LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL VALSTYBĖS ĮMONĖS ENERGETIKOS AGENTŪROS VEIKLOS STRATEGIJOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. vasario 12 d. Nr. 1-41

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 1 punktu,

t v i r t i n u   Valstybės įmonės Energetikos agentūros veiklos strategiją (pridedama).

 

 

 

Energetikos ministras                                                                         Rokas Masiulis


 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2015 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. 1-41

 

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS ENERGETIKOS AGENTŪROS VEIKLOS STRATEGIJA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės įmonės Energetikos agentūros (toliau – Agentūra) veiklos strategija parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo, Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. lapkričio 28 d. įsakymo Nr. 1-242 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos transeuropinių energetikos tinklų srityje įgyvendinimo Lietuvoje administravimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. gegužės 22 d. įsakymo Nr. 1-97 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos, teikiamos energetikos srities projektams iš ekonomikos gaivinimo programos, įgyvendinimo Lietuvoje administravimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. rugpjūčio 2 d. įsakymo Nr. 1-148 „Dėl energijos vartojimo pastatuose, įrenginiuose ir technologiniams procesams audito atlikimo tvarkos ir sąlygų ir energijos vartojimo pastatuose, įrenginiuose ir technologiniams procesams auditą atliekančių specialistų rengimo ir atestavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. balandžio 10 d. įsakymo Nr. 1-33 „Dėl valstybės mastu sutaupyto energijos kiekio skaičiavimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. spalio 29 d. įsakymo Nr. 1-195 „Dėl savanoriškų susitarimų sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. birželio 4 d. nutarimo Nr. 528 „Dėl Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014-2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų investicijų veiksmų programą“ nuostatomis bei Agentūros įstatais.

2. Agentūra buvo įsteigta 1993 m. vadovaujantis užsienio specialistų, rengusių pirmąją Nacionalinę energetikos strategiją, rekomendacijomis, atsižvelgiant į Europos šalių analogiškų įmonių veiklos pavyzdžius. Agentūros steigėja yra Lietuvos Respublikos energetikos ministerija. Agentūros veiklos tikslai – teikti viešąsias paslaugas ir vykdyti kitą veiklą, siekiant tenkinti viešuosius interesus, įgyvendinant Nacionalinę energetikos strategiją ir valstybės programas. Agentūra pagal Energetikos ministerijos užduotis dalyvauja rengiant Nacionalinės energetikos strategijos, energijos išteklių ir energijos vartojimo efektyvumo didinimo programų projektus, rengia pasiūlymus efektyvaus energijos vartojimo teisinėms, ekonominėms ir organizacinėms priemonėms. Energetikos ministerijos pavedimu Agentūra administruoja Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą. Agentūra administruoja projektus, finansuojamus iš Europos Sąjungos transeuropinių energetikos tinklų (TEN-E) programos, Europos Sąjungos finansinės paramos, teikiamos energetikos srities projektams iš ekonomikos gaivinimo programos (EEPEG) bei projektus, finansuojamus iš Europos infrastruktūros tinklų priemonės energetikos srityje. Vykdo Europos Sąjungos teisės perkėlimo į Lietuvos nacionalinę teisę ir įgyvendinimo priežiūrą, nacionalinių priemonių notifikavimą bei koordinuoja atsakymų dėl pažeidimų procedūrų Europos Komisijai teikimą. Agentūra konsultuoja ir teikia pasiūlymus Energetikos ministerijai administruojant 2014-2020 ES fondų investicijų veiksmų programą.

3. Svarbiausi Agentūros atlikti darbai, įgyvendinti projektai:

Sukurta ir įgyvendinta energijos vartojimo audito sistema, vykdoma nuolatinė jos priežiūra ir atnaujinimas (renkama ir įvertinama informacija apie energijos vartojimo auditų atlikimą, dalyvaujama atliekant asmenų, siekiančių įgyti auditoriaus kvalifikaciją, atestavimą; teikiami pasiūlymai atitinkamu teisės aktų atnaujinimui); parengtas Energijos vartojimo efektyvumo veiksmų planas; sudaryti Valstybės institucijų ir įstaigų – Valstybinio administravimo subjektų pastatų, Tinkamų atnaujinti pastatų sąrašai bei Standartinių energijos vartojimo efektyvumą didinančių priemonių ir jomis pasiekiamų sutaupymų katalogas; parengtos ataskaitos apie: Valstybės mastu sutaupytą energijos kiekį; pažangą, padarytą įgyvendinant nacionalinius energijos vartojimo efektyvumo tikslus; parengti Ilgalaikės pastatų nacionalinio fondo atnaujinimo strategijos ir energijos efektyvumo didinimo teisinio reglamentavimo priemonių projektai, taip pat ir reglamentuojantys Energijos vartojimo efektyvumo įpareigojimų sistemos funkcionavimą Lietuvoje.

Agentūra aktyviai dalyvavo 2007–2013 m. Europos Sąjungos struktūrinės paramos energetikos srities priemonėms panaudojimo procese – teikė konsultacijas ir pasiūlymus rengiant bei tikslinant struktūrinės paramos panaudojimo strategiją, veiksmų programas bei jų priedus, projektų finansavimo sąlygų aprašus, projektų atrankos kokybės ir naudos vertinimo kriterijus bei atliko paraiškų dėl įtraukimo į valstybės projektų sąrašą vertinimą.

Sukurtas VĮ Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo (ENF) administravimo mechanizmas, numatantis ENF lėšų skyrimą, efektyvų naudojimą, skaidrią atskaitomybę ir vykdomų veiklų kontrolę. 2010–2014 m. buvo skirta ir administruota 59 896 850 eurų ENF lėšų

Agentūra administruoja Europos Sąjungos paramos projektus: 8 transeuropinių energetikos tinklų programos TEN-E projektus, 2 Europos energetikos programos ekonomikai gaivinti EEPEG projektus ir 4 Europos infrastruktūros tinklų priemonės projektus. 2007–2013 metų laikotarpiu Agentūra koordinavo Europos Sąjungos programos „Pažangi energetika Europai II“ įgyvendinimą Lietuvoje.

 

II SKYRIUS

APLINKOS VEIKSNIŲ ANALIZĖ

 

4. Vidinė įmonės aplinka - tai struktūra, personalas, finansai. Dabartinė Agentūros struktūra

 

Kaip ir kiekvienai įmonei, Agentūrai žmonės yra svarbus išteklius, leidžiantis realizuoti veiklą. Čia dirba aukštos kvalifikacijos specialistai. Kiekvienas įmonės darbuotojas turi pareiginius nuostatus, kuriuose yra nurodytos darbuotojo pareigos, įgaliojimai, teisės ir atsakomybė. Tai padeda tobulinti darbuotojų veiklą, nes jie žino, kaip savo konkrečiu darbu turi siekti įmonės veiklos tikslų ir uždavinių. Darbuotojai – pagrindinis Agentūros sėkmės faktorius. Jie yra vertinami, todėl įmonėje žemas darbuotojų kaitos rodiklis.

Siekiant išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, prisidedančius prie Agentūros tikslų įgyvendinimo, yra reikalingi finansiniai ištekliai, kurie sudarytų darbuotojų papildomos finansinės motyvacijos bei kvalifikacijos kėlimo ir tobulinimosi finansines galimybes.

5. Agentūros veiklai įtakos turi ir aplinkos veiksniai. Todėl, planuodama savo tolimesnę veiklą Agentūra turi įvertinti išorės veiksnius, kuriuose slypi tiek grėsmės, tiek ir galimybės.

Energijos efektyvumo didinimas ir atsinaujinančių energijos išteklių plėtra yra prioritetinės sritys ES ir Lietuvos energetikos politikoje. Strateginių energetikos projektų įgyvendinimas yra būtinas siekiant padidinti šalies energetinį saugumą bei sumažinti priklausomybę nuo importuojamų išteklių iš vienintelio išorinio energijos šaltinio. Agentūra turi galimybę prie šios veiklos prisidėti, rengdama efektyvaus energijos vartojimo teisines, ekonomines ir organizacines priemones valstybės politikai įgyvendinti. Agentūros atliekamas valstybės ir ES lėšų administravimas užtikriną tikslingą šių lėšų skyrimą, savalaikį susijusių kuruojamų projektų ir/arba priemonių dalinį ar pilną finansavimą ir efektyvią einamąją ir paskesniąją įsisavintų lėšų kontrolę.

Politiniai veiksniai, pagrįsdami teisinius pamatus, daro įtaką įmonės veiklai. Pasikeitimai energetikos politikoje turi tiesioginę įtaką Energetikos ministerijos Agentūrai formuojamoms užduotims. Jos dažnai keičiamos.

Agentūros veiklai įtakos turi ir ekonominiai veiksniai, kurie sąlygoja finansines darbuotojų motyvacijos bei kvalifikacijos kėlimo galimybes.

 

III SKYRIUS

STIPRYBIŲ, SILPNYBIŲ, GALIMYBIŲ IR GRĖSMIŲ (SSGG) ANALIZĖ

 

6. Siekiant suformuluoti realius ir tinkamus Agentūros strateginius tikslus, orientuotus į galimybių išnaudojimą, pasitelkiant stipriąsias puses, taip pat stengiantis pašalinti savo silpnybes, kurios gali sukelti problemų, mažinant išorinių grėsmių galimą poveikį, yra nustatyti šie vidiniai bei išoriniai veiksniai, darantys įtaką Agentūros ateities perspektyvoms.

6.1. Stiprybės (vidiniai veiksniai):

6.1.1. aukštos kvalifikacijos specialistai energijos efektyvumo, atsinaujinančių energijos išteklių, lėšų ir projektų administravimo srityse;

6.1.2. stipri Agentūros „institucinė atmintis“ (dėl žemo darbuotojų kaitos rodiklio);

6.1.3. aiškiai ir detaliai reglamentuotos darbuotojų pareigos, veiklų sritys ir atsakomybė;

6.1.4. ilgalaikiai kontaktai ir ryšiai su suinteresuotomis institucijomis Lietuvoje ir užsienyje.

6.2 Silpnybės (vidiniai veiksniai):

6.2.1. ribotos darbuotojų papildomos finansinės motyvacijos galimybės;

6.2.2. ribotos darbuotojų kvalifikacijos kėlimo ir tobulinimosi finansinės galimybės;

6.3. Galimybės (išoriniai veiksniai):

6.3.1. energijos efektyvumo didinimas ir atsinaujinančių energijos išteklių plėtra yra prioritetinės sritys ES ir Lietuvos energetikos politikoje;

6.3.2. strateginių energetikos projektų įgyvendinimas yra būtinas siekiant padidinti šalies energetinį saugumą bei sumažinti priklausomybę nuo importuojamų išteklių iš vienintelio išorinio energijos šaltinio;

6.4. Grėsmės (išoriniai veiksniai):

6.4.1. didelė tikimybė, kad pasikeitimai energetikos politikoje turės tiesioginę įtaką Agentūrai formuojamoms užduotims;

6.4.2. neapibrėžtumas dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo papildymo perspektyvų.

 

IV SKYRIUS

VIZIJA

 

7. Agentūra – kvalifikuota ir efektyviai dirbanti Lietuvos Respublikos energetinę nepriklausomybę užtikrinančių projektų vykdytoja ir ES bei nacionalinių paramos programų administratorė.

 

V SKYRIUS

MISIJA

 

8. Agentūros misija - svariai prisidėti prie Lietuvos energetinės nepriklausomybės įgyvendinimo, vykdant energetinio efektyvumo didinimo priemones, administruojant ES ir nacionalines lėšas, bei vykdant administruojamų priemonių ir projektų energetikos srityje įgyvendinimo kontrolę.

9. Agentūros veikla yra neatsiejamai susijusi su Energetikos ministerijos misija – užtikrinti energijos vartotojų interesus energetikos ministrui priskirtose valdymo srityse (energetinis saugumas, branduolinė energetika, iškastiniai energijos ištekliai, atsinaujinantys energijos ištekliai, elektra ir šiluma, energijos vartojimo efektyvumas) ir strateginiais tikslais – „Mažinti priklausomybę nuo vienintelio išorinio energijos išteklių tiekėjo“ ir „Užtikrinti saugų ir sklandų Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo procesą skaidriai ir efektyviai panaudojant tam skiriamas lėšas“.

 

VI SKYRIUS

VERTYBĖS

 

10. Vertybės, kuriomis grindžiama Agentūros misija:

10.1. Veiklos skaidrumas ir atsakomybė. Siekdama veiklos skaidrumo, Agentūra rengia ir skelbia išsamią ir operatyvią informaciją apie Agentūros veiklą, įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo nuostatas, prisiima atsakomybę už savo veiklos rezultatus;

10.2. Darbuotojai. Vykdant Agentūros veiklą, stengiamasi maksimaliai panaudoti darbuotojų žinias ir patirtį. Agentūra skatina darbuotojų atsakingumą ir iniciatyvumą. Agentūra pagal galimybes sudaro sąlygas darbuotojams kelti kvalifikaciją, reguliariai informuoja juos apie Agentūros tikslus, vykdomus projektus, pokyčius, pasiektus rezultatus;

10.3. Socialinė atsakomybė. Agentūra aktyviai dalyvauja socialiniame dialoge su darbuotojais, atsižvelgia į suinteresuotų dalyvių išreikštas pozicijas ir visuomenės lūkesčius.

 

VII SKYRIUS

STRATEGINIAI TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

11. Agentūros strateginis tikslas – pagal kompetenciją prisidėti prie Lietuvos Respublikos energetinės nepriklausomybės užtikrinimo. Siekiant šio tikslo Agentūrai keliami šie strateginiai uždaviniai:

11.1. įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones;

Įgyvendindama šį strateginį uždavinį, Agentūra, pagal ES direktyvų reikalavimus, rengs nacionalinių energijos efektyvumo veiksmų planų projektus ir ataskaitas apie pažangą, padarytą įgyvendinant nacionalinius energijos vartojimo efektyvumo tikslus; atliks valstybės mastu sutaupyto energijos kiekio skaičiavimus; vykdys energijos vartojimo pastatuose, technologiniuose procesuose ir įrenginiuose audito sistemos priežiūrą; sudarys ir kasmet atnaujins standartinių energijos taupymo priemonių katalogą; atnaujins Centrinės valdžios institucijoms priklausančių tinkamų atnaujinti pastatų sąrašą; rengs pasiūlymus dėl nacionalinių ir ES energijos vartojimo efektyvumo didinimo reglamentavimo priemonių įgyvendinimo; administruos Energijos vartojimo efektyvumo įpareigojimų sistemą.

11.2. įgyvendinti / administruoti ES ir nacionalines paramos programas ir (arba) projektus energetikos srityje;

Įgyvendindama šį strateginį uždavinį, Agentūra vykdys VĮ Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo administratoriaus funkcijas; administruos ES finansinę paramą transeuropinių energetikos tinklų projektams ir kitiems europinės reikšmės projektams įgyvendinti.

11.3. Prisidėti įgyvendinant Energetikos ministerijos administruojamas 2014-2020 m. Europos Sąjungos fondų Investicijų veiksmų programos priemones.

Įgyvendindama šį strateginį uždavinį, Agentūra teiks pasiūlymus dėl 2014–2020 m. ES struktūrinių fondų paramą energetikos srityje reglamentuojančių teisės aktų ir iš šios paramos lėšų finansuojamų projektų įgyvendinimo, dalyvaus priemonių finansavimo administravimo procese: teiks pasiūlymus ir konsultacijas rengiant projektų finansavimo sąlygų aprašus, priemonių įgyvendinimo planus ir analizę dėl finansuojamų veiklų sankirtų su kitais finansiniais instrumentais ir atitikties horizontaliesiems principams, teiks paramą vykdant viešinimą, vertins projektinius pasiūlymus ir teiks pasiūlymus dėl projektų įtraukimo į Valstybės projektų sąrašus.

 

 

 

 

 

VIII SKYRIUS

STRATEGINIŲ TIKSLŲ IR UŽDAVINIŲ MATAVIMO RODIKLIAI IR JŲ SIEKTINOS VERTĖS 2015–2017 METAIS

 

Nr.

Parametras

Tikslų, uždavinių, vertinimo rodiklių pavadinimai

Atsakingas skyrius

Vertinimo rodiklių reikšmės

2015-ųjų metų

2016-ųjų metų

2017-ųjų metų

1.

Strateginis tikslas

Pagal kompetenciją prisidėti prie Lietuvos Respublikos energetinės nepriklausomybės užtikrinimo

 

 

 

 

1.1.

Strateginio tikslo vertinimo rodiklis

Energetikos agentūros veiklos plano priemonių įgyvendinimas (procentais)

 

100

100

100

1.1.1

Strateginis uždavinys

Įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones

 

 

 

 

1.1.1.1.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Sudarytas/atnaujintas standartinių energijos taupymo priemonių katalogas (vnt.)

Darnios energetikos plėtros skyrius

 

1

1

1

1.1.1.2.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Sudarytas (atnaujintas) Centrinės valdžios institucijoms priklausančių tinkamų atnaujinti pastatų sąrašas (vnt.)

Darnios energetikos plėtros skyrius

 

1

1

1

1.1.1.3.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Parengtas Nacionalinis energijos vartojimo efektyvumo veiksmų planas (vnt.)

Darnios energetikos plėtros skyrius

 

 

 

1

1.1.1.4.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Parengta ataskaita apie pažangą, įgyvendinant nacionalinius energijos vartojimo efektyvumo tikslus (vnt.)

Darnios energetikos plėtros skyrius

 

1

1

1

1.1.1.5.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Metinis energijos sutaupymas įgyvendinant Energijos vartojimo efektyvumo įpareigojimų sistemą (ktne)

Darnios energetikos plėtros skyrius

 

 

15

20

1.1.2.

Strateginis uždavinys

Įgyvendinti / administruoti ES ir nacionalines paramos programas ir (arba) projektus energetikos srityje

 

 

 

 

1.1.2.1.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Įgyvendinamų / administruojamų programų skaičius (vnt.)

Programų ir fondų administravimo skyrius

4

4

4

1.2.

Strateginio tikslo vertinimo rodiklis

Metodinės pagalbos centro užduočių, nustatytų techninės paramos projekte „Konsultacijos Energetikos ministerijai administruojant 2014-2020 m. Europos Sąjungos fondų Investicijų veiksmų programos priemones“ įvykdymas (procentais)

 

100

100

100

1.2.1.

Strateginis uždavinys

Prisidėti įgyvendinant Energetikos ministerijos administruojamas 2014-2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos priemones

 

 

 

 

1.2.1.1.

Strateginio uždavinio vertinimo rodiklis

Atliktas projektų, finansuojamų Valstybės planavimo būdu projektinių pasiūlymų vertinimas ir parengtas pasiūlymas dėl jų įtraukimo į Valstybės projektų sąrašą (vnt.)

Darnios energetikos plėtros skyrius

1

1

1

 

 

 

IX SKYRIUS

STRATEGINIŲ TIKSLŲ IR UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMAS

 

12. Agentūros strateginio tikslo įgyvendinimui, vykdant strateginius uždavinius, energetikos ministras tvirtina metinį Agentūros veiklos planą, kuriame nurodomos konkrečios priemonės, skirtos įvykdyti užsibrėžtus tikslus ir uždavinius, nustatomi priemonių rezultatų pasiekimo rodikliai. Agentūros direktorius paskiria darbuotojus, atsakingus už metinio Agentūros veiklos plano priemonių įgyvendinimą. Metodinės pagalbos centro užduotys detalizuojamos ES struktūrinių fondų Techninės paramos administravimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13. Vadovaujantis Strategija, rengiami ir vykdomi Agentūros veiklos metiniai planai. Įgyvendinant šiuos planus, jie tikslinami, atliekamas veiklos monitoringas.

Strategija tikslinama ne rečiau kaip kartą per 1 metus.

 

——————————