Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3663

 

2016 m. kovo 16 d. Nr. 251
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 3 d. sprendimo
Nr. SV-S-1291 „Dėl įstatymų ir nutarimo projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo
Nr. VIII-2043 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3663 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Vairuotojo pažymėjimų ir motorinių transporto priemonių vairavimo kategorijų sritį Europos Sąjungos lygmeniu reglamentuoja 2006 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/126/EB dėl vairuotojo pažymėjimų (OL 2006 L 403, p. 18) (toliau – Direktyva 2006/126/EB). Direktyvos 2006/126/EB 4 straipsnio 4 dalies b punkte nustatyta, kad B kategorijos vairuotojo pažymėjimas suteikia teisę vairuoti motorines transporto priemones, kurių leidžiama maksimali masė neviršija 3 500 kg ir kurios skirtos ir suprojektuotos vežti ne daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo; šios kategorijos motorinės transporto priemonės gali būti sujungtos su priekaba, kurios leidžiama maksimali masė ne didesnė kaip 750 kg, taip pat gali būti sujungtos su priekaba, kurios leidžiama maksimali masė didesnė kaip 750 kg, jeigu šio junginio leidžiama maksimali masė neviršija 4 250 kg. Taigi asmuo, įgijęs B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, įgyja teisę vairuoti B kategorijos motorines transporto priemones su priekaba, kurių masė neviršija pirmiau nurodytų masių ir kurios skirtos ir suprojektuotos vežti ne daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo. Būtina pažymėti, kad Direktyvoje 2006/126/EB nedraudžiama pradedantiesiems vairuotojams vairuoti B kategorijos motorines transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg, todėl Įstatymo projekte siūlomas draudimas nesuderinamas su Direktyvos 2006/126/EB 4 straipsnio 1 ir 4 dalimis.

2. Įstatymo projekte siūloma uždrausti pradedantiesiems vairuotojams (asmenims, įgijusiems teisę vairuoti A, A1, A2, B, B1 kategorijos motorinę transporto priemonę ir turintiems vairavimo stažą iki dvejų metų) vairuoti B kategorijos motorines transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg, tačiau tai nenumatyta tarptautiniuose eismo saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose, pavyzdžiui, Kelių eismo konvencijoje, be to, siūlomas draudimas nepagrįstas moksliniais tyrimais.

3. Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos turimais duomenimis, nuo 2014 m. sausio 1 d. iki 2015 m. liepos 1 d. Lietuvos keliuose įvyko 4 707 eismo įvykiai, per kuriuos žuvo 364 asmenys, 5 571 asmuo sužeistas. Pradedantieji vairuotojai per šį laiką sukėlė 348 eismo įvykius (7,4 procento visų eismo įvykių), per kuriuos žuvo 28 asmenys (7,7 procento visų žuvusių eismo dalyvių), 456 asmenys sužeisti (8,2 procento visų sužeistų eismo dalyvių). Nagrinėjant turimą Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos eismo įvykių statistiką, svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad, vairuodami motorines transporto priemones, kurių galia didesnė kaip 100 kW, o galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,05 kW/kg (turimos su šiuo galios ir masės be krovinio santykiu susijusios statistikos pakanka išvadai padaryti), pradedantieji vairuotojai per šį laiką sukėlė 70 eismo įvykių (1,5 procento visų eismo įvykių ir tik 20 procentų visų pradedančiųjų vairuotojų sukeltų eismo įvykių), per kuriuos žuvo 2 asmenys (atitinkamai 0,6 ir 7,1 procento), sužeistas 101 asmuo (atitinkamai 1,8 procento ir 22 procentai). Taigi turimi Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos eismo įvykių duomenys, susiję su motorinėmis transporto priemonėmis, kurių galia didesnė kaip 100 kW, o galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,05 kW/kg, nesuteikia pagrindo teigti, kad galingesnius automobilius vairuojantys pradedantieji vairuotojai sukėlė eismo įvykių, per kuriuos žuvo arba sužeisti eismo dalyviai, daugiau nei ne tokius galingus automobilius vairuojantys pradedantieji vairuotojai.

4. Remiantis šiuo metu rinkoje esančių automobilių, kurių galios ir masės be krovinio santykis mažesnis kaip 0,06 kW/kg, techniniais duomenimis, šie automobiliai 100 km/h greitį pasiekia vidutiniškai per 13–15 sekundžių ir jų maksimalus greitis gali būti nuo 160 iki 180 km/h. Taigi pradedantieji vairuotojai, vairuodami negalingus automobilius, kurių galios ir masės be krovinio santykis mažesnis kaip 0,06 kW/kg, turi techninę galimybę per gana trumpą laiką padidinti greitį iki 100 km/h, o toks greitis pavojingas mieste ir užmiestyje (nepavojingas tik automagistralėse ir greitkeliuose). Be to, minėti negalingi automobiliai turi techninę galimybę pasiekti didžiulį maksimalų greitį (160–180 km/h), kuris būtų itin pavojingas, nesvarbu, kokios infrastruktūros saugos ir eismo sąlygos. Taigi tiek automobiliai, kurių galios ir masės be krovinio santykis mažesnis kaip 0,06 kW/kg, tiek ir automobiliai, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg, techniškai pajėgūs per trumpą laiką pasiekti itin didelį greitį. Neatsakingai, pavojingai ir chuliganiškai vairuojantys pradedantieji vairuotojai visais atvejais kelia grėsmę eismo saugumui, nesvarbu, ar vairuoja galingus, ar negalingus automobilius. Dėl to Įstatymo projekte siūlomas reglamentavimas pridėtinės vertės nesukurs.

5. Dažnai pradedantieji vairuotojai dėl finansinių priežasčių negali įsigyti nuosavo automobilio ir vairuoja kitiems asmenims priklausančius automobilius. Šių automobilių galios ir masės be krovinio santykis neretai gali būti didesnis kaip 0,06 kW/kg, todėl pradedantieji vairuotojai negalėtų vairuoti kitiems asmenims priklausančių automobilių. Tokiu atveju pradedantieji vairuotojai nevairuos automobilių, kol neturės dvejų arba daugiau metų vairavimo stažo. Be to, Įstatymo projekte siūlomos nuostatos ribotų galimybę pradedančiajam vairuotojui naudotis darbdavio automobiliais, kurių galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg, jeigu šie vairuotojai dirbtų įmonėje, kurioje atliekant darbą reikėtų naudotis darbdavio automobiliais. Svarbu pabrėžti, kad ilgą laiką nevairuojantys vairuotojai (ypač pradedantieji) ne tik neįgyja naujos vairavimo patirties, žinių, įgūdžių ir gebėjimų, bet ir praranda turimus, jų galimybės saugiai vairuoti automobilius neabejotinai mažėja, jiems daug sunkiau vėl pradėti vairuoti ir prisitaikyti prie nuolat kintančių eismo sąlygų. Visa tai neigiamai veikia eismo saugos Lietuvos keliuose būklę.

6. Derėtų atkreipti dėmesį į tai, kad šiuo metu pradedantiesiems vairuotojams taikomo teisinio reglamentavimo pakanka, jis kur kas griežtesnis nei kitiems vairuotojams taikomas teisinis reglamentavimas:

6.1. Pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau –Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas) 22 straipsnio 5 dalį pradedantiesiems vairuotojams išduodamas 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas, kurį jie turės teisę pakeisti į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą, nebaigę papildomo vairuotojų mokymo, jeigu per 2 metus nepažeidė tam tikrų Kelių eismo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Kelių eismo taisyklės), reikalavimų, už kurių pažeidimą numatytas papildomas vairuotojų mokymas, arba nesukėlė eismo įvykio, dėl kurio sutrikdyta eismo dalyvio sveikata. Pradedantysis vairuotojas, pažeidęs Kelių eismo taisyklių reikalavimus, už kurių pažeidimą numatytas papildomas vairuotojų mokymas, papildomą vairuotojų mokymą privalo baigti per vienus metus nuo pažeidimo padarymo datos.

6.2. Pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 24 straipsnio 9 dalį pradedantysis vairuotojas, per nustatytus terminus nebaigęs papildomo vairuotojų mokymo, praranda teisę vairuoti transporto priemones ir jo turimas 2 metus galiojęs vairuotojo pažymėjimas nekeičiamas į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą. Šiuo atveju pradedančiajam vairuotojui teisė vairuoti transporto priemones grąžinama ir išduodamas 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas tik tada, kai jis perlaiko vairavimo egzaminą.

6.3. Pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 126 straipsnio 3 dalį, taip pat 2016 m. balandžio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 422 straipsnio 4 dalį pradedantieji vairuotojai laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose – daugiau kaip 0 promilių.

6.4. Pagal Kelių eismo taisyklių 134 punktą pradedantiesiems vairuotojams leidžiama važiuoti automagistralėse ir greitkeliuose ne didesniu kaip 90 km/h greičiu, kituose keliuose – ne didesniu kaip 70 km/h greičiu.

6.5. Pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 124 straipsnio 4–6 dalis ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 416 straipsnio 7 dalį pradedantiesiems vairuotojams taikomos griežtesnės sankcijos už nustatyto greičio viršijimą.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

Susisiekimo ministras                                                                      Rimantas Sinkevičius