PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS

ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL INVENTORIZACIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO IR SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2018 M. LAPKRIČIO 27 D. ĮSAKYMO

NR. A-797(4.1E) PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

 

2022 m. spalio 21 d. Nr. A-935

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. birželio 15 d. nutarimu Nr. 630 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“:

1.  T v i r t i n u Inventorizacijos taisykles (pridedama).

2.  P r i p a ž į s t u netekusiu galios Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. lapkričio 27 d. įsakymą Nr. A-797(4.1E) „Dėl Turto inventorizacijos taisyklių patvirtinimo ir Savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. spalio 31 d. įsakymo Nr. A-1227 pripažinimo netekusiu galios“ (su vėlesniais pakeitimais).

3.  N u s t a t a u, kad įsakymas:

3.1. skelbiamas Teisės aktų registre ir Panevėžio miesto savivaldybės interneto svetainėje;

3.2. įsigalioja kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre.

 

 

Administracijos direktorius                                                                                        Tomas Jukna


 

PATVIRTINTA
Panevėžio miesto savivaldybės

administracijos direktoriaus

2022 m. spalio 21 d. įsakymu Nr. A-935

 

 

INVENTORIZACIJOS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Inventorizacijos taisyklėse reglamentuojamas Panevėžio miesto savivaldybės administracijos inventorizacijos objektas, periodiškumas, atlikimas ir įforminimas. Inventorizacijos taisyklių (toliau – Taisyklės) privalo laikytis visi Panevėžio miesto savivaldybės administracijos (toliau – PMSA) valstybės tarnautojai ir darbuotojai, kurių funkcijos susijusios su inventorizacijos vykdymu.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. birželio 15 d. nutarimu Nr. 630 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais: 8-uoju standartu „Atsargos“, 12-uoju standartu „Ilgalaikis materialusis turtas“, 13-uoju standartu „Nematerialusis turtas“, 14-uoju standartu „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“, 15-uoju standartu „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“, 16-uoju standartu „Biologinis turtas“, 17-uoju standartu „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“, 22-uoju standartu „Turto nuvertėjimas“, 30-uoju standartu „Mineraliniai ištekliai“.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Už turtą atsakingas asmuo (toliau – atsakingas asmuo) – PMSA direktoriaus įsakymu paskirtas asmuo, kuriam pavesta priimti, saugoti ir išmokėti grynuosius pinigus arba priimti, saugoti, naudoti, perdirbti, gaminti, perduoti, parduoti, grąžinti turtą.

3.2. PMSA atidėjinys (toliau – atidėjinys) įsipareigojimas, kurio galutinės įvykdymo sumos arba įvykdymo laiko negalima tiksliai nustatyti, tačiau galima patikimai įvertinti.

3.3. PMSA atsargos (toliau – atsargos) – PMSA turtas, kurį PMSA per vienus metus sunaudoja pajamoms uždirbti ar viešosioms paslaugoms teikti arba kuris yra laikomas numatant jį parduoti ar paskirstyti vykdant įprastą veiklą, išskyrus ilgalaikį turtą, kurį numatoma per 12 mėnesių perduoti kitiems viešojo sektoriaus subjektams, taip pat PMSA ūkinis inventorius, nebaigta gaminti produkcija ir nebaigtos teikti paslaugos pagal trumpalaikes sutartis.

3.4. PMSA biologinis turtas (toliau – biologinis turtas) – gyvūnai ir augalai, kuriuos PMSA valdo, naudoja arba kuriais disponuoja.

3.5. PMSA ilgalaikis turtas (toliau – ilgalaikis turtas) – turtas, kurį PMSA naudoja ekonominei naudai gauti arba viešosioms paslaugoms teikti ilgiau kaip 12 mėnesių.

3.6. PMSA ilgalaikis materialusis turtas (toliau – ilgalaikis materialusis turtas) – materialusis turtas, atitinkantis visus šiuos kriterijus: skirtas tam tikroms savarankiškoms funkcijoms atlikti, t. y. prekėms gaminti, paslaugoms teikti, nuomoti ar administraciniams tikslams; numatomas naudoti ilgiau nei vienus metus daugiau negu vieną veiklos ciklą; jo įsigijimo ar pasigaminimo savikaina yra ne mažesnė už minimalią ilgalaikio materialiojo turto vertę (įsigijimo ar pasigaminimo savikainą). Paskutinis kriterijus netaikomas nekilnojamajam turtui, kilnojamosioms kultūros vertybėms, kitoms vertybėms (išskyrus kilnojamąsias ar nekilnojamąsias kultūros vertybes, kurios įprastinėmis jų laikymo sąlygomis ilgai negenda ir kurių vertė, tikimasi, didės), transporto priemonėms.

3.7. PMSA mineraliniai ištekliai (toliau – mineraliniai ištekliai) – naudingosios iškasenos ir požeminis vanduo, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatyme.

3.8. PMSA nematerialusis turtas (toliau – nematerialusis turtas) – materialios formos neturintis, nuo kitų PMSA nematerialiojo turto vienetų atskiriamas nepiniginis turtas, kuriuo PMSA disponuoja ir kurį naudodama numato gauti tiesioginės ir (arba) netiesioginės ekonominės naudos.

3.9. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų gamybos įstatyme, Lietuvos Respublikos kelių įstatyme, Lietuvos Respublikos kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatyme ir Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme.

 

II SKYRIUS

INVENTORIZACIJOS OBJEKTAS IR PERIODIŠKUMAS

 

4. Visas PMSA patalpose esantis ir (arba) jai priklausantis turtas ir įsipareigojimai privalo būti inventorizuoti tokiu periodiškumu:

4.1. turtas ir įsipareigojimai, išskyrus Taisyklių 4.2, 4.3 papunkčiuose nurodytą turtą ir įsipareigojimus, – ne rečiau kaip kartą per ataskaitinius metus ir pagal ne ankstesnius kaip ataskaitinių metų spalio 31 dienos duomenis;

4.2. grynieji pinigai kasoje, nepanaudoti saugieji dokumentų blankai – kiekvieno mėnesio paskutinę darbo dieną. Jei kasoje nėra grynųjų pinigų ir nebuvo piniginių lėšų judėjimo, tą mėnesį pinigų kasoje inventorizacija neatliekama;

4.3. subjektų tarpusavio gautinos ir (ar) mokėtinos sumos bei atidėjiniai – kartą per metus pagal ataskaitinių metų paskutinės dienos duomenis.

5. PMSA turtas ir įsipareigojimai turi būti inventorizuojami dažniau, nei nurodyta Taisyklių 4 punkte, per PMSA direktoriaus įsakyme nurodytą terminą, kai:

5.1. PMSA yra reorganizuojama ar likviduojama (pagal sprendimo dėl PMSA reorganizavimo arba likvidavimo priėmimo dienos duomenis);

5.2. keičiasi PMSA direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo – inventorizuojama turto dalis perduodama vieno atsakingo asmens kitam atsakingam asmeniui (pagal turto perdavimo ir priėmimo dienos būklę), išskyrus atvejus, kai PMSA direktorius priima sprendimą perduodant turtą jo neinventorizuoti ir tai nurodo turto perdavimo patvirtinimo dokumente;

5.3. nustatomas plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo arba iššvaistymo faktas (pagal fakto nustatymo dienos būklę), įvyksta gaisras arba stichinė nelaimė (pagal gaisro arba stichinės nelaimės pasibaigimo dienos būklę) – inventorizuojama turto dalis, likusi po gaisro, stichinės nelaimės, plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo fakto nustatymo;

5.4. PMSA direktorius paveda atlikti inventorizaciją dėl kitų priežasčių.

6. Turtas, kuris inventorizacijos metu bus ne PMSA patalpose, o laikinai kitoje vietoje dėl remonto ar panašios priežasties, turi būti inventorizuotas pagal turto perdavimo patvirtinimo dokumentus, nurodant inventorizacijos apraše, kad turto buvimo vieta yra ne PMSA patalpos.

7. Inventorizuojamas visas PMSA nepriklausantis, bet jo valdomas, naudojamas ir disponuojamas turtas, priimtas saugoti, ir kitoks pagal sutartis gautas turtas ir (arba) jam priklausantis turtas, išskyrus PMSA darbuotojų asmeninius daiktus, kurie yra aprašyti kiekvieno darbuotojo.

 

III SKYRIUS

INVENTORIZACIJOS ATLIKIMAS IR ĮFORMINIMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENROSIOS INVENTORIZACIJOS ATLIKIMO IR ĮFORMINIMO NUOSTATOS

 

8. Inventorizacija atliekama šiais būdais:

8.1. kai inventorizuojamas ilgalaikis materialusis turtas, išskyrus kelius, atsargas, grynuosius pinigus kasoje, – fiziškai patikrinant inventorizuojamų objektų buvimą finansinės apskaitos registruose nurodytose vietose;

8.2. kai inventorizuojami pinigai finansų įstaigų ir centrinio banko sąskaitose, – pagal jų išrašų duomenis apie sąskaitų likučius;

8.3. kai inventorizuojamos iš ne viešojo sektoriaus subjektų gautinos sumos ir (ar) ne viešojo sektoriaus subjektams mokėtinos sumos, – pagal gautinų ir (ar) mokėtinų sumų likučių suderinimo aktus (toliau – suderinimo aktas);

8.4. kai inventorizuojamos subjektų tarpusavio gautinos ir (ar) mokėtinos sumos, – informaciją apie ataskaitiniu laikotarpiu užregistruotas sumas pateikiant į Viešojo sektoriaus apskaitos ir ataskaitų konsolidavimo informacinę sistemą (toliau – VSAKI sistema) finansų ministro nustatyta tvarka ir joje suderinant sumas;

8.5. kitais atvejais ir kai inventorizacijos dėl objektyvių priežasčių negalima atlikti Taisyklių 8.1–8.4 papunkčiuose nustatytais būdais arba VSAKI sistemoje lieka nesuderintų sumų, – pagal dokumentus, kuriais pagrindžiamas turtas ir įsipareigojimai.

9. Inventorizacija atliekama turto buvimo vietoje arba nuotoliniu būdu.

10. Inventorizacijai atlikti PMSA direktoriaus įsakymu sudaromos centrinė ir vietinės inventorizacijos komisijos. Inventorizacijos komisijos neprivalo inventorizuoti PMSA turto, jei tokį turi užsienio valstybėje, ir PMSA direktorius tokį turtą inventorizuoti paveda konkrečiam asmeniui.

11. PMSA direktoriaus įsakyme dėl inventorizacijos turi būti nurodyta:

11.1. inventorizacijos komisijos narių, iš kurių vienas skiriamas komisijos pirmininku, vardai, pavardės, pareigų pavadinimai;

11.2. inventorizacijos atlikimo pradžios ir pabaigos datos;

11.3. data, pagal kurios būklę pavedama atlikti inventorizaciją;

11.4. pavedimai inventorizacijos komisijai:

11.4.1. inventorizacijos faktą įforminti inventorizacijos aprašu (-ais);

11.4.2. nustatyti, ar inventorizacijos datą turtas turi nuvertėjimo požymių.

12. Inventorizacijos komisijų sudarymo reikalavimai:

12.1. Centrinė komisija sudaroma iš trijų narių, o vietinės – ne mažiau kaip iš trijų asmenų (įskaitant pirmininkus).

12.2. Atsakingi asmenys negali būti inventorizacijos komisijos nariai.

12.3. Centrinei inventorizacijos komisijai vadovauja PMSA direktoriaus pavaduotojas arba kitas PMSA direktoriaus paskirtas asmuo. Į inventorizacijos komisijas gali būti įtraukti ir Apskaitos skyriaus darbuotojai.

12.4. Apskaitos skyriaus vedėjas negali būti komisijos pirmininku.

13. Centrinės ir vietinių inventorizacijos komisijų pirmininkai supažindina inventorizacijos komisijų narius su taisyklėmis, inventorizavimo reikalavimais.

14. Vietinės inventorizacijos komisijos turi teisę gauti paaiškinimus iš atsakingų asmenų dėl turto būklės.

15. Vietinės inventorizacijos komisijos (toliau – inventorizacijos komisijos) privalo:

15.1. iki nurodytos datos pateikti patvirtintus inventorizavimo aprašus, inventorizacijos komisijų aiškinamuosius raštus prie inventorizavimo aprašų centrinei komisijai;

15.2. teikti paaiškinimus centrinei inventorizacijos komisijai dėl turto būklės;

15.3. radus į buhalterinę apskaitą neįtraukto turto, įkainoti nuolat veikiančios turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijos nustatytomis kainomis;

15.4. nustatyti turto nuvertėjimo požymius ir teikti įvertinti nuolat veikiančios turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijos nustatyta tvarka;

15.5. teikti siūlymus dėl neatitikimų, rastų inventorizacijos metu, panaikinimo.

16. Centrinė inventorizacijos komisija turi teisę:

16.1. iki nustatytos datos iš vietinių inventorizacijos komisijų gauti inventorizavimo aprašus ir vietinių inventorizacijos komisijų aiškinamuosius raštus prie inventorizavimo aprašų;

16.2. gauti paaiškinimus iš vietinių inventorizacijos komisijų dėl turto būklės;

16.3. gauti paaiškinimus iš atsakingų asmenų dėl turto būklės.

17. Centrinė inventorizacijos komisija privalo:

17.1. koordinuoti ir kontroliuoti vietinių inventorizacijos komisijų darbą;

17.2. teikti paaiškinimus PMSA direktoriui dėl turto būklės;

17.3. rengti PMSA direktoriaus įsakymų projektus dėl inventorizacijos rezultatų įvertinimo.

18. Kai tikrinami ilgalaikio turto, biologinio turto, grynųjų pinigų, numeruotų ir saugiųjų dokumentų blankų ir atsargų likučiai, privalo dalyvauti atsakingas asmuo, išskyrus atvejus, kai šis asmuo negali dalyvauti dėl pateisinamų priežasčių. Jeigu atsakingas asmuo inventorizacijoje dalyvauti negali, turi dalyvauti jį pavaduojantis asmuo.

19. Kai inventorizacijos objektas yra ilgalaikis turtas, biologinis turtas, pinigai, numeruotų ir saugiųjų dokumentų blankai ir atsargos, prieš prasidedant inventorizacijai, atsakingas asmuo raštu patvirtina, kad visi turto gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai perduoti Apskaitos skyriuje finansinę apskaitą tvarkančiam asmeniui, arba raštu informuoja inventorizacijos komisiją apie dalį neperduotų dokumentų. Visi Apskaitos skyriuje finansinę apskaitą tvarkančiam asmeniui neperduoti dokumentai turi būti pažymėti „iki inventorizacijos“, nurodyta jų gavimo data ir pasirašyti. Pagal dokumentus su įrašu „iki inventorizacijos“ finansinėje apskaitoje po inventorizacijos registruojamos ūkinės operacijos.

20. Inventorizacija įforminama inventorizacijos aprašais-sutikrinimo žiniaraščiais kuriuose, atsižvelgiant į inventorizuojamą objektą, turi būti Taisyklių 22–24, 26 ir 27 punktuose nurodyta informacija. Inventorizacijos aprašus-sutikrinimo žiniaraščius finansinės apskaitos informacinėje sistemoje BIUDŽETAS VS parengia atsakingi Apskaitos skyriaus darbuotojai. Parengti inventorizacijos aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai gali būti saugomi dokumentų valdymo informacinėje sistemoje, jeigu užtikrinama, kad prieiga prie duomenų bus suteikta tik tiems asmenims, kurių funkcijoms atlikti tai reikalinga. Jeigu gautinos ir (ar) mokėtinos sumos ar jų dalis yra suderintos VSAKI sistemoje, apie tai informuojama inventorizacijos komisija ir tos dalies sumų inventorizaciją įforminantys aprašai nerengiami.

21. Inventorizavimo aprašai sudaromi pagal kiekvieną šį inventorizacijos objekto požymį ar su juo susijusias aplinkybes:

21.1. turto buvimo vietą;

21.2. turto judėjimą inventorizacijos metu (per inventorizaciją gautą, išduotą turtą);

21.3. turto ir įsipareigojimų grupavimą į sąskaitas (balansines ir nebalansines);

21.4. sutartis (nuomos, panaudos, pasaugos, jungtinės veiklos (partnerystės) ir kt.) ir turto savininką, kai turtas nėra subjekto nuosavybė arba nėra subjekto valdomas patikėjimo teise, – sutarties sudarymo faktą;

21.5. inventorizacijos metu nustatomus netinkamo (negalimo) naudoti turto buvimo faktus;

21.6. ataskaitiniais metais nebaigtą statomą arba montuojamą ilgalaikį materialųjį turtą.

22. Inventorizacijos apraše, atsižvelgiant į inventorizuojamą objektą, turi būti ši informacija ir duomenys:

22.1. subjekto pavadinimas;

22.2. dokumento pavadinimas;

22.3. inventorizacijos atlikimo pradžios ir pabaigos datos;

22.4. inventorizuojamo ilgalaikio materialiojo turto inventoriaus numeris;

22.5. inventorizuojamo turto ir įsipareigojimų, inventorizuojamų objektų pavadinimai, kurie turi atitikti finansinėje apskaitoje užregistruoto turto ir įsipareigojimų vienetų pavadinimus;

22.6. inventorizuojamo turto matavimo rodikliai (kai taikoma);

22.7. inventorizuojamo turto kiekis ir (arba) vertė, kai aktualu, nurodant nominaliąją vertę ir įsigijimo savikainą;

22.8. inventorizuojamų įsipareigojimų suma ir turto vienetų skaičius ir suma;

22.9. inventorizuojamo turto nuvertėjimo požymiai;

22.10. inventorizacijos komisijos narių, atsakingų asmenų vardai, pavardės, pareigų pavadinimai ir parašai.

23. Inventorizacijos apraše, kuriame inventorizacijos objektas yra ilgalaikis turtas, biologinis turtas, pinigai, numeruotų ir saugiųjų dokumentų blankai ir atsargos, turi būti informacija apie tai, kad visi inventorizacijos objekto gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai atiduoti subjekto finansinę apskaitą tvarkančiam asmeniui ir gautas turtas įtrauktas į finansinę apskaitą, o perduotas turtas nurašytas arba išduotas, taip pat nurodyti paskutinių tokio turto gavimo, nurašymo arba išdavimo dokumentų numeriai ir datos. Atsakingas asmuo inventorizacijos apraše turi savo parašu patvirtinti (arba atsisakyti pasirašyti) tokį teiginį: „Visą šiame inventorizacijos apraše išvardytą turtą inventorizacijos komisija man dalyvaujant patikrino ir įrašė į aprašą, todėl inventorizacijos komisijai pretenzijų neturiu“.

24. Jeigu atsakingas asmuo turi pretenzijų, inventorizacijos komisija turi perskaičiuoti (persverti, išmatuoti ir pan.) inventorizuojamą turtą. Jeigu ir po pakartotinio patikrinimo atsakingas asmuo atsisako patvirtinti inventorizacijos aprašą, tai nurodoma inventorizacijos apraše, o atsakingas asmuo turi ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po inventorizacijos atlikimo pabaigos inventorizacijos komisijai pateikti rašytinį atsisakymo patvirtinti inventorizacijos aprašą paaiškinimą. Šis paaiškinimas pridedamas prie inventorizacijos aprašo.

25. Jeigu atsakingas asmuo keičiasi, kai perduodamas ir priimamas turtas, inventorizacijos apraše turtą perduodantis asmuo patvirtina, kad jį perdavė, o priimantis asmuo – kad priėmė.

26. Inventorizacijos apraše nurodoma netinkamo (negalimo) naudoti turto netinkamumo naudoti priežastis.

27. Inventorizacijos apraše gali būti nurodomos inventorizacijos komisijos pastabos dėl turto tolesnio naudojimo.

28. Inventorizuojant turtą, už kurį yra paskirtas atsakingas asmuo, inventorizacijos aprašą-sutikrinimo žiniaraštį pasirašo visi inventorizacijos komisijos nariai ir atsakingas asmuo.

29. Inventorizuojant PMSA nuosavybės teise nepriklausantį turtą (pasiskolintą, išsinuomotą, naudojamą pagal panaudos sutartis, administruojamą bendrą turtą pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį), išskyrus valstybės ir savivaldybių turtą, pagal kiekvieną turto savininką parengiami trys inventorizacijos aprašai. Kiekvieną inventorizacijos aprašą pasirašo vietinės komisijos pirmininkas, komisijos nariai ir atsakingas asmuo. Pirmasis inventorizacijos aprašo egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas Apskaitos skyriui, antrasis –atsakingam asmeniui, o trečiasis – to turto savininkui.

30. Visas patikrintas ir suskaičiuotas turtas nurodomas inventorizacijos aprašuose-sutikrinimo žiniaraščiuose.

31. Taisyklių 32 punkto nuostatos netaikomos, kai inventorizacijos aprašai saugomi dokumentų valdymo informacinėje sistemoje ir kai užtikrinama, kad laikomasi bent vieno iš šių reikalavimų:

31.1. inventorizacijos apraše arba kitame turto ir įsipareigojimų sąraše įrašas yra nekeičiamas ir identifikuojamas jį arba, kai įrašas atliekamas automatiškai, su juo susijusį įrašą padaręs ir (arba) patvirtinęs asmuo įrašo padarymo datą;

31.2. inventorizacijos apraše arba kitame turto ir įsipareigojimų sąraše pakeitus arba pašalinus įrašą, identifikuojamas pakeitimą padaręs ir (arba) patvirtinęs asmuo, įrašo pakeitimo arba pašalinimo padarymo datą ir išsaugoma prieš įrašo pakeitimą arba pašalinimą buvusi informacija.

32. Jei Taisyklių 31 punkte nurodytų reikalavimų negalima užtikrinti ir rengiami bei saugomi popieriniai inventorizacijos aprašai:

32.1. Kiekvieno inventorizacijos aprašo lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais turi būti įrašomas faktiškai rasto turto kiekis (susumavus lape įrašyto turto kiekį, nesvarbu, koks matavimo vienetas), žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris. Neužpildytos lapo eilutės perbraukiamos. Inventorizacijos aprašo paskutinio lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris, faktiškai rasto turto kiekis (susumavus visuose, įskaitant paskutinį, inventorizacijos aprašo lapuose nurodytą turto kiekį) ir faktiškai rasto turto verčių suma.

32.2. Klaidas inventorizacijos aprašuose galima taisyti tik inventorizacijos metu. Pataisymai turi būti paaiškinti ir parašais patvirtinti tų pačių asmenų, kurie tuos aprašus sudarė ir pasirašė, nurodant „taisymu tikėti“. Taisymai daromi perbraukiant norimą taisyti žodį ar skaičių ir šalia jo parašant teisingą žodį ar skaičių.

33. Faktiniai inventorizuotų objektų duomenys palyginami su finansinės apskaitos duomenimis pagal jų būklę inventorizacijos pradžios dieną. Radus inventorizuotų objektų trūkumą arba perteklių, tokie duomenys turi būti nurodomi inventorizacijos apraše.

34. Inventorizacijos komisija turi pareikalauti iš atsakingų asmenų rašytinių paaiškinimų dėl visų trūkumų ir pertekliaus, taip pat nuostolių, susijusių su gautinų ir (ar) mokėtinų sumų ieškinio senaties terminų praleidimu. Atsakingi asmenys turi pateikti paaiškinimus per inventorizacijos komisijos nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos ir ilgesnis kaip 10 darbo dienų.

35. Jeigu inventorizacijos komisija, remdamasi pateiktais paaiškinimais ir inventorizacijos aprašais arba gautinų ir mokėtinų sumų derinimo VSAKI sistemoje duomenimis, nustato aptiktų turto ir įsipareigojimų neatitikimų, trūkumų, nuostolių ir gedimų, taip pat pertekliaus priežastis, ji PMSA direktoriui rekomenduoja panaikinti inventorizacijos ir finansinės apskaitos duomenų neatitikimus ir jam pateikia pasiūlymus dėl neatitikimų panaikinimo.

36. PMSA direktorius per 5 darbo dienas nuo inventorizacijos pabaigos priima sprendimus dėl inventorizacijos metu rasto turto vertės nustatymo ir nuvertinimo, atsižvelgdamas į Taisyklių 42, 53 ir 62 punktuose nurodytus inventorizacijos komisijų pasiūlymus dėl turto įvertinimo, ir per 10 darbo dienų nuo inventorizacijos pabaigos priima sprendimus dėl inventorizacijos rezultatų registravimo finansinėje apskaitoje.

37. PMSA direktoriui priėmus sprendimus dėl inventorizacijos metu rasto turto vertės nustatymo, sprendimai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po sprendimo priėmimo dienos ir ne vėliau kaip likus 10 darbo dienų iki finansinių ataskaitų sudarymo dienos perduodami finansinę apskaitą tvarkančiam asmeniui ir registruojami atitinkamose sąskaitose PMSA finansinėje apskaitoje.

38. Išnuomotas, pagal panaudos sutartį perduotas turtas, pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį partneriui priklausanti bendro turto dalis ir pagal kitas sutartis perduotas turtas inventorizuojamas pagal nuomininko, panaudos gavėjo, jungtinės veiklos administratoriaus – pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį už bendrą turtą paskirto atsakingo vieno iš partnerių – pateiktą šio turto inventorizacijos aprašą arba kitą turto buvimo faktą ir būklę patvirtinantį dokumentą.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

ILGALAIKIO MATERIALIOJO TURTO IR BIOLOGINIO TURTO INVENTORIZACIJA

 

39. Ilgalaikio materialiojo turto vienetui PMSA suteikiamas inventoriaus numeris, kuris neturi būti keičiamas per visą to turto naudojimo laiką. Inventoriaus numerį galima pakeisti tik tais atvejais, kai nustatoma, kad turtas buvo sunumeruotas klaidingai. Nuomojamam arba pagal panaudos sutartis gautam turtui nuomininkas, panaudos gavėjas palieka nuomotojo, panaudos davėjo, jungtinės veiklos administratoriaus ar kito turto valdytojo turtui priskirtą inventoriaus numerį.

40. Kai inventorizacija atliekama nuotoliniu būdu, faktiškai turtą tikrinantis inventorizacijos komisijos narys informaciją apie rastą turtą ir galimą jo nuvertėjimą realiu laiku (nedarydamas garso ir vaizdo įrašo) garso ir vaizdo nuotolinio perdavimo priemonėmis perduoda nuotoliniu būdu kitam (-iems) inventorizacijoje dalyvaujančiam (-tiems) komisijos nariui (-iams).

41. Inventorizacijos komisija, inventorizuodama turtą, įvertina, ar yra požymių, kad turtas gali būti nuvertėjęs.

42. Radusi į finansinę apskaitą neįtraukto ilgalaikio materialiojo arba biologinio turto, taip pat turto, kurį apibūdinančių duomenų nėra finansinėje apskaitoje, inventorizacijos komisija į inventorizacijos aprašą įrašo trūkstamus duomenis apie šį turtą ir teikia PMSA nuolat veikiančiai turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijai pasiūlymus dėl turto įvertinimo.

Rastas turtas vertinamas pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymais patvirtintų viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 12-ojo standarto „Ilgalaikis materialusis turtas“,16-ojo standarto „Biologinis turtas“ ir 30-ojo standarto „Mineraliniai ištekliai“ nuostatas, taikomas neatlygintinai gautam turtui.

43. Pasiūlymas nuolat veikiančiai turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijai dėl į finansinę apskaitą neįtraukto ilgalaikio materialiojo ir biologinio turto įvertinimo teikiamas ir tais atvejais, kai inventorizacijos komisija nustato turto nuvertėjimo požymių. Nuvertėjimo požymiai vertinami pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtinto 22-ojo standarto „Turto nuvertėjimas“ nuostatas.

44. Biologinio turto inventorizavimo apraše nurodomas biologinio turto pavadinimas, plotas ir atliekama turto inventorizacija sutikrinant Registrų centro, Želdynų tvarkymo specialiojo plano ir miesto skverų ir parkų bei miesto gatvių želdinių inventorizacijos ir tvarkymo projekto duomenis pagal kiekvieną turto vienetą. Atliekant biologinio turto inventorizaciją, atsižvelgiant į turto grupę, taip pat taikomas Taisyklių 48 punktas.

45. Kelių inventorizacijos apraše nurodomas kelio numeris, kelio pavadinimas ir kelio ilgis pagal Savivaldybės tarybos sprendimu vietinės reikšmės kelių sąraše pateiktus duomenis.

46. Subjekto išsinuomoto, naudojamo pagal panaudos sutartis, laikinai saugomo ir kito subjekto buveinėje esančio ilgalaikio materialiojo turto inventorizacijos apraše nurodomas nuomos (panaudos, saugojimo) pabaigos laikas ir sudaromi atskiri inventorizacijos aprašai pagal kiekvieną turto, išskyrus valstybės ir savivaldybių turtą, savininką.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ATSARGŲ INVENTORIZACIJA

 

47. Atsargų inventorizacija gali būti atliekama nuotoliniu būdu.

48. Atliekant inventorizaciją turtas suskaičiuojamas, pasveriamas, išmatuojamas arba naudojami kiti jo kiekio nustatymo būdai, atsižvelgiant į kiekvienos rūšies turto matavimo vienetą, laikymo vietą ir būdą.

49. Inventorizacijos komisija įvertina, ar yra požymių, kad atsargos gali būti nuvertėjusios. Inventorizacijos komisijos siūlymu atsargas, turinčias nuvertėjimo požymių, įvertina nuolat veikianti turto ir įsipareigojimų vertinimo komisija.

50. Įpakuotų atsargų, kurių pakuotės nepažeistos, kiekis gali būti nustatomas pagal jų etiketes, atrankos būdu patikrinus ne mažiau kaip 5 procentus šio turto. Jeigu atrankos būdu patikrintų atsargų kiekis neatitinka etiketėse nurodyto kiekio, visos įpakuotos atsargos pasveriamos (perskaičiuojamos).

51. Prireikus inventorizacijos metu turtas gali būti priimamas ir išduodamas. Tai atliekama inventorizacijos komisijos ar faktiškai turtą tikrinančio inventorizacijos komisijos nario akivaizdoje.

52. Jei inventorizacijos metu randama skirtumų tarp atsargų likučių finansinėje apskaitoje ir faktiškai rastų atsargų, inventorizacijos komisija privalo patikrinti, ar šie skirtumai neatsirado dėl atsargų judėjimo inventorizacijos metu. Visi skirtumai, susiję su atsargų judėjimu nuo faktinės inventorizacijos dienos, turi būti pagrįsti apskaitos dokumentais. Jei tokių dokumentų nėra, būtina pažymėti apraše ir finansinėje apskaitoje registruoti atsargų trūkumą arba perteklių.

53. Radusi į finansinę apskaitą neįtrauktų atsargų inventorizacijos komisija į inventorizacijos aprašą įrašo trūkstamus duomenis apie šį turtą ir nuolat veikiančiai turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijai teikia pasiūlymus dėl turto įvertinimo.

54. Rastas turtas vertinamas pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtinto 8-ojo standarto „Atsargos“ nuostatas, taikomas neatlygintinai gautoms atsargoms. Pasiūlymas dėl atsargų įvertinimo teikiamas ir tais atvejais, kai inventorizacijos komisija nustato jų nuvertėjimo požymių. Tokios atsargos vertinamos atitinkamai pagal minėtą standartą.

55. Inventorizavimo metu radus atsargų perteklių, nuolat veikianti turto ir įsipareigojimų vertinimo komisija jį įvertina grynąją realizavimo verte.

56. Inventorizuojant nepanaudotus numeruotus dokumentų blankus ir saugiuosius dokumentų blankus, tikrinamas jų kiekis pagal rūšis. Nepanaudotų numeruotų dokumentų blankų ir saugiųjų dokumentų blankų inventorizacijos apraše nurodomi šių blankų pavadinimai, serijos ir numeriai. Radus sugadintų numeruotų dokumentų blankų ir saugiųjų dokumentų blankų, sudaromas atskiras sugadintų blankų inventorizacijos aprašas, kuriame nurodomi jų pavadinimai, serijos ir numeriai.

57. Ne PMSA patalpose esančios atsargos inventorizuojamos tikrinant jų išsiuntimo ar išdavimo dokumentuose nurodytus kiekius ir sumas.

58. Inventorizacijos apraše nurodomos ne PMSA patalpose laikomos prekės ir medžiagos, taip pat atsargos, kurios priklauso PMSA pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį, nurodomi atsargų, prekių ir medžiagų pavadinimai, kiekis, rūšis, vertė (finansinės apskaitos duomenimis), priėmimo saugoti (perdirbti, parduoti) dokumentai, saugojimo (perdirbimo) vieta, dokumentų numeriai ir datos.

59. Gavusi iš kitų subjektų, kurie subjekto turtą saugo arba administruoja pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį, inventorizacijos aprašus arba jų kopijas, arba iš fizinių asmenų ar kitų juridinių asmenų – inventorizacijos aprašus arba kitus turto buvimo faktą ir būklę patvirtinančius dokumentus, inventorizacijos komisija faktinius turto likučius, nurodytus gautame inventorizacijos apraše, jo kopijoje arba kitame turto buvimo faktą ir būklę patvirtinančiame dokumente, palygina su savo finansinės apskaitos duomenimis.

60. PMSA išsinuomotų, naudojamų pagal panaudos sutartis, laikinai saugomų ir kitų PMSA patalpose esančių atsargų inventorizacijos apraše nurodomas nuomos (panaudos, saugojimo) pabaigos laikas ir sudaromi atskiri inventorizacijos aprašai pagal kiekvieną turto, išskyrus valstybės ir savivaldybių turtą, savininką.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

NEMATERIALIOJO TURTO, FINANSINIO TURTO IR FINANSINIŲ ĮSIPAREIGOJIMŲ INVENTORIZACIJA

 

61. Inventorizuojant nematerialųjį turtą, tikrinami faktiniai jo įsigijimo dokumentai ir turimos sutartys, patikrinama, ar nematerialusis turtas naudojamas, nustatomas naudojamo nematerialiojo turto faktinis kiekis, jo atitiktis turimiems įsigijimo dokumentams ir sutartims.

Būtina įvertinti, ar nėra pasibaigęs galiojimo laikas.

62. Radusi į finansinę apskaitą neįtraukto nematerialiojo turto, taip pat turto, kurį apibūdinančių duomenų nėra finansinėje apskaitoje, inventorizacijos komisija į inventorizacijos aprašą įrašo trūkstamus duomenis apie šį turtą ir teikia nuolat veikiančiai turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijai pasiūlymus dėl turto įvertinimo.

Rastas turtas vertinamas pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtinto viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 13-o standarto „Nematerialusis turtas“ nuostatas, taikomas neatlygintinai gautam turtui.

63. Pasiūlymas dėl nematerialiojo ir finansinio turto įvertinimo nuolat veikiančiai turto ir įsipareigojimų vertinimo komisijai teikiamas ir tais atvejais, kai inventorizacijos komisija nustato turto nuvertėjimo požymių. Nuvertėjimo požymiai vertinami pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtinto 22-ojo standarto „Turto nuvertėjimas“ nuostatas.

64. Inventorizuojant investicijas į kitus subjektus, tikrinami investavimo patvirtinimo dokumentai, įskaitant finansavimo sutartis, valdomų įmonių ir įstaigų pateiktą informaciją apie per ataskaitinį laikotarpį gautų dotacijų turtui įsigyti sumas.

65. Inventorizuojant finansinį turtą ir finansinius įsipareigojimus, kurių neįmanoma sutikrinti pagal suderinimo aktus, tikrinamos sutarčių sąlygos ir dokumentai, kuriais pagrindžiamas finansinio turto ir finansinių įsipareigojimų padidėjimas ir (arba) sumažėjimas. Inventorizuojant vertybinius popierius, tikrinami jų įsigijimo dokumentai, nustatomas vertybinių popierių faktinis kiekis, nominalioji ir įsigijimo vertės.

66. Pinigų, esančių finansų įstaigų ir centrinio banko sąskaitose, inventorizacija atliekama sąskaitų likučius pagal finansinės apskaitos duomenis palyginant su finansų įstaigų ir centrinio banko sąskaitų išrašų duomenimis apie sąskaitų likučius.

67. Grynieji pinigai kasoje (eurais ir užsienio valiuta) suskaičiuojami pagal jų nominaliąją vertę.

68. PMSA, vadovaudamasi protingumo ir racionalumo kriterijais (atsižvelgdama į sumų reikšmingumą, tikėtinos derinimo naudos ir sąnaudų santykį), nustato, kokios gautinos ir mokėtinos sumos gali būti inventorizuojamos jų nederinant:

68.1. kai gautina arba mokėtina suma nesiekia 30 eurų, nes tokia suma laikoma nereikšminga;

68.2. kai suderinimo aktas yra gaunamas iš skolininko ar kitos įstaigos ar organizacijos ir jame nurodyti duomenys sutampa su PMSA apskaitoje nurodytais duomenimis, jei šio dokumento data yra ne senesnė kaip 2 mėnesiai iki nustatytos inventorizacijos datos;

68.3. kai mokėtina suma yra nurodoma gautoje sąskaitoje, kuri sutampa su PMSA apskaitoje nurodytais duomenimis;

68.4. kai ankstesniais laikotarpiais suderinimo aktas grįžo su žyma, kad nebuvo įteiktas adresatui ir nebuvo gauta naujos informacijos apie suderinimo akto gavėjo kontaktinius duomenis;

68.5. kai gautinų arba mokėtinų sumų skolininkai yra fiziniai asmenys;

68.6. kai PMSA mokėtinos sumos yra apskaičiuojamos.

69. Gautinos ir mokėtinos sumos laikomos suderintos, jeigu:

69.1. tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktą pasirašo abi šalys;

69.2. tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktas išsiųstas ir per 15 kalendorinių dienų negrąžinamas PMSA, laikoma, kad gautina arba mokėtina suma yra suderinta.

70. Kai derinimo procedūra negali būti atlikta nei vienu iš paminėtų būdų, tikrinami gautinų ir mokėtinų sumų buhalterinės apskaitos sąskaitų likučiai su juos patvirtinančiais dokumentais        (ateinančių laikotarpių sąnaudos, gautinos sumos iš atskaitingų asmenų, išieškotos sumos už padarytą žalą, ilgalaikiai atidėjiniai, ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalis, trumpalaikiai atidėjiniai, ilgalaikių įsipareigojimų einamųjų metų dalis, mokėtinas darbo užmokestis, sukauptos sąnaudos, kitos mokėtinos sumos):

70.1. Mokėtinų sumų likutis sutikrinamas prie mokėtinos sumos likučio ataskaitinio laikotarpio pradžioje pridėjus per laikotarpį konkrečiam subjektui priskaičiuotą mokėtiną sumą ir atėmus tam subjektui sumokėtus pinigus.

70.2. Ilgalaikiai atidėjiniai tikrinami įvertinant dokumentus, kuriais vadovaujantis jie registruoti, ar į einamųjų metų dalį iškelta ilgalaikio atidėjinio dalis ir nepasikeitė aplinkybės, dėl kurių atidėjinys sumažėjo.

70.3. Ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų ir ilgalaikių įsipareigojimų einamųjų metų dalis tikrinama, ar yra teisingai užregistruota suma, kurią reikės apmokėti per 12 mėnesių nuo paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos, ir ar teisingai ji iškelta į einamųjų metų dalį.

70.4. Su darbo santykiais susijusios mokėtinos sumos inventorizuojamos sutikrinant, ar darbo užmokesčio žiniaraščiuose paskutinę mėnesio dieną sumos darbuotojams apskaičiuotos teisingai ir įtrauktos į buhalterinę apskaitą.

70.5. Sukauptos sąnaudos inventorizuojamos tikrinant, ar visos periodinės sąnaudos įtrauktos į apskaitą ir užregistruotos pagal praėjusių laikotarpių duomenis.

70.6. Sukauptos išmokos už kasmetines atostogas tikrinamos atsižvelgiant į tai, kiek kiekvienas darbuotojas turi nepanaudotų kasmetinių kalendorinių ir (ar) darbo dienų atostogų, ar teisingai apskaičiuotos sukauptos mokėtinos sumos, ar teisingai nuo apskaičiuotos sukauptos mokėtinos sumos suskaičiuota kauptina įmokų į Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybą (VSDFV) ir įmokų į Garantinį fondą suma.

70.7. Sukauptos kitos mokėtinos sumos inventorizuojamos tikrinant dokumentus, pagal kuriuos užregistruotos šios sumos.

71. Gautinų sumų suderinimo iniciatoriai turi būti jų gavėjai. Negavus suderinimo akto iš gavėjo, PMSA siunčia suderinimo aktą apie mokėtinas sumas.

72. Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Muitinės departamentui prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijai, savivaldybių administracijoms (dėl jų administruojamų mokesčių ir išteklių fondų) mokėtinos sumos derinamos šių subjektų nustatyta tvarka, jeigu jie tokią tvarką nusistatę.

73. Suderinimo akte nurodomas subjekto ir suderinimo akto gavėjo pavadinimas, tam tikrą datą mokėtina ir (ar) gautina sumos, o jeigu tokia informacija kaupiama finansinės apskaitos informacinėje sistemoje, – ir jų atsiradimo priežastis (pavyzdžiui, už ką ar pagal kokią sutartį) ir data. Suderinimo akto gavėjas parašu patvirtina akte nurodytas sumas arba nurodo jų nesutapimo priežastis.

74. Atsižvelgiant į suderinimo aktus, tikslinama mokėtina suma, įsipareigojimo suma ir jų atsiradimo data.

75. Iš ne viešojo sektoriaus subjektų gautinų sumų ir ne viešojo sektoriaus subjektui mokėtinų sumų inventorizacija atliekama gautinų ir (ar) mokėtinų sumų suderinimo aktų duomenis sutikrinant su finansinėje apskaitoje užregistruotais gautinų ir (ar) mokėtinų sumų likučiais, o subjektų tarpusavio gautinų ir (ar) mokėtinų sumų inventorizacija atliekama VSAKI sistemos duomenis apie gautinas ir mokėtinas sumas sutikrinant su finansinėje apskaitoje užregistruotais gautinų ir (ar) mokėtinų sumų likučiais.

76. Gautinų ir (ar) mokėtinų sumų inventorizacijos apraše turi būti nurodytas kreditoriaus arba skolininko pavadinimas arba vardas (-ai) ir pavardė (-ės), gautina ir (ar) mokėtina sumos ir jų atsiradimo data, tarpusavio suderinimo data ir nurodoma, ar sumos buvo suderintos VSAKI sistemoje (nurodant bendras suderintas sumas), suderintos pagal dokumentus (nurodant pažymas, ataskaitas ar kitus konkrečius dokumentus) ar inventorizuojamos patikrinant apskaitoje užregistruoto likučio sumą (įvertinant sumų likutį ataskaitinio laikotarpio pradžioje, jo pokytį per ataskaitinį laikotarpį dėl konkrečiam asmeniui ar subjektui priskaičiuotų ir sumokėtų sumų ir (ar) iš konkretaus asmens ar subjekto gautų sumų su apskaitos duomenimis).

77. PMSA išsinuomoto, naudojamo pagal panaudos sutartis, laikinai saugomo ir kito PMSA esančio nematerialiojo turto inventorizacijos apraše nurodomas nuomos (panaudos, saugojimo) pabaigos laikas ir sudaromi atskiri inventorizacijos aprašai pagal kiekvieną turto, išskyrus valstybės ir savivaldybių turtą, savininką.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78. PMSA direktorius įstatymų nustatyta tvarka atsako už inventorizacijos organizavimą ir atlikimą laiku, inventorizavimo duomenų išsaugojimą, sutikrinimo žiniaraščiuose nustatytų trūkumų išieškojimą, galutinio sprendimo dėl inventorizacijos rezultatų registravimo finansinėje apskaitoje priėmimą ir jų pateikimą Apskaitos skyriui.

79. Apskaitos skyriaus vedėjas užtikrina inventorizacijos rezultatų, turto pertekliaus ir neišieškotų trūkumų registravimą PMSA apskaitoje.

80. Inventorizacijos aprašai, PMSA direktoriaus įsakymai dėl centrinės ir vietinių inventorizacijos komisijų sudarymo, PMSA direktoriaus įsakymai dėl inventorizacijos rezultatų registravimo finansinėje apskaitoje saugomi vadovaujantis Dokumentų ir archyvų įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais.

81. Taisyklėse nurodyti asmens duomenys tvarkomi inventorizacijos atlikimo įforminimo tikslais laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) nustatytų reikalavimų.

 

––––––––––––––––––––

part_d369a44b724f4fe9b73e0edd4ac6178a_end