalpoms ir kitiems atitikties reikalavimams;
18.3. Atsakingi darbuotojai gavę pavedimą atlikti konkrečios Įstaigos planinį arba neplaninį atitikties reikalavimams vertinimą, žodžiu suderina su Skyriaus vedėju apsilankymo Įstaigoje datą, parengia raštą, adresuotą Įstaigai, kuriame nurodo, kada bus atliekamas vertinimas vietoje, vertinimo tikslas, pagrindas, trukmė (preliminari data iki kurios vertinimas turi būti baigtas), kokius dokumentus privalo pateikti ir kitą būtiną informaciją;
19. Atliekant planinį ir neplaninį atitikties reikalavimams vertinimą, Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros kokybė vertinama visa reikalavimų apimtimi, jeigu sprendime nenumatyta kitaip. Šiuo atveju atliekami šie veiksmai:
19.1. Atsakingi darbuotojai, atvykę į Įstaigą, privalo prisistatyti, paaiškinti atvykimo tikslą, įteikti Tvarkos aprašo 11 punkte nurodytą raštą;
19.2. Atsakingi darbuotojai, atlikdami Įstaigos atitikties reikalavimams vertinimą, tikrina ar Įstaigos teikiama akredituota socialinė priežiūra atitinka teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Atsakingi darbuotojai, matydami mažareikšmius atitikties reikalavimams pažeidimus, kurie gali būti nedelsiant pašalinami, priima sprendimą leisti Įstaigai ištaisyti pažeidimą Atsakingų darbuotojų akivaizdoje arba nustato terminą, numatytą Tvarkos aprašo 38 punkte. Nustačius mažareikšmius teisės aktų reikalavimų pažeidimus, 2 egzemplioriais užpildomas šio Tvarkos aprašo 2 priedas „Aktas dėl mažareikšmių teisės aktų reikalavimų pažeidimų nustatymo“ (toliau – Aktas), kurį pasirašo Įstaigos vadovas ar kitas Įstaigos atsakingas asmuo ir Atsakingi darbuotojai;
19.3. Atsakingi darbuotojai, atlikdami Įstaigos atitikties reikalavimams vertinimą, turi užpildyti šio Tvarkos aprašo 3 priedą „Įstaigos vertinimo metu pateiktų / nepateiktų dokumentų sąrašas“ (toliau – Dokumentų sąrašas), kurį pasirašo kartu su Įstaigos vadovu arba kitu Įstaigos atsakingu asmeniu. Jeigu Įstaigos vadovas ar kitas Įstaigos atsakingas asmuo pasirašyti atsisako, tuomet šis faktas pažymimas Dokumentų sąraše ir pasirašomas Atsakingų darbuotojų. Atsakingi darbuotojai pildydami Dokumentų sąrašą privalo pildyti jį 2 egzemplioriais, laikantis šių reikalavimų:
19.3.1. Dokumentų sąrašo numatytoje grafoje įrašyti koks konkretus dokumentas pateiktas, arba nepateiktas;
19.3.2. Jeigu Įstaigos vadovas ar kitas Įstaigos atsakingas asmuo atsisako pateikti prašomus dokumentus, numatytoje Dokumentų sąrašo grafoje įrašyti: „Atsisakė pateikti dokumentus“, taip pat nurodyti atsisakymo priežastis, jei tokios yra nurodomos;
20. Atsakingi darbuotojai turi teisę Įstaigos pateiktus dokumentus analizuoti ir įvertinti savo darbo vietoje.
21. Atsakingi darbuotojai atlikę Įstaigos planinį arba neplaninį akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimą parengia Pažymą dėl įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros kokybės vertinimo (toliau – Pažyma) per 20 kalendorinių dienų nuo tikrinimo pradžios. Pažymoje nurodoma: įstaigos, kurioje atliekamas akredituotos socialinės priežiūros atitikties norminiams reikalavimams vertinimas, atliekamo vertinimo teisinis pagrindas, tikslas, vertinimo laikotarpis, vertinimo metodai, kuris (pirminis, antrinis ar trečias) vertinimas atliekamas, išnagrinėtų dokumentų sąrašas, nustatyti trūkumai/ pažeidimai, išvados. Pažymos rengimo terminas gali būti ilgesnis, atsižvelgiant į vertinimo metu surinktos informacijos sudėtingumą, informacijos iš kitų institucijų surinkimą, Atsakingų darbuotojų nedarbingumą ar darbo krūvį. Dėl termino Pažymos rengimui pratęsimo Atsakingi darbuotojai privalo kreiptis į Skyriaus vedėją.
22. Atlikus pirminį Įstaigos vertinimą (toliau – Pirminis vertinimas) Pažyma su lydraščiu (toliau – Lydraštis), nurodant terminą (ne ilgesnį nei 3 mėn.) per kurį vertinimo metu nustatyti pažeidimai turi būti pašalinti, išsiunčiama Įstaigai. Lydraštyje privalo būti nurodyta Atsakingų darbuotojų veiksmų ir priimtų sprendimų apskundimo tvarka, terminai ir Įstaigos konsultavimosi galimybės.
23. Apie nustatytus pažeidimus ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų po atlikto antrinio (toliau – Antrinis vertinimas) ir tretinio vertinimo (toliau – Tretinis vertinimas) informuojamas Įstaigos steigėjas. Tuo atveju, kai Įstaigos steigėjas yra Švenčionių rajono savivaldybė, informuojamas Savivaldybės administracijos direktorius.
24. Skyrius, gavęs Įstaigos informaciją apie vertinimo metu nustatytų pažeidimų pašalinimą, įvertina, ar Įstaigos veiksmai yra tinkami ir atlikti laiku.
25. Atliekant Įstaigos Antrinį vertinimą, kurio metu vertinama, kaip Įstaiga pašalino Pirminio vertinimo metu nustatytus pažeidimus, vadovaujamasi Tvarkos aprašo 14 punktu ir 18-24 punktais.
26. Antrinio vertinimo metu nustačius, kad pašalinti visi pažeidimai, Atsakingi darbuotojai parengia Pažymą, išsiunčia ją Įstaigai ir baigia Įstaigos vertinimą.
27. Antrinio vertinimo metu nustačius, kad neatitikimai teisės aktams ar pažeidimai arba jų dalis yra nepašalinti, Atsakingi darbuotojai parengia per 14 kalendorinių dienų Pažymą ir motyvuotą sprendimą (Savivaldybės administracijos direktoriaus) dėl Įstaigos teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo, suderina su Skyriaus vedėju arba kitu atsakingu asmeniu ir teikia Savivaldybės administracijos direktoriui. Sustabdžius akredituotos socialinės priežiūros galiojimą, Įstaigai leidžiama toliau teikti socialinę priežiūrą visą teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo laikotarpį, išskyrus atvejus, kai nustatyti pažeidimai kelia grėsmę socialinių paslaugų gavėjų interesams ir saugumui.
28. Pažyma ir Savivaldybės administracijos direktoriaus pasirašytas sprendimas (įsakymas dėl teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo), Įstaigai išsiunčiamas per 3 (tris) darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos, lydraštyje nurodant terminą per kurį vertinimo metu nustatyti pažeidimai turi būti pašalinti, Atsakingų darbuotojų veiksmų ir priimtų sprendimų apskundimo tvarką, terminus ir Įstaigos konsultavimosi galimybės.
29. Skyrius, gavęs Įstaigos informaciją apie Antrinio vertinimo metu nustatytų pažeidimų pašalinimą (po Įstaigos turimos teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo), per 14 kalendorinių dienų nuo informacijos apie pažeidimų pašalinimą gavimo dienos, įvertina, ar Įstaigos veiksmai yra tinkami ir atlikti laiku.
30. Atliekant Įstaigos vertinimą, kaip buvo pašalinti pažeidimai po teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo (toliau – Tretinis vertinimas), vadovaujamasi Tvarkos aprašo 14 punktu ir 18-24 punktais.
31. Tretinio vertinimo metu nustačius, kad visi neatitikimai teisės aktams ar pažeidimai pašalinti, Atsakingi darbuotojai parengia per 14 kalendorinių dienų Pažymą ir motyvuotą sprendimą (Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymo dėl Įstaigos teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą sustabdymo panaikinimo projektą). Suderina su Skyriaus vedėju ir pasirašytus Savivaldybės administracijos direktoriaus, išsiunčia juos Įstaigai ir baigia socialinės priežiūros įstaigos atitikties reikalavimams vertinimą. Šiuo atveju, sprendimas privalo būti priimtas per 14 kalendorinių dienų nuo informacijos apie pažeidimų pašalinimą gavimo dienos.
32. Tretinio vertinimo metu nustačius, kad neatitikimai teisės aktams ar pažeidimai arba jų dalis yra nepašalinti, Atsakingi darbuotojai parengia Pažymą ir motyvuotą sprendimą (įsakymo projektą dėl Įstaigos turimos teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą panaikinimo), suderina su Skyriaus vedėju arba kitu atsakingu asmeniu ir teikia Savivaldybės administracijos direktoriui. Šiuo atveju, sprendimas privalo būti priimtas šio Tvarkos aprašo 21 punkte nurodyta tvarka ir terminais.
33. Pažyma ir Savivaldybės administracijos pasirašytas sprendimas (įsakymas dėl teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą galiojimo naikinimo), išsiunčiamas Įstaigai per 3 (tris) darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos.
34. Priėmus sprendimą panaikinti Įstaigos teisę teikti akredituotą socialinę priežiūrą, Atsakingas darbuotojas ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo sprendimo priėmimo dienos informuoja Skyriaus specialistą, administruojantį akredituotos socialinės priežiūros teikimą, apie priimtą sprendimą, kuris įveda informaciją apie Įstaigai panaikintą teisę teikti akredituotą socialinę priežiūrą į Socialinės paramos šeimai informacinę sistemą (SPIS).
III SKYRIUS
MAŽAREIKŠMIAI TEISĖS AKTŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMAI
36. Mažareikšmis teisės aktų reikalavimų pažeidimas - teisės aktų reikalavimų pažeidimas, kuriuo padaryta žala konkrečia teisės norma saugomoms vertybėms yra labai nedidelė.
37. Mažareikšmiai teisės aktų pažeidimai vertinimo metu gali būti nustatomi atliekant Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimą.
38. Mažareikšmius teisės aktų (Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo, Socialinės priežiūros akreditavimo tvarkos aprašo ir kitų teisės aktų, nustatančių reikalavimus akredituotai socialinei priežiūrai) pažeidimus galima ištaisyti Atsakingų darbuotojų akivaizdoje ar per 5 darbo dienas po atlikto vertinimo.
39. Nustačius mažareikšmius teisės aktų (Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo ir kitų teisės aktų, nustatančių reikalavimus akredituotai socialinei priežiūrai) reikalavimų pažeidimus pildomas Aktas, kuriame nurodomas mažareikšmis pažeidimas, jo pašalinimo terminas ir būdas, informavimo apie pašalinimą forma.
40. Aktą pasirašo Įstaigos vadovas ar kitas Įstaigos atsakingas asmuo, kitas darbuotojas, dalyvavęs atliekant vertinimą, akto kopija paliekama Įstaigai.
41. Įstaigai per nustatytą terminą pažeidimo nepašalinus, šis pažeidimas netraktuojamas kaip mažareikšmis ir įtraukiamas į vertinimo pažymą, kaip pažeidimas. Įstaigai neinformavus Skyriaus sutarta forma dėl mažareikšmio pažeidimo pašalinimo, laikoma, kad pažeidimas nepašalintas.
42. Skyrius pagal kompetenciją atlikdamas Įstaigos teikiamos akredituotos socialinės priežiūros atitikties reikalavimams vertinimą ir nustatęs teisės aktų pažeidimus imasi teisės aktuose numatytų poveikio priemonių: teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą stabdymas, teisės teikti akredituotą socialinę priežiūrą panaikinimas.
IV SKYRIUS
ĮSTAIGŲ KONSULTAVIMAS
44. Atsakingi darbuotojai vienoda apimti teikia Įstaigoms konsultacijas, siekiant padėti jiems laikytis teisės aktų reikalavimų.
45. Konsultacijos yra teikiamos žodžiu Įstaigos veiklos vietoje arba raštu, atsakant į oficialų paklausimą, elektroniniu paštu, telefonu.
47. Atsakingi darbuotojai konsultaciją nedelsiant gali suteikti žodžiu arba raštu, jeigu klausimas yra aiškiai reglamentuotas teisės aktuose. Kitais atvejais, konsultacija suteikiama elektroniniu paštu arba raštu ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Įstaigos kreipimosi dienos.
48. Atsakingi darbuotojai suteikę konsultaciją, sprendžia, ar klausimas gali būti aktualus daugumai Įstaigų, ir, tokiu atveju, jeigu nusprendžiama, kad klausimas aktualus, organizuoja su Įstaigomis susitikimą šių klausimų aptarimui.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS