LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

dėl ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2023 m. GRUODŽIO 12 D. ĮSAKYMO NR. 3D-837 „DĖL Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano Intervencinės priemonės „konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisyklių, TAIKOMŲ 2024 METAIS PATEIKTOMS PARAIŠKOMS, patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2024 m. spalio 1 d. Nr. 3D-695

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. gruodžio 12 d. įsakymą Nr. 3D-837 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisyklių, taikomų 2024 metais pateiktoms paraiškoms, patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „KONSULTAVIMO PASLAUGOS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį:

1. T v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

2. Į g a l i o j u :

2.1. Žemės ūkio agentūrą prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – ŽŪA) savo interneto svetainėje skelbiamame Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąraše (toliau – Konsultantų sąrašas) pažymėti Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) patvirtintus konsultavimo paslaugų teikėjus kaip konsultantus, teikiančius konsultavimo paslaugas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“.

2.2. ŽŪA teikti informaciją Mokėjimo agentūrai dėl patvirtintų konsultavimo paslaugų teikėjų pašalinimo iš Konsultantų sąrašo.“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2025 m. sausio 3 d.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                           Kazys Starkevičius           

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3D-837

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. spalio 1 d. įsakymo Nr. 3D-695

redakcija)

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „Konsultavimo paslaugos“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

bendrosios nuostatos

 

1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 (toliau Reglamentas (ES) 2021/2115), kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginiai planai), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais;

1.2. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831);

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, su visais pakeitimais;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, su visais pakeitimais;

1.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“ (toliau – Nutarimas);

1.10. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);

1.11. Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-72 „Dėl Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas);

1.12. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas).

2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Konsultavimo paslaugos“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, konsultavimo paslaugų teikėjams, konsultavimo paslaugų gavėjams bei institucijoms, atliekančioms paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Konsultavimo paslaugų gavėjas (toliau – paslaugų gavėjas) – ūkininkas (fizinis ar juridinis asmuo), miško valdytojas ar Europos inovacijų partnerystės grupės susikūrimą ir inovacinį projektą planuojantis inicijuoti subjektas (pvz.: ūkininkas, miškininkas, kooperatyvas ar jų grupė ir kt.), Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos patvirtinti kaip tinkami pasinaudoti konsultavimo paslaugomis.

3.2. Konsultavimo paslaugų teikėjas – fizinis ar juridinis asmuo arba asmenų grupė, veikianti jungtinės veiklos sutarties pagrindais, Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos patvirtinti kaip tinkami teikti konsultavimo paslaugas ir gauti paramą.

3.3. Valandos trukmės ūkio konsultacija – nustatytos vertės vieną valandą trunkanti konsultacija, per kurią patvirtinti konsultavimo paslaugų teikėjai suteikia ūkininkams arba miško valdytojams reikiamos žemės ir (ar) miškų ūkio srities informacijos, atsižvelgdami į esamas ūkininkavimo praktikas, technologijų ir mokslo naujoves.

4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme, Strateginiame plane, Reglamente (ES) 2021/2115, Reglamente (ES) Nr. 2023/2831, Administravimo taisyklėse, Apraše.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5. Intervencinė priemonė prisideda prie šių bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:

5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu;

5.2. vieno ar kelių iš Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnyje nustatytų konkrečių BŽŪP tikslų, kuriuos papildo ir su kuriais yra susijęs horizontalusis tikslas.

6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. didinti žinių ir inovacijų sklaidą žemės ūkyje;

6.2. didinti konsultavimo paslaugų formų įvairovę, geriau užtikrinti jų atitiktį ūkininkų poreikiams;

6.3. užtikrinti aukštą konsultantų kompetenciją ir jų teikiamų konsultacijų kokybę;

6.4. mažinti skaitmeninę atskirtį žemės ūkyje ir kaimo vietovėse.

7. Siekiant šiame skyriuje nustatyto horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių, intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose Europos inovacijų partnerystės (toliau – EIP) veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičiaus (R.1);

7.2. konsultantų, gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemas (ŽŪŽIS), skaičiaus (R.2);

7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalies (R.3);

7.4. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse, kiek tai susiję su aplinkos / klimato srities veiklos rezultatais, skaičiaus (R.28).

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMA VEIKLA

 

8. Parama teikiama dotacijos forma. Visi naudojami skaičiai yra bruto, t. y. neatskaičius mokesčių ar kitų rinkliavų.

9. Pagal intervencinę priemonę remiama veikla – kvalifikuotos ir specializuotos individualios konsultavimo paslaugos.

10. Konsultavimo paslaugos turi būti teikiamos pagal šiame punkte nurodytas konsultavimo paslaugų temas (1 priedas), kurios apibrėžtos atsižvelgiant į Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 15 straipsnio 2 ir 4 dalių nuostatas:

10.1. prioritetinės temos, susijusios su aplinkos ir klimato srities veikla ir (ar) skaitmeninėmis ūkininkavimo technologijomis:

10.1.1. aplinkai (vandens, dirvožemio, oro gerai kokybei) ir klimatui naudingos žemės ūkio praktikos taikymas;

10.1.2. tvarus dirvožemio naudojimas parenkant technologijas, tausojančias biologinę įvairovę, skatinančias anglies kaupimą ir optimizuojančias augalų mitybos grandinę;

10.1.3. darnus maisto medžiagų valdymas;

10.1.4. skaitmeninės technologijos ir (ar) inovacijų diegimas žemės ūkyje ir kaimo vietovėse ir (ar) miškininkystės veikloje;

10.2. kitos konsultacijų temos:

10.2.1. ūkių konkurencingumo didinimas, kooperacija ir bendradarbiavimas;

10.2.2. bioekonomika, novatoriškų produktų kūrimas ir ūkininkų padėties gerinimas vertės grandinėje;

10.2.3. maisto ir pašarų sauga bei ūkinių gyvūnų sveikatingumas ir gerovė;

10.2.4. ūkio valdymo strategijos, apimančios ūkio finansų valdymo priemones ir metodus, paveldėjimo planavimą, bei socialinė parama žemės ūkiu besiverčiančiose bendruomenėse;

10.2.5. darbo santykiai, darbo saugos reikalavimai ir priešgaisrinė sauga;

10.2.6. saugomos teritorijos žemės ūkio ar miško valdoje, ribojimai, įsipareigojimai, kompensavimas ir deklaravimas;

10. 2.7. konsultavimo paslaugos EIP grupės susikūrimą ir inovacinį projektą planuojantiems inicijuoti subjektams.

10.2.8. ekonominė ir aplinkosauginė veikla miškų ūkio veikloje;

 

IV SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

11. Paramos intensyvumas – 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.

12. Konsultavimo paslaugų teikimo valandos fiksuotasis įkainis – 58 Eur be PVM, kuris apskaičiuotas vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos patvirtinta Fiksuotųjų konsultavimo paslaugų teikimo įkainių apskaičiavimo ataskaita, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos patvirtintomis Verslo pradžios, plėtros ir eksporto konsultacijų fiksuotųjų įkainių nustatymo tyrimo ataskaita ir Konsultacijų ekoinovacijų klausimais fiksuotųjų įkainių nustatymo tyrimo ataskaita bei patvirtintas Strateginiame plane.

13. Didžiausia galima vienam paslaugų gavėjui skirti suma 2023–2027 m. strateginio plano įgyvendinimo laikotarpiu – ne daugiau kaip 2 000 Eur be PVM. Konsultavimo paslaugų bendra vertė Paslaugų gavėjui skaičiuojama įvertinant ir 2024 metais gautas konsultavimo paslaugas, gautas pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3D-837 patvirtintas Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Konsultavimo paslaugos“ įgyvendinimo taisykles, taikomas 2024 metais pateiktoms paraiškoms.

 

V SKYRIUS

 

GALIMI PAREIŠKĖJAI TEIKTI ŪKIO KONSULTAVIMO PASLAUGAS

 

14. Tinkami pareiškėjai teikti konsultavimo paslaugas ir gauti paramą pagal priemonę(toliau – pareiškėjas):

14.1. konsultavimo paslaugas teikiantys ūkio subjektai (fiziniai arba juridiniai asmenys);

14.2. konsultavimo paslaugas teikiančios ūkio subjektų (fizinių arba juridinių asmenų) grupės, veikiančios jungtinės veiklos sutarties pagrindais (toliau – ūkio subjektų grupės);

14.3. asociacijos, vienijančios fizinius ir (ar) juridinius asmenis, užsiimančius žemės ūkio ir miškininkystės veikla;

14.4. Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo nustatyta tvarka pripažinti žemės ūkio kooperatyvai ir žemės ūkio kooperatyvų asociacijos.

 

VI SKYRIUS

 

TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

15. Pareiškėjas laikomas tinkamu teikti vienos valandos ūkio konsultaciją (-as) (toliau – Ūkio konsultacija) ir gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus (jei paraiška paramai gauti (toliau – paramos paraiška, kaip tai nustatyta Administravimo taisyklių 3.19 papunktyje) teikiama ūkio subjektų grupės, punkte nurodytus reikalavimus turi atitikti kiekvienas ūkio subjektas atskirai):

15.1. bendrąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.9 papunktyje, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125.2 papunktyje nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

15.2. konsultavimo paslaugas teikiantys ūkio subjektai (fiziniai ar juridiniai asmenys) arba jų grupės iki paraiškos pateikimo dienos yra įtraukti į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą (toliau – konsultantų sąrašas), pagal Apraše nustatytus kriterijus įvertinant jiems nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, įskaitant nustatytus Reglamento (ES) Nr. 2021/20115 15 str. 2 ir 4 dalyse bei Strateginiame plane nustatytus tinkamumo kriterijus ir reikalavimus. Konsultantų sąrašas skelbiamas Žemės ūkio agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – ŽŪA) interneto svetainėje www.zua.lt.

 

VII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKA

 

16. Pareiškėjas turi užpildyti paramos paraišką, kuri skelbiama Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) interneto svetainėje, adresu www.nma.lt.

17. Jei pareiškėjas yra ūkio subjektų grupė, paramos paraišką teikia vienas atstovas. Kartu su paramos paraiška turi būti pateikta jungtinės veiklos sutartis arba tinkamai patvirtinta jos kopija. Jungtinės veiklos sutartyje turi būti nurodyti kiekvienos šios sutarties šalies įsipareigojimai vykdant numatomą konsultavimo veiklą ir solidari visų šios sutarties šalių atsakomybė už prievolių nevykdymą bei numatyta, kuris asmuo atstovauja ūkio subjektų grupei.

18. Paramos paraiškų teikimo būdas – tęstinis. Esant tęstiniam paramos paraiškų teikimo būdui, paramos paraiškos teikti konsultavimo paslaugas priimamos nuolat intervencinės priemonės įgyvendinimo laikotarpiu, bet ne ilgiau kaip 6 mėnesiai iki priemonės įgyvendinimo pabaigos, t. y. iki 2028 gruodžio 29 d.

19. Paramos paraiškos pildomos, pateikiamos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKĖJŲ TVIRTINIMAS

 

20. Mokėjimo agentūra, gavusi paramos paraiškas, patikrina:

20.1. ar pareiškėjai yra įtraukti į konsultantų sąrašą;

20.2. pareiškėjų atitiktį Taisyklių 15.1 papunkčio nuostatoms.

21. Mokėjimo agentūrai iškilus klausimų, susijusių su paramos paraiškos vertinimu, pareiškėjo gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų. Tuo atveju Mokėjimo agentūra išsiunčia paklausimą raštu ir (arba) elektroniniu paštu. Per paklausime nustatytą laiką nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, paramos paraiška atmetama. Jei trūkstama informacija yra skelbiama viešuosiuose registruose, Mokėjimo agentūra duomenis patikrina juose ir jais vadovaujasi.

22. Mokėjimo agentūra, įvertinusi pareiškėjus, priima sprendimą dėl pareiškėjo patvirtinimo ar nepatvirtinimo konsultavimo paslaugų teikėju. Sprendimas priimamas Mokėjimo agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

23. Konsultavimo paslaugų teikėjas patvirtinamas iki intervencinės priemonės įgyvendinimo laikotarpio pabaigos, išskyrus tuos atvejus, kai savo noru pateikia laisvos formos prašymą dėl išbraukimo iš Konsultavimo paslaugų teikėjų sąrašo arba Mokėjimo agentūra gauna informacinį pranešimą iš ŽŪA, kuriame nurodyta, kad patvirtintas konsultavimo paslaugų teikėjas yra pašalintas iš konsultantų sąrašo.

24. Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl pareiškėjo patvirtinimo ar nepatvirtinimo konsultavimo paslaugų teikėju informuoja pareiškėjus paramos paraiškoje pareiškėjo pasirinktu būdu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.

25. Mokėjimo agentūra per 3 darbo dienas nuo priimto sprendimo patvirtinti pareiškėją arba pareiškėjui prašant išbraukti jį Konsultavimo paslaugų teikėjų sąrašo  apie sprendimą informuoja ŽŪA.

26. Informacija apie patvirtintus konsultavimo paslaugų teikėjus skelbiama Mokėjimo agentūros (www.nma.lt) interneto svetainėje ir ŽŪA interneto svetainėje skelbiamame konsultantų sąraše (pažymint pareiškėją kaip galimą konsultavimo paslaugų teikėją pagal šią priemonę, kartu nurodant ir jam atstovaujamus konsultantus).

 

IX SKYRIUS

 

TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI KONSULTAVIMO PASLAUGŲ GAVĖJAMS

 

27. Paslaugų gavėjas turi būti savo vardu įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre iki paraiškos Ūkio konsultavimo paslaugoms gauti (toliau – paraiška) pateikimo dienos.

28. Mokėjimo agentūra paslaugų gavėjo atitiktį Taisyklių 27 punktui įvertina vadovaudamasi registruose esančiais duomenimis.

29. Ūkio konsultacijoms, teikiamoms miškų valdytojams (toliau – pagalbos gavėjai), taikomi nereikšmingos (de minimis) pagalbos (toliau – pagalba) teikimo reikalavimai ir turi būti laikomasi šių sąlygų:

29.1. bendra pagalbos, suteiktos vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatomis, suma vienai įmonei (įskaitant ir su šia įmone Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) negali viršyti 300 000 Eur per bet kurį trejų metų laikotarpį;

29.2. teikiama pagalba gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis;

29.3. jei per praėjusius trejus metus iki pagalbos skyrimo įmonės susijungia, įsigyja viena kitą arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

29.4. jei pagalbos gavėjas veiklą vykdo keliuose sektoriuose, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies nuostatos;

29.5. pagalbos gavėjams pateikus paraišką Mokėjimo agentūra patikrina informaciją, ar pagalbos gavėjui (įskaitant ir su šiuo pagalbos gavėju reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikta nereikšminga (de minimis) pagalba, įskaitant pagal Taisykles skirtą pagalbos sumą, o tuo atveju, kai pagalba išmokama dalimis, apskaičiuotą diskontuotą pagalbos vertę, neviršija nustatytų nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribų ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui pateikia duomenis apie suteiktą pagalbą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka;

29.6. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, išmokant pagalbą dalimis, jos vertė yra diskontuojama suteikimo metu. Diskontuota pagalbos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede.

 

X SKYRIUS

PARAIŠKŲ GAUTI ŪKIO KONSULTACIJAS PRIĖMIMAS IR VERTINIMAS

 

30. Siekdamas gauti Ūkio konsultacijas ir būti patvirtintas kaip paslaugų gavėjas, ūkio subjektas, atitinkantis Taisyklių IX skyriaus nuostatas, turi užpildyti paraišką Mokėjimo agentūros el. paslaugų portale. Paraiška skelbiama Mokėjimo agentūros interneto svetainėje adresu www.nma.lt.

31. Paslaugų gavėjas paraiškoje nurodo:

31.1. savo pagrindinę vykdomą veiklą (žemės ūkio veikla ar miškų ūkio veikla);

31.2. bendrą prašomų Ūkio konsultacijų skaičių, kuris atitinka konsultacijų valandų kiekį. Bendra prašomų Ūkio konsultacijų vertė turi atitikti Taisyklių 13 punkto nuostatas.

32. Ne mažiau kaip 50 proc. visų paraiškoje nurodytų Ūkio konsultacijų turi būti priskirtos prioritetinėms temoms, susijusioms su aplinkos ir klimato srities veiklomis bei ūkių skaitmenizavimu. Ūkio konsultacijomis, kurios priskirtos prioritetinėms temoms, galima konsultuotis tik temomis kurios nurodytos Taisyklių 10.1.110.1.4 papunkčiuose.

33. Ūkio konsultacijos, nepriskirtos prioritetinėms temoms, gali būti naudojamos visomis temomis pagal Taisyklių 10 punkto nuostatas.

34. Paslaugų gavėjas pagal Taisyklių 10.2.7 papunktyje nurodytą temą gali pasinaudoti ne daugiau kaip 6-iomis Ūkio konsultacijomis.

35. Paraiškų teikimo būdas – ribotos trukmės kvietimas su stabdymo galimybe.

36. Pasiekus paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą (dotacijos forma),  paraiškų priėmimas stabdomas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

37. Jei atlikus visų gautų paraiškų tinkamumo vertinimą šioms paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą, taikoma ši tvarka:

37.1. jei paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis  yra ne didesnis kaip 10 proc. paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, visos šios paraiškos finansuojamos iš 2027 metams paraiškų priėmimo etapams skirtos lėšų sumos;

37.2. jei paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija 10 proc. paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, sprendimą dėl papildomo lėšų skyrimo šioms paraiškoms finansuoti priima Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano valdymo komitetas (toliau – PVK). Jei papildomų lėšų neskiriama, tokiu atveju paslaugų gavėjai atrenkami pagal paraiškos pateikimo pirmumą (datą ir laiką).

38. Paraiškos ir (arba) dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paraiškos ir jų priedai nepriimami.

39. Paraiškos pildomos, pateikiamos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XI SKYRIUS

 

KONSULTAVIMO PASLAUGŲ GAVĖJŲ PATVIRTINIMAS IR KONSULTAVIMO PASLAUGŲ SUTEIKIMO TVARKA

 

40. Baigusi paraiškų vertinimą ir patvirtinusi paslaugų gavėjus, Mokėjimo agentūra priskiria paslaugų gavėjams Ūkio konsultacijas su unikaliais identifikacijos numeriais.

41. Mokėjimo agentūra per 10 darbo dienų nuo sprendimo dėl Ūkio konsultacijų paskyrimo priėmimo dienos informuoja apie tai paslaugų gavėjus paraiškoje jų pasirinktu būdu, nurodydama, kur paslaugų gavėjai gali rasti informaciją apie priskirtas Ūkio konsultacijas (jų kiekį, identifikacijos numerius, priskirtas tematikas) ir patvirtintus konsultavimo paslaugų teikėjus bei jų teikiamas paslaugas.

42. Tuo atveju, kai priimamas sprendimas dėl paramos skyrimo pagalbos gavėjams, sprendime nurodoma skirta pagalbos suma ir diskontuota pagalbos vertė (kai pagalba išmokama dalimis).

43. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Registro nuostatuose numatytais terminais, nuo sprendimo dėl pagalbos skyrimo priėmimo dienos pateikia informaciją apie pagalbos gavėjams suteiktą pagalbą (išmokant pagalbą dalimis nurodoma diskontuota pagalbos vertė) į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą pagalbą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.

44. Apie pateiktos paraiškos atmetimą ūkio subjektas informuojamas per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl paraiškos atmetimo priėmimo dienos.

45. Paslaugų gavėjas, iš Mokėjimo agentūros gavęs informacinį pranešimą dėl Ūkio konsultacijų paskyrimo, įgyja teisę per 24 mėnesius nuo informacinio pranešimo dėl Ūkio konsultacijų skyrimo gavimo dienos pasinaudoti jam priskirtomis Ūkio konsultacijomis. Nepanaudotos lėšos už Ūkio konsultacijas grąžinamos į intervencinės priemonės bendrą biudžetą.

46. Paslaugų gavėjas pagal savo ūkio individualius poreikius kreipiasi į konsultavimo paslaugų teikėjus ir susitaria dėl Ūkio konsultacijos (-ų). Susitarimo forma tarp konsultavimo paslaugų teikėjo ir paslaugų gavėjo nėra reglamentuota, t. y. susitarimas gali būti rašytinis arba žodinis pagal tarpusavio šalių sprendimą.

47. Susitarimas patvirtinamas, kai paslaugų gavėjas konsultavimo paslaugų teikėjui nurodo Ūkio konsultacijos (-ų) unikalų (-ius) identifikacijos numerį (-ius), dėl kurios (-ių) susitarė, ir konsultavimo paslaugų teikėjas Mokėjimo agentūros el. paslaugų portale užregistruoja Ūkio konsultaciją (-as), įvesdamas jos (-ų) identifikavimo duomenis (unikalų identifikavimo numerį ir temos pavadinimą).

48. Užregistruotos Ūkio konsultacijos turi būti suteiktos per 6 mėnesius. Nepanaudotos lėšos už Ūkio konsultacijas grąžinamos į intervencinės priemonės bendrą biudžetą, o paslaugų gavėjas turi teisę dėl likutinės vertės pildyti paraišką kaip nustatyta Taisyklių 77 punkte.

49. Paslaugų gavėjas dėl atskirų Ūkio konsultacijų gali kreiptis į skirtingus konsultavimo paslaugų teikėjus.

50. Konsultantai, teikiantys Ūkio konsultacijas, turi būti įtraukti į konsultantų sąrašą pagal tas sritis, kuriose teikia Ūkio konsultacijas.

51. Konsultavimo paslaugos turi būti suteiktos individualiai (konsultavimo paslaugų teikėjo biure ar ūkyje pagal paslaugų gavėjo pasirinkimą). Jei paslaugų gavėjas yra juridinis asmuo, konsultavimo paslaugoms gauti turi būti paskirtas įgaliotas asmuo.

52. Konsultavimo paslaugų teikėjas ne vėliau kaip likus 1 (vienai) darbo dienai iki numatomos (-ų) Ūkio konsultacijos (-ų) dienos Mokėjimo agentūros el. paslaugų portale turi suvesti duomenis apie planuojamą (-as) Ūkio konsultaciją (-as) (datą ir laiką; konsultanto, kuris suteiks konsultaciją, duomenis (jei konsultavimo paslaugų teikėjas juridinis asmuo); būdą (tiesioginis ar nuotolinis); adresą ir (ar) nuorodą ir (ar) telefoną ir kt.). Duomenis apie Konsultacijos duomenų pasikeitimą privaloma pateikti Mokėjimo agentūros el. paslaugų portale ne vėliau kaip 1 (vieną) darbo dieną iki numatomos Ūkio konsultacijos dienos.

53. Po suteiktos(-ų) Ūkio konsultacijos (-ų) paslaugų gavėjas ir konsultavimo paslaugų teikėjas turi pasirašyti konsultavimo paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo aktą (-us) (Taisyklių 2 priedas). Paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo akto kopiją konsultavimo paslaugų teikėjai įkelia į Mokėjimo agentūros el. paslaugų portalą. Jei per 6 mėnesius nuo Ūkio konsultacijos rezervacijos dienos paslaugų suteikimo perdavimo–priėmimo aktas nebus įkeltas, Ūkio konsultacija laikoma nepanaudota ir nepanaudotos lėšos už ją grąžinamos į intervencinės priemonės bendrą biudžetą.

54. Kitas ūkio subjektas ar fizinis asmuo neturi teisės perimti paslaugų gavėjo įsipareigojimų, susijusių su konsultavimo paslaugomis, kurių išlaidų dalis yra kompensuojama iš Strateginio plano lėšų.

55. Paslaugų gavėjui mirus, nepanaudotos lėšos už Ūkio konsultacijas grąžinamos į intervencinės priemonės bendrą biudžetą.

 

XII SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

56. Intervencinės priemonės išlaidos kompensuojamos supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdu, taikant konsultavimo paslaugų teikimo valandos fiksuotąjį vieneto įkainį pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 83 straipsnio 1 dalies b punktą.

57. Nustatytas valandinis fiksuotasis konsultacijų įkainio dydis atitinka 58 Eur be PVM.

58. Valandiniai fiksuotieji Ūkio konsultacijų įkainiai nekeičiami visą paslaugų gavėjui priskirtų Ūkio konsultacijų galiojimo laikotarpį.

59. Tinkamos finansuoti išlaidos yra išlaidos už suteiktas Ūkio konsultacijas, kurios atitiko Taisyklių 10, 45–54 punktų nuostatas.

60. Atsiskaitymas pagal fiksuotuosius vieneto įkainius administruojamas vadovaujantis Administravimo taisyklėmis.

61. Visos Ūkio konsultacijos, suteiktos ne pagal taisyklėse nustatytą tvarką, laikomos kaip netinkamos finansuoti išlaidos.

 

 

XIII SKYRIUS

KONSULTAVIMO PASLAUGŲ TEIKĖJŲ IR GAVĖJŲ ĮSIPAREIGOJIMAI

 

62. Konsultavimo paslaugų teikėjai prisiima šiuos įsipareigojimus:

62.1. laikytis bendrųjų įsipareigojimų pareiškėjams ir paramos gavėjams Administravimo taisyklių 170.2, 170.4, 170.6–170.7, 170.11–170.15 papunkčiuose nustatyta tvarka;

62.2. iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos konsultantų sąraše būti įrašytiems kaip konsultavimo paslaugas teikiantiems ūkio subjektams;

62.3. užtikrinti, kad konsultavimo paslaugas suteiks tik tie konsultantai, kurie konsultavimo paslaugų suteikimo metu įtraukti į konsultantų sąrašą pagal tas sritis, kuriose teikia konsultacijas (taikoma juridiniams asmenims);

62.4. projekto įgyvendinimo metu, teikiant konsultavimo paslaugas, būti nepriklausomais, nešališkais ir neturėti tiesioginio komercinio intereso, turinčio įtakos konsultavimo paslaugoms teikti ir konsultacijų turiniui;

62.5. veikti sąžiningai ir skaidriai, nesinaudojant konsultacijų metu sužinotomis paslaugų gavėjo komercinėmis ir kitomis paslaptimis ne paslaugų gavėjo tikslams ir jų neviešinti bei vadovautis Bendruoju duomenų saugos reglamentu (BDAR) (ES) Nr. 2016/679;

62.6. pateikti duomenis apie numatomas Ūkio konsultacijas, kaip nurodo Taisyklių 52 punkto nuostatos;

62.7. vadovaujantis Administravimo taisyklių nuostatomis saugoti visus dokumentus, susijusius su projekto įgyvendinimu.

63. Paslaugų gavėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:

63.1. pasinaudoti Ūkio konsultacijomis per 24 mėn. nuo informacinio pranešimo dėl Ūkio konsultacijų skyrimo gavimo dienos;

63.2. teikti atsakingiems asmenims visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti.

 

XIV SKYRIUS

 

KONSULTAVIMO PASLAUGŲ MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS
 IR
IŠLAIDŲ FINANSAVIMAS

 

64. Konsultavimo paslaugų teikėjams konsultavimo paslaugos teikimo išlaidas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka apmoka Mokėjimo agentūra.

65. Konsultavimo paslaugų teikėjas mokėjimo prašymus Mokėjimo agentūrai teikia ne dažniau kaip vieną kartą per ketvirtį.

66. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti ŽŪMIS portalo interneto prieigoje, adresu https://zumis.lt.

67. Mokėjimo prašymai vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

68. Tinkamos finansuoti išlaidos apmokamos supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdu, taikant konsultavimo paslaugų teikimo valandos fiksuotąjį įkainį pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 83 straipsnio 1 dalies b punktą.

69. Konsultavimo paslaugų teikėjui išlaidų už Ūkio konsultacijas mokėjimas sustabdomas, jei panaudojamos visos Strateginio plano intervencinei priemonei einamaisiais metais numatytos lėšos.

70. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

70.1. sostinės regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

70.2. vidurio ir vakarų Lietuvos regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

71. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekte pakonsultuotų paslaugų gavėjų žemės ūkio valdos registracijos vietą (tuo atveju, jeigu projektas įgyvendinamas abiejuose regionuose, priskiriama tam regionui, kuriame pakonsultuota daugiausia dalyvių).

72. Po Mokėjimo prašymo vertinimo Mokėjimo agentūra paslaugų gavėjams išsiunčia informacinį pranešimą su nuoroda į ŽŪA interneto svetainę www.zua.lt dėl konsultantų vertinimo anketos.

73. Patikrų vietoje atlikimo tvarka nustatyta Administravimo taisyklėse.

 

XV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

74. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą konsultavimo paslaugos teikėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – sankcijų metodika), numatytos sankcijos.

75Jeigu pareiškėjas, norėdamas tapti konsultavimo paslaugos teikėju ir gauti paramą, pateikė melagingą informaciją arba dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama visai neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma.

76. Konsultavimo paslaugų teikėjui parama neteikiama, jei:

76.1. konsultavimo paslaugų teikėjas buvo išbrauktas iš konsultantų sąrašo iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos;

76.2. konsultantas, teikiantis konsultavimo paslaugas, nebuvo įtrauktas į konsultantų sąrašą pagal tas sritis, kuriose teikia konsultacijas;

76.3. konsultavimo paslaugos suteiktos pasibaigus Ūkio konsultacijos galiojimo laikotarpiui, t. y. praėjus daugiau kaip 24 mėn. po paslaugų gavėjo iš Mokėjimo agentūros gauto informacinio pranešimo apie priskirtas Ūkio konsultacijas;

76.4. konsultavimo paslaugos suteiktos pasibaigus Ūkio konsultacijos rezervacijos laikotarpiui, t. y. praėjus daugiau kaip 6 mėn. po Ūkio konsultacijos rezervacijos dienos;

76.5. po konsultavimo paslaugų suteikimo nebuvo pasirašytas Konsultavimo paslaugų suteikimo perdavimo−priėmimo aktas.

76.6. Laikoma, kad buvo dirbtinai sukurtos sąlygos paramai gauti, jei yra nustatoma, kad konsultavimo paslaugų teikėjas (fizinis asmuo) yra tos pačios žemės ūkio valdos, pagal kurią paslaugų gavėjui Mokėjimo agentūra priskyrė Ūkio konsultaciją (-as), valdytojas arba partneris, arba šeimos narys.

 

XVI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

77. Paslaugų gavėjas, nepasinaudojęs visa Taisyklių 13 punkte nurodyta didžiausia vienam paslaugų gavėjui konsultavimo paslaugoms skirta suma, per visą intervencinės priemonės įgyvendinimo laikotarpį nepraranda teisės pasinaudoti likutine jos dalimi. Paslaugų gavėjas likutinės dalies gali kreiptis kito skelbiamo kvietimo metu, tačiau tik tuo atveju, jei neturi priskirtų galiojančių Ūkio konsultacijų iš ankstesnio kvietimo.  

78. Intervencinės priemonės įgyvendinimo laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

79. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

80. Mokėjimo agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 finansinių metų nuo paramos skyrimo pagal taisykles suteikimo dienos saugoti visą su pagalbos teikimu susijusią informaciją, duomenis ir dokumentus.

81. Pagalbos gavėjai, gaunantys pagalbą Ūkių konsultacijoms, privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo sprendimo skirti pagalbą priėmimo dienos saugoti visą su pagalbos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.

82. Parama susigrąžinama vadovaujantis Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

_____________