LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

įsakymas

Dėl LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS ATLIEKAMŲ GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO SRITIES PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. balandžio 26 d. Nr. 2BE-115

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 ir 3 punktais, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 31 ir 33 straipsniais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“, Geležinkelių įmonių (vežėjų) prašymų išduoti bendruosius saugos sertifikatus ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų prašymų išduoti saugos leidimus pateikimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. 3-37 „Dėl Geležinkelių įmonių (vežėjų) prašymų išduoti bendruosius saugos sertifikatus ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų prašymų išduoti saugos leidimus pateikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), 18, 19, 37 ir 38 punktais, Techninių prižiūrėtojų sertifikavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2011 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. 3-431 „Dėl Techninių prižiūrėtojų sertifikavimo taisyklių patvirtinimo“, 5.3 papunkčiu, įgyvendindamas 2018 m. vasario 16 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 2018/761, kuriuo nustatomi nacionalinių saugos institucijų, pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/798 išdavusių bendrą saugos sertifikatą arba saugos leidimą, vykdomos priežiūros bendrieji saugos būdai ir panaikinamas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 1077/2012 (toliau – Reglamentu (ES) 2018/761), 2018 m. kovo 8 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2018/762, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/798 nustatomi su saugos valdymo sistemų reikalavimais susiję bendrieji saugos būdai ir panaikinami Komisijos reglamentai (ES) Nr. 1158/2010 ir (ES) Nr. 1169/2010, ir 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/798 nustatomos išsamios už transporto priemonių techninę priežiūrą atsakingų subjektų sertifikavimo sistemos nuostatos ir panaikinamas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 445/2011, nuostatas:

1. T v i r t i n u Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisykles (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad:

2.1. Geležinkelių įmonių (vežėjų) ir kitų įmonių, kurios turi galiojančius saugos sertifikatus, veiklos vykdymo sąlygų laikymosi priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 2BE-7 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių patvirtinimo“, Reglamentu (ES) 2018/761, Reglamentu (ES) Nr. 1158/2010, Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymu, Taisyklėmis ir atsižvelgiant į Geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimų aprašo nuostatas, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 3-297 „Dėl Geležinkelio transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimų aprašo patvirtinimo“;

2.2. Geležinkelių infrastruktūros valdytojų, kurie turi galiojančius įgaliojimus geležinkelių transporto eismo saugos srityje, veiklos vykdymo sąlygų laikymosi priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 2BE-7 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių patvirtinimo“, Reglamentu (ES) 2018/761, Reglamentu (ES) Nr. 1169/2010, Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymu, Taisyklėmis ir atsižvelgiant į Geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimų aprašo nuostatas, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 3-297 „Dėl Geležinkelio transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimų aprašo patvirtinimo“;

2.3. 2.1 ir 2.2 papunkčių nuostatos taikomos iki 2025 m. birželio 16 d.

3. I n f o r m u o j u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Lietuvos transporto saugos administracijos interneto svetainėje.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                               Genius Lukošius

 

 

Patvirtinta

Lietuvos transporto saugos administracijos

direktoriaus 2021 m. balandžio 26 d.

įsakymu Nr. 2BE-115

 

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS ATLIEKAMŲ GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO SRITIES PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamų geležinkelių transporto srities planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja ūkio subjektų, kurie Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdo teisės aktų reglamentuojamą geležinkelių transporto ūkinę veiklą (toliau – ūkio subjektai), kurią prižiūri Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – Administracija), planinių ir neplaninių patikrinimų atlikimo tvarką ir trukmę, patikrinimų plano sudarymo kriterijus, tikrinamų ūkio subjektų atrankos kriterijus ir Administracijos sprendimų priėmimo kriterijus.

2. Ūkio subjektų patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai, kurie atliekami Taisyklių nustatyta tvarka.

3. Planinių ir neplaninių patikrinimų metu tikrinama:

3.1. ar geležinkelio įmonės (vežėjai) laikosi teisės aktuose nustatytų licencijuojamos veiklos sąlygų;

3.2. ar geležinkelio įmonės (vežėjai), geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir kitos įmonės (juridiniai asmenys, kitos organizacijos, juridinių asmenų, kitų organizacijų filialai), kurios neįgijusios geležinkelio įmonės (vežėjo) licencijos naudojasi geležinkelių infrastruktūra, manevruodamos ir (ar) važiuodamos į geležinkelių infrastruktūros objektų statybos, remonto ir (ar) techninės priežiūros darbų atlikimo vietą ar iš jos (toliau – manevruotojai), laikosi teisės aktuose nustatytų sertifikuojamos veiklos ar saugos leidimo turėtojams privalomų veiklos vykdymo sąlygų, ir nustatoma, ar geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemos ir jose nustatytos priemonės yra efektyvios;

3.3. ar naudojamos geležinkelių sistemos sąveikaujančios dalys atitinka esminius reikalavimus ir ar jų sąsajos naudojamos pagal paskirtį, įrengiamos ir prižiūrimos laikantis esminių reikalavimų;

3.4. ar stacionarieji geležinkelių posistemiai ir geležinkelių riedmenys atitinka esminius reikalavimus, o jų naudojimas ir techninė priežiūra užtikrina teisės aktuose nustatytų reikalavimų laikymąsi;

3.5. ar sertifikuojami geležinkelių riedmenų techniniai prižiūrėtojai laikosi sertifikuojamos veiklos sąlygų, ar geležinkelių riedmenų techniniai prižiūrėtojai, kurie Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme nustatytais atvejais neprivalo būti sertifikuoti, laikosi Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme nustatytų reikalavimų;

3.6. ar asmenys, gavę įgaliojimus egzaminuoti fizinius asmenis, pageidaujančius dirbti darbą, tiesiogiai arba netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) fizinius asmenis, pageidaujančius atlikti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas (toliau – egzaminavimo centrai), laikosi teisės aktuose nustatytų veiklos sąlygų;

3.7. ar asmenys, įgiję teisę mokyti fizinius asmenis, kurių darbas tiesiogiai arba netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovus (toliau – mokymo centrai), laikosi teisės aktuose nustatytų veiklos sąlygų;

3.8. ar mokymo įstaigos, turinčios teisę mokyti asmenis, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu geležinkelių transportu, laikosi teisės aktuose nustatytų veiklos sąlygų;

3.9. ar su traukinio mašinistų mokymu, egzaminavimu ir traukinio mašinistų sertifikatų išdavimu susijusi veikla vykdoma laikantis teisės aktuose nustatytų reikalavimų;

3.10. kitos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytos veiklos, kurių priežiūra pavesta Administracijai.

4. Planinius ir neplaninius ūkio subjektų veiklos patikrinimus atlieka Administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau – Administracijos darbuotojai).

5. Ūkio subjekto kreipimasis konsultacijos negali būti pagrindas patikrinti ūkio subjekto veiklą.

6. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos pavojingųjų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų keliais įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarime Nr. 966 „Dėl Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatų ir Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo patvirtinimo“.

 

II SKYRIUS

PATIKRINIMŲ PLANO SUDARYMAS

 

7. Planiniai patikrinimai atliekami pagal Administracijos direktoriaus patvirtintą ir viešai paskelbtą planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą (toliau – patikrinimų planas) (1 priedas). Patikrinimų planas formuojamas ir tvirtinamas per Geležinkelių transporto rizikos valdymo ir priežiūros informacinę sistemą (toliau – GERVIS).

8. Planinių patikrinimų metu tikrinamos šios veiklos:

8.1. geležinkelių transporto licencijuojama veikla (2 priedas);

8.2. geležinkelių riedmenų, naudojamų 1520 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle, techninių prižiūrėtojų sertifikuojama veikla (3 priedas) bei geležinkelių riedmenų, naudojamų 1435 mm pločio vėžės Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle, techninių prižiūrėtojų sertifikuojama veikla (31 priedas);

8.3. geležinkelio statinių techninės priežiūros veikla (4 priedas);

8.4. bendrojo saugos sertifikato ir (ar) saugos leidimo turėtojo veiklos vykdymo sąlygų laikymasis (5 priedas);

8.5. egzaminavimo centrų veikla (6 priedas);

8.6. mokymo centrų veikla (7 priedas);

8.7. traukinio mašinistų mokymo (8 priedas), egzaminavimo (9 ir 10 priedai) ir traukinio mašinistų sertifikatų išdavimo veikla (11 priedas);

8.8. mokymo įstaigų, turinčių teisę mokyti asmenis, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu geležinkelių transportu, veikla (12 priedas);

8.9. pavojingųjų objektų naudojimo veikla (17 priedas);

8.10. kitos veiklos, jeigu jų patikrinimai įtraukti į patikrinimų planą, vadovaujantis Taisyklių 10 ir 11 punktuose nustatytais kriterijais.

9. Patikrinimų planas sudaromas vienerių metų laikotarpiui ir tvirtinamas Taisyklių 7 punkte nustatyta tvarka. Patikrinimų plane nurodomi planuojamų tikrinti ūkio subjektų rekvizitai, patikrinimų data (ketvirtis ir mėnuo) bei numatomos tikrinti veiklos.

10. Geležinkelio įmonės (vežėjai), geležinkelių infrastruktūros valdytojai arba manevruotojai įtraukiami į patikrinimų planą, atsižvelgiant į jų keliamą riziką (13 priedas):

10.1. patikrinimų planą sudarantys Administracijos darbuotojai, nustatę, kad vertinamos geležinkelio įmonės (vežėjo), geležinkelių infrastruktūros valdytojo arba manevruotojo keliama rizika yra padidėjusi arba yra nepriimtina, įtraukia ūkio subjektą į patikrinimų planą;

10.2. patikrinimų planą sudarantys Administracijos darbuotojai, nustatę, kad vertinamos geležinkelio įmonės (vežėjo), geležinkelių infrastruktūros valdytojo arba manevruotojo keliama rizika yra menka (priimtina rizika), ūkio subjektą į patikrinimų planą gali įtraukti, atsižvelgdami į Taisyklių 11.1−11.7 papunkčiuose nurodytus kriterijus;

10.3. Lietuvos Respublikos įstatymai ar kiti teisės aktai įpareigoja patikrinti ūkio subjektą pagal nustatytą ūkio subjektų vykdomų veiklų patikrinimų periodiškumą.

11. Vadovaujantis Taisyklių 10.2 papunkčiu, ūkio subjektai į patikrinimų planą gali būti įtraukiami, jeigu nustatomas bent vienas iš šių kriterijų:

11.1. gavus ūkio subjekto prašymą atlikti veiklos patikrinimą;

11.2. siekiant nustatyti, ar ūkio subjektas įvykdė ankstesnių patikrinimų metu Administracijos nurodytus reikalavimus;

11.3. atsižvelgiant į asmenų pranešimus ir skundus dėl ūkio subjektų galimai padarytų pažeidimų;

11.4. atsižvelgiant į geležinkelio įmonių (vežėjų), geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir manevruotojų geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemų vertinimo metu surinktus įrodymus, kyla pagrįstas įtarimas dėl galimo teisės aktų reikalavimų nesilaikymo;

11.5. atsižvelgiant į geležinkelio statinio projektų tikrinimo metu surinktus įrodymus, kyla pagrįstas įtarimas dėl galimo teisės aktų reikalavimų nesilaikymo;

11.6. atsižvelgiant į ūkio subjekto Administracijai pateiktas eismo saugos ataskaitas, kyla pagrįstas įtarimas dėl galimo teisės aktų reikalavimų nesilaikymo;

11.7. atsižvelgiant į kitas aplinkybes, dėl kurių atsiradimo galimas teisės aktų pažeidimų rizikos padidėjimas atitinkamoje veiklos srityje.  

12. Administracijos darbuotojas, atsakingas už statistinės informacijos rinkimą ir apdorojimą, kaupia Taisyklių 13 priede nurodytus duomenis, juos sistemina ir atnaujina esant pasikeitimams. Patikrinimų planą sudarantys Administracijos darbuotojai, vadovaudamiesi Taisyklių 13 priede susistemintais duomenimis, einamųjų metų pradžioje, bet ne vėliau kaip iki sausio 5 dienos nustato geležinkelio įmonių (vežėjų), geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir manevruotojų keliamą riziką. 

13. Patikrinimų planas tvirtinamas ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 10 dienos. Patikrinimų planas gali būti keičiamas Administracijos direktoriaus įsakymu, tačiau ne vėliau nei likus 10 darbo dienų iki planuojamo ūkio subjekto patikrinimo pradžios šiais atvejais:

13.1. motyvuotu Administracijos direktoriaus sprendimu;

13.2. pasikeitus ūkio subjekto veiklos sričiai (-ims);

13.3. pasikeitus teisės aktų, numatančių patikrinimo atlikimą, reikalavimams;

13.4. ūkio subjektui netekus teisės vykdyti veiklą, jam bankrutavus arba esant pradėtoms bankroto procedūroms.

14. Administracija, vykdydama priežiūros veiklą, vieną kartą per ketvirtį atlieka patikrinimų plano peržiūrą, kad patikrintų, ar iš pradžių nustatyta (vėliau peržiūrėta) tikslinė veikla, duomenų ir (arba) informacijos iš įvairių šaltinių naudojimas, priežiūros rezultatai ir išteklių paskirstymas yra tinkami, ir, jei reikia, keičia prioritetus bei atlieka būtinus patikrinimų plano pakeitimus.

15. Patvirtintas patikrinimų planas ir jo pakeitimai per 3 darbo dienas skelbiami Administracijos interneto svetainėje.

16. Į patikrinimų planą įtraukti ūkio subjektai apie per GERVIS suformuotą ar pakeistą patikrinimų planą taip pat informuojami individualiai elektroniniu paštu.

 

III SKYRIUS

PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKA

 

17. Patikrinimą atlieka vienas Administracijos Priežiūros departamento direktoriaus paskirtas Administracijos darbuotojas. Patikrinimą atlieka ne mažiau kaip du Administracijos Priežiūros departamento direktoriaus paskirti Administracijos darbuotojai, jeigu patikrinimas atliekamas ūkio subjekto buveinėje ar veiklos vykdymo vietoje. Administracijos direktoriaus sprendimu dalyvauti patikrinime gali būti kviečiami ekspertai ir (ar) specialistai, jei reikalingos šių asmenų specialiosios žinios, įranga ar kita pagalba.

18. Patikrinimas gali būti atliekamas Administracijos ir (ar) tikrinamo ūkio subjekto buveinėje ar veiklos vykdymo vietoje. Ūkio subjekto veiklos patikrinimu ūkio subjekto buveinėje ar veiklos vykdymo vietoje laikomas toks patikrinimas, kai yra stebimas ir (ar) fiksuojamas ūkio subjekto veiklos procesas ar procedūros, atliekama ūkio subjekto darbuotojų ar kitų su jo veikla susijusių asmenų apklausa, tikrinami dokumentai. Nuvykimas į ūkio subjekto buveinę ar veiklos vykdymo vietą paimti dokumentų ar jų kopijų, reikalingų patikrinimui, nelaikomas patikrinimu ūkio subjekto buveinėje ar veiklos vykdymo vietoje.

19. Patikrinimo atlikimo terminas negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo patikrinimo atlikimo pradžios, išskyrus Taisyklių 20 ir 21 punktuose numatytus atvejus.

20. Patikrinimo atlikimo terminas gali būti pratęstas ne ilgiau nei 10 darbo dienų, tai pažymint GERVIS,  bei ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo termino pratęsimo informuojant tikrinamą ūkio subjektą apie pratęstą patikrinimo terminą elektroniniu paštu arba per GERVIS, kai:

20.1. tikrinamas ūkio subjektas imasi veiksmų, trukdančių atlikti patikrinimą;

20.2. dėl didelės tyrimo apimties arba naujai paaiškėjusių aplinkybių, kurių analizė ir įvertinimas gali turėti įtakos patikrinimo rezultatams;

20.3. patikrinimą atliekantis darbuotojas tampa nedarbingas ir jo nedarbingumas trunka ilgiau nei 5 darbo dienas. Tokiu atveju, Administracijos Priežiūros departamento direktorius patikrinimui užbaigti paskiria kitą Administracijos darbuotoją.

21. Patikrinimo terminas gali būti sustabdytas dėl atsiradusių objektyvių aplinkybių, kliudančių atlikti tyrimą ir nepriklausančių nuo tikrinamo ūkio subjekto ar Administracijos valios. Patikrinimas atnaujinamas išnykus aplinkybėms, dėl kurių jis buvo sustabdytas. Patikrinimas sustabdomas bei atnaujinamas per GERVIS. Patikrinimą atliekantys Administracijos darbuotojai ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo Administracijos Priežiūros departamento direktoriaus nurodymo priėmimo apie patikrinimo sustabdymą ir (ar) atnaujinimą informuoja tikrinamą ūkio subjektą elektroniniu paštu arba per GERVIS.

22. Patikrinimai atliekami naudojantis GERVIS. Patikrinimo veikla apima Geležinkelių transporto eismo saugos rizikos valdymo posistemio funkcijas, numatytas Geležinkelių transporto valstybinės priežiūros informacinės sistemos nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2011 m. vasario 17 d. įsakymu  Nr. V-57 „Dėl Geležinkelių transporto valstybinės priežiūros informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“.

23. Apie numatytą vykdyti planinį patikrinimą ūkio subjektas informuojamas likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki patikrinimo pradžios išsiunčiant pranešimą apie patikrinimą (14 priedas). Pranešimas apie patikrinimą formuojamas per GERVIS. Apie per GERVIS suformuotą pranešimą ūkio subjektas informuojamas per GERVIS. Neveikiant GERVIS, suformuotas pranešimas ūkio subjektui išsiunčiamas registruotu paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis. Pranešime nurodomas atliekamo patikrinimo pagrindas, dalykas, numatoma patikrinimo trukmė ir preliminarus dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti Administracijos darbuotojams, atliekantiems patikrinimą, sąrašas. Prie pranešimo pridedamas patikrinimo klausimynas.

24. Ūkio subjektas, kurio veikla tikrinama:

24.1. turi teisę:

24.1.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas bei paaiškinimus dėl patikrinimo vykdymo bei patikrinimo akte nurodytos informacijos;

24.1.2. reikalauti, kad patikrinimą atliekantys Administracijos darbuotojai laikytųsi teisės aktuose nustatytų procedūrų ir neviršytų suteiktų įgaliojimų;

24.1.3. informuoti Administraciją apie neteisėtus patikrinimo grupės veiksmus;

24.1.4. neteikti patikrinimą atliekantiems Administracijos darbuotojams tų dokumentų, kuriuos per einamuosius finansinius metus yra pateikęs nors vienam ūkio subjekto veiklą prižiūrinčiam viešojo administravimo subjektui. Atsisakydamas teikti dokumentus ūkio subjektas turi raštu nurodyti, kokiam viešojo administravimo subjektui šie dokumentai buvo pateikti;

24.1.5. neteikti patikrinimą atliekantiems Administracijos darbuotojams konkrečios prašomos formos duomenų ar dokumentų, jeigu jų rengimas nenumatytas teisės aktuose ir tam reikėtų sukurti dokumentus ar informacijos rinkmenas, kurie būtų susiję su neproporcingai didelėmis darbo ir laiko sąnaudomis;

24.1.6. teikti klausimus patikrinimą atliekantiems Administracijos darbuotojams dėl teisės aktų, reglamentuojančių tikrinamą veiklą, ir kitus klausimus, kurie patenka į Administracijos kompetenciją;

24.1.7. įstatymų nustatyta tvarka skųsti patikrinimo grupės veiksmus ir priimtus individualius administracinius aktus, jeigu mano, kad šie veiksmai ar aktai pažeidžia jo teises ar teisėtus interesus; sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo;

24.1.8. reikalauti, jog Administracijos darbuotojai prisistatytų ir pateiktų įgaliojimus atlikti patikrinimą suteikiantį dokumentą;

24.2. privalo:

24.2.1. paskirti atsakingą (-us) asmenį (-is), kuris (-ie) dalyvautų atliekant patikrinimą bei bendradarbiautų su patikrinimo grupe;

24.2.2. vykdyti patikrinimo grupės teisėtus nurodymus ir netrukdyti jai naudotis teisės aktuose nustatytomis teisėmis ir pareigomis;

24.2.3. pateikti visus patikrinimui būtinus dokumentus, kompiuteriu tvarkomus duomenis bei kitą informaciją. Ūkio subjektas dokumentus teikia per GERVIS, neveikiant GERVIS, duomenys ir dokumentai Administracijai teikiami registruotu paštu, elektroniniu paštu arba tiesiogiai atvykus į Administraciją;

24.2.4. sudaryti reikiamas patikrinimui sąlygas, kai patikrinimas atliekamas ūkio subjekto vykdomos veiklos vietoje, netrukdyti patikrinimą atliekantiems Administracijos darbuotojams atlikti patikrinimo veiksmų;

24.2.5. teikti teisingą ir išsamią informaciją, atsakyti į Administracijos darbuotojų su patikrinimu susijusius klausimus.

25. Patikrinimą atliekantys Administracijos darbuotojai:

25.1. privalo:

25.1.1. prisistatyti ir pateikti valstybės tarnautojo pažymėjimus arba Administracijos direktoriaus įgaliojimą atlikti ūkio subjekto patikrinimą;

25.1.2. pristatyti patikrinimo tikslą ir tikrinamą veiklą;

25.1.3. supažindinti su patikrinimo metu pildomu kontroliniu klausimynu ar jo dalimi, kai pildomas ne visas kontrolinis klausimynas;

25.1.4. nurodyti, kada planuoja baigti patikrinimą;

25.1.5. pateikti Administracijos direktoriaus sprendimą atlikti ūkio subjekto neplaninį veiklos patikrinimą, kai atliekamas neplaninis patikrinimas;

25.1.6. pildyti kontrolinį klausimyną pagal nustatytą ūkio subjekto veiklos patikrinimo apimtį, atsakyti į visus jame nurodytus klausimus ir užpildyti visą privalomą informaciją;

25.1.7. fiksuoti nustatytus trūkumus, pažeidimus ir rinkti juos patvirtinančius įrodymus (daryti nuotraukas, vaizdo įrašus, dokumentų kopijas, atlikti apklausą);

25.1.8. tikrinamam ūkio subjektui išaiškinti teisės aktų reikalavimus, jei ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu buvo nustatyta trūkumų ir (ar) pažeidimų.

25.2. turi teisę:

25.2.1. apžiūrėti tikrinamo ūkio subjekto geležinkelių riedmenis ir geležinkelių infrastruktūros objektus;

25.2.2. stebėti tikrinamo ūkio subjekto darbo ir veiklos procesus;

25.2.3. atlikti tikrinamo ūkio subjekto dokumentų analizę ir vertinimą;

25.2.4. apklausti tikrinamo ūkio subjekto darbuotojus ir asmenis, kurie naudojasi ūkio subjekto paslaugomis, kai to reikia tinkamai įvertinti ūkio subjekto vykdomą veiklą;

25.2.5. gauti iš tikrinamo ūkio subjekto patikrinimui reikalingus tikrinamo ūkio subjekto dokumentus ir duomenis, kurie nėra prieinami Administracijos darbuotojams valstybiniuose registruose ir informacinėse sistemose, arba kai reikia įsitikinti dokumentų autentiškumu; gautus iš tikrinamo ūkio subjekto patikrinimui reikalingus tikrinamo ūkio subjekto dokumentus ir duomenis sutikrinti su Administracijos darbuotojams prieinamuose valstybiniuose registruose ir informacinėse sistemose esančiais duomenimis.

26. Patikrinimą atliekantis Administracijos darbuotojas surašo patikrinimo aktą (15 priedas), į kurio sudėtį įtraukiami kontroliniai klausimynai. Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo nustatytais atvejais kartu parengiamas trūkumų šalinimo planas.

27. Už reikalavimų, neįtrauktų į kontrolinį klausimyną, nesilaikymą tikrinamiems ūkio subjektams poveikio priemonės netaikomos, išskyrus išimtinius atvejus, kai į kontrolinį klausimyną neįtraukto reikalavimo pažeidimas kelia grėsmę geležinkelių transporto eismo saugai ir (ar) žmonių gyvybei, sveikatai, turtui ir (ar) aplinkai, taip pat siekiant užkirsti kelią ūkio subjektui tyčia nesilaikyti teisės aktų reikalavimų, kai ūkio subjektas jau buvo įspėtas dėl jų nesilaikymo.

28. Kontroliniai klausimynai yra peržiūrimi pasikeitus atitinkamų teisės aktų reikalavimams arba pagal poreikį.

29. Rengiant, keičiant ar periodiškai peržiūrint kontrolinį klausimyną, gali būti konsultuojamasi su Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, ūkio subjektais, jiems atstovaujančiomis organizacijomis bei kitais suinteresuotais asmenimis.

30. Patikrinimo aktas suformuojamas per GERVIS ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo patikrinimo užbaigimo dienos.

31. Patikrinimo aktas turi būti surašomas aiškiai, suprantamai, visi įrašai jame turi būti tikslūs, teiginiai turi būti pagrįsti dokumentais bei kitais duomenimis.

32. Kiekvienas patikrinimo metu nustatytas pažeidimas patikrinimo akte rašomas atskirai.

33. Patikrinimo akte gali būti nurodyta ir kita Taisyklėse nenurodyta informacija.

34. Apie suformuotą patikrinimo aktą ir trūkumų šalinimo planą ūkio subjektas informuojamas per GERVIS. Neveikiant GERVIS, patikrinimo aktas ir trūkumų šalinimo planas išsiunčiamas registruotu paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis arba pasirašytinai įteikiamas ūkio subjektui.

35. Administracija patikrinimo akte nurodo terminą, per kurį ūkio subjektas turi pašalinti nustatytus trūkumus, arba Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme nustatytais atvejais parengtame trūkumų šalinimo plane nustatytą trūkumų šalinimo terminą.

36. Administracija, Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme nustatytais atvejais parengia trūkumų šalinimo planą. Trūkumų šalinimo planas parengiamas kartu su patikrinimo aktu Taisyklių 31 punkte nurodytu terminu.

37. Ūkio subjektas, įgyvendinęs pažeidimų pašalinimo planą, apie tai informuoja Administraciją ir pateikia dokumentus ir (ar) duomenis, įrodančius nustatytų pažeidimų pašalinimo faktą.

38. Ūkio subjektas, nesutinkantis su patikrinimo akte išdėstytomis aplinkybėmis ir nustatytais pažeidimais arba siekdamas pagrįsti kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos patikrinimo rezultatams, ir (ar) nesutinkantis su trūkumų šalinimo plane nustatytu trūkumų šalinimo terminu, gali ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo patikrinimo akto ir (ar) trūkumų šalinimo plano gavimo dienos pateikti pastabas ir (ar) paaiškinimus dėl patikrinimo akto ir (ar) trūkumo šalinimo plano. Terminas pastaboms ir paaiškinimams pateikti pradedamas skaičiuoti kitą dieną po pranešimo apie suformuoto patikrinimo akto ir trūkumų šalinimo plano išsiuntimą per GERVIS arba kitą dieną po patikrinimo akto ir trūkumų šalinimo plano įteikimo ūkio subjektui registruotu paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis arba įteikimo ūkio subjektui pasirašytinai.

39. Pastabas patikrinimo aktui ir (ar) trūkumų šalinimo planui ūkio subjektas teikia per GERVIS. Neveikiant GERVIS, pastabos pateikiamos registruotu paštu, elektroniniu paštu, kitomis elektroninių ryšių priemonėmis ar tiesiogiai atvykus į Administraciją. Nepateikus pastabų ir (ar) paaiškinimų per 10 darbo dienų, laikoma, kad ūkio subjektas yra susipažinęs ir sutinka su patikrinimo aktu ir trūkumų šalinimo planu.

40. Motyvuotą atsakymą į ūkio subjekto pateiktas patikrinimo akto ir (ar) trūkumų šalinimo plano pastabas Administracija pateikia ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pastabų pateikimo momento. Atsakymas pateikiamas per GERVIS. Neveikiant GERVIS, suformuotas atsakymas ūkio subjektui išsiunčiamas registruotu paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis.

41. Prie patikrinimo akto pridedamos patikrinimo metu ūkio subjekto raštu pateiktos pastabos, paaiškinimai bei papildoma medžiaga (schemos, nuotraukos ir kt.).

42. Patikrinimo akto ir (ar) trūkumų šalinimo plano parengimo terminas Administracijos direktoriaus sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 20 darbo dienų, kai:

42.1 patikrinimo akto ir (ar) trūkumų šalinimo plano parengti per Taisyklių 30 punkte nurodytą terminą neįmanoma dėl didelio patikrinimo metu surinktos medžiagos kiekio;

42.2. surašyti patikrinimo akto ir (ar) trūkumų šalinimo plano nustatytu terminu nėra galimybės dėl kitų pateisinamų priežasčių.

43. Administracijos darbuotojai arba patikrinimo grupė, patikrinimo metu nustatę Lietuvos Respublikos įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių geležinkelių transporto eismo saugą, pažeidimus, administracinių nusižengimų teiseną pradeda Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – LR ANK) nustatyta tvarka arba perduoda informaciją kitai kompetentingai institucijai ar įstaigai, jei pati nėra kompetentinga nagrinėti nustatytų pažeidimų. 

44. Jeigu patikrinimo metu nustatoma, kad tikrinamo ūkio subjekto objektas (geležinkelių riedmenys, geležinkelio kelias, iešmas, naudojamos priemonės (įranga, įrenginiai, įtaisai), geležinkelio statiniai ir kt.) negali būti naudojamas dėl pažeidimų, kuriems esant teisės aktai draudžia jį naudoti, ir (ar) dėl jo naudojimo gali kilti grėsmė geležinkelių transporto eismo saugai ir (ar) žmonių gyvybei, sveikatai, turtui ir (ar) aplinkai, Administracijos direktoriaus sprendimu yra apribojamas arba uždraudžiamas tokio objekto naudojimas.

45. Taisyklių 44 punkte nurodytas sprendimas ūkio subjektui formuojamas ir ūkio subjektas apie jį informuojamas per GERVIS (16 priedas). Neveikiant GERVIS, sprendimas išsiunčiamas registruotu paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis.

46. Taisyklėse nurodyti dokumentai laikomi įteiktais ūkio subjektui kitą dieną po pranešimo apie per GERVIS suformuotą dokumentą įteikimo per GERVIS arba po dokumento įteikimo ūkio subjektui registruotu paštu, išsiuntimo elektroniniu paštu ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis.

47. Ūkio subjekto patikrinimas laikomas baigtu pasibaigus Taisyklių 39 arba 40 punktuose nurodytam terminui.

48. Geležinkelio įmonių (vežėjų), vykdančių veiklą daugiau nei vienos Europos Sąjungos valstybės narės teritorijoje, sertifikuojamos veiklos sąlygų laikymosi bendrus patikrinimus su Lenkijos ir Latvijos atsakingomis priežiūros institucijomis Administracija atlieka vadovaudamasi tarpžinybiniuose susitarimuose, pasirašytuose vadovaujantis 2018 m. vasario 16 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 2018/761, kuriuo nustatomi nacionalinių saugos institucijų, pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/798 išdavusių bendrą saugos sertifikatą arba saugos leidimą, vykdomos priežiūros bendrieji saugos būdai ir panaikinamas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 1077/2012, 8 straipsniu ir II priedu (toliau – tarpžinybiniai susitarimai), nustatyta tvarka ir principais. Tarpžinybiniuose susitarimuose neaptartoms bendrų patikrinimų nuostatoms mutatis mutandis gali būti taikomos šių Taisyklių nuostatos, jei tam pritaria Lenkijos ar Latvijos atsakinga priežiūros institucija.

 

 

IV SKYRIUS

NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO ATRANKOS KRITERIJAI

 

49. Neplaniniai patikrinimai atliekami vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 12 dalyje nurodytais pagrindais bei atsižvelgiant į šiame skyriuje nustatytą šių pagrindų taikymo tvarką.

50. Sprendimas atlikti neplaninį patikrinimą gali būti priimamas nustačius šiuos pagrindus:

50.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto arba kitos valstybės kompetentingos institucijos rašytinį prašymą ar pavedimą (toliau – prašymas) atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ir jį įvertinus nustatyta, kad prašymas yra motyvuotas, o jame nurodytos faktinės aplinkybės pagrįstos pridedamais įrodymais, bei siekiant užkirsti kelią žalai teisės normų saugomoms vertybėms, taisomųjų veiksmų reikia imtis nedelsiant. Administracijos Priežiūros departamento direktorius gali priimti sprendimą neatlikti neplaninio patikrinimo, jeigu prašyme nėra pateikiama naujų faktinių duomenų apie ūkio subjekto veiklą, kurie nebūtų žinomi Administracijos Priežiūros departamentui.

50.2. įvertinus turimą arba visuomenės informavimo priemonėse paskelbtą informaciją, kyla pagrįstų įtarimų dėl ūkio subjekto veiklos, kuri gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms, todėl taisomųjų veiksmų reikia imtis nedelsiant;

50.3. gavus anoniminį skundą dėl konkretaus ūkio subjekto veiksmų ar neveikimo, kai įvertinus jame nurodytas faktines aplinkybes bei turimą kitą informaciją kyla pagrįstų įtarimų, kad ūkio subjekto veikla gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms, todėl taisomųjų veiksmų reikia imtis nedelsiant;

50.4. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ūkio subjekto veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai, kai turima pagrindo įtarti, kad ūkio subjektas gali nuslėpti pažeidimą, jeigu bus informuotas apie planinį patikrinimą;

50.5. jeigu neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato kitas ūkio subjektų veiklos priežiūrą reglamentuojantis įstatymas.

 

V SKYRIUS

PAVOJINGŲJŲ OBJEKTŲ NAUDOJIMO VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKA

 

51. Pavojingųjų objektų naudojimo veiklos patikrinimų tikslas – užkirsti kelią pavojingajame objekte įvykti didelei pramoninei avarijai.

52. Pavojingųjų objektų naudojimo veiklos patikrinimų uždavinys – atlikti nustatytų pavojų, keliančių grėsmę pavojingajame objekte įvykti didelei pramoninei avarijai, analizę ir vertinimą, pavojų valdymą.

53. Atliekant pavojingųjų objektų naudojimo veiklos patikrinimus, užpildomas patikrinimo aktas ir pavojingojo objekto naudojimo veiklos patikrinimo kontrolinis klausimynas (17 priedas) bei šie dokumentai pateikiami Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – PAGD).

54. Pavojingųjų objektų naudojimo veiklos patikrinimai atliekami Taisyklių nustatyta tvarka ir terminais.

55. Administracijos darbuotojams, atliekantiems pavojingojo objekto patikrinimą, ūkio subjektas privalo pateikti žemiau nurodytus dokumentus, išskyrus tuos atvejus, jeigu paskutinio patikrinimo metu ūkio subjekto žemiau nurodyta informacija nepakito (tokiu atveju ūkio subjektas apie dokumentų nepasikeitimą deklaruoja raštu):

55.1. informaciją apie ūkio subjekto vežamus pavojinguosius krovinius (Jungtinių Tautų numerį, pavadinimą, klasę, klasifikacinius kodus, vežamų ir sandėliuojamų medžiagų kiekius);

55.2. schemą su įmonės teritorijoje esančiais geležinkelio keliais, talpyklomis ar sandėliais, kuriuose laikomos pavojingosios medžiagos, pavojingųjų medžiagų kiekius, talpyklų ir (ar) sandėlių apsaugai naudojamas apsaugos priemones bei apsaugos priemonių aukštį, taip pat šalia geležinkelio kelio ne gabarite esančius statinius;

55.3. didžiausią atvaromų / nuvaromų vagonų skaičių ir vidutinį jais vežamų pavojingųjų krovinių kiekį;

55.4. įsakymo, kuriuo paskirtas geležinkelio statinių techninis prižiūrėtojas, kopiją;

55.5. geležinkelio statinių techninės priežiūros žurnalo kopiją;

55.6. vėliausios geležinkelio statinių periodinės apžiūros aktus;

55.7. dokumentą, įrodantį, kad buvo organizuotas pastebėtų geležinkelio statinių defektų (jei jie buvo nustatyti) šalinimas (t. y. kad buvo įvykdyti geležinkelio statinių techninės priežiūros žurnale įrašyti reikalavimai);

55.8. privažiuojamųjų geležinkelio kelių eismo organizavimo instrukciją;

55.9. ūkio subjekto darbuotojų, susijusių su pavojingųjų krovinių vežimu, mokymų programas pavojingųjų krovinių vežimo klausimais ir instruktavimo žurnalo kopiją;

55.10. informaciją apie ūkio subjekto paskirtą pavojingųjų krovinių vežimo geležinkelių transportu saugos specialistą.

56. Taisyklių 55.4–55.9 papunkčiuose nurodytų dokumentų papildomai pateikti neprašoma, jei ūkio subjektas visus minėtus techninės priežiūros dokumentus yra pateikęs per GERVIS.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

57. Administracija, panaudodama turimus išteklius, kaupia tikrinamų ūkio subjektų duomenis ir keičiasi šiais duomenimis su kitais viešojo administravimo subjektais teisės aktų nustatyta tvarka.

58. Visi su patikrinimu susiję dokumentai saugomi laikantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo bei jį įgyvendinančių teisės aktų nustatytų reikalavimų.

59. Administracijos darbuotojai, pažeidę Taisyklių nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

60. Informacija apie atliekamą patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims nesuteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai Administracija gali teikti informaciją apie atliekamo patikrinimo faktą, kai tai daroma ne Administracijos iniciatyva. Jeigu visuomenės informavimo priemonėms ar tretiesiems asmenims Administracija pateikia su patikrinimu susijusią informaciją, kuri vėliau pasirodo esanti klaidinga, šią informaciją Administracija privalo paneigti tokiu būdu, kokiu ji buvo paskleista.

61. Administracijos sprendimai ir veiksmai (neveikimas), kuriais nesilaikoma Taisyklių nuostatų, gali būti apskųsti Administracijos vadovui, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka, Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba administraciniam teismui Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatyme ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatyme nustatyta tvarka.

 

______________