Lietuvos Respublikos trišalė taryba
(ekonominė socialinė taryba)
posėdžio Protokolas
2018-12-19 Nr. TTP-14
Vilnius
1. SVARSTYTA. Lietuvos Respublikos trišalės tarybos nuostatų pakeitimas (10.7 punkto išbraukimas dėl Užimtumo fondo).
NUTARTA:
2. Įgalioti Lietuvos Respublikos trišalės tarybos pirmininkę Eglę Radišauskienę pasirašyti ir pateikti Lietuvos Respublikos trišalės tarybos patvirtintų nuostatų naują redakciją Teisės aktų registrui.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos trišalės tarybos
2018 m. sausio 9 d. protokolu Nr. TTP-1 (Lietuvos Respublikos trišalės tarybos
2018 m. gruodžio 19 d. protokolu Nr. TTP-14 pavirtintų nuostatų redakcija)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
TRIŠALĖS TARYBOS
NUOSTATAI
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Lietuvos Respublikos trišalė taryba (toliau – Taryba) yra lygiateisės trišalės partnerystės pagrindu sudaryta institucija, kuri tarpusavio susitarimais sprendžia socialines, ekonomines ir darbo santykių problemas, tuo siekdama santarvės visuomenėje.
2. Taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, įstatymais, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, trišaliais susitarimais, šiais nuostatais, Tarybos darbo reglamentu ir kitais teisės aktais.
3. Pagrindiniai Tarybos veiklos principai: tarpusavio pagarba, šalių lygiateisiškumas, veiklos reguliarumas bei bendras sutarimas priimant sprendimus.
4. Taryba Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei (toliau – Vyriausybė) pataria socialinės, ekonominės ir darbo politikos klausimais.
5. Taryba, atlikdama savo funkcijas ir priimdama sprendimus jos kompetencijai priklausančiais klausimais, yra nepriklausoma.
7. Šie nuostatai yra keičiami ir (ar) pildomi Tarybos sprendimu ir skelbiami Teisės aktų registre LR Teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka.
II SKYRIUS
Tarybos TIKSLAI IR funkcijos
9. Tarybos veiklos tikslai:
9.2. pagal kompetenciją užtikrinti nuolatinį dialogą tarp darbuotojų, darbdavių ir valstybinės valdžios institucijų;
9.4. veikdama kaip nacionalinė ekonomikos ir socialinių reikalų institucija, taryba vykdo tarptautinį bendradarbiavimą su Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetu, kitomis Europos Sąjungos institucijomis, Europos Sąjungos valstybių narių trišalio ar dvišalio dialogo institucijomis, tarptautinėmis organizacijomis;
10. Siekdama šių nuostatų 9 punkte nurodytų veiklų tikslų, Taryba atlieka šias pagrindines funkcijas:
10.1. vykdo nuolatinę socialinių, ekonominių ir darbo klausimų stebėseną ir jų analizę bei teikia siūlymus dėl šių klausimų sprendimo;
10.2. savo iniciatyva ar Seimo bei Vyriausybės prašymu, svarsto įstatymų, kitų teisės aktų socialinėje, ekonominėje bei darbo srityje projektus, teikia išvadas ir rekomendacijas;
10.3. skatina ir palaiko dvišalę ir trišalę partnerystę sprendžiant socialines, ekonomines ir darbo problemas, teikia šalims pasiūlymus dėl socialinės partnerystės vystymo;
10.4. apsvarsto ir aprobuoja trišalio susitarimo dėl socialinių, ekonominių ir darbo problemų sprendimo projektą, kurį pasirašo šalių įgalioti atstovai;
10.5. koordinuoja kitų dvišalių ir trišalių tarybų ir komisijų (saugos darbe, gyventojų užimtumo ir kt.) socialinėje, ekonominėje ir darbo srityje veiklą, nacionaliniu lygiu sprendžia jų keliamas problemas;
10.7. svarsto pasiūlymus ir rengia išvadas ar rekomendacijas dėl nacionalinių, teritorinių ir šakinių kolektyvinių sutarčių ir savo kompetencijos ribose prižiūri kaip šalys jų laikosi;
10.9. svarsto klausimus, numatytus Tarptautinės darbo organizacijos konvencijoje Nr. 144 „Dėl trišalių konsultacijų tarptautinėms darbo normoms įgyvendinti“, priima atitinkamus sprendimus;
10.10. svarsto Vyriausybės siūlomus kandidatus į Europos Sąjungos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetą ir teikia išvadas;
10.11. konsultuojasi ir keičiasi informacija su kompetentingomis užsienio valstybių ir tarptautinėmis institucijomis trišalio ir (ar) dvišalio dialogo klausimais;
III SKYRIUS
Tarybos teisės
12. Taryba, siekdama jai nustatytų veiklos tikslų ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi šias teises:
12.1. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, Vyriausybės ar ministerijų sudarytų komisijų, darbuotojų ir darbdavių organizacijų bei kitų juridinių asmenų reikalingą informaciją Tarybos kompetencijai priskirtiems sprendimams ar išvadoms;
12.3. kviesti į posėdžius bei išklausyti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, Vyriausybės ar ministerijų sudarytų komisijų, profesinių sąjungų ir darbdavių organizacijų bei kitų juridinių asmenų atstovus bei ekspertus savo kompetencijos klausimais;
12.4. prireikus koordinuoti kitų trišalių bei dvišalių tarybų ir komisijų veiklą socialinėje, ekonominėje bei darbo srityse.
12.5. sudaryti komitetus, komisijas, darbo grupes Tarybos kompetencijos klausimams spręsti, įtraukti į jas kitų institucijų (suderinus su jų vadovais) specialistus;
IV SKYRIUS
TARYBOS SUDĖTIS
13. Tarybą sudaro trys šalys – profesinių sąjungų organizacijų, darbdavių organizacijų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovai.
14. Taryba sudaroma ketverių metų kadencijai iš dvidešimt vieno nario po septynis atstovus iš kiekvienos šalies.
15. Profesinių sąjungų organizacijos ir darbdavių organizacijos, kurios pretenduoja deleguoti savo atstovą į Trišalę tarybą, turi atitikti šiuos kriterijus:
15.6. joms neiškelta bankroto byla arba bankroto procesas nevykdomas ne teismo tvarka, nesiekiama priverstinio likvidavimo procedūros ar susitarimo su kreditoriais;
15.7. jos neturi mokestinės nepriemokos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams, fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas arba dėl nesumokėtų mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas), ir jos nėra skolingos Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui;
15.8. profesinių sąjungų organizacijos jungia ne mažiau kaip 0,5 procento Lietuvos Respublikos teritorijoje pagal darbo sutartį ir kitais Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nurodytais darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindais dirbančių asmenų, o darbdavių organizacijų nariai – darbdaviai – įdarbina ne mažiau kaip tris procentus pagal darbo sutartį ar kitais Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nurodytais darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindais Lietuvos Respublikos teritorijoje dirbančių asmenų;
16. Organizacijos, atitinkančios kriterijus, surašomos eilės tvarka, pirmiausia įrašant daugiausia dirbančiųjų jungiančias profesinių sąjungų organizacijas ar daugiausia asmenų įdarbinančius darbdavius jungiančias darbdavių organizacijas. Pirmos septynios organizacijos darbdavių organizacijų sąraše ir pirmos septynios profesinių sąjungų organizacijų sąraše nurodytos organizacijos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kviečiamos deleguoti į Trišalę tarybą po vieną narį ir jo pakaitinį narį. Bet kuri organizacija kartu su savo narių organizacijomis turi teisę deleguoti į Trišalę tarybą po vieną narį ir jo pakaitinį narį. Ši taisyklė netaikoma, jeigu organizacijų, atitinkančių kriterijus, sąraše yra mažiau kaip septynios. Tokiu atveju sąraše nurodytos organizacijos eilės tvarka įgyja teisę deleguoti į Trišalę tarybą dar po vieną narį ir jo pakaitinį narį, iki šio sąrašo organizacijų deleguojamų narių skaičius pasiekia septynis.
19. Tarybos nario kadencija anksčiau laiko baigiasi:
20. Jeigu, nepasibaigus Tarybos kadencijai, 19 punkto dalyje numatytais pagrindais baigiasi kurio nors Tarybos nario kadencija, jį delegavusios organizacijos sprendimu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikiamas naujas Tarybos narys ir jo pakaitinis narys, o jeigu organizacija pasibaigusi, – jis teikiamas kitos organizacijos, 16 punkto nurodytame sąraše einančios eilės tvarka po jau delegavusios į Trišalę tarybą narį organizacijos.
V SKYRIUS
TARYBOS NARIAI, TARYBOS PIRMININKAS
22. Tarybos veiklai vadovauja pirmininkas, kuris yra skiriamas šešiems mėnesiams iš Tarybos narių šalių (profesinių sąjungų organizacijų, darbdavių organizacijų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovų) rotaciniu susitarimo principu.
23. Tarybos narys turi teisę:
23.8. vadovauti Tarybos darbo grupėms teisės aktų projektams rengti ar kitiems aktualiems klausimams spręsti;
24. Tarybos nariai už savo darbą atsiskaito juos delegavusiai organizacijai. Tarybos narių darbas yra neapmokamas.
25. Tarybos pirmininkas:
VI SKYRIUS
Tarybos VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
26. Tarybos nariai savo įgaliojimus įgyvendina dirbdami kolegialiai Tarybos posėdžiuose, komitetuose, komisijose, darbo grupėse ir kt.
27. Tarybos pagrindinė veiklos forma yra posėdžiai. Tarybos pirmininkas šaukia Tarybos posėdžius ne rečiau kaip vieną kartą per mėnesį, jeigu Taryba nenusprendžia kitaip. Eiliniai Tarybos posėdžiai paprastai organizuojami antradieniais. Tarybos pirmininko arba vienos šalies prašymu gali būti šaukiamas neeilinis posėdis.
28. Tarybos posėdžiui pirmininkauja Tarybos pirmininkas. Tais atvejais, kai dėl svarbių priežasčių Tarybos pirmininkas posėdyje dalyvauti negali, jis vietoj savęs privalo deleguoti kitą savo šalies atstovą, suteikdamas jam atitinkamus įgaliojimus ir informuodamas apie tai Tarybą.
29. Tarybos posėdžiai yra vieši. Tarybos posėdis arba atskiro klausimo svarstymas šalių bendru sutarimu gali būti paskelbtas uždaru.
30. Tarybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip ½ visų šalių Tarybos narių arba pakaitinių narių. Jeigu posėdyje dalyvauja mažiau kaip ½ visų šalių Tarybos narių arba pakaitinių narių, Taryba gali nutarti surengti konsultacinio posėdį, kuris sprendžia dėl kito Tarybos posėdžio datos ir darbotvarkės.
31. Taryba priima sprendimus bendru šalių sutarimu. Šalys savo sprendimą priima paprasta dalyvaujančių šalies Tarybos narių dauguma. Tais atvejais, kai bendras Tarybos šalių sutarimas nepasiekiamas, Taryba gali priimti šiuos sprendimus:
32. Taryba posėdžių metu organizuoja:
32.2. Klausymus, kurių metu Taryba išklauso visas Šalis ir suinteresuotas puses dėl pateikto teisės akto projekto, tačiau nepriima sprendimo;
33. Posėdį Tarybos pirmininkas pradeda, pasiūlydamas pritarti posėdžio darbotvarkei. Taryba gali darbotvarkę papildyti, pakeisti klausimų svarstymo eiliškumą, klausimų svarstymą atidėti vėlesniam posėdžiui, perduoti svarstyti klausimą komisijai.
34. Taryba gali nustatyti posėdžio dalyvių pasisakymų trukmę. Pasisakymams, replikoms ir pareiškimams reikia gauti Tarybos pirmininko leidimą.
35. Tarybos darbotvarkės projektą sudaro Tarybos primininkas. Klausimai, kuriuos siūlo viena iš Tarybos šalių privalo būti įtraukta į darbotvarkės projektą.
36. Darbotvarkės projekte prie kiekvieno jos klausimo privalo būti nurodytas Tarybos narys ir sekretoriato darbuotojas, atsakingas už atitinkamo klausimą ir jo medžiagos parengimą.
37. Tarybos pirmininko patvirtinta (pasirašyta) Tarybos posėdžio darbotvarkė paskelbiama viešai Tarybos interneto svetainėje bei išsiunčiama visiems Tarybos nariams. Po to Darbotvarkė gali būti pakeista ar papildyta tik pradedant Tarybos posėdį pačios Tarybos sprendimu. Jeigu rengiamas uždaras Tarybos posėdis, jo darbotvarkė Tarybos interneto svetainėje nėra skelbiama.
38. Posėdžiui teikiami klausimai turi būti visapusiškai išnagrinėti, tiksliai ir aiškiai suformuluoti. Tarybos pirmininkas turi teisę darbotvarkės klausimo rengėjų paprašyti pateikti papildomą medžiagą ar atitinkamai pataisyti klausimą siūlomą įtraukti į darbotvarkę.
39. Visa posėdžiui teikiama medžiaga (sprendimo projektas ir visa su jo svarstymu susijusi medžiaga) privalo būti parengta ir Tarybos pirmininkui pateikta ne vėliau kaip iki antradienio 9 valandos, jeigu organizuojamas eilinis Tarybos posėdis.
40. Planuojamo Tarybos posėdžio darbotvarkė skelbiama Tarybos interneto svetainėje ir siunčiama Tarybos nariams ne vėliau kaip prieš 5 (penkias) dienas iki posėdžio. Kartu su darbotvarkės projektu Tarybos nariams siunčiama visa posėdžio medžiaga. Tarybos šalys medžiagą posėdžiui gali pateikti iki pat posėdžio pradžios, tačiau be teisės reikalauti, kad ši medžiaga būtų išdalinta posėdžio metu. Sprendimą dėl papildomos medžiagos išdalinimą Tarybos posėdžio metu priima Tarybos pirmininkas.
41. Kiekviena šalis gali savo atstovų tarpusavio susitarimu nustato teikiamų projektų, bendrų pozicijų rengimo bei derinimo tvarką.
42. Tarybos posėdžiams skirtą medžiagą šalys arba suinteresuotos šalys teikia elektroniniu paštu Tarybos sekretoriatui.
43. Tarybos nariai sekretoriatui elektroniniu paštu gali pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl svarstomo darbotvarkė klausimo, tačiau ne vėliau kaip likus 1 darbo dienai iki Tarybos posėdžio. Pastabose ir pasiūlymuose turi būti nurodyta ar poziciją yra suderinta su kitais Šalies atstovais.
44. Darbotvarkės klausimai posėdyje paprastai svarstomi šia tvarka:
47. Tarybos posėdžio dokumentus pasirašo Tarybos pirmininkas arba jį pavaduojantis Tarybos narys, kurie yra skelbiami Tarybos interneto svetainėje.
48. Tarybos nariai privalo dalyvauti Tarybos posėdžiuose. Jeigu Tarybos narys dėl svarbiu priežasčių negali dalyvauti posėdyje – jį pavaduoja pakaitinis Tarybos narys, kuris posėdžio metu turi visas Tarybos nario teises. Tarybos narys negali įgalioti kito asmens balsuoti už jį.
49. Tarybos posėdžiuose be Tarybos narių turi dalyvauti sekretoriato darbuotojas atsakingas už posėdžių protokolavimą, taip pat prireikus pagal kompetenciją kiti sekretoriato darbuotojai.
VII SKYRIUS
Tarybos sprendimai, išvados ir rekomendacijos
51. Taryba priima sprendimus, teikia išvadas ir rekomendacijas, kurie yra įforminami nutarimais ir (ar) protokolu, kuriuos pasirašo Tarybos pirmininkas.
53. Jeigu Tarybai nėra pateiktas sprendimo projektas, jį formuluoją Tarybos pirmininkas ir siūlo šalims apsispręsti.
54. Viena iš šalių gali pareikalauti, kad Taryba priimtų sprendimą svarstomu klausimu. Taryba priima galutinį sprendimą per kitą artimiausią posėdį.
57. Atsakingas sekretoriato darbuotojas Tarybos posėdžių eigą fiksuoja protokolu ir skaitmeniniu garso įrašu, kurie yra saugomi teisės aktų nustatyta tvarka.
VIII SKYRIUS
TARYBOS SEKRETORIATAS
59. Tarybos sekretoriato (toliau – Sekretoriatas) funkcijas atlieka tik šiom funkcijom paskirti LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos tarnautojai, kurie vykdo Tarybos ir jos pirmininko pavedimus.
60. Sekretoriatas atlieka šias pagrindines funkcijas:
IX SKYRIUS
Tarybos komisijos, komitetai IR DARBO GRUPĖS
62. Tarybos komisijos yra nuolatinė patariamojo institucija, kuri nagrinėja specializuotus socialinius, ekonominius, darbo santykių klausimus.
63. Tarybos komitetas yra nuolatinė šakinių trišalio bendradarbiavimo vieta, kuris nagrinėja vienai šakai ar sektoriui būdingus socialinius, ekonominius klausimus.
64. Darbo grupė yra sudaroma aktualiais ir ypatingai svarbiais Tarybos veiklai klausimais, teisės aktų projektams, kitų dokumentų (sprendimų) projektams bei kitiems aktualiems klausimams analizuoti.
65. Taryba gali panaikinti komisiją, komitetą ar darbo grupę. Jeigu komisiją, komitetas ar darbo grupė ilgiau kaip 12 mėnesių nesirenka ir nevykdo veiklos jų veiklą yra nutraukiama be atskiro Tarybos sprendimo.
66. Šalys pariteto principu deleguoja narius į komisijas, komitetus ir darbo grupes. Kiekviena šalis gali kviesti savo atstovus dalyvauti komisijų ir komitetų veikloje, tačiau be balso teisės.
67. Komisijos ir komitetai savo darbą organizuoja vadovaudamiesi reglamentu. Taryba gali atskirai patvirtinti komisijų ir (ar) komitetų darbo tvarkos taisykles.
68. Tarybos komisijos ir komitetai rotaciniu principu ir bendru šalių sutarimu išsirenka pirmininką.
69. Komisijų ir komitetu kvorumas yra nustatomas vadovaujantis šio reglamento 15 punkto nuostatomis.
70. Komisijų ir komitetų sprendimam priimami šio reglamento 36 punkto nustatyta tvarka. Sprendimai yra įforminami protokolu ir juos pasirašo pirmininkas ir posėdžio sekretorius. Komisijų ir komitetų veiklos rezultatus Taryboje pristato komisijų ir komitetų pirmininkai arba įgaliotieji asmenys. Komisijų ir komitetų sprendimai, dėl kurių buvo pasiektas susitarimas yra pristatomi Taryboje, kuri dėl jų priima galutinį sprendimą.
X SKYRIUS
Teisės aktų projektų derinimas
72. Paprastai teisės aktų projektų aptarimas vyksta Tarybos klausymu metu, o vėliau projektas yra svarstomas ir Taryba priima sprendimą.
XI SKYRIUS
TARYBOS VEIKLOS KONTROLĖ
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS