ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO, PALAIKYMO IR (AR) ATKŪRIMO PASLAUGŲ TEIKIMO, BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMO IR ATVEJO VADYBOS TAIKYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. balandžio 8 d. Nr. T-596
Šalčininkai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsniu, Atvejo vadybos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. A1-141 „Dėl Atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. A1-802 redakcija), Socialinių paslaugų katalogo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ 8.2. papunkčiu, Šalčininkų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Šalčininkų rajono savivaldybės socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugų teikimo, bendro darbo su šeimomis organizavimo ir atvejo vadybos taikymo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2017 m. kovo 30 d. sprendimą Nr. T-706 „Dėl Šalčininkų rajono savivaldybės bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašo patvirtinimo“.
3. Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šalčininkų rajono
savivaldybės tarybos
2021 m. balandžio 8 d.
sprendimu Nr. T-596
ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO, PALAIKYMO IR (AR) ATKŪRIMO PASLAUGŲ TEIKIMO, BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMO IR ATVEJO VADYBOS TAIKYMO TVARKOS APRAŠas
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šalčininkų rajono savivaldybės socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugų (toliau – Socialinė paslauga) teikimo, bendro darbo su šeimomis organizavimo ir atvejo vadybos taikymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja teikiamų socialinių paslaugų tvarką ir sąlygas, paslaugų sudėtį, paslaugų gavėjus, nustato vaiko ir jį auginančių (-io) asmens (-ų) pagal įstatymą ar jo besilaukiančių (-io) asmenų (-ens), fizinio asmens, vykdančio vaiko laikinąją priežiūrą, atvejo vadybos taikymo, inicijavimo, organizavimo, atvejo nagrinėjimo, pagalbos vaikui ir (ar) šeimai poreikių vertinimo, kompleksinės pagalbos plano sudarymo ir įgyvendinimo, šeimos stebėsenos, pagalbos plano peržiūros, atvejo vadybos proceso užbaigimo, atvejo vadybos koordinavimo Šalčininkų rajono savivaldybėje (toliau - Savivaldybė) tvarką.
2. Šis Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Atvejo vadybos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. A1-141 „Dėl Atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. gruodžio 30 d. įsakymo A1-802 redakcija) (toliau – Tvarkos aprašas) bei kitais norminiais teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų teikimą.
II skyrius
SOCIALINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO, PALAIKYMO IR (AR) ATKŪRIMO PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS
3. Socialinės paslaugos sudėtį sudaro informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, bendravimo, maitinimo organizavimo, kasdienių gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo (namų ruošoje, tvarkant pinigų apskaitą, apsiperkant ir mokant mokesčius, planuojant ir atliekant namų ruošos darbus, prižiūrint vaikus, bendraujant ir pan.), darbinių įgūdžių ugdymo (savarankiškas patalpų, aplinkos tvarkymas ir pan.) paslaugų visuma.
4. Socialinių paslaugų gavėjai - šeimos ir jų vaikai, besilaukiančios moterys, kuriems teikiamos socialinės paslaugos (toliau - Šeima).
5. Socialinės paslaugos pradedamos teikti ir (ar) nutraukiamos Šalčininkų socialinių paslaugų centro (toliau – Centras) direktoriaus įsakymu.
6. Socialinis darbuotojas, dirbdamas su Šeima:
6.2. kaupia, sistemina ir analizuoja informaciją apie Šeimas; (vykdo šeimos stebėsena įgyvendinant pagalbos šeimai planą);
6.4. dalyvauja vykdant Šeimoms skirtų pašalpų ir išmokų panaudojimo kontrolę, teikia rekomendacijas dėl piniginių išmokų mokėjimo būdo;
6.5. spręsdamas Šeimų problemas, bendradarbiauja su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos specialistais (toliau – VVTAĮT), mokyklų pedagogais bei kitų įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų darbuotojais;
6.6. rengia dokumentus, kuriuos tvirtina Centro direktorius įsakymu.
6.7. esant būtinybei (dėl Šeimoje augančio vaiko sveikatos būklės ar kitų svarių priežasčių), teikia palydėjimo paslaugą;
6.8. iki kito mėnesio 10 d. Centro direktoriui ar jo įgaliotam darbuotojui pateikia informaciją apie Šeimai suteiktą pagalbą ir pokyčius, rengia metines ataskaitas už praėjusius metus iki einamųjų metų sausio mėnesio 10 d. pokyčius (forma patvirtinta Paslaugų centro direktoriaus įsakymu);
6.10. vadovaujantis žmogiškosiomis vertybėmis, abipusės pagarbos, tarpusavio bendradarbiavimo principais, planuoja ir teikia socialinę pagalbą Šeimoms jų socialinėje aplinkoje, susitinkant Centre ar kitose sutartose vietose, bendraujant įvairiomis priemonėmis, pavyzdžiui, telefono ryšiu;
6.11. dirba socialinį darbą su Šeimomis, jas konsultuoja (individualiai ir grupėmis), teikia emocinę bei socialinę pagalbą ir didina jų motyvaciją dalyvauti kompleksinės pagalbos ar prevencinės pagalbos teikimo procese, pozityvios tėvystės mokymuose, šeimos stiprinimo programose, nesmurtinio elgesio mokymo programose, priklausomybės ligų gydymo ir kitose programose;
6.12. teikia Šeimoms jų situacijos gerinimui reikalingą informaciją ir žinias, ugdo tėvystės įgūdžius, socialinius įgūdžius, skatinant glaudesnį šeimų santykį su socialine aplinka, organizuoja Šeimų savipagalbos grupes, kitą prevencinę pagalbą;
6.13. tarpininkauja Šeimai dėl pagalbos priemonių, padeda šeimos nariams kreiptis į kitas valstybės ir (ar) savivaldybių institucijas, įstaigas ar organizacijas, kuriose šeima gali gauti pagalbą, esant poreikiui, palydi asmenis į atitinkamas įstaigas;
III SKYRIUS
ATVEJO VADYBOS INICIJAVIMAS
8. Atvejo vadyba inicijuojama Tvarkos aprašo nustatyta tvarka kreipiantis į Centrą, kuris vykdo atvejo vadybos funkcijas Savivaldybėje ir koordinuoja atvejo vadybos procesus.
IV SKYRIUS
ATVEJO NAGRINĖJIMAS
10. Atvejo vadybininkas, vadovaudamasis Tvarkos aprašo nustatyta tvarka ir terminais, inicijuoja ir organizuoja atvejo nagrinėjimo posėdžius (toliau - Posėdis), koordinuoja, užbaigia Atvejo vadybos procesą.
11. Iki pirmo Posėdžio atvejo vadybininkas, pasitelkęs socialinį darbuotoją, dirbantį su Šeima, surenka visą atvejo vadybos procesui reikalingą Tvarkos apraše nustatytą informaciją apie Šeimą ar kitus svarbius vaikui ir jo šeimai asmenis, pareikalaudamas jos iš švietimo, socialines paslaugas teikiančių įstaigų, teisėsaugos institucijų, vietos bendruomenės ir nevyriausybinių organizacijų, esant tarnybiniam būtinumui – iš sveikatos priežiūros įstaigų. Informacija atvejo vadybininkui teikiama neatlygintinai.
12. Į Posėdį:
12.1. privalomai kviečiami asmenys:
12.1.2. vaikas, jei tai neprieštarauja jo interesams ir jei jis pagal amžių ir brandą geba išreikšti nuomonę dėl savo ir (ar) šeimos situacijos, ir vaiko tėvai ar turimas vienintelis iš tėvų, ar kiti vaiko atstovai pagal įstatymą, taip pat vaiko motinos ir (ar) tėvo sugyventinis (-ė). Jei vaikas nedalyvauja atvejo nagrinėjimo posėdyje arba toks dalyvavimas prieštarauja geriausiems jo interesams ir yra poreikis pateikti vaiko nuomonę, jam atstovauja VVTAĮT arba jos įgalioto teritorinio skyriaus atstovas;
12.1.3. mobiliosios komandos atstovas – į pirmą Posėdį, jeigu buvo nustatytas vaiko apsaugos poreikis ir, vadovaujantis Mobiliųjų komandų sudarymo, specialistų atrankos ir jų darbo tvarkos aprašo nustatyta tvarka, sudaryta mobilioji komanda;
12.2. pagal poreikį kviečiami asmenys:
12.2.4. jeigu vaikui nustatyta laikinoji priežiūra:
12.2.5. jeigu vaikui nustatyta laikinoji globa (rūpyba):
12.2.8. kiti specialistai, galintys suteikti informacijos apie vaiką ir (ar) jo šeimą, reikalingos atvejo vadybos procesui, ir (ar) teikti jiems pagalbą;
12.2.9. vietos bendruomenės nariai, nevyriausybinių organizacijų, dirbančių vaiko teisių, vaiko gerovės ir (ar) šeimos gerovės srityje, atstovai, taip pat asmenys, turintys įgaliojimą atstovauti šeimai. Asmenys, turintys įgaliojimą atstovauti Šeimai, negali dalyvauti Posėdyje nedalyvaujant pačiam Šeimai.
13. Posėdžiai organizuojami ir vykdomi Tvarkos apraše nustatyta tvarka. Posėdžio metu vertinama specialistų turima informacija apie vaiką ir jo tėvus, situacija jų šeimoje, kita Tvarkos apraše nustatyta informacija. Posėdžio metu siūlomi Šeimai teikiamos piniginės socialinės paramos ir išmokų vaikams, kaip tai numato Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymas ir Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymas, teikimo būdai:
13.1. Socialinis darbuotojas per 10 darbo dienų po posėdžio organizavimo pateikiama Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriui (toliau – Skyrius) rekomendaciją dėl išmokų teikimo formų ir būdų nustatymo (toliau - Rekomendacija), siūlant išmokų vaikams mokėjimo būdus;
14. Po Posėdžio atvejo vadybininkas parengia Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimą ir raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis pateikia Skyriui dėl socialinių paslaugų skyrimo.
15. Jeigu atvejo vadybininko organizuojamuose posėdžiuose nedalyvauja pakviestų institucijų ir įstaigų atstovai, nepateikia ar pateikia neišsamią prašomą informaciją, nedalyvauja ruošiant pagalbos planą, nevykdo ar netinkamai vykdo priskirtas funkcijas, atvejo vadybininkas apie tai raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis informuoja Savivaldybės administracijos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorių (toliau – koordinatorius), kuris kartu su šių įstaigų atstovais sprendžia iškilusias problemas tarpinstituciniame pasitarime.
16. Atvejo vadybininkas, nustatęs, kad teikiamos Šeimoms reikalingos pagalbos nepakanka, pagalbos pasiūla neatitinka Šeimų poreikių, apie tai raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis informuoja koordinatorių, kuris teikia Savivaldybės administracijos direktoriui siūlymus dėl naujų pagalbos šeimoms paslaugų teikimo.
17. Atvejo vadybininkas visą informaciją apie atvejo vadybos procesą kaupia Šeimos byloje:
17.1. pagalbos šeimai poreikio vertinimo forma (forma patvirtinta socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu);
17.2. asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio įvertinimo forma (forma patvirtinta socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu);
17.5. sprendimo dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo kopija (forma patvirtinta socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu);
17.6. atvejo nagrinėjimo posėdžio protokolai (jeigu šeima ne dalyvauja atvejo nagrinėjimo posėdyje);
V SKYRIUS
PAGALBOS VAIKUI IR (AR) ŠEIMAI POREIKIŲ VERTINIMAS, PAGALBOS PLANO SUDARYMAS IR PERŽIŪRA, ATVEJO VADYBOS PROCESO UŽBAIGIMAS
18. Pagalbos vaikui ir (ar) šeimai poreikiai vertinami kompleksiškai pagal patvirtintą formą (forma patvirtinta socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu).
19. Vaikui ir (ar) šeimai poreikiai nustatomi Tvarkos aprašo nustatyta tvarka įvertinus socialinės rizikos veiksnių reiškimosi šeimoje intensyvumo lygius.
20. Pagalbos planas sudaromas, peržiūrimas, tikslinamas, papildomas Tvarkos aprašo nustatyta tvarka ir terminais.
21. Socialines paslaugas Šeimai teikia paskirtas socialinis darbuotojas, kuris:
21.1. dirba socialinį darbą Šeima, teikia reikalingą informaciją ir žinias, ugdo tėvystės, socialinius ir higienos įgūdžius, tarpininkauja ir bendradarbiauja su kitomis įstaigomis ir institucijomis dėl pagalbos priemonių šeimai ir kt.;
21.3. lankydamasis šeimoje, pildo darbo su šeima eigos aprašymą (forma patvirtinta Centro direktoriaus įsakymu);
21.4. bendradarbiauja ir veikia kartu su atvejo vadybininku organizuojant, planuojant ir teikiant pagalbą Šeimai, teikia siūlymus atvejo vadybininkui dėl pagalbos plano, jame numatytų priemonių vaikui ir jo šeimai, atsižvelgiant į pakitusius šeimos poreikius ir (ar) pakitusią Šeimos situaciją, tikslinimo;
21.5. suformuoja Šeimos bylą, į kurią susegami: asmens dokumentų kopijos, darbo su šeima eigos aprašymai, Atvejo aprašymai, pagalbos šeimai plano kopija, sprendimo dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo kopiją, iš įvairių institucijų ir įstaigų surinkta informacija apie šeimą, protokolo išrašas, buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas, Rekomendacija, tarnybiniai pranešimai ir kt. dokumentai;
22. Siekiant užtikrinti laiku teikiamą pagalbą Šeimoms, pvz., tokiais atvejais, kai šeimos nariai dieną dirba, vaikai lanko ugdymo ar kitas įstaigas, atvejo vadybininkams, socialiniams darbuotojams, dirbantiems su šeima, gali būti nustatomas kitoks nei Centro darbo laikas, nustatant kitą darbo pradžios ir pabaigos laiką.
23. Socialinės paslaugos nutraukiamos, kai atvejo vadybos posėdžio metu nustatoma, kad:
23.1. Šeima tampa pajėgi savarankiškai užtikrinti vaiko teises ir teisėtus interesus, tinkamai savarankiškai tenkinti vaiko poreikius;
23.2. pagalbos plane numatyta ir teikta pagalba nepadėjo tėvams pakeisti elgesio su vaiku, šeima nebendradarbiauja su atvejo vadybininku, nevykdo pagalbos plane numatytų įsipareigojimų, nededa pastangų, nekeičia savo elgesio, neužtikrina vaiko teisių arba jas pažeidžia ir dėl to išlieka arba kyla realus pavojus vaiko fiziniam ar psichiniam saugumui, sveikatai ir (ar) gyvybei arba pavojus, galintis sukelti reikšmingą žalą vaiko sveikatai (išskyrus atvejus, kai tėvams yra laikinai apribojama tėvų valdžia, vaikui nustatoma laikinoji globa (rūpyba) ir darbas su šeima turi būti tęsiamas).
23.3 vaiko tėvams ar turimam vieninteliam iš tėvų neterminuotai apribojama tėvų valdžia arba kai kiti vaiko atstovai pagal įstatymą atleidžiami arba nušalinami nuo globėjo (rūpintojo) pareigų;
24. Socialinės paslaugos sustabdomos, kai atvejo vadybos posėdžio metu nustatoma, kad:
25. Užbaigus atvejo vadybos procesą, šeimai gali būti pasiūlomos tęstinės socialinės paslaugos, kurios teikiamos Centro direktoriaus nustatyta tvarka.
26. Atvejo vadybininkas kartą per metus peržiūri jam priskirtų socialinių darbuotojų vedamas šeimos bylas, susipažinęs su dokumentais, įvertina, ar socialinio darbuotojo teikiamos paslaugos atitinka pagalbos šeimai plano tikslus, ar socialinis darbuotojas tinkamai fiksuoja situaciją šeimoje, pastebėtus pokyčius, įsipareigojimų vykdymą, tolesnius darbo su šeima veiksmus (bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis, įstaigomis, paramos grupėmis ir t. t.). Išvadas pateikia Centro direktoriui, užpildydamas laisvos formos informacinį pranešimą.
VI skyrius
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Duomenis apie šeimoms teikiamą pagalbą, vykdant atvejo vadybą, atvejo vadybininkai registruoja Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje (toliau – SPIS).
28. Sprendimą dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo (toliau – Sprendimas) priima Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo. Skyriaus specialistai Sprendimo kopiją pateikia atvejo vadybininkui ir duomenis apie šeimai skirtas socialines paslaugas suveda į SPIS.
29. Turima informacija apie Šeimą bei kita asmeninio pobūdžio informacija turi būti laikoma konfidencialia ir kitiems asmenims gali būti suteikta tik teisės aktų nustatyta tvarka.
30. Atvejo vadybininkas raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis informuoja Centrą, VVTAĮT teritorinį skyrių, kad Šeima išsikėlė į kitą savivaldybę arba, kad užbaigtas atvejo vadybos procesas. Centras, gavęs šią informaciją, nutraukia Šeimai paskirtas socialines paslaugas. Šeimai išsikėlus į kitą savivaldybę, šeimos byla perduodama tos savivaldybės administracijai.
31. Centro direktorius arba jo įgaliotas darbuotojas kartą per ketvirtį Skyriui pateikia informaciją apie: nagrinėtų atvejų skaičių, šeimų ir vaikų skaičių, šeimose užbaigtų atvejų skaičių, atvejo vadybininkų ir socialinių darbuotojų skaičių, dalyvavusių kvalifikacijos kėlimo kursuose.
32. Šiame Apraše nereglamentuoti klausimai sprendžiami vadovaujantis Tvarkos aprašu ir teisės aktais.