LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS
APLINKOS PROJEKTŲ VALDYMO AGENTŪROS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS
„SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS NAMŲ ŪKIUOSE SUSIDARIUSIOMS ASBESTO ATLIEKOMS TVARKYTI“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. spalio 25 d. Nr. T1-229
Vilnius
Vadovaudamasis Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 17 punktu,
t v i r t i n u Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-314 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonės „Subsidijos ir dotacijos namų ūkiuose susidariusioms asbesto atliekoms tvarkyti“ projektų finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos
Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus
2021 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. T1-229
ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS
„SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS NAMŲ ŪKIUOSE SUSIDARIUSIOMS ASBESTO ATLIEKOMS TVARKYTI“
PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos priemonės „Subsidijos ir dotacijos namų ūkiuose susidariusioms asbesto atliekoms tvarkyti“ projektų finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato paraiškų teikimo ir vertinimo, atrankos ir finansavimo skyrimo, projektų įgyvendinimo, atsiskaitymo ir lėšų, skirtų projektui, išmokėjimo reikalavimus ir tvarką.
2. Aprašas parengtas atsižvelgiant į:
2.1. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Lėšų naudojimo aprašas);
2.2. Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymo Nr. D1-314 „Dėl Atliekų tvarkymo programos lėšų naudojimo 2021 metais priemonių plano patvirtinimo“ (toliau – Priemonių planas), priemonę Nr. 3.1.2.1. „Subsidijos ir dotacijos namų ūkiuose susidariusioms asbesto atliekoms tvarkyti“ (toliau – Priemonė);
2.3. Atliekų tvarkymo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“;
3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir Aprašo 2. punkte nurodytuose teisės aktuose.
4. Pareiškėjai, teikdami paraiškas ir su jomis susijusią informaciją, projektų vykdytojai projektų įgyvendinimo metu ir Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA), registruodama paraiškas, vertindama ir atrinkdama projektus, priimdama sprendimus dėl projektų finansavimo, vykdydama projektų įgyvendinimo priežiūrą, naudojasi Aplinkos projektų valdymo informacine sistema (toliau – APVIS). Tais atvejais, kai APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ar neužtikrinamos, atitinkami veiksmai atliekami teikiant ar kaupiant reikalingą informaciją APVA nustatyta tvarka. Elektroniniai dokumentai rengiami pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas ar su juo suderintas elektroninio dokumento specifikacijas ir pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu.
5. APVA ir projektų vykdytojai visų, su projektų įgyvendinimu susijusių, dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamiesi Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintomis Dokumentų saugojimo taisyklėmis ir Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje nustatytais terminais.
6. APVA savo interneto svetainėje skelbia informaciją, susijusią su subsidijų ir dotacijų skyrimu, projektų rezultatais.
7. Pareiškėjai ir projektų vykdytojai savo interneto svetainėse turi skelbti informaciją apie planuojamą vykdyti ar vykdomą namų ūkiuose susidariusių asbesto atliekų tvarkymo projektą, o jį įgyvendinus - apie pasiektus rezultatus.
8. Įgyvendindami projektų veiklas (asbesto atliekų surinkimą, vežimą ir šalinimą) projektų vykdytojai turi laikytis Aprašo 2.3. papunktyje nurodyto teisės akto reikalavimų.
9. Pagal šį Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2010 C 83, p. 47) 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas, neteikiama.
II SKYRIUS
SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI
10. Pagal Aprašą tinkami pareiškėjai yra:
11. Didžiausias subsidijos ir dotacijos dydis vienam pareiškėjui:
12. Vieno kvietimo metu vienos savivaldybės teritorijoje projektą gali įgyvendinti vienas projekto vykdytojas – savivaldybės administracija arba regiono atliekų tvarkymo centras.
13. Jeigu, pasibaigus paraiškų teikimo terminui, gautose paraiškose bendra prašoma subsidijų ir dotacijų suma yra mažesnė nei Priemonių plane Priemonei numatyta skirti lėšų suma, APVA sprendimu paraiškų pateikimo terminas gali būti pratęstas arba skelbiamas naujas kvietimas.
14. Asbestinio šiferio atliekų surinkimą gali atlikti tik pavojingųjų atliekų tvarkymo licencijas turintys atliekų vežėjai, o šalinimą – leidimus šių atliekų šalinimui turintys atliekų tvarkytojai.
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS
16. Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, pagal skelbimo momentu galiojantį Priemonių planą skelbiamas APVA interneto svetainėje www.apva.lt ir (arba) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis.
17. Vienas pareiškėjas gali teikti vieną paraišką pagal tą patį kvietimą finansuojamiems projektams įgyvendinti.
18. Paraiškoje nurodomas planuojamas projektu sutvarkyti asbesto atliekų svoris bei projekto biudžetas. Projekto biudžeto eilutės išskirstomos į surinkimo-vežimo bei šalinimo išlaidas Eur/t su PVM. Projekto biudžetas turi būti sudaromas pagrįstai remiantis gautais komerciniais pasiūlymais, viešojoje erdvėje prieinama informacija, viešųjų pirkimų sutartimis, anksčiau įgyvendintais panašaus pobūdžio projektais ar kitais šaltiniais.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS
19. Subsidija ar dotacija teikiama namų ūkiuose susidariusių asbestinio šiferio atliekų surinkimo, vežimo ir šalinimo išlaidoms finansuoti.
20. Priemonės lėšomis nefinansuojamas į didžiųjų gabaritų atliekų surinkimo aikšteles pristatytų asbestinio šiferio atliekų sutvarkymas.
21. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos:
21.1. ne daugiau nei 90,00 Eur/t su PVM asbestinio šiferio atliekų surinkimui bei vežimui iki jų šalinimo regioniniame sąvartyne;
22. Projekto išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo lėšų.
23. Didžiausia galima projekto finansuojamoji dalis sudaro 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
24. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos yra išlaidos, kurios patirtos po 2021 m. rugsėjo 17 d. iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos, bet ne vėliau nei 2023 m. lapkričio 15 d. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo APVA direktoriaus įsakymu patiriamos pareiškėjo rizika.
25. Visos įgyvendinant projektą patirtos išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO
27. Apie gautą paraišką APVA informuoja pareiškėją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo.
28. Paraiškų vertinimas atliekamas vadovaujantis šiuo Aprašu, Lėšų naudojimo aprašu ir Priemonių planu.
29. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos iki 2021 m. lapkričio 26 d. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijų ir dotacijų suma viršija Priemonių plane Priemonei numatytą skirti lėšų sumą, sudaromas rezervinis sąrašas.
30. Paraiškų atitiktį Aprašo II ir III skyrių reikalavimams patikrinti APVA gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.
31. Paraiškas APVA vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka keliamus reikalavimus subsidijai ar dotacijai gauti. Paraiškos, neatitinkančios Aprašo II ir III skyrių reikalavimų, atmetamos. APVA raštu informuoja pareiškėją apie paraiškos atmetimą ir nurodo atmetimo priežastis.
32. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos ar dotacijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas. Sprendimas dėl projektų finansavimo iš rezervinio sąrašo gali būti priimamas ir projektai į pagrindinį sąrašą įtraukiami iki 2022 m. gruodžio 31 d.
33. Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas ir prašoma pareiškėjo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus, informaciją ar patikslinti paraišką. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama, nepateikiami trūkstami dokumentai, informacija ar priežastys, kodėl to nebuvo galima atlikti per nurodytą terminą, nepripažįstamos svarbiomis, paraiška atmetama.
34. Paraiškoje nurodyti duomenys po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami, išskyrus atvejus, kai koreguoti ar tikslinti paprašo APVA.
35. Sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo priima APVA direktorius atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas dėl finansavimo skyrimo įforminamas APVA direktoriaus įsakymu. Sprendimas neskirti finansavimo įforminamas raštu, kuriame pareiškėjui pateikiama sprendimą pagrindžianti informacija, sprendimo motyvai ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie APVA sprendimą pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Skyrus finansavimą pareiškėjas tampa projekto vykdytoju.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS
37. Projekto įgyvendinimo išlaidos apmokamos ir priežiūra atliekama Apraše nustatyta tvarka. Lėšos gali būti išmokamos dalimis.
38. Projekto vykdytojo prašymu APVA gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas projekto vykdytojui pateikus avansinio mokėjimo prašymą. Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš mokėjimų. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą APVA patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti projekto vykdytojui į prašyme nurodytą banko sąskaitą.
39. Įvykdęs pirkimą ir pasirašęs viešojo pirkimo sutartį, projekto vykdytojas apie viešųjų pirkimų procedūrų pabaigą informuoja APVA ir pateikia sutarties kopiją.
40. Įgyvendinęs projektą arba jo dalį, pareiškėjas mokėjimo prašymus, kuriais deklaruojamos patirtos išlaidos, gali teikti APVA ne dažniau nei kartą per ketvirtį (neskaitant avansinio mokėjimo prašymo).
41. Kartu su mokėjimo prašymu projekto vykdytojas turi pateikti:
41.1. viešojo pirkimo sutartyje numatytų išlaidų pagrindimo (priėmimo-perdavimo aktai, PVM sąskaitos faktūros) dokumentų kopijas;
41.2. fizinių asmenų sąrašą, kuriame turi būti nurodyti: fizinio asmens vardas ir pavardė; namų ūkio, kuriame susidarė asbestinio šiferio atliekos, adresas; paimtų asbestinio šiferio atliekų svoris; asbestinio šiferio atliekų priėmimą iš gyventojo patvirtinančio dokumento data ir numeris;
42. APVA Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) patikrina, ar išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose nurodytas asbestinio šiferio atliekų kiekis buvo pristatytas į regioninį sąvartyną.
43. APVA, nustačiusi, kad su mokėjimo prašymu pateikti ne visi dokumentai arba reikia papildomos informacijos sprendimui priimti, prašo projekto vykdytojo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinimus. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.
44. Mokėjimo prašymą APVA įvertina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo projekto vykdytojo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo dienos. Nustačiusi, kad projekto tikslai pasiekti ir lėšos panaudotos pagal paskirtį, priima sprendimą dėl subsidijos ar dotacijos išmokėjimo. Apie priimtą sprendimą informuojamas projekto vykdytojas. Šis terminas gali būti ilgesnis, jei projektui inicijuojamas įtariamo pažeidimo tyrimas. Subsidija ar dotacija išmokama pagal faktiškai sutvarkytą asbestinio šiferio atliekų svorį bei viešojo pirkimo sutartyje numatytą įkainį / kainą, neviršijant paskirtos subsidijos ar dotacijos ir IV skyriuje nustatytų įkainių.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
45. APVA nustatyta tvarka prižiūri, ar projektų vykdytojai Programos lėšomis prekes, paslaugas ir darbus perka laikydamiesi Lėšų naudojimo aprašo 26 ir 27 punktų nuostatų.
46. APVA bet kuriame paraiškos vertinimo ar projekto įgyvendinimo etape gali atlikti projekto patikrą vietoje ar prašyti papildomų dokumentų ir paaiškinimų, susijusių su teikiama paraiška ar įgyvendinamu projektu. Patikros projektų įgyvendinimo vietoje atliekamos APVA nustatyta tvarka.
47. Jeigu projekto vykdytojas nesilaiko šio Aprašo ar Lėšų naudojimo aprašo nuostatų, APVA, vadovaudamasi APVA direktoriaus patvirtinta tvarka, priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo arba finansinių korekcijų taikymo ar netaikymo.
48. Ginčai, kilę dėl Aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
49. Pareiškėjai ir projektų vykdytojai turi teisę apskųsti APVA veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimu dėl dotacijos ar subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimu dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.