LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SPRENDIMAS

DĖL VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS 2010 m. rugsėjo 7 d. sprendimo nr. sp-58 „DĖL POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ pakeitimo

 

2022 m. rugpjūčio 25 d. Nr. Sp-67

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 95 straipsniu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo 17 straipsnio 5 dalimi, nusprendžia:

1. Pakeisti Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2010 m. rugsėjo 7 d. sprendimu Nr. Sp-58 „Dėl politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja 2022 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Jolanta Petkevičienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos

2010 m. rugsėjo 10 d. sprendimu Nr. Sp-58

(Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos

2022 m. rugpjūčio 25 d. sprendimo Nr. Sp-67

redakcija)

 

POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) taikomas rinkimų ir referendumų politinių kampanijų laikotarpiu ir laikotarpiu tarp politinių kampanijų.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos rinkimų kodeksu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstituciniu įstatymu. Rinkimų kodekso reikalavimai taikomi tiek rinkimų, tiek referendumų politinėms kampanijoms. Rinkimų politinės kampanijos ir referendumų politinės kampanijos yra suprantamos ir vadinamos politinėmis kampanijomis.

3. Aprašo tikslas – nustatyti politinės reklamos ir agitacijos žymėjimo bei atskyrimo nuo kitos skleidžiamos informacijos reikalavimus, užtikrinti, kad politinė reklama ir agitacija būtų vienodai ir aiškiai žymima.

4. Politinė reklama – valstybės politiko, politinės organizacijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio, kandidato, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama teigiama ar neigiama informacija, kuria siekiama daryti įtaką rinkimų ar referendumo rezultatams ar paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė organizacija, jos narys ar politinės kampanijos dalyvis, kandidatas, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

5. Politine reklama nelaikomi:

5.1. politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai (ir nenumatant atsilyginti) skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, kandidatų veiklą, informacija, kuria neraginama nedalyvauti referendume, balsuoti už ar prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama;

5.2. rinkimų politinės kampanijos laikotarpiu visuomenės informavimo priemonėmis neatlygintinai, laikantis objektyvumo ir politinės kampanijos dalyvių lygiateisiškumo principų, viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų skleidžiama informacija apie rinkimų programas;

5.3. ne politinės kampanijos laikotarpiu skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, jų valdymo organų veiklą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama per būsimą politinę kampaniją balsuoti valstybės politiko, politinės organizacijos ar jos nario interesais arba už tokius pranešimus yra atsilyginama ar numatoma atsilyginti.

6. Atlygintina politine reklama laikoma tokia politinė reklama, kuri rengiama, gaminama ir (ar) skleidžiama už užmokestį arba kuriai rengti, gaminti ir (ar) skleisti naudojami finansiniai ištekliai, pasitelkiami įprastai tokias paslaugas atlygintinai teikiantys asmenys. Jeigu rengiant politinę reklamą buvo patirta išlaidų, tokia reklama yra laikoma atlygintina reklama, nepaisant to, ar už ją buvo sumokėta.

7. Atlygintina politinė reklama Apraše nustatyta tvarka turi būti:

7.1. aiškiai atskirta nuo kitos skleidžiamos informacijos, nepaisant skleidimo laikotarpio;

7.2. aiškiai pažymėta nurodant lėšų šaltinį nuo politinės kampanijos pradžios iki paskelbiant galutinius rinkimų ar referendumo rezultatus arba iki Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo pripažinti referendumo paskelbimo iniciatyvą nutraukta įsigaliojimo dienos.

8. Nepažymėta politinė reklama laikoma paslėpta politine reklama. Politinė reklama, pažymėta nesilaikant nustatytų reikalavimų, ir paslėpta politinė reklama yra draudžiamos.

9. Neatlygintinai skleidžiamai politinei reklamai Apraše nustatyti atlygintinos politinės reklamos žymėjimo ir atskyrimo reikalavimai netaikomi.

10. Politinės reklamos laidų, publikacijų anonsai, išskyrus įprastinio pobūdžio informacinius anonsus, žymimi kaip politinė reklama.

11. Politinės organizacijos, skelbdamos su politine kampanija nesusijusią politinę reklamą (pavyzdžiui, ragindamos skirti gyventojų pajamų mokesčio dalį jų finansavimui ar panašiai), tačiau tą darydamos atlygintinai politinės kampanijos metu, šią politinę reklamą turi pažymėti. Jeigu tokia politinė reklama nesietina su politine kampanija, tokią politinę reklamą galima apmokėti iš kitos, ne politinės kampanijos, banko sąskaitos.

12. Politinei reklamai, be specialių Rinkimų kodekse nustatytų reikalavimų, taikomi ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme reklamai ir kituose įstatymuose nustatyti principai ir reikalavimai.

II SKYRIUS

BENDRIEJI POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMUI TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

13. Viešosios informacijos rengėjai ir (ar) skleidėjai privalo Apraše nustatyta tvarka atskirti ir (ar) pažymėti visą atlygintinai skleidžiamą politinę reklamą (skelbimą, laidą, siužetą, filmą, kitą vaizdo ir (ar) garso kūrinį ir panašiai, nepaisant jos skleidimo ar transliavimo būdo (radijo, televizijos programoje, internete, lauko ekranuose, ekranuose, esančiuose viešajame transporte, kino teatruose ar kitose viešosiose vietose).

14. Politinės reklamos užsakovas (politinė organizacija, politinės kampanijos dalyvis, kandidatas, valstybės politikas, jų vardu veikiantys asmenys ar (ir) kiti asmenys) turi informuoti viešosios informacijos rengėją ir (ar) skleidėją apie pareigą atskirti ir (ar) žymėti atlygintiną politinę reklamą ir pateikti visą reikalingą informaciją, kad politinė reklama būtų teisingai pažymėta.

15. Nuolat, nepaisant to, ar vyksta kokia nors politinė kampanija, atlygintina politinė reklama turi būti atskirta nuo kitos skleidžiamos informacijos:

15.1. Skelbiant kaip atskirą informacijos vienetą, negali būti sudedamoji kito straipsnio, laidos dalis ir panašiai. Politinė reklama turi būti skelbiama taip, kad neklaidintų reklamos adresatų dėl šios informacijos pateikimo tikrojo tikslo. Neturėtų būti sudaromas įspūdis, kad yra skleidžiama įprastinio, komercinio, meninio pobūdžio informacija, nors iš tikrųjų yra skleidžiama politinė reklama.

15.2. Ne politinės kampanijos laikotarpiu papildomai nurodoma, kad informacija užsakyta (pavyzdžiui, „Politinė reklama“, „Užsakyta“ ir panašiai) ir užsakymo numeris (tik spausdintoje reklamoje). Užrašo dydis, pateikimas, įgarsinimas turi atitikti Apraše nurodytos politinės reklamos žymėjimo užrašo reikalavimus, išskyrus rėmelį spausdintai politinei reklamai.

15.3. Politinės kampanijos laikotarpiu atlygintina politinė reklama atskiriama, kaip nurodyta 15.1 papunktyje, ir žymima, kaip numatyta Apraše.

16. Nuo politinės kampanijos pradžios iki paskelbiant galutinius rinkimų ar referendumo rezultatus arba iki Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo pripažinti referendumo paskelbimo iniciatyvą nutraukta įsigaliojimo dienos atlygintina politinė reklama turi būti aiškiai pažymėta nurodant lėšų šaltinį.

17. Politinės reklamos žymėjimo užrašą sudaro šios sudedamosios dalys:

17.1. „Politinė reklama“;

17.2. „apmokėta iš“ („bus apmokėta iš“) politinės kampanijos dalyvio, kito politinę reklamą, rinkimų (referendumo) agitaciją apmokančio asmens pavadinimas arba vardas, pavardė (kilmininko linksniu) „PK sąskaitos.“, jeigu apmokėta iš politinės kampanijos sąskaitos, arba kitais atvejais „sąskaitos.“;

17.3. „Užsakė... (nurodomas konkrečios įmonės oficialus pavadinimas)“, jeigu nesutampa asmuo, kurio interesais paskleista politinė reklama, ir asmuo, užsakęs politinę reklamą;

17.4. „Užs. Nr. ... (nurodomas politinės reklamos užsakymo numeris)“. Rekomenduojama visai spausdintai politinei reklamai, privaloma – tik periodinėje spaudoje;

17.5. „Tiražas: (nurodomas spaudinių tiražas)“. Privaloma tik politinės reklamos gaminiuose, pavyzdžiui, lankstinukuose, plakatuose, kalendoriuose, žurnaluose ir kituose specialiai politinei reklamai skleisti pagamintuose leidiniuose;

17.6. užrašas, nurodantis viešosios informacijos rengėją ar skleidėją ir spaustuvę ar gamintoją, arba užrašas, nurodantis, kad politinės kampanijos dalyvis pats pasigamino politinės reklamos gaminį:

17.6.1. privalomas tik tokiuose politinės reklamos gaminiuose kaip: lankstinukuose, plakatuose, kalendoriuose, žurnaluose ir kituose specialiai politinei reklamai skleisti pagamintuose leidiniuose;

17.6.2. neprivalomas tik politinę reklamą skleidžiant periodinėje spaudoje, televizijoje, radijuje, internete ar kitais atvejais, kai pagal skleidimo būdą žinomas informacijos skleidėjas.

18. Specialios rinkimų agitacijos laidos (toliau – specialios laidos) gali būti transliuojamos televizijos, radijo ir interneto priemonėmis. Specialios laidos yra nacionalinio ir regioninio lygmens.

19. Specialios laidos žymėjimo užrašą sudaro šios sudedamosios dalys:

19.1. „Speciali rinkimų agitacijos laida“ arba „Speciali referendumo agitacijos laida“, arba „Diskusijų laida“;

19.2. finansavimo šaltinis:

19.2.1. „apmokėta LRT“ nurodoma, jeigu skleidžiama nacionalinio lygmens speciali laida, finansuojama iš Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų,

19.2.2. „apmokėta VRK“ nurodoma, jeigu skleidžiama regioninio lygmens speciali laida, finansuojama iš Vyriausiajai rinkimų komisijai rinkimams rengti ir vykdyti skirtų valstybės biudžeto asignavimų;

19.2.3. „parengta“ (nurodomas viešosios informacijos rengėjas ar skleidėjas (kilmininko linksniu) „iniciatyva“, jeigu laida parengta pagal Rinkimų kodekso 99 straipsnio 7 dalį. Savo iniciatyva, užtikrindami nuomonių įvairovę ir laidoje dalyvaujančių politinės kampanijos dalyvių ir jų atstovų lygiateisiškumą ir laikydamiesi Rinkimų kodekse nustatytų politinių kampanijų finansavimo reikalavimų, diskusijų laidas turi teisę rengti visi transliuotojai. Rengiant diskusijų laidas, netaikomos kitos Rinkimų kodekso 99 straipsnyje nustatytos sąlygos.

20. Diskusijų laidos pradžioje, pabaigoje ir po kiekvienos pertraukos, žodžiu aiškiai paskelbiama arba parodomas aiškiai matomas diskusijų laidų žymėjimas. Diskusijų laidų pagrindu parengta publikacija turi būti pažymėta pagal visus politinei reklamai keliamus reikalavimus.

21. Politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijos žymėjimo užrašas negali būti trumpinamas ar kaip nors kitaip keičiamas.

22. Politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijos žymėjimas (išreiškiamas vaizdu) turi būti atvaizduojamas ta pačia kryptimi, kaip politinės reklamos vaizdas ir reklamos tekstas. Užrašas turi būti vientisas (pateiktas vienoje vietoje), aiškiai įskaitomas, nenutrinamas ir pateiktas kontrastiškame fone. Politinės reklamos žymėjimas laiko prasme turi būti pateiktas vientisas ir negali atsirasti dinamiškų detalių. Politinės reklamos žymėjimas (išreiškiamas garsu) turi būti išsakomas tokiu pačiu tempu ir garsumu, kaip pačios reklamos turinys.

23. Politinės reklamos žymėjimas, atitinkantis Apraše nustatytą tvarką, turi būti nurodytas:

23.1. periodinėje spaudoje skelbiamoje kiekvienoje politinėje reklamoje ir kiekviename spausdintos politinės reklamos (skelbimo ar publikacijos) puslapyje, jeigu politinė reklama apima daugiau kaip vieną puslapį;

23.2. lankstinuko, specialaus leidinio pirmajame ar paskutiniame atvarte, matomoje vietoje,

23.3. matomoje plakato pusėje.

23.4. Jeigu reklaminis skydelis (angl. banner) sudarytas iš kelių besikeičiančių dalių, politinės reklamos žymėjimas turi būti nuolat matomas. Jeigu skleidžiamos politinės reklamos vienetas apima keletą būdų, formų, tokia reklama turi būti pažymėta pagal kiekvienam būdui taikomas taisykles ir reikalavimus.

24. Politinės reklamos žymėjimas negali būti pateikiamas pačios politinės reklamos teksto, paveikslėlio, garso takelio, vaizdo klipo ar panašiai turinyje.

 

III SKYRIUS

SPECIALIEJI POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMUI TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

25. Spausdintos politinės reklamos ir publikuojamų politinių reklaminių skydelių žymėjimo užrašas turi būti juodos spalvos Times new Roman arba Arial šriftu baltame fone, juodos spalvos rėmelyje, ne mažesnių negu lentelėje pateikiamų dydžių:

Formatas

A7

A6

A5

A4

A3

A2

Žymėjimo dydis punktais

5

7

8

10

12

20

Rėmelio dydis punktais

1

1,4

1,6

2

2,2

4

 

26. Jeigu išorinės politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijai skirtos informacijos formatas didesnis, negu lentelėje nurodytas, nustatant žymėjimo dydį punktais, turi būti įvertinamas politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijai skirtos informacijos tvirtinimo nuotolis nuo artimiausios vietos, kurioje reklama bus matoma. Žymėjimas turi būti tokio dydžio, kad būtų įskaitomas nenaudojant papildomų priemonių vaizdui pritraukti.

27. Politinės reklamos žymėjimas turi atitikti konkrečius turinio, dydžio ir kitus taikomus reikalavimus. Nukrypimas nuo reikalavimų gali lemti, kad politinė reklama bus laikoma netinkamai pažymėta.

28. Be kitų nustatytų reikalavimų, politinės reklamos žymėjimo užrašas privalo atitikti šiuos reikalavimus:

28.1. Užrašas nurodomas valstybine lietuvių kalba ir kalba, kuria paskleista politinė reklama.

28.2. Politinės reklamos žymėjimas gali būti įgarsintas skirtingu balsu ir balso tembru, negu įgarsintas reklamos tekstas. Papildomas muzikinis, garsinis fonas ar pašaliniai garsai politinės reklamos žymėjimo įgarsinimo metu laikytini papildoma garsine informacija, kurie yra draudžiami.

28.3. Politinės reklamos žymėjimo užrašui skirtame plote, išskyrus politinės reklamos žymėjimo užrašą, neturi būti jokio kito teksto ar ženklų.

29. Politinės reklamos žymėjimo užrašas gali būti nenurodomas ant politinės kampanijos dalyvių, savanorių, politinės organizacijos narių aprangos, renginiams naudojamų palapinių, reprezentacijai skirtų gaminių (rašiklių, balionų, ženkliukų, puodelių ir panašiai) ir kitų agitacijai naudojamų daiktų, kurie naudojami tik organizacijos veikloje arba agitacijai, tačiau neperduodami rinkėjams ar su politinės kampanijos dalyviu, politine organizacija nesusijusiems asmenims.

30. Kai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacijai skirta informacija skleidžiama vaizdo (garso) įrašais ar tiesioginių transliacijų metu:

30.1. politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijai skirtos informacijos skleidimo metu nuolat turi būti aiškiai ir įskaitomai (pateikta kontrastiškame fone) matomas atitinkamas užrašas, nurodantis, kad tai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacija (17.1 arba 19.1 papunkčiai);

30.2. informacijos skleidimo pradžioje ir, jeigu ji skleidžiama ilgiau kaip 30 minučių, pabaigoje, ne trumpiau kaip 10 sekundžių, turi būti parodomas aiškiai matomas užrašas, nurodantis apmokėjimo šaltinį (17.2 arba 19.2 papunktis);

30.3. jeigu informacija skleidžiama ilgiau kaip 10 minučių, kas 10 minučių parodomas atitinkamas užrašas, nurodantis apmokėjimo šaltinį (gali būti rodoma kaip „bėganti eilutė“);

30.4. jeigu politinės reklamos, specialios rinkimų ar referendumo agitacijos laidos, ar diskusijų laidos, skleidžiamos vaizdu ir garsu, skleidimo laikas neviršija 30 minučių, žodžiu pasakoma dalis politinės reklamos užrašo „Politinė reklama“ arbaSpeciali rinkimų agitacijos laida“, arba „Speciali referendumo agitacijos laida“, arba „Diskusijų laida“; jeigu informacijos skleidimo laikas viršija 30 minučių, žodžiu pasakomas visas politinės reklamos žymėjimo užrašas.

31. Kai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacijai skirta informacija skleidžiama tik garso įrašais ar tiesioginių transliacijų metu:

31.1. politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijai skirtos informacijos skleidimo pradžioje ir (arba) pabaigoje turi būti žodžiu aiškiai paskelbiama, kad tai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacija, ir nurodomas apmokėjimo šaltinis (17.1 ir 17.2 arba 19.1 ir 19.2 papunkčiai);

31.2. jeigu informacija skleidžiama ilgiau kaip 10 minučių, kas 10 minučių turi būti žodžiu aiškiai paskelbiama, kad tai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacija;

31.3. jeigu politinės reklamos, rinkimų (referendumo) agitacijai skirtos informacijos skleidimą pertraukia reklama, žinios, muzikiniai intarpai ir panašiai, po kiekvienos tokios pertraukos transliuotojai privalo papildomai pranešti, kad ši informacija yra skirta politinei reklamai ar rinkimų (referendumo) agitacijai, ir nurodyti lėšų šaltinį, kaip tai daroma informacijos skleidimo pradžioje.

32. Kai politinė reklama, rinkimų (referendumo) agitacija skleidžiama socialiniuose tinkluose ar įvairiose nuotraukų, įrašų ar panašiose dalijimosi svetainėse:

32.1. atlygintinai (ar numatant atsilyginti) skleidžiama informacija turi būti pažymėta pagal Apraše nustatytus reikalavimus;

32.2. politinės reklamos žymėjimas turi būti neatskiriama politinės reklamos (gaminio, skelbimo) dalis dėl to, kad, kitiems vartotojams pasidalijus nuoroda savo paskyroje ar svetainėje, politinės reklamos žymėjimas išliktų;

32.3. Apraše nustatyti reikalavimai netaikomi tretiesiems, su politinės kampanijos dalyviu nesusijusiems, asmenims, jeigu jie savo asmeniniame socialinio tinklo profilyje laisva valia pasidalija jau paskelbta politine reklama arba paskelbia savo nuomonę apie politinės kampanijos dalyvius. Ši išimtis galioja tik tuo atveju, jeigu trečiasis asmuo pats nemoka už informacijos paskelbimą ir jam nėra niekaip (tiesiogiai ar netiesiogiai) atlyginama už dalijimąsi informacija.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Vyriausioji rinkimų komisija kontroliuoja, kaip laikomasi Aprašo reikalavimų.

34. Politinę reklamą paskleidę viešosios informacijos rengėjas ir skleidėjas, pastebėję arba gavę informacijos, kad skleidžiama reklama gali būti vertinama kaip neatitinkanti įstatymų nuostatų arba Apraše nustatytos tvarkos, nedelsdami turi imtis priemonių, kad klaida būtų ištaisyta.

35. Asmenys, pažeidę Aprašą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

36. Kylantys ginčai sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_______________

part_3b4f1efe2d124fe99c523fd17c1ffb35_end