Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS NACIONALINĖS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTAIGŲ, TEIKIANČIŲ STACIONARINES AKTYVIOJO GYDYMO ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGAS, IŠDĖSTYMO REIKALAVIMŲ IR IŠDĖSTYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. liepos 12 d. Nr. 551
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1-3 dalimis Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Patvirtinti Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų, teikiančių stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išdėstymo reikalavimų ir išdėstymo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Nustatyti, kad:
2.1. sveikatos apsaugos ministras priima sprendimus dėl šio nutarimo 1 punktu patvirtinto Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų, teikiančių stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išdėstymo reikalavimų ir išdėstymo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) priede nustatytų nuostatų įgyvendinimo ir jas įgyvendina iki 2025 m. rugpjūčio 1 d.;
2.2. Aprašo priede nenurodytos asmens sveikatos priežiūros įstaigos (nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos ir pavaldumo) Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis kompensuojamas stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikia pagal su teritorinėmis ligonių kasomis sudarytas sutartis iki sutarčių galiojimo pabaigos, vėliau – pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimo Nr. 370 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo patvirtinimo“ nuostatas. Sveikatos apsaugos ministras įvertina šiame papunktyje nurodytų asmens sveikatos priežiūros įstaigų atitiktį Aprašo kriterijų reikšmėms ir priima sprendimą dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigos įtraukimo (neįtraukimo) į Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklą. Jei yra priimtas sprendimas šiame papunktyje nurodytą asmens sveikatos priežiūros įstaigą įtraukti į Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklą, sveikatos apsaugos ministras iki 2025 m. rugpjūčio 1 d. Vyriausybei tvirtinti turi pateikti Aprašo priedo keitimo projektą;
3. Rekomenduoti savivaldybių institucijoms pagal kompetenciją priimti sprendimus dėl Aprašo priedo nuostatų įgyvendinimo ir jas įgyvendinti iki 2025 m. rugpjūčio 1 d.
4. Pavesti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai atlikti Aprašo įgyvendinimo analizę ir vadovaujantis analizės rezultatais iki 2028 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti tvirtinti nuo 2029 m. sausio 1 d. įsigaliosiantį naujo periodo Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų, teikiančių stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išdėstymo reikalavimų ir išdėstymo tvarkos aprašo projektą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2023 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 551
LIETUVOS NACIONALINĖS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTAIGŲ, TEIKIANČIŲ STACIONARINES AKTYVIOJO GYDYMO ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGAS, IŠDĖSTYMO REIKALAVIMŲ IR TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų, teikiančių stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išdėstymo reikalavimų ir tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato:
1.1. kokybiškas, saugias ir prieinamas stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – LNSS įstaiga) išdėstymo Lietuvos Respublikos teritorijoje reikalavimus;
3. Apraše vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:
3.1. Kompetencijų centras – asmens sveikatos priežiūros įstaiga, atitinkanti bent vieną iš šių sąlygų:
3.1.1. teikia asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurių dėl reikalingų didesnių kompetencijų (patirties ir infrastruktūros) ar dėl sudėtingumo negali kokybiškai teikti kita atitinkamoje teritorijoje esanti asmens sveikatos priežiūros įstaiga;
3.1.2. teikia integruotas ir specializuotas stacionarines aktyviojo gydymo paslaugas, kai jų teikimo tvarka nustatyta bei konkrečios tokias paslaugas teikiančios asmens sveikatos priežiūros įstaigos išvardytos sveikatos apsaugos ministro patvirtintuose šių paslaugų teikimo reikalavimuose (perinatologijos, ūminio galvos smegenų insulto, ūminio miokardo infarkto, sunkios traumos, specializuotos onkologijos (chemoterapijos ir (ar) radioterapijos), intensyviosios terapijos, Covid-19 ligos (koronaviruso infekcijos) ir kt.);
3.2. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme ir kituose asmens sveikatos priežiūros veiklą ir paslaugas reglamentuojančiuose teisės aktuose.
4. LNSS įstaigų stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų profiliai (toliau – profiliai):
II SKYRIUS
APRAŠO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
6. Pagrindinis Aprašo tikslas – Lietuvos Respublikoje užtikrinti saugių, geros kokybės ir prieinamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą gyventojams, efektyviai naudoti asmens sveikatos priežiūrai skirtas lėšas.
7. Kiti Aprašo tikslai:
7.1. teikti prioritetą šeimos gydytojų teikiamoms paslaugoms ir gydytojų specialistų ambulatorinėms konsultacijoms, kurios mažina stacionarinės pagalbos poreikį;
7.2. optimizuoti LNSS įstaigų tinklą ir restruktūrizuoti teikiamų stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų struktūrą, o taip sutaupytas lėšas skirti ambulatorinės grandies šeimos gydytojų ir specialistų konsultantų paslaugoms plėtoti ir šių paslaugų apmokėjimui didinti;
8. Aprašo uždaviniai:
8.2. suformuoti racionalią asmens sveikatos priežiūros įstaigų teikiamų paslaugų struktūrą, kuri užtikrintų saugias geros kokybės ir prieinamas paslaugas;
8.3. suformuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigų sistemą, pritaikytą potencialioms grėsmėms ir krizėms valdyti;
8.4. užtikrinti stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų daugiaprofiliškumą, monoprofilinių įstaigų integraciją į daugiaprofilinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų struktūrą;
8.5. organizuoti specializuotų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pagal regioninės funkcinės sveikatos priežiūros modelį;
8.6. stiprinti integruotą ir specializuotą asmens sveikatos priežiūrą (asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą klasterių principu);
III SKYRIUS
ESAMOS SITUACIJOS VERTINIMAS
9. Asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo esama situacija vertinta pagal šias regioninės funkcinės sveikatos priežiūros teritorijas, kurios yra susiformavusios pagal natūralius pacientų srautus:
9.1. Vilniaus (Druskininkų, Elektrėnų, Ignalinos rajono, Molėtų rajono, Šalčininkų rajono, Širvintų rajono, Švenčionių rajono, Trakų rajono, Ukmergės rajono, Utenos rajono, Varėnos rajono, Vilniaus miesto, Vilniaus rajono, Visagino miesto, Zarasų rajono savivaldybės);
9.2. Kauno (Alytaus miesto, Alytaus rajono, Birštono, Jonavos rajono, Jurbarko rajono, Kaišiadorių rajono, Kalvarijos, Kauno miesto, Kauno rajono, Kazlų rūdos, Kėdainių rajono, Lazdijų rajono, Marijampolės, Prienų rajono, Raseinių rajono, Šakių rajono, Vilkaviškio rajono savivaldybės);
9.3. Klaipėdos (Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Kretingos rajono, Neringos, Pagėgių, Palangos miesto, Plungės rajono, Rietavo, Šilalės rajono, Šilutės rajono, Skuodo rajono, Tauragės rajono savivaldybės);
9.4. Šiaulių (Akmenės rajono, Joniškio rajono, Kelmės rajono, Mažeikių rajono, Pakruojo rajono, Radviliškio rajono, Šiaulių miesto, Šiaulių rajono, Telšių rajono savivaldybės);
IV SKYRIUS
LNSS ĮSTAIGŲ TINKLUI PRIKLAUSANČIŲ ĮSTAIGŲ IŠDĖSTYMO KRITERIJŲ REIKŠMĖS
11. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nurodytų LNSS įstaigų tinklui priklausančių įstaigų išdėstymo kriterijų reikšmės:
11.1. kriterijus – geografinis stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros prieinamumas pacientams:
11.1.2. LNSS įstaigos yra kompetencijų centrai:
11.1.3. LNSS įstaigos, kurios yra:
11.1.3.3. regionų (apskrities ligoninė arba mišraus veiklos organizavimo lygio ligoninė) lygmens LNSS įstaigos;
11.1.4. uždaro tipo (paslaugas atitinkamam subjektų ratui teikiančios) LNSS įstaiga, uždarosios biudžetinės asmens sveikatos priežiūros įstaigos, teikiančios stacionarines aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugas (toliau – uždaro tipo ligoninė), ir stacionarines priklausomybės ligų gydymo paslaugas teikianti biudžetinė įstaiga (toliau – priklausomybės ligų gydymo įstaiga) – viešoji įstaiga „Rokiškio psichiatrijos ligoninė“, Lietuvos kalėjimų tarnybos padalinys, teikiantis stacionarines aktyviojo gydymo paslaugas, ir Respublikinis priklausomybės ligų centras;
11.1.5. LNSS įstaigos, užtikrinančios grėsmių (branduolinė avarija, pavojingų užkrečiamųjų ligų epidemijos ir (ar) pandemijos, užterštumas radioaktyviosiomis medžiagomis, kibernetinės atakos, didelė pramoninė avarija, cheminė avarija, gaisrai ir (ar) sprogimai, masiniai neramumai, masinis užsieniečių antplūdis, teroristiniai išpuoliai, karo grėsmės) suvaldymą:
11.1.5.1. LNSS įstaigos pagrindinė veiklos vykdymo vieta yra su kita ne Europos Sąjungos valstybe besiribojančioje savivaldybėje;
11.1.5.2. LNSS įstaigos pagrindinė veiklos vykdymo vieta yra toje savivaldybėje, kurioje dėl ūkio subjektų vykdomos veiklos pobūdžio yra grėsmė kilti didelei pramoninei avarijai;
11.2. kriterijus – daugiaprofilinis stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimas:
11.2.1. savivaldybėse, kuriose gyventojų skaičius yra iki 10 000: atitinkamų profilių stacionarinės aktyviojo gydymo paslaugos teikiamos kitų savivaldybių LNSS įstaigose;
11.2.2. savivaldybėse, kuriose gyventojų skaičius yra nuo 10 000 iki 21 000: teikiamos bent dviejų Aprašo 4 punkte nurodytų profilių paslaugos, iš kurių terapijos profilio paslaugos ir intensyviosios priežiūros profilio paslaugos yra privalomos arba atitinkamų profilių stacionarines aktyviojo gydymo paslaugas teikia kitų savivaldybių LNSS įstaigos (taip pat ir sveikatos centrai);
11.2.3. savivaldybėse, kuriose savivaldybės gyventojų skaičius yra nuo 21 000:
11.2.3.1. teikiamos dvi ir daugiau Aprašo 4 punkte nurodytų profilių paslaugos, jeigu tenkinamas Aprašo 11.3 papunktyje nurodytas kriterijus;
11.3. kriterijus – stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybė pacientams: LNSS įstaiga atitinka Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimu Nr. 370 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo patvirtinimo“ 71–91 punktuose nustatytus atitinkamų stacionarinių aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugų reikalavimus;
V SKYRIUS
LNSS ĮSTAIGŲ TINKLO SANDARA
13. LNSS įstaigų tinkle esančios LNSS įstaigos, kurios atitinka Aprašo 12 punkto nuostatą, nurodytos Aprašo priede.
14. Aprašo 13 punkte nurodytų LNSS įstaigų privalomai teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašus nustato sveikatos apsaugos ministras, vadovaudamasis Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 11 straipsnio 7 dalimi.
15. Regioninę funkcinę sveikatos priežiūrą Aprašo 13 punkte nurodytos LNSS įstaigos vykdo Sveikatos sistemos įstatymo 121 straipsnyje nustatyta tvarka.
16. Pasikeitus Aprašo 13 punkte nurodytų LNSS įstaigų pavadinimams, Aprašo nuostatų taikymas pavadinimą pakeitusiai LNSS įstaigai nesikeičia, išskyrus jei pavadinimo keitimas neatitinka Aprašo 17 punkte nurodytos sąlygos.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS