LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL SANKCIJŲ UŽ PARAMOS SĄLYGŲ REIKALaVIMŲ PAŽEIDIMĄ TAIKYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2023 m. balandžio 7 d. Nr. 3D-232

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. vasario 15 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/648, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinantį reglamentą (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginį planą, patvirtintą 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272, vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3 punktą ir atsižvelgdamas į Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo ir valdymo kontrolės institucijų paskyrimo“, Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 „Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“:

1. T v i r t i n u Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodiką (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas taikomas pareiškėjams, teikiantiems paramos paraiškas 2023 m. ir vėlesniais metais paraiškų teikimo laikotarpiu.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                    Kęstutis Navickas

 

 

 

SUDERINTA

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos

2023-04-03  raštu Nr. B6-(1.19 Mr)-921


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2023 m. balandžio 7 d.

įsakymu Nr. 3D-232

 

 

SANKCIJŲ UŽ paramos sąlygų REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMĄ TAIKYMO METODIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodikos (toliau – Metodika) tikslas – nustatyti sankcijų dėl paramos sąlygų – žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, bei geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, – nesilaikymo žemės ūkio veiklos subjektams, pateikusiems paraiškas gauti bazinę tiesioginę išmoką, perskirstomąją išmoką, išmoką jaunajam ūkininkui, klimatui, aplinkai ir gyvūnų gerovei naudingos sistemos išmoką (ekologinės sistemos išmoką), susietąją paramą bei dalyvaujantiems įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano kaimo plėtros intervencines priemones: „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“, „Miško priežiūra ir apsauga“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“, „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“, „Parama „Natura 2000“ miškuose“, „Parama „Natura 2000“ žemės ūkio paskirties žemėje“, taikymo tvarką.

2. Metodika parengta vadovaujantis 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. vasario 15 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/648, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinančiu reglamentu (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272, nuostatomis, Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo ir valdymo kontrolės institucijų paskyrimo“, Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 „Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“.

3. Metodikoje vartojamos pagrindinės sąvokos:

3.1. Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimai (toliau – GAAB reikalavimai) –reikalavimai, nustatyti Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 „Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“.

3.2. Netyčinis reikalavimų pažeidimas – pareiškėjo per aplaidumą sukelti veiksmai, kai nepadaroma didelės žalos aplinkai, nesukeliama pavojaus žmonių sveikatai, gyvūnų gerovei ir sveikatai.

3.3. Pakartotinis reikalavimo pažeidimas – to paties geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimo ir (ar) žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimo pažeidimas daugiau negu vieną kartą per trejus iš eilės kalendorinius metus (kalendoriniai metai – laikotarpis nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d.), nors žemės ūkio veiklos subjektas buvo informuotas apie ankstesnius nustatytus reikalavimų pažeidimus ir turėjo galimybę juos pašalinti.

3.4. Reikalavimų pažeidimo mastas – bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės ir (ar) žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų pažeidimo sukeltų padarinių dydis, nustatomas atsižvelgiant į tai, ar reikalavimo pažeidimo sukelti padariniai daro įtaką tik žemės ūkio subjekto valdomai žemės ūkio valdai, ar turi platesnį poveikį.

3.5. Reikalavimų pažeidimo plotas – paramos paraiškoje privalomo deklaruoti atskiro lauko, kuriame nustatytas bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės ir (ar) žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų pažeidimas, ploto dalis.

3.6. Reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė – bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės ir (ar) žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų pažeidimo sukeltų padarinių poveikio trukmė, įvertinama taip pat ir atsižvelgiant į galimybes tą poveikį nutraukti.

3.7. Reikalavimų pažeidimo sunkumas – bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės ir (ar) žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų pažeidimo sukeltų padarinių svarba, nustatoma atsižvelgiant į atitinkamo reikalavimo tikslus.

3.8. Sutartinis gyvulys (toliau – SG) – sutartinis vienetas, kuriuo nusakomas mėšlo šaltinis. Laikoma, kad vieno sutartinio gyvulio per metus išskiriamame mėšle yra 100 kg bendrojo azoto. Sutartinį gyvulį atitinkantis skirtingų rūšių gyvūnų skaičius pateiktas Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2005 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. D1-367/3D-342 „Dėl Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo patvirtinimo“, priede.

3.9. Tyčinis reikalavimų pažeidimas – pareiškėjo veika siekiant neteisėtai gauti paramą, kai jis sąmoningai neužtikrina net būtinosios žemės ūkio naudmenų priežiūros arba daro žalą aplinkai, kelia pavojų žmonių sveikatai, gyvūnų gerovei ir sveikatai.

3.10. Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimai (toliau – valdymo reikalavimai) – Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“, nustatyti vandenų apsaugos, biologinės įvairovės apsaugos, kraštovaizdžio, žmonių ir augalų sveikatos, augalų apsaugos produktų naudojimo, ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimai, kurių turi laikytis žemės ūkio veiklos subjektai, siekiantys gauti paramą.

4. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) 2021/2115, Reglamente (ES) 2021/2116, Reglamente (ES) 2022/1172, Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklės).

 

II SKYRIUS

Sankcijų už PARAMOS SĄLYGŲ REIKALAVIMŲ pažeidimą taikymas

 

5. Už paramos sąlygų, t. y. valdymo reikalavimų ir GAAB reikalavimų (toliau – reikalavimai) pažeidimus pareiškėjams taikomos sankcijos – išmokos sumažinimas apskaičiuotu procentiniu dydžiu.

6. Sankcijas už paramos sąlygų nesilaikymą taiko Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) pagal Agentūros ir kitų institucijų, atsakingų už paramos sąlygų laikymosi kontrolę, patikros vietoje arba administracinės patikros būdu nustatytus pažeidimus.

7. Sankcijų dydis apskaičiuojamas įvertinus:

7.1. ar pažeidimas netyčinis, ar tyčinis;

7.2. pagal masto, sunkumo ir poveikio trukmės kriterijus, vadovaujantis Metodikos 1 ir 2 priedais;

7.3. pagal pasikartojimo kriterijų.

8. Agentūra Metodikoje nustatyta tvarka apskaičiuoja sankcijos procentinį dydį, pagal kurį sumažina visas pareiškėjo išmokas, kurioms taikomi paramos sąlygų reikalavimai:

8.1. bazines tiesiogines, perskirstomąsias, jaunojo ūkininko, klimatui, aplinkai ir gyvūnų gerovei naudingų sistemų (ekologinių sistemų), susietosios paramos;

8.2. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano kaimo plėtros intervencinių priemonių: „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“, „Miško priežiūra ir apsauga“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“, „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“, „Parama „Natura 2000“ miškuose“, „Parama „Natura 2000“ žemės ūkio paskirties žemėje“.

9. Kai reikalavimo pažeidimo padarymo metai sutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos procentinis dydis apskaičiuojamas vadovaujantis Metodikos nuostatomis ir sankcija pritaikoma reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos ar planuojamos pateikti paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei gyvulius paraiškos (toliau – paraiška) išmokai.

10. Kai reikalavimo pažeidimo padarymo metai nesutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos procentinis dydis už reikalavimo pažeidimą yra apskaičiuojamas vadovaujantis reikalavimo pažeidimo padarymo metais galiojusios Metodikos nuostatomis, atsižvelgiant į reikalavimo pažeidimo padarymo metais gautos paraiškos išmoką. Apskaičiuota sankcijos suma yra išskaičiuojama iš reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos ar planuojamos pateikti paraiškos išmokos sumos.

Tais atvejais, kai apskaičiuotos sankcijos suma viršija reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos paraiškos išmokos dydį arba jei pareiškėjas reikalavimo pažeidimo nustatymo metais nepateikia paraiškos išmokai gauti, arba jei pareiškėjas žemės ūkio valdą pardavė, apskaičiuota sankcijos suma turi būti susigrąžinta vadovaujantis 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, 30 straipsniu. Sankcijos taikomos pareiškėjams, pateikusiems paraiškas gauti  išmokas, kurioms taikomi paramos sąlygų reikalavimai, ir nesilaikantiems nustatytų reikalavimų. Jei tų pačių reikalavimų nesilaikoma kelerius kalendorinius metus, sankcija skiriama už kiekvienus paraiškos pateikimo metus, kuriais reikalavimų nesilaikoma.

11. Jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais pareiškėjui jau buvo pritaikytos sankcijos už ankstesniais metais nustatytus pažeidimus, sankcija netaikoma, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais apskaičiuotas sankcijos procentinis dydis yra to paties dydžio arba mažesnis už ankstesniais metais nustatytų pažeidimų sankcijų procentinį dydį.

Jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais pareiškėjui jau buvo pritaikytos sankcijos už ankstesniais metais nustatytus pažeidimus, sankcija taikoma, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais apskaičiuotas sankcijos procentinis dydis yra didesnis už ankstesniais metais nustatytų pažeidimų sankcijų procentinį dydį. Tokiu atveju sankcijos dydis yra ankstesniais metais pritaikytos ir naujai apskaičiuotos sankcijos dydžio skirtumas.

12. Nustačius, kad reikalavimo pažeidimas tęsiasi kelerius metus, reikalavimo pažeidimo pakartotinumas taikomas tik pirmiems reikalavimo pažeidimo padarymo metams ir tik tais atvejais, kai nustatomas tęstinis to paties reikalavimo pažeidimas, dėl kurio žemės ūkio subjektas jau buvo informuotas ankstesniais metais.

13. Sankcija taikoma, jei reikalavimo pažeidimas nustatomas per trejus kalendorinius metus iš eilės skaičiuojant nuo tų metų, kuriais buvo nesilaikoma reikalavimų, imtinai.

14. Tais atvejais, kai neįmanoma nustatyti, kuriais kalendoriniais metais buvo padarytas reikalavimo pažeidimas, sankcija apskaičiuojama ir taikoma reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktai paraiškai.

 

III SKYRIUS

SANKCIJŲ dydžio APSKAIČIAVIMAS NUSTAČIUS TIK netyčinį REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMą

 

15. Už netyčinį reikalavimų pažeidimą nustatoma 3 proc. dydžio sankcija, kuri atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus reikalavimų pažeidimą pagal masto, sunkumo ir poveikio trukmės kriterijus, vadovaujantis Metodikos 1 ir 2 priedais ir atsižvelgiant į 16 punkto nuostatas:

15.1. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

15.2. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip sunkus – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

15.3. jeigu reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė įvertinama kaip pastovi – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

15.4. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;

15.5. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip nesunkus – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;

15.6. jeigu reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė įvertinama kaip nepastovi – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu.

16. Už nustatytus netyčinius reikalavimų pažeidimus, įvertinus pažeidimą, kaip numatyta šios Metodikos 15 punkte, sankcija apskaičiuojama taip:

16.1. mažiausias galimas sankcijos dydis – 1 proc., didžiausias galimas sankcijos dydis – 5 proc.;

16.2. jeigu pagal Metodikos 15.1–15.6 papunkčius paskaičiuotas dydis – 2 proc., taikomas sankcijos dydis – 3 proc.;

16.3. jeigu pagal Metodikos 15.1–15.6 papunkčius paskaičiuotas dydis – 4 proc., taikomas sankcijos dydis 5 proc.;

16.4. jeigu pagal Metodikos 15.1–15.6 papunkčius paskaičiuotas dydis – 0 proc., taikomas sankcijos dydis – 1 proc.

17. Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“ (toliau – Valdymo reikalavimų aprašas), 19, 25, 34, 45 (Veršelių gerovės reikalavimų, patvirtintų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-689 „Dėl Veršelių gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Veršelių gerovės reikalavimai), 14, 21–22 punktų pažeidimai), 46 (Kiaulių gerovės reikalavimų, patvirtintų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-687 „Dėl Kiaulių gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Kiaulių gerovės reikalavimai), 25–27 punktų pažeidimai), 47 (Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų, patvirtintų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-690 „Dėl Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimai), 12, 21, 23 punktų pažeidimai) punktuose nurodyti valdymo reikalavimai laikomi keliančiais pavojų visuomenei ir (ar) gyvūnų sveikatai. Nustačius šių reikalavimų pažeidimus sankcijos dydis, apskaičiuotas pagal Metodikos 15 ir 16 punktus, padauginamas iš 2.

18. Nustačius daugiau nei vieną nepasikartojantį netyčinio reikalavimo pažeidimą, sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia tvarka:

18.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam nustatytam reikalavimo pažeidimui atskirai pagal Metodikos 15–17 punktus;

18.2. pagal 18.1 papunktį gauti sankcijų procentiniai dydžiai yra sudedami (sumuojami).

19. Bendras susumuotas daugiau nei vieno nepasikartojančio netyčinio reikalavimo pažeidimo sankcijos dydis neturi viršyti:

19.1. 5 proc., jei nei vienas reikalavimo pažeidimas neturi sunkių pasekmių atitinkamo standarto ar reikalavimo tikslo įgyvendinimui arba nekelia tiesioginio pavojaus visuomenės ir (ar) gyvūnų sveikatai. Reikalavimo pažeidimai, neturintys sunkių pasekmių atitinkamo reikalavimo tikslo įgyvendinimui ir (arba) nekelia tiesioginio pavojaus visuomenės ar gyvūnų sveikatai, laikomi visų GAAB reikalavimų bei visų valdymo reikalavimų pažeidimais, išskyrus reikalavimus, nurodytus Metodikos 17 punkte;

19.2. 10 proc., jei bent vienas reikalavimo pažeidimas turi sunkių pasekmių atitinkamo standarto ar reikalavimo tikslo įgyvendinimui ir (arba) kelia tiesioginį pavojų visuomenės ar gyvūnų sveikatai. Reikalavimų pažeidimai, turintys sunkių pasekmių atitinkamo standarto ar reikalavimo tikslo įgyvendinimui ir (arba) keliantys tiesioginį pavojų visuomenės ir (ar) gyvūnų sveikatai, yra nurodyti Metodikos 17 punkte.

20. Pakartotiniu netyčinio reikalavimo pažeidimu yra laikomi ir to paties reikalavimo pažeidimai, nustatyti vadovaujantis Sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimą taikymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. 3D-306 „Dėl Sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimą taikymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimą taikymo metodika). Reikalavimų atitikties lentelės pateiktos Metodikos 3 ir 4 priede.

21. Pirmą kartą nustačius to paties reikalavimo pakartotinį netyčinį reikalavimo pažeidimo atvejį taikoma 10 proc. sankcija ir pareiškėjas Agentūros informuojamas, kad dar kartą nustačius pakartotinį to paties reikalavimo pažeidimo atvejį bus laikoma, kad reikalavimas pažeistas tyčia.

22. Nustačius daugiau nei vieną pakartotinį netyčinio reikalavimo pažeidimą sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:

22.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam nustatytam reikalavimo pažeidimui atskirai;

22.2. pagal 22.1 papunktį gauti sankcijų procentiniai dydžiai yra sudedami (sumuojami);

22.3. bendras susumuotas daugiau nei vieno pakartotinio netyčinio reikalavimo pažeidimo sankcijos dydis neturi viršyti 20 proc.

23. Tolesni pakartotiniai to paties reikalavimo pažeidimai laikomi tyčiniu reikalavimų pažeidimu ir sankcijos taikomos vadovaujantis Metodikos IV skyriaus nuostatomis.

 

Iv SKYRIUS

SANKCIJŲ dydžio APSKAIČIAVIMAS NUSTAČIUS TIK tyčinį REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMą

 

24. Tyčiniams reikalavimų pažeidimams priskiriami atvejai, kai pareiškėjo valdoje:

24.1. nustatomas Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 „Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“ (toliau – GAAB reikalavimų aprašas), nurodytas GAAB 3 reikalavimo pažeidimas;

24.2. nustatomi Valdymo reikalavimų aprašo 32, 35 punktuose nurodytų valdymo reikalavimų pažeidimai.

25. Nustačius tyčinį reikalavimo pažeidimą nustatoma 15 proc. dydžio sankcija, kuri atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus reikalavimų pažeidimą pagal masto, sunkumo ir poveikio trukmės kriterijus vadovaujantis Metodikos 1 ir 2 priedais:

25.1. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

25.2. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip sunkus – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

25.3. jeigu reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė įvertinama kaip pastovi – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;

25.4. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;

25.5. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip nesunkus – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;

25.6. jeigu reikalavimų pažeidimo pastovumas įvertinamas kaip nepastovus – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu.

26. Nustačius daugiau nei vieną tyčinį reikalavimo nesilaikymo atvejį sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:

26.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam nustatytam reikalavimo pažeidimui atskirai pagal Metodikos 25 punktą;

26.2. pagal 26.1 papunktį gauti sankcijų procentiniai dydžiai yra sudedami (sumuojami);

26.3. bendras susumuotas daugiau nei vieno tyčinio reikalavimo pažeidimo sankcijos dydis neturi viršyti 100 proc.

27. Nustačius pakartotinį tyčinį reikalavimo pažeidimą, taikoma sankcija – išmokos suma sumažinama 100 proc.

28. Pakartotiniu tyčiniu reikalavimo pažeidimu yra laikomi ir to paties reikalavimo pažeidimai, nustatyti vadovaujantis Sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimą taikymo metodika. Reikalavimų atitikties lentelė pateikta Metodikos 3 priede.

 

v SKYRIUS

SANKCIJŲ dydžio APSKAIČIAVIMAS NUSTAČIUS tyčinius, netyčinius ir PAKARTOTINIUS REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMus

 

29. Nustačius tyčinius, netyčinius, pakartotinius reikalavimų pažeidimus sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:

29.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam pažeidimui atskirai, atsižvelgiant į Metodikoje išdėstytus sankcijų dydžių skaičiavimo principus, taikomus nustačius tyčinius ar netyčinius arba pakartotinius netyčinius reikalavimų pažeidimus;

29.2. pagal 29.1 papunktį gauti sankcijų procentiniai dydžiai yra sudedami (sumuojami);

29.3. bendras susumuotas reikalavimų pažeidimų sankcijos dydis neturi viršyti 100 proc.

 

VI SKYRIUS

Baigiamosios Nuostatos

 

30. Sankcijos dėl reikalavimų pažeidimo taikomos tam pareiškėjui, kuris pateikė arba pateiks paraišką tais kalendoriniais metais, kai buvo nustatytas reikalavimų pažeidimo atvejis, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metai sutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais. Kai reikalavimo pažeidimo padarymo metai nesutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos dėl reikalavimų pažeidimo taikomos tam pareiškėjui, kuris paraišką pateikė reikalavimo pažeidimo padarymo metais.

31. Paramos sąlygų reikalavimų patikros iki 2025 m. gruodžio 31 d. apima ir kompleksinės paramos reikalavimų, nustatytų Valdymo reikalavimų ir trąšų bei augalų apsaugos produktų naudojimo reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 3D-23 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų ir trąšų bei augalų apsaugos produktų naudojimo reikalavimų aprašo patvirtinimo ir valdymo kontrolės institucijų paskyrimo“, ir GAAB reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 3D-932 „Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2015 metų, aprašo patvirtinimo“, patikras pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemones „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“, „Ekologinis ūkininkavimas“, „Su „Natura 2000“ ir Vandens pagrindų direktyva susijusios išmokos“, „Išmokos už vietoves, kuriuose esama gamtinių ar kitokių specifinių kliūčių“, priemonės „Investicijos į miško plotų plėtrą ir miškų gyvybingumo gerinimą“ veiklos sritį „Miško veisimas“, finansuojamas iš 2014-2020 m. Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP). Nustačius, kad minėtose priemonėse nesilaikoma paramos sąlygų reikalavimų, kartu atliekamos ir kompleksinės paramos reikalavimų patikros. Už paramos sąlygų reikalavimų nesilaikymą sankcijos taikomos vadovaujantis Metodikos nuostatomis. Už kompleksinės paramos reikalavimų nesilaikymą sankcijos taikomos vadovaujantis Sankcijų už kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimą taikymo metodika.

32. Nustačius tokius pat Valdymo reikalavimų aprašo 47 punkte nurodytų Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų ir 45 punkte nurodytų Veršelių gerovės reikalavimų pažeidimus, sankcijos taikomos tik už Veršelių gerovės reikalavimų pažeidimus. Visais kitais atvejais sankcijos taikomos Metodikoje nustatyta tvarka.

33. Nustačius tokius pat Valdymo reikalavimų aprašo 47 punkte nurodytų Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų ir 46 punkte nurodytų Kiaulių gerovės reikalavimų pažeidimus, sankcijos taikomos tik už Kiaulių gerovės reikalavimų pažeidimus. Visais kitais atvejais sankcijos taikomos Metodikoje nustatyta tvarka.

34. Nustačius, kad žemės ūkio veiklos subjektai trukdo arba nesudaro tinkamų sąlygų Agentūros ar Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos darbuotojams atlikti reikalavimų patikras vietoje, išmoka žemės ūkio veiklos subjektams einamaisiais metais neskiriama.

35. Sankcijos už paramos sąlygų reikalavimus netaikomos:

35.1. už GAAB2 3.1–3.3 papunkčiuose išdėstytų reikalavimų nesilaikymą taikomos GAAB reikalavimų pažeidimų sankcijos, tačiau jeigu bendras nustatytas durpžemių ir šlapynių plotas deklaruojamame lauke yra mažesnis nei 10 proc., bet ne didesnis kaip 1 ha, už reikalavimų nesilaikymą sankcija netaikoma, be to, įžvelgdamas durpžemių sluoksnio nustatymo netikslumus, pareiškėjas gali kreiptis į VĮ Žemės ūkio duomenų centrą su prašymu patikslinti durpžemių plotų žemėlapį pateikdamas įrodymus (kai nustatyta, kad durpingas sluoksnis yra mažesnis nei 40 cm), kad tokie plotai neturėtų būti laikomi durpžemiais;

35.2. už GAAB5 7 punkte išdėstytų reikalavimų nesilaikymą taikomos GAAB reikalavimų pažeidimų sankcijos, tačiau jeigu nustatytas erozijai jautrios teritorijos plotas deklaruojamame lauke yra mažesnis nei 10 proc., bet ne didesnis kaip 1 ha, už reikalavimų nesilaikymą sankcija netaikoma. Be to, įžvelgdamas erozijai jautrių teritorijų nustatymo netikslumus, pareiškėjas gali kreiptis į VĮ Žemės ūkio duomenų centrą su prašymu patikslinti erozijai jautrių teritorijų žemėlapį pateikdamas įrodymus, kad tokie plotai neturėtų būti laikomi šlaitais, statesniais nei 12 proc. Žemėlapis tikslinamas pagal geodezininko kvalifikacijos pažymėjimą turinčio asmens tikslinamajame plote išmatuotus paviršiaus aukščio taškus pagal perimetrą, reljefo lūžio ir būdingose vietose. Aukščių taškai erozijos sluoksniui tikslinti turi būti matuojami kas 5 metrus, sudarant aukščio taškų tinklą.

36. Asmenys, nesutinkantys su Agentūros priimtais sprendimais, taip pat Agentūros vilkinimu atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Agentūros vadovui, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

37. Asmenys, nesutinkantys su Žemės ūkio ministerijos priimtais sprendimais, taip pat Žemės ūkio ministerijos vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

38. Pasikeitus Metodikoje nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos. Pasikeitus Metodikai, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems paramos gavėjams, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakyme nustatyta kitaip.

 

_________________

 

part_bf193fbf56314979a8a5c0e450893166_end