Paveikslėlis, kuriame yra žinutė  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS
NR. 03-002-06-09-06 „SUKURTI SMULKIŲJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ DARYTOJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PO 2038 METŲ MODELĮ“ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. birželio 10 d. Nr.1-189

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“, 87 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. vasario 3 d. nutarimu Nr. 76 „Dėl 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos patvirtinimo“,

tvirtinu 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-002-06-09-06 „Sukurti smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelį“ aprašą (pridedama).

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                               Dainius Kreivys


 

part_5f3ad6b8cdf64a15b22003058b98d3ac_end

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2022 m. birželio 10 d. įsakymu Nr. 1-189

 

2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-002-06-09-06 „SUKURTI SMULKIŲJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ DARYTOJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PO 2038 METŲ MODELĮ“ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS SIEKIAMI REZULTATAI

 

Rodiklio kodas

Rodiklio tipas (rezultato / produkto)

Rodiklio pavadinimas

Matavimo vienetas

Pradinė rodiklio reikšmė (metai)

Siektinos rodiklio reikšmės

Finansavimo šaltinis

Tarpinė reikšmė 2025 m.

Galutinė reikšmė

2030 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

R-03-002-06-09-06-05

Rezultato

Sukurtas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelis

Procentai

0 procentų

n/a

100

(2025)

Valstybės biudžeto lėšos

Paaiškinimai:

1. Kartu su šiuo aprašu tvirtinamas projektų finansavimo sąlygų aprašas (jeigu taikoma) pagal atitinkamo finansavimo šaltinio vadovaujančiosios institucijos (kai finansuojama valstybės biudžeto lėšomis, išskyrus bendrajam finansavimui skirtas lėšas, – portfelio valdytojo) nustatytą formą. Konkrečios veiklos (poveiklės) ar jų grupės projektų finansavimo sąlygų aprašas gali būti pridedamas patvirtinus priemonės aprašą, atsižvelgiant į planuojamą konkrečios (-ių) veiklos (-ų) (poveiklės (-ių)) įgyvendinimo datą. Jeigu atskiruose veiklos (poveiklės) kvietimuose numatomos skirtingos projektų finansavimo sąlygos, rengiami atskiri projektų finansavimo sąlygų aprašai. Kartu su projektų finansavimo sąlygų aprašais gali būti tvirtinami projektų specialieji ir prioritetiniai atrankos kriterijai, valstybės pagalbos teikimo taisyklės ir kiti projektų atrankai, įgyvendinimui, tęstinumui taikomi reikalavimai.

2. Aprašo pavadinime pažangos priemonės kodas nurodomas ir lentelės 1 skiltis pildoma vadovaujantis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28. d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ (toliau – Strateginio valdymo metodika), 9 priede nustatyta tvarka.

3. 3 skiltyje rezultato rodikliai nurodomi tokie patys, kokie nurodyti plėtros programoje. Produkto rodikliai nurodomi, jei taikomi priemonei pagal finansavimo šaltinio (pvz., Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas) reikalavimus, ir privalomai nurodomi, į plėtros programos pažangos priemonės aprašą įtraukiant tuos rodiklius, dėl kurių prisiimti įsipareigojimai pagal atitinkamą fondą ar programą reglamentuojantį teisės aktą, jei įgyvendinamos Europos Sąjungos fondų (pvz., 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės planas „Naujos kartos Lietuva“) ir kitos tarptautinės programos.

4. Jei tarpinės ir (ar) galutinės siektinos rodiklio reikšmės pasiekimo metai nesutampa su nurodytais metais, 6 ir 7 skiltyse po tarpine ir (ar) galutinė siektina rodiklio reikšme skliaustuose nurodomi kiti teisingi tarpinės ir (ar) galutinės siektinos rodiklio reikšmės pasiekimo metai. 

5. 8 skiltyje nurodomas finansavimo šaltinis. Jei tas pats rodiklis priskirtas keliems finansavimo šaltiniams, jis nurodomas tiek kartų, kiek yra skirtingų finansavimo šaltinių (bendrasis finansavimas ir pridėtinės vertės mokestis atskirai neišskiriami).

 

II SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS FINANSAVIMO ŠALTINIAI

 

Finansavimo apimtis ir šaltiniai

Lėšų poreikis (tūkst. eurų)

1

2

1.1. Valstybės biudžeto lėšos

 

1.1.1.   Valstybės biudžeto lėšos, 1.1.1.1.1

52

IŠ VISO:

52

Paaiškinimai:

1. 1 skilties 1.1–1.4 papunkčiuose nurodomi finansavimo šaltiniai ir jų pavadinimai pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. rugpjūčio 8 d. įsakymą Nr. 1K-265 „Dėl Asignavimų valdytojų programų, finansuojamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, finansavimo šaltinių klasifikacijos patvirtinimo“. Jei finansavimo šaltinis yra Europos Sąjungos fondų lėšos, nurodomas konkretus Europos Sąjungos fondas.

2. 2 skiltyje nurodomas lėšų poreikis turi neviršyti Nacionaliniame pažangos plane nustatytų finansinių projekcijų arba turi būti pateikiamas pagrindimas, iš kokių finansavimo šaltinių, programų ketinama skirti projekcijas viršijančią lėšų dalį.

3. 2.3 papunktyje nurodomi kiti piniginiai ištekliai, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, ir kitų juridinių asmenų, kurie yra perkančiosios organizacijos, nurodytos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, išskyrus perkančiąsias įmones, veikiančias vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srityje, lėšos.

 

 

 

III SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS VEIKLŲ SUVESTINĖ

 

 

 

Veikla

 

 

Veiklos (poveiklės, projekto) tipas

 

 

Galimi pareiškėjai

 

 

Projektų

atrankos būdas

Valstybei svarbus ar (ir) Ministro Pirmininko strateginių projektų portfelio projektas

(įrašomas požymis: VS, MPP)

 

 

Tiesiogiai prisidedama prie HP

(Taip / Ne)

 

 

Valstybės pagalba (Taip / Ne)

 

 

Finansavimo forma

 

 

Finansavimo suma (tūkst. eurų)

 

 

Finansavimo šaltinis (-iai)

 

 

Rodiklio pavadinimas ir tipas

 

 

Siektina galutinė rodiklio reikšmė

(procentais)

 

 

Įgyvendi-nimo pradžia (metai, ketv.)

 

 

Adminis-truojančioji institucija

 

 

Dalyvau-janti institucija

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1. Parengta studija, kurioje įvertinus reikalingos po 2038 m. infrastruktūros poreikį ir atliktus reikalingos infrastruktūros išlaikymo sanaudų skaičiavimus, pasiūlytas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 m. modelis

A

Ignalinos AE

P

-

Ne

Ne

Dotacija

52

Valstybės biudžeto lėšos

Sukurtas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelis

100

2023

Energetikos ministerija

 

2. Smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelio derinimas ir koncepcijos priėmimas

R

Energetikos ministerija

-

-

Ne

Ne

-

-

-

Sukurtas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelis

100

2025

Energetikos ministerija

 

Paaiškinimai:

1. Jeigu pasirenkant plėtros programos pažangos priemonės įgyvendinimo alternatyvas pirmiausia būtina vykdyti analitinę veiklą, pažangos priemonės aprašas gali būti tvirtinamas nurodant tik šią veiklą. Kartu su analitine veikla gali būti planuojamos ir kitos veiklos, kurių alternatyvų vertinimas neatliekamas. Įvykdžius analitinę veiklą, plėtros programos pažangos priemonės aprašas turi būti papildomas nurodant kitas vykdomas veiklas (poveikles, projektus).

2. 2 skiltyje nurodomi veiklų (poveiklių, projektų) tipai: R – reguliacinė (-is), I – investicinė (-is), K – komunikacinė (-is), A – analitinė (-is), M – mišri (-us).

3. 3, 4, 8–10, 14 skiltys nepildomos, kai vykdoma (-as) reguliacinė (-is) veikla (projektas) arba kai vykdoma (-as) analitinė (-is) veikla (projektas), kuriai (-iam) vykdyti naudojamos tęstinės veiklos lėšos.

4. 4 skiltyje nurodomi projektų atrankos būdai: P – planavimas, K – konkursas, Pj – planavimas, kai ketinama įgyvendinti jungtinį projektą.

5. 5 skiltyje valstybei svarbaus projekto požymis suteikiamas pagal Strateginio valdymo metodikoje nustatytus kriterijus.

6. 6 skiltyje pažymima, ar tiesiogiai bus prisidedama prie horizontaliųjų principų įgyvendinimo ir (ar) (bus) nurodomi konkretūs reikalavimai projektų finansavimo sąlygų apraše.

7. 7 skiltyje nurodoma, ar pagal veiklas numatoma teikti valstybės pagalbą (vadovaujantis išimtimis, pagal su Europos Komisija suderintą, derinamą ar planuojamą derinti schemą, taikant de minimis pagalbą).

8. 8 skiltyje nurodoma taikoma finansavimo forma: DS – dotacija taikant sąlygas, D – dotacija, FP – finansinė priemonė, A – apdovanojimai.

9. 9 skiltyje nurodoma konkretaus finansavimo šaltinio, nurodyto II skyriuje, dalis, tenkanti veiklai.

10. 10 skiltyje finansavimo šaltiniai nurodomi įrašant trumpinius: 2021–2027 IP – 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, EGADP – Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės planas „Naujos kartos Lietuva“, VB – valstybės biudžetas.

11. 11 skiltyje rezultato rodiklis žymimas R, produkto – P. Rezultato ir produkto (jei taikoma) rodikliai perkeliami iš I skyriaus. Jei procentinė rezultato rodiklio siektina reikšmė negali būti skaidoma, o jos siekiama keliomis veiklomis (poveiklėmis, jeigu jos numatomos), ta pati siektina reikšmė gali būti nurodyta prie skirtingų veiklų (poveiklių, jeigu jos numatomos). Jei kita skaitine išraiška išreikštas rezultato ar produkto rodiklis, kelių veiklų (poveiklių, jeigu jos numatomos) siektinos reikšmės gali būti skirtingos, tačiau bendrai turi sutapti su siektinomis priemonės rodiklio reikšmėmis.

12. 13 skiltyje nurodoma planuojama veiklos (poveiklės) kvietimo data, reguliacinės veiklos vykdymo pradžios data, projekto veiklų vykdymo pradžios data (jeigu ji žinoma).

13. 14 skiltyje nurodoma priemonės veiklas ar projektus administruojanti institucija.

14. Jeigu priemonės veiklą numatoma finansuoti iš skirtingų finansavimo šaltinių, 1.1 papunktyje tokia veikla išskaidoma į poveikles, jai priskiriant ne daugiau nei vieną finansavimo šaltinį (bendrojo finansavimo lėšos ir valstybės biudžeto lėšos, kuriomis apmokamas pridėtinės vertės mokestis (jeigu tokios lėšos numatytos), į atskirą poveiklę neišskiriamos, tačiau nurodoma jų dalis (tūkst. eurų).

15. 1.1.1 papunktyje nurodomi numatomi įgyvendinti projektai, dėl kurių finansavimo sprendimas bus priimtas tik atlikus projektų vertinimą. Jeigu projektai bus atrenkami konkurso būdu, projektai nenurodomi

_______________


part_327975d9032741c8b987358a533cc853_end

part_9fd30142344f4be489369bb11fd8299f_end

2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 03-002-06-09-06 „Sukurti smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelį“ aprašo

1 priedas

 

 

2021–2030 METŲ BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTŲ EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO IR RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-002-06-09-06 „SUKURTI SMULKIŲJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ DARYTOJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PO 2038 METŲ MODELĮ“ APRAŠE NURODYTOS INFORMACIJOS PAGRINDIMO APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Priemonės kodas ir pavadinimas

03-002-06-09-06 „Sukurti smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelį“

Nacionalinio pažangos plano uždavinys

6.9 uždavinys: Saugiai nutraukti branduolinės energetikos objektų eksploatavimą ir sutvarkyti radioaktyviąsias atliekas

Plėtros programa

 

2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programa

Atsakinga institucija (koordinuojančioji institucija)

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija

Paaiškinimai:

1. Aprašo pavadinime pažangos priemonės kodas nurodomas vadovaujantis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ (toliau – Strateginio valdymo metodika), 9 priede nustatyta tvarka.

2. Kartu su plėtros programos pažangos priemonės apraše nurodytos informacijos pagrindimo aprašu pateikiama stebėsenos rodiklio aprašymo kortelė, kurios forma pateikta Strateginio valdymo metodikos 2 priede.

 

 

Laukiamas pokytis

 

Pastaba.

 

Priemonės pagrindime terminas „Smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymas“ apima ir paliktųjų radioaktyviųjų šaltinių bei radiologinės avarijos metu susidariusių atliekų tvarkymą, bet neapima branduolinės avarijos pasekmių tvarkymo.

 

1.1. PRIEMONĖS POREIKIS

 

Vadovaujantis 2011 m. liepos 19 d. Tarybos direktyvos 2011/70/Euratomas, kuria nustatoma panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų atsakingo ir saugaus tvarkymo Bendrijos sistema, (toliau – Direktyva) 4 straipsniu „Valstybės narės nustato ir įgyvendina panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo nacionalinę politiką. Nepažeidžiant 2 straipsnio 3 dalies, kiekvienai valstybei narei tenka galutinė atsakomybė už joje susidariusių panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų medžiagų tvarkymą“, Lietuvoje esančios visos radioaktyviosios atliekos (toliau – RA) turi būti tvarkomos ir sutvarkytos pagal nustatytus reikalavimus. Pagrindinis dokumentas, nustatantis RA tvarkymo reikalavimus Lietuvoje, yra Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymas (toliau – Įstatymas), o 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. vasario 3 d. nutarimu Nr. 76 „Dėl 2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos patvirtinimo“ (toliau – Programa), nustatytos RA tvarkymo priemonės, rodikliai, finansavimo šaltiniai, finansavimo dydžiai.

 

Sudarytos ir sudaromos RA pakuotės saugomos IAE esamose saugyklose, kurios naudojamos RA pakuočių saugojimui iki jų padėjimo į atliekynus. RA apdorojimas (pagrindinis ir galutinis) bus užbaigtas suformavus visų RA pakuotes. Galutinai apdorotų RA pakuotes padėjus į atliekynus ir juos uždarius, bus vykdoma šių atliekynų priežiūra teisės aktuose numatytą laikotarpį.

 

RA tvarkymas – veikla, apimanti pradinį, pagrindinį ir galutinį RA apdorojimą, vežimą (išskyrus išvežimą už branduolinės energetikos objekto aikštelės ribų), saugojimą, dėjimą į RA atliekyną, RA atliekyno uždarymą ir uždaryto RA atliekyno priežiūrą.

 

Vadovaujantis Įstatymu, radioaktyviųjų atliekų tvarkytoju (toliau – RAT) nuo 2019 m. paskirta VĮ Ignalinos atominė elektrinė (toliau – Ignalinos AE). Viena iš RAT funkcijų – surinkti RA iš smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų (toliau – SRAD) ir atlikti šių RA tvarkymą bei tvarkyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka paliktuosius radioaktyviuosius šaltinius ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštus objektus. Iki 2038 m. Ignalinos AE planuojama vykdyti šias veiklas pasitelkiant turimą infrastruktūrą (t. y. kietųjų RA išėmimo komplekso (B2) rūšiavimo, apdorojimo komplekso (B3) ir saugojimo komplekso (B4) įrangą). Baigus Ignalinos atominės elektrinės (toliau – IAE) eksploatacijos nutraukimą (2038 m. pabaigoje), planuojama, kad pirmiau minėtoms veikloms vykdyti, iš išvardintos infrastruktūros, liks tik RA saugojimo komplekso (B4) įranga (iki 2067 m. su galimybe pratęsti B4 eksploatavimą iki 2080 m., kol bus uždarytas giluminis atliekynas) visa kita infrastruktūra Ignalinos AE, šiuo metu naudojama SRAD RA tvarkyti (B2, B3 pastatai ir juose esanti įranga), bus išardyta (pasiekiant IAE eksploatavimo nutraukimo megaprojekte nustatytas galutines IAE aikštelės būklės sąlygas). Dėl šios priežasties po 2038 m. kils SRAD RA surinkimo, vežimo, pradinio apdorojimo ir apdorojimo infrastruktūros problema, kuriai išspręsti reikalinga sukurti SRAD RA tvarkymo po 2038 m. modelį.

 

Identifikuotos tokios pagrindinės priemonės įvykdymo sąlygos:

1) Atlikti SRAD RA tvarkyti reikalingos infrastruktūros analizę.

Kadangi nėra žinoma, kokios RA tvarkymo infrastruktūros reikės SRAD RA tvarkyti po 2038 m., turi būti atlikta išsami SRAD RA tvarkymo poreikio analizė laikotarpiui po 2038 m., įvertinant būsimus SRAD RA srautus ir kiekius, bei kitas susijusias sąlygas (kurios galės būti nustatytos analizės metu).

Šiuo metu SRAD RA tvarkymo infrastruktūros pajėgumai, turimi Ignalinos AE, visiškai užtikrina SRAD RA tvarkymą (ir atitinkamai – su tuo susijusiai darbų apimčiai bei lėšų / išteklių poreikiui), bet prognozavimas / planavimas tolimesnei perspektyvai (po 2038 m.) yra ribotas:

- SRAD RA (įvertinant atskirai nuo paliktųjų RA) atveju, susidariusių RA kiekis yra prognozuojamas pagal susidarymo / sutvarkymo statistinius duomenis (veikos istoriniu vykdymo laikotarpiu);

- paliktųjų RA atveju (gali būti suprognozuotas dar labiau apytiksliai, remiantis 2005–2020 m. statistiniais duomenimis ir ekspertų konservatyviomis prielaidomis);

- galimų radiologinių avarijų atveju susidarysiančių RA kiekis turės būti apskaičiuotas analizės metu, atsižvelgiant į galimas radiologines avarijas, numatytas Lietuvos nacionalinėje rizikos analizėje, ir remiantis kitais duomenimis, kuriuos galės pateikti reguliuojančiosios institucijos.

Prognozuojama, kad po 2038 m. SRAD RA kiekis bus nedidelis (pagal turimus duomenis, šiuo metu Lietuvoje yra apie 1 000 uždarųjų radioaktyviųjų šaltinių (toliau – URŠ), kuriuos savo veikloje naudoja įmonės ir organizacijos. Lietuvoje yra siekiamybė savo teritorijoje neturėti RA arba turėti kiek įmanoma mažesnį kiekį. Priimtos Įstatymo 24 str. nuostatos, nustatančios SRAD prievolę grąžinti įvežtuosius URŠ jų gamintojui.

Pagal konservatyvias prielaidas, kad iš minimo URŠ kiekio iki 5 proc. (~10–12 vnt. per metus, tarp jų ir 0,05 m3 kietųjų RA (pvz., biologinė apsauga) dėl įvairiausių priežasčių (nebebus kam grąžinti) ir įvertinant turimus duomenis apie Lietuvos teritorijoje randamus paliktuosius radioaktyviuosius šaltinius (2005–2019 m. vidutiniškai buvo rasti 10 vnt. prietaisų su URŠ ir 0,15 m3 kietųjų RA (dažniausiai radionuklidais užterštas metalo laužas). Tuo remiantis, po 2038 metų prognozuojami / planuojami pagal susidarymo / sutvarkymo 2005–2020 m. statistinius duomenis ir ekspertų konservatyviomis prielaidomis, šie RA kiekiai: A ir (ar) D klasės 0,15 m3, F klasės (URŠ) 20 vnt. per metus. Tokiu būdu SRAD RA ir paliktųjų radioaktyviųjų šaltinių tvarkymo veiklos tęstinumui po 2038 m. turės būti užtikrintos visos būtinos sąlygos (tvarkymo poreikius atitinkanti infrastruktūrą, personalas, lėšos).

 

2) Apsispręsti dėl SRAD RA tvarkymo infrastruktūros eksploatavimo finansavimo.

Reikalinga įvertinti SRAD RA tvarkymo kainą po 2038 m. Pagal dabartinį finansavimo modelį – RA tvarkymą finansuoja SRAD (apmoka visas išlaidas, susijusias su RA tvarkymu nuo jų atsiradimo iki padėjimo į RA atliekyną, ir uždarytų atliekynų priežiūros išlaidas), o paliktosios ir radiologinių avarijų RA tvarkomos iš biudžeto lėšų (jei tik nėra nustatytas teršimo savininkas). Taikant tokį finansavimo modelį reikš, kad infrastruktūros išlaikymo sąnaudas turės padengti keli likę SRAD, o tai reiškia, kad RA sutvarkymo kaina vienam SRAD didės keliasdešimt kartų. Todėl, turint omeny valstybės įsipareigojimą organizuoti RA sutvarkymą, turės būti sukurtas nuolatinis infrastruktūros priežiūros finansavimo mechanizmas, atsižvelgiant į principą „teršėjas moka“.

 

1.2. TIKSLINĖS GRUPĖS

 

Sprendžiama problema yra aktuali įvairioms tikslinėms grupėms.

Žemiau pateikiamos pagrindinės tikslinės grupės, sugrupuotos pagal šios problemos aktualius poreikius.

1.2.1. Dėl SRAD RA tvarkymo sprendžiama problema organizaciniu ir finansiniu poveikiu yra aktuali šioms tikslinėms grupėms:

-      visos Lietuvos Respublikos įmonėms ir organizacijoms, savo veikloje naudojančioms radioaktyviuosius šaltinius;

-      visiems Lietuvos Respublikos gyventojams.

Sprendžiama problema darys poveikį šių tikslinių grupių RA sutvarkymo ir finansiniams poreikiams.

1.2.2. Dėl SRAD RA tvarkymo sprendžiama problema aplinkos ir gyvenamos aplinkos poveikiu yra aktuali šioms tikslinėms grupėms:

-      didžiausias poveikis Ignalinos AE regiono bendruomenei, Visagino savivaldybei;

-      Lietuvos gamtos / aplinkos apsaugos nepriklausomoms visuomeninėms organizacijoms.

Sprendžiama problema darys poveikį šių tikslinių grupių saugumo (aplinkos gyvenamosios aplinkos) poreikiams.

Laikoma, kad nepriklausomai nuo kitų aplinkybių šių tikslinių grupių saugumo poreikis trumpuoju, vidutiniu ir ilguoju laikotarpiu išliks pastovus.

 

1.3. LAUKIAMO POKYČIO DETALIZAVIMAS

 

Įgyvendinus Priemonę (visus numatytus veiksmus) laukiamas pokytis:

- sukurtas SRAD RA tvarkymo po 2038 metų modelis.

 

 

Pažangos priemonės įgyvendinimo alternatyvos

Priemonė skirta SRAD RA tvarkymo po 2038 metų modelio sukūrimui. Tai bus daroma įgyvendinant analitinius ir reguliacinius veiksmus:

 

Analitinės veiklos:

1.   Ignalinos AE, kaip RAT, turi parengti studiją, kurioje, įvertinus reikalingos po 2038 m. infrastruktūros poreikį ir atliktus reikalingos infrastruktūros išlaikymo sąnaudų skaičiavimus, būtų pasiūlytas SRAD RA tvarkymo po 2038 m. modelis (toliau – Studija). Studija turėtų būti pradėta rengti 2023 metais ir baigta parengti 2024 metais. Studijos rengimo metu turi būti įvertinti galimi pasikeitimai Galutiniame IAE eksploatavimo nutraukimo plane, kuris nurodytu laikotarpiu bus peržiūrimas. Studijai atlikti reikalinga lėšų suma nustatyta vertinant praeityje atliktų studijų pirkimų informaciją.

Reguliacinės veiklos:

1.   Turės būti parengti teisės aktai ar esamų teisės aktų pakeitimai, kuriais būtų įgyvendintas pasiūlytas SRAD RA tvarkymo po 2038 metų modelis. Kol nėra parengta Studija, sunku numatyti, kokius teisės aktus reikės parengti ar keisti jau esamus. Reikalingus teisės aktų pakeitimus inicijuotų Energetikos ministerija.

Studijos parengimą įgyvendins Ignalinos AE pasitelkdama rangovinę organizaciją. Studijai atlikti numatoma 52 tūkst. eurų 2024 metams. Šios veiklos finansavimo forma – dotacija.

 

Reguliacinėms veikloms įgyvendinti papildomų lėšų nereikės, įtrauktos institucijos teisės aktų pakeitimus atliks iš paskirtų lėšų, kurios laikomos tęstinėmis valdymo išlaidomis.

 

 

 

_____________________


2021–2030 metų branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 03-002-06-09-06 „Sukurti smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelį“ aprašo

2 priedas

 

 

Stebėsenos rodikliO aprašymo kortelė

 

 

Pavadinimas

Kodas

1.

Asignavimų valdytojas

Energetikos ministerija

2.

Nacionalinio pažangos plano strateginis tikslas – užtikrinti gerą aplinkos kokybę ir gamtos išteklių naudojimo darną, saugoti biologinę įvairovę, švelninti Lietuvos poveikį klimato kaitai ir didinti atsparumą jos poveikiui

NPP-06

 

3.

Nacionalinio pažangos plano uždavinys – saugiai nutraukti branduolinės energetikos objektų eksploatavimą ir sutvarkyti radioaktyviąsias atliekas (6.9)

NPP-06-09

 

4.

Strateginio veiklos plano programa – Branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programa

03-002

 

5.

Strateginio veiklos plano programos uždavinys – įgyvendinti Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo projektus pagal patvirtintą planą

03-002-06-09 (P)

 

 

6.

Strateginio veiklos plano programos priemonė – sukurti smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelį

03-002-06-09-06 (PP)

7.

Rodiklio pavadinimas – sukurtas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelis

R-03-002-06-09-06-01

8.

Matavimo vienetas

Procentai

9.

Rodiklio paaiškinimas ‒

Rodiklis parodo, kokia dalis veiklų, reikalingų smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modeliui sukurti, buvo atlikta.

10.

Rodiklio reikšmės apskaičiavimo formulė ‒

Dalis atliktų veiklų, reikalingų smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modeliui, sukurti nuo visų numatytų veiklų

11.

Rodiklio ir jo dėmenų detalumas ‒

Nėra

12.

Rodiklio reikšmės skaičiavimo reguliarumas ar ataskaitinis laikotarpis ‒

Rodiklis laikomas pasiektu, jeigu 2025 m. bus sukurtas smulkiųjų radioaktyviųjų atliekų darytojų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo po 2038 metų modelis

 

Informaciją apie pasiektas rodiklių reikšmes VĮ Ignalinos atominė elektrinė pateikia Energetikos ministerijai pasibaigus kiekvienam metų ketvirčiui

13.

Pirminis duomenų šaltinis ‒

Pirminis duomenų šaltinis – VĮ Ignalinos atominės elektrinės veiklos strategijos įgyvendinimo atitinkamų metų priemonių plano vykdymo ataskaita

14.

Už rodiklį atsakingas kontaktinis asmuo ‒

Inga Jakubėnaitė (koordinatorė),

Vyriausioji specialistė

Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo skyrius

El. p. inga.jakubenaite@enmin.lt

Mob. +370 670 37162

 

Už rodiklio pasiekimo įvedimą atsakinga institucija – už duomenų apie pasiektą stebėsenos rodiklio reikšmę teikimą antriniuose šaltiniuose yra atsakingas projekto vykdytojas VĮ Ignalinos atominė elektrinė

15.

Kita svarbi informacija ‒

Nėra

___________________

part_b85c42f240014bd2be40e5fc8d560f88_end