LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2023 M. VASARIO 24 D. ĮSAKYMO NR. 3D-102 „DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2024 m. kovo 29 d. Nr. 3D-264

Vilnius

 

1. P a k e i č i u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu 3.19 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.19Paramos paraiška – nustatytos formos dokumentas, kurį turi užpildyti ir pateikti Mokėjimo agentūrai ar kitai įgaliotai įstaigai pareiškėjas, siekiantis gauti paramą.“

1.2. Papildau 3 punktą 3.241 papunkčiu:

3.241. Projekto bendrosios išlaidos – rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos: atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosauginiu ir ekonominiu tvarumu, įskaitant galimybių studijų, verslo planų (veiklos ir (arba) projektų aprašų) ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamajam turtui statyti ir (arba) įsigyti, įskaitant ilgalaikę nuomą, ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti ir (arba) išperkamajai nuomai, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos.“

1.3. Pakeičiu 4.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.3. subjektas turi bent 1 sutartinį gyvulį (toliau – SG) valdoje, kuris (-ie) einamaisiais metais nuo sausio 1 d. iki gegužės 31 d. yra registruotas Ūkinių gyvūnų registre. Vertinamas nurodytu laikotarpiu laikytų ūkinių gyvūnų, perskaičiuotų į SG, vidurkis. SG gali turėti pats subjektas, jo valdos partneriai, valdoje registruoti šeimos nariai;“.

1.4. Pripažįstu netekusiu galios 51 punktą.

1.5. Pakeičiu 13.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

13.5. Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka rengia ir tvirtina paramos paraiškų ir verslo planų (kai taikomas) formas paramos sutarčių, mokėjimo prašymų (galutinio mokėjimo prašymo formoje integruota galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita) bei užbaigtų projektų metinių ataskaitų, kitų reikalingų dokumentų formas, pagal atskiras intervencines priemones (išskyrus intervencines priemones, kurių įgyvendinimo taisyklėse nustatyta kita administravimo tvarka);“.

1.6. Pripažįstu netekusiu galios 63.8 papunktį.

1.7. Pripažįstu netekusiais galios 65–68 punktus.

1.8. Papildau 771 punktu:

771. Intervencinių priemonių paramos paraiškos ir verslo plano (kai taikoma) formos paprastai turi būti patvirtintos ne vėliau kaip 15 darbo dienų iki paramos paraiškų priėmimo termino pradžios. Paramos paraiškos, verslo plano (kai taikoma) dokumentų formas rengia ir tvirtina Mokėjimo agentūra ir jas skelbia Mokėjimo agentūros interneto svetainėje (www.nma.lt). Intervencinių priemonių paramos paraiškos ir verslo plano (kai taikoma) formos rengiamos vadovaujantis šiais principais:

771.1. intervencinės priemonės paramos paraiškos forma ir turinys turi atitikti intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklių reikalavimus, joje nurodomi dokumentai, kuriuos pareiškėjas turi pateikti kartu su paramos paraiška, bei reikalavimai jų turiniui, turi būti atsižvelgiama į tai, kad prašoma informacija būtų esminė ir būtina siekiant įvertinti paramos paraiškos ir (arba) projekto tinkamumą bei nustatyti pareiškėjo įsipareigojimus paramos skyrimo atveju. Iš pareiškėjo neturi būti prašoma nepagrįstai daug informacijos bei dokumentų, kurių vertinimas nebūtų reikšmingas, tačiau iš esmės apsunkintų paramos paraiškos parengimą. Gali būti prašoma pateikti tik tuos dokumentus ir informaciją, kurių nėra Registruose;

771.2. nustatant paramos paraiškos formą ir turinį, turi būti užtikrinama, kad paramos paraiškoje pateikiama informacija ir duomenys sudarys galimybes ir sąlygas Strateginio plano stebėsenai ir vertinimui, padės sekti ir vertinti Strateginio plano įgyvendinimo pažangą, sekti Strateginiame plane nustatytus intervencinių priemonių pasiekimus bei rezultatų rodiklius;

771.3. į paraiškos formą turi būti įtraukiama informacija dėl pareiškėjo priklausymo grupėms, kaip nurodyta Reglamento (ES) 2021/2116 59 straipsnio 4 d. ir Reglamento (ES) 2022/128 44 straipsnyje, bei informacija paramos gavėjams, kad šie duomenys kartu su kita informacija bus viešai skelbiami pagal Reglamento (ES) 2021/2116 98 straipsnį;

771.4. paramos paraiškoje turi būti pareiškėjo deklaracija, kurioje patvirtinamas paramos paraiškoje ir kartu su paramos paraiška teikiamuose, jo parengtuose dokumentuose pateikiamos informacijos teisingumas bei detalizuojami pareiškėjo (paramos gavėjo) įsipareigojimai, susiję su prašoma parama. Pavyzdinė pareiškėjo deklaracija pateikiama Taisyklių 1 priede.“

1.9. Pakeičiu 78.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

78.1. užpildžius elektroninę formą asmeniškai ar per įgaliotą asmenį ŽŪMIS portalo interneto prieigoje adresu https://zumis.lt. Paramos paraiška ŽŪMIS portale turi būti pateikta ne anksčiau kaip kvietimo teikti paramos paraiškas pirmą dieną 00.00.00 val. ir ne vėliau kaip iki kvietimo teikti paramos paraiškas paskutinės dienos 23.59.59 val. Kai pagal Intervencinės priemonės įgyvendinimo taisykles paramos paraiškų priėmimas vykdomas iki paramos paraiškų priėmimo pabaigos datos, numatytos paramos paraiškų priėmimo tvarkaraštyje, tačiau ne ilgiau nei pasiekiama paramos paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma, paramos paraiška ŽŪMIS portale turi būti pateikta darbo dienomis nuo 8.00 iki 17.00 val. Kai paramos paraišką teikia įgaliotas asmuo, pareiškėjo suteiktas ir patvirtintas parašu (juridinio asmens atveju, patvirtintas vadovo parašu) įgaliojimas (skenuotas PDF formatu) per ŽŪMIS portalą, naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), arba pasirašytas kvalifikuotu el. parašu el. paštu paraiskos@nma.lt turi būti pateiktas Mokėjimo agentūrai likus ne mažiau nei 3 (trims) darbo dienoms iki paramos paraiškų pateikimo termino pabaigos. Paramos paraiška gali būti teikiama gavus iš Mokėjimo agentūros informaciją, kad įgaliojime nurodytam asmeniui suteikta atstovavimo teisė. Prie elektroninės paramos paraiškos užpildytos formos pridedami dokumentai turi būti elektroninės formos (DOC, DOCX, XLS, XLSX, PDF, SHAPE formatu). Elektroninės paramos paraiškos formos vaizdinis laukų išdėstymas gali skirtis nuo spausdintinės dokumento versijos, tačiau turinys turi atitikti Mokėjimo agentūros tvirtinamą formą. Neužpildžius elektroninės formos ŽŪMIS portale, o paramos paraišką pateikus nuskenuotą, naudojantis ŽŪMIS portalu, paramos paraiška nepriimama;“.

1.10. Pakeičiu 78.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

78.2. jei nenumatyta galimybė konkrečios intervencinės priemonės paramos paraiškas teikti per ŽŪMIS, užpildant elektroninę formą, paraiška ir prašomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu paraiskos@nma.lt, pateikiant paramos paraišką ir skenuotus prašomus dokumentus (PDF formatu), arba teikiami naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), pateikiant skenuotus paramos paraišką ir prašomus dokumentus (PDF formatu). Paramos paraiška ir prašomi dokumentai turi būti pateikti 78.1 punkte nurodytais terminais. Paramos paraiška ir prašomi dokumentai gali būti pasirašyti bei pateikti ir įgalioto asmens. Įgaliotas asmuo kartu su paramos paraiška pateikia notaro patvirtintą įgaliojimą arba įgaliojimą, kuriame parašo tikrumą patvirtino seniūnas.“

1.11. Pakeičiu 85 punktą ir jį išdėstau taip:

85. Pareiškėjas po paramos paraiškos užregistravimo turi teisę raštu pranešti Mokėjimo agentūrai apie pateiktos paramos paraiškos atšaukimą ir pateikti naują paramos paraišką kvietimo teikti paramos paraiškas metu (negalioja tęstinio kvietimo metu). Pareiškėjui raštu pranešus apie pateiktos paramos paraiškos, kuri jau yra užregistruota, atšaukimą, Mokėjimo agentūra jo prašymu išregistruoja paramos paraišką. Į vėlesnius pareiškėjo prašymus toliau administruoti pareiškėjo prašymu išregistruotą paramos paraišką neatsižvelgiama. Jei pareiškėjas mirė, buvo paskelbtas mirusiu, pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu arba nežinia kur esančiu po paramos paraiškos pateikimo, paramos paraiška išregistruojama. Atsiėmęs paramos paraišką, pareiškėjas atsiduria tokioje padėtyje, kurioje jis buvo prieš teikdamas paraišką, todėl paramos gavėjas turi įvertinti, ar atsiėmus paraišką dar liks laiko naujos paraiškos pateikimui (nelikus laiko dokumentams pateikti, dokumentai nebus priimti). Pareiškėjas paraiškos atsiimti negali tuo atveju, jei Mokėjimo agentūra informuoja apie paramos paraiškos trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas, planuojamą patikrą vietoje arba per patikrą vietoje Mokėjimo agentūra nustato neatitikimus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.“

1.12. Pakeičiu 91.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

91.3. prie paramos paraiškos nepateiktas patvirtintos formos verslo planas arba pateiktas netinkamos formos verslo planas (taikoma, kai pagal intervencinės priemonės įgyvendinimo taisykles turi būti pateikta Agentūros nustatyta verslo plano forma);“.

1.13. Pakeičiu 91.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

91.4. prie paramos paraiškos pateiktas patvirtintos formos verslo planas, bet jis neparengtas arba parengtas iš dalies (taikoma, kai pagal intervencinės priemonės įgyvendinimo taisykles verslo planas turi būti parengtas);“.

1.14. Pakeičiu 112 punktą ir jį išdėstau taip:

112. Jei intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodyta, kad parama pagal intervencinę priemonę mokama nepažeidžiant nereikšmingos (de minimis) pagalbos reikalavimų, parama skiriama vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai, su visais pakeitimais (taikoma 2023 metais pateiktoms paramos paraiškoms, dėl kurių sprendimai priimami iki 2024 m. birželio 30 d., jeigu intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyta kitaip) arba Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 (taikoma nuo 2024 m. teikiamoms paraiškoms, dėl kurių sprendimai skirti paramą priimami nuo 2024 m. sausio 1 d., jeigu intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyta kitaip). Pagal Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 2 dalies nuostatas, bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, skiriama vienai įmonei (įskaitant ir su šiuo subjektu reglamento (ES) 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus), negali viršyti 200 000 Eur (du šimtai tūkstančių eurų) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį. Pagal Komisijos reglamento (ES) 2023/2831 3 straipsnio 2 dalies nuostatas, bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, skiriama vienai įmonei (įskaitant ir su šiuo subjektu reglamento (ES) 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus), negali viršyti 300 000 Eur (trys šimtai tūkstančių eurų) per bet kurį trejų metų laikotarpį. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl suteiktos Valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), ir kitais teisės aktais patikrina, ar vienai įmonei (ūkio subjektui (pareiškėjui)), įskaitant su ja susijusius ūkio subjektus, pagal intervencinės priemonės įgyvendinimo taisykles suteikus paramą nebus viršytas didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis. Jei pareiškėjui suteikus apskaičiuotą paramos sumą būtų viršytas didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis, priimant sprendimą dėl paramos suteikimo apskaičiuota paramos suma sumažinama tiek, kad didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis nebūtų viršytas.“

1.15. Pakeičiu 114 punktą ir jį išdėstau taip:

114. Tinkamos finansuoti išlaidos laikomos pagrįstomis paramos paraiškos pateikimo metu ir projekto įgyvendinimo laikotarpiu neprašoma atlikti pirkimo procedūrų pagal Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. 3D-637 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Pirkimų taisyklės), išskyrus pirkimus:

114.1. tų projektų vykdytojų, kurie, pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, privalo vadovautis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu;

114.2. tuose projektuose, kuriuose tinkamoms finansuoti išlaidoms taikomi supaprastintų išlaidų mokėjimo būdai (fiksuotieji įkainiai, fiksuotosios sumos ar fiksuotoji norma), nustatomi konkretūs įkainiai tinkamoms finansuoti išlaidoms pagal Strateginį planą, intervencinių priemonių įgyvendinimo ar šias taisykles;

114.3. prekių, paslaugų, kurių pirkimo vertė iki 70 000 (septyniasdešimt tūkstančių) Eur be PVM, arba darbų, kurių vertė iki 174 000 (vienas šimtas septyniasdešimt keturi tūkstančiai) Eur be PVM.“

1.16. Pakeičiu 120 punktą ir jį išdėstau taip:

120. Tuo atveju, kai pareiškėjui teikiama valstybės pagalba arba nereikšminga (de minimis) pagalba:

120.1. ateityje ir keliomis dalinėmis išmokomis teikiama parama diskontuojama paramos skyrimo dieną. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede;

120.2. sprendime dėl paramos skyrimo nurodoma skirtos paramos suma ir diskontuota skirtos paramos vertė (kai parama išmokama dalimis);

120.3. priėmus sprendimą pareiškėjui skirti paramą, Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Registro nuostatais, pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui duomenis apie suteiktą valstybės pagalbą per 20 darbo dienų, o duomenis apie suteiktą nereikšmingą (de minimis) pagalbą – per  5 darbo dienas nuo priimto sprendimo ją suteikti įsigaliojimo dienos. Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui pateikti duomenys tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka.“

1.17. Pakeičiu 124.8 papunktį ir jį išdėstau taip:

124.8. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą ir sudaro finansines ataskaitas (sudaromas balansas, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitos) pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus. Kartu su paramos paraiška pareiškėjas pateikia patvirtintus ataskaitinių ir (arba) praėjusių ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus, o nauji ūkio subjektai pateikia ūkinės veiklos pradžios balansą. Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadą už ataskaitinius ir (ar) praeitus ataskaitinius metus. Norintys gauti paramą ūkininkai privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą, vadovaudamiesi Ūkininko ūkio ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos buhalterinės apskaitos tvarkymo dvejybine apskaitos sistema rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 3D-491 „Dėl Ūkininko ūkio ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos buhalterinės apskaitos tvarkymo dvejybine apskaitos sistema rekomendacijų patvirtinimo“ (kai finansinės ataskaitos sudaromos už 2021 ir 2022 metus), arba Ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos, tvarkomos darant dvejybinį įrašą, tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3D-280 „Dėl ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos tvarkos nustatymo“ (kai finansinės ataskaitos sudaromos už 2023 ir vėlesnius metus). Jeigu finansinės atskaitomybės dokumentai teisės aktų nustatyta tvarka pateikti valstybės informaciniuose ištekliuose, Mokėjimo agentūrai jų pateikti nereikia;“.

1.18. Pakeičiu 124.10 papunktį ir jį išdėstau taip:

124.10. jeigu projekte numatytos investicijos naujo verslo kūrimui arba esamo verslo plėtrai, kartu su paramos paraiška pateikiamas verslo planas, parengtas pagal patvirtintą formą. Pateiktame verslo plane pareiškėjas turi įrodyti, kad ūkio subjektas atitinka ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, kaip nustatyta Ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėse;“.

1.19. Pakeičiu 124.16 papunktį ir jį išdėstau taip:

124.16. jeigu projekte numatytos investicijos į nekilnojamąjį turtą (statinį, žemę, įskaitant žemę po esamais ir (arba) numatomais statyti statiniais), šis turtas priklauso pareiškėjui, pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui bendrosios jungtinės nuosavybės teise, arba pareiškėjui bendrosios dalinės nuosavybės teise, kai naudojimo nekilnojamuoju turtu tvarka nustatyta notariškai patvirtintoje sutartyje ir pareiškėjas investuoja į savo dalį. Tokiu atveju, kai nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama, priklauso pareiškėjo sutuoktiniui asmeninės nuosavybės teise, pateikiamas rašytinis sutuoktinio sutikimas investuoti į jam priklausantį nekilnojamąjį turtą,  naudoti nekilnojamąjį turtą ir vykdyti verslo plane numatytą veiklą ne trumpiau kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama, pareiškėjo gali būti nuomojamas arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis juo ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos ar kito teisėto naudojimosi nekilnojamuoju turtu sutartys, sudarytos ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos, turi būti įregistruotos VĮ Registrų centre iki paramos paraiškos vertinimo pabaigos. Jei nekilnojamasis turtas perkamas (kai pagal konkrečios intervencinės priemonės įgyvendinimo taisykles yra finansuojamas nekilnojamojo turto pirkimas) ar statomas paramos lėšomis, tokio turto nuosavybės teisė turi būti įregistruota VĮ Registrų centre iki projekto (verslo plano) įgyvendinimo pabaigos. Nuomos, panaudos sutartyje ar kitais pagrindais naudojamos žemės valdymo ir naudojimo teisę suteikiančiuose dokumentuose turi būti aptarta statybų ir (arba) daugiamečių augalų įveisimo galimybė (priklausomai nuo projekte numatytų investicijų). Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;“.

1.20. Pakeičiu 124.20 papunktį ir jį išdėstau taip:

124.20. paramos gavėjas verslo plano įgyvendinimo laikotarpiu tuo pačiu metu negali įgyvendinti projektų pagal Strateginio plano intervencines priemones: „Investicijos į žemės ūkio valdas“, „Investicijos į bioekonomikos verslus“, „Labai smulkių ūkių plėtra“, „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“, „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“, „Bendruomenių inicijuota vietos plėtra (LEADER)“, „Sumanieji kaimai“, taip pat Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Investicijos į materialųjį turtą“ veiklos sritis „Parama investicijoms į žemės ūkio valdas“ ir „Parama investicijoms į žemės ūkio produktų perdirbimą, rinkodarą ir (arba) plėtrą“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Ūkio ir verslo plėtra“ veiklos sritis „Parama smulkiesiems ūkiams“, „Parama jaunųjų ūkininkų įsikūrimui“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama smulkių ūkio subjektų bendradarbiavimui“. Paramos pagal nurodytas priemones galima kreiptis tik pabaigus įgyvendinti verslo planą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus galutinį mokėjimo prašymą;“.

1.21. Pakeičiu 125.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

125.4pareiškėjams, kurie įgyvendina projektą (verslo planą) pagal Strateginio plano intervencines priemones: „Investicijos į žemės ūkio valdas“, „Investicijos į bioekonomikos verslus“, „Labai smulkių ūkių plėtra“, „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“, „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“, „Bendruomenių inicijuota vietos plėtra (LEADER)“, „Sumanieji kaimai“, taip pat Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Investicijos į materialųjį turtą“ veiklos sritis „Parama investicijoms į žemės ūkio valdas“ ir „Parama investicijoms į žemės ūkio produktų perdirbimą, rinkodarą ir (arba) plėtrą“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Ūkio ir verslo plėtra“ veiklos sritis „Parama smulkiesiems ūkiams“, „Parama jaunųjų ūkininkų įsikūrimui“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama smulkių ūkio subjektų bendradarbiavimui“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Investicijos į miško plotų plėtrą ir miškų gyvybingumo gerinimą“ veiklos sritį „Investicijos į miškininkystės technologijas“. Paramos pagal nurodytas  priemones galima kreiptis tik pabaigus įgyvendinti verslo planą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus galutinį mokėjimo prašymą.

1.22. Pakeičiu 153 punktą ir jį išdėstau taip:

153. Esant poreikiui ir (arba) pareiškėjui raštu išreiškus norą dalyvauti posėdyje, į projektų atrankos komiteto posėdžius gali būti kviečiami dalyvauti pareiškėjai ir (ar) jų atstovai. Sprendimą dėl pareiškėjo kvietimo / dalyvavimo posėdyje priima projektų atrankos komitetas. Pareiškėjui negali būti suteikta teisė pačiam pristatyti projekto. Paraiškos vertinimo ataskaitas pristato Mokėjimo agentūra.

1.23. Pakeičiu 172 punktą ir jį išdėstau taip:

172. Paramos gavėjas rengia ir Mokėjimo agentūrai teikia mokėjimo prašymus pagal paramos sutartyje arba paramos paraiškoje, jeigu paramos sutartis nesudaroma, nustatytą mokėjimo prašymų teikimo tvarkaraštį. Mokėjimo prašymų teikimo tvarkaraštis gali būti keičiamas šių Taisyklių III skyriaus septintojo skirsnio poskyryje „Projektų ir paramos sutarties pakeitimai“ nustatyta tvarka. Paramos gavėjas pateikęs mokėjimo prašymą turi teisę raštu pranešti Mokėjimo agentūrai apie mokėjimo prašymo ar jos dalies atšaukimą. Atsiėmęs mokėjimo prašymą ar jo dalį, paramos gavėjas atsiduria tokioje padėtyje, kurioje jis buvo prieš teikdamas dokumentus, todėl paramos gavėjas turi įvertinti, ar atsiėmus dokumentus ar jų dalį, dar liks laiko naujiems dokumentams pateikti (nelikus laiko dokumentams pateikti, dokumentai nebus priimti arba bus taikomos sankcijos). Paramos gavėjas mokėjimo prašymo ar jo dalies atsiimti negali tuo atveju, jei Mokėjimo agentūra informuoja apie pateikto mokėjimo prašymo trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas, planuojamą patikrą vietoje arba per patikrą vietoje Mokėjimo agentūra nustato neatitikimus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.“

1.24. Pakeičiu 220.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

220.2. jeigu nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, prekes, paslaugas arba darbus turi įsigyti pagal Pirkimų taisykles, išskyrus išimtį, nurodytą šių Taisyklių 114 punkte. Neperkančiųjų organizacijų pirkimams organizuoti numatyta el. sistema Mokėjimo agentūros tinklalapyje https://pirkimai.nma.lt/skelbimai/.“

1.25. Pakeičiu 223 punktą ir jį išdėstau taip:

223. Mokėjimo agentūra turi įvertinti pirkimo dokumentus per 15 darbo dienų nuo jų gavimo užregistravimo Mokėjimo agentūroje dienos ar prieigos prie CVP IS suteikimo dienos. Tais atvejais, kai vertindama pirkimo dokumentus Mokėjimo agentūra atlieka patikrą vietoje, vykdo tyrimą dėl įtariamo pažeidimo, pagal Taisyklių 187 punktą sustabdo paramos mokėjimą, pirkimo dokumentų vertinimas atitinkamai pratęsiamas patikros vietoje atlikimo, pažeidimo tyrimo, paramos mokėjimo sustabdymo laikotarpiui. Pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas pateikęs pirkimo dokumentus turi teisę raštu pranešti Mokėjimo agentūrai apie pirkimo dokumentų ar jų dalies atšaukimą. Atsiėmęs pirkimo dokumentus ar jų dalį, pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas atsiduria tokioje padėtyje, kurioje jis buvo prieš teikdamas dokumentus, todėl paramos gavėjas turi įvertinti, ar atsiėmus dokumentus ar jų dalį, dar liks laiko naujiems dokumentams pateikti (nelikus laiko dokumentams pateikti, dokumentai nebus priimti arba bus taikomos sankcijos). Pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas pirkimo dokumentų ar jų dalies atsiimti negali tuo atveju, jei Mokėjimo agentūra informuoja apie pirkimo dokumentų trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas, planuojamą patikrą vietoje arba per patikrą vietoje Mokėjimo agentūra nustato neatitikimus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.“

1.26. Pakeičiu 225 punktą ir jį išdėstau taip:

225Projektų priežiūrai atlikti Mokėjimo agentūra naudojasi paramos gavėjo teikiama informacija bei savo atliktų patikrinimų duomenimis: nagrinėjami paramos gavėjų pateikti mokėjimo prašymai, užbaigto projekto metinės ataskaitos, projektų patikrų vietoje rezultatai ir kita Mokėjimo agentūros gaunama informacija. Užbaigto projekto metinė ataskaita turi būti įvertinta Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka iki einamųjų metų spalio 31 d. Tuo atveju, jei užbaigto projekto metinė ataskaita vertinama neigiamai, sprendimai dėl sankcijų taikymo / netaikymo turi būti priimti iki einamųjų metų gruodžio 31 d. Mokėjimo agentūra per 10 darbo dienų nuo užbaigto projekto metinės ataskaitos vertinimo pabaigos vertinimo rezultatus paskelbia Informaciniame portale. Paramos gavėjas pateikęs galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą, užbaigto projekto metinę ataskaitą turi teisę raštu pranešti Mokėjimo agentūrai apie pateiktos ataskaitos ar jos dalies atšaukimą. Atsiėmęs dokumentus ar jų dalį, paramos gavėjas atsiduria tokioje padėtyje, kurioje jis buvo prieš teikdamas dokumentus, todėl paramos gavėjas turi įvertinti, ar atsiėmus dokumentus ar jų dalį, dar liks laiko naujiems dokumentams pateikti (nelikus laiko dokumentams pateikti, dokumentai nebus priimti arba bus taikomos sankcijos). Paramos gavėjas projekto ataskaitos ar jos dalies atsiimti negali tuo atveju, jei Mokėjimo agentūra informuoja apie pateiktos ataskaitos trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas, planuojamą patikrą vietoje arba per patikrą vietoje Mokėjimo agentūra nustato neatitikimus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.“

1.27. Papildau 267 punktą 267.8 papunkčiu:

267.8. jei intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodyta, kad parama pagal intervencinę priemonę mokama nepažeidžiant nereikšmingos (de minimis) pagalbos reikalavimų, Paramos gavėjas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paramos suteikimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir suteikta parama susijusią informaciją ir dokumentus.“

1.28. Papildau 269 punktą 269.7 papunkčiu:

269.7. jei intervencinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodyta, kad parama pagal intervencinę priemonę mokama nepažeidžiant nereikšmingos (de minimis) pagalbos reikalavimų, Mokėjimo agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės paramos pagal intervencinę priemonę suteikimo dienos saugoti visą su paramos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.“

2. N u s t a t a u, kad šio įsakymo 1.1, 1.5–1.9, 1.12, 1.13 ir 1.18 papunkčiai taikomi administruojant paramos paraiškas, dėl kurių kvietimai bus skelbiami nuo 2024 m. gegužės 31 d.

 

 

 

Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas