TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2019 M. BIRŽELIO 27 D. SPRENDIMO NR. T1-248 „DĖL SOCIALINIO DARBO SU ŠEIMOMIS TAIKANT ATVEJO VADYBĄ TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2021 m. birželio 23 d. Nr. T1-284
Telšiai
1. Pakeisti Socialinio darbo su šeimomis taikant atvejo vadybą Telšių rajono savivaldybėje tvarkos aprašą, patvirtintą Telšių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. birželio 27 d. sprendimu Nr. T1-248 „Dėl socialinio darbo su šeimomis taikant atvejo vadybą Telšių rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Telšių rajono savivaldybės tarybos
2019 m. birželio 27 d. sprendimu Nr. T1-248
(Telšių rajono savivaldybės tarybos
2021 m. birželio 23 d. sprendimo Nr. T1-284
redakcija)
SOCIALINIO DARBO SU ŠEIMOMIS TAIKANT
ATVEJO VADYBĄ TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinio darbo su šeimomis taikant atvejo vadybą Telšių rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato vaiko ir jį auginančių (-io) ar jo besilaukiančių (-io) asmenų (-ens) (toliau – šeima) atvejo vadybos taikymo, iniciavimo, organizavimo, atvejo vadybos koordinavimo, paslaugų paskyrimo ir teikimo Telšių rajono savivaldybėje tvarką.
2. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų katalogu, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Atvejo vadybos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 29 įsakymu Nr. A1-141 „Dėl Atvejo vadybos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Atvejo vadybos tvarkos aprašas), ir kitais teisės aktais.
3. Socialinio darbo su šeimomis taikant atvejo vadybą tikslas: palaikyti, stiprinti, atkurti, ugdyti šeimos socialinius įgūdžius, bendrauti ir bendradarbiauti šeimoje ir už jos ribų, rasti geriausią problemos sprendimo būdą ir suteikti šeimai tokią pagalbą, kuri ne tik padėtų išspręsti vaiko ir šeimos problemas, bet ir sudarytų sąlygas šeimai pačiai siekti reikiamų pokyčių, užtikrinančių vaiko fizinį ar psichinį saugumą ir jo interesus.
4. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų kataloge ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
5. Telšių socialinių paslaugų centras (toliau – Paslaugų įstaiga) įgaliotas vykdyti atvejo vadybos funkcijas ir koordinuoti atvejo vadybos procesą Telšių rajono savivaldybėje, vadovaudamasis Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. birželio 18 d. įsakymu Nr. A1-946 „Dėl įgaliojimų suteikimo koordinuoti atvejo vadybos procesą“.
6. Atvejo vadybininkų kontaktiniai duomenys viešai skelbiami Telšių rajono savivaldybės interneto svetainėje (www.telsiai.lt).
II SKYRIUS
ATVEJO VADYBOS TAIKYMAS IR INICIJAVIMAS
8. Atvejo vadyba taikoma, inicijuojama ir organizuojama Atvejo vadybos tvarkos apraše numatytais atvejais.
9. Atvejo vadybą elektroninėmis ryšio priemonėmis ir (ar) raštu inicijuoja Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos teritorinis skyrius (toliau – VVTĄĮT), Telšių rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija), Savivaldybės administracijos seniūnijos, kitos socialines paslaugas teikiančios įstaigos, kitos pagalbą vaikams ir šeimoms teikiančios įstaigos ar kita įstaiga, organizacija, šeima.
10. Taikant atvejo vadybą, pagalba vaikui ir šeimai turi būti orientuota į kompleksinės pagalbos vaikui ir jo šeimai organizavimą, paslaugų teikimą, įvairios pagalbos teikimą, kai reikalinga kompleksinė ilgalaikė pagalba, kad būtų padėta vaikui ir šeimai išspręsti iškilusias problemas.
11. Atvejo vadybą sudaro:
11.1. šeimos poreikių dėl pagalbos teikimo ir socialinės rizikos veiksnių reiškimosi lygio šeimoje vertinimas, pagalbos organizavimas, vaiko individualių poreikių ir šeimos socialinės aplinkos, rizikų ir galimų pagalbos šaltinių įvertinimas;
III SKYRIUS
ATVEJO NAGRINĖJIMAS, ŠEIMOS POREIKIŲ PAGALBAI VERTINIMAS, PAGALBOS PLANO SUDARYMAS
12. Paslaugų įstaiga, gavusi prašymą (su pranešėjo visa turima informacija apie vaiką ar jo šeimą) paskirti atvejo vadybininką, jį užregistruoja ir, vadovaudamasis Atvejo vadybos tvarkos apraše nustatytais terminais ir tvarka, paskiria atvejo vadybininką ir socialinį darbuotoją, dirbsiantį socialinį darbą su šeima (toliau – socialinis darbuotojas), jei jis iki tol nebuvo paskirtas.
13. Atvejo vadybininkas organizuoja atvejo nagrinėjimo posėdžius, rengia pagalbos planą, koordinuoja, įgyvendina ir užbaigia atvejo vadybos procesą, vadovaudamasis Atvejo vadybos tvarkos aprašo nustatyta tvarka.
14. Iki pirmo atvejo nagrinėjimo posėdžio atvejo vadybininkas, pasitelkęs socialinį darbuotoją (kai šeimai buvo / nebuvo teikiamos paslaugos):
14.1. surenka visą atvejo vadybos procesui reikalingą informaciją apie vaiką ir jo šeimą ar kitus svarbius vaikui asmenis, pareikalaudamas iš švietimo, socialines paslaugas teikiančių įstaigų, teisėsaugos institucijų, vietos bendruomenės, nevyriausybinių organizacijų turimos informacijos apie vaiką, jo šeimą. Esant tarnybiniam būtinumui, atvejo vadybininkas turi teisę gauti iš sveikatos priežiūros įstaigų apie vaikui suteiktas ir (ar) reikalingas sveikatos priežiūros paslaugas ar kitos informacijos apie šeimos narių sveikatos būklę;
14.2 atlieka pagalbos vaikui ir (ar) šeimai poreikio vertinimą ir užpildo vertinimo formą (Atvejo vadybos tvarkos aprašo 1 priedas). Vertinant pagalbos vaikui ir (ar) šeimai poreikius atvejo vadybininkas išanalizuoja turimus / gautus dokumentus ir kitą turimą informaciją, inicijuoja pokalbį su šeima, atlieka šeimos stebėseną jos gyvenamojoje aplinkoje.
15. Atvejo vadybininkas į atvejo nagrinėjimo posėdį elektroninėmis ryšio priemonėmis, telefonu ar raštu pakviečia šeimos narius, VVTAĮT atstovą (kai VTAĮT pateikia prašymą paskirti atvejo vadybininką), Socialinės paramos ir rūpybos skyriaus atstovą, taip pat kitus specialistus, galinčius suteikti informaciją apie vaiką ir jo šeimą ir teikti jiems pagalbą. Į atvejo nagrinėjimo posėdį yra kviečiami VVTAĮT mobiliosios komandos specialistai, jei jie teisės aktų nustatyta tvarka dirbo su šeima.
16. Į atvejo vadybos procesą VVTAĮT gali būti neįtraukiami, jei prašymą inicijuoti atvejo vadybą pateikė Savivaldybės administracija, seniūnija, socialines paslaugas teikianti įstaiga, kitą pagalbą vaikams ir šeimoms teikianti įstaiga ar kita įstaiga, organizacija, šeima.
17. Atvejo nagrinėjimo posėdyje dalyvaujantys asmenys privalo užtikrinti informacijos apie vaiką ir jo šeimą konfidencialumą.
18. Atvejo nagrinėjimo posėdžio metu:
18.1. jame dalyvaujantys asmenys pasirašo konfidencialumo pasižadėjimus, kuriuos atvejo vadybininkas įsega į šeimos bylą;
18.2. išklausoma šeimos narių nuomonė apie susidariusią situaciją, pagrindines problemas, problemų atsiradimo priežastis, galimus sprendimus;
18.3. atvejo vadybininkas pristato šeimos poreikius pagalbai pagal įvertintą socialinės rizikos veiksnių reiškimosi lygį šeimoje;
18.4. posėdyje dalyvaujantys specialistai pristato turimą informaciją apie vaiką ir jo tėvus, situaciją šeimoje;
18.5. atsižvelgiant į socialinės rizikos veiksnių reiškimosi šeimoje lygį, aptariami pagalbos vaikui ir šeimai tikslai, uždaviniai, būdai, priemonės, ir atvejo vadybininkas sudaro pagalbos planą (Pagalbos plano forma patvirtinta Atvejo vadybos tvarkos aprašo 2 priede), esant poreikiui įvertina paslaugų poreikį;
18.6. jeigu mobilioji komanda pateikė rekomendacijas jos turi būti aptariamos posėdyje ir įtraukiamos į Pagalbos planą;
19. Atvejo vadybos posėdžio metu sudarytą planą pasirašo atvejo vadybininkas, pilnamečiai šeimos nariai ir kiti specialistai, kurie dalyvauja sudarant ir įgyvendinant Pagalbos planą.
20. Šeimai nustačius socialinių paslaugų poreikį, Paslaugų įstaiga ne vėliau kaip per 5 darbo dienas paštu ir (ar) elektroninėmis ryšio priemonėmis Socialinės paramos ir rūpybos skyriui teikia informaciją apie šeimai reikalingų paslaugų poreikį tam, kad būtų paskirtos socialinės paslaugos.
21. Sprendimą dėl paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo SP-9 formą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-183 „Dėl kai kurių socialinei paramai gauti reikalingų formų patvirtinimo“ (toliau – Sprendimas), per 5 kalendorines dienas nuo informacijos gavimo dienos priima Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliotas Socialinės paramos ir rūpybos skyriaus darbuotojas.
22. Sprendimas dėl paslaugų skyrimo per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos įteikiamas (išsiunčiamas) socialinių paslaugų teikėjui. Sprendimo kopija įsegama į asmens bylą Socialinės paramos ir rūpybos skyriuje. Informacija apie paskirtas socialines paslaugas ir suvedama į Socialinės paramos informacinę sistemą SPIS (toliau – SPIS).
23. Teikiamų paslaugų tęstinumo poreikį ir trukmę nustato atvejo vadybininkas, atsižvelgdamas į socialinio darbuotojo teikiančio šeimai paslaugas pateiktas išvadas, atvejo vadybos procese dalyvaujančių specialistų siūlymus. Jei šeima, įgyvendinus pagalbos planą, pradėjo keisti savo elgesį ir rūpintis savo vaiko saugumu, auklėjimu ir priežiūra, tačiau pagalbos teikimą jai būtina tęsti, gali būti sudaromas naujas pagalbos planas taikant atvejo vadybą. Pagalbos planas sudaromas Atvejo vadybos apraše nurodytam laikotarpiui.
24. Atvejo vadybininkas visą informaciją apie atvejo vadybos procesą, šeimos poreikių pagalbai vertinimą, Pagalbos vaikui ir šeimai planavimą ir teikimą kaupia šeimos byloje, kurioje turi būti pridedami žemiau nurodyti dokumentai:
IV. PAGALBOS PLANO ĮGYVENDINIMAS, ŠEIMOS STEBĖSENA, PASLAUGŲ TEIKIMAS, PAGALBOS PLANO PERŽIŪRA
25. Įgyvendinant Pagalbos planą, atvejo vadybininkas vykdo šeimos stebėseną kartu su socialiniu darbuotoju, dirbančiu su šeima, ir kitais specialistais, kurie dalyvauja pagalbos plano įgyvendinime, analizuoja šeimos stiprybes, vaiko ir jo šeimos apsaugos faktorius, kartu su šeima įvertina sėkmingai / nesėkmingai šeimos narių įvykdytus / neįvykdytus įsipareigojimus, aplinkybes, kurios padeda / nepadeda šeimai laikytis sutartų įsipareigojimų.
27. Siekdamas įvertinti, kaip įgyvendinami pagalbos šeimai tikslai ir uždaviniai, socialinis darbuotojas (teikiantis paslaugas Paslaugų įstaigoje) atvejo vadybininkui pateikia ataskaitą ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki numatyto posėdžio datos apie šeimai suteiktas paslaugas ir pagalbos plane numatytų šeimos įsipareigojimų įvykdymą.
28. Jeigu atvejo vadybininkas, vykdydamas šeimos stebėseną, kartu su socialiniu darbuotoju, kuris šeimai teikia socialines paslaugas, nustato, kad pagalbos planas nėra įgyvendinamas arba yra neefektyvus, vadovaudamasis Atvejo vadybos tvarkos apraše numatytais terminais nuo tokių faktų paaiškėjimo dienos, organizuoja atvejo nagrinėjimo posėdį, kurio metu tikslinamas pagalbos planas ir esant poreikiui pervertinamas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis.
29. Pagalbos planas tikslinamas atsižvelgiant į situacijos šeimoje pokyčius, suteiktos ar teikiamos pagalbos šeimai tinkamumą, pakankamumą, pagalbos plano šeimai efektyvumą. Bendru atvejo vadybininko ir socialinio darbuotojo sutarimu pagalbos planas gali būti tikslinamas neorganizuojant atvejo vadybos posėdžio tais atvejais, kai tikslinamos socialinio darbuotojo vykdomos priemonės ar socialinės pagalbos teikimo būdai ir (ar) šeimos įsipareigojimai, susiję su socialinio darbuotojo vykdomomis priemonėmis ar socialinės pagalbos teikimo būdais.
30. Jei šeima atsisako bet kokios pagalbos, nebendrauja ir nebendradarbiauja su atvejo vadybininku arba jau pradėto atvejo vadybos proceso metu pateikia rašytinį atsisakymą dalyvauti atvejo vadybos procese, atvejo vadybininkas ar socialinis darbuotojas teikiantis paslaugas šeimai apie tai raštu ar elektroninėmis ryšio priemonėmis praneša VVTAĮT ir pateikia motyvuotą siūlymą (Atvejo vadybos tvarkos aprašo 3 priedas).
V. ATVEJO VADYBOS PROCESO UŽBAIGIMAS
32. Atvejo vadybos procesas užbaigiamas, kai atvejo nagrinėjimo posėdžio metu atvejo vadybininkas ir kiti atvejo vadybos procese dalyvaujantys specialistai, atlikę vaiko ir jo šeimos situacijos vertinimą, nustato, kad:
33. Priėmus sprendimą užbaigti atvejo vadybos procesą, vadovaujantis šio tvarkos aprašo 31 punktu, Paslaugų įstaiga raštu ir (ar) elektroninėmis ryšio priemonėmis apie tai informuoja VVTAĮT teritorinį skyrių ir Socialinės paramos ir rūpybos skyrių.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
35. Atvejo vadybininkas, nustatęs, kad Savivaldybėje teikiamos šeimoms reikalingos pagalbos nepakanka, pagalbos pasiūla neatitinka vaikų ir jų šeimų poreikių, apie tai informuoja Savivaldybės tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorių, kuris inicijuoja veiksmus, numatytus Socialinės apsaugos ir darbo ministro, Sveikatos apsaugos ministro, Švietimo ir mokslo ministro, Vidaus reikalų ministro įsakymu patvirtintose Savivaldybės bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo rekomendacijose, teikia Savivaldybės administracijos direktoriui siūlymus dėl naujų pagalbos šeimoms paslaugų teikimo.
36. Jeigu atvejo vadybininko kviečiami institucijų ir (ar) įstaigų, ir (ar) organizacijų specialistai atsisako dalyvauti atvejo vadybos procese, nepateikia ir (ar) pateikia neišsamią prašomą informaciją, nevykdo ir (ar) netinkamai vykdo savo funkcijas, atvejo vadybininkas raštu ir (ar) elektroninėmis ryšio priemonėmis kreipiasi į Savivaldybės tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorių su prašymu inicijuoti pasitarimą minėtiems klausimams spręsti.
37. Duomenis apie šeimoms teikiamą pagalbą, vykdant atvejo vadybą, atvejo vadybininkai kaupia Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje (SPIS).
38. Kartą metuose (esant poreikiui, pagal pareikalavimą), bet ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 31 d. Paslaugų įstaiga teikia ataskaitą Socialinės paramos ir rūpybos skyriui apie atvejo vadybos proceso taikymą, nagrinėtų atvejų skaičių, socialines paslaugas gavusių šeimų skaičių.