LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2017 M. SPALIO 16 D. ĮSAKYMO NR. D1-845 „DĖL PLANUOJAMOS ŪKINĖS VEIKLOS ATRANKOS DĖL POVEIKIO APLINKAI VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. sausio 26 d. Nr. D1-30
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2017 m. spalio 16 d. įsakymą Nr. D1-845 „Dėl Planuojamos ūkinės veiklos atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“:
1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:
„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu, 2 ir 6 dalimis, 7 straipsnio 2, 4, 6, 7 ir 8 dalimis, 14 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindamas 2011 m. gruodžio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2011/92/ES dėl tam tikrų valstybės ir privačių projektų poveikio aplinkai vertinimo su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/52/ES:“.
2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Planuojamos ūkinės veiklos atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo tvarkos aprašą:
2.1. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:
2.2. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:
„4. Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos atsakingosios institucijos funkcijas vykdo Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – Agentūra) pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. liepos 28 d. nutarimo Nr. 900 „Dėl įgaliojimų Aplinkos ministerijai ir jai pavaldžioms institucijoms suteikimo“ (toliau – Nutarimas) 2 punktu suteiktus įgaliojimus, pagal Nutarimo 1 punktu suteiktus įgaliojimus – tarpvalstybinio PAV procesą koordinuoja Aplinkos ministerija.“
2.3. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:
„6. Atrankos informacija rengiama pagal šiame skyriuje nustatytus reikalavimus. Rengdamas atrankos informaciją, planuojamos ūkinės veiklos organizatorius (toliau – planuojamos ūkinės veiklos organizatorius) ar PAV dokumentų rengėjas gali naudotis atrankos informacijoje nagrinėjamai planuojamai ūkinei veiklai aktualiu strateginio pasekmių aplinkai vertinimo dokumentu ar kito vertinimo, atlikto pagal kitų teisės aktų reikalavimus, dokumentu.“
2.4. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:
2.5. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:
„21. Planuojamos ūkinės veiklos pažeidžiamumo rizika dėl ekstremaliųjų įvykių (pvz., gaisrų, didelių avarijų, stichinių nelaimių (pvz., potvynių, jūros lygio kilimo, žemės drebėjimų)) ir (arba) susidariusių ekstremaliųjų situacijų, įskaitant tas, kurias gali lemti klimato kaita; ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų tikimybė ir jų prevencija. Jeigu planuojama ūkinė veikla yra susijusi su pavojingosiomis medžiagomis, nurodytomis Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 „Dėl Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatų ir Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo patvirtinimo“, 1 ir 2 lentelėse, ir jų kiekis prilygsta minėtose lentelėse nurodytam aukštesniojo lygio kvalifikaciniam kiekiui ar jį viršija arba ji galėtų turėti lemiamą įtaką avarijų pavojui esamame pavojingajame objekte, vertinant planuojamos ūkinės veiklos pažeidžiamumo riziką dėl pramoninių avarijų, rekomenduojama vadovautis Pavojingojo objekto, kuriame pavojingųjų medžiagų kiekiai prilygsta nustatytųjų kvalifikacinių kiekių aukštesniajam lygiui ar jį viršija, saugos ataskaitos rengimo rekomendacijose, patvirtintose Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2013 m. lapkričio 6 d. įsakymu Nr. 1-271 „Dėl Pavojingojo objekto, kuriame pavojingųjų medžiagų kiekiai prilygsta nustatytųjų kvalifikacinių kiekių aukštesniajam lygiui ar jį viršija, saugos ataskaitos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, pateiktais rizikos analizės minimaliais reikalavimais ir įvertinti planuojamos ūkinės veiklos keliamą individualią ir socialinę riziką.
Aprašant numatomas priemones (gaisrinės saugos) galimiems įvykiams, ekstremaliesiems įvykiams, ekstremaliosioms situacijoms išvengti ar sušvelninti ir padariniams likviduoti, rekomenduojama vadovautis Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo dokumentų nagrinėjimo Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamente prie Vidaus reikalų ministerijos tvarkos aprašo, patvirtinto Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2018 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 1-469 „Dėl Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo dokumentų nagrinėjimo Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamente prie Vidaus reikalų ministerijos tvarkos aprašo patvirtinimo“ 1 priede pateiktu klausimynu.“
2.6. Pakeičiu 23 punktą ir jį išdėstau taip:
2.7. Pakeičiu 27 punktą ir jį išdėstau taip:
„27. Informacija apie planuojamos ūkinės veiklos teritorijoje ar jos artimoje aplinkoje esančius žemės gelmių išteklius, dirvožemį; geologinius procesus ir reiškinius (pvz., erozija, sufozija, karstas, nuošliaužos), geotopus, kurių duomenys kaupiami GEOLIS (geologijos informacijos sistema) duomenų bazėje (https://epaslaugos.am.lt/) ir šių teritorijų atstumus nuo planuojamos ūkinės veiklos vietos (objekto ar sklypo, kai toks suformuotas, ribos).“
2.8. Pakeičiu 28 punktą ir jį išdėstau taip:
„28. Informacija apie planuojamos ūkinės veiklos teritorijoje ar jos artimoje aplinkoje esantį kraštovaizdį, jo charakteristiką (vyraujantis tipas, natūralumas, mozaikiškumas, įvairumas, nekilnojamasis kultūros paveldas, tradiciškumas, reikšmė regiono mastu, estetinės ypatybės, svarbiausios regyklos, apžvalgos taškai ir panoramos (sklypo apžvelgiamumas ir padėtis svarbiausių objektų atžvilgiu), lankytinos ir kitos rekreacinės paskirties vietos), gamtinį karkasą, vietovės reljefą. Ši informacija pateikiama vadovaujantis Europos kraštovaizdžio konvencijos, Europos Tarybos ministrų komiteto 2008 m. rekomendacijų CM/Rec (2008)3 valstybėms narėms dėl Europos kraštovaizdžio konvencijos įgyvendinimo gairių nuostatomis, Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos krypčių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1526 „Dėl Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos krypčių aprašo patvirtinimo“, Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. D1-703 „Dėl Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plano patvirtinimo“, sprendiniais ir Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio erdvinės struktūros įvairovės ir jos tipų identifikavimo studija.“
2.9. Pakeičiu 29 punktą ir jį išdėstau taip:
„29. Informacija apie planuojamos ūkinės veiklos teritorijoje ar jos artimoje aplinkoje esančias saugomas teritorijas, įskaitant Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijas, ir jose saugomas Europos Bendrijos svarbos natūralias buveines bei rūšis, kurios registruojamos Saugomų teritorijų valstybės kadastro duomenų bazėje (https://stk.am.lt/portal/) ir šių teritorijų atstumus nuo planuojamos ūkinės veiklos vietos (objekto ar sklypo, kai toks suformuotas, ribos).“
2.10. Pakeičiu 30 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
2.11. Pakeičiu 31 punktą ir jį išdėstau taip:
„31. Informacija apie planuojamos ūkinės veiklos teritorijoje ar jos artimoje aplinkoje esančias jautrias aplinkos apsaugos požiūriu teritorijas – vandens telkinių apsaugos zonas ir pakrantės apsaugos juostas, potvynių zonas (potvynių grėsmės ir rizikos teritorijų žemėlapis pateiktas – http://potvyniai.aplinka.lt/potvyniai), karstinį regioną, požeminio vandens vandenvietes ir jų apsaugos zonas.“
2.12. Pakeičiu 32 punktą ir jį išdėstau taip:
2.13. Pakeičiu 35 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„35. Apibūdinamas ir įvertinamas tikėtinas reikšmingas poveikis aplinkos elementams ir visuomenės sveikatai, atsižvelgiant į dydį ir erdvinį mastą (pvz., geografinę vietovę ir gyventojų, kuriems gali būti daromas poveikis, skaičių); pobūdį (pvz., teigiamas ar neigiamas, tiesioginis ar netiesioginis); poveikio intensyvumą ir sudėtingumą (pvz., poveikis intensyvės tik paukščių migracijos metu); poveikio tikimybę (pvz., tikėtinas tik avarijų metu); tikėtiną poveikio pradžią, trukmę, dažnumą ir grįžtamumą (pvz., poveikis bus tik statybos metu, lietaus vandens išleidimas gali padidinti upės vandens debitą, užlieti žuvų nerštavietes, sukelti eroziją, nuošliaužas); suminį poveikį su kita planuojamos ūkinės veiklos artimoje aplinkoje vykdoma ar planuojama ūkine veikla (pvz., kelių veiklos rūšių vandens naudojimas iš vieno vandens šaltinio gali sumažinti vandens debitą, sutrikdyti vandens gyvūnijos mitybos grandinę ar visą ekologinę pusiausvyrą, sumažinti ištirpusio vandenyje deguonies kiekį), ir galimybes išvengti reikšmingo neigiamo poveikio ar užkirsti jam kelią:“.
2.14. Papildau 491 punktu:
„491. Nustačiusi Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 7 straipsnio 8 dalyje nurodytas sąlygas, Agentūra neatlieka atrankos dėl PAV ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo atrankos informacijos gavimo dienos raštu apie tai informuoja informaciją atrankai pateikusį planuojamos ūkinės veiklos organizatorių ir (ar) poveikio aplinkai vertinimo dokumentų rengėją. Tokiu atveju atrankos informacija neskelbiama Agentūros interneto svetainėje ir PAV subjektai neinformuojami apie galimybes susipažinti su atrankos informacija ir pateikti Agentūrai pasiūlymus dėl atrankos informacijos ir (ar) planuojamos ūkinės veiklos PAV.“
2.15. Pakeičiu 52 punktą ir jį išdėstau taip:
„52. Agentūra, pasibaigus pasiūlymų teikimo terminui, išnagrinėja atrankos informaciją, saugomų teritorijų institucijos priimtą išvadą dėl planuojamos ūkinės veiklos įgyvendinimo poveikio „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo, kai ją privaloma gauti, išvadas dėl tarpvalstybinio PAV, kai jas privaloma gauti, gautus PAV subjektų ir suinteresuotos visuomenės pasiūlymus dėl atrankos informacijos ir (ar) planuojamos ūkinės veiklos PAV, atlieka planuojamos ūkinės veiklos įvertinimą pagal atrankos dėl PAV kriterijus (1 priedas), prireikus atsižvelgdama į aktualų planuojamai ūkinei veiklai strateginio pasekmių aplinkai vertinimo dokumentą, kito vertinimo, atlikto pagal kitų teisės aktų reikalavimus, dokumentą, ar su planuojama ūkine veikla susijusios studijos (pvz., galimybių studija), ar kitos analizės rezultatus. Agentūra, pildydama 1 priede pateiktą formą, išsiaiškina, ar antrojoje skiltyje nurodytas kriterijus, į kurį būtina atkreipti dėmesį atliekant atranką dėl PAV, yra reikšmingas konkrečiu atveju, ir pagal tai užpildo kriterijaus reikšmingumo skiltį. Penktojoje skiltyje pateikiami atranką atliekančio (-ių) specialisto (-ų) motyvai, ar kriterijus gali sąlygoti PAV. Apsisprendžiant dėl kriterijaus reikšmingumo konkrečiu atveju, būtina atsižvelgti ne tik į atskirus kriterijus, bet ir į jų tarpusavio sąveiką, ypač derinant planuojamos ūkinės veiklos ir galimo jos poveikio aplinkai kriterijus su numatomos planuojamos ūkinės veiklos vietos kriterijais. Agentūra, išnagrinėjusi Tvarkos aprašo punkte nurodytą informaciją, atsižvelgdama į planuojamos ūkinės veiklos mastą, pobūdį ar vietos ypatumus, turi teisę, susitarusi su planuojamos ūkinės veiklos organizatoriumi, apžiūrėti ir vizualiai įvertinti planuojamos ūkinės veiklos vietą.“
2.16. Pakeičiu 54 punktą ir jį išdėstau taip:
„54. Agentūra, išnagrinėjusi ir įvertinusi Tvarkos aprašo 52 punkte nurodytą informaciją, per 10 darbo dienų nuo PAV subjektų pasiūlymų gavimo dienos priima atrankos išvadą (2 priedas), ar privaloma atlikti PAV, vadovaudamasi Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 7 straipsnio nustatyta tvarka, ir raštu atrankos išvadą pateikia planuojamos ūkinės veiklos organizatoriui, PAV dokumentų rengėjui ir PAV subjektams arba gali pareikalauti iš planuojamos ūkinės veiklos organizatoriaus ar PAV dokumentų rengėjo papildomos informacijos, reikalingos atrankai dėl poveikio aplinkai vertinimo atlikti. Tokiais atvejais planuojamos ūkinės veiklos organizatorius ar PAV dokumentų rengėjas papildo informaciją atrankai atlikti ir pakartotinai teikia ją atsakingajai institucijai, kuri per 10 darbo dienų nuo papildytos atrankos informacijos gavimo dienos priima atrankos išvadą. Tvarkos aprašo 2 priede nustatytos formos atrankos išvada rašoma ant Agentūros rašto blanko.“
2.17. Pakeičiu 55 punktą ir jį išdėstau taip:
„55. Kai Agentūrai atliekant atranką dėl PAV paaiškėja, kad planuojama ūkinė veikla gali turėti reikšmingą poveikį kitos Europos Sąjungos valstybės narės aplinkai ir (ar) užsienio valstybės, ne Europos Sąjungos valstybės narės, kuri yra prisijungusi prie Jungtinių Tautų Organizacijos 1991 m. Konvencijos dėl poveikio aplinkai vertinimo tarpvalstybiniame kontekste (toliau – Konvencija), (toliau – poveikį aplinkai patirianti valstybė) aplinkai, Agentūra, išnagrinėjusi atrankos informaciją, Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka per 10 darbo dienų nuo atrankos informacijos gavimo dienos prašo Aplinkos ministerijos pateikti išvadą, ar planuojamai ūkinei veiklai taikytinos tarpvalstybinio PAV procedūros, nurodydama paskelbtos atrankos informacijos aktyvią internetinę nuorodą; rašto kopija adresuojama planuojamos ūkinės veiklos organizatoriui ar PAV dokumentų rengėjui.“
2.18. Pakeičiu 56 punktą ir jį išdėstau taip:
„56. Aplinkos ministerija, Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka išnagrinėjusi Agentūros prašymą ir atrankos informaciją, atsižvelgusi į planuojamos ūkinės veiklos pobūdį, mastą ar vietos ypatumus, per 5 darbo dienas nuo jos gavimo dienos raštu pateikia Agentūrai ir planuojamos ūkinės veiklos organizatoriui ir PAV dokumentų rengėjui motyvuotą išvadą, ar reikia taikyti tarpvalstybinio PAV procedūras. Agentūra, priimdama atrankos išvadą, atsižvelgia į Aplinkos ministerijos išvadą.“
2.20. Pakeičiu 61 punktą ir jį išdėstau taip:
2.21. Pakeičiu 63 punktą ir jį išdėstau taip:
„63. Agentūra, gavusi planuojamos ūkinės veiklos organizatoriaus motyvuotą prašymą dėl atrankos išvados galiojimo pratęsimo, per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos turi įvertinti planuojamos ūkinės veiklos organizatoriaus pateiktą informaciją, ją palyginti su atrankos išvadoje pateikta informacija ir įsitikinti, kad planuojama ūkinė veikla, jos vykdymo ir vietos sąlygos, įskaitant planuojamai ūkinei veiklai vykdyti privalomus aplinkos apsaugos normatyvus ir aplinkos apsaugos standartus, kuriomis remiantis priimta atrankos išvada, nepasikeitė ir priimti sprendimą dėl atrankos išvados galiojimo pratęsimo (3 priedas) ne ilgesniam kaip 3 metų laikotarpiui (terminas skaičiuojamas nuo pratęsiamos atrankos išvados paskutinės galiojimo dienos). Tvarkos aprašo 3 priede nustatytos formos sprendimas rašomas ant Agentūros rašto blanko.“
2.22. Pakeičiu 1 priedo lentelės dalies „PLANUOJAMA ŪKINĖ VEIKLA“ 2 punktą ir jį išdėstau taip:
2.23. Pakeičiu 1 priedo po lentele esančią pirmąją pastabą ir ją išdėstau taip:
„Pastaba. Atsižvelgiant į poveikio dydį ir erdvinį mastą; pobūdį, įskaitant ir tarpvalstybinio poveikio pobūdį, poveikio intensyvumą ir sudėtingumą, poveikio tikimybę; tikėtiną poveikio pradžią, trukmę, dažnumą ir grįžtamumą; bendrą poveikį su kita planuojamos ūkinės veiklos artimoje aplinkoje vykdoma ir (ar) planuojama ūkine veikla, galimybes reikšmingai sumažinti neigiamą poveikį.“
2.24. Pakeičiu 2 priedo 9 punktą ir jį išdėstau taip:
„9. Nurodoma atrankos išvados apskundimo tvarka (ši atrankos išvada per vieną mėnesį nuo jos gavimo ar paskelbimo dienos gali būti skundžiama Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka).“
2.25. Pakeičiu 3 priedo 9 punktą ir jį išdėstau taip:
„9. Nurodoma sprendimo dėl planuojamos ūkinės veiklos atrankos išvados pratęsimo apskundimo tvarka (šis sprendimas per vieną mėnesį nuo jo gavimo ar paskelbimo dienos gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka).“