PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL INVENTORIZACIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

 

2015 m. spalio 2 d. Nr. A-1034

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 719 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“,

t v i r t i n u Inventorizacijos taisykles (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės administracijos direktorius                                                                 Eugenijus Lunskis

 

PATVIRTINTA

Savivaldybės administracijos direktoriaus

2015 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. A-1034

 

 

INVENTORIZACIJOS TAISYKLĖS

 

I.          BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.         Inventorizacijos taisyklės (toliau – taisyklės) reglamentuoja Savivaldybės administracijos turto ir įsipareigojimų patikrinimą ir faktiškai rastų duomenų palyginimą su buhalterinės apskaitos duomenimis. Taisyklių privalo laikytis visi Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, kiti darbuotojai, kurių funkcijos susijusios su inventorizacijos vykdymu.

2.         Taisyklės parengtos vadovaujantis Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimo Nr. 719 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“ nauja redakcija, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais: 8-uoju standartu „Atsargos“, 12-uoju standartu „Ilgalaikis materialusis turtas“, 13-uoju standartu „Ilgalaikis nematerialusis turtas“, 14-uoju standartu „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“, 15-uoju standartu „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“, 17-uoju standartu „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“, 22-uoju standartu „Turto nuvertėjimas“.

 

II.        INVENTORIZACIJOS OBJEKTAS IR PERIODIŠKUMAS

 

3.         Savivaldybės administracija privalo inventorizuoti visą turimą turtą ir įsipareigojimus:

3.1.      ilgalaikį materialųjį ir nematerialųjį turtą, atsargas, biologinį turtą , ̶ ne rečiau kaip kartą per metus ir ne anksčiau kaip ataskaitinių metų rugsėjo 30 dieną;

3.2.      nepanaudotus numeruotus blankus, kurie nepriskirti prie saugiųjų dokumentų blankų kategorijos, ̶ ne rečiau kaip kartą per ketvirtį;

3.3.      pinigus kasoje, nepanaudotus saugiuosius dokumentų blankus – kiekvieną mėnesį;

3.4.      nebaigtą statybą, finansinį turtą (investicijas, vertybinius popierius, pinigus ir kitą finansinį turtą, finansinius įsipareigojimus) – ne rečiau kaip kartą per metus ir ne anksčiau kaip ataskaitinių metų lapkričio 30 dieną.

4.         Turtas inventorizuojamas ir kitais atvejais:

4.1.      pertvarkant Savivaldybės administraciją (pagal sprendimo pertvarkyti priėmimo dienos būklę), reorganizuojant Savivaldybės administraciją (pagal sprendimo reorganizuoti priėmimo dienos būklę) ir likviduojant Savivaldybės administraciją (pagal likvidatoriaus paskyrimo dienos būklę);

4.2.      keičiantis materialiai atsakingiems ir atsakingiems asmenims, ̶ inventorizuojama turto dalis, perduodama vieno materialiai atsakingo arba atsakingo asmens kitam materialiai atsakingam asmeniui arba atsakingam asmeniui (pagal turto perdavimo ir priėmimo dienos būklę);

4.3.      nustačius plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo faktus arba vertybių gedimo (pagal nustatymo dienos būklę), gaisro arba stichinės nelaimės atvejais (pagal gaisro arba stichinės nelaimės pasibaigimo dienos būklę), - inventorizuojama turto dalis, likusi po gaisro, stichinės nelaimės, plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo fakto arba vertybių gedimo nustatymo;

4.4.      Savivaldybės administracijos direktorius įsakymu paveda atlikti inventorizaciją ir dėl kitų priežasčių.

5.   Inventorizuojamas visas Savivaldybės administracijoje esantis turtas:

5.1.      nuosavybės arba patikėjimo teise įgytas, nuomojamas, saugomas, pagal jungtinės veikos (partnerystės) sutartis priklausantis turtas;

5.2.      kelyje esantis turtas (nupirktas, bet dar negautas), taip pat kitiems subjektams pervesti, bet jo negauti į sąskaitą pinigai ir pan.);

5.3.      Savivaldybei nepriklausantis, bet joje esantis turtas (išsinuomotas, gautas pagal panaudos, licencines sutartis, bendras turtas pagal jungtinės veiklos (partnerystės) ir kitas sutartis, išskyrus darbuotojų asmeninius daiktus, kurie yra aprašyti kiekvieno darbuotojo.

 

III.       INVENTORIZACIJOS KOMISIJOS IR INVENTORIZAVIMO APRAŠO SUDARYMO REIKALAVIMAI

 

6.         Inventorizacijai atlikti Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaroma centrinė ir vietinės inventorizavimo komisijos, įsakyme turi būti nurodoma:

6.1.  centrinės inventorizacijos komisijos pirmininko ir narių vardai, pavardės, pareigos;

6.2.      vietinių (skyrių, seniūnijų) inventorizacijos komisijų pirmininkų ir narių vardai, pavardės, pareigos;

6.3.      inventorizacijos pradžios ir pabaigos data;

6.4.      pavedimas laiku ir tinkamai atlikti inventorizaciją pagal įsakyme nurodytos dienos būklę;

6.5.      įpareigojimas inventorizacijos faktą įforminti dokumentais.

7.         Jeigu inventorizacija atliekama šių taisyklių 4 punkte nurodytais atvejais, įsakyme nurodyta diena, pagal kurios būklę atliekama inventorizacija, turi sutapti su taisyklių 4 punkte nurodytu atitinkamu atveju.

8.         Centrinė ir vietinės inventorizacijos komisijos sudaromos iš atitinkamos kompetencijos Savivaldybės administracijos tarnautojų ar darbuotojų.

9.         Inventorizacijos komisijai vadovauja Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas. Į komisiją gali būti įtraukti ir Apskaitos skyriaus darbuotojai.

10.       Centrinė komisija sudaroma iš penkių asmenų, o vietinės komisijos – iš trijų asmenų;

11.       Materialiai atsakingi asmenys negali būti inventorizacijos komisijos nariai.

12.       Apskaitos skyriaus vedėjas (vyriausiasis buhalteris) negali būti komisijos pirmininkas.

13.       Centrinės inventorizacijos komisijos pirmininkas supažindina inventorizacijos komisijų narius su taisyklėmis, inventorizavimo reikalavimais.

14.       Vietinės inventorizacijos komisijos turi teisę gauti paaiškinimus iš materialiai atsakingų ir kitų atsakingų asmenų dėl turto būklės.

15.       Vietinės inventorizacijos komisijos privalo:

15.1.    iki nurodytos datos pateikti patvirtintus inventorizacijos aprašus, inventorizacijos komisijų susirinkimo protokolus centrinei komisijai;

15.2.    teikti paaiškinimus centrinei komisijai dėl turto būklės;

15.3.    radus neapskaitytą turtą, įkainoti rinkos kaina, vadovaujantis internetiniame puslapyje skelbiamomis rinkos kainomis;

15.4.    nustatyti turto nuvertėjimo požymius.

16. Centrinė inventorizacijos komisija turi teisę;

16.1.    iki nustatytos datos iš vietinių komisijų gauti inventorizacijos aprašus ir vietinių inventorizacijos komisijų susirinkimų protokolus;

16.2.    gauti paaiškinimus iš vietinių komisijų dėl turto būklės;

16.3.    gauti paaiškinimus iš materialiai atsakingų ir kitų atsakingų asmenų dėl turto būklės.

17. Centrinė inventorizacijos komisija privalo:

17.1.    koordinuoti ir kontroliuoti vietinių komisijų darbą;

17.2.    užregistruoti gautus aprašus inventorizacinių apyrašų registracijos žurnale;

17.3.    iki nustatytos datos peržiūrėti ir, jei reikalinga, koreguoti inventorizavimo aprašus ir teikti Savivaldybės administracijos direktoriui tvirtinti;

17.4.    teikti paaiškinimus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl turto būklės;

17.5.    užtikrinti, kad turto būklė būtų įvertinta teisingai;

17.6.    rengti Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimų projektus dėl turto nurašymo ir pardavimo bei inventorizacijos rezultatų įvertinimo.

18. Inventorizavimo aprašai sudaromi pagal šiuos požymius:

18.1.    turto buvimo vietą;

18.2.    turto judėjimą inventorizacijos metu (per inventorizaciją gautą, išduotą turtą);

18.3.    materialiai atsakingus asmenis;

18.4.    pagal buhalterines sąskaitas (balansines ir nebalansines);

18.5.    pagal nuomos, panaudos, saugojimo sutartis, pagal kurias turtas nėra Savivaldybės nuosavybė arba valdomas patikėjimo teise;

18.6.    inventorizacijos metu nustatomus netinkamo (negalimo) naudoti turto buvimo faktus.

19. Inventorizacijos aprašo privalomieji rekvizitai:

19.1.    viešojo sektoriaus subjekto pavadinimas;

19.2.    dokumento pavadinimas, jo sudarymo vieta;

19.3.    inventorizacijos atlikimo pradžios ir pabaigos data;

19.4.    inventorizuojamo turto ir įsipareigojimų, inventorizuojamų objektų pavadinimai;

19.5.    inventorizuojamo turto matavimo rodikliai;

19.6.    inventorizuojamo turto kiekis ir vertė;

19.7.    inventorizuojamų gautinų sumų ir įsipareigojimų skaičius ir suma;

19.8.    inventorizacijos komisijos narių, materialiai atsakingų asmenų vardai, pavardės, pareigų pavadinimai ir parašai.

20.       Turto inventorizacijos aprašus pagal balansines sąskaitas, materialiai atsakingus asmenis apskaitos sistemoje parengia Apskaitos skyriaus darbuotojai.

21.       Išnuomotas, pagal panaudos sutartį perduotas turtas, pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį partneriui priklausanti bendro turto dalis, pagal kitas sutartis perduotas turtas inventorizuojamas pagal nuomininko, panaudos gavėjo ir kitų partnerių paskirtų atsakingų asmenų pateiktus šio turto inventorizavimo aprašus.

 

IV.       ILGALAIKIO MATERIALIOJO TURTO INVENTORIZACIJA

 

22. Ilgalaikio materialiojo turto inventorizacijos aprašuose turi būti įrašyta:

22.1.    ilgalaikio materialiojo turto vieneto pavadinimas;

22.2.    inventorinis numeris;

22.3.    įsigijimo data;

22.4.    paskirtis;

22.5.    įsigijimo savikaina.

23.       Inventorizacijos komisija, inventorizuodama ilgalaikį materialųjį turtą, apžiūri kiekvieną turto vienetą ir jo dalis, įvertina, ar yra nuvertėjimo požymių, ir pažymi jo buvimo faktą bei nurodo turto būklės netinkamumą ar nereikalingumą, įrašydama į atskirą inventorizacijos apyrašą.

24.       Radusi į apskaitą neįtraukto turto, taip pat turto, kurio apskaitoje nėra jį apibūdinančių duomenų, inventorizacijos komisija į inventorizavimo aprašą turi įrašyti trūkstamus šio turto duomenis ir kitus rodiklius (pvz., nurodyti pastatų paskirtį, pagrindines medžiagas, iš kurių jie pastatyti, apimtį, plotą, aukštų skaičių, rūsius, pastatymo metus, nusidėvėjimo laipsnį pagal esamą techninę būklę).

25.       Rastas į apskaitą neįtrauktas turtas įvertinamas rinkos kainomis pagal internetiniame puslapyje skelbiamas kainas arba pasitelkus nepriklausomą turto vertintoją, jeigu turto rinkos kainos inventorizacijos komisija nustatyti negali.

26.       Pastatai ir statiniai į aprašą įrašomi tokiu pavadinimu, kuris atitinka turto pagrindinę paskirtį. Kai pastatas atstatytas, rekonstruotas, išplėstas arba iš naujo įrengtas ir dėl to pasikeitusi pagrindinė jo paskirtis, į aprašą jis įrašomas paskirtį atitinkančiu pavadinimu.

27.       Kai atlikti pastatų rekonstravimo darbai (pristatyti aukštai, naujos patalpos ir kita) arba atskiri pastatų įrenginiai nugriauti (išardytos kai kurios konstrukcinės dalys) ir apskaitoje tai neįrašyta, komisija, remdamasi turimais atitinkamais dokumentais, turi apskaičiuoti šio turto įsigijimo vertės padidėjimą arba sumažėjimą ir nurodyti pakeitimus inventorizavimo apraše.

28.       Mašinos, transporto priemonės, kiti įrenginiai, įranga į inventorizavimo aprašus įtraukiami nurodant jų paskirtį, įsigijimo metus, konstrukcijos sudėtį, galingumą.

29.       Ataskaitiniais metais nebaigtų ilgalaikio materialiojo turto statybos darbų inventorizavimo apraše nurodoma atliktų darbų apimtis ir sudaromi atskiri inventorizavimo aprašai pagal statomą arba montuojamą turtą.

30.       Ilgalaikio materialiojo turto vienetams suteiktas inventorinis numeris negali būti keičiamas per visą jo naudojimo laiką. Numerius galima pakeisti tik tais atvejais, kai turtas klaidingai sunumeruojamas.

31.       Nuomojamas ir gautas pagal panaudos sutartis turtas registruojamas nebalansinėse sąskaitose pagal savininko suteiktus inventorinius numerius.

32.       Netinkamas naudoti ilgalaikis materialusis turtas įrašomas į atskirą inventorizavimo aprašą, nurodant jo pavadinimą, inventorinį numerį, įsigijimo savikainą, nusidėvėjimo laipsnį, netinkamumo naudoti priežastį.

33.       Turtas, įsigytas finansinės nuomos (lizingo) būdu, inventorizuojamas sudarant atskirą inventorizavimo aprašą.

34.       Inventorizuojant išsinuomotą, naudojamą pagal panaudos sutartis, laikinai saugomą ilgalaikį materialųjį turtą, inventorizavimo aprašai sudaromi pagal kiekvieną savininką ir juose papildomai nurodoma nuomos, panaudos, saugojimo sutartys ir jų pabaigos laikas.

35.       Inventorizacijos komisija, gavusi inventorizavimo aprašus iš subjektų, kurie turtą nuomoja, naudoja pagal panaudos sutartis, faktinius turto likučius sutikrina su buhalterinės apskaitos duomenimis.

 

V.        ATSARGŲ IR PINIGŲ INVENTORIZACIJA

 

36.       Tikrinant atsargų ir pinigų kasoje likučius, privalo dalyvauti materialiai atsakingi asmenys.

37.       Prieš prasidedant inventorizacijai, materialai atsakingi asmenys raštu patvirtina, kad visi turto gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai atiduoti buhalteriui, tvarkančiam atsargų apskaitą ir kad nėra jokio neužpajamuoto arba neišduoto (nenurašyto) turto.

38.       Atliekant inventorizaciją esantis turtas suskaičiuojamas, pasveriamas, išmatuojamas arba naudojami kiti jo kiekio nustatymo būdai, atsižvelgiant į kiekvienos rūšies turto matavimo vienetą.

39.       Inventorizacijos komisija įvertina, ar yra požymių, kad atsargos gali būti nuvertėjusios. Atsargas, turinčias nuvertėjimo požymių, įvertina inventorizacijos komisija ir surašo Atsargų nuvertėjimo pažymą.

40.       Prireikus per inventorizaciją atsargos gali būti priimamos ir išduodamos. Tai atliekama inventorizacijos komisijos akivaizdoje. Priimtos bei išduotos atsargos įrašomos į atskirus inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius.

41.       Atsargos į inventorizavimo aprašus įrašomos pagal buhalterinėje apskaitoje užregistruotą jų pavadinimą ir matavimo vienetus bei įsigijimo savikainą.

42.       Pinigai kasoje (eurais ir užsienio valiuta) suskaičiuojami pagal jų nominaliąją vertę. Pinigų bankų sąskaitose inventorizacija atliekama suderinant sąskaitų likučius pagal buhalterinės apskaitos duomenis su bankų duomenimis apie sąskaitų likučius.

43.       Inventorizuojant nepanaudotus numeruotus dokumentų blankus ir saugiuosius dokumentų blankus, tikrinamas jų kiekis pagal rūšis. Inventorizavimo apraše nurodomi šių blankų pavadinimai, serijos ir numeriai. Radus sugadintus šių dokumentų blankus, surašomas atskiras sugadintų blankų inventorizavimo aprašas, kuriame nurodomi jų pavadinimai, serijos ir numeriai.

44.       Kelyje esančios atsargos inventorizuojamos tikrinant jų išsiuntimo dokumentus. Inventorizavimo apraše įrašomi šie kiekvienos siuntos duomenys: kiekis ir jų įsigijimo savikaina, išsiuntimo data, taip pat dokumentų, kuriais remiantis šios atsargos įtrauktos į atitinkamas sąskaitas, sąrašas ir numeriai.

45.       Inventorizuojant išsinuomotas, naudojamas pagal panaudos sutartis, laikinai saugomas atsargas, inventorizavimo aprašai sudaromi pagal kiekvieną savininką, ir juose papildomai nurodoma nuomos, panaudos, saugojimo sutartys ir jų pabaigos laikas.

46.       Inventorizavimo komisija, gavusi inventorizacijos apyrašus iš kitų subjektų, kurie šį turtą saugo, nuomoja, naudoja pagal panaudos sutartis, sutikrina faktinius turto likučius ir palygina su buhalterinės apskaitos duomenimis.

47.       Inventorizacijos metu rastus skirtumus tarp atsargų likučių apskaitoje ir faktiškai rastų atsargų, inventorizavimo komisijos privalo patikrinti, ar šie skirtumai neatsirado dėl atsargų judėjimo inventorizacijos metu. Visi skirtumai, susiję su atsargų judėjimu nuo faktinės inventorizacijos dienos, turi būti pagrįsti apskaitos dokumentais. Jeigu tokių dokumentų nėra, būtina pažymėti inventorizavimo apraše ir apskaitoje registruoti atsargų trūkumą arba perteklių.

 

VI.       NEMATERIALIOJO TURTO IR FINANSINIO TURTO INVENTORIZACIJA

 

48.       Nematerialusis turtas inventorizuojamas ta pačia tvarka  kaip ir ilgalaikis materialusis turtas.

49.       Inventorizuojant programinę įrangą, tikrinami faktiniai jos įsigijimo dokumentai ir turimos licencinės sutartys, nustatomas naudojamos programinės įrangos faktinis kiekis, jo atitiktis turimiems įsigijimo dokumentams ir licencinėms sutartims. Būtina įvertinti, ar nėra pasibaigęs galiojimo laikas.

50.       Komisija, radusi į apskaitą neįtraukto nematerialiojo turto (pvz., naudojamų programinių licencijų), į inventorizavimo aprašą įrašo šio turto duomenis ir techninius rodiklius bei buvimo vietą, siekiant nustatyti neteisėtą neįsigyto turto naudotoją.

51.       Inventorizuojant investicijas į kitus subjektus, tikrinami investavimo patvirtinimo dokumentai.

52.       Inventorizuojant finansinį turtą, tikrinamos sutarčių sąlygos ir dokumentai, kuriais pagrindžiamas finansinio turto padidėjimas ir sumažėjimas.

 

VII.     ĮSIPAREIGOJIMŲ INVENTORIZACIJA

 

53.       Inventorizuojamos gautinos ir mokėtinos sumos valstybės biudžetui, savivaldybės iždui, fondams, bankams, pirkėjams, atskaitingiems asmenims, Savivaldybės administracijos darbuotojams.

54.       Gautinų mokėtinų sumų inventorizacija vykdoma užbaigus ataskaitinius kalendorinius metus gruodžio 31 d. būklės.

55.       Inventorizuojant Savivaldybės administracijos gautinas ir mokėtinas sumas, vykdomas tarpusavio gautinų ir mokėtinų sumų atsiskaitymų suderinimas su tiekėjais ir rangovais.

56.       Tarpusavio gautinų ir mokėtinų sumų suderinimas įforminamas tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktais, kuriuose nurodoma mokėtina arba gautina suma, jos atsiradimo priežastis ir data, jei žinoma – pirminio dokumento numeris, prievolės pasibaigimo data.

57.       Su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Valstybine socialinio fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Savivaldybės iždu ir kredito įstaigoms mokėtinos sumos derinamos šių subjektų nustatyta tvarka.

58.       Tarpusavio atsiskaitymo suderinimo akto gavėjas, patvirtinęs akte nurodytą sumą arba nurodęs neatitikimo priežastis, vieną akto egzempliorių grąžina (išsiunčia) pateikėjui, o kitą pasilieka.

59.       Tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktas (2 vnt.) siunčiamas paštu, elektroniniu paštu, faksu arba perduodamas asmeniškai konkrečiam subjektui, ar pripažįstamas, gavus iš tiekėjų ar rangovų.

60.       Visi išsiųstieji ir gautieji tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktai registruojami Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registre, patvirtintame Savivaldybės administracijos direktoriaus metiniame dokumentacijos plane.

61.       Gautinos ir mokėtinos sumos laikomos suderintos, jeigu:

61.1.    tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktą pasirašo abi šalys;

61.2.    tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktas išsiųstas, užregistruotas Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registre ir per 15 kalendorinių dienų negrąžinamas pateikėjui, laikoma, kad gautina arba mokėtina suma yra suderinta.

62.       Suderintų gautinų ir mokėtinų sumų faktas pažymimas inventorizavimo aprašuose, įrašant eilės tvarka Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registravimo numerį ir datą. Inventorizavimo aprašai sudaromi pagal gautinų ir mokėtinų sumų balansines sąskaitas.

63.       Tuo atveju, jei gautinos ir mokėtinos sumos nebuvo suderintos iki įsipareigojimų inventorizacijos pabaigos, nesuderinti įsipareigojimai įrašomi į atskirus inventorizavimo apyrašus pagal balansines ir nebalansines sąskaitas, nurodant nesuderinimo priežastį.

64.       Savivaldybės administracija, vadovaudamasi protingumo ir racionalumo kriterijais (atsižvelgdama į sumų reikšmingumą, tikėtinos derinimo naudos ir sąnaudų santykį), nustato, kad gautinos ir mokėtinos sumos gali būti inventorizuojamos jų nederinant:

64.1.    kai gautina arba mokėtina suma lygi 1 eurui arba mažesnė už 1 eurą;

64.2.    kai gautinų arba mokėtinų sumų skolininkai yra fiziniai asmenys.

65.       Jeigu gautina ar mokėtina suma nebuvo suderinta ar nebuvo derinta, kaip leidžiama taisyklių 64 punktu, inventorizuojant tokias sumas tikrinami dokumentai, kuriais pagrindžiama gautina ir mokėtina suma, nustatoma gautinos ir mokėtinos sumos atsiradimo data ir priežastis.

66.       Gautinų ir mokėtinų sumų inventorizavimo aprašuose turi būti nurodytas kreditoriaus arba skolininko pavadinimas, gautina arba mokėtina suma eurais, jos atsiradimo data, tarpusavio suderinimo data, jei buvo derinta, tarpusavio atsiskaitymo suderinimo akto numeris.

 

VIII.    INVENTORIZACIJOS ĮFORMINIMAS

 

67.       Inventorizacijai įforminti sudaromi inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai.

68.       Ilgalaikio turto, biologinio turto, pinigų, numeruotų ir saugiųjų dokumentų blankų ir atsargų inventorizavimo aprašuose turi būti rašytinis patvirtinimas materialiai atsakingo asmens, kad visi gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai atiduoti į Apskaitos skyrių, gautas turtas užpajamuotas, o perduotas turtas nurašytas arba išduotas, taip pat nurodomi paskutinių gavimo, nurašymo arba išdavimo dokumentų numeriai, data, padaromas įrašas: „Visą šiame inventorizavimo apraše išvardytą turtą komisija man dalyvaujant patikrino ir įrašė į aprašą, todėl inventorizacijos komisijai pretenzijų neturiu. Už išvardyto turto išsaugojimą atsakau“, po juo pasirašoma.

69.       Jeigu materialiai atsakingas (atsakingi) asmuo (asmenys) turi pretenzijų inventorizacijos komisijai, komisija iš naujo privalo perskaičiuoti inventorizuojamą turtą.

70.       Jeigu po pakartotinės turto inventorizacijos materialiai atsakingas (atsakingi) asmuo (asmenys) atsisako pasirašyti inventorizavimo aprašą, tai įrašoma inventorizavimo apraše ir pridedamas materialiai atsakingų asmenų raštiškas paaiškinimas nurodant nepasirašymo priežastį.

71.       Keičiantis materialiai atsakingiems asmenims, kai perduodamas ir priimamas turtas, inventorizavimo apraše turtą perduodantis asmuo pasirašo, kad jį perdavė, o priimantysis, ̶ kad priėmė.

72.       Netinkamo (negalimo) naudoti turto inventorizavimo apraše nurodoma netinkamumo naudoti priežastis.

73.       Inventorizavimo apraše įrašomos komisijos pastabos dėl turto tolesnio naudojimo.

74.       Inventorizuojant materialųjį turtą, surašomi du inventorizavimo aprašų egzemplioriai, kurių kiekvieną pasirašo vietinės inventorizacijos komisijos ir už inventorizuojamą turtą materialiai atsakingi asmenys. Pirmasis inventorizavimo aprašo egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas Apskaitos skyriui, o antrasis – materialiai atsakingam asmeniui.

75.       Inventorizuojant pasiskolintą, išsinuomotą, naudojamą pagal panaudos sutartis, administruojamą bendrą turtą pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį, pagal kiekvieną turto savininką surašomi trys inventorizavimo aprašai, kurių kiekvieną pasirašo vietinės inventorizacijos komisijos pirmininkas, nariai ir materialiai atsakingi asmenys. Pirmasis inventorizavimo aprašo egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas Apskaitos skyriui, antrasis – materialiai atsakingam asmeniui, o trečias – turto savininkui, partneriams.

76.       Visas patikrintas ir suskaičiuotas turtas įrašomas į inventorizavimo aprašus, kuriuose nurodomas įrašo eilės numeris, pavadinimas, techninė charakteristika, kiekis, kaina, suma. Kiekvieno aprašo lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais įrašomas faktiškai rasto turto kiekis (susumavus lape įrašyto turto kiekį, neatsižvelgiant  į matavimo vieneto rūšį), žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris. Neužpildytos lapo eilutės perbraukiamos.

77.       Inventorizavimo aprašo paskutinio lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris, faktiškai rasto turto kiekis (susumavus visuose, įskaitant ir paskutinį, inventorizavimo aprašo lapuose nurodytą turto kiekį) ir faktiškai rasto turto verčių suma.

78.       Klaidos inventorizavimo aprašuose taisomos tik inventorizacijos metu. Pataisymai visuose inventorizavimo aprašų egzemplioriuose paaiškinami ir pasirašomi vietinių komisijų narių ir materialiai atsakingų asmenų, kurie tuos aprašus sudarė ir pasirašė.

79.       Apskaitos skyriaus darbuotojai patikrina gautus inventorizacijos aprašus, ar yra visi privalomieji ir papildomi rekvizitai, ar teisingai apskaičiuotos sumos.

80.       Remiantis inventorizavimo aprašais, faktiškai inventorizuotų objektų likučiai sutikrinami su duomenimis pagal jų būklę inventorizacijos pradžios dieną. Radus likučių nukrypimų, sudaromas sutikrinimo žiniaraštis, į kurį rašomi tik tie turto objektai, kurių kiekis ar kaina, vertė skiriasi nuo registruotų apskaitoje.

81.       Inventorizacijos komisija turi pareikalauti iš atsakingų asmenų rašytinių paaiškinimų dėl visų trūkumų ir pertekliaus, jei toks nustatomas. Paaiškinimai pateikiami per inventorizavimo komisijos nustatytą terminą.

82.       Remdamasi pateiktais paaiškinimais ir sutikrinimo žiniaraščiais, inventorizacijos komisija nustato apskaitytų trūkumų, nuostolių ir gedimo, pertekliaus pobūdį ir rekomenduoja panaikinti inventorizacijos duomenų skirtumus.

83.       Galutinį sprendimą dėl inventorizacijos rezultatų įrašymo į apskaitą priima Savivaldybės administracijos direktorius per 15 darbo dienų nuo inventorizacijos pabaigos.

84.       Remiantis Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu, inventorizacijos rezultatai, nedelsiant registruojami atitinkamose buhalterinėse sąskaitose, bet ne vėliau kaip iki finansinių ataskaitų sudarymo dienos.

85.       Nustatytas turto perteklius užpajamuojamas:

85.1.    Jei nustatyta, kad turtas buvo neteisingai nurašytas:

D 1XXXXX1, D 20XXXX1, turto sąskaita įsigijimo savikaina

K 1XXXXX4 Ilgalaikio turto sukauptas nusidėvėjimas

K 1XXXXX3, Ilgalaikio turto nuvertėjimas, jei buvo priskaitytas

K 8XXXXXX Pripažintos sąnaudos

D 70XXXXX Mažinamos priskaitytos finansavimo pajamos

K 42XXXX2 Mažinamos panaudotos finansavimo sumos.

85.2.    Kai turtas nebuvo apskaitytas:

D 1XXXXX1, 20XXXX1 Turto įsigijimo savikaina

K 42XXXX1 Gautos finansavimo sumos   

86.       Nustatytas turto trūkumas:

86.1.    Jei numatoma trūkumų sumas išieškoti iš kaltininkų:

D 2293001 Išieškotinos sumos už padarytą žalą

D 1XXXXX4 Ilgalaikio turto sukauptas nusidėvėjimas

D 1XXXXX3 Ilgalaikio turto nuvertėjimas

K 1XXXXX1 Ilgalaikio turto įsigijimo savikaina

D 20XXXX3 Atsargų nuvertėjimas

K 20XXXX1 Atsargų įsigijimo savikaina

87. Kai trūkumų išieškoti negalima:

D 87XXXXX Registruojamos nurašymo sąnaudos

K 2293001 Išieškotinos sumos už padarytą žalą

Antrinis įrašas, kai pripažįstamos Finansavimo sumos

D 42XXXX2 Panaudotos finansavimo sumos

K 70XXXXX Finansavimo pajamos

 

IX.       BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

88.       Savivaldybės administracijos direktorius įstatymų nustatyta tvarka atsako už inventorizacijos organizavimą ir atlikimą laiku, inventorizavimo duomenų išsaugojimą, sutikrinimo žiniaraščiuose nustatytų trūkumų išieškojimą, galutinio sprendimo, kaip nustatyta taisyklių 83 punkte, priėmimą.

89.       Apskaitos skyriaus vedėjas (vyriausiasis buhalteris) Buhalterinės apskaitos įstatyme nustatyta tvarka atsako už teisingą inventorizacijos rezultatų, turto pertekliaus ir neišieškotų trūkumų registravimą Savivaldybės administracijos apskaitoje.

90.       Inventorizacijos dokumentai (inventorizavimo aprašai, sutikrinimo žiniaraščiai ir kiti apskaitos registrai inventorizacijos rezultatams įforminti, inventorizacijos komisijų ir Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimai dėl inventorizacijos rezultatų registravimo buhalterinėje apskaitoje) saugomi Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka ir Savivaldybės administracijos einamųjų metų nustatytu dokumentacijos planu.

_______________________________