LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO
2010 M. SAUSIO 14 D. ĮSAKYMO NR. V-17 „DĖL INFORMACIJOS APIE EKSTREMALIAS VISUOMENĖS SVEIKATAI SITUACIJAS, KELIANČIAS TARPTAUTINĮ SUSIRŪPINIMĄ, RINKIMO, VERTINIMO IR TEIKIMO PASAULIO SVEIKATOS ORGANIZACIJAI TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2015 m. vasario 6 d. Nr. V-177
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. sausio 14 d. įsakymą Nr. V-17 „Dėl Informacijos apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, rinkimo, vertinimo ir teikimo Pasaulio sveikatos organizacijai tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir preambulę išdėstau taip:
2. P a k e i č i u Informacijos apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, rinkimo, vertinimo ir teikimo Pasaulio sveikatos organizacijai tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. V-17 „Dėl Informacijos apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, rinkimo, vertinimo ir teikimo Pasaulio sveikatos organizacijai tvarkos aprašo patvirtinimo“:
2.1. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:
„2. Aprašas parengtas vadovaujantis PSO Tarptautinėmis sveikatos priežiūros taisyklėmis (2005 m.) (toliau – TSPT), ratifikuotomis Lietuvos Respublikos įstatymu dėl Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) ratifikavimo, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais keitimąsi informacija apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas.“
2.2. Pakeičiu 12.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„12.1. įtarusios, patvirtinusios užkrečiamosios ligos atvejį ar protrūkį, informaciją apie juos teikia vadovaudamosi Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 673 „Dėl privalomojo epidemiologinio registravimo, privalomojo informacijos apie epidemiologinio registravimo objektus turinio ir informacijos privalomojo perdavimo tvarkos patvirtinimo“;“
2.3. Pakeičiu 13.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„13.4. informaciją apie užkrečiamosios ligos atvejį, protrūkį teikia vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. V-397 „Dėl Užkrečiamųjų ligų ir sveikatos problemų, dėl kurių turi būti atliekama epidemiologinė priežiūra, sąrašo ir informacijos teikimo tvarkos patvirtinimo“;“
2.4. Pakeičiu 13.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„13.5. informaciją apie kitas užkrečiamąsias ligas, jų protrūkius, kitus įvykius, keliančius grėsmę visuomenės sveikatai ir nepatenkančius į Užkrečiamųjų ligų ir sveikatos problemų sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 28 d. įsakymu
Nr. V-397, ne vėliau kaip per 2 val. žodžiu ir per 12 val. raštu pagal aprašo 2 priede pateiktą informacijos teikimo formą perduoda ESSC, ULAC (tel. +370 5 230 0125, faks. +370 5 276 7968, el. p. ulac@ulac.lt);“
2.5. Pakeičiu 18.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
Informacijos apie ekstremalias visuomenės
sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį
susirūpinimą, rinkimo, vertinimo ir teikimo
Pasaulio sveikatos organizacijai tvarkos
aprašo
1 priedas
ĮVYKIŲ, GALINČIŲ SUKELTI TARPTAUTINIO MASTO EKSTREMALIĄ VISUOMENĖS SVEIKATAI SITUACIJĄ, VERTINIMO ALGORITMAS
Šių ligų atvejis yra neįprastas ar netikėtas ir gali turėti rimtą poveikį visuomenės sveikatai, todėl apie jį turi būti pranešta (vadovautis PSO paskelbtomis atvejų apibrėžtimis „Case definitions for the four diseases requiring notification in all circumstances under the International Health Regulations (2005)“ http://www.who.int/ihr/Case_Definitions.pdf): • Raupai • Poliomielitas, sukeltas laukinio štamo polioviruso • Gripas, sukeltas naujo viruso potipio • Sunkus ūminis respiracinis sindromas (SŪRS)
|
AR |
Dėl bet kokio įvykio, galinčio kelti tarptautinio masto riziką visuomenės sveikatai, įskaitant tuos, kurių priežastys ar šaltiniai nežinomi, taip pat apimančius kitus įvykius ar ligas, kurios nėra išvardytos kairėje ir dešinėje pusėse esančiuose langeliuose, naudojamas algoritmas. |
AR |
Dėl įvykio, kai yra kelios toliau minimos ligos, visada naudojamas algoritmas, kadangi jos gali turėti didelį poveikį visuomenės sveikatai ir greitai išplisti tarptautiniu mastu: • Cholera • Plaučių maras • Geltonasis drugys • Virusinė hemoraginė karštligė (Ebolos, Lasos, Marburgo) • Vakarų Nilo karštligė Kitos ligos, kurios kelia ypatingą nacionalinį ar tarptautinį susirūpinimą, pvz., Dengės karštligė, Rifto slėnio karštligė ir meningokokinė liga. |
|
|
Ar sunkus įvykio poveikis visuomenės sveikatai? |
|
|
TAIP NE
Ar įvykis yra neįprastas ar netikėtas? |
|
Ar įvykis yra neįprastas ar netikėtas? |
TAIP NE TAIP NE
|
Ar didelė išplitimo tarptautiniu mastu rizika?
|
Ar didelė išplitimo tarptautiniu mastu rizika? |
TAIP NE TAIP NE
|
|
Ar gresia tarptautinių kelionių ir prekybos apribojimai? |
|
|
|
TAIP NE |
Nepranešama šioje stadijoje. Kai bus daugiau informacijos, reikės pakartotinai įvertinti. |
Apie įvykį pranešama PSO pagal Tarptautines sveikatos priežiūros taisykles |
Įvykių, galinčių sukelti tarptautinio masto ekstremalią visuomenės sveikatai situaciją, įvertinimo algoritmo pavyzdžiai
Pateikti pavyzdžiai nėra įpareigojantys ir pateikiami tik rekomendaciniais tikslais, kad būtų lengviau suprasti algoritmo kriterijus.
Ar įvykis atitinka mažiausiai du iš šių kriterijų?
Ar sunkus įvykio poveikis visuomenės sveikatai? |
I. Ar sunkus įvykio poveikis visuomenės sveikatai? |
1. Ar šio tipo įvykio atvejų ir (arba) mirčių skaičius yra didelis tam tikroje vietoje, tam tikru laiku ar tam tikrai populiacijai? |
|
2. Ar įvykis gali turėti sunkų poveikį visuomenės sveikatai? Toliau pateikiami Aplinkybių, sustiprinančių sunkų poveikį visuomenės sveikatai, pavyzdžiai: Įvykį sukėlė patogenas, kuris lengvai gali sukelti epidemiją (infekcijos sukėlėjo patogeniškumas, didelis mirties atvejų skaičius, daugybiniai perdavimo keliai ar sveikas nešiotojas). Neefektyvaus gydymo indikacija (naujas ar atsirandantis atsparumas antibiotikams, neefektyvus skiepijimas, atsparumas priešnuodžiams ar priešnuodžių neveikimas). Įvykis kelia didelę riziką visuomenės sveikatai net tuo atveju, jei dar nebuvo identifikuotas nė vienas žmonių susirgimo atvejis arba tokių atvejų buvo labai mažai. Pranešta apie atvejus tarp sveikatos priežiūros darbuotojų. Gyventojai, kuriems kyla rizika, yra ypač pažeidžiami (pabėgėliai, žemo imunizacijos lygio, vaikai, pagyvenusieji, turintys silpną imunitetą, blogai besimaitinantys ir kt.). Susiję faktoriai, galintys trukdyti visuomenės sveikatos institucijoms reaguoti ar sulaikyti tokią reakciją (gamtos katastrofos, ginkluoti konfliktai, nepalankios oro sąlygos, daugybiniai židiniai valstybėje šalyje). Įvykis teritorijoje, kurioje didelis gyventojų tankumas. Toksinių, infekcinių ar kitaip pavojingų medžiagų plitimas, galintis vykti natūraliai arba kitu būdu, dėl kurio užsikrėtė ar gali užsikrėsti gyventojai ir (arba) būti užteršta didelė geografinė teritorija. |
|
3. Ar esamam įvykiui nustatyti, ištirti, reaguoti į jį ir jį kontroliuoti, taip pat užkirsti kelią naujiems atvejams reikia išorinės pagalbos? Toliau pateikiami pavyzdžiai, kada gali reikėti pagalbos: Nepakankami žmogiškieji, finansiniai, materialieji ar techniniai ištekliai, ypač: - nepakankami laboratoriniai ar epidemiologiniai pajėgumai ištirti įvykį (įranga, personalas, finansiniai ištekliai); - nepakanka priešnuodžių, vaistų ir (arba) skiepų ir (arba) apsauginės įrangos, taršos pašalinimo įrangos arba pagalbinės įrangos numatytiems poreikiams patenkinti; - turima priežiūros sistema yra nepakankama, kad laiku nustatytų naujus atvejus. |
|
Ar DIDELIS Įvykio poveikis visuomenės sveikatai ? Atsakymas „taip“, jei atsakėte „taip“ į pirmiau pateiktus 1, 2 ar 3 klausimus. |
Ar įvykis neįprastas, ar netikėtas? |
II. Ar įvykis neįprastas, ar netikėtas? |
4. Ar įvykis neįprastas? Toliau pateikiami neįprastų įvykių pavyzdžiai: Įvykį sukėlė nežinomas sukėlėjas arba šaltinis, pernešėjas ir perdavimo kelias yra neįprasti arba nežinomi. Atvejų raida yra greitesnė nei tikėtasi (įskaitant sergamumą ir mirties atvejus) arba jos simptomai neįprasti. Paties įvykio atsiradimas neįprastas toje teritorijoje ar populiacijoje, ar tokiu sezonu. |
|
5. Ar įvykis yra netikėtas visuomenės sveikatos požiūriu? Toliau pateikiami neįprastų įvykių pavyzdžiai: Įvykį sukėlė liga ar veiksnys, jau pašalintas ar išnaikintas valstybėje šalyje, arba apie jį nebuvo anksčiau pranešta. |
|
Ar įvykis neįprastas ar netikėtas? Atsakymas „taip“, jei atsakėte „taip“ į pirmiau pateiktus 4 ar 5 klausimus. |
Ar yra didelė plitimo tarptautiniu mastu rizika? |
III. Ar yra didelė plitimo tarptautiniu mastu rizika? |
6. Ar yra epidemiologinio ryšio su panašiais įvykiais kitose valstybėse įrodymų? |
|
7. Ar yra koks nors veiksnys, kuris keltų nerimą dėl galimybės sukėlėjui, pernešėjui ar šeimininkui išplisti už valstybės sienos? Toliau pateikiami aplinkybių, galinčių sukelti plitimą tarptautiniu mastu, pavyzdžiai: Kai yra plitimo vietos mastu įrodymų, pirminis atvejis (ar kiti susiję atvejai), kurio ankstesnio mėnesio istorijoje yra: - tarptautinė kelionė (arba laikas, ekvivalentiškas inkubacijos laikotarpiui, jei patogenas žinomas); - dalyvavimas tarptautiniuose susirinkimuose (piligrimystė, sporto renginiai, konferencija, kt.); - artimas sąlytis su tarptautiniu keliautoju ar labai judria populiacija. Įvykis, kurį sukėlė aplinkos tarša, galinti plisti už tarptautinių sienų. Įvykis yra intensyvaus tarptautinio eismo teritorijoje, turinčioje ribotus pajėgumus vykdyti higieninę kontrolę, nustatyti aplinkos būklę ar pašalinti taršą. |
|
Ar didelė plitimo tarptautiniu mastu rizika? Atsakymas „taip“, jei atsakėte „taip“ į pirmiau pateiktus 6 ar 7 klausimus. |
Ar yra didelė tarptautinių apribojimų rizika? |
IV. Ar yra didelė tarptautinių kelionių ar prekybos apribojimų rizika? |
8. Ar anksčiau dėl panašių įvykių buvo tarptautiniu mastu apribota prekyba ir (arba) kelionės? |
|
9. Galbūt įtariama ar žinoma, kad įtariamas šaltinis yra iš kitų valstybių eksportuotas ar į kitas valstybes importuotas maisto produktas, vanduo ar bet kokios kitos prekės, kurios gali būti užterštos? |
|
10. Ar įvykis atsirado kartu su tarptautiniu susibūrimu arba intensyvaus tarptautinio turizmo teritorijoje? |
|
11. Ar dėl įvykio buvo gauti prašymai iš užsienio pareigūnų ar tarptautinės žiniasklaidos suteikti daugiau informacijos? |
|
Ar yra didelė tarptautinių kelionių ar prekybos apribojimŲ rizika?
Atsakymas „taip“, jei atsakėte „taip“ į pirmiau pateiktus 8, 9, 10 ar 11 klausimus. |
Į klausimus, ar įvykis atitinka bet kuriuos du iš keturių pirmiau pateiktų kriterijų (I–IV), „taip“ atsakiusios valstybės šalys informuoja PSO pagal TSPT 6 straipsnį.