LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2001 M. BALANDŽIO 2 D. ĮSAKYMO NR. 86 „DĖL VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALIOS SUDĖTIES REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2015 m. balandžio 8 d. Nr. 3-136(1.5 E)
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 2 d. įsakymą Nr. 86 „Dėl Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimų patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALIOS SUDĖTIES REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 19 straipsnio 2 dalies nuostatomis,
t v i r t i n u Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimus (pridedama).“
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2001 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. 86
(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2015 m. balandžio 8 d. įsakymo Nr. 3-136(1.5 E)
redakcija)
VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALIOS SUDĖTIES REIKALAVIMAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimai (toliau – Reikalavimai) nustato vidaus vandenų laivų įgulų minimalią sudėtį, atsižvelgiant į vidaus vandenų laivų konstrukcijos ypatumus, techninį aprūpinimą, automatizavimo lygį, technines eksploatacines charakteristikas, plaukiojimo rajoną, vidaus vandenų laivo valdymo ypatumus, saugaus stovėjimo užtikrinimą, vidaus vandenų laivų ir įgulų panaudojimo ir įgulų darbo ir poilsio režimus.
2. Reikalavimai taikomi savaeigiams ir nesavaeigiams vidaus vandenų laivams (toliau – vidaus vandenų laivas), naudojamiems komercinei veiklai (žvejybos, keleiviniai, krovininiai ir kt.) ir įregistruotiems Lietuvos Respublikos vidaus vandenų laivų registre (toliau – registras).
3. Visi Reikalavimų 2 punkte išvardyti vidaus vandenų laivai, išskyrus vidaus vandenų laivus, kurių ilgis mažesnis negu 10 m, privalo turėti Reikalavimų priede nustatytos formos vidaus vandenų laivo įgulos minimalios sudėties liudijimą (toliau – liudijimas). Eksploatuoti vidaus vandenų laivus, kuriuose įgulos mažiau, negu nurodyta liudijime, draudžiama.
II SKYRIUS
LIUDIJIMŲ IŠDAVIMO TVARKA
5. Popierinius liudijimus išduoda Administracija vidaus vandenų laivo savininko (valdytojo) prašymu. Liudijimo galiojimo laikas neterminuotas.
6. Vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas), siekiantis gauti liudijimą, raštu pateikia Administracijai prašymą išduoti liudijimą ir nurodo prašyme siūlomą vidaus vandenų laivo įgulos minimalią sudėtį.
7. Administracija išnagrinėja prašyme pateiktus duomenis apie siūlomą vidaus vandenų laivo įgulos minimalią sudėtį, taip pat įvertina:
7.1. ar nurodyta minimalios sudėties įgula:
7.2. sąlygas, kurios turi įtakos įgulos minimaliai sudėčiai, keičiantis plaukiojimo rajonui, pervežamų krovinių rūšiai, pakeitus laivo įrangą ar laivo techninės priežiūros metodus;
7.3. specifinius veiksnius:
7.3.2. vidaus vandenų laivo įrangos techninės priežiūros būdus (vykdo įgula ar samdomi kranto specialistai);
7.3.4. vežamų krovinių tipus, laivo paruošimą vežti krovinius, specifinius reikalavimus, kurie, atsižvelgiant į laivo konstrukcijos ypatybes, daro įtaką saugiam laivo pakrovimui, iškrovimui, krovinio tvirtinimui, vežimui;
7.4. įgulos narių pareigą vykdyti su laivo eksploatacija susijusias funkcijas, įskaitant navigaciją, krovinių vežimą, įgulos, žmonių ir laivo saugumo, buitinių sąlygų užtikrinimą, techninį laivo eksploatavimą, laivo įrangos automatizacijos lygį, radijo ryšį, planuotą ir neplanuotą mechanizmų, laivo sistemų įrangos remontą.
8. Administracija, siekdama nustatyti vidaus vandenų laivo įgulos minimalią sudėtį ir įvertinti Reikalavimų 7 punkte nurodytus kriterijus ir sąlygas, gali pareikalauti pateikti šiuos kriterijus ir sąlygas pagrindžiančią papildomą informaciją ir (ar) dokumentus, brėžinius, skaičiavimus, taip pat atlikti vidaus vandenų laivo apžiūrą.
9. Įvertinusi Reikalavimų 7 punkte nurodytus kriterijus ir sąlygas, Administracija gali pareikalauti siūlomą vidaus vandenų laivo įgulos minimalią sudėtį padidinti, pakeisti kitokios kvalifikacijos įgulos nariais, nepažeidžiant Reikalavimų V skyriuje nustatytos minimalios vidaus vandenų laivo įgulos sudėties.
10. Jeigu vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas) pagal Reikalavimų 8 punktą nepateikia prašomos papildomos informacijos ir (ar) dokumentų, Administracija netvirtina prašyme nurodytos vidaus vandenų laivo įgulos minimalios sudėties ir neišduoda liudijimo.
11. Administracija, įsitikinusi, kad siūloma vidaus vandenų laivo įgulos minimali sudėtis atitinka Reikalavimų nuostatas ir bus užtikrintas saugus vidaus vandenų laivo eksploatavimas, tvirtina vidaus vandenų laivo įgulos minimalią sudėtį ir per 5 darbo dienas išduoda liudijimą.
12. Vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas) nedelsdamas privalo kreiptis į Administraciją dėl naujos įgulos minimalios sudėties nustatymo ir naujo liudijimo išdavimo Reikalavimų nustatyta tvarka, jeigu:
12.1. pasikeičia vidaus vandenų laivo plaukiojimo ir eksploatavimo sąlygos ir charakteristika ir tai turi įtakos vidaus vandenų laivo įgulos minimaliai sudėčiai;
12.2. atlikti esminiai vidaus vandenų laivo konstrukcijos, įrangos ar mechanizmų pakeitimai ir tai turi įtakos vidaus vandenų laivo įgulos minimaliai sudėčiai;
12.3. pasikeitus vidaus vandenų laivo eksploatavimo sąlygoms, nustatyta įgulos minimali sudėtis nepajėgi užtikrinti žmonių saugumo vidaus vandenų laive, saugaus vidaus vandenų laivo plaukiojimo, aplinkos taršos prevencijos ir neleidžia profesionaliai veikti avarinėse situacijose;
13. Administracija panaikina išduoto liudijimo galiojimą, nustačiusi, kad:
13.1. atsiradus Reikalavimų 12 punkte nurodytoms sąlygoms, vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas) nesikreipė dėl vidaus vandenų laivo įgulos minimalios sudėties nustatymo ir naujo liudijimo išdavimo;
14. Administracija, priėmusi sprendimą panaikinti liudijimo galiojimą, nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 2 darbo dienas raštu apie tai informuoja vidaus vandenų laivo savininką (valdytoją) ir skelbia apie tai Administracijos interneto svetainėje.
15. Vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas), panaikinus liudijimo galiojimą, gali kreiptis į Administraciją dėl naujo liudijimo išdavimo Reikalavimų nustatyta tvarka.
III SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ EKSPLOATACIJOS REŽIMAI
18. Vidaus vandenų laivų eksploatacijos režimai (per 24 valandas):
18.1. Al – vidaus vandenų laivas gali plaukioti dieną ne ilgiau kaip 14 valandų. Vidaus vandenų laivas, plaukiojantis Al režimu, jeigu jame yra įrengtas tinkamai veikiantis tachografas, per 24 valandas turi padaryti 8 valandų pertrauką, o jeigu vidaus vandenų laive tachografo nėra arba jis veikia netinkamai, vidaus vandenų laivas negali plaukioti nuo 22 val. vakaro iki 6 val. ryto.
18.2. A2 – pusiau nepertraukiamas 18 valandų vidaus vandenų laivo plaukiojimas. Vidaus vandenų laivas, plaukiojantis A2 režimu, jeigu jame yra įrengtas tinkamai veikiantis tachografas, per 24 valandas turi padaryti 6 valandų pertrauką, o jeigu vidaus vandenų laive tachografo nėra arba jis veikia netinkamai, vidaus vandenų laivas negali plaukioti nuo 23 val. vakaro iki 5 val. ryto.
IV SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ EKSPLOATACIJOS REŽIMO PAKEITIMAS
19.Vidaus vandenų laivų eksploatacijos režimo pakeitimai:
19.1. Al režimą pakeisti į A2 režimą leidžiama šiais atvejais:
19.1.2. jeigu, prieš keičiant eksploatacijos režimą, įgulos nariams, kurių reikės vidaus vandenų laivui eksploatuoti A2 režimu, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis;
19.2. A2 režimą pakeisti į Al režimą leidžiama šiais atvejais:
19.3. B režimą pakeisti į Al arba A2 režimą leidžiama šiais atvejais:
19.4. Al arba A2 režimą pakeisti į B režimą leidžiama šiais atvejais:
19.4.2. jeigu, prieš keičiant eksploatacijos režimą, įgulos nariams, kurių reikės vidaus vandenų laivui eksploatuoti B režimu, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis;
V SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALI SUDĖTIS
Savaeigių krovininių laivų ir stūmikų-vilkikų įgulų minimali sudėtis
Keleivinių laivų be miegamųjų vietų keleiviams įgulų minimali sudėtis
2 lentelė
Keleivių skaičius |
Laivo įgulos nariai |
Laivo įgula eksploatacijos režimu
|
||
A1 |
A2 |
B |
||
Nuo 13 iki 75 |
Kapitonas |
1 |
2 |
1 |
Mechanikas |
– |
– |
– |
|
Upeivis-motoristas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis |
– |
– |
1 |
|
Nuo 76 iki 250 |
Kapitonas |
1 |
2 |
2 |
Mechanikas1) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
– |
– |
1 |
|
Upeivis1), 2) |
1 |
2 |
1 |
|
Nuo 251 iki 600 |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis |
1 |
1 |
1 |
|
Nuo 601 iki 1000 |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
2 |
2 |
2 |
|
Daugiau kaip 1000 |
Kapitonas |
2 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
3 |
4 |
4 |
Keleivinių laivų, turinčių miegamąsias vietas keleiviams, įgulų minimali sudėtis
3 lentelė
Keleivių skaičius |
Laivo įgulos nariai |
Laivo įgula eksploatacijos režimu
|
||
A1 |
A2 |
B |
||
Iki 50 miegamųjų vietų |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis |
1 |
1 |
1 |
|
Nuo 50 iki 100 miegamųjų vietų |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
2 |
1 |
1 |
|
Daugiau kaip 100 miegamųjų vietų |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
3 |
3 |
3 |
Keleivinių keltų įgulų minimali sudėtis
4 lentelė
Keleivių skaičius |
Laivo įgulos nariai |
Laivo įgula eksploatacijos režimu
|
||
A1 |
A2 |
B |
||
Iki 250 |
Kapitonas |
1 |
2 |
2 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis |
1 |
1 |
1 |
|
Nuo 250 iki 600 |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis |
1 |
1 |
1 |
|
Nuo 600 iki 1000 |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
2 |
2 |
2 |
|
Daugiau kaip 1000 |
Kapitonas |
1 |
2 |
3 |
Mechanikas |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis-motoristas3) |
1 |
1 |
1 |
|
Upeivis2) |
3 |
4 |
4 |
1) Jeigu vidaus vandenų laivas dėl vidaus vandenų laivo įrangos automatizacijos atitinka Reikalavimų VI skyriuje nustatytus reikalavimus, tuomet mechanikas ir vienas upeivis gali būti pakeisti upeiviu-motoristu, t. y. supaprastinta minimali vidaus vandenų laivo įgulos sudėtis.
3) Jeigu vidaus vandenų laivas dėl vidaus vandenų laivo įrangos automatizacijos atitinka Reikalavimų VI skyriuje nustatytus reikalavimus, tuomet upeivio-motoristo gali nebūti, t. y. gali būti supaprastinta minimali vidaus vandenų laivo įgulos sudėtis.
20. Jeigu vidaus vandenų laivas dėl vidaus vandenų laivo įrangos automatizacijos atitinka Reikalavimų VI skyriuje nustatytus reikalavimus, o vidaus vandenų laivo kapitonas turi laivo kapitono-mechaniko laipsnį, tuomet mechanikas gali būti pakeistas upeiviu-motoristu, t. y. supaprastinta minimali vidaus vandenų laivo įgulos sudėtis.
21. Plūduriuojančių įrenginių, kitų vidaus vandenų laivų, įskaitant greitaeigius keleivinius laivus, kurių įgulų minimali sudėtis nenurodyta Reikalavimų V skyriuje, įgulų minimalią sudėtį nustato Administracija, atsižvelgdama į plaukiojimo rajoną, plaukiojimo sąlygas, vidaus vandenų laivo matmenis, tipą, konstrukciją, įrangą ir paskirtį ir įvertinusi Reikalavimų 7 punkte nurodytus kriterijus ir sąlygas.
22. Vidaus vandenų laivų, naudojamų ne daugiau kaip 12 keleivių vežti, žvejybos laivų minimalią įgulą sudaro vienas kapitonas ir vienas upeivis arba upeivis-motoristas arba mechanikas. Administracija, atsižvelgdama į tokių vidaus vandenų laivų plaukiojimo rajoną, plaukiojimo sąlygas, vidaus vandenų laivo matmenis, konstrukcijos ypatybes ir įrangą, gali leisti eksploatuoti tokį vidaus vandenų laivą su vienu įgulos nariu – kapitonu.
VI SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮRANGOS REIKALAVIMAI, KAI GALI BŪTI SUPAPRASTINTA ĮGULOS MINIMALI SUDĖTIS
23. Savaeigių vidaus vandenų laivų įgulos minimali sudėtis gali būti supaprastinta, jeigu vidaus vandenų laivo įranga atitinka šiuos reikalavimus:
23.1. Pagrindiniai vidaus vandenų laivo varikliai turi būti sumontuoti taip, kad iš vidaus vandenų laivo valdymo posto būtų galima keisti vidaus vandenų laivo greitį ir eigos kryptį. Pagalbiniai varikliai ir mechanizmai, reikalingi vidaus vandenų laivo eigai užtikrinti, turi būti valdomi iš vidaus vandenų laivo valdymo posto, jeigu jie neįsijungia automatiškai arba nedirba nuolat viso reiso metu.
23.2. Vidaus vandenų laivo valdymo poste turi būti sumontuoti šviesos ir garso įspėjamuosius signalus perduodantys kontroliniai prietaisai, leidžiantys nustatyti šias įrenginių parametrų kritines reikšmes:
23.2.3. tepalo ir oro slėgius sistemose, naudojamose sraigtų velenų ar sraigtų sukimosi krypčiai keisti;
23.4. Pasukti vairą, esant maksimaliai leistinai vidaus vandenų laivo grimzlei, be didesnių pastangų turi gebėti vienas asmuo.
23.5. Šviesos ir garso signalai, nustatyti susisiekimo ministro patvirtintose Europos vidaus vandenų kelių laivybos taisyklėse (CEVNI), turi būti perduodami iš vidaus vandenų laivo valdymo posto (vairinės).
23.6. Jeigu laivapriekyje, laivagalyje, gyvenamosiose patalpose ir mašinų skyriuje (variklių patalpoje) negalima girdėti iš vidaus vandenų laivo valdymo posto (vairinės) perduodamos informacijos, tuomet vidaus vandenų laive turi būti įrengtas telefoninis ryšys. Ryšiui su mašinų skyriumi (variklių patalpa) vietoj telefoninio ryšio gali būti naudojama šviesos ir garso signalizacijos sistema.
23.8. Vidaus vandenų laive turi būti sumontuotas pasukamas prožektorius, valdomas iš vidaus vandenų laivo valdymo posto (vairinės).
23.9. Bet kurių pakėlimo mechanizmų, sukamų rankena, valdymas neturi reikalauti didesnės kaip 16 kg jėgos.
23.12. Pagrindiniai vidaus vandenų laivo valdymo ir kontrolės prietaisai turi būti išdėstyti ergonomiškai.
23.13. Vidaus vandenų laivo įrenginių, užtikrinančių pakankamą vidaus vandenų laivo manevringumą, valdymas turi būti užtikrintas iš vidaus vandenų laivo valdymo posto (vairinės).
VII SKYRIUS
LAIVŲ ĮGULŲ NARIŲ FIZINIS TINKAMUMAS
24. Visi vidaus vandenų laivų įgulų nariai privalo pasitikrinti sveikatą prieš įsidarbindami, o dirbdami – tikrintis periodiškai ir pateikti vidaus vandenų laivo savininkui (valdytojui) pažymą apie sveikatos būklę. Vidaus vandenų laivo savininkas, nurodęs priežastį (po sunkių onkologinių ligų ir jų gydymo, po operacijų, po sunkių traumų ir kitais atvejais, kai elektroninis nedarbingumo pažymėjimas buvo išduotas ne trumpesniam kaip 30 dienų laikotarpiui), turi teisę siųsti įgulos narį neeilinio sveikatos patikrinimo.
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas) ir vidaus vandenų laivo kapitonas naujiems įgulos nariams turi suteikti galimybę ir laiko tinkamai susipažinti su vidaus vandenų laivo įranga, eksploatavimo ir techninės priežiūros procedūromis, kad, pradėję eiti pareigas, jie sugebėtų tinkamai vykdyti savo funkcijas vidaus vandenų laive.
26. Vidaus vandenų laivo savininkas (valdytojas) ir vidaus vandenų laivo kapitonas yra atsakingi už tinkamą vidaus vandenų laivo įgulos sudėtį.
27. Kiekviename vidaus vandenų laive, kuriam taikomi Reikalavimai, turi būti pildomas vidaus vandenų laivo dienynas, kuriame žymima vidaus vandenų laivo veikla ir jo mechanizmų darbo parametrai, įgulos darbo ir poilsio režimas. Reiso metu vidaus vandenų laivo dienyne turi būti įrašomi duomenys apie kiekvieno įgulos nario poilsio periodų pradžią ir pabaigą. Pasikeitus laivo eksploatacijos režimui, įrašai vidaus vandenų laivo dienyne turi būti daromi naujame puslapyje.
|
|
Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimų priedas
|
|
|
|
LIETUVOS RESPUBLIKA
REPUBLIC OF LITHUANIA
LIETUVOS SAUGIOS LAIVYBOS ADMINISTRACIJA
LITHUANIAN MARITIME SAFETY ADMINISTRATION
VIDAUS VANDENŲ LAIVO ĮGULOS MINIMALIOS SUDĖTIES LIUDIJIMAS
CERTIFICATE
OF MINIMUM SAFE MANNING OF INLAND WATERWAYS SHIP
Nr. 0000
Laivo pavadinimas
Name of the ship
Registracijos Nr.
Registration No.
Identifikavimo kodas
Identification code
Laivo tipas
Type of the ship
Registracijos uostas
Port of registry
Laivo šaukiniai
Call sign
Maksimalus laivo ilgis (m)
Length overall of the ship (m)
Pagrindinių variklių galingumas (kW)
Main propulsions power (kW)
Ar laivo mašinų skyrius (variklių patalpa) atitinka automatizacijos reikalavimus?
Is the machinery space of the ship in compliance with automation requirements?
Eksploatacijos režimas
Operating mode
Šiame liudijime įvardytas laivas yra laikomas turinčiu saugią įgulos sudėtį, jeigu laivo eksploatacijos metu jame yra ne mažesnis atitinkamas pareigas einančių įgulos narių skaičius, negu nurodyta lentelėje:
The ship named in this document is considered to be safely manned if, when she is in service, carries not less the number and grades/capacities of personnel specified in the table (below):
Pareigos Grade/capacity |
Kategorija Category |
Skaičius Number |
Kapitonas Boatmaster |
|
|
Laivavedys iki 110 kW Navigator until 110 kW |
|
|
Kapitonas-mechanikas Boatmaster-engineer |
|
|
Mechanikas Engineer |
|
|
Elektromechanikas Electrical engineer |
|
|
Upeivis
Ordinary crewman |
|
|
Upeivis-motoristas Engine-minder |
|
|
Motoristas Engine rating |
|
|
Elektrikas Electrician |
|
|
Virėjas Cook |
|
|
|
|
|
Ypatingi reikalavimai arba sąlygos (jeigu tokių yra):
Special requirements or conditions (if any):
|
Išdavimo data
Date of issue
Tinkamai įgaliotas asmuo
Duly authorized official ____________________________________________________
(parašas, vardas, pavardė / signature, name, surname)
A.V.
Seal
_____________________