Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-815(3)

 

2019 m. rugpjūčio 7 d. Nr. 833

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. vasario 12 d. sprendimo Nr. SV-S-1081 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 (toliau – Įstatymas) 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-815(3) (toliau – Įstatymo projektas) dėl Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 3 ir7 punktuose siūlomų draudimų rūkyti bendrose gyvenamosiose ir kitose bendro naudojimo patalpose, dengtose viešojo transporto stotelių vietose (paviljonuose), vaikų žaidimo aikštelėse ir vietose, kuriose teikiamos viešojo maitinimo paslaugos, aptarnaujant pirkėjus lauko sąlygomis (prie lauke esančių stalų, pavėsinėse, kituose lauko įrenginiuose), išskyrus rūkyti skirtose vietose, taip pat pritarti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 8 punkte siūlomam draudimui rūkyti laisvalaikio praleidimo vietose lauke, kuriose vyksta varžybos ar kiti renginiai, ir pasiūlyti papildyti šį punktą išimtimi „išskyrus rūkyti skirtose vietose“.

2. Nepritarti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 7 punkte siūlomam draudimui rūkyti daugiabučių namų balkonuose ir terasose, jeigu bent vienas namo gyventojas prieštarauja rūkymui (toliau – draudimas rūkyti daugiabučių namų balkonuose), Įstatymo projekto 2 straipsniui dėl Įstatymo 19 straipsnio 6 dalies pripažinimo netekusia galios, taip nustatant, kad visi Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodomi draudimai bus taikomi taip pat ir bedūmiams naujoviškiems tabako gaminiams, bei Įstatymo projekto 3 straipsniui, kuriuo nustatoma pareiga juridiniam ar fiziniam asmeniui, kuris atsakingas už pastato, kuriame yra rūkoma, priežiūrą, užtikrinti, kad tabako dūmai iš patalpos, kurioje yra rūkoma, nepatektų į kitas patalpas, dėl šių priežasčių:

2.1. Draudimo rūkyti daugiabučių namų balkonuose ir tabako dūmų patekimo į kitas patalpas kontrolė pareikalautų siekiamam tikslui neproporcingai didelių finansinių bei žmogiškųjų išteklių ir, trūkstant šių išteklių, nebūtų pasiektas tikslas apsaugoti nerūkančiųjų sveikatą. Atsižvelgiant į rūkančiųjų mobilumą, įrodinėjimo procesas administracinių nusižengimų teisenoje įrodinėjant rūkymo daugiabučių namų balkonuose ar tabako dūmų pateikimą į kitas patalpas faktą, skiriant ir pagrindžiant skirtas administracinio poveikio priemones būtų sudėtingas, užtruktų ilgą laiką ir nepasiektų Įstatymo projektu siekiamų rezultatų.

2.2. Sistemiškai siekiant uždrausti rūkyti daugiabučių namų balkonuose, siekiama visiškai uždrausti rūkyti viešosiose vietose, todėl nerūkantieji patirs didesnę žalą sveikatai, nes bus rūkoma prie jų uždarose patalpose, taip pat, rūkant uždarose patalpose, padidės galimų gaisrų daugiabučiuose namuose pavojus (2018 m. duomenimis, vien dėl neatsargaus rūkymo daugiabučiuose kilo 13 proc. gaisrų).

2.3. Įstatymo projektu siūloma drausti vartoti tabaką, tabako gaminius daugiabučių namų balkonuose ir terasose, jeigu bent vienas namo gyventojas prieštarauja rūkymui, tačiau nedraudžiama rūkyti vietose, iš kurių dūmai galėtų sklisti į kitų gyventojų butus (pvz.: prie atidarytų langų, prie laiptinių įėjimų, praėjimuose tarp namų, prie rekuperacinių sistemų, prie vėdinimo angų, vieno iš sublokuotų kotedžų balkonuose ar terasose, kt.), todėl siūlomas reguliavimas nėra sistemiškas. Rūkymo daugiabučių namų balkonuose ir terasose draudimas nėra išdiskutuotas, nėra įvertintos kitos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos, galimi finansiniai bei žmogiškieji ištekliai, būtini siekiamam Įstatymo projekto rezultatui pasiekti.

2.4. Nustačius pareigą juridiniam ar fiziniam asmeniui, kuris atsakingas už pastato, kuriame yra rūkoma, priežiūrą, užtikrinti, kad tabako dūmai iš patalpos, kurioje yra rūkoma, nepatektų į kitas patalpas, nėra aišku, kaip ši pareiga techniškai turėtų ir ar galėtų būti įgyvendinta dėl tabako dūmų lakaus pasklidimo ir skvarbos, nesukeliant atsakingam asmeniui papildomos naštos dėl kaštų, kadangi pagal siūlomą nuostatą teisė rūkyti patalpose galėtų būti realizuojama tik įrengus specialias užteršto oro surinkimo / pašalinimo sistemas.

2.5. Atsižvelgiant į tai, kad bedūmių naujoviškų tabako gaminių poveikis sveikatai nėra išsamiai ištirtas, nesant pagrįstų įrodymų dėl bedūmių naujoviškų tabako gaminių keliamos pasyvaus rūkymo rizikos, nustatyti vienodus draudimus tabako gaminiams ir bedūmiams naujoviškiems tabako gaminiams būtų neproporcinga priemonė.

2.6. Siekiant teisiniu reguliavimu mažinti rūkančiųjų skaičių ir rūkymo sukeliamą žalą, visų pirma tikslinga įtvirtinti ne draudžiamąsias, o informavimo, švietimo, skatinimo gyventi sveikai (įskaitant materialinio skatinimo atsisakius vartoti tabaką, medžiagas, kurių sudėtyje yra nikotino, priklausomybę nuo nikotino mažinančių medikamentų kompensavimo priemones) ir kitas priemones, norint spręsti tabako gaminių ir jų sukeliamos žalos aplinkai ir žmonių sveikatai problemas.

 

 

 

Laikinai einantis finansų ministro pareigas,

pavaduojantis Ministrą Pirmininką                                                                 Vilius Šapoka

 

 

 

Laikinai einantis vidaus reikalų ministro pareigas                                           Eimutis Misiūnas