herbas-L_spalvotas

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO VALDYBOS 2014 M. GRUODŽIO 9 D. NUTARIMO NR. 03-324 „DĖL LIETUVOS BANKO VYKDOMŲ EUROSISTEMOS PINIGŲ POLITIKOS OPERACIJŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. gegužės 6 d. Nr. 03-72

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1. Pakeisti Lietuvos banko vykdomų Eurosistemos pinigų politikos operacijų taisykles, patvirtintas Lietuvos banko valdybos 2014 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. 03-324 „Dėl Lietuvos banko vykdomų Eurosistemos pinigų politikos operacijų taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės):

1.1. pakeisti visame Taisyklių tekste:

1.1.1. sąvoką „TARGET2“ sąvoka „TARGET“;

1.1.2. sąvoką „TARGET2-LIETUVOS BANKAS“ sąvoka „TARGET-LIETUVOS BANKAS“;

1.1.3. sąvoką „MM sąskaita“ sąvoka „PLS sąskaita“;

1.2. pakeisti 1.4.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.4. darbo diena – mokėjimo sistemos TARGET-LIETUVOS BANKAS darbo diena;“

1.3.  pakeisti 1.4.9 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.9. dienos pabaigos procedūros – dienos pabaigos procedūros nurodytos Dalyvavimo mokėjimo sistemoje TARGET-LIETUVOS BANKAS taisyklėse, patvirtintose Lietuvos banko valdybos 2022 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. 03-150 „Dėl Dalyvavimo mokėjimo sistemoje TARGET-LIETUVOS BANKAS taisyklių patvirtinimo“ (toliau – TARGET-LIETUVOS BANKAS taisyklės);“

1.4.  pakeisti 1.4.91 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.91. dienos paskola – kaip tai apibrėžta 2022 m. vasario 24 d. Europos Centrinio Banko gairių (ES) 2022/912 dėl naujos kartos Transeuropinės automatizuotos realaus laiko atskirųjų atsiskaitymų skubių pervedimų sistemos (TARGET), kuriomis panaikinamos Gairės ECB/2012/27 2 straipsnio 35 ir III priedo 35 punktuose;“

1.5.  pakeisti 1.4.101 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.101. ECONS paskola – paskola, kuri suteikiama vykdant nenumatytų atvejų procedūras, kaip nurodyta 2022 m. vasario 24 d. Europos Centrinio Banko gairių (ES) 2022/912 dėl naujos kartos Transeuropinės automatizuotos realaus laiko atskirųjų atsiskaitymų skubių pervedimų sistemos (TARGET), kuriomis panaikinamos Gairės ECB/2012/27 I priedo IV priedėlio 2.3 ir 3.2 papunkčiuose;“

1.6.  pakeisti 1.4.20 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.20. įkaitas – Taisyklių VI skyriuje nurodytus reikalavimus atitinkantis tinkamas turtas, kuris yra įkeistas už paskolą pagal kredito operaciją ir dienos paskolą ir kuriam taikomas teisių į jį apribojimas siekiant užtikrinti įsipareigojimų įvykdymą, skolininkui išlaikant nuosavybės teisę į šį turtą;“

1.7.  pakeisti 1.4.24 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.24. kredito operacijos – Lietuvos banko paskolos, suteiktos sandorio šaliai pagal Lietuvos banko vykdomas Eurosistemos pinigų politikos operacijas, išskyrus užsienio valiutų apsikeitimo sandorius pinigų politikos tikslais ir vienakrypčius pirkimus, dienos paskolos, suteiktos vadovaujantis TARGET-LIETUVOS BANKAS taisyklėmis ir ECONS paskolos;“

1.8.  pakeisti 1.4.29 papunktį ir jį išdėstyti taip:

1.4.29. PLS sąskaita – pagrindinė lėšų sąskaita atsiskaitymams už centrinio banko operacijas, kaip tai nurodyta TARGET-LIETUVOS BANKAS taisyklėse;“

1.9papildyti nauju 2.4.2.3 papunkčiu:

2.4.2.3. ilgesnės trukmės refinansavimo operacijos vykdomos pagal kintamųjų palūkanų konkurso procedūrą, nebent Eurosistema nusprendžia, kad jos bus vykdomos pagal fiksuotųjų palūkanų konkurso procedūrą. Operacijai, vykdomai pagal fiksuotųjų palūkanų konkurso procedūrą, taikoma palūkanų norma gali būti nustatoma atsižvelgiant į šios operacijos trukmės metu galiojusią vidutinę pagrindinių refinansavimo operacijų palūkanų normą, prie jos pridedant arba nepridedant tam tikrą palūkanų normų skirtumą (angl. spread). Kai taikytina, palūkanų norma apskaičiuojama atsižvelgiant į operacijos trukmės metu galiojusią vidutinę pagrindinių refinansavimo operacijų palūkanų normą. Apskaičiuota palūkanų norma apvalinama bent  iki aštuonių  ženklų po kablelio tikslumu.“;

1.10. papildyti nauju 3.2.4 papunkčiu:

3.2.4. Terminuotieji indėliai turi būti laikomi sąskaitose Lietuvos banke.“

1.11. pakeisti 3.4.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

3.4.2. ECB skolos sertifikatai išleidžiami darant įrašus nematerialiųjų vertybinių popierių sąskaitose, atidarytose valstybės narės, kurios valiuta yra euro, vertybinių popierių depozitoriume. Išleisti ECB skolos sertifikatai saugomi darant įrašus minėtose nematerialiųjų vertybinių popierių sąskaitose.“;

1.12. papildyti nauju 3.4.8 papunkčiu:

3.4.8. ECB skolos sertifikatų konkursą rengia Lietuvos bankas.“;

1.13. papildyti nauju 4.1.3.3 papunkčiu:

4.1.3.3. tiek standartinių, tiek greitųjų konkursų operacinės procedūros yra vienodos, išskyrus jų trukmę ir sandorio šalių, kurios gali šiuose konkursuose dalyvauti, aibę.“;

1.14. pakeisti 4.10.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

4.10.1. Už Eurosistemos atvirosios rinkos operacijas, vykdomas rengiant standartinius konkursus, išskyrus terminuotųjų indėlių ir ECB skolos sertifikatų, atsiskaitoma kitą darbo dieną po sandorio sudarymo dienos, jei ECB iš anksto nenustatė kitos atsiskaitymo pagal sandorį už pagrindines ir ilgesnės trukmės refinansavimo operacijas dienos Eurosistemos konkursų kalendoriuje. Už terminuotuosius indėlius atsiskaitoma sandorio dieną, o už išleistus ECB skolos sertifikatus – antrą darbo dieną po sandorio sudarymo dienos. Sandorio šalis, prieš pirmą kartą dalyvaudama konkurse, Lietuvos bankui turi pateikti savo standartines atsiskaitymo instrukcijas, skirtas atsiskaitymams už sandorius (įskaitant ir ECB skolos sertifikatus), o sandorio šalis, keičianti savo galiojančias standartines atsiskaitymo instrukcijas, apie jų pasikeitimą turi pranešti ne vėliau kaip prieš 30 kalendorinių dienų iki šių pakeitimų įsigaliojimo dienos.“;

1.15. pakeisti 4.10.12 papunktį ir jį išdėstyti taip:

4.10.12.  Atsiskaitymai už ECB skolos sertifikatus vykdomi vienu metu apsikeičiant pinigais ir vertybiniais popieriais (angl. Delivery-versus-payment)  per ECB pasirinkto Eurosistemos nacionalinio banko centrinį depozitoriumą, kuris išleidžia ECB skolos sertifikatus. ECB skolos sertifikatų išpirkimo dieną ECB sumoka sandorio šaliai sumą, atitinkančią ECB skolos sertifikato nominaliąją vertę. Sandorio šalis, pirmą kartą  dalyvaudama ECB skolos sertifikatų konkurse, turi su Lietuvos banku suderinti savo ECB sertifikatų atsiskaitymo pranešimų šablonus.“;

1.16. pakeisti 5.1.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.1.6. Pasinaudoti ribinio skolinimosi galimybe sandorio šalis gali pateikusi prašymą Lietuvos bankui, kuris turi būti pateiktas faksu, elektroniniu paštu arba kita Lietuvos bankui ir sandorio šaliai priimtina ryšio priemone ne vėliau kaip iki 19.15 val. Lietuvos laiku, o paskutinę Eurosistemos privalomųjų atsargų laikymo laikotarpių darbo dieną – ne vėliau kaip iki 19.30 val. Lietuvos laiku. Esant išskirtinėms aplinkybėms, minėti prašymo pateikimo laikai gali būti pavėlinti Eurosistemos sprendimu. Prašyme pasinaudoti ribinio skolinimosi galimybe nurodoma prašomos paskolos suma. Sandorio šalis privalo informuoti telefonu Lietuvos banką, kad pateikė prašymą pasinaudoti ribinio skolinimosi galimybe.“;

1.17. pakeisti 5.1.13 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.1.13. Lietuvos bankas, naudodamasis TARGET-LIETUVOS BANKAS sistemos nuolatinių galimybių moduliu, vienos nakties paskolą ir priskaičiuotas palūkanas eurais atskirais tiesioginio debeto nurodymais nusirašo nuo sandorio šalies PLS sąskaitos kitą darbo dieną, kai  veikia TARGET ir atitinkamos vertybinių popierių atsiskaitymo sistemos. Jeigu sandorio šalies PLS sąskaitoje lėšų nepakanka vienos nakties paskolai grąžinti ir palūkanoms sumokėti, iš sandorio šalies PLS sąskaitos nurašomos turimos lėšos ir sandorio šalies PLS sąskaita blokuojama, t. y. neleidžiama vykdyti mokėjimo nurodymų, kol bus sukaupta ir nurašyta likusi tiesioginio debeto nurodymo suma.“;

1.18. pakeisti 5.2.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.2.6. Sandorių šalys, naudodamos TARGET-LIETUVOS BANKAS nuolatinių galimybių modulį, gali padėti vienos nakties indėlius Lietuvos banke darbo dienomis ne vėliau kaip iki 19.15 val. Lietuvos laiku, o paskutinę Eurosistemos privalomųjų atsargų laikymo laikotarpių darbo dieną – ne vėliau kaip iki 19.30 val. Lietuvos laiku. Esant išskirtinėms aplinkybėms, minėti indėlių padėjimo laikai gali būti pavėlinti Eurosistemos sprendimu. Prašyme leisti pasinaudoti indėlių galimybe nurodoma indėlio suma. Sandorio šalis, dėl techninių kliūčių negalinti pasinaudoti TARGET-LIETUVOS BANKAS nuolatinių galimybių moduliu, gali pasinaudoti indėlių galimybe teikdama prašymą Lietuvos bankui. Prašymas siunčiamas Lietuvos bankui nurodytu fakso numeriu arba elektroniniu paštu, kartu apie prašymo pateikimą informuojant Lietuvos banką telefonu.“;

1.19. pakeisti 6.2.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.2.4. Eurosistema gali išbraukti turtą iš tinkamo antrinę rinką turinčio turto sąrašo, jei turtą išleido, kartu išleido, administruoja arba garantavo sandorio šalis arba su ja glaudžiais ryšiais susijęs subjektas, kuriam pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 75 arba 215 straipsnio arba kitą panašią susijusią Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo nuostatą ES arba ES valstybė narė taiko jų lėšų įšaldymą, ribojančias priemones ir (arba) kitokias priemones, taip pat turtą, kurį išleido, kartu išleido, administruoja arba garantavo sandorio šalis arba su ja glaudžiais ryšiais susijęs subjektas, dėl kurio Eurosistema priėmė sprendimą sustabdyti, apriboti arba panaikinti galimybę naudotis Eurosistemos pinigų politikos operacijomis.“;

1.20. pakeisti 6.3.3.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.3.3.2. kintamoji atkarpa (angl. flat floating coupon), kurios struktūra yra tokia:

 

atkarpos dydis = (bazinė norma * l) ± x, o f ≤ atkarpos dydis ≤ c, kai

 

f (žemiausia riba), c (aukščiausia riba), l (įsiskolinimo didinimo / mažinimo faktorius) ir x (garantinė įmoka), jei yra, tai skaičiai, kurie yra iš anksto nustatyti emisijos metu arba laikui bėgant gali keistis emisijos metu nustatytu būdu, kai l yra daugiau negu nulis per visą skolos priemonės galiojimo laikotarpį. Jei skolos priemonė turi kintamąją atkarpą su infliacijos indekso bazine norma, l lygus vienetui. Bazinė norma konkrečiu momentu yra tik viena iš šių:

i) euro pinigų rinkos palūkanų norma, kurią leidžiama naudoti ES pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2016/1011 pvz., euro trumpalaikio skolinimosi norma €STR (įskaitant sudėtinę ar vidutinę dienos €STR), EURIBOR arba panašūs indeksai. Pirmos ir (arba) paskutinės atkarpos bazinė norma gali būti tiesinė interpoliacija tarp dviejų tos pačios euro pinigų rinkos palūkanų normos trukmių, pvz., tiesinė interpoliacija tarp dviejų skirtingų EURIBOR trukmių;

ii) pastovaus termino apsikeitimo sandorių palūkanų norma (pvz., CMS, EIISDA, EUSA);

iii) vienos arba kelių valstybių narių Vyriausybės obligacijų, kurių terminas yra vieni metai arba trumpesnis, pelningumo norma arba indeksas;

iv) euro zonos infliacijos indeksas;

v) daugiapakopės arba kintamosios atkarpos su pakopomis, susietomis su veiklos tvarumo tikslais, su sąlyga, kad pagal skolos priemonės sąlygas emitento arba bet kurios su tvarumu susijusios obligacijų emitento grupei priklausančios įmonės atitiktį veiklos tvarumo tikslams tikrina nepriklausoma trečioji šalis, ir sąlyga, kad emitentas neatšaukė arba netaikė atkarpos didinimo įvykio (angl. step-up event) ir (arba) susijusių laipsniškai didinamų mokėjimų ( angl. step-up payment) arba tai nebuvo padaryta kitais būdais. Minėtų atkarpų struktūra nelaikoma netinkama, jei emitentas turi teisę atšaukti arba netaikyti atkarpos didinimo įvykio ir (arba) susijusių laipsniškai didinamų mokėjimų, tačiau šia teise emitentas nėra pasinaudojęs.“;

1.21. pakeisti 6.7.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.7.1. Skolos priemonių emitentais ir jų garantais gali būti valstybių narių centriniai bankai, viešojo sektoriaus subjektai, agentūros, kredito įstaigos, finansinės korporacijos, kurios nėra kredito įstaigos, nefinansinės korporacijos, daugiašaliai plėtros bankai (angl. multilateral development banks) arba tarptautinės organizacijos. Kai antrinę rinką turinčio turto emitentų yra daugiau nei vienas, šis reikalavimas taikomas kiekvienam šio turto emitentui. Šio papunkčio pirmajame sakinyje nurodytas reikalavimas netaikomas skolos priemonės garantui tuo atveju, kai skolos priemonės atitiktis Taisyklėse nurodytiems tinkamumo reikalavimams vertinama neatsižvelgiant į garantiją.“;

1.22. pakeisti 6.8.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.8.2. Skolos priemonės garantas turi būti įsteigtas EEE, nebent garantija nenaudojama vertinant konkrečių skolos priemonių atitiktį kredito kokybės reikalavimams, kaip nurodyta Taisyklių 6.8.3–6.8.4 papunkčiuose. Taisyklių 6.13 papunktyje numatyta galimybė naudoti IKVI garanto kredito vertinimą (reitingą) nustatant konkrečių skolos priemonių kredito kokybės reikalavimus.“;

1.23. pakeisti 6.11 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.11. Specialieji skolos sertifikatų tinkamumo reikalavimai.

6.11.1. ECB išleisti skolos sertifikatai ir NCB skolos sertifikatai, išleisti iki euro įvedimo atitinkamoje valstybėje narėje, kurios valiuta yra euro, dienos, yra tinkamas turtas.

6.11.2. ECB išleistiems skolos sertifikatams ir NCB iki euro įvedimo atitinkamoje valstybėje narėje, kurios valiuta yra euro, išleistiems skolos sertifikatams netaikomi reikalavimai, nustatyti antrinę rinką turinčiam turtui.“;

1.24. pakeisti 6.18.6.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.18.6.3. kintamoji, t. y. susieta su bazine palūkanų norma, kurios struktūra yra:

palūkanų norma = bazinė palūkanų norma ± x, kai f ≤ palūkanų norma ≤ c

kur:

f (žemiausia riba, angl. floor) ir c (aukščiausia riba, angl. ceiling), jei numatyta, yra skaičiai, nustatyti kredito reikalavimo atsiradimo metu arba galintys keistis kredito reikalavimo galiojimo laikotarpiu;

f ir (arba) c gali būti nustatytos atsiradus kredito reikalavimui;

x (marža), kuri iš anksto nustatyta atsiradus kredito reikalavimui arba gali keistis kredito reikalavimo galiojimo laikotarpiu (pasikeitus maržai, atkarpos struktūros tinkamumo vertinimas remiasi likusiu kredito reikalavimo galiojimo laikotarpiu);

bazinė palūkanų norma konkrečiu momentu yra tik viena iš šių:

i) euro pinigų rinkos palūkanų norma, kurią leidžiama naudoti ES pagal Reglamentą (ES) 2016/1011, pvz., €STR (įskaitant sudėtinę ar vidutinę dienos €STR), EURIBOR arba panašus indeksas;

ii) pastovaus termino apsikeitimo sandorių (angl. constant maturity swap) palūkanų norma (pvz., CMS, EIISDA, EUSA);

iii) vienos arba kelių valstybių narių vyriausybių obligacijų pelningumo norma arba indeksas.“;

1.25. pakeisti 6.18.8 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.18.8. Mažiausias kredito reikalavimo, pateikiant kaip įkaitą Lietuvos bankui, dydis yra 25 000 eurų. Tarpvalstybinio naudojimo atveju kredito reikalavimo dydis turi būti ne mažesnis kaip 500 000 eurų.“;

1.26. pakeisti 6.19.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.19.1. Tinkami kredito reikalavimo skolininkai ir garantai yra nefinansinės korporacijos, viešojo sektoriaus subjektai (išskyrus viešąsias finansines korporacijas), daugiašaliai plėtros bankai arba tarptautinės organizacijos. Šis reikalavimas netaikomas kredito reikalavimo garantui tuo atveju, kai kredito reikalavimo atitiktis Taisyklėse nustatytiems antrinės rinkos neturinčio turto kredito kokybės reikalavimams vertinama neatsižvelgiant į garantiją.“;

1.27. pakeisti 6.19.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.19.4. Kredito reikalavimo garantas taip pat turi būti įsteigtas valstybėje narėje, kurios valiuta yra euro, nebent garantija nenaudojama vertinant antrinės rinkos neturinčio turto atitiktį kredito kokybės reikalavimams, nes skolininkas juos atitinka.“;

1.28. pakeisti 6.20.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.20.1. Kredito reikalavimo sutarčiai bei sandorio šalies ir Lietuvos banko sutarčiai arba kitokiam susitarimui dėl kredito reikalavimo įkeitimo turi būti taikoma valstybės narės, kurios valiuta yra euro, teisė. Be to, negali būti taikomos daugiau kaip dvi skirtingos teisės sandorio šaliai, kreditoriui, skolininkui, garantui (jei garantija yra ir naudojama vertinant kredito reikalavimo atitiktį Taisyklėse nustatytiems šio turto kredito kokybės reikalavimams), kredito reikalavimo sutarčiai ir įkaito pateikimo sutarčiai.“;

1.29. pakeisti 6.25.9 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.25.9. Lietuvos bankas pripažįsta kaip tinkamas vidaus reitingais pagrįstas tas sistemas, kurios atitinka  Europos Centrinio Banko gairių (ES) 2015/510 dėl Eurosistemos pinigų politikos įgyvendinimo (ECB/2014/60) 122 ir 123 straipsnių reikalavimus. Bendrieji vidaus reitingais pagrįstų sistemų pripažinimo kriterijai yra šie:

6.25.9.1.   sandorio šalis, ketinanti taikyti VRPS turto kredito kokybei nustatyti, turi pateikti prašymą, pasirašytą įgaliotų asmenų ir gauti Lietuvos banko leidimą. Šis reikalavimas taikomas visoms sandorių šalims, ketinančioms naudoti VRPS, nepaisant jų statuso – patronuojančioji įmonė, patronuojamoji įmonė arba filialas. VRPS gali būti patvirtinta kaip tinkama EKVS tikslais tik tada, jeigu priežiūros institucija leido naudoti VRPS laikantis kapitalo reikalavimų. Jei panaikinamas minėtas priežiūros institucijos leidimas, nuo šio leidimo panaikinimo momento VRPS nebegali būti naudojama EKVS tikslais;

6.25.9.2.   sandorio šalies prašyme turi būti pateikta informacija, kurios reikalauja Lietuvos bankas, vadovaudamasis atitinkamais teisės aktais, reglamentuojančiais leidimų taikyti vidaus reitingais pagrįstą kredito rizikos vertinimo ir pažangųjį operacinės rizikos vertinimo metodą išdavimo tvarką;

6.25.9.3.   Lietuvos bankas reguliariai stebi VRPS veiklą bei metinius veiklos rezultatus ir gali patikrinti, ar sandorio šalies pateikta informacija tiksli, vietoje arba nuotoliniu būdu. Šio patikrinimo tikslas yra nustatyti, ar statinių fondų duomenys yra teisingi, tikslūs ir išsamūs;

6.25.9.4.   sandorių šalys, naudojančios VKVS, turi atitikti operacinius reikalavimus, susijusius su:

6.25.9.4.1.   procedūrų, skirtų pranešti apie kredito reikalavimų savybes buveinės NCB, ad hoc patikrinimais;

6.25.9.4.2.   Lietuvos banko metiniais patikrinimais, skirtais nustatyti statinių fondų tikslumą ir tikrumą kaip nurodyta Taisyklių 12 priede;

6.25.9.4.3.   informacijos teikimu, ne vėliau nei per kitą darbo dieną, dėl turto tinkamumo pokyčių bei nedelsiamo atitinkamų kredito reikalavimų pašalinimo, jei būtina;

6.25.9.4.4.   pranešimais Lietuvos bankui apie faktus arba aplinkybes, kurie galėtų iš esmės daryti įtaką VRPS tolimesniam naudojimui EKVS tikslais arba VRPS naudojamam turto tinkamumo nustatymo būdui, ypač įskaitant esminius sandorio šalies VRPS pokyčius, kurie gali turėti įtakos vertinant, kaip VRPS reitingų dydžiai arba įsipareigojimų neįvykdymo tikimybės atitinka suderintą Eurosistemos reitingų skalę. Taip pat tai apima bet kokius pakeitimus, darančius poveikį įsipareigojimų neįvykdymo tikimybei, taikomai nustatant nuosavų lėšų reikalavimus.“;

1.30. papildyti nauju 6.28.11 papunkčiu:

6.28.11. Įvertinimas mažesne nei rinkos verte netaikomas ECB skolos sertifikatams ir skolos sertifikatams, kuriuos išleido NCB, iki euro įvedimo atitinkamoje valstybėje narėje, kurios valiuta yra euro, datos.“;

1.31. pakeisti 6.35.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.35.3. Sandorių šalys gali naudoti KCBM (įskaitant KCBM su jungtimis) nuo 10.00 iki 17.00 val. (Lietuvos laiku) kiekvieną TARGET darbo dieną.“;

1.32. papildyti nauju 6.35.6 papunkčiu:

6.35.6. VPAS privalo veikti dienos operacijų etapo metu, kaip nurodyta 2022 m. vasario 24 d. Europos Centrinio Banko gairių (ES) 2022/912 dėl naujos kartos Transeuropinės automatizuotos realaus laiko atskirųjų atsiskaitymų skubių pervedimų sistemos (TARGET), kuriomis panaikinamos Gairės ECB/2012/27  I priedo V priedėlyje.“;

1.33. papildyti nauju 6.36.4 papunkčiu:

6.36.4. VPAS ir jos jungtys privalo teikti atsiskaitymo paslaugas visomis TARGET darbo dienomis.“

1.34. pakeisti 6.39.2.1.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.39.2.1.3. šių skolos priemonių atkarpa yra susieta tik su viena atitinkamos valiutos pinigų rinkos palūkanų norma, kurios naudojimas Europos Sąjungoje leidžiamas pagal 2016 m. birželio 8 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2016/1011 dėl indeksų, kurie kaip lyginamieji indeksai naudojami finansinėse priemonėse ir finansinėse sutartyse arba siekiant įvertinti investicinių fondų veiklos rezultatus, kuriuo iš dalies keičiami direktyvos 2008/48/EB ir 2014/17/ES bei Reglamentas (ES) Nr. 596/2014, jų nominaliąja verte, arba;“

1.35. pakeisti 6.39.2.1.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.39.2.1.4. šių skolos priemonių atkarpa yra susieta su infliacijos indeksu,  neturinčiu diskretaus intervalo (angl. discrete range), intervalo kintamųjų atkarpų (angl. range accrual), santykinių kintamųjų atkarpų (angl. ratchet) arba panašių sudėtingų struktūrų atitinkamoje šalyje.“

1.36. pakeisti 6.39.3.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.39.3.2. Skolininkais pagal papildomus kredito reikalavimus gali būti tik Lietuvos Respublikoje įsteigti Taisyklių 6.15.1.1 papunktyje nurodyti subjektai, Lietuvos Respublikoje įsteigtos nefinansinės korporacijos ir ūkinę komercinę veiklą vykdantys fiziniai asmenys, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta yra Lietuvos Respublikoje. Kredito reikalavimai pagal fiziniams asmenims išduotas paskolas, suteiktas pagal Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymą arba Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymą, negali būti naudojami kredito operacijoms užtikrinti.“;

1.37. pripažinti netekusiu galios 6.39.3.4 papunktį;

1.38. papildyti nauju 6.39.3.6 papunkčiu:

6.39.3.6. Papildomas kredito reikalavimas turi būti denominuotas eurais.“

1.39. papildyti nauju 6.39.3.7 papunkčiu:

6.39.3.7. Mažiausias papildomo kredito reikalavimo, pateikiant kaip įkaitą Lietuvos bankui, dydis yra 25 000 eurų. Papildomų kredito reikalavimų portfelį sudarantiems kredito reikalavimams mažiausias dydis nenustatomas.“;

1.40. pripažinti netekusiu galios 6.39.6 papunktį;

1.41. pakeisti 6.39.7.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.39.7.2. Papildomų kredito reikalavimų portfeliai gali būti:

6.39.7.2.1. vidutinių, mažų ir labai mažų įmonių papildomų kredito reikalavimų portfelis, sudarytas tik iš kredito reikalavimų vidutinėms, mažoms ir labai mažoms įmonėms;

6.39.7.2.2. Taisyklių 6.15.1.1 papunktyje nurodytų subjektų kredito reikalavimų portfelis; “

1.42. pripažinti netekusiu galios 6.39.9.2 papunktį;

1.43. pakeisti 6.45.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.45.6. Teisė, taikoma SPUTKR, kūrėjui, kredito reikalavimų skolininkams, garantams, kredito reikalavimų sutartims ir bet kokioms sutartims, užtikrinančioms tiesioginį ar netiesioginį kredito reikalavimų perleidimą emitentui, turi būti teisė tos jurisdikcijos, kurioje yra įsteigtas emitentas. Šis reikalavimas SPUTKR garantams taikomas tik tada, jei garantija yra ir ji naudojama vertinant SPUTKR atitiktį Taisyklėse nustatytiems šio turto kredito kokybės reikalavimams.“;

1.44. pakeisti 9.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.2. Laikoma, kad sandorio šalis nevykdo įsipareigojimų, jeigu įvyksta bet kuris iš toliau nurodytų įsipareigojimų nevykdymo įvykių:

9.2.1. kompetentinga teismo arba kita institucija priima sprendimą taikyti sandorio šaliai bankroto ar likvidavimo procedūrą arba paskirti jai likvidatorių ar panašų pareigūną, arba taikyti bet kokią kitą analogišką procedūrą. Krizių prevencijos ar krizių valdymo priemonių taikymas sandorio šaliai, kaip tai nurodyta Direktyvoje 2014/59/ES, nelaikomas įsipareigojimų nevykdymo įvykiu pagal šį papunktį;

9.2.2. sandorio šaliai taikomas lėšų įšaldymas ir (arba) kitos Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 75 arba 215 straipsnyje numatytos priemonės, apribojančios sandorio šalies galimybę naudoti savo lėšas ar kitą turtą;

9.2.3. sandorio šaliai nebetaikomas Eurosistemos privalomųjų atsargų reikalavimas, kaip to reikalaujama pagal Taisyklių 7.1.1 papunktį;

9.2.4. sandorio šaliai nebetaikoma kompetentingų institucijų priežiūra pagal Direktyvą 2013/36/ES ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013 arba jai prilygintina priežiūra, kaip tai numatyta Taisyklių 7.1.3 papunktyje;

9.2.5. sandorio šalis tampa veiklą nutraukiančiu subjektu, kaip tai numatyta Taisyklių 7.12 papunktyje;

9.2.6. kompetentinga teismo arba kita institucija priima sprendimą taikyti sandorio šaliai kitą nei Taisyklių 9.2.1 papunktyje nurodytą intervencinę priemonę, ribojančią sandorio šalies veiklą, įskaitant moratoriumą, arba reorganizavimo priemonę ar kitą analogišką procedūrą, kuria siekiama apsaugoti arba atkurti sandorio šalies finansinę būklę ir išvengti Taisyklių 9.2.1 papunktyje nurodyto pobūdžio sprendimo;

9.2.7. sandorio šalis nebeatitinka bet kurio iš Taisyklių 7.1.4 papunktyje numatytų operacinių kriterijų;

9.2.8. sandorio šalis raštu pareiškia, kad negali sumokėti visų ar bet kokios dalies savo skolų arba įvykdyti savo įsipareigojimų, atsirandančių dėl pinigų politikos sandorių ar kitų sandorių su Lietuvos banku ar kitu NCB, arba nustoja siekti savo tikslų pagal įstatus arba analogiškus steigiamuosius dokumentus, arba paskelbia apie savo ketinimą nebesiekti savo tikslų pagal savo įstatus arba analogiškus steigiamuosius dokumentus, arba sudaro su savo kreditoriais savanorišką susitarimą ar planą, arba sandorio šalis yra nemoki ar laikoma, kad ji yra nemoki, arba laikoma, kad ji negali sumokėti savo skolų;

9.2.9. yra vykdomi procedūriniai arba kiti veiksmai, prieš priimant sprendimą pagal Taisyklių 9.2.1, 9.2.6 arba 9.2.11 papunkčiuose numatytas procedūras, įskaitant pasiūlymą panaikinti leidimą vykdyti veiklą pagal Direktyvą 2013/36/ES ir Reglamentą (ES) Nr. 575/2013 arba Direktyvą 2014/65/ES įgyvendinančius valstybės narės, kurios valiuta yra euro, nacionalinius teisės aktus, taip pat tada, kai paskelbiamas sandorio šalies veiklos apribojimas (moratoriumas) arba kompetentingam teismui pateikiamas ieškinys dėl bankroto arba restruktūrizavimo bylos iškėlimo sandorio šaliai;

9.2.10. paskiriamas laikinasis administratorius arba kitas pareigūnas, turintis įgaliojimus apriboti kitos sandorio šalies teisę įvykdyti savo įsipareigojimus Eurosistemai;

9.2.11. sandorio šalies turtui arba reikšmingai jo daliai paskiriamas administratorius, patikėtinis arba kitas pareigūnas;

9.2.12. bet kuris sandorio šalies padarytas (arba pagal aplinkybes suprantamas kaip tos sandorio šalies padarytas)  pareiškimas arba kitas ikisutartinis  pranešimas pagal taikytinas teisės aktų nuostatas yra pripažįstamas klaidingu arba neteisingu, jeigu toks pareiškimas ar pranešimas susijęs su:

9.2.12.1. pinigų politikos operacijoms įgyvendinti skirtais sandoriais arba bet kuriais kitais su Lietuvos banku arba kitu NCB sudarytais sandoriais; arba

9.2.12.2. atitiktimi bet kokiems sandorio šaliai taikytiniems teisės aktams, kai dėl to gali kilti rizika sandorio šalies įsipareigojimų vykdymui pagal Eurosistemos pinigų politikos įgyvendinimo tikslais sudarytus susitarimus;

9.2.13. sandorio šaliai yra panaikinamas, sustabdomas arba atšaukiamas leidimas verstis veikla pagal Direktyvą 2014/65/ES įgyvendinančias atitinkamos euro zonos valstybės narės nacionalinės teisės aktų nuostatas;

9.2.14. sandorio šalis yra pašalinama iš bet kurios mokėjimų sistemos, kurioje atliekami mokėjimai pagal pinigų politikos sandorius (išskyrus valiutų apsikeitimo sandorius), bet kurios vertybinių popierių atsiskaitymo sistemos, naudojamos atsiskaitant už Eurosistemos pinigų politikos sandorius, arba sandorio šalies dalyvavimas bet kurioje minėtoje sistemoje yra sustabdomas ar kitaip apribojamas;

9.2.15. sandorio šaliai taikomos Direktyvos 2013/36/ES 41 straipsnio 1 dalyje, 43 straipsnio 1 dalyje arba 44 straipsnyje nurodytos arba kitos panašios priemonės;

9.2.16. grįžtamųjų sandorių atveju sandorio šalis nesilaiko Taisyklių 6.27–6.29 papunkčių nuostatų dėl rizikos kontrolės priemonių;

9.2.17. įkaitu užtikrintų paskolų atveju sandorio šalis nepateikia įkaito arba negrąžina paskolos nustatytomis šių mokėjimų ir pervedimų dienomis;

9.2.18. sandorio šalis nesumoka sandorio sumos eurais šiems mokėjimams nustatytomis dienomis pagal terminuotojo indėlio sandorį arba sandorio šalis nesumoka sandorio sumos užsienio valiuta šiems mokėjimams nustatytomis dienomis pagal valiutų apsikeitimo sandorį;

9.2.19. sandorio šalis nevykdo įsipareigojimų (pavyzdžiui, įvyksta įvykis, panašus į bet kurį Taisyklių 9.2.1–9.2.26 papunkčiuose nurodytą įvykį) pagal sutartį, sudarytą dėl bet kurio NCB ar ECB užsienio atsargų, nuosavų lėšų ar finansinio turto valdymo;

9.2.20. sandorio šalis nepateikia reikiamos informacijos, taip sukeldama neigiamų padarinių Lietuvos bankui, ECB ar NCB;

9.2.21. sandorio šalis neįvykdo bet kurio savo įsipareigojimo, nustatyto Taisyklėse dėl grįžtamųjų sandorių, ir (jeigu galėtų ištaisyti) neištaiso šios padėties įkaitu užtikrintų sandorių atveju per ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų terminą po to, kai Lietuvos bankas pateikia įspėjimą; arba sandorio šalis neįvykdo bet kurio savo įsipareigojimo, nustatyto Taisyklėse dėl valiutų apsikeitimo sandorių, ir (jeigu galėtų ištaisyti) neištaiso šios padėties įkaitu užtikrintų paskolų atveju per ne ilgesnį kaip 10 kalendorinių dienų terminą po to, kai Lietuvos bankas pateikia įspėjimą;

9.2.22. įvyksta įsipareigojimų nevykdymo įvykis (angl. event of default) pagal bet kurią sandorio šalies (įskaitant sandorio šalies filialus) su bet kuriuo kitu Eurosistemos nariu sutartį ar sandorį, sudarytą siekiant vykdyti pinigų politikos operacijas;

9.2.23. sandorio šaliai taikomas lėšų įšaldymas ir (arba) kitos valstybės narės nustatytos priemonės, ribojančios sandorio šalies galimybę naudoti savo lėšas ar kitą turtą;

9.2.24. visam sandorio šalies turtui arba reikšmingai jo daliai taikoma nutartis dėl šio turto įšaldymo, areštas, konfiskavimas arba bet kokia kita procedūra, kuria siekiama apsaugoti viešąjį interesą arba sandorio šalies kreditorių teises;

9.2.25. visas sandorio šalies turtas arba reikšminga jo dalis perduodami kitam asmeniui ar subjektui arba sandorio šalies visa veikla arba verslas, arba jo reikšminga dalis parduodama, nutraukiama, likviduojama ar nutraukiama arba priimamas bet koks sprendimas, kuriuo siekiama įgyvendinti šiame papunktyje nurodytus veiksmus;

9.2.26. įvyksta arba tampa tikėtina, kad įvyks kitas įvykis, dėl kurio gali kilti grėsmė, kad sandorio šalis neįvykdys įsipareigojimų, nustatytų Taisyklėse, kituose Eurosistemos pinigų politikos operacijas reglamentuojančiuose teisės aktuose ar bet kokiuose susitarimuose, kurių sandorio šalis privalo laikytis dėl Eurosistemos pinigų politikos operacijų, arba įsipareigojimų pagal kitus sandorio šalies ir Lietuvos banko, ECB arba bet kurio kito NCB santykiams taikytinus teisės aktus arba susitarimus.“;

1.45. pakeisti 9.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.3. Išskyrus Taisyklių 9.31 papunktyje nustatytus atvejus, įvykus bet kuriam Taisyklių 9.2.1–9.2.26 papunkčiuose nurodytam įsipareigojimų nevykdymo įvykiui, be Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 53 straipsnyje nustatytų teisių, Lietuvos bankas turi teisę:

9.3.1.  sustabdyti, apriboti arba panaikinti sandorio šalies teisę dalyvauti Eurosistemos atvirosios rinkos operacijose;

9.3.2.  sustabdyti, apriboti arba panaikinti sandorio šalies teisę naudotis Eurosistemos nuolatinėmis galimybėmis;

9.3.3.  vienašališkai nutraukti visas su sandorio šalimi sudarytas ir įsipareigojimų nevykdymo įvykio metu galiojusias sutartis ir sandorius;

9.3.4.  reikalauti nedelsiant įvykdyti įsipareigojimus, kurių terminas dar nėra suėjęs arba kurie yra sąlyginiai;

9.3.5.  panaudoti sandorio šalies indėlius ir kitas lėšas Lietuvos banke savo reikalavimams sandorio šaliai tenkinti;

9.3.6.  sustabdyti bet kokių savo įsipareigojimų sandorio šaliai vykdymą, kol sandorio šalis visiškai įvykdys įsipareigojimus Lietuvos bankui;

9.3.7.  reikalauti palūkanų už įsipareigojimų nevykdymą (angl. default interest);

9.3.8.  reikalauti atlyginti visus nuostolius, patirtus dėl sandorio šalies įsipareigojimų nevykdymo;

9.3.9.  perimti sandorio šalies Lietuvos bankui įkeistą turtą ir vienašališkai jį realizuoti, taip pat taikyti baigiamąją užskaitą Taisyklių 6.44 papunktyje nustatyta tvarka.“;

1.46. papildyti nauju 9.31 papunkčiu:

9.31. Įvykus Taisyklių 9.2.1–9.2.5 papunkčiuose nurodytam įsipareigojimų nevykdymo įvykiui, Lietuvos bankas neįgyja teisės pasinaudoti Taisyklių 9.3.1 papunktyje nurodyta teise apriboti sandorio šalies teisę dalyvauti Eurosistemos atvirosios rinkos operacijose ir Taisyklių 9.3.2 nurodyta teise apriboti sandorio šalies teisę naudotis Eurosistemos nuolatinėmis galimybėmis.“;

1.47. pakeisti 9.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.4. Įvykus bet kuriam Taisyklių 9.2.6–9.2.26 papunkčiuose nurodytam įsipareigojimų nevykdymo įvykiui, pasinaudoti Taisyklių 9.3 papunktyje nurodytomis teisėmis Lietuvos bankas gali tik tada, kai Lietuvos bankas pagal ECB valdančiosios tarybos patvirtintas Eurosistemos procedūras sandorio šaliai praneša apie įvykusį įsipareigojimų nevykdymo įvykį ir, jeigu Lietuvos bankas minėtame pranešime nurodo terminą dėl įvykusio įsipareigojimo nevykdymo įvykio susidariusiai padėčiai ištaisyti, sueina šiame pranešime Lietuvos banko nurodytas terminas dėl minėto įvykio susidariusiai padėčiai ištaisyti, kuris negali būti ilgesnis nei 3 darbo dienos. Įvykus kitiems Taisyklėse nurodytiems įsipareigojimų nevykdymo įvykiams Lietuvos bankas sandorio šalį informuoja, kad įvyko minėtas įvykis, tačiau pasinaudoti Taisyklių 9.3 papunktyje nustatytomis teisėmis Lietuvos bankas gali nedelsdamas.“;

1.48. pakeisti 9.62 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.62. Sandorio šalies teisė dalyvauti Eurosistemos pinigų politikos operacijose sustabdoma be atskiro Lietuvos banko sprendimo (išskyrus atvejus, kai ECB valdančioji taryba Lietuvos banko prašymu nusprendžia kitaip), jeigu:

9.62.1. sandorio šalis neatkuria atitikties Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatytiems nuosavų lėšų reikalavimams (arba, jeigu taikoma, šiame reglamente nustatytiems nuosavų lėšų reikalavimams prilygintiniems reikalavimams) per 20 savaičių nuo priežiūros duomenų rinkimo ataskaitinės datos, skaičiuojant nuo datos, kai buvo nustatytas šių reikalavimų nesilaikymas;

9.62.2. Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatytų nuosavų lėšų reikalavimų nesilaikymas nustatytas ne priežiūros duomenų rinkimo metu ir atitiktis šiems reikalavimams nebuvo atkurta per aštuonias savaites nuo tos dienos, kurią priežiūros institucija patvirtino, kad sandorio šalis nebeatitinka minimalių nuosavų lėšų reikalavimų, ir ne vėliau kaip per 20 savaičių nuo atitinkamo ketvirčio pabaigos.“;

1.49. papildyti nauju 9.12 papunkčiu:

9.12. Lietuvos bankas turi teisę sustabdyti, apriboti arba panaikinti sandorio šalies teisę dalyvauti Eurosistemos pinigų politikos operacijose, jei sandorio šalis pažeidžia pradinio kapitalo reikalavimą, nustatytą pagal Reglamento (ES) Nr. 575/2013 93 straipsnį ir atitinkamus nacionalinės teisės aktus.“;

1.50. papildyti nauju 9.13 papunkčiu:

9.13. Sandorio šalies teisė dalyvauti Eurosistemos pinigų politikos operacijose gali būti nedelsiant sustabdyta, užuot ją apribojus, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:

9.13.1. Taisyklių 9.62, 9.8 ir 9.9 papunkčiuose nurodytos sąlygos, kai apribojama sandorio šalies teisė dalyvauti Eurosistemos pinigų politikos operacijose;

9.13.2. Taisyklių 9.13.1 papunktyje nurodytų sąlygų nustatymo metu sandorio šalis neturėjo neįvykdytų įsipareigojimų pagal Eurosistemos pinigų politikos operacijas;

9.13.3. sandorio šalies dienos paskolos ir automatinio įkeitimo pozicija per paskutiniąsias 90 darbo dienų iki sprendimo sustabdyti sandorio šalies teisę dalyvauti Eurosistemos pinigų politikos operacijose priėmimo dienos buvo lygi nuliui.“;

1.51. pakeisti 13.1.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

13.1.1. dėl sutrikimo aktyvuojamas sprendimas nenumatytais atvejais, kaip nurodyta Gairių (ES) 2022/912 (ECB/2022/8) 2 straipsnio 20 punkte ir III priedo 20 punkte, ir“;

1.52. pakeisti 14.1.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

14.1.1. atsiskaitymai už atvirosios rinkos operacijas eurais, kaip nustatyta Taisyklių 4.10 papunktyje, nėra apdorojami taikant sprendimą nenumatytais atvejais, kaip apibrėžta Gairių (ES) 2022/912 (ECB/2012/8) 2 straipsnio 20 punkte ir III priedo 20 punkte. Todėl atsiskaitymų už tokias operacijas įvykdymas gali būti atidėtas iki bus atkurtas įprastas TARGET operacijų veikimas;“

1.53. išdėstyti 11, 14, 24 ir 26 priedus nauja redakcija (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas taikomas nuo 2024 m. gegužės 6 d.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                        Gediminas Šimkus