IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PRITARIMO IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENOS 2014 METŲ ATASKAITAI IR IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VYKDOMŲ VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO 2015 METŲ ATASKAITAI
2016 m. kovo 22 d. Nr. T-45
Ignalina
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 35 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 5 dalimi, Visuomenės sveikatos stebėsenos (monitoringo) įstatymo 10 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 18 d. nutarimo Nr. 176 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 18 d. nutarimo Nr. 606 „Dėl Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo ataskaitos teikimo tvarkos ir ataskaitos formos patvirtinimo“ pakeitimo“ 1.1 papunkčiu, Bendrųjų savivaldybių visuomenės sveikatos stebėsenos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. V-488 „Dėl Bendrųjų savivaldybių visuomenės sveikatos stebėsenos nuostatų patvirtinimo“, 6.3 papunkčiu ir 9 punktu, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. lapkričio 18 d. įsakymu Nr. V-1311 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. kovo 2 d. įsakymo Nr. V-292 „Dėl Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo ataskaitos formos patvirtinimo“ pakeitimo“, Ignalinos rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
Pritarti pridedamoms:
IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENOS 2014 METŲ ATASKAITA
1. Įvadas
Visuomenės sveikatos stebėsenos savivaldybėje tikslas – nuolat rinkti, tvarkyti, analizuoti ir interpretuoti visuomenės sveikatą charakterizuojančius rodiklius, kad remiantis išsamia informacija apie savivaldybės bendruomenės sveikatos būklę, sveikatos rizikos veiksnius, būtų galima planuoti ir įgyvendinti savivaldybės visuomenės sveikatos gerinimo priemones, taip pat vykdyti visuomenės sveikatos stebėsenos duomenų sklaidą ir tinkamai informuoti savivaldybės politikus, siekiant efektyvaus valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) bei savarankiškųjų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo savivaldybės teritorijoje.
Ataskaitoje pateikiami ir aprašomi 2014 m. visuomenės sveikatos būklę atspindintys duomenys Ignalinos rajono savivaldybėje. Pateikti rodikliai (iš Valstybės deleguotų savivaldybėms visuomenės sveikatos stebėsenos pagrindinių rodiklių sąrašo) atspindi, kaip įgyvendinami Lietuvos sveikatos programos (toliau – LSP) tikslai ir uždaviniai. LSP iškeltų tikslų ir uždavinių įgyvendinimo savivaldybėse stebėsenai parengtas baigtinis pagrindinių rodiklių sąrašas (toliau – PRS), kurį sudaro 51 unifikuotas rodiklis, geriausiai apibūdinantis LSP siekinius.
Rengiant šią ataskaitą, vadovautasi Higienos instituto Sveikatos informacijos centro (HI SIC) parengtu leidiniu „Visuomenės sveikatos būklė savivaldybėse 2014 m.“ ir Lietuvos sveikatos rodiklių sistema.
2. Bendroji dalis
2.1. Pagrindinių stebėsenos rodiklių savivaldybėje analizė ir
interpretavimas („šviesoforas“)
Pagrindinio rodiklių sąrašo analizė ir interpretavimas („šviesoforo“ kūrimas) atliekamas lyginant praėjusių metų Ignalinos rajono savivaldybės rodiklius su Lietuvos vidurkiu. Vadovaujantis „šviesoforo“ principu, visos 60 Lietuvos savivaldybių suskirstytos į 5 grupes (po 12 savivaldybių kiekvienoje grupėje):
· 12 savivaldybių, kuriose stebimas rodiklis atspindi geriausią situaciją, priskiriamos savivaldybių su geriausiais rodikliais grupei ir žymimos žalia spalva;
· 12 savivaldybių, kuriose stebimas rodiklis rodo prasčiausią situaciją, priskiriamos savivaldybių su prasčiausiais rodikliais grupei ir žymimos raudona spalva;
· likusių 36 savivaldybių rodiklio reikšmės žymimos geltona spalva. Šių savivaldybių
rodikliai interpretuojami kaip atitinkantys Lietuvos vidurkį.
PRS analizės ir interpretavimo tikslas – įvertinti, kokia esama gyventojų sveikatos ir sveikatą lemiančių veiksnių situacija savivaldybėje, įvertinant Lietuvos sveikatos programos tikslų ir uždavinių įgyvendinimo kontekste, ir kokių intervencijų (priemonių) reikia imtis, siekiant stiprinti savivaldybės gyventojų sveikatą ir mažinti sveikatos netolygumus.
Ignalinos rajono gyventojų visuomenės sveikatos stebėsenos ataskaitoje analizuojamų rodiklių duomenys ir jų interpretavimas pateikiami 1 lentelėje. Remiantis profilio rodikliais ir jų interpretavimo rezultatais („šviesoforas“ ir santykis) buvo sudarytas Ignalinos rajono probleminių visuomenės sveikatos sričių (temų) sąrašas. Atlikta 3 atrinktų rodiklių detali analizė ir vertinimas. Parengti pasiūlymai.
Pirmoje lentelės skiltyje pateikiami PRS suskirstyti pagal Lietuvos sveikatos programoje numatomus įgyvendinti tikslus ir uždavinius. Antroje skiltyje pateikiama savivaldybės rodiklio reikšmė, trečioje skiltyje – atitinkamo rodiklio Lietuvos vidurkio reikšmė, ketvirtoje – mažiausia reikšmė tarp visų savivaldybių, penktoje – didžiausia reikšmė tarp visų savivaldybių, šeštoje – savivaldybės rodiklio interpretavimas (reikšmės savivaldybėje santykis su Lietuvos vidurkio reikšme ir savivaldybės rodiklio vietos tarp visų savivaldybių pavaizdavimas pagal „šviesoforo“ principą).
1 lentelė. Ignalinos rajono savivaldybės sveikatos ir su sveikata susijusių rodiklių profilis.
Rodiklis |
Savivaldybės rodiklis |
Lietuvos rodiklis |
Minimali reikšmė |
Maksimali reikšmė |
Santykis: savivaldybė / Lietuva |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Strateginis tikslas – pasiekti, kad 2025 metais šalies gyventojai būtų sveikesni ir gyventų ilgiau, pagerėtų gyventojų sveikata ir sumažėtų sveikatos netolygumai |
|||||
Vidutinė tikėtina gyvenimo trukmė |
69,37 |
74,69 |
69,37 |
78,62 |
0,93 |
Išvengiamas mirtingumas |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
1 tikslas. Sukurti saugesnę socialinę aplinką, mažinti sveikatos netolygumus ir socialinę atskirtį |
|||||
1.1 uždavinys. Sumažinti skurdo lygį ir nedarbą |
|||||
Standartizuotas mirtingumas dėl savižudybių (X60-X84) 100 000 gyventojų |
59,7 |
31,32 |
5,25 |
90,05 |
1,86 |
Mokyklinio amžiaus vaikų, nesimokančių mokyklose, skaičius 1000 vaikų |
20,69 |
56,24 |
20,69 |
144,27 |
0,37 |
Socialinės rizikos šeimų skaičius 1000 gyventojų |
6,72 |
3,39 |
0,36 |
9,05 |
1,98 |
Ilgalaikio nedarbo lygis |
10,34 |
3,08 |
0,70 |
10,61 |
3,35 |
Gyventojų skaičiaus pokytis 1000 gyventojų |
-19,68 |
-7,57 |
0,39 |
-19,68 |
2,60 |
1.2 uždavinys. Sumažinti socialinę – ekonominę gyventojų diferenciaciją šalies ir bendruomenių lygmeniu |
|||||
Standartizuotas mirtingumo dėl išorinių priežasčių rodiklis (V01-Y98)100 000 gyventojų |
260,17 |
113,41 |
68,77 |
260,17 |
2,43 |
Mokinių, gaunančių nemokamą maitinimą mokyklose, skaičius 1000 vaikų |
400,77 |
253,78 |
83,47 |
542,49 |
1,58 |
Socialinės pašalpos gavėjų skaičius 1000 gyventojų |
102,81 |
47,78 |
8,88 |
106,13 |
2,15 |
Sergamumas tuberkulioze (A15-A19) 1000 gyventojų |
35,35 |
44,37 |
8,26 |
104,44 |
0,80 |
2 tikslas. Sukurti sveikatai palankią fizinę darbo ir gyvenamąją aplinką |
|||||
2.1 uždavinys. Kurti saugias ir sveikas buities sąlygas, didinti prekių ir paslaugų vartotojų saugumą |
|||||
Asmenų, žuvusių ar sunkai sužalotų dėl nelaimingų atsitikimų darbe, skaičius 1000 darbingo amžiaus gyventojų |
0,00 |
0,95 |
0,00 |
3,46 |
0,00 |
Susižalojimo dėl nukritimo atvejų skaičius (W00-W19) 65+ m. amžiaus grupėje 10 000 gyventojų |
131,80 |
131,89 |
22,43 |
246,71 |
1,00 |
Darbingo amžiaus asmenų, pirmą kartą pripažintų neįgaliais, skaičius 10 000 gyventojų |
87,91 |
72,53 |
54,90 |
123,77 |
1,21 |
Sergamumas žarnyno infekcinėmis ligomis (A00-A08) 10 000 gyventojų |
43,01 |
61,97 |
8,43 |
100,17 |
0,69 |
Standartizuotas mirtingumo dėl atsitiktinio paskendimo rodiklis (W65-W74) 100 000 gyventojų |
18,76 |
7,80 |
0,00 |
47,21 |
3,02 |
Standartizuotas mirtingumo dėl nukritimo rodiklis (W00-W19) 100 000 gyventojų |
10,39 |
12,32 |
0,00 |
43,91 |
0,98 |
Standartizuotas mirtingumo dėl transporto įvykių rodiklis (V00-V99) 100 000 gyventojų |
5,53 |
10,96 |
0,00 |
43,31 |
0,53 |
Pėsčiųjų mirtingumas dėl transporto įvykių (V00-V09) 100 000 gyventojų |
0,00 |
4,30 |
0,00 |
21,20 |
0,00 |
Transporto įvykiuose patirtų traumų (V00-V99) skaičius 100 000 gyventojų |
82,48 |
72,43 |
45,54 |
177,59 |
1,14 |
Į atmosferą iš stacionarių taršos šaltinių išmestų teršalų kiekis, tenkantis 1 kv. km |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
Viešai tiekiamo geriamojo vandens prieinamumas vartotojams proc. |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
Nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumas vartotojams proc. |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
3 tikslas. Formuoti sveiką gyvenseną ir jos kultūrą |
|||||
3.1 uždavinys. Sumažinti alkoholinių gėrimų, tabako vartojimą, neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą ir prieinamumą |
|||||
Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu, rodiklis 100 000 gyventojų |
0,00 |
3,67 |
0,00 |
15,63 |
0,00 |
Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, rodiklis 100 000 gyventojų |
75,03 |
25,71 |
7,62 |
83,66 |
3,2 |
Nusikalstomos veikos, susijusios su disponavimu narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda (nusikaltimai) |
29,46 |
65,24 |
0,00 |
234,86 |
0,5 |
Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmeninė prekyba tabako gaminiais |
140,00 |
174,00 |
34,00 |
319,00 |
0,8 |
Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais |
139,00 |
150,00 |
16,00 |
283 |
0,9 |
3.2 uždavinys. Skatinti sveikos mitybos įpročius |
|||||
Kūdikių, išimtinai žindytų iki 6 mėn. amžiaus, dalis (proc.) |
47,65 |
31,27 |
9,17 |
62,50 |
1,5 |
4 tikslas. Užtikrinti kokybišką ir efektyvią sveikatos priežiūrą, orientuotą į gyventojų poreikius |
|||||
4.1 uždavinys. Užtikrinti sveikatos sistemos tvarumą ir kokybę, plėtojant sveikatos technologijas, kurių efektyvumas pagrįstas mokslo įrodymais |
|||||
Išvengiamų hospitalizacijų skaičius 1000 gyventojų |
46,07 |
33,38 |
18,99 |
71,85 |
1,4 |
Išvengiamų hospitalizacijų dėl diabeto ir jo komplikacijų skaičius 1000 gyventojų |
6,26 |
6,79 |
4,39 |
10,36 |
1,0 |
4.2 uždavinys. Plėtoti sveikatos infrastruktūrą ir gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, saugą, prieinamumą ir į pacientą orientuotą sveikatos priežiūrą |
|||||
Slaugytojų, tenkančių vienam gydytojui, skaičius |
2,72 |
2,14 |
1,00 |
6,60 |
1,3 |
Šeimos medicinos paslaugas teikiančių gydytojų skaičius 10 000 gyventojų |
6,48 |
6,81 |
2,45 |
21,52 |
1,0 |
Apsilankymų pas gydytojus skaičius, tenkantis vienam gyventojui |
7,36 |
8,03 |
5,89 |
10,14 |
0,9 |
Savivaldybei pavaldžių stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų pacientų pasitenkinimo lygis |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
Sergamumas vaistams atsparia tuberkulioze 10 000 gyventojų |
0,00 |
4,40 |
0,00 |
14,26 |
0,00 |
Sergamumas ŽIV ir lytiškai plintančiomis ligomis ((B20-B24, A50-A64) 10 000 gyventojų |
1,77 |
3,45 |
0,00 |
8,39 |
0,5 |
4.3 uždavinys. Pagerinti motinos ir vaiko sveikatą |
|||||
Kūdikių (vaikų iki 1 m. amžiaus) mirtingumas 1000 gyvų gimusių kūdikių |
8,9 |
3,90 |
0,00 |
18,8 |
2,3 |
2 metų amžiaus vaikų MMR1 (tymų, epideminio parotito, raudonukės vakcina, 1 dozė) skiepijimo apimtys |
96,67 |
93,36 |
77,78 |
100,00 |
1,0 |
1 metų amžiaus vaikų DTP (difterijos, stabligės, kokliušo vakcina, 3 dozės) skiepijimo apimtys |
91,58 |
92,90 |
81,03 |
99,38 |
1,0 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi vaikų krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis programoje |
29,69 |
20,94 |
4,39 |
76,39 |
1,8 |
Vaikų, kuriems nustatytas dantų ėduonis (K02), skaičius 10 000 gyventojų |
3,80 |
3,41 |
1,18 |
8,14 |
1,1 |
Paauglių (15–17 m.) gimdymų skaičius 10 000 gyventojų |
12,32 |
5,85 |
0,00 |
17,86 |
2,1 |
4.4 uždavinys. Stiprinti lėtinių neinfekcinių ligų prevenciją ir kontrolę |
|||||
Standartizuotas mirtingumo nuo kraujotakos sistemos ligų rodiklis (I00-I99) 100 000 gyventojų |
918,55 |
804,06 |
597,86 |
1094,00 |
1,7 |
Standartizuotas mirtingumo nuo piktybinių navikų rodiklis (C00-C97) 100 000 gyventojų |
295,84 |
278,19 |
216,42 |
531,00 |
1,4 |
Standartizuotas mirtingumo nuo cerebrovaskulinių ligų rodiklis (I60-I69) 100 000 gyventojų |
285,36 |
196,05 |
89,79 |
430,53 |
2,1 |
Sergamumas II tipo cukriniu diabetu (E11) 10 000 gyventojų |
40,06 |
43,69 |
13,8 |
107,36 |
0,9 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi atrankinės mamografinės patikros dėl krūties vėžio finansavimo programoje |
22,36 |
43,66 |
12,17 |
61,23 |
0,5 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi gimdos kaklelio piktybinių navikų prevencinių tyrimų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo biudžeto lėšų, finansavimo programoje |
51,84 |
49,56 |
27,07 |
74,89 |
1,0 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi storosios žarnos vėžio ankstyvosios diagnostikos finansavimo programoje |
31,54 |
42,47 |
10,64 |
59,99 |
0,7 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi asmenų, priskirtinų širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos grupei, atrankos ir prevencijos priemonių finansavimo programoje |
46,69 |
34,67 |
7,57 |
51,86 |
1,3 |
2014 m. Ignalinos rajono savivaldybėje gyveno 16 974 gyventojai. 46,8 proc. Ignalinos r. gyventojų sudarė vyrai (7 951vyras), o 53,2 proc. – moterys (9 023 moterys). Palyginti su ankstesniais metais, gyventojų skaičius sumažėjo, nes 2013 m. vidutinis metinis gyventojų skaičius Ignalinos r. buvo 17 355 gyventojai. Vaikai iki 17 m. sudarė 14,5 proc. visų Ignalinos r. gyventojų, 18–44 m. amžiaus gyventojai – 26,4 proc., 45–64 m. amžiaus gyventojai – 29,8 proc., 65 metų amžiaus ir vyresni gyventojai sudarė 26,4 proc. visų Ignalinos r. gyventojų.
Iš 1 lentelėje „Ignalinos rajono savivaldybės sveikatos ir su sveikata susijusių rodiklių profilis“ pateiktų PRS rodiklių reikšmių Ignalinos rajono savivaldybėje palyginimo su atitinkamu Lietuvos vidurkio rodikliu matyti, kad net 11 rodiklių patenka į žalią zoną, tai reiškia, kad jų reikšmės daug geresnės nei Lietuvos vidurkis.
1. Mokyklinio amžiaus vaikų, nesimokančių mokyklose, skaičius 1000 vaikų yra mažiausias visoje šalyje.
6. Vienai licencijai verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais gyventojų skaičius Ignalinos r. mažesnis nei šalyje.
7. Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais, Ignalinos r. mažesnis nei šalyje.
8. Kūdikių, išimtinai žindytų iki 6 mėn. amžiaus, dalis proc. yra 1,5 karto didesnė nei šalies vidurkis.
10. Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi vaikų krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis programoje, 1,8 karto didesnė nei šalies vidurkis.
11. Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi asmenų, priskirtinų širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos grupei, atrankos ir prevencijos priemonių finansavimo programoje, 1,3 karto didesnė nei šalies vidurkis.
Tačiau 17 sveikatos rodiklių reikšmių patenka į raudonąją zoną:
7. Mokinių, gaunančių nemokamą maitinimą, skaičius 1 000 gyv. 1,58 karto didesnis nei šalies vidurkis.
9. Standartizuotas mirtingumo dėl atsitiktinio paskendimo rodiklis (W65-W74) 100 000 gyventojų 3,2 karto didesnis nei Lietuvos vidurkis.
10. Mirtingumas dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, 3,2 karto didesnis nei šalies vidurkis.
12. Kūdikių (vaikų iki 1 m. amžiaus) mirtingumas 1000 gyvų gimusių kūdikių 2,3 karto didesnis nei šalies vidurkis.
13. Paauglių (15–17 m.) gimdymų skaičius 10 000 gyv. Ignalinos r. 2,1 karto didesnis nei šalies vidurkis.
14. Standartizuotas mirtingumo nuo kraujotakos sistemos ligų rodiklis (I00-I99) 100 000 gyventojų 1,7 karto didesnis nei Lietuvos vidurkis
15. Standartizuotas mirtingumo nuo piktybinių navikų rodiklis (C00-C97) 100 000 gyventojų 1,4 karto didesnis nei šalies vidurkis.
16. Mirtingumo nuo cerebrovaskulinių ligų rodiklis (I60-I69) 100 000 gyventojų 2,1 karto didesnis nei šalies vidurkis.
17. Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi atrankinės mamografinės patikros dėl krūties vėžio finansavimo programoje, buvo mažesnė nei šalies vidurkis.
Likusieji rodikliai patenka į geltonąją zoną. Detalesnei analizei kaip prioritetinės sveikatos problemos pasirinkti šie rodikliai:
· Ignalinos rajono gyventojų mirtingumas nuo kraujotakos sistemos ligų;
· Ignalinos rajono gyventojų mirtingumas dėl piktybinių navikų;
· Ignalinos rajono gyventojų mirtingumas dėl išorinių mirties priežasčių.
3. Specialioji dalis
3.1. Ignalinos rajono gyventojų mirtingumas
Mirtingumo statistika reikšminga, nes ji rodo bendrą gyventojų sveikatos būklę, sveikatos priežiūros veiksmingumą ir kokybę, sveikatos netolygumus bei sveikatos priežiūros prieinamumą. Todėl pateikiama mirtingumo rodiklių pagal pagrindines mirties priežastis analizė – palyginimas Ignalinos rajono savivaldybėje ir Lietuvoje.
1 pav. Mirtingumas Lietuvoje 2014 m. 100 000 gyv.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis, Ignalinos rajone 2014 m. mirė 401 žmogus, 2013 m. mirė 387 žmonės, 2012 m. mirė 381 žmogus, taigi, palyginti su 2013 m., 14 žmonių daugiau, t. y. mirtingumas padidėjo 3,6 proc. Analizuojant mirtingumo rodiklį pagal lytį, 52 proc. sudarė moterys ir 48 proc. – vyrai (2 pav.). 1000 gyventojų Ignalinos r. 2014 m. teko 23,6 mirusiojo, 2013 m. – 22,3 mirusiojo, 2012 m. – 21,4 mirusiojo. Taigi per trejus paskutiniuosius metus mirtingumo rodiklis ženkliai augo.
2 pav. Mirtingumo struktūra pagal lytį Ignalinos r. 2014 m. (abs. sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Mirtingumas pagal amžių išsidėsto tendencingai, vyresnių gyventojų miršta daugiau. Daugiausia gyventojų mirė vyresni nei 80 m. amžiaus, taip pat 70–79 m. amžiaus. Analizuojant rodiklį pagal lytį, matyti, kad vyrai miršta jaunesni nei moterys. Analizuojant mirtingumą pagal gyvenamąją vietovę, matyti, kad dažniau miršta kaimo gyventojai.
3 pav. Mirtingumo priežasčių struktūra Ignalinos rajone 2014 m. (abs. sk. ir proc.)
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Ignalinos r., kaip ir visoje Lietuvoje, gyventojų mirties priežasčių struktūra jau daugelį metų išlieka nepakitusi. Trys pagrindinės mirties priežastys – kraujotakos sistemos ligos, piktybiniai navikai ir išorinės mirties priežastys 2014 m. sudarė 87 proc. visų mirties priežasčių (3 pav.).
3.1.1. Mirtingumas dėl kraujotakos sistemos ligų
Nuo kraujotakos sistemos ligų mirė daugiau nei pusė, t. y. 58 proc. visų mirusių asmenų. Užregistruota 218 mirties atvejų. Dėl šios priežasties mirė 134 moterys (61 proc.) ir 84 vyrai (39 proc.). Palyginti rodiklį su visa Lietuva, matyti, kad didžiausias mirtingumas dėl kraujotakos sistemos ligų fiksuojamas šiaurės rytinėje Lietuvos dalyje.
4 pav. Mirtingumas dėl kraujotakos sistemos ligų 2014 m. 100 000 gyv.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Analizuojant dešimtmečio rezultatus, matyti, kad sergamumas Ignalinos r. padidėjo ir pralenkia Lietuvos vidurkį. (5 pav.)
5 pav. Mirtingumo dinamika 2004–2014 m. Ignalinos r. ir Lietuvoje 100 000 gyv.
2 lentelėje pateiktos dažniausios kraujotakos sistemos ligų grupėje pasitaikančios ligos. Didžioji dalis gyventojų miršta dėl išeminės širdies ligos. Ši liga dažnesnė tarp moterų. Išeminė širdies liga – tai širdies liga, išsivystanti dėl širdies kraujagyslių užsikimšimo dėl aterosklerozės ar trombo. Pagrindinė ligos priežastis yra aterosklerotinių plokštelių susidarymas širdies vainikinėse kraujagyslėse. Aterosklerotinių plokštelių susidarymą nulemia gyvensena: daug cholesterolio turinčio maisto vartojimas, rūkymas, mažas fizinis krūvis, nutukimas, stresai.
2 lentelė. Kraujotakos sistemos ligų struktūra 2015 m. Ignalinos r.
Mirties priežastys |
TLK-10-AM |
Vyrai |
Moterys |
Kraujotakos sistemos ligos |
I00-I99 |
84 |
134 |
Išeminė širdies liga |
I20-I25 |
52 |
57 |
Miokardo infarktas |
I21-I22 |
2 |
1 |
Cerebrovaskulinės ligos |
I60-I69 |
20 |
48 |
Insultas |
I60-I64 |
13 |
15 |
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Mirtingumo dėl cerebrovaskulinių (smegenų kraujagyslių) ligų absoliutūs skaičiai nėra dideli (68 mirties atvejai), tačiau žvelgiant visos Lietuvos mastu, Ignalinos rajonas priskiriamas raudonajai zonai. Dažniausiai registruojamas insultas.
6 pav. Mirusiųjų nuo cerebrovaskulinių ligų skaičius 100 000 gyv. Lietuvoje 2014 m.
3.1.2. Mirtingumas dėl piktybinių navikų
Nuo piktybinių navikų mirė 65 asmenys, t. y. 17 proc. visų mirčių. Registruotos 38 vyrų ir 27 moterų mirtys dėl piktybinių navikų. Žvelgiant į visos Lietuvos žemėlapį, matyti, kad didžiausias mirtingumas dėl piktybinių navikų registruojamas šiaurės rytinėje Lietuvos dalyje (7 pav.).
7 pav. Mirusiųjų nuo piktybinių navikų sk. 100 000 gyv. 2014 m.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Analizuojant dešimties metų dinamiką, 2014 m. stebimas mirtingumo nuo piktybinių navikų padidėjimas Ignalinos r. ir, palyginti su Lietuvos vidurkiu, išlieka gana aukštas. Registruotos 38 vyrų mirtys ir 27 moterų mirtys. Analizuojant pagal amžių, daugiausia miršta vyresni nei 65 metų gyventojai. Lyginant pagal gyvenamąją vietovę, ryškių tendencijų nėra.
8 pav. Mirusiųjų nuo piktybinių navikų skaičius 100 000 gyv. 2014 m. Ignalinos r. ir Lietuvoje.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Analizuojant mirtingumo nuo piktybinių navikų lokalizaciją, registruoti 4 skrandžio (23,57/100 000 gyv.), 21 gerklų, trachėjos, bronchų ir plaučių (123,72 / 100 000 gyv., 3 krūties (moterų) (33,25 / 100 000 moterų), 1 gimdos kaklelio (11,08 / 1000 000 moterų), 6 priešinės liaukos (75,46 / 100 000 vyrų) ir kt. lokalizacijų piktybiniai navikai.
9 pav. Piktybinių navikų lokalizacija Ignalinos r. 2014 m. (abs. sk. ir proc.)
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
3.1.3. Mirtingumas dėl išorinių mirties priežasčių
Nuo išorinių mirties priežasčių mirė 47 žmonės, t. y. 12 proc. visų mirčių. Vyrų mirtingumas dėl išorinių mirties priežasčių 3 kartus dažnesnis nei moterų. Tiek miesto, tiek kaimo gyventojų mirtingumas panašus. Dažniausiai dėl išorinių mirties priežasčių miršta 45–64 metų amžiaus gyventojai. Žvelgiant į Lietuvos žemėlapį, matyti, kad Ignalinos r. mirtingumas dėl išorinių mirties priežasčių yra 276,89 / 100 000 gyv. ir šis rodiklis yra aukščiausias šalyje.
10 pav. Mirtingumas dėl išorinių mirties priežasčių 2014 m. 100 000 gyv. Lietuvoje.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Detaliau analizuojant mirtis dėl išorinių mirties priežasčių, jų struktūra jau daugelį metų nesikeičia. Dažniausios priežastys: 10 tyčinių susižalojimų mirties atvejų, 1 mirtis transporto įvykyje, 2 mirtys dėl nukritimo, atsitiktinių paskendimų – 4 atvejai, bei natūralaus šalčio poveikio – 8 atvejai, dėl apsinuodijimų alkoholiu – 14 atvejų, dėl apsinuodijimo narkotinėmis medžiagomis atvejų nefiksuota, mirtis dėl pasikėsinimo – 3 atvejai ir kitos mirtys dėl įvairių priežasčių.
11 pav. Mirtingumas dėl savižudybių 100 000 gyv. 2014 m.
Šaltinis. Higienos instituto Mirties atvejų ir jų priežasčių valstybės registras.
2014 m. Lietuvoje nusižudė 930 žmonių (769 vyrai ir 161 moteris). Lyginant 5 metų laikotarpį, matyti, kad savižudybių skaičius Ignalinos rajone vėl pradėjo didėti. Lietuvos vidurkis išlieka panašus penkerių metų laikotarpiu.
12 pav. Savižudybių skaičiaus dinamika 2010–2014 m. Ignalinos r. ir Lietuvoje 100 000 gyv.
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
4. Rekomendacijos
Tikslas |
Tikslinė grupė |
Pasiūlymas |
1. Mažinti sergamumą ir mirtingumą nuo širdies ir kraujagyslių ligų |
Ypatingas dėmesys skiriamas vyresniems nei 45 m. amžiaus asmenims
Nuolat vykdoma prevencinė veikla visose amžiaus grupėse |
· Didinti gyventojų informuotumą apie širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos asmenų atrankos ir prevencinių priemonių programą · Didinti gyventojų informuotumą apie kraujotakos sistemos ligas, jų rizikos veiksnius bei profilaktikos priemones · Skatinti gyventojus reguliariai tikrintis kraujo spaudimą, cholesterolio kiekį kraujyje ir nustatyti kūno masės indeksą bei riebalų kaupimosi organizme pobūdį (pavojingas pilvinis nutukimas) · Vykdyti kraujotakos sistemos ligų prevencines akcijas, kurių metu būtu atliekami tyrimai siekiant diagozuoti šias ligas bei ugdoma žmonių sveika gyvensena · Didinti gyventojų informuotumą apie sveiką gyvenimo būdą: visavertę mitybą, fizinį aktyvumą (organizuoti mankštas, šiaurietiško vaikščiojimo užsiėmimus) bei neigiamą žalingų įpročių (rūkymą, alkoholio vartojimą) poveikį sveikatai |
2. Mažinti gyventojų sergamumą ir mirtingumą nuo onkologinių ligų |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams
|
· Gerinti žmonių informuotumą apie valstybines patikrų programas, siekiant diagnozuoti piktybinius navikus ankstyvose stadijose · Vykdyti pirminę profilaktiką – organizuoti renginius bendradarbiaujant su visuomenės informavimo priemonėmis, rengti leidinius onkologinių susirgimų prevencijos klausimais · Mažinti vėžio rizikos veiksnius ugdant sveiką visuomenę, propaguojant sveiką gyvenseną, kalbant apie rūkymo žalą, taisyklingą mitybą, kenksmingus profesinius rizikos veiksnius, nes nesveika gyvensena ir žalingi aplinkos veiksniai (žalingi įpročiai, profesiniai veiksniai, aplinkos tarša cheminėmis medžiagomis, jonizuojančioji spinduliuotė ir kita) taip pat skatina navikų atsiradimą |
3. Mažinti traumatizmo atvejų skaičių |
Ypatingas dėmesys skiriamas jaunimui, mokyklinio amžiaus vaikams |
· Mokyti gyventojus bei tikslines grupes teikti pirmąją pagalbą · Užtikrinti eismo dalyvių švietimą saugaus eismo tema: leidiniai, akcijos, mokymai, socialinė reklama, šviesos atšvaitų dalijimas pėstiesiems · Švietimas alkoholio prevencijos tema: leidiniai, akcijos, mokymai, socialinė reklama · Saugaus elgesio formavimas mokyklinio amžiaus vaikams |
__________________________
PRITARTA
Ignalinos rajono savivaldybės tarybos
2016 m. kovo 22 d.
sprendimu Nr. T-45
IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VYKDOMŲ VISUOMENĖS
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO 2015 METŲ ATASKAITA
2016
I SKYRIUS
BENDRA INFORMACIJA APIE SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ SVEIKATOS BŪKLĘ
Informacija apie savivaldybės gyventojų sveikatos būklę pateikta Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsenos 2014 metų ataskaitoje.
II SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJOMS VYKDYTI
ĮTAKOS TURĖJUSIŲ VEIKSNIŲ APŽVALGA
PIRMASIS SKIRSNIS
VEIKSNIŲ APŽVALGA
1 lentelė. Svarbiausieji išoriniai ir vidiniai veiksniai, kurie 2015 metais turėjo įtakos savivaldybės vykdytai visuomenės sveikatos priežiūros veiklai.
Veiksnio pavadinimas |
Poveikis |
Pasiūlymai (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai, savivaldybės tarybai) |
Išoriniai veiksniai |
||
1. Nepakankamas Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro finansavimas iš valstybės biudžeto. |
Skirtas nepakankamas finansavimas iš valstybės biudžeto valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms, ypač ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus mokinių sveikatos priežiūrai.
|
Mokyklose mažėjant mokinių skaičiui, turėtų būti keičiamas ir mokinių skaičius, pagal kurį skaičiuojamas 1 visuomenės sveikatos priežiūros specialisto etatas. Siūloma Sveikatos apsaugos ministerijai pakeisti visuomenės sveikatos priežiūros specialistų ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus moksleivių sveikatos priežiūrai normatyvą. |
2. Nėra bendros duomenų bazės mokinių sveikatos rodiklių stebėsenai. |
Apsiribojama tik moksleivių sveikatos rodiklių stebėsenos fiksavimu, todėl visuomenės sveikatos priežiūros specialistai negali prognozuoti sveikatos būklės pakitimų. |
Siūloma Sveikatos apsaugos ministerijai įdiegti bendrą vaikų sveikatos stebėsenos informacinę sistemą, skirtą sistemingam vaikų sveikatos būklės stebėjimui, kuri suteiks galimybę stebėti šalies mokyklinio amžiaus asmenų sveikatos būklės kitimą ir leis su sveikatos gerinimu susijusius sprendimus priimti remiantis objektyvia ir išsamia informacija. |
3. Nepakankamas kitų institucijų indėlis į visuomenės sveikatos priežiūrą |
Nėra pakankamos informacijos apie rajono nevyriausybinių organizacijų, ūkio subjektų, kitų sektorių įstaigų ir institucijų vykdomą visuomenės sveikatinimo veiklą. |
Turėtų būti labiau koordinuojami rajono nevyriausybinių organizacijų, ūkio subjektų, kitų sektorių įstaigų ir institucijų veiksmai siekiant bendrų tikslų. |
4.
Nesukurta visuomenės sveikatos priežiūros specialisto darbo kokybės įvertinimo sistema |
Neužtikrinama visuomenės sveikatos priežiūros specialisto darbo kokybė. |
Siūloma Sveikatos apsaugos ministerijai sukurti visuotiną visuomenės sveikatos priežiūros specialist veiklos vertinimo sistemą. |
Vidiniai veiksniai |
||
1. Visuomenės sveikatos biuras turi licenciją visuomenės sveikatos priežiūros veiklai vykdyti |
Savivaldybės gyventojams organizuojami privalomieji pirmosios pagalbos, higienos įgūdžių mokymai ir mokymai apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai. |
Gerėja savivaldybės gyventojų žinios apie pirmosios pagalbos teikimą, alkoholio ir narkotikų žalą sveikatai, ugdomi gyventojų higienos įgūdžiai. |
2. Teikiamos visuomenės sveikatos priežiūros paslaugos Anykščių ir Zarasų rajonų gyventojams |
Įgyvendinamas pagrindinis visuomenės sveikatos priežiūros tikslas – sveikos ir saugios bendruomenės kūrimas. |
Teikiant visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas kitų savivaldybių gyventojams, didėjo darbų apimtis, gerėjo Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistų patirtis. |
3. Ignalinos rajono savivaldybės mero, administracijos, tarybos teigiamas požiūris ir palaikymas padeda formuoti visuomenės sveikatos priežiūros politikos įgyvendinimą savivaldos lygiu
|
Ignalinos rajono savivaldybėje sėkmingai įgyvendinama visuomenės sveikatos priežiūros politika. |
Siūloma skatinti savivaldybės tarpžinybinį ir tarpsektorinį bendradarbiavimą sveikatinimo veikloje. |
ANTRASIS SKIRSNIS
INFORMACIJA APIE VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJAS SAVIVALDYBĖJE VYKDANČIAS ĮSTAIGAS IR SPECIALISTUS
Vadovaujantis Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2008 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. T-224 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, buvo įsteigta biudžetinė įstaiga Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, įstaigos kodas 301585652. Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras Ignalinos rajono savivaldybėje vykdo visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas.
2 lentelė. Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai.
Eil. Nr. |
Savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai |
Patvirtintų pareigybių skaičius |
Užimtų pareigybių skaičius |
Fizinių asmenų pagal amžiaus grupes skaičius |
|||
Iki 44 metų amžiaus |
45–54 metų amžiaus |
Daugiau nei 54 metų amžiaus |
Iš viso |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. |
Valstybines (valstybės perduotas savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas vykdantys specialistai: |
|
|||||
1.1. |
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistas, vykdantis mokinių, ugdomų pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose |
2,525 |
2,525 |
4 |
1 |
2 |
7 |
1.2. |
Vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistas |
|
|||||
1.3. |
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistas |
1
|
1 |
1 |
1 |
||
1.4. |
Visuomenės sveikatos stebėsenos specialistas |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
2. |
Savarankiškąsias visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas vykdantys specialistai |
|
2015 metais Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras vykdė visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas ne tik Ignalinos rajono savivaldybėje, bet ir Anykščių ir Zarasų rajonų savivaldybėse. 2014 m. gruodžio 9 d. buvo sudaryta bendradarbiavimo sutartis Nr. R4-460/1-SU-775 „Anykščių rajono savivaldybės ir Ignalinos rajono savivaldybės bendradarbiavimo sutartis dėl visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų teikimo“. Paslaugos teikimas finansuojamas iš valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, skirtos Anykščių rajono savivaldybės biudžetui Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos kuruojamoms (valstybės perduotai savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms.
2015 m. spalio mėnesį Anykščių rajono savivaldybė informavo, kad 2015 m. rugsėjo 3 d. Anykščių rajono savivaldybės taryba pritarė Anykščių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro steigimui nuo 2016 m. sausio 2 d. Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 29 d. sprendimu Nr. T-157 „Dėl pritarimo visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Anykščių rajono savivaldybėje bendradarbiavimo sutarties nutraukimui“ buvo pritarta bendradarbiavimo sutarties nutraukimui nuo 2015 m. gruodžio 31 d. šalių susitarimu.
2014 m. balandžio 7 d. buvo sudaryta bendradarbiavimo sutartis Nr. SR-221/R4-147 „Dėl visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje“. Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 29 d. sprendimu Nr. T-158 „Dėl pritarimo visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje bendradarbiavimo sutarties pratęsimui“ buvo pritarta bendradarbiavimo sutarties pratęsimui šalių susitarimu iki 2016 m. gruodžio 31 d.
TREČIASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS INFORMACIJA APIE 2015 METŲ SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLUS, UŽDAVINIUS BEI PRIEMONES
Informacija apie 2015 metų savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo tikslus, uždavinius bei priemones pateikiama ataskaitos priede.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
BENDRADARBIAVIMAS VYKDANT VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS VEIKLĄ SAVIVALDYBĖJE
Savivaldybėje visuomenės sveikatos priežiūros veiklą vykdė Ignalinos rajono savivaldybės bendruomenės sveikatos taryba, kuri buvo patvirtinta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. kovo 10 d. sprendimu Nr. T-9 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės bendruomenės sveikatos tarybos sudarymo ir Ignalinos rajono bendruomenės sveikatos tarybos nuostatų patvirtinimo“, ją sudarė 1/3 savivaldybės paskirtų asmenų, 1/3 savivaldybės įmonių, įstaigų, organizacijų atstovų, 1/3 visuomeninių organizacijų, ginančių visuomenės sveikatos interesus, atstovų. Bendruomenės sveikatos taryba koordinavo savivaldybės teritorijoje sveikatos ugdymo, alkoholio, tabako ir narkotikų kontrolės, visuomenės sveikatos stiprinimo, ligų profilaktikos priemonių rengimą ir įgyvendinimą, dalyvavo nustatant visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų skyrimo prioritetus.
Sveikatinimo veiklą savivaldybės teritorijoje vykdė ir Ignalinos rajono vietos veiklos grupė. Ji įgyvendino projektą „Šeimos poilsio zonų įrengimas“ pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Teritorinis ir tarptautinis bendradarbiavimas“, kuris baigtas įgyvendinti 2015 m. Vienas iš šio projekto metu padarytų darbų – Palūšėje prie Lūšių ežero įrengta šeimos poilsio zona (vaikų žaidimų aikštelė, gatvės krepšinio aikštelė ir 4 lauko treniruokliai).
3 lentelėje pateikiami 2015 m. baigti įgyvendinti su sveikatinimu susiję vietos projektai pagal Ignalinos rajono kaimo plėtros strategiją, kurią administravo Ignalinos rajono vietos veiklos grupė.
3 lentelė. 2015 metais Ignalinos rajono savivaldybėje baigti įgyvendinti su sveikatinimu susiję projektai.
Eil. Nr. |
Vietos projekto pareiškėjo pavadinimas |
Vietos projekto pavadinimas |
Trumpas vietos projekto aprašymas |
|
|||||||||
1. |
Ignalinos rajono Mielagėnų seniūnijos bendruomenė |
„Gyventojų aktyvinimas ir laisvalaikio užimtumo gerinimas Mielagėnų seniūnijos bendruomenėje“ |
Vietos projekto tikslas – aktyvinti kaimo gyventojus ir gerinti laisvalaikio užimtumą. Įgyvendinant vietos projektą, buvo įsigyta treniruoklių ir kito sportinio inventoriaus. Buvo sudaryta ir pristatyta sveikatingumo ir sveikatos stiprinimo treniruočių programa vaikų, jaunimo, suaugusiųjų, senjorų ir pažengusiųjų grupėms, taip pat bendruomenės nariams buvo organizuoti specialūs kineziterapiniai renginiai |
|
|||||||||
2. |
Rubelninkų kaimo bendruomenė |
„Rubelninkų kaimo bendruomenės laisvalaikio užimtumo gerinimas“ |
Projekto tikslas – paįvairinti laisvalaikio praleidimo formas Rubelninkų kaimo bendruomenėje. Įgyvendinat vietos projektą, buvo įsigyta sportinio inventoriaus, treniruoklių, buvo organizuojama sportinė veikla |
|
|||||||||
3. |
Kazitiškio kaimo bendruomenė |
„Kazitiškio seniūnijos poilsio ir laisvalaikio centras“
|
Projekto tikslas – Kazitiškio kaimo bendruomenės sporto ir laisvalaikio centro įkūrimas. Siekiant geriausiai išnaudoti laisvalaikį, kiekvienai amžiaus kategorijai buvo paruoštos ir išskirtos atskiros erdvės su specialiai pritaikytu sporto inventoriumi: vaikų žaidimų, stalo žaidimų, gimnastikos ir lengvojo kultūrizmo, svorių kilnojimo treniruočių erdvės |
|
|||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
2015 m. Ignalinos rajono gimnazija įgyvendino projektus „Sveikata mano akimis“, „Sveikų patiekalų fiesta“, „Sveikatos lobiai“, „Judėjimo pertraukos“, vyko žalingų įpročių prevencinė savaitė „Mes prieš“.
2015 m. kelios Ignalinos rajono bendruomenės gavo finansavimą pagal Kūno kultūros ir sporto departamento programą „Sportuojanti bendruomenė“. Ignalinos rajono savivaldybės Linkmenų kaimo bendruomenė įgyvendino projektą „Judėkime linksmai – gyvenkime sveikai“, Ignalinos rajono savivaldybės Antalksnės kaimo bendruomenė įgyvendino projektą „Sportas – sveikata“.
III SKYRIUS
INFORMACIJA APIE VALSTYBINIŲ (VALSTYBĖS PERDUOTŲ SAVIVALDYBĖMS) VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ (VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪRA SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE ESANČIOSE IKIMOKYKLINIO UGDYMO, BENDROJO UGDYMO IR PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGOSE UGDOMŲ MOKINIŲ PAGAL IKIMOKYKLINIO, PRIEŠMOKYKLINIO, PRADINIO, PAGRINDINIO IR VIDURINIO UGDYMO PROGRAMAS, VISUOMENĖS SVEIKATOS STIPRINIMAS, VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENA) SAVIVALDYBĖJE VYKDYMĄ
PIRMASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE ESANČIOSE IKIMOKYKLINIO UGDYMO, BENDROJO UGDYMO IR PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGOSE UGDOMŲ MOKINIŲ PAGAL IKIMOKYKLINIO, PRIEŠMOKYKLINIO, PRADINIO, PAGRINDINIO IR VIDURINIO UGDYMO PROGRAMAS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪRA
Mokyklose dirbantys visuomenės sveikatos priežiūros specialistai organizavo prevencinius pokalbius su tėvais, mokiniais, mokyklos bendruomene, skaitė paskaitas apie fizinio aktyvumo skatinimą, psichinės sveikatos stiprinimą, sveiką mitybą, nelaimingų atsitikimų ir traumų profilaktiką, užkrečiamųjų ligų profilaktiką, ugdė teisingą požiūrį į sveikatą, teikė konsultacijas sveikatinimo klausimais, vykdė tyrimus, diskusijas, viktorinas, sveikatinimo programas, mokė teikti pirmąją pagalbą, rengė stendus (alkoholio, narkotikų, infekcinių ligų profilaktikos klausimais ir kt.). Iš viso organizuoti 198 renginiai.
Vaikai išmoko teikti pirmąją pagalbą esant nelaimingiems atsitikimams ir gyvybei pavojingoms būklėms, sužinojo apie neigiamas rūkymo, alkoholio, narkotinių medžiagų, energetinių gėrimų vartojimo pasekmes, įgijo praktinių žinių, kaip apsisaugoti nuo įvairių užkrečiamųjų ligų.
Ignalinos sporto ir pramogų centre vyko mokinių, mokytojų ir sveikatos priežiūros specialistų sveikatos žinių patikrinimo konkurso „Sveikuolių sveikuoliai“ I etapas. Konkurso tikslas – ugdyti vaikų ir mokinių gebėjimus saugoti ir stiprinti savo ir kitų sveikatą, skatinti vaikų, mokinių, mokytojų ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistų bendradarbiavimą, vertinti savo ir kitų galimą potencialą dirbant komandoje. Renginyje dalyvavo 80 moksleivių.
ANTRASIS SKIRSNIS
INFORMACIJA APIE MOKINIŲ IR VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ SKAIČIŲ
4 lentelė. Informacija apie Ignalinos rajono savivaldybės mokinių ir visuomenės sveikatos specialistų skaičių.
Eil. Nr. |
Ignali-nos rajono savi-valdy-bė |
Mo-kyk-lų skai-čius |
1822 mokiniai |
Visuo-menės sveika-tos priežiū-ros specia-listų pareigy-bių skaičius |
Visuome-nės sveikatos priežiūros specialistų pasiskirs-tymas pagal užimtą pareigybę |
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistų išsilavinimas (kvalifikacija) |
|
|||
|
Ugdomų pagal ikimokykli-nio ir priešmokyk-linio ugdymo programas |
Ugdomų pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas |
1 ir dau-giau |
iki 1 |
Visuo-menės sveika-tos specia-listai |
Specia-listai su įgyto-mis teisė-mis |
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
7 |
8 |
|
1. |
Miesto
|
3 |
236 |
815 |
1,15 |
- |
2 |
- |
2 |
|
2. |
Kaimo
|
4 |
125 |
624 |
1,375 |
- |
5 |
- |
5 |
|
|
Iš viso (1. + 2.): |
7 |
361 |
1461 |
2,525 |
- |
7 |
- |
7 |
|
TREČIASIS SKIRSNIS
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJOS: VISUOMENĖS SVEIKATOS STIPRINIMAS IR STEBĖSENA
Vykdant visuomenės sveikatos stiprinimo veiklą, Ignalinos rajono savivaldybės gyventojams organizuotos akcijos „Sveikata darbo vietoje“, „Keliaujanti sveikatos palapinė“, didelio gyventojų susidomėjimo sulaukė vykdyta akcija „Mesk svorį – laimėk prizą“. Vyko paskaitos „Padėk pats sau su „Sudžok“, organizuotos rytinės mankštos su maudynėmis, vakarinės sveikatingumo mankštos, zumbos, aerobikos, šiaurietiško ėjimo renginiai, judriosios estafetės vaikams, linijiniai šokiai, taip pat buvo galima dalyvauti sveikuolių stovykloje, vyko bėgimo varžybos ir kt. 2015 metais iš viso įvyko 350 renginių, kuriuose dalyvavo apie 4200 gyventojų. Aktyviausiai gyventojai dalyvavo fizinio aktyvumo, sveikos mitybos ir nutukimo prevencijos renginiuose.
Savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsena vykdoma priskirtoje teritorijoje, siekiant gauti išsamią informaciją apie Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos būklę ir, remiantis objektyvia informacija, planuoti bei įgyvendinti vietines visuomenės sveikatos prevencijos priemones.
Visuomenės sveikatos stebėseną, kaip valstybės deleguotą funkciją, Ignalinos rajono savivaldybėje vykdo Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras.
IV SKYRIUS
INFORMACIJA APIE SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIĄJĄ PROGRAMĄ
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
Ignalinos rajono savivaldybės 2015 metų visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos paskirtis – plėtoti visumą organizacinių, teisinių, ekonominių, techninių, socialinių ir medicinos priemonių, padedančių vykdyti ligų ir traumų profilaktiką, išsaugoti ir stiprinti visuomenės sveikatą, skatinti bendruomenės dalyvavimą sprendžiant sveikos gyvensenos klausimus.
Programos tikslas – mažinti Ignalinos rajono gyventojų sergamumą, mirštamumą, ugdyti sveiką gyvenimo būdą propaguojančią visuomenę.
2015 metų visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų naudojimo prioritetai:
· Visuomenės sveikatinimo priemonės (visuomenės fizinės sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo profilaktinės priemonės;
· Neinfekcinių ligų (onkologinių ligų, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, cukrinio diabeto ir kt.) profilaktikos priemonės;
· Užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonės;
· Alkoholio, tabako, narkotikų ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos priemonės;
· Visuomenės psichikos sveikatos stiprinimo priemonės;
· Galimo aplinkos poveikio ir aplinkos tyrimai.
ANTRASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS LĖŠOS
5 lentelė. Informacija apie Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiąją programą.
(tūkst. Eur)
Eil. Nr. |
Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų šaltiniai |
Surinkta lėšų |
1. |
Savivaldybės biudžeto lėšos |
- |
2. |
Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos |
4030 |
3. |
Savanoriškos fizinių ir juridinių asmenų įmokos |
- |
4. |
Kitos lėšos |
- |
5. |
Lėšų likutis ataskaitinių biudžetinių metų pradžioje |
50 |
Iš viso |
4080 |
TREČIASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS LĖŠOMIS ĮGYVENDINTOS PRIEMONĖS
6 lentelė. Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšomis įgyvendintos priemonės.
(tūkst. Eur)
Eil. Nr. |
Programos (priemonės) poveikio sritis |
Vykdytų savivaldybės visuomenės sveikatos programų, priemonių skaičius |
Skirta lėšų |
Panaudota lėšų |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Savivaldybės kompleksinės programos |
||||
1.
|
Visuomenės sveikatinimo priemonės (visuomenės fizinės sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo profilaktinės priemonės) |
3
|
722 |
722 |
2. |
Neinfekcinių ligų (onkologinių ligų, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, cukrinio diabeto ir kt.) profilaktikos priemonės |
1 |
200 |
200 |
3. |
Užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonės |
1 |
200 |
200 |
4. |
Alkoholio, tabako ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija |
2 |
1286 |
1286 |
5. |
Visuomenės psichikos sveikatos stiprinimo priemonės |
2 |
572 |
572 |
6. |
Galimo aplinkos poveikio ir aplinkos tyrimai |
1 |
1012 |
1012 |
2. Savivaldybės strateginio veiklos plano priemonės |
||||
1. |
Mokinių visuomenės sveikatos priežiūra |
1 |
22,5 |
22,5 |
2.
|
Visuomenės sveikatos stiprinimas ir stebėsena |
1 |
27,4 |
27,4 |
3. |
Visuomenės sveikatos biuro veiklos užtikrinimas |
1 |
17,3 |
17,3 |
3. Bendruomenių vykdytų programų (priemonių) rėmimas |
||||
|
|
|
|
|
4. Kita |
||||
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso lėšų |
3992 |
3992 |
Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo ataskaitos formos priedas
2015 METŲ IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ VYKDYMO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRIEMONĖS
(Tūkst. Eur)
Tikslo, uždavinio, priemonės kodas |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Finansavimo šaltiniai |
Patvirtinti (patikslinti) 2015 metų asignavimai |
Panaudoti 2015 metų asignavimai |
Panaudojimo procentas |
||||||
Iš viso |
Iš jų |
Iš viso |
Iš jų |
||||||||
Išlaidoms |
Turtui įsigyti |
Išlaidoms |
Turtui įsigyti |
||||||||
Iš viso |
Iš jų darbo užmokes-čiui |
Iš viso |
Iš jų darbo užmokes-čiui |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
1 |
Tikslas. Gerinti švietimo, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir prieinamumą |
||||||||||
14 |
Uždavinys. Užtikrinti tinkamą sveikatos priežiūrą rajono gyventojams |
||||||||||
141 |
Priemonė. Mokinių visuomenės sveikatos priežiūra |
SB(D) |
22,5 |
22,5 |
18,0 |
22,5 |
22,5 |
18,0 |
100 |
||
142 |
Priemonė. Visuomenės sveikatos stiprinimas ir stebėsena |
SB(D) |
27,4 |
27,4 |
18,9 |
27,4 |
27,4 |
18,9 |
100 |
||
143 |
Priemonė. Visuomenės sveikatos biuro veiklos užtikrinimas |
SB |
17,3 |
17,3 |
16,4 |
14,9 |
14,9 |
14,0 |
100 |
||
1. Iš viso savivaldybės biudžetas |
69,9 |
16,6 |
53,3 |
67,5 |
16,6 |
50,9 |
|||||
Iš jo: |
17,3 |
0,9 |
16,4 |
14,9 |
0,9 |
14,0 |
100 |
||||
1.1. Bendrojo finansavimo lėšos |
|||||||||||
1.1.1. Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
100 |
||||||||||
144 |
1.1.2. Visuomenės sveikatos rėmimo specialioji programa |
SB |
6,0 |
6,0 |
4,0 |
4,0 |
66,67 |
||||
1.1.3. Kitos savivaldybės biudžeto lėšos |
SB (BĮP) |
2,7 |
2,7 |
0,0 |
2,7 |
2,7 |
0,00 |
100 |
|||
1.2. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
|||||||||||
2. Kiti šaltiniai (Europos Sąjungos finansinė parama projektams įgyvendinti ir kitos teisėtai gautos lėšos) |
|||||||||||
Iš viso (1+2) |
69,9 |