BIRŠTONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

dėl korupcijos prevencijos birštono savivaldybėje veiksmų plano 2024–2025 metams patvirtinimo 

 

2024 m. liepos 11 d. Nr. (1.3.E.)-TSE-127

Birštonas

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 32 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 4 punktu, 4 dalimi, 2022–2033 metų nacionaline darbotvarke korupcijos prevencijos klausimais, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. XIV-1178 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos patvirtinimo“, Korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 2-283 „Dėl Korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Birštono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Korupcijos prevencijos Birštono savivaldybėje veiksmų planą 2024–2025 metams (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės merė                                                                                               Nijolė Dirginčienė

 

 

PATVIRTINTA

Birštono savivaldybės tarybos

2024 m. liepos 11 d.

sprendimu Nr. (1.3.E.)-TSE-127

 

KORUPCIJOS PREVENCIJOS BIRŠTONO SAVIVALDYBĖJE

VEIKSMŲ PLANAS 2024–2025 METAMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Korupcijos prevencijos Birštono savivaldybėje veiksmų planas 2024–2025 metams (toliau – Planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, 2022–2033 metų Nacionaline darbotvarke korupcijos prevencijos klausimais, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. XIV-1178 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais patvirtinimo“ (toliau – Darbotvarkė), 2022–2033 metų Nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metu planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. gegužės 3 d. nutarimu
Nr. 324 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais koordinatoriaus paskyrimo ir 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metų plano patvirtinimo“, Šakinių, savivaldybių, savarankiškų įstaigų veiklos sričių ir viešojo sektoriaus subjektų korupcijos prevencijos veiksmų planų rengimo gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 2-283 „Dėl  korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

2. Plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

3. Planas skirtas nustatyti pagrindinius korupcijos prevencijos tikslus ir uždavinius, korupcijos prevencijos subjektus, jų teises ir pareigas korupcijos prevencijos srityje, siekiant nuosekliai ir kompleksiškai formuoti korupcijai atsparią aplinką Birštono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijose ir Savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų (savininkė arba dalininkė) yra Savivaldybė (toliau kartu – Savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos).

4. Plano veiklos kryptys yra korupcijos prevencija ir antikorupcinis švietimas.

5. Planas parengtas 2 metų laikotarpiui.

II. korupcijos rizikos veiksnių analizė

 

6. Savivaldybės 2016–2019 metų korupcijos prevencijos programa, patvirtinta Birštono savivaldybės tarybos 2016 m. birželio 6 d. sprendimu Nr. TS-89 ir programos priemonių plano įgyvendinimo ataskaitos už 2016, 2017, 2018 ir 2019 metus yra skelbiamos viešai Savivaldybės internetinėje svetainėje www.birstonas.lt, skiltyje „Korupcijos prevencija“. 2016–2019 metų korupcijos prevencijos programoje buvo iškelti 2 tikslai, jiems pasiekti numatyti 2 uždaviniai, o jų įgyvendinimui numatyta 8 korupcijos rizikos mažinimo priemonės (toliau – priemonė). Numatytos priemonės buvo įgyvendintos, pasiekti numatyti tikslai, pašalinant ir (ar) sumažinant nustatytus korupcijos rizikos veiksnius. Buvo neįgyvendinta tik viena numatyta priemonė – „1.1.2.3. sudaryti galimybes gyventojams pranešti Antikorupcijos komisijai apie pastebėtus korupcijos pasireiškimo atvejus“. Dalis priemonių vis dar yra aktualios, todėl bus tęsiamos, siekiant nuosekliai stiprinti korupcijai atsparią aplinką Savivaldybės institucijose, įmonėse ar įstaigose ir didinti antikorupcinį sąmoningumą.

7. 2020–2023 metais korupcijos priemonių planas dėl COVID-19 pandemijos protrūkio ir žmogiškųjų resursų trūkumo nebuvo parengtas ir patvirtintas.

8. Vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu pranesk@birstonas.lt 2020–2023 metais nebuvo gauta informacija apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ir tarnybinius nusižengimus.

9. Remiantis tarptautinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (toliau – TILS) 2022 metais atlikto savivaldybių skaidrumo tyrimo rezultatais ir pateiktomis veiklos tobulinimo rekomendacijomis, bendras Savivaldybės skaidrumo lygis padidėjo nuo 64 proc. (2018 metais) iki 82 proc. (2022 metais).

10. Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ atlikto tyrimo Lietuvos korupcijos žemėlapis 2022 / 2023“ metu nustatyta, kad korupciją, kaip labai rimtą problemą, nurodė 34 proc. gyventojų ir 32 proc. valstybės tarnautojų. 26 proc. Lietuvos gyventojų mano, kad korupcijos mastai per 5 metus išaugo. Valstybės tarnautojų nuomone korupcijos mastai per 5 metus sumažėjo (66 proc. respondentų), padidėjimą nurodė tik 10 proc. Atvirame klausime labiausiai korumpuotomis institucijomis yra įvardijamos: gydymo įstaigos, teismai, Seimas ir savivaldybės. Kaip labiausiai paplitusius korupcinius reiškinius („labai paplitę“) gyventojai nurodė naudojimąsi tarnybiniu automobiliu asmeniniais tikslais – 32 proc., kai per pažintis yra įsidarbinama į valstybės instituciją – 25 proc. Labai dažnai buvo minimos tokios korupcijos formos, kaip nepotizmas, politinių partijų narių protegavimas.

11. Darbotvarkėje korupcijos prevencijos klausimais akcentuojama, kad vis aktualesnė tampa su favoritizmu ir protegavimu siejama korupcinė elgsena, skaidrumo stoka priimant sprendimus ir kitos sisteminės korupcijos apraiškos. Aktyvi, reikli ir atsakinga pilietinė visuomenė yra ne tik vienas iš korupcijos mažėjimą lemiančių veiksnių, bet ir nacionalinio saugumo garantas plačiąja prasme. Šiuo tikslu reikia plėsti visuomenės žinias apie korupcijos žalą bei ugdyti nepakantumą korupcijai. Viešajame sektoriuje ir toliau būtina plėtoti antikorupcines kompetencijas ir formuoti antikorupcines nuostatas.

12. Tai, kad Savivaldybė, tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2022/2023“, respondentų nuomone, patenka tarp 5 institucijų, kurios yra labiausiai  korumpuotos, įpareigoja nuolat tobulinti įgyvendinamų korupcijos prevencijos priemonių sistemą, ne tik tęsti jau įgyvendinamas, bet ir kurti  naujas kompleksines antikorupcines priemones. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytų sociologinių tyrimų išvadas, parinktos išliekamąją vertę turinčios korupcijos rizikos mažinimo priemonės, kurios didins Savivaldybės institucijų, įmonių ar įstaigų bei visuomenės įsitraukimą į korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, plėtos glaudų bendradarbiavimą, ugdys antikorupcinį sąmoningumą, kompetencijas. Kuriant kryptingą ir vieningą Savivaldybės antikorupcinę aplinką, yra išplėstas priemonių taikymo mastas bei parinktos skaidrumą ir viešumą didinančios priemonės.

13. Siekiant nustatyti bendrą Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau kartu – darbuotojai), tolerancijos korupcijai lygį, darbuotojų požiūrį į korupciją ir toleranciją korupcinio pobūdžio apraiškoms, 2024 m. vasario 20–vasario 29 d. buvo atlikta anoniminė apklausa, kurioje dalyvavo 35 Savivaldybės administracijos darbuotojai. Apklausos rezultatai:

13.1. 12 darbuotojų (34.3 proc. visų apklaustųjų) praneštų apie žinomą korupcijos atvejį, 8 darbuotojai (22.9 proc. visų apklaustųjų) nepraneštų, o 15 darbuotojų (42.9 proc. visų apklaustųjų) teigė negalintys atsakyti. Pasirinkdami priežastis, dėl kurios nepraneštų, 7 darbuotojai (31.8 proc. visų apklaustųjų) pasirinkto variantą „Nėra prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek niekas nenuteistų“, 9 darbuotojai (40.9 proc. visų apklaustųjų) pasirinko variantą „Nesu įsitikinęs, kad tai – korupcijos atvejis“ (nors ankstesniame klausime visi apklaustieji pasirinko teigiamą atsakymą klausime, ar yra žinoma kas yra korupcija), ir 6 darbuotojai (27.3 proc. visų apklaustųjų) pasirinko variantą „Nesijausčiau saugus pranešdamas“;

13.2. 30 darbuotojų (85.7 proc. visų apklaustųjų) žino, kur reikia kreiptis, norint pranešti apie korupcijos atvejį, tačiau 14 darbuotojų (40 proc. visų apklaustųjų) nežino, kokiu būdu Birštono savivaldybės viduje gali pranešti apie pastebėtus pažeidimus;

13.3. dauguma apklausoje dalyvavusių darbuotojų žino, kokia tvarka reikėtų nusišalinti nuo tarnybinių pareigų atlikimo esant viešųjų ir privačių interesų konfliktui, kaip reikia elgtis ir kokias dovanas galima priimti atliekant tarnybines pareigas bei kas yra lobistinė veikla, tačiau apie 20–30 proc. visų apklaustųjų teigia šios informacijos nežinantys;

13.4. 18 darbuotojų (51.4 proc. visų apklaustųjų) nežino apie Birštono savivaldybės administracijoje vykdomas korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemones.

14. Remiantis apklausos rezultatais, yra parinktos korupcijos rizikos mažinimo priemonės, orientuotos į informacijos apie vykdomą korupcijos prevenciją sklaidą ir Savivaldybės administracijos darbuotojų antikorupcinio sąmoningumo didinimą, plėtojant žinias, kurios padėtų atpažinti korupciją ir tinkamai į ją reaguoti.

15. Apibendrinant šioje dalyje aptartą informaciją, galima išskirti korupcijos prevencijos organizavimo Savivaldybės administracijoje silpnąsias ir stipriąsias puses:

15.1. Stiprybės: 1) už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingo asmens paskyrimas Savivaldybės administracijoje (toliau – Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo), 2) nuosekliai vykdoma antikorupcinė politika;

15.2. Silpnybės: 1) formalus požiūris į Savivaldybės administracijoje vykdomą korupcijos prevenciją, 2) nepakankami teisinio reguliavimo procesai korupcijos prevencijos srityje, kontrolės sistemos netobulumas;

15.3. Galimybės: 1) vadovų palaikymas vykdant korupcijos prevencijos iniciatyvas, 2) darbuotojų antikorupcinių kompetencijų stiprinimas, 3) galimybė dalyvauti valstybės mastu organizuojamose korupcijai atsparios aplinkos kūrimo iniciatyvose, 4) Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės institucijų, įmonių ar įstaigų bendradarbiavimas korupcijos prevencijos srityje;

15.4. Grėsmės: 1) darbuotojų sąmoningumo ir atsparumo korupcijai, visuomenės pilietiškumo stoka, 2) nepotizmas, klientelizmas.

 

III. PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

16. Pirmasis tikslas – kurti korupcijai atsparią aplinką, mažinant ir šalinant korupcijos pasireiškimo prielaidas, didinti skaidrumą ir viešumą. Uždaviniai šiam tikslui pasiekti:

16.1. korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo ir priežiūros Savivaldybės įmonėse ir įstaigose tobulinimas;

16.2. Savivaldybės įmonėse, įstaigose ir Savivaldybės administracijoje dirbančių asmenų nepriekaištingos reputacijos užtikrinimas;

16.3. viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymas Savivaldybės administracijoje;

16.4. Savivaldybės institucijų veiklos viešumo ir skaidrumo didinimas;

16.5. viešųjų pirkimų skaidrumo ir viešumo didinimas.

17. Antrasis tikslas – antikorupcinio sąmoningumo didinimas. Uždaviniai šiam tikslui pasiekti:

17.1. Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių ir įstaigų darbuotojų antikorupcinių kompetencijų savarankiškas plėtojimas;

17.2. Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių ir įstaigų darbuotojų antikorupcinių vertybių formavimas ir informacijos sklaida;

17.3. antikorupcinės veiklos efektyvumo Savivaldybės administracijoje nustatymas.

18. Plano uždavinių įgyvendinimui Plano priede „Birštono savivaldybės korupcijos prevencijos veiksmų plano 2024-2025 metams įgyvendinimo priemonės“ (toliau – Plano priedas), kuris yra neatskiriama Plano dalis, yra numatytos korupcijos rizikos mažinimo priemonės ir konkretūs laukiamo rezultato vertinimo kriterijai.

 

IV. PLANO ĮGYVENDINIMO, KOORDINAVIMO IR KONTROLĖS TVARKA

 

19. Už Plano įgyvendinimą Savivaldybės administracijoje yra atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės įmonėse ir įstaigose – šių įmonių ir įstaigų vadovai.

20. Plano įgyvendinimo tvarka (korupcijos rizikos mažinimo priemonės vykdytojai, priemonės įvykdymo terminas, laukiamo rezultato vertinimo kriterijai) nustatyta Plano priede.

21. Plano įgyvendinimo stebėseną vykdo ir Plano įgyvendinimo ataskaitas rengia Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo, ir prireikus siūlo priemones, kurių reiktų imtis siekiant šalinti nustatytas kliūtis ir problemas, dėl kurių gali būti laiku neįvykdytos Plano priede numatytos priemonės. Plano tikslų pasiekimas vertinamas pagal Plano priede nustatytus tikslo rezultato kriterijus, o priemonių įgyvendinimas vertinamas pagal Plano priede nustatytus priemonių laukiamo rezultato vertinimo kriterijus.

22. Už konkrečios priemonės įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai, kurie, pasibaigus metams, ne vėliau kaip iki sausio 31 d., pateikia Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingam asmeniui apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus.

23. Ataskaitos apie Plano įgyvendinimo eigą ir rezultatus rengiamos ir pateikiamos Administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai kasmet, iki kovo 1 d. Ataskaitos skelbiamos Savivaldybės interneto svetainės www.birstonas.lt skiltyje „Korupcijos prevencija“.

24. Savivaldybės institucijos, įstaigos ir įmonės, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, visi suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys Savivaldybės administracijai gali teikti pasiūlymus dėl Plano nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių keitimo ar (ir) papildymo per visą jo įgyvendinimo laikotarpį. Pasiūlymai skelbiami Savivaldybės interneto svetainės www.birstonas.lt skiltyje „Korupcijos prevencija“.

25. Pasiūlymai nagrinėjami ir apie jų nagrinėjimo rezultatus suinteresuoti subjektai informuojami raštu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ patvirtintų Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių nustatyta tvarka ir terminais.

26. Esant korupcijos prevenciją reglamentuojančių teisės aktų pakeitimams, kompetentingų institucijų išvadoms ir rekomendacijoms bei atsižvelgiant į Plano įgyvendinimo ataskaitą, Planas gali būti atnaujinamas ar papildomas Savivaldybės tarybos sprendimu.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Plano projektas iki jo priėmimo derinamas su korupcijos rizikos mažinimo priemonių vykdytojais ir Savivaldybės Antikorupcijos komisija.

28. Savivaldybės tarybos patvirtintas Planas skelbiamas Teisės aktų registre ir Savivaldybės interneto svetainės www.birstonas.lt skiltyje „Korupcijos prevencija“.

29.  Su Planu supažindinami visi Savivaldybės administracijos darbuotojai per dokumentų valdymo sistemą „DVS“. Už Savivaldybės įmonėse ir įstaigose dirbančių ir einančių pareigas asmenų tinkamą informavimą yra atsakingi tų įmonių ir įstaigų vadovai.

30. Planas vykdomas iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

__________________________

 

 

Korupcijos prevencijos Birštono savivaldybėje

veiksmų plano 2024-2025 metams priedas

 

BIRŠTONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS

VEIKSMŲ PLANO 2024–2025 METAMS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

1. TIKSLAS – kurti korupcijai atsparią aplinką, mažinant ir šalinant korupcijos pasireiškimo prielaidas, didinti skaidrumą ir viešumą

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Užtikrinta kryptinga, nuosekli korupcijos prevencija ir jos kontrolės mechanizmas Savivaldybės įmonėse ir įstaigose.

2. Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau kartu – darbuotojai), pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino kokia tvarka reikia nusišalinti nuo tarnybinių pareigų atlikimo esant viešųjų ir privačių interesų konfliktui, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

3. Savivaldybės administracijos darbuotojų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino kokiu būdu Savivaldybės viduje galima pranešti apie pastebėtus pažeidimus, skaičiaus padidėjimas 20 proc.

4. Savivaldybės administracijos darbuotojų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino kaip reikėtų elgtis gavus dovaną ar paslaugą (pinigus, daiktus, produktus ir pan.), skaičiaus padidėjimas 20 proc.

1.1. UŽDAVINYS – korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo ir priežiūros Savivaldybės įmonėse ir įstaigose tobulinimas

Eil. Nr.

Problema/rizika          

Korupcijos rizikos mažinimo priemonės pavadinimas

Korupcijos rizikos mažinimo priemonių vykdytojai

Korupcijos rizikos mažinimo priemonės įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

1.1.1.

Ne visose Savivaldybės įmonėse ir įstaigose paskirti asmenys, atsakingi už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą. Informacija nepaskelbta interneto svetainėje, todėl neaišku, į ką reikėtų kreiptis įstaigos, įmonės darbuotojams arba tretiesiems asmenims, jeigu iškiltų klausimų, susijusių su korupcijos prevencija.

 

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose paskirti už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingą asmenį arba pavesti darbuotojams atlikti šiam asmeniui priskirtas funkcijas.

 

 

 

 

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

 

 

 

 

2024-12-31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose paskirti asmenys, atsakingi už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą arba pavesta darbuotojams atlikti šiam asmeniui priskirtas funkcijas (100 proc.).

Informacija apie atsakingą asmenį skelbiama Savivaldybės įmonės ir įstaigos interneto svetainėje (100 proc.).

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Sudarytas aktualus atsakingų asmenų už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą sąrašas (1 vnt.). Sąrašas naudojamas komunikacijos tikslais tarp Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių ir įstaigų.

1.1.2.

Ne visos Savivaldybės įmonės ir įstaigos savo interneto svetainėse skelbia ir nuolat atnaujina informaciją, susijusią su korupcijos prevencijos veikla.

 

 

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų interneto svetainėse sukurti skiltį „Korupcijos prevencija“, atnaujinti skilties turinį pagal korupcijos prevenciją reglamentuojančiuose teisės aktuose numatytą viešinti informaciją.

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

2024-12-31

Sukurta skiltis „Korupcijos prevencija“ (100 proc.), skelbiama Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo ir  Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo reikalavimus atitinkanti informacija.

 

1.1.3.

Ne visose Savivaldybės įmonėse ir įstaigose įdiegti vidiniai informacijos apie pažeidimus teikimo kanalai (toliau – vidiniai kanalai), įgyvendinant Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymą.

 

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose įdiegti vidinius kanalus ir užtikrinti jų funkcionavimą.

 

 

 

 

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

2024-12-31

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose įdiegti vidiniai kanalai (100 proc.).

1.1.4.

Ne visos  Savivaldybės  įmonės  ir  įstaigos savo interneto svetainėse skelbia ir nuolat atnaujina informaciją pagal Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo nuostatas.

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų interneto svetainėse sukurti skiltį „Pranešėjų apsauga“, pateikiant aktualią informaciją pagal Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo nuostatas.

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

2024-12-31

Sukurta skiltis „Pranešėjų apsauga“, (100 proc.).

1.1.5.

Ne visose  Savivaldybės įmonėse ir  įstaigose įdiegti antikorupcinio elgesio standartai (antikorupcinio elgesio kodeksai ar taisyklės, nustatantys darbuotojų skaidrios veiklos ir antikorupcinio elgesio standartus, darbuotojų veiksmus, susidūrus su galimos korupcinio pobūdžio rizikos atvejais).

 

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose  įdiegti antikorupcinio elgesio standartus, paskelbti  Savivaldybės įmonės ir įstaigos interneto svetainėje.

 

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

2025-06-01

 

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose parengti ir patvirtinti antikorupcinio elgesio standartai, skelbiami Savivaldybės įmonės ir įstaigos, interneto svetainėje (100 proc.).

1.2. UŽDAVINYS – Savivaldybės įmonėse, įstaigose ir Savivaldybės administracijoje dirbančių asmenų nepriekaištingos reputacijos užtikrinimas

1.2.1.

Nėra informacijos, ar Savivaldybės įmonėse ir įstaigose užtikrinamas personalo patikimumas, įgyvendinant Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymą.

 

 

Savivaldybės  įmonės ir įstaigos patvirtina ar atnaujina sąrašą pareigybių, dėl kurių teikiamas prašymas Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai, ir paskelbia jį savo interneto svetainėje. 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

2024-12-31

Savivaldybės įmonėse ir įstaigose patvirtinti ir interneto svetainėje paskelbti sąrašai pareigybių, dėl kurių teikiamas prašymas Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai (100 proc.).

1.2.2.

 

Nepakankamas personalo patikimumo užtikrinimas, įgyvendinant Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymą.

 

 

 

Savivaldybės administracijoje atnaujinti sąrašą pareigybių, dėl kurių teikiamas prašymas Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai.  

 

 

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

2024-12-31

Savivaldybės administracijoje atnaujintas  sąrašas pareigybių, dėl kurių teikiamas prašymas Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai (1 vnt.).

 

1.3.  UŽDAVINYS –  viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymas Savivaldybės administracijoje

1.3.1.

Nepakankama viešųjų ir privačių interesų konfliktų prevencija, nekontroliuojamas privačių interesų deklaracijų pateikimo procesas.

 

Savivaldybės administracijoje atnaujinti pareigų, kurias einantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus, sąrašą ir parengti privačių interesų deklaracijų teikimo kontrolės procedūrą, kurios pagrindu bus vykdoma prevencinė deklaracijų teikimo ir jų turinio stebėsena.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

2024-12-31

Savivaldybės administracijoje atnaujintas pareigų, kurias einantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus, sąrašas (1 vnt.).

Parengta ir patvirtinta privačių interesų deklaracijų teikimo  kontrolės procedūra (1 vnt.).

 

1.3.2.

Korupcijos samprata kinta, šis socialinis reiškinys suprantamas vis plačiau, todėl teisės aktai turi būti nuolat peržiūrimi ir tobulinami.

Peržiūrėti ir pagal poreikį atnaujinti Dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, reprezentacinių dovanų perdavimo, įvertinimo, apskaitos ir saugojimo tvarkos aprašą, patvirtintą Birštono savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00078 ir

Birštono savivaldybės administracijos etikos ir antikorupcinio elgesio kodeksą, patvirtintą Birštono savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. birželio  15   d. įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00172 ir pravesti vidinius mokymus šiomis temomis.

 

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

2025-12-31

 

Peržiūrėtas ir pagal poreikį atnaujintas Dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, reprezentacinių dovanų perdavimo, įvertinimo, apskaitos ir saugojimo tvarkos aprašas ir (ar) Birštono savivaldybės administracijos etikos ir antikorupcinio elgesio kodeksas. Pravesti vidiniai mokymai (1 vnt.), kuriuose akcentuojama koks Savivaldybės administracijos  darbuotojų elgesys yra tinkamas, pateikiami gerosios praktikos pavyzdžiai, skatinama laikytis aukščiausių elgesio standartų.

1.4. UŽDAVINYS – Savivaldybės institucijų veiklos viešumo ir skaidrumo didinimas

1.4.1.

Nors Savivaldybės svetainėje yra pateikiama informacija apie

individualius Tarybos narių balsavimus svarstomais klausimais, tačiau  ją greitai ir patogiai rasti yra sudėtinga.

 

Savivaldybės interneto svetainės vienoje skiltyje pateikti informaciją apie Tarybos posėdžių protokolus ir Tarybos posėdžio vardinio balsavimo rezultatus.

Savivaldybės Tarybos posėdžių sekretorė

 

2024-12-31

Savivaldybės interneto svetainėje informacija pateikta aiškiai, struktūruotai. 

1.4.2.

Savivaldybės interneto svetainėje nėra informacijos apie Savivaldybės administracijos darbuotojų tarnybines komandiruotes.

 

 

Savivaldybės interneto svetainėje viešinti informaciją apie darbuotojų tarnybines komandiruotes, nurodant komandiruotės tikslą, išlaidas bei rezultatą.

Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius

2024-12-31

Savivaldybės interneto svetainėje pateikta informacija apie tarnybines komandiruotes.

 

 

1.4.3.

Nėra skelbiama informacija apie Tarybos narių gaunamą atlyginimą.

 

 

 

Savivaldybės interneto svetainėje skelbti informaciją apie Tarybos narių dalyvavimą posėdžiuose ir gaunamą atlyginimą, įgyvendinant  Birštono savivaldybės tarybos veiklos reglamentą, patvirtintą  2023 m. vasario 23 d. Birštono savivaldybės tarybos sprendimu Nr. TSE-32 „Dėl  Birštono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“ 192 punktą.

Savivaldybės Tarybos posėdžių sekretorė

Kas mėnesį

Savivaldybės interneto svetainėje nuolat skelbiama informacija apie Tarybos narių gaunamą atlyginimą.

 

 

1.4.4.

Galimi nepotizmo, kronizmo, klientelizmo atvejai asmenų įdarbinimo procese.

Skelbti informaciją apie Savivaldybės administracijoje laisvas darbo vietas Savivaldybės svetainėje www.birstonas.lt ir  didžiausiuose Lietuvos darbo paieškos skelbimų portaluose.

Savivaldybės administracijos Bendrasis skyrius

Pagal poreikį

Informacija apie laisvas darbo vietas platinama ne tik savivaldybės mastu.

1.4.5.

Savivaldybės interneto svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“ pateikiama neaktuali informacija.

 

 

 

Atnaujinti Savivaldybės interneto svetainės skilties „Korupcijos prevencija“ turinį pagal korupcijos prevenciją reglamentuojančiuose teisės aktuose numatytą viešinti informaciją ir skelbti bei nuolat atnaujinti informaciją apie vykdomą korupcijos prevencijos veiklą.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

2024-12-31

 

Savivaldybės interneto svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“ skelbiama aktuali informacija.

Ne rečiau kaip kartą per pusmetį peržiūrima Savivaldybės interneto svetainės skiltis „Korupcijos prevencija“ ir pagal poreikį atnaujinama aktualia informacija apie savivaldybėje vykdomą korupcijos prevencijos veiklą.

1.5. UŽDAVINYS – viešųjų pirkimų skaidrumo ir viešumo didinimas

1.5.1.

Savivaldybės interneto svetainėje pateikta neaktuali informacija apie Savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų organizavimą ir vykdymą (neveikia konkrečios nuorodos, nurodyta neaktuali Viešųjų pirkimų komisijos sudėtis ir kt.). Viešųjų pirkimų veiklos viešinimas skatina procedūrų skaidrumą, o visuomenės informavimas laikytinas reikšminga prielaida korupcijos pasireiškimo tikimybės mažinimui.

Atnaujinti Savivaldybės interneto svetainės skilties „Viešieji pirkimai“ turinį.

 

 

 

 

Savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vyriausioji specialistė viešiesiems pirkimams

2024-12-31

Savivaldybės interneto svetainėje atnaujinta informacija apie Birštono savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų organizavimą ir vykdymą, skelbiama Viešųjų pirkimų komisijos sudėtis, Komisijos veiklą reglamentuojantys teisės aktai (informacija atnaujinama ne rečiau kaip kartą per metus).

 

1.5.2.

Tam tikrų tiekėjų dominavimas vykdomose viešųjų pirkimų procedūrose gali suformuoti perkančiosios organizacijos ir tiekėjų personalo ilgalaikius ryšius, sąlygojančius galimus nesąžiningus sprendimus ar neteisėtą bendradarbiavimą.

 

 

Vertinti, kokia pirkimų dalis vykdoma iš tų pačių tiekėjų.

 

Savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vyriausioji specialistė viešiesiems pirkimams

Kasmet iki gruodžio 31 d.

Nustačius, kad pirkimai tendencingai vykdomi iš tų pačių tiekėjų, nustatyti šios situacijos priežastis ir pateikti išvadas.

1.5.3.

Ne visos Savivaldybės įmonės ir įstaigos savo interneto svetainėse skelbia ir nuolat atnaujina informaciją  apie planuojamus vykdyti viešuosius pirkimus.

Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse skelbti informaciją apie planuojamus vykdyti viešuosius pirkimus.

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

Kiekvienais metais ne vėliau kaip iki kovo 15 dienos.

Savivaldybės įmonių ir įstaigų interneto svetainėje  specialiai tam skirtoje skiltyje paskelbti  planuojamų atlikti viešųjų pirkimų suvestines.

(100 proc.).

1.6. UŽDAVINYS. Sistemiškai šalinti korupcijos rizikos veiksnius, mažinti korupcijos riziką

1.6.1.

Nepakankamas korupcijos rizikos valdymas. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas paskutinį kartą atliktas 2017 metais.

Sudaryti Savivaldybės administracijos veiklos sričių sąrašą, skirtą informacijai apie korupcijos pasireiškimo tikimybės jame nustatymą sisteminti. 

Atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atrinktose veiklos srityse, vadovaujantis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. lapkričio 30 d.  įsakymu Nr. 2-246 patvirtintomis Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijomis.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

2024-12-31

2025-12-31

Sudarytas Savivaldybės administracijos veiklos sričių sąrašas (1 vnt.).

Atliekamas nuoseklus korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas (kasmet atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas konkrečioje veiklos srityje), esant poreikiui nustatomos veiksmingos priemonės, kurios sumažintų ar pašalintų korupcijos rizikos veiksnius konkrečioje veiklos srityje.

 

2. TIKSLAS – antikorupcinio sąmoningumo didinimas

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Sustiprintas Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių, įstaigų darbuotojų sąmoningumas veikti skaidriai ir sąžiningai, atpažinti galimus korupcijos, interesų konfliktų atvejus, netoleruoti korupcijos.

2. Savivaldybės administracijos darbuotojų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino apie Savivaldybės administracijoje vykdomas korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemones, skaičiaus padidėjimas 20 proc.

3. Savivaldybės administracijos darbuotojų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie žinomą korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

2.1. UŽDAVINYS – Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių ir įstaigų darbuotojų antikorupcinių kompetencijų savarankiškas plėtojimas

Eil. Nr.

Problema/rizika          

Korupcijos rizikos mažinimo priemonės pavadinimas

Korupcijos rizikos mažinimo priemonių vykdytojai

Korupcijos rizikos mažinimo priemonės įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

2.1.1.

Antikorupcinio sąmoningumo trūkumas įtakoja pasyvų asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, įsitraukimą kuriant korupcijai atsparią aplinką.

 

Plėtoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, antikorupcines kompetencijas, naudojantis e-mokymų platforma https://emokymai.stt.lt/

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai

 

 

Kasmet iki gruodžio 31 d.

 

Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovai ir (ar) darbuotojai, atsakingi už korupcijos prevenciją, savarankiškai peržiūri ir išlaiko 2 (du) Bazinės temos mokymus arba 1 (vienus) Tikslinės srities mokymus, atsižvelgiant į vykdomos veiklos pobūdį (įgytų sertifikatų skaičius ne mažiau kaip 80 proc.).

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo iki 2025-12-31 savarankiškai peržiūri ir išlaiko visus Bazinės ir Tikslinės srities temų mokymus (įgyti sertifikatai visuose mokymuose).

2.1.2.

Žinių trūkumas profesinės etikos ir korupcijos prevencijos srityse trukdo atpažinti korupciją ir tinkamai į ją reaguoti.

 

 

Plėtoti Savivaldybės administracijos darbuotojų žinias korupcijos prevencijos srityje,  naudojantis e-mokymų platforma https://emokymai.stt.lt/

 

 

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai ir administracijos direktoriui pavaldūs specialistai, Birštono seniūnijos seniūnas

Kasmet iki gruodžio 31 d.

 

Savivaldybės administracijos darbuotojai savarankiškai peržiūri ir išlaiko 2 (du) Bazinės temos mokymus arba 1 (vienus) Tikslinės srities mokymus, atsižvelgiant į vykdomų funkcijų pobūdį (įgytų sertifikatų skaičius ne mažiau kaip 80 proc.).

2.2. UŽDAVINYS – Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įmonių ir įstaigų darbuotojų antikorupcinių vertybių formavimas ir informacijos sklaida

2.2.1.

Nepakankamai ugdomas antikorupcinis sąmoningumas.

 

 

Organizuoti antikorupcinio sąmoningumo mokymus Savivaldybės administracijos darbuotojams, Savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovams ir (ar) darbuotojams.

 

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Kasmet iki gruodžio 31 d.

 

Suorganizuoti 1 (vieni) mokymai /seminaras, pasitelkiant kitų įstaigų, kaip pvz. Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Generalinės prokuratūros ir pan. specialistų pagalbą (dalyvaujančių asmenų skaičius, ne mažiau kaip 25).

2.2.2.

Savivaldybės administracijos darbuotojams trūksta informacijos apie vykdomą korupcijos prevenciją.

Sistemingai informuoti Savivaldybės administracijos darbuotojus apie vykdomą korupcijos prevenciją, skatinti įsitraukti į antikorupcinės aplinkos kūrimą.

 

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Kasmet iki gruodžio 31 d.

 

 

 

 

Savivaldybės administracijos darbuotojams parengti ir išplatinti el. paštu naujienlaiškiai, atmintinės, priminimai apie vykdomą korupcijos prevenciją (ne mažiau kaip 3 vnt.).

 

2.2.3.

Naujai priimti Savivaldybės administracijos darbuotojai neturi informacijos apie vykdomą korupcijos prevenciją.

Supažindinti naujai priimtus Savivaldybės administracijos darbuotojus su vykdoma korupcijos prevencijos veikla, išsiunčiant informacinį pranešimą el. paštu aktualia korupcijos prevencijos tematika.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Pagal poreikį

Naujai priimti darbuotojai, supažindinti su vykdoma korupcijos prevencijos veikla (100 proc.).

 

2.2.4.

Nepakankama korupcijos prevencijos sklaida.

Savivaldybės interneto svetainėje skelbti informaciją apie šalies mastu vykdomus renginius, atliktus tyrimus ir kitą informaciją, susijusią su korupcijos prevencija.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

Kasmet iki gruodžio 31 d.

Savivaldybės interneto svetainėje kas ketvirtį skelbiamas 1 informacinis pranešimas.

2.2.5.

Nepakankamas Savivaldybės bendruomenės narių įsitraukimas į antikorupcinę veiklą.

 

Organizuoti renginį, skirtą Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti visuomenei, įstaigoms, įmonėms (formos: paskaitos, viktorinos, diskusijos, švietėjiška medžiaga internete ir pan.) arba dalyvauti šalies mastu skelbiamuose renginiuose/konkursuose.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

 

Kasmet, gruodžio mėnesį

 

Suorganizuotas renginys, skirtas Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti arba dalyvavimas šalies mastu skelbtame renginyje/konkurse (1 vnt.).

 

 

2.2.6.

Ugdant visuomenės antikorupcines nuostatas, vienas iš antikorupcinio sąmoningumo skatinimo prioritetų turi būti jaunimo ugdymas, nes nuo šios visuomenės grupės ateityje priklausys, kiek visuomenė toleruos korupciją.

Tarpdalykinę temą „Antikorupcija“ integruoti į ugdymo turinį.

 

 

Savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyrius

2025-12-31

 

Nuoseklus skaidrumo, antikorupcinio sąmoningumo tematikos integravimas į ugdymo turinį Birštono gimnazijoje.

Į mokomuosius dalykus įtraukta  antikorupcinė tematika.

2.3. UŽDAVINYSantikorupcinės veiklos efektyvumo Savivaldybės administracijoje nustatymas

2.3.1.

Reikalingi statistiniai duomenys apie Savivaldybės administracijos darbuotojų atsparumo korupcijai lygį.

 

 

Atlikti Savivaldybės administracijos anoniminę darbuotojų apklausą, pateikiant klausimus apie jų požiūrį į korupciją bei korupcinę patirtį, rezultatus skelbti Savivaldybės interneto svetainėje.

 

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

 

2025-12-31

 

Parengta ir įvykdyta anoniminė apklausa elektroninėmis priemonėmis – 1 vnt.

Informacija paskelbta Savivaldybės interneto svetainėje.

Apklausos rezultatai vertinami  su ankstesnės (2024 m. vasario mėn.) apklausos rezultatais ir daromos išvados, ar korupcijos prevencijos sistema veiksminga, ar įgyvendinamos korupcijos prevencijos priemonės yra efektyvios.

2.3.2.

Reikalinga informacija kiek ir kokių korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių yra įdiegta Savivaldybės administracijoje, šių priemonių praktinis pritaikomumas, jas taikant pasiekti rezultatai.

 

Atlikti Savivaldybės atsparumo korupcijai lygio nustatymą.

Savivaldybės administracijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo

 

2025-12-31

 

Nustatytas Savivaldybės atsparumo korupcijai lygis, rezultatai paskelbti Savivaldybės interneto svetainėje.