LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2015 m. birželio 25 d. Nr. V-680

Vilnius

 

 

Siekdama mažinti anksti iš švietimo sistemos pasitraukusių ir pagrindinio ugdymo programos nebaigusių asmenų skaičių, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centro 2015 m. birželio 12 d. raštą Nr. (25.2)10ESAU-4-55 „Dėl mokyklų, diegiančių produktyvųjį mokymąsi“ ir vadovaudamasi 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gegužės 6 d. įsakymu Nr. V-457 „Dėl 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų patvirtinimo“, 115.6 papunkčiu:

 

1. T v i r t i n u Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

2. N u s t a t a u, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintu Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašu 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metais vadovaujasi šios mokyklos:

 

2.1. Jonavos jaunimo mokykla;

 

2.2. Kauno Aleksandro Stulginskio mokykla-daugiafunkcis centras;

 

2.3. Kėdainių suaugusiųjų ir jaunimo mokymo centras;

 

2.4. Prienų „Revuonos“ pagrindinė mokykla;

 

2.5. Ukmergės r. Siesikų gimnazija;

 

2.6. Ukmergės Užupio pagrindinė mokykla;

 

2.7. Telšių suaugusiųjų mokykla.

 

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. kovo 31 d. įsakymą Nr. V-256 „Dėl Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                   Audronė Pitrėnienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo

ir mokslo ministro

2015 m. birželio 25 d. įsakymu

Nr. V-680

 

PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO TVARKOS

APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Produktyviojo mokymosi organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja produktyviojo mokymosi organizavimo tikslą, uždavinius, ugdymo proceso organizavimą, nustato reikalavimus produktyviojo mokymosi mokytojui, praktinio mokymosi vadovui, mokinio praktinio mokymosi vietai ir mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo nuostatas.

2. Produktyvusis mokymasis organizuojamas 9–10 klasių ne jaunesniems kaip 15 metų ir ne vyresniems kaip 21 metų mokiniams, kurie mokosi pagal pagrindinio ugdymo programos antrąją dalį. Mokymasis susideda iš dviejų dalių: mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose.

 

II SKYRIUS

PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI ORGANIZAVIMO

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

3. Produktyviojo mokymosi organizavimo tikslas – didinti mokinių mokymosi pasirinkimo galimybes, tenkinti mokymosi sunkumų turinčių ir mokymosi motyvaciją praradusių mokinių ugdymosi poreikius, derinant jų mokymąsi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose, padėti jiems įgyti pagrindinį išsilavinimą ir pasirinkti tolesnį mokymosi ir profesinės karjeros kelią.

4. Produktyviojo mokymosi organizavimo uždaviniai:

4.1. padėti mokiniui išsikelti asmeninius ugdymosi tikslus, pasirinkti tolesnį mokymosi ir profesijos įgijimo kelią, suvokiant ir įvertinant savo norus, poreikius ir sociokultūrinės aplinkos įtaką;

4.2. siekiant geresnės mokymosi mokykloje kokybės ir darbo rinkos poreikių atitikties ir veiksmingesnės asmens integracijos į darbo rinką, įtraukti į mokinio ugdymo procesą įvairius darbo rinkos dalyvius, perkeliant dalį mokymosi proceso į praktinio mokymosi vietas.

 

III SKYRIUS

PRODUKTYVIOJO MOKYMOSI PROCESO

ORGANIZAVIMAS

 

5. Organizuodama produktyvųjį mokymąsi, mokykla:

5.1. organizuoja mokinių, norinčių mokytis produktyviojo mokymosi klasėje ar grupėje, atranką, kurios metu išsiaiškina mokinio ugdymosi poreikius ir produktyviojo mokymosi pasirinkimo motyvaciją;

5.2. priima sprendimą dėl mokinio prašymo mokytis produktyviojo mokymosi grupėje ar klasėje ir pasirašo trišalę produktyviojo mokymo sutartį;

5.3. sudaro ne didesnes kaip 8−12 mokinių grupes ar klases, atsižvelgdama į mokinio krepšelio lėšas;

5.4. turi du mokytojus, nuolat dirbančius su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi. Produktyviojo mokymosi mokytojas suprantamas kaip mokytojas, atitinkantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, pedagoginę veiklą organizuojantis pagal Aprašą ir dalyvavęs projekto „Alternatyvusis ugdymas“ rengtuose produktyviojo mokymosi organizavimo mokymuose arba išklausęs atitinkamą 208 valandų trukmės kvalifikacijos tobulinimo programą mokytojams, diegiantiems produktyvųjį mokymąsi, ir turintis tai patvirtinantį pažymėjimą (toliau – produktyviojo mokymosi mokytojas);

5.5. sudaro sąlygas produktyviojo mokymosi mokytojams dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo renginiuose;

5.6. turi nuolatines atskiras patalpas (klases), skirtas dirbti su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi. Patalpos (klasės) turi būti aprūpintos reikalingomis mokymo priemonėmis, kompiuteriais, informacine ir komunikacine technika, turėti interneto prieigą, būti tinkamos individualiam ir grupiniam darbui, skatinti veiklų integraciją, palankų psichologinį klimatą, pasitikėjimo atmosferą, sudaryti palankias sąlygas kūrybai ir didinti mokinių mokymosi motyvaciją;

5.7. sudaro rekomendacinį praktinio mokymosi vietų sąrašą, padeda mokiniams pasirinkti praktinio mokymosi vietas, sudaro trišales praktinio mokymo sutartis su mokiniu ir įgaliotaisiais praktinio mokymosi vietų atstovais ir, esant galimybei, organizuoja mokinių nuvykimą į praktinio mokymosi vietas. Mokymasis praktinio mokymosi vietoje yra ugdymo proceso dalis, nes mokinys savo individualiems ugdymosi tikslams pasiekti dalį mokymosi laiko mokosi praktinio mokymosi vietoje – pasirinktoje įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, ūkininko ūkyje ir kt.;

5.8. rengia mokyklos ugdymo planą, vadovaudamasi 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendraisiais ugdymo planais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gegužės 6 d. įsakymu Nr. V-457„Dėl 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų patvirtinimo“ (toliau – Bendrieji ugdymo planai), ir šiuo Aprašu;

5.9. nustato mokinio mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje savaitinių valandų santykį (mokymasis mokykloje iki 20 val. per savaitę ir mokymasis praktinio mokymosi vietose iki 12 val. per savaitę), išlaikydama Bendruosiuose ugdymo planuose numatytą minimalų pamokų skaičių;

5.10. sudaro sąlygas įgyvendinti individualų mokinio ugdymo planą, įskaitant mokymąsi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose, mokiniams 3 dienas per savaitę mokantis mokykloje, 2 dienas per savaitę – praktinio mokymosi vietoje;

5.11. pagal mokinio mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje savaitinių valandų santykį tvirtina mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietose tvarkaraščius. Praktinio mokymosi vietoje mokomasi pagal atskirą tvarkaraštį, ne mažiau kaip 6 valandas per dieną, nepažeidžiant higienos normų reikalavimų;

5.12. skiria dalykų mokytojus, kurie teikia reikalingą konsultacinę pagalbą produktyviojo mokymosi mokytojams, prireikus produktyviojo mokymosi grupės ar klasės mokinius moko atskirų dalykų ir bendradarbiauja su produktyviojo mokymosi mokytojais;

5.13. užtikrina mokyklos, praktinio mokymosi vadovo ir produktyviojo mokymosi mokinio bei jo tėvų (rūpintojų) bendradarbiavimą: 

5.13.1. suteikia praktinio mokymosi vadovui informaciją apie produktyvųjį mokymąsi ir padeda jam organizuoti praktinį mokymąsi;

5.13.2. užtikrina, kad produktyviojo mokymosi mokinys turėtų saugaus elgesio mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje pagrindus;

5.13.3. bendradarbiauja su tėvais (rūpintojais) mokiniams renkantis praktinio mokymosi vietas, įtraukia juos į mokinio individualaus ugdymo plano sudarymą.

5.14. suderina su savivaldybės vykdomąja institucija ar jos įgaliotu asmeniu dėl produktyviojo mokymosi diegimo, informuoja vietos bendruomenę apie produktyviojo mokymosi eigą ir rezultatus.

6. Mokinys:

6.1. pateikia prašymą mokyklos vadovui, kuriame išreiškia pageidavimą mokytis produktyviojo mokymosi grupėje ar klasėje, ir dalyvauja atrankoje;

6.2. pasirašo produktyviojo mokymo sutartį (mokinys, neturintis 18 metų, mokymo sutartį sudaro, turėdamas tėvų (rūpintojų) rašytinį sutikimą);

6.3. susipažįsta su produktyviuoju mokymusi per orientacinį laikotarpį, kuriam skiriama ne daugiau kaip šešios savaitės. Per šį laikotarpį mokinys pasirenka praktinio mokymosi vietą ir priima sprendimą dėl tolesnio mokymosi. Jei mokinys kartu su produktyviojo mokymosi mokytoju nusprendžia, kad produktyvusis mokymasis mokiniui nėra tinkamas, jis gali atsisakyti mokytis šiuo būdu;

6.4. kartu su produktyviojo mokymosi mokytoju, o prireikus ir su atskirų dalykų mokytojais sudaro individualų ugdymo planą, kuriame integruojamas mokymasis mokykloje ir praktinio mokymosi vietose;

6.5. renkasi praktinio mokymosi vietą iš mokyklos sudaryto rekomendacinio galimų praktinio mokymosi vietų sąrašo arba savo apsisprendimu pasirenka kitą praktinio mokymosi vietą. Produktyviojo mokymosi mokinio pasirinkta praktinio mokymosi vieta suderinama su produktyviojo mokymosi mokytoju. Produktyviojo mokymosi mokiniui, susiduriančiam su sunkumais renkantis praktinio mokymosi vietą, padeda produktyviojo mokymosi mokytojas, rekomenduodamas, jo manymu, tinkamiausią praktinio mokymosi vietą;

6.6. dalyvauja, sudarant jo individualaus ugdymo ir praktinio mokymosi vietoje tvarkaraščius;

6.7. kartu su produktyviojo mokymosi mokytoju ir praktinio mokymosi vadovu derina savo mokymąsi ir kitą veiklą;

6.8. keičia praktinio mokymosi vietą kas tris mėnesius. Tuo siekiama mokymosi aplinkos įvairovės, veiksmingesnio ugdymo proceso ir tikslesnio mokinio profesinės karjeros projektavimo;

6.9. praktinio mokymosi vietoje atlieka praktinio mokymosi užduotis, parengtas produktyviojo mokymosi mokytojo ir suderintas su praktinio mokymosi vadovu;

6.10. laikosi mokinio pareigų, numatytų Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir mokyklos vidaus tvarką reglamentuojančiuose dokumentuose.

7. Produktyviojo mokymosi mokytojas:

7.1. dalyvauja mokinių atrankoje į produktyviojo mokymosi grupes ar klases;

7.2. orientaciniu laikotarpiu susipažįsta su kiekvienu mokiniu, įvertina jo ugdymosi poreikius ir gebėjimus, jei reikia, padeda pasirinkti praktinio mokymosi vietą ir priima sprendimą dėl tolesnio mokinio mokymosi produktyviojo mokymosi klasėje;

7.3. kartu su mokiniu ir jo tėvais rengia individualų mokinio ugdymo planą, atsižvelgdamas į mokinio gebėjimus, ugdymosi poreikius, turimą mokymosi patirtį, polinkius, motyvaciją, pasirinktą praktinio mokymosi vietą ir kt. Mokinio individualus ugdymo planas rengiamas mokslo metams, jame nurodomi dalykai, jų integracija, įgyvendinimui mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje skiriamas valandų skaičius. Planas nuolat koreguojamas, atsižvelgiant į mokinio pažangą ir mokymosi pasiekimus, pasirinktas praktinio mokymosi vietas;

7.4. konsultuodamasis su dalykų mokytojais, praktinio mokymosi vadovu, kartu su mokiniu rengia individualias mokymosi užduotis, orientuotas į praktinės ir pamokinės veiklos integraciją;

7.5. sudaro produktyviojo mokymosi tvarkaraščius, konsultuoja ir teikia nuolatinę pagalbą mokiniui, siekiančiam individualių mokymosi tikslų;

7.6. bendradarbiaudamas su dalykų mokytojais, kurie dirba su mokiniais, pasirinkusiais produktyvųjį mokymąsi, mokinių tėvais (rūpintojais) ir praktinio mokymosi vietų vadovais, įgyvendina individualų mokinio ugdymo planą;

7.7. bendradarbiauja su švietimo pagalbos specialistais;

7.8. bendradarbiauja su praktinio mokymosi vadovais dėl mokinio individualaus ugdymo plano įgyvendinimo, mokinio veiklos ir vertinimo;

7.9. kartu su kitais mokytojais tvarko mokinių ugdymo apskaitą dienynuose;

7.10. tvarko praktinio mokymosi dokumentus ir apibendrina mokymosi veiklos rezultatus (aplankas, gaminys, produktas, projektas ir kt.);

7.11. teikia informaciją apie produktyviojo mokymosi organizavimą mokyklos ir vietos bendruomenėms ir mokslo ir studijų institucijoms, atliekančioms mokslinius tyrimus;

7.12. atlieka kitą su produktyviuoju mokymusi susijusią ir mokykloje susitartą veiklą.

8. Praktinio mokymosi vadovas:

8.1. suteikia mokiniui praktinio mokymosi vietą ir organizuoja praktinį mokymąsi;

8.2. aptaria su produktyviojo mokymosi mokytoju mokinio individualų ugdymo planą, mokinio veiklą ir mokymąsi praktinio mokymosi vietoje;

8.3. užtikrina saugos ir sveikatos bei higienos normas atitinkančias praktinio mokymosi atlikimo sąlygas, prireikus produktyviojo mokymosi mokinį aprūpina praktiniam mokymuisi atlikti būtinais įrankiais, drabužiais ir avalyne, kitomis saugos ir sveikatos priemonėmis teisės aktuose nustatyta tvarka;

8.4. supažindina produktyviojo mokymosi mokinį su saugaus elgesio praktinio mokymosi vietoje reikalavimais;

8.5. informuoja produktyviojo mokymosi mokinį apie pareigą saugoti praktinio mokymosi vietos turtą, komercines paslaptis ir (ar) konfidencialią informaciją, jei mokinys su tokiais duomenimis ar informacija susidurtų praktinio mokymosi metu;

8.6. konsultuoja ir teikia nuolatinę pagalbą praktinio mokymosi vietoje mokiniui, atsižvelgdamas į jo individualius ugdymosi tikslus;

8.7. padeda atlikti mokiniui skirtas užduotis ir skiria papildomų;

8.8. vertina mokinio pasiekimus ir pažangą ir teikia rekomendacinio pobūdžio užduočių atlikimo, mokinio veiklos ir pažangos praktinio mokymosi vietoje vertinimą;

8.9. užtikrina, kad produktyviojo mokymosi mokinio atliekamos veiklos praktinio mokymosi vietoje atitiktų Asmenų iki aštuoniolikos metų įdarbinimo, sveikatos patikrinimo ir jų galimybių dirbti konkretų darbą nustatymo tvarką, darbo laiką, jiems draudžiamų dirbti darbų, sveikatai kenksmingų, pavojingų veiksnių sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 29 d. nutarimu Nr. 138 „Dėl Asmenų iki aštuoniolikos metų įdarbinimo, sveikatos patikrinimo ir jų galimybių dirbti konkretų darbą nustatymo tvarką, darbo laiką, jiems draudžiamų dirbti darbų, sveikatai kenksmingų, pavojingų veiksnių sąrašo patvirtinimo“.

 

IV SKYRIUS

MOKINIŲ MOKYMOSI PASIEKIMŲ VERTINIMAS

 

9. Mokykla vertina mokinio mokymosi pažangą ir pasiekimus, vadovaudamasi Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo samprata, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. ISAK-256 „Dėl Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sampratos“, ir mokyklos susitarimais dėl mokinių mokymosi pažangos ir pasiekimų vertinimo (numato vertinimo būdus, formas, mokymosi mokykloje ir praktinio mokymosi vietoje etapus ir kt.). Mokinio pažanga ir mokymosi pasiekimai nuolat aptariami su mokiniu.    

10. Produktyviojo mokymosi mokytojas, bendradarbiaudamas su dalykų mokytojais ir praktinio mokymosi vadovais, koordinuoja mokinių pažangos ir mokymosi pasiekimų vertinimą. Mokinio mokymosi pasiekimus ir pažangą aprašo mokinio individualiame ugdymo plane.

11. Praktinio mokymosi vadovas dalyvauja vertinimo procese, teikdamas rekomendacinio pobūdžio užduočių atlikimo, mokinio veiklos ir pažangos praktinio mokymosi vietoje vertinimą.

12. Mokinio praktinio mokymosi ir praktinės veiklos patirtis apibendrinama ir fiksuojama dienyne kaip projektinė veikla pagal mokyklos, produktyviojo mokymosi mokytojo, mokinio ir praktinio mokymosi vadovo susitarimus.

13. Pagrindinio išsilavinimo pažymėjimas ar kitas mokymosi pasiekimus įteisinantis dokumentas išduodamas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka.

––––––––––