IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PRITARIMO IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENOS 2015 METŲ ATASKAITAI IR IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VYKDOMŲ VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO 2016 METŲ ATASKAITAI
2017 m. balandžio 27 d. Nr. T-53
Ignalina
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 35 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 5 dalimi, Visuomenės sveikatos stebėsenos (monitoringo) įstatymo 10 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 18 d. nutarimo Nr. 176 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 18 d. nutarimo Nr. 606 „Dėl Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo ataskaitos teikimo tvarkos ir ataskaitos formos patvirtinimo“ pakeitimo“ 1.1 papunkčiu, Bendrųjų savivaldybių visuomenės sveikatos stebėsenos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. V-488 „Dėl Bendrųjų savivaldybių visuomenės sveikatos stebėsenos nuostatų patvirtinimo“ (2016 m. gegužės 16 d. įsakymo Nr. V-637 redakcija), 6.3 papunkčiu ir 9 punktu, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. lapkričio 18 d. įsakymu Nr. V-1311 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. kovo 2 d. įsakymo Nr. V-292 „Dėl Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo ataskaitos formos patvirtinimo“ pakeitimo“, Ignalinos rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Ignalinos rajono savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo 2016 metų ataskaitai.
PRITARTA
Ignalinos rajono savivaldybės tarybos
2017 m. balandžio 27 d. sprendimu Nr. T-53
IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENOS 2015 METŲ ATASKAITA
Ignalina,
2016
1. Įvadas
Visuomenės sveikatos stebėsena – tikslingai organizuotas ir sistemingai atliekamas visuomenės sveikatos būklės, ją veikiančių visuomenės sveikatos rizikos veiksnių duomenų rinkimas, kaupimas, apdorojimas, saugojimas, analizė ir vertinimas.
Visuomenės sveikatos stebėsena Ignalinos rajono savivaldybės teritorijoje vykdoma siekiant gauti išsamią informaciją apie Ignalinos rajono bendruomenės sveikatos būklę, visuomenės sveikatai darančius įtaką veiksnius, kitus visuomenės sveikatos rodiklius bei planuoti ir įgyvendinti visuomenės sveikatos stiprinimo priemones.
Ataskaita parengta naudojant oficialius statistikos šaltinius. Rengiant šį leidinį vadovautasi Higienos instituto Sveikatos informacijos centro (toliau – HISIC) parengtu spaudiniu „Visuomenės sveikatos būklė Lietuvos savivaldybėse 2015 m.“.
2. Bendroji dalis
2.1. Pagrindinių stebėsenos rodiklių savivaldybėje analizė ir interpretavimas („šviesoforas“)
Pagrindinio rodiklių sąrašo (PRS) analizė ir interpretavimas („šviesoforo“ kūrimas) atliekamas lyginant praėjusių metų Ignalinos rajono savivaldybės rodiklius su Lietuvos vidurkiu. Vadovautasi „šviesoforo“ principu, visos 60 Lietuvos savivaldybių suskirstytos į 5 grupes (po 12 savivaldybių kiekvienoje grupėje):
· 12 savivaldybių, kuriose stebimas rodiklis atspindi geriausią situaciją, priskiriamos savivaldybių su geriausiais rodikliais grupeiir žymimos žalia spalva;
· 12 savivaldybių, kuriose stebimas rodiklis rodo prasčiausią situaciją, priskiriamos savivaldybių su prasčiausiais rodikliais grupeiir žymimos raudona spalva;
· likusių 36 savivaldybių rodiklio reikšmės žymimos geltona spalva. Šių savivaldybių rodikliai interpretuojami kaip atitinkantys Lietuvos vidurkį.
PRS analizės ir interpretavimo tikslas – įvertinti, kokia esama gyventojų sveikatos ir sveikatą lemiančių veiksnių situacija savivaldybėje, įvertinant Lietuvos sveikatos programos tikslų ir uždavinių įgyvendinimo kontekste, ir kokių intervencijų (priemonių) reikia imtis, siekiant stiprinti savivaldybės gyventojų sveikatą ir mažinti sveikatos netolygumus.
Ignalinos rajono gyventojų visuomenės sveikatos stebėsenos ataskaitoje analizuojamų rodiklių duomenys ir jų interpretavimas pateikiami 1 lentelėje. Remiantis profilio rodikliais ir jų interpretavimo rezultatais („šviesoforas“ir santykis) buvo sudarytas Ignalinos rajono probleminių visuomenės sveikatos sričių (temų) sąrašas. Atlikta 3 atrinktų rodiklių detali analizė ir vertinimas. Parengti pasiūlymai.
Pirmoje lentelės skiltyje pateikiami PRS rodikliai suskirstyti pagal Lietuvos sveikatos programoje numatomus įgyvendinti tikslus ir uždavinius. Antroje skiltyje pateikiama savivaldybės rodiklio reikšmė, trečioje skiltyje – atitinkamo rodiklio Lietuvos vidurkio reikšmė, ketvirtoje – mažiausia reikšmė tarp visų savivaldybių, penktoje – didžiausia reikšmė tarp visų savivaldybių, šeštoje – savivaldybės rodiklio interpretavimas (reikšmės savivaldybėje santykis su Lietuvos vidurkio reikšme ir savivaldybės rodiklio vietos tarp visų savivaldybių pavaizdavimas pagal „šviesoforo“ principą).
1 lentelė. Ignalinos rajono savivaldybės sveikatos ir su sveikata susijusių rodiklių profilis.
Rodiklis |
Savivaldybės rodiklis |
Lietuvos rodiklis |
Minimali reikšmė |
Maksimali reikšmė |
Santykis: savivaldybė / Lietuva |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Strateginis tikslas – pasiekti, kad 2025 metais šalies gyventojai būtų sveikesni ir gyventų ilgiau, pagerėtų gyventojų sveikata ir sumažėtų sveikatos netolygumai |
|||||
Vidutinė tikėtina gyvenimo trukmė |
69,1 |
74,5 |
69,1 |
82,0 |
0,93 |
Išvengiamas mirtingumas |
28 |
34,4 |
27,6 |
47,0 |
1,03 |
1 tikslas. Sukurti saugesnę socialinę aplinką, mažinti sveikatos netolygumus ir socialinę atskirtį |
|||||
1.1 uždavinys. Sumažinti skurdo lygį ir nedarbą |
|||||
Standartizuotas mirtingumas dėl savižudybių (X60-X84) 100 000 gyventojų |
55 |
30,4 |
0,00 |
110 |
1,76 |
Mokyklinio amžiaus vaikų, nesimokančių mokyklose, skaičius 1000 vaikų |
26 |
60,2 |
26,0 |
173 |
0,51 |
Socialinės rizikos šeimų skaičius 1000 gyventojų |
6,4 |
3,4 |
0,00 |
9,2 |
1,90 |
Ilgalaikio nedarbo lygis |
9 |
2,5 |
1 |
9,0 |
3,53 |
Gyventojų skaičiaus pokytis 1000 gyventojų |
-21,7 |
-11,3 |
-21,7 |
4,4 |
1,81 |
1.2 uždavinys. Sumažinti socialinę – ekonominę gyventojų diferenciaciją šalies ir bendruomenių lygmeniu |
|||||
Standartizuotas mirtingumo dėl išorinių priežasčių rodiklis (V01-Y98)100 000 gyventojų |
147 |
109,8 |
0,00 |
242 |
1,75 |
Mokinių, gaunančių nemokamą maitinimą mokyklose, skaičius 1000 vaikų |
332 |
219,5 |
72 |
497 |
1,64 |
Socialinės pašalpos gavėjų skaičius 1000 gyventojų |
73 |
38,1 |
8 |
94 |
2,27 |
Sergamumas tuberkulioze (A15-A19) 1000 gyventojų |
13 |
41,9 |
0,00 |
132 |
0,58 |
2 tikslas. Sukurti sveikatai palankią fizinę darbo ir gyvenamąją aplinką |
|||||
2.1 uždavinys. Kurti saugias ir sveikas buities sąlygas, didinti prekių ir paslaugų vartotojų saugumą |
|||||
Asmenų, žuvusių ar sunkai sužalotų dėl nelaimingų atsitikimų darbe, skaičius 1000 darbingo amžiaus gyventojų |
1 |
1,0 |
0,00 |
6 |
1,01 |
Susižalojimo dėl nukritimo atvejų skaičius (W00-W19) 65+ m. amžiaus grupėje 10 000 gyventojų |
134 |
139,0 |
26 |
284 |
0,98 |
Darbingo amžiaus asmenų, pirmą kartą pripažintų neįgaliais, skaičius 10 000 gyventojų |
76 |
68,9 |
44 |
127 |
1,15 |
Sergamumas žarnyno infekcinėmis ligomis (A00-A08) 10 000 gyventojų |
59 |
72,8 |
0,00 |
116 |
0,93 |
Standartizuotas mirtingumo dėl atsitiktinio paskendimo rodiklis (W65-W74) 100 000 gyventojų |
13 |
4,9 |
0,00 |
53 |
2,98 |
Standartizuotas mirtingumo dėl nukritimo rodiklis (W00-W19) 100 000 gyventojų |
0.0 |
13,8 |
0,00 |
37,6 |
0,00 |
Standartizuotas mirtingumo dėl transporto įvykių rodiklis (V00-V99) 100 000 gyventojų |
0,0 |
10,5 |
0,00 |
40,5 |
0,00 |
Pėsčiųjų mirtingumas dėl transporto įvykių (V00-V09) 100 000 gyventojų |
0,0 |
3,9 |
0,00 |
23 |
0,00 |
Transporto įvykiuose patirtų traumų (V00-V99) skaičius 100 000 gyventojų |
51 |
65,7 |
27 |
152 |
0,92 |
Į atmosferą iš stacionarių taršos šaltinių išmestų teršalų kiekis, tenkantis 1 kv. km |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
Viešai tiekiamo geriamojo vandens prieinamumas vartotojams proc. |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
Nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumas vartotojams proc. |
nėra |
nėra |
nėra |
nėra |
|
3 tikslas. Formuoti sveiką gyvenseną ir jos kultūrą |
|||||
3.1 uždavinys. Sumažinti alkoholinių gėrimų, tabako vartojimą, neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą ir prieinamumą |
|||||
Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu, rodiklis 100 000 gyventojų |
0,00 |
5,2 |
0,00 |
26,1 |
0,00 |
Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, rodiklis 100 000 gyventojų |
37 |
24,9 |
0,00 |
65 |
2,40 |
Nusikalstomos veikos, susijusios su disponavimu narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda (nusikaltimai) |
0 |
65,7 |
0,00 |
270 |
0,09 |
Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais |
31 |
173,5 |
31 |
313 |
0,78 |
Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais |
121 |
149,7 |
17 |
271 |
0,91 |
3.2 uždavinys. Skatinti sveikos mitybos įpročius |
|||||
Kūdikių, išimtinai žindytų iki 6 mėn. amžiaus, dalis (proc.) |
26 |
32,0 |
26 |
100 |
0,83 |
4 tikslas. Užtikrinti kokybišką ir efektyvią sveikatos priežiūrą, orientuotą į gyventojų poreikius |
|||||
4.1 uždavinys. Užtikrinti sveikatos sistemos tvarumą ir kokybę, plėtojant sveikatos technologijas, kurių efektyvumas pagrįstas mokslo įrodymais |
|||||
Išvengiamų hospitalizacijų skaičius 1000 gyventojų |
40 |
33,6 |
21 |
71 |
1,34 |
Išvengiamų hospitalizacijų dėl diabeto ir jo komplikacijų skaičius 1000 gyventojų |
5,1 |
6,9 |
5,1 |
14,0 |
0,93 |
4.2 uždavinys. Plėtoti sveikatos infrastruktūrą ir gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, saugą, prieinamumą ir į pacientą orientuotą sveikatos priežiūrą |
|||||
Slaugytojų, tenkančių vienam gydytojui, skaičius |
2,2 |
2,1 |
1,0 |
8,0 |
1,18 |
Šeimos medicinos paslaugas teikiančių gydytojų skaičius 10 000 gyventojų |
8,8 |
7,1 |
3,0 |
11,2 |
0,94 |
Apsilankymų pas gydytojus skaičius, tenkantis vienam gyventojui |
7,6 |
8,3 |
6,0 |
10,8 |
0,94 |
Savivaldybei pavaldžių stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų pacientų pasitenkinimo lygis |
18,0 |
18,8 |
17,4 |
20,0 |
0,96 |
Sergamumas vaistams atsparia tuberkulioze 10 000 gyventojų |
2,8 |
3,7 |
0,00 |
23,4 |
0,00 |
Sergamumas ŽIV ir lytiškai plintančiomis ligomis ((B20-B24, A50-A64) 10 000 gyventojų |
3 |
3,6 |
0,00 |
9 |
0,84 |
4.3 uždavinys. Pagerinti motinos ir vaiko sveikatą |
|||||
Kūdikių (vaikų iki 1 m. amžiaus) mirtingumas 1000 gyvų gimusių kūdikių |
0,0 |
4,2 |
0,00 |
14,9 |
0,00 |
2 metų amžiaus vaikų MMR1 (tymų, epideminio parotito, raudonukės vakcina, 1 dozė) skiepijimo apimtys |
98 |
94,2 |
87 |
100 |
1,04 |
1 metų amžiaus vaikų DTP (difterijos, stabligės, kokliušo vakcina, 3 dozės) skiepijimo apimtys |
90 |
93,5 |
82 |
100 |
0,97 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi vaikų krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis programoje |
16 |
20,0 |
2 |
65 |
1,15 |
Vaikų, kuriems nustatytas dantų ėduonis (K02), skaičius 10 000 gyventojų |
3,8 |
3,4 |
1,1 |
8,3 |
1,15 |
Paauglių (15–17 m.) gimdymų skaičius 10 000 gyventojų |
2,4 |
5,8 |
0,00 |
17,3 |
0,71 |
4.4 uždavinys. Stiprinti lėtinių neinfekcinių ligų prevenciją ir kontrolę |
|||||
Standartizuotas mirtingumo nuo kraujotakos sistemos ligų rodiklis (I00-I99) 100 000 gyventojų |
1023 |
831,5 |
486 |
1161 |
1,83 |
Standartizuotas mirtingumo nuo piktybinių navikų rodiklis (C00-C97) 100 000 gyventojų |
292 |
287,9 |
176 |
377 |
1,39 |
Standartizuotas mirtingumo nuo cerebrovaskulinių ligų rodiklis (I60-I69) 100 000 gyventojų |
257 |
202,5 |
72 |
437 |
1,82 |
Sergamumas II tipo cukriniu diabetu (E11) 10 000 gyventojų |
19 |
42,6 |
19 |
94 |
0,68 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi atrankinės mamografinės patikros dėl krūties vėžio finansavimo programoje |
17 |
48,4 |
17 |
74 |
0,55 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi gimdos kaklelio piktybinių navikų prevencinių tyrimų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo biudžeto lėšų, finansavimo programoje |
48 |
50,2 |
28 |
70 |
1,04 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi storosios žarnos vėžio ankstyvosios diagnostikos finansavimo programoje |
51 |
50,4 |
16 |
72 |
1,04 |
Tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi asmenų, priskirtinų širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos grupei, atrankos ir prevencijos priemonių finansavimo programoje |
41 |
37,4 |
10 |
54 |
1,17 |
Iš 1 lentelėje pateiktų PRS rodiklių reikšmių Ignalinos rajono savivaldybėje palyginimo su Lietuvos vidurkio rodikliu matyti, kad:
· iš visų sveikatos rodiklių geresni (lentelėje žymimi žalia spalva) 2015 m. buvo 7 rodikliai: mokyklinio amžiaus vaikų, nesimokančių mokyklose, skaičius; sergamumas tuberkulioze; standartizuotas mirtingumo rodiklis dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu; nusikalstamos veikos, susijusios su disponavimu narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda (nusikaltimai); sergamumas vaistams atsparia tuberkulioze; 2 metų amžiaus vaikų MMR1 (tymų, epideminio parotito, raudonukės vakcina, 1 dozė) skiepijimo apimtys; tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi asmenų, priskirtinų širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos grupei, atrankos ir prevencijos priemonių finansavimo programoje.
· reikšmės, patenkančios į prasčiausių savivaldybių kvintilių grupę (lentelėje žymimos raudona spalva): vidutinė tikėtina gyvenimo trukmė; standartizuotas mirtingumas dėl savižudybių; socialinės rizikos šeimų skaičius; gyventojų skaičiaus pokytis; standartizuotas mirtingumo dėl išorinių priežasčių rodiklis; mokinių, gaunančių nemokamą maitinimą mokyklose, skaičius; socialinių pašalpų gavėjų skaičius; standartizuotas mirtingumo dėl atsitiktinio paskendimo rodiklis; standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, rodiklis; savivaldybei pavaldžių stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų pacientų pasitenkinimo lygis; kūdikių (vaikų iki 1 m. amžiaus) mirtingumas; 1 metų amžiaus vaikų DTP (difterijos, stabligės, kokliušo vakcina, 3 dozės) skiepijimo apimtys; standartizuotas mirtingumo nuo kraujotakos sistemos ligų rodiklis; standartizuotas mirtingumo nuo piktybinių navikų rodiklis; standartizuotas mirtingumo nuo cerebrovaskulinių ligų rodiklis; tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi atrankinės mamografinės patikros dėl krūties vėžio finansavimo programoje;
· likusieji rodikliai patenka į Lietuvos vidurkį atitinkančią kvintilių grupę (lentelėje žymimi geltona spalva), tačiau į juos taip pat būtina atkreipti dėmesį. Išvengiamas mirtingumas; asmenų, žuvusių ar sunkai sužalotų dėl nelaimingų atsitikimų darbe, skaičius; susižalojimo dėl nukritimo atvejų skaičius 65+ m. amžiaus grupėje; darbingo amžiaus asmenų, pirmą kartą pripažintų neįgaliais, skaičius; sergamumas žarnyno infekcinėmis ligomis; transporto įvykiuose patirtų traumų skaičius; gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais; gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais; kūdikių, išimtinai žindytų iki 6 mėn. amžiaus, dalis; išvengiamų hospitalizacijų skaičius; išvengiamų hospitalizacijų dėl diabeto ir jo komplikacijų skaičius; slaugytojų, tenkančių vienam gydytojui, skaičius; šeimos medicinos paslaugas teikiančių gydytojų skaičius; apsilankymų pas gydytojus skaičius, tenkantis vienam gyventojui; sergamumas ŽIV ir lytiškai plintančiomis ligomis; tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi vaikų krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis programoje; vaikų, kuriems nustatytas dantų ėduonis, skaičius; paauglių (15–17 m.) gimdymų skaičius; sergamumas II tipo cukriniu diabetu; tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi gimdos kaklelio piktybinių navikų prevencinių tyrimų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo biudžeto lėšų, finansavimo programoje; tikslinės populiacijos dalis (proc.), dalyvavusi storosios žarnos vėžio ankstyvosios diagnostikos finansavimo programoje.
2.2. Demografinė situacija
Demografija – tai mokslas, kuris tiria gyventojų skaičiaus ir struktūros kitimą. Svarbu pabrėžti, kad šis mokslas nagrinėja ne konkretaus asmens gyvenimo įvykius, bet žmonių, gyvenančių tam tikroje teritorijoje, visumos arba jų demografinių požymių kaitą.
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, Lietuvoje gyventojų skaičius jau daugelį metų mažėja. 2015 metų pradžioje Ignalinos rajone gyveno 16566 gyventojai, t. y. 408 gyventojais mažiau nei prieš metus (2 lentelė).
|
2010 m. |
2011 m. |
2012 m. |
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
Ignalinos r. |
19374 |
18892 |
18030 |
17568 |
16974 |
16566 |
Pokytis |
- 378 |
- 482 |
- 862 |
- 462 |
- 594 |
- 408 |
2 lentelė. Ignalinos rajono gyventojų skaičius ir jo pokytis 2010–2015 m. pradžioje.
Šaltinis. Lietuvos statisikos departamentas
Vaikai ( 0 – 17 m. ) sudarė 14 procentų (2373) visų gyventojų, o vaisingo amžiaus moterys (15 – 49 m.) – 21 procentą (3027).
Vertinant demografinę situaciją pagal lytį, pastebėta, kad moterys Ignalinos rajono savivaldybėje 2015 m. sudarė daugiau nei pusę (51 procentą) gyventojų, vyrai – 48 procentus. Kiekvienais metais vyrų miršta daugiau nei moterų (3 lentelė).
|
2010 m. |
2011 m. |
2012 m. |
2013m. |
2014 m. |
2015 m. |
||||||
|
Mot. |
Vyr. |
Mot. |
Vyr. |
Mot. |
Vyr. |
Mot. |
Vyr. |
Mot. |
Vyr. |
Mot. |
Vyr. |
|
9971 |
9121 |
9971 |
8921 |
9616 |
8414 |
9349 |
8219 |
9023 |
7951 |
8785 |
7685 |
Pokytis |
|
|
-282 |
-200 |
-355 |
-507 |
-267 |
-195 |
-326 |
-268 |
-238 |
-266 |
3 lentelė. Gyventojų kitimas pagal lytį Ignalinos rajone 2010–2015 metais.
Šaltinis. Lietuvos statisikos departamentas
2015 m. vidutinė tikėtina (vyrų ir moterų bendrai) gyvenimo trukmė Ignalinos rajone buvo 69,1 metų ir,palyginti su Lietuvos vidurkiu (74,5 metų), analizuojamo rajono gyvenimo trukmė trumpesnė 5 metais.
Ignalinos rajone 2015 m. gimė 130 žmonių, tačiau mirė daugiau nei gimė, t.y. 405 žmonės. Natūralus prieaugis sudarė – -275. Buvo užregistruota 112 santuokų ir 46 ištuokos. 2015 m. kūdikių mirčių neužfiksuota (4 lentelė).
Gimusieji |
Mirusieji |
Natūralus prieaugis |
Santuokos |
Ištuokos |
Kūdikių iki 1 m. mirtingumas |
||||||
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
130 |
7,8 |
405 |
24,4 |
-275 |
-16,6 |
112 |
6,8 |
46 |
2,8 |
- |
- |
4 lentelė. Natūralus gyventojų judėjimas Ignalinos rajone 2015 m.
Šaltinis. Lietuvos statistikos departamentas
2.3. Ignalinos rajono moksleivių ir vaikų sveikata
Ambulatorinėse sveikatos priežiūros įstaigose 2015 metais apsilankė 2152 vaikai. Juos patikrinus, nustatyta šių sutrikimų: daugiausia nustatyta regos sutrikimų (361 atvejis), nenormali laikysenos (68 atvejai), deformuojančios dorsopatijos (63 atvejai), skoliozės (44 atvejai), klausos defektų (6 atvejai) ir vienas kalbos sutrikimo atvejis (1 pav.).
1pav. Vaikams, apsilankiusiems ambulatorinėse sveikatos priežiūros įstaigose, nustatyti sutrikimai Ignalinos rajone 2015 m. (abs.sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Analizuojant sutrikimų struktūrą įvairiose amžiaus grupėse, matyti, kad daugiausia regos sutrikimų vaikams išsivysto 7–14 metų amžiaus, skoliozė taip pat pradeda formuotis 7–14 metų amžiaus, o daugiausia jos nustatoma 15–17 metų amžiaus vaikams. Nenormali laikysena taip pat stebima 7–14 metų vaikų amžiaus grupėje (5 lentelė), (6 lentelė), (7 lentelė).
|
Regėjimo sutrikimai |
Klausos defektai |
Skoliozė |
Deformuojan-čios dorsopatijos |
Nenormali laikysena |
Kalbos sutrikimai |
Vaikų skaičius |
69 (10,5%) |
1 (0,2 %) |
1 (0,2%) |
2 (0,3%) |
6 (0,9 % ) |
- |
5 lentelė. 0 – 6 m. vaikų, sergančių kai kuriomis ligomis ir sutrikimais, skaičius 2015 m.
Šaltinis. SVEIDROS duomenys
|
Regėjimo sutrikimai |
Klausos defektai |
Skoliozė |
Deformuojan-čios dorsopatijos |
Nenormali laikysena |
Kalbos sutrikimai |
Vaikų skaičius |
187(19,1%) |
5 (0,5 %) |
21 (2,1 %) |
30 (3,1 %) |
46 (4,7 %) |
1(0,2 %) |
6 lentelė. 7 – 14 m. vaikų, sergančių kai kuriomis ligomis ir sutrikimais, skaičius 2015 m.
Šaltinis. SVEIDROS duomenys
|
Regėjimo sutrikimai |
Klausos defektai |
Skoliozė |
Deformuojan-čios dorsopatijos |
Nenormali laikysena |
Kalbos sutrikimai |
Vaikų skaičius |
105(20,4%) |
- |
22(4,3%) |
31 (6,0 %) |
16 (3,1 %) |
- |
7 lentelė. 15 – 17 m. vaikų, sergančių kai kuriomis ligomis ir sutrikimais, skaičius 2015 m.
Šaltinis. SVEIDROS duomenys
2.3.1. 12 klasių moksleivių dantų ir žandikaulių būklė 2015 m.
Lyginant ignaliniečių vaikų dantų būklę su Lietuvos rodikliais matyti, kad ignaliniečiai daugiau rūpinasi burnos higiena. Analizuojant Vaikų dantų ir žandikaulių būklės 2015 metų ataskaitą, matyti, kad vaikų, neturinčių blogų dantų, dalis procentais sudarė 15,89 procento, o tai yra didžioji mokinių dalis. Lietuvos rodiklis yra 3,4, o Ignalinos – 1,5 (2 pav.).
2 pav. 1 – 12 klasių moksleivių dantų ir žandikaulių būklė 2015 m.
Šaltinis. Pagal Vaikų dantų ir žandikaulių būklės 2015 metų ataskaitos duomenis
*kpi – indeksas – pieninių dantų, pažeistų ėduonies, plombuotų ar ištrauktų, skaičius vienam asmeniui.
*KPI – indeksas – nuolatinių dantų, pažeistų ėduonies, plombuotų ar ištrauktų, skaičius vienam asmeniui.
* kpi +KPI indeksas – pieninių dantų, pažeistų ėduonies, plombuotų ar ištrauktų ir nuolatinių dantų, pažeistų ėduonies, plombuotų ar ištrauktų, skaičius vienam asmeniui.
Taip pat didžioji mokinių dalis – 75,45 procento – neturėjo sąkandžio patologijos. 18,57 procento vaikų buvo nustatyta pavienių dantų sąkandžio patologija ir vaikų, turinčių žandikaulių patologiją, dalis – 7,50 procento (3 pav.).
3 pav. 1–12 klasių moksleivių skaičius su sąkandžio patologija 2015 m.
Šaltinis. Pagal Vaikų dantų ir žandikaulių būklės 2015 metų ataskaitos duomenis
2.3.2. Vaikų traumos 2015 m.
Vaikų traumų skaičius 2015 m., palyginti su praeitų metų duomenimis, padidėjo. 2014 m. Ignalinos rajone buvo nustatytas 251 atvejis, o 2015 m. – 286 atvejai (8 lentelė).
Vaikai (0 – 17 m.) |
|||
2014 m. |
2015 m. |
||
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
251 |
102,6 |
286 |
120,5 |
8 lentelė. Vaikų traumų skaičius 2014 m. ir 2015 m. Ignalinos r.
Šaltinis. SVEIDROS duomenys
3. Specialioji dalis
3.1. Ignalinos rajono gyventojų mirtingumas
Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis, Ignalinos rajone 2015 m. mirė 405 žmonės, 2014 m. mirė 401 žmogus, 2013 m. mirė 387 žmonės, 2012 m. mirė 381 žmogus. Analizuojant mirtingumo rodiklį pagal lytį, 49 proc. sudarė moterys ir 51 proc. – vyrai (4 pav.). 1000 gyventojų Ignalinos r. 2015 m. teko 24,4 mirusiojo, 2014 m. –23,6 mirusiojo, 2013 m. – 22,3 mirusiojo. Taigi per trejus paskutiniuosius metus mirtingumo rodiklis augo.
4 pav. Mirtingumo struktūra pagal lytį Ignalinos r. 2015 m. (abs.sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Analizuojant mirtingumą pagal gyvenamąją vietovę, matyti, kad dažniau miršta kaimo gyventojai.
Ignalinos rajone, kaip ir visoje Lietuvoje, gyventojų mirties priežasčių struktūra jau daugelį metų išlieka nepakitusi. Trys pagrindinės mirties priežastys: pirmoje vietoje – kraujotakos sistemos ligos – 246 (61%), antroje vietoje – piktybiniai navikai – 66 (16 %) ir trečioje vietoje – išorinės mirties priežastys – 29( 8 %) (5 pav.).
5 pav. Mirtingumo priežasčių struktūra Ignalinos rajone 2015 m. (abs. sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
Ignalinos rajone 2015 m. transporto įvykiuose nukentėjo 8 žmonės, apsinuodijo alkoholiu 6, tyčinius sužalojimus patyrė 9 žmonės, nusižudė 6 žmonės (6 pav.).
6 pav. Mirtingumo išorinės priežastys Ignalinos r. 2015 m.(abs.sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
2015 m. Ignalinos rajone mirusių moterų ir vyrų skaičius beveik vienodas. Moterys sudarė 49 % (202), o vyrai – 51 % (203). Vyrų mirtingumas pagal priežastis yra pateiktas 9 lentelėje, o moterų – 10 lentelėje.
|
Infekcinės ligos |
Piktybiniai navikai |
Kraujotakos sistemos ligos |
Kvėpavimo sistemos ligos |
Virškinimo sistemos ligos |
Mirtingumo išorinės priežastis |
Mirusiųjų skaičius |
6 3 % |
35 17 % |
103 51 % |
12 6 % |
11 5 % |
27 13 % |
9 lentelė. Vyrų mirtingumas pagal priežastis 2015 m. (abs.sk. ir proc.).
|
Infekcinės ligos |
Piktybiniai navikai |
Kraujotakos sistemos ligos |
Kvėpavimo sistemos ligos |
Virškinimo sistemos ligos |
Mirtingumo išorinės priežastys |
Mirusiųjų skaičius |
2 1 % |
31 15 % |
143 71 % |
5 2 % |
5 2 % |
2 1 % |
10 lentelė. Moterų mirtingumas pagal priežastis 2015 m. (abs.sk. ir proc.).
Tiek moterų, tiek vyrų pagrindinė mirimo priežastis 2015 m. buvo kraujotakos sistemos ligos. Antroje vietoje buvo piktybiniai navikai.
3.2. Mirtingumas dėl kraujotakos sistemos ligų
Sergamumas ir mirtingumas dėl kraujotakos sistemos ligų Lietuvoje yra jau daug metų aktuali problema. 2015 m. dėl kraujotakos sistemos ligų mirė 23 587 gyventojai (mirtingumo rodiklis – 812,0/100 000 gyv., t.y. 43,9 mirtimis 100 000 gyv. daugiau nei 2014 m.).
2015 m. Ignalinos rajone dėl kraujotakos sistemos ligų mirė daugiau nei pusė, t. y. 61 proc. visų mirusių asmenų. Užregistruoti 246 mirties atvejai. Dėl šios priežasties mirė 143 moterys (71 proc.) ir 103 vyrai (51 proc.).
3.3. Mirtingumas dėl piktybinių navikų
2015 m. dėl piktybinių navikų mirė 8 348 gyventojai (mirtingumo rodiklis – 287,4/100 000 gyv.). Didžiausi standartizuoto mirtingumo rodikliai nuo piktybinių navikų buvo Šiaurės ir Vidurio Lietuvoje.
Dėl piktybinių navikų Ignalinos rajone 2015 m. mirė 66 žmonės, tai sudarė 16 proc. visų mirčių. Registruotos 31 moterų ir 35 vyrų mirtys dėl piktybinių navikų. 2014 m. Ignalinos rajone nuo piktybinių navikų mirė 65 asmenys. Vyrų mirė 38, o moterų – 27. 11 lentelėje yra pateikta informacija, kaip pasikeitė mirusiųjų dėl piktybinių navikų skaičius 2014 ir 2015 metais.
|
2014 m. |
2015 m. |
||
|
Moterys |
Vyrai |
Moterys |
Vyrai |
Mirusiųjų skaičius |
27 |
38 |
31 |
35 |
Iš viso |
65 |
66 |
11 lentelė. Mirusiųjų nuo piktybinių navikų skaičius Ignalinos r. 2014 m. ir 2015 m.
Mirusiųjų skaičius nuo piktybinių navikų 2014 ir 2015 m. beveik vienodas, tik 2014 m. didžiają mirusiųjų dalį sudarė vyrai, o 2015 m. mirusių moterų skaičius yra didesnis nei vyrų.
Analizuojant mirtingumo nuo piktybinių navikų lokalizaciją, registruoti 3 skrandžio, 2 trachėjos-plaučių, 2 melanomos ir kitų odos, 2 krūties, 1 gimdos kaklelio, 1 priešinės liaukos, 1 šlapimo pūslės, 5 limfinio, kraujodaros ir giminingų audinių navikai (7 pav. ), (8 pav.).
7 pav. Mirtingumas pagal piktybinių navikų lokalizaciją Ignalinos r. 2015m. (abs.sk. ir proc. ).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
8 pav. Mirtingumas pagal piktybinių navikų lokalizaciją Ignalinos r. 2015m. (abs.sk. ir proc.).
Šaltinis. Higienos instituto Sveikatos informacijos centras
3.4. Suaugusiųjų traumos
2015 m. Ignalinos r. gyventojai patyrė mažiau traumų negu 2014 m. 2015 m. buvo užfiksuoti 1762 traumų atvejai, o 2014 m. – 1881 (12 lentelė).
Suaugusieji (nuo 18 m.) |
|||
2014 m. |
2015 m. |
||
abs.sk. |
1000 gyv. |
abs.sk. |
1000 gyv. |
1881 |
129,5 |
1762 |
124,1 |
12 lentelė. Suaugusiųjų traumų skaičius 2014 m. ir 2015 m. Ignalinos r.
Šaltinis. SVEIDROS duomenys
3.5. Sergamumas tuberkulioze
Tuberkuliozė – visuomenei pavojinga infekcija, ligonių gydymas ir priežiūra užtrunka ilgai (6–24 mėn., o kartais ir ilgiau), be to, valstybei brangiai kainuoja, nes ligoniai ilgai (apie 80 dienų) gydomi specializuotuose tuberkuliozės stacionaruose.
Lietuvoje daugumai savivaldybių sergamumas tuberkulioze yra aktuali problema, kadangi visose savivaldybėse (išskyrus Neringos sav.), 2015 m. buvo registruojama naujų šios ligos atvejų. Iš viso Lietuvoje 2015 m. užregistruotas 1216 naujų tuberkuliozės atvejų (41,9/100 000 gyv.), iš jų 36 asmenims – įkalinimo įstaigose.
Tačiau Ignalinos r. situacija, pradedant nuo 2013 m., gerėja (13 lentelė). Sergančiųjų asmenų skaičius kiekvienais metais Ignalinos rajone mažėja. 2015 m. Ignalinos rajone buvo užfiksuoti 4 atvejai.
Absoliutus skaičius |
100 000 gyventojų |
||||
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
12 |
6 |
4 |
69,1 |
35,3 |
24,1 |
13 lentelė. Gyventojų sergamumas tuberkulioze 2013 –2015 m. Ignalinos r.
Šaltinis. Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų filialo Infekcinių ligų ir tuberkuliozės ligoninės duomenys
4. Apibendrinimas ir pasiūlymai
Daugiausia rajono gyventojų miršta nuo kraujotakos sistemos ligų, kurias lemia rizikos veiksniai, susiję su nesveika gyvensena (padidėjęs arterinis kraujospūdis, cholesterolio kiekis kraujyje, rūkymas, nepakankamas vaisių ir daržovių vartojimas, piktnaudžiavimas alkoholiu, antsvoris, fizinės veiklos stoka), taip pat ligas lemia ir vyresnis amžius.
Ignalinos rajono gyventojų sveikatos būklė nėra labai gera: pastebimas didėjantis vaikų sergamumas. Vaikai dažniausiai serga ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų, virškinimo sistemos bei infekcinėmis ligomis. Moksleiviams daugiausia nustatyta regos, skeleto-raumenų sistemos sutrikimų.
Gyventojams trūksta asmeninės atsakomybės ir motyvacijos rūpintis savo sveikata, dažnai visa atsakomybė dėl jos perduodama veikiančiai sveikatos priežiūros sistemai.
Atsižvelgiant į neigiamus Ignalinos rajono savivaldybės gyventojų demografinių, socialinių, sergamumo rodiklių pokyčius, teikiami tokie pasiūlymai:
Tikslas |
Tikslinė grupė |
Pasiūlymas |
1. Mažinti sergamumą ir mirtingumą nuo širdies ir kraujagyslių ligų. |
Ypatingas dėmesys skiriamas vyresniems nei 45 m.
Nuolat vykdoma prevencinė veikla visose amžiaus grupėse. |
Organizuoti išeminės širdies ligos, diabeto, galvos smegenų insulto prevenciją; Kontroliuoti padidėjusį arterinį kraujospūdį; Mažinti gyventojų antsvorio, nutukimo paplitimą; Mažinti gyventojų rūkymą; Mokyti visuomenę sveikos gyvensenos |
2. Mažinti gyventojų sergamumą ir mirtingumą nuo onkologinių ligų. |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams. |
Organizuoti prevencines sveikatinimo akcijas; Teikti informaciją visuomenei apie rūkymo, alkoholio žalą, taisyklingą mitybą, kenksmingus profesinius veiksnius; Teikti informaciją apie vykdomas sveikatos priežiūros įstaigų prevencines priemones ir jų reikšmę (krūties vėžio, prostatos ir kt.) |
3. Mažinti traumatizmo atvejų skaičių |
Ypatingas dėmesys skiriamas jaunimui, mokyklinio amžiaus vaikams. |
Organizuoti ir vykdyti prevencines priemones; Mokyti gyventojus bei tikslines grupes teikti pirmąją pagalbą; Vykdyti saugaus eismo akcijas; Informuoti gyventojus apie nelaimingus atsitikimus ir jų priežastis |
4. Stabilizuoti sergamumą psichikos ligomis, mažinti savižudybių skaičių |
Ypatingai didelis dėmesys jaunimui |
Organizuoti smurto, prievartos ir žalingų įpročių profilaktiką |
5. Stabilizuoti sergamumą tuberkulioze |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams |
Organizuoti efektyvią tuberkuliozės pirminę profilaktiką; Konsultuoti asmenis, kurių šeimos nariai serga tuberkulioze |
6. Mažinti sergamumą užkrečiamomis ligomis |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams |
Vykdyti gyventojų profilaktiką; Ugdyti gyventojų higienos įgūdžius |
7. Mažinti tabako, alkoholio ir narkotikų vartojimą |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams Ypač didelis dėmesys jaunimui, mokyklinio amžiaus vaikams |
Formuoti visuomenės teigiamą požiūrį į blaivybę; Siekti jaunimo užimtumo ir suinteresuotumo gyventi be narkotikų; Stiprinti jaunimo motyvaciją; Informuoti visuomenę apie tabako, alkoholio, narkotikų sukeliamas problemas |
8. Propaguoti sveiką mitybą |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams |
Propaguoti natūralų kūdikių maitinimą; Mokyti visuomenę sveikos mitybos principų. |
9. Didinti gyventojų fizinį aktyvumą |
Dėmesys skiriamas visiems gyventojams |
Propaguoti sportą ir fiziškai aktyvią veiklą laisvalaikiu; Siekti įtraukti kuo daugiau gyventojų į sportinę veiklą |
PRITARTA
Ignalinos rajono savivaldybės tarybos
2017 m. balandžio 27 d.
sprendimu Nr. T-53
IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VYKDOMŲ VISUOMENĖS
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO 2016 METŲ ATASKAITA
Ignalina,
2016
I SKYRIUS
BENDRA INFORMACIJA APIE SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ SVEIKATOS BŪKLĘ
Informacija apie savivaldybės gyventojų sveikatos būklę pateikta Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsenos 2015 metų ataskaitoje.
II SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJOMS VYKDYTI
ĮTAKOS TURĖJUSIŲ VEIKSNIŲ APŽVALGA
PIRMASIS SKIRSNIS
VEIKSNIŲ APŽVALGA
1 lentelė. Svarbiausieji išoriniai ir vidiniai veiksniai, kurie 2016 metais turėjo įtakos savivaldybės vykdytai visuomenės sveikatos priežiūros veiklai.
Veiksnio pavadinimas |
Poveikis |
Pasiūlymai (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai, savivaldybės tarybai) |
Išoriniai veiksniai |
||
1. Valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimas įvairiose savivaldybėse suprantamas skirtingai |
Nėra nuoseklumo, stinga vienodų veiklos vykdymo ir paslaugų teikimo aprašų, algoritmų, rekomendacijų, tinkamo reikiamų išteklių (žmogiškųjų ir finansinių) planavimo ir atliekamų funkcijų vertinimo. Savivaldybė, planuodama, kaip atliks visuomenės sveikatos priežiūros funkciją, nepakankamai orientuojasi į rezultatus, vertinimo rodikliai neatspindi siekiamo tikslo
|
Parengti vienodus visuomenės sveikatos priežiūros veiklos vykdymo ir paslaugų teikimo aprašus, algoritmus, rekomendacijas
|
2. Nepakankamas teisinis reglamentavimas dėl bendradarbiavimo tarp asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų |
Nėra sklandžios veiklos, vykdant valstybines prevencines programas (širdies ir kraujagyslių ligų prevencija ir kt.). Vyrauja dėmesys ligų gydymui, o ne jų prevencijai ir profilaktikai. Dėl to neretai ligų profilaktikos ir sveikatos stiprinimo paslaugos gyventojams teikiamos nepakankamai, neužtikrinamas reikiamas paslaugų prieinamumas riziką susirgti lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis turintiems žmonėms
|
Parengti pakankamą teisinį reglamentavimą dėl asmens sveikatos priežiūros ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo
|
3. Nepakankamas kitų institucijų indėlis į visuomenės sveikatos priežiūrą |
Trūksta koordinuoto tarpsektorinio bendradarbiavimo, nėra pakankamos informacijos apie rajono nevyriausybinių organizacijų, ūkio subjektų, kitų sektorių įstaigų ir institucijų vykdomą visuomenės sveikatinimo veiklą. Nėra pakankamai bendrų tyrimų, konsultacijų, mokymų, konferencijų |
Turėtų būti labiau koordinuojami rajono nevyriausybinių organizacijų, ūkio subjektų, kitų sektorių įstaigų ir institucijų veiksmai siekiant bendrų tikslų |
4. Nesukurta visuomenės sveikatos priežiūros specialisto darbo kokybės įvertinimo sistema |
Neužtikrinama visuomenės sveikatos priežiūros specialisto darbo kokybė |
Siūloma Sveikatos apsaugos ministerijai sukurti visuotiną visuomenės sveikatos priežiūros specialistoveiklos vertinimo sistemą |
Vidiniai veiksniai |
||
1. Visuomenės sveikatos biuras turi licenciją visuomenės sveikatos priežiūros veiklai vykdyti |
Savivaldybės gyventojams organizuojami privalomieji pirmosios pagalbos, higienos įgūdžių mokymai ir mokymai apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai |
Gerėja savivaldybės gyventojų žinios apie pirmosios pagalbos teikimą, alkoholio ir narkotikų žalą sveikatai, ugdomi gyventojų higienos įgūdžiai |
2. Teikiamos visuomenės sveikatos priežiūros paslaugos Zarasų rajono gyventojams |
Įgyvendinamas pagrindinis visuomenės sveikatos priežiūros tikslas – sveikos ir saugios bendruomenės kūrimas |
Teikiant visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas kitos savivaldybės gyventojams, didėjo darbų apimtis, gerėjo Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistų patirtis |
3. Ignalinos rajono savivaldybės mero, administracijos, tarybos teigiamas požiūris ir palaikymas padeda formuoti visuomenės sveikatos priežiūros politikos įgyvendinimą savivaldos lygiu
|
Ignalinos rajono savivaldybėje sėkmingai įgyvendinama visuomenės sveikatos priežiūros politika |
Siūloma skatinti savivaldybės tarpžinybinį ir tarpsektorinį bendradarbiavimą sveikatinimo veikloje |
ANTRASIS SKIRSNIS
INFORMACIJA APIE VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJAS SAVIVALDYBĖJE VYKDANČIAS ĮSTAIGAS IR SPECIALISTUS
Vadovaujantis Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2008 m. vasario 14 d. sprendimu Nr. T-224 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, savo veiklą vykdo biudžetinė įstaiga Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, įstaigos kodas 301585652. Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras Ignalinos rajono savivaldybėje vykdo visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas.
2 lentelė. Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai.
Eil. Nr. |
Savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai |
Patvirtintų pareigybių skaičius |
Užimtų pareigybių skaičius |
Fizinių asmenų skaičius pagal amžiaus grupes |
|||
Iki 44 metų amžiaus |
45–54 metų amžiaus |
Daugiau nei 54 metų amžiaus |
Iš viso |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. |
Valstybines (valstybės perduotas savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas vykdantys specialistai: |
|
|||||
1.1. |
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistas, vykdantis mokinių, ugdomų pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose |
5
|
5 |
2 |
1 |
2 |
5 |
1.2. |
Vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistas |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1.3. |
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistas |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
1.4. |
Visuomenės sveikatos stebėsenos specialistas |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
2. |
Savarankiškąsias visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas vykdantys specialistai |
-
|
- |
- |
- |
- |
- |
2016 metais Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras vykdė visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas ne tik Ignalinos rajono, bet ir Zarasų rajono savivaldybėje. 2014 m. balandžio 7 d. buvo sudaryta bendradarbiavimo sutartis Nr. SR-221/R4-147 „Dėl visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje“. Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 29 d. sprendimu Nr. T-158 „Dėl pritarimo visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje bendradarbiavimo sutarties pratęsimui“ buvo pritarta bendradarbiavimo sutarties pratęsimui šalių susitarimu iki 2016 m. gruodžio 31 d. Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2016 m. spalio 20 d. sprendimu Nr. T-128 „Dėl pritarimo visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje bendradarbiavimo sutarties pratęsimui“ buvo pritarta Ignalinos rajono savivaldybės ir Zarasų rajono savivaldybės 2014 m. balandžio 7 d. bendradarbiavimo sutarties Nr. SR-221/R4-147 „Dėl visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo ir vykdymo Zarasų rajono savivaldybėje“ pratęsimui šalių susitarimu iki 2017 m. gruodžio 31 d.
TREČIASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS INFORMACIJA APIE 2016 METŲ SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLUS, UŽDAVINIUS IR PRIEMONES
Informacija apie 2016 metų Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų vykdymo tikslus, uždavinius ir priemones pateikiama ataskaitos priede.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
BENDRADARBIAVIMAS VYKDANT VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS VEIKLĄ SAVIVALDYBĖJE
Savivaldybėje visuomenės sveikatos priežiūros veiklą vykdė Ignalinos rajono savivaldybės bendruomenės sveikatos taryba, kuri buvo sudaryta ir jos nuostatai patvirtinti Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2016 m. gruodžio 22 d. sprendimu Nr. T-166 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės bendruomenės sveikatos tarybos sudarymo ir Ignalinos rajono bendruomenės sveikatos tarybos nuostatų patvirtinimo“, ją sudarė 1/3 savivaldybės paskirtų asmenų, 1/3 savivaldybės įmonių, įstaigų, organizacijų atstovų, 1/3 visuomeninių organizacijų, ginančių visuomenės sveikatos interesus, atstovų. Bendruomenės sveikatos taryba koordinavo savivaldybės teritorijoje sveikatos ugdymo, alkoholio, tabako ir narkotikų kontrolės, visuomenės sveikatos stiprinimo, ligų profilaktikos priemonių rengimą ir įgyvendinimą, dalyvavo nustatant visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų skyrimo prioritetus.
3 lentelėje pateikiami 2016 m. baigti įgyvendinti su sveikatinimu susiję vietos projektai.
3 lentelė. 2016 metais Ignalinos rajono savivaldybėje baigti įgyvendinti su sveikatinimu susiję projektai
Eil. Nr. |
Vietos projekto pareiškėjo pavadinimas |
Vietos projekto pavadinimas |
Trumpas vietos projekto aprašymas |
|
1. |
Asociacija Ilgių bendruomenė |
„Aktyvus gyvenimo būdas – mūsų energijos šaltinis“ |
Projektas įgyvendintas pagal Kūno kultūros ir sporto departamento programą „Sportuojanti bendruomenė“. Organizuoti sporto ir aktyvaus poilsio renginiai („Olimpinės vasaros atidarymas“, „Olimpinės vasaros uždarymas“) Rimšės miestelyje, į projekto veiklas įtraukti aplinkinių kaimų gyventojai |
|
2. |
Asociacija Ilgių bendruomenė
|
„Vasaros akademija kaime – man įdomu ir linksma“
|
Projektas įgyvendintas pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Jaunimo iniciatyvų programą. Be kitų veiklų, skirtų jaunimo užimtumui, buvo organizuoti sporto ir aktyvaus poilsio renginiai įtraukiant jaunimą nuo 14 iki 29 metų: vyko krepšinio, tinklinio, stalo teniso, badmintono turnyrai Rimšės miestelyje, į veiklas aktyviai įtrauktas kaimuose ir viekiemiuose gyvenantis ir menkai užimtas jaunimas. |
|
3. |
Šiūlėnų kaimo bendruomenė |
„Šiūlėnų ir Češulėnų seniūnaitijų gyventojų fizinio aktyvumo skatinimas per šiaurietišką ėjimą ir vandens aerobiką“ |
Projekto tikslas – paskatinti Ignalinos rajono Naujojo Daugėliškio Šiūlėnų ir Češulėnų seniūnaitijų gyventojus būti fiziškai aktyviais, supažindinant juos su šiaurietišku ėjimu ir vandens aerobika. Įgyvendinant projektą buvo surengti 3 šiaurietiško ėjimo renginiai Šiūlėnuose ir 3 vandens aerobikos renginiai Ignalinos baseine. |
|
4. |
Ignalinos kultūros ir sporto centras |
Sveikatingumo ir fizinio aktyvumo programa „Viksvelė-8“ |
Projektas finansuotas iš Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšų. Projektą vykdė sporto asociacija „Viksvojis“ kartu su partneriais Ignalinos kultūros ir sporto centru ir Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuru. Projektas skirtas vaikų ir jaunimo sveikatos gerinimui, sveikos gyvensenos įgūdžių formavimui ir fiziniam aktyvumui skatinti. Projektas parengtas vaikų ir jaunimo užimtumui užtikrinti, atostogų metu, savaitgaliais. Vaikai buvo mokomi įvairių laisvalaikio praleidimo formų: šiaurietiško ėjimo, važinėjimosi riedučiais, dviračiais, sportinių žaidimų. Taip pat mokėsi įvairių slidinėjimo technikų, taisyklingos laikysenos, kvėpavimo pratimų. Vasaros atostogu metu veikė dvi stovyklos. Ignalinos rajono vaikai ir jaunimas išmoko netradicinių sporto šakų, nereikalaujančių didelių gebėjimų, atitinkančių jų galimybes ir poreikius. Taip pat išspręsta vaikų užimtumo problema. |
|
5. |
Ignalinos gimnazija |
„Jaunieji mokyklos paramedikai“ |
Maltos ordino pagalbos tarnybos organizuotas projektas vykdytas bendradarbiaujant su Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuru ir gavus Švietimo ir mokslo ministerijos pritarimą. Svarbiausias šio projekto tikslas –mokinių pirmosios pagalbos mokymas. Užsiėmimų metu I–III klasių mokiniai mokėsi suteikti pirmąją pagalbą, gaivinti žmogų. Nelaimingų atsitikimų mokykloje metu jaunieji mokyklos paramedikai galės suteikti kompetentingą pirmąją pagalbą, kadangi jie reguliariai dalyvaus mokymuose ir kursuose. Išklausę teorinę ir atlikę praktinę mokymų programos dalis bei išlaikę teorijos ir praktikos patikras moksleiviai gaus jaunojo mokyklos paramediko pažymėjimą bei kitą reikalingą įrangą. Projektas bus tęsiamas ir 2017 metais. |
|
6. |
Ignalinos rajono savivaldybės viešoji biblioteka |
Vidutinio, vyresnio ir pagyvenusio amžiaus žmonių informacinių, socialinių ir sveikatingumo įgūdžių ugdymas naudojant naujausias kompiuterines technologijas Ignalinos rajono ir Visagino miesto bibliotekose |
Projektą iš dalies finansavo Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka. Įvyko 40 renginių sveikatingumo temomis (paskaitos ir renginiai su judesio atpažinimo konsolėmis). Nors projekto tikslinė grupė buvo vyresnio, pagyvenusio ir senyvo amžiaus žmonės, bet į projektines veiklas aktyviai įsijungė ir vaikai. Buvo skaitomos paskaitos: „Širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniai ir jų profilaktika“, „Sąnarių ligos ir jų profilaktika“. Paskaitose Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro darbuotojai mokė, kaip mankštintis ir padėti sau, bei sportavo kartu su susirinkusiais. Renginiai vyko Ignalinos rajone (bibliotekos filialuose) ir Visagino miesto bibliotekoje. |
|
7. |
Ignalinos rajono Antalksnės kaimo bendruomenė |
„Mes galim ir tu gali“ |
Projektas įgyvendintas pagal Kūno kultūros ir sporto departamento programą „Sportuojanti bendruomenė“. Projekto tikslas – bendruomenės narių fizinio aktyvumo skatinimas. Projekto partneriai Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras ir Ignalinos sporto ir pramogų centro treneriai vykdė aerobikos treniruotes baseine ir treniruotes treniruoklių salėje. Projekto paslaugomis pasinaudojo 15 bendruomenės narių. |
|
III SKYRIUS
INFORMACIJA APIE VALSTYBINIŲ (VALSTYBĖS PERDUOTŲ SAVIVALDYBĖMS) VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ (VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪRA SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE ESANČIOSE IKIMOKYKLINIO UGDYMO, BENDROJO UGDYMO IR PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGOSE UGDOMŲ MOKINIŲ PAGAL IKIMOKYKLINIO, PRIEŠMOKYKLINIO, PRADINIO, PAGRINDINIO IR VIDURINIO UGDYMO PROGRAMAS, VISUOMENĖS SVEIKATOS STIPRINIMAS, VISUOMENĖS SVEIKATOS STEBĖSENA) SAVIVALDYBĖJE VYKDYMĄ
PIRMASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE ESANČIOSE IKIMOKYKLINIO UGDYMO, BENDROJO UGDYMO IR PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGOSE UGDOMŲ MOKINIŲ PAGAL IKIMOKYKLINIO, PRIEŠMOKYKLINIO, PRADINIO, PAGRINDINIO IR VIDURINIO UGDYMO PROGRAMAS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪRA
Ugdymo įstaigose dirbantys visuomenės sveikatos priežiūros specialistai organizavo prevencinius pokalbius tėvams, mokiniams, mokytojams, skaitė paskaitas, ugdė teisingą požiūrį į sveikatą, teikė konsultacijas. Buvo vykdomi tyrimai, diskusijos, viktorinos, įgyvendinamos sveikatinimo programos, vyko pirmosios pagalbos mokymai. Buvo organizuotos sveikatingumo dienos, organizuotos sveikatinimo akcijos mokiniams, jų tėvams, mokyklos bendruomenei, parengti stendai (alkoholio, narkotikų, infekcinių ligų profilaktikos klausimais ir kt.).
Ignalinos rajono savivaldybės ugdymo įstaigose vyko šie renginiai:
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita apie lyčių skirtumus, dalyvavo 18 mokinių.
· Ignalinos gimnazijoje vyko paskaita apie alkoholį ir elektronines cigaretes, dalyvavo 20 moksleivių.
· Naujojo Daugėliškio globos namuose vyko paskaita „Alkoholizmas, narkomanija ir elektroninės cigaretės“, dalyvavo 25 mokiniai.
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko pirmosios pagalbos paskaita, dalyvavo 15 moksleivių.
· Ignalinos gimnazijoje vyko paskaita „Triukšmas ir jo poveikis“, dalyvavo 40 mokinių.
· Naujojo Daugėliškio mokykloje vyko paskaita „Lyčių skirtumai. Asmens higiena“, dalyvavo 15 mokinių.
· Naujojo Daugėliškio mokykloje vyko paskaita „Asmens higiena, lytinė branda“, dalyvavo 20 mokinių.
· Ignalinos gimnazijoje vyko pirmosios pagalbos paskaita apie kaulų lūžius, panirimus, išnirimus, patempimus, dalyvavo 18 moksleivių.
· Birželio 1 d. Tarptautinės vaikų gynimo dienos proga miesto aikštėje vaikai buvo pakviesti dalyvauti visuomenės sveikatos biuro specialistų organizuojamose linksmosiose estafetėse.
· Naujojo Daugėliškio vaikų globos namuose vyko paskaita „Asmens higiena“, dalyvavo 20 vaikų.
· Vasarą, siekiant pasirūpinti vaikų užimtumu, buvo organizuota vaikų stovykla, pirmojoje pamainoje dalyvavo 20 vaikų, antrojoje pamainoje – 25.
· Naujojo Daugėliškio vaikų globos namuose vyko paskaita „Sveika mityba“, dalyvavo 13 vaikų.
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita „Naudingi maisto produktai mano organizmui“. Dalyvavo 15 mokinių.
· Vyko savaitė „Be active“, visuomenės veikatos biuro specialistai lankėsi vaikų globos namuose Naujajame Daugėliškyje ir Didžiasalyje, mokė vaikus vaikščioti šiaurietiško ėjimo lazdomis bei skatino rytinių mankštų darymą, dalyvavo 25 dalyviai.
· Naujojo Daugėliškių vaikų globos namuose vyko paskaita „Stresas ir emocijų valdymas“, dalyvavo 10 vaikų.
· Organizuota akcija „Apibėk aplink mokyklą“ su Česlovo Kudabos progimnazijos mokiniais, dalyvavo 50 mokinių.
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita „Naudingi maisto produktai mano organizmui“, dalyvavo 15 mokinių.
· Lapkričio 3 d. Naujojo Daugėliškio globos namuose vyko paskaita apie lytiškumą mergaitėms, dalyvavo 8 mergaitės.
· Naujojo Daugėliškio globos namuose vyko paskaita apie lytiškumą bei ankstyvus lytinius santykius mergaitėms, dalyvavo 6 mergaitės.
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita „Saugus kelias į mokyklą“, dalyvavo 45mokiniai.
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita „Noriu augti saugioj aplinkoj“, dalyvavo 30 mokinių.
· Naujojo Daugėliškio mokykloje vyko trys paskaitos apie rūkymą, dalyvavo 45 mokiniai.
· Ignalinos rajono gimnazijoje vyko paskaita „Elektroninės cigaretės, alkoholis, rūkymas“, dalyvavo 30 mokinių.
· Naujojo Daugėliškio mokykloje vyko paskaita „Higienos priemonės“, dalyvavo 45 mokiniai.
· Naujojo Daugėliškio globos namuose vyko paskaita apie lytiškumą berniukams, dalyvavo 8 berniukai.
ANTRASIS SKIRSNIS
INFORMACIJA APIE MOKINIŲ IR VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ SKAIČIŲ
4 lentelė. Informacija apie Ignalinos rajono savivaldybės mokinių ir visuomenės sveikatos specialistų skaičių
Eil. Nr.
|
Ignali-nos rajono savi-valdy-bė |
Mo-kyk-lų skai-čius |
1756 mokiniai |
Visuo-menės sveika-tos priežiū-rosspecia-listų pareigy-bių skaičius |
Visuome-nės sveikatos priežiūros specialistų pasiskirs-tymas pagal užimtą pareigybę |
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistų išsilavinimas (kvalifikacija) |
|
|||
|
Ugdomų pagal ikimokykli-nio ir priešmokyk-linio ugdymo programas |
Ugdomų pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas |
1 ir dau-giau |
iki 1 |
Visuo-menės sveika-tos specia-listai |
Specia-listai su įgyto-mis teisė-mis |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
7 |
8 |
|
1. |
Miesto
|
3 |
224 |
789 |
2 |
2 |
- |
2 |
- |
|
2. |
Kaimo
|
4 |
134 |
609 |
3 |
3 |
- |
2 |
1 |
|
|
Iš viso (1. + 2.): |
7 |
358 |
1398 |
5 |
5 |
- |
4 |
1 |
TREČIASIS SKIRSNIS
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJOS: VISUOMENĖS SVEIKATOS STIPRINIMAS IR STEBĖSENA
Įgyvendinant visuomenės sveikatos stiprinimo veiklą, Ignalinos rajono savivaldybės gyventojams buvo vykdomas sveikatos mokymas, informacijos apie sveiką gyvenseną skleidimas, sveikos gyvensenos propagavimas, formavimas ir nuo elgsenos priklausomų visuomenės sveikatos rizikos veiksnių mažinimas. Šiuolaikinė visuomenės sveikatos stiprinimo veikla suprantama kaip visuomenės organizuotos pastangos pailginti gyvenimą ir sustiprinti sveikatą. Ignalinos rajono savivaldybėje visuomenės sveikatos stiprinimo veikla buvo nukreipta į bendruomenių ir kitų gyventojų grupių sveikatos stiprinimą bei išsaugojimą.
Fizinio aktyvumo skatinimui organizuoti šie renginiai:
· Nuo balandžio 5 d. iki gegužės 30 d. vyko sveikatingumo mankštos senjorams.
· Balandžio 7 d. Ignalinos viešojoje bibliotekoje paminėta Pasaulinė sveikatos diena. Visuomenės sveikatos biuro specialistai konsultavo taisyklingos mitybos, fizinio aktyvumo naudos klausimais, buvo parodyta, kaip taisyklingai atlikti mankštą darbo vietoje, kūno masės analizės svarstyklėmis buvo nustatomas biologinis amžius, riebalų ir raumenų santykis, pilvinių riebalų ir vandens kiekis organizme, atliekamas arterinio kraujospūdžio matavimas, demonstruojama, kaip suteikti pirmąją pagalbą, mokyta šiaurietiško ėjimo lazdomis technikos ir kaip tinkamai pasirinkti lazdas.
· 2016 m. miesto stadione reguliariai organizuoti šiaurietiško ėjimo užsiėmimai.
· Miesto šventėje buvo organizuota zumbos aerobikos treniruotė.
· Vyko akcija „Keliaujanti sveikatos palapinė“. Akcijos metu buvo galima susipažinti su šiaurietišku ėjimu, buvo matuojamas arterinis kraujospūdis. Gyventojai sužinojo savo kūno masę bei ūgį, buvo konsultuojami įvairiais sveikatos klausimais. Dalinta metodinė medžiaga. Akcija vyko Didžiasalyje, Dūkšte ir Ignalinos mieste.
· Ignalinos moterys dalyvavo linijinių šokių „Sportas visiems“ užsiėmimuose.
· Rugsėjo 10 d. paminėta pasaulinė savižudybių diena. Buvo organizuojamas prevencinis žygis dviračiais. Dalyvavo 30 žmonių
· Vyko dviračių žygis, skirtas pasaulinei dienai be automobilio paminėti. Dalyvavo 10 dalyvių.
· Vyko bėgimo varžybos, skirtos pasaulinei dienai be automobilio paminėti. Varžybose dalyvavo 25 dalyviai.
Vykdant psichikos sveikatos stiprinimą, organizuoti šie renginiai:
· Ignalinos rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje vyko paskaita „Pozityvaus mąstymo strategijos“. Dalyvavo apie 30 žmonių.
· Ignalinos rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje vyko paskaita „Kaip gyventi oriai ir kokybiškai?“. Dalyvavo apie 30 žmonių.
· Ignalinos rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje buvo organizuojamas praktinis užsiėmimas „Baltiškojo masažo pritaikymas sau ir kitiems“.
· Ignalinos rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje vyko paskaita „Kaip būti laimingam bet kokioje situacijoje“. Dalyvavo 20 žmonių.
· Visuomenės sveikatos biure vyko seminaras „Sąmoningas streso ir sveikatos valdymas“. Dalyvavo 15 žmonių, seminaras mokytojams ir socialiniams darbuotojams „Sąmoningas streso ir sveikatos valdymas“. Dalyvavo 20 pedagogų.
· Ignalinos rajono bibliotekoje vyko paskaita „ Kaip tapti laimingu“. Dalyvavo 30 žmonių.
· Ignalinos rajono savivaldybėje buvo organizuotas seminaras apie rūkymą, skirtas pedagogams bei socialiniams darbuotojams. Dalyvavo 20 žmonių.
· Organizuota paskaita: „Padėk pats sau su „Su Džok“. Paskaitų metu dalyviai buvo mokomi, kaip gerinti sveikatą veikiant kūne esančius biologiškai aktyvius taškus.
· Ignalinos rajono savivaldybės viešojoje bibliotekoje vyko paskaita „Kaip valdyti savo ir kitų emocijas“. Dalyvavo 35 žmonės.
· Vyko paskaita apie stresą širdies ir kraujagyslių rizikos grupės asmenų sveikatos stiprinimo programoje dalyvavusiems asmenims.
Vyko renginiai sveikos mitybos skatinimo klausimais:
· Vyko trenerio Andriaus Pauliukevičiaus paskaita „Sveikas svorio metimas“. Dalyvavo apie 30 žmonių.
· Nuo vasario 19 d. iki birželio 1 d. visuomenės sveikatos biure buvo organizuota keturių mėnesių trukmės svorio metimo akcija „Mesk svorį ir laimėk prizą“. Akcijoje dalyvavo 30 ignaliniečių.
· Ignalinos rajono bibliotekoje vyko paskaita „Kaip paskatinti save mesti svorį“. Dalyvavo 20 žmonių.
· Vyko paskaita apie mitybos reikšmę kraujagyslių ligų atsiradimui širdies ir kraujagyslių ligų rizikos grupės asmenų sveikatos stiprinimo programoje dalyvavusiems asmenims.
Vyko renginiai pagyvenusių ir senų žmonių sveikatos stiprinimo klausimais:
· Nuo 2016 m. balandžio 1 d. kiekvieną antradienį ir ketvirtadienį vyko sveikatingumo mankštos senjorams.
· Nuo 2016 m. kovo mėnesio miesto stadione reguliariai organizuoti šiaurietiško ėjimo užsiėmimai.
Užkrečiamųjų ligų profilaktikai organizuoti šie renginiai:
· Česlovo Kudabos progimnazijoje vyko paskaita „Higiena ir užkrečiamosios ligos“. Dalyvavo 40 vaikų.
· Vyko paskaita „Kaip rudenį apsisaugoti nuo peršalimo ligų“. Dalyvavo 20 žmonių.
2016 metais balandžio mėnesį organizuota mėnesio trukmės savanoriška širdies ir kraujagyslių rizikos grupės asmenų sveikatos stiprinimo programa. Programos tikslas – supažindinti rizikos grupėje esančius asmenis su širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniais ir jų prevencijos būdais, mitybos įtaka sveikatai, fizinio aktyvumo reikšme, streso valdymu. Programoje dalyvavo 40–55 metų amžiaus vyrai ir 50 – 65 metų amžiaus moterys, priskirti širdies ir kraujagyslių ligų rizikos grupei, tačiau šiomis ligomis dar nesergantys, turintys vieną ar keletą rizikos veiksnių: padidėjusi arterinį kraujo spaudimą, padidėjusią cholesterolio koncentraciją kraujyje, sergantys antro tipo cukriniu diabetu, turintys antsvorio ar nutukę. Buvo apmokyta antra grupė, kurią sudarė 8 dalyviai. Beveik visiems dalyviams buvo nustatytas pagrindinis rizikos faktorius – antsvoris. Susitikimų metu dalyviams buvo skaitomos paskaitos apie sveiką gyvenseną, mitybą, fizinio aktyvumo reikšmę širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai, streso įtaką sveikatai ir streso įveikimo būdus. Programos pabaigoje aptarti gyvensenos, sveikatos būklių rodiklių pokyčiai, individualių veiklos planų įgyvendinimas bei programos tobulinimo galimybės.
Savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsena vykdoma priskirtoje teritorijoje, siekiant gauti išsamią informaciją apie Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos būklę ir, remiantis objektyvia informacija, planuoti bei įgyvendinti vietines visuomenės sveikatos prevencijos priemones.
Visuomenės sveikatos stebėseną, kaip valstybės deleguotą funkciją, Ignalinos rajono savivaldybėje vykdo Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras.
IV SKYRIUS
INFORMACIJA APIE SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIĄJĄ PROGRAMĄ
Ignalinos rajono savivaldybės 2016 metų visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos paskirtis – plėtoti visumą organizacinių, teisinių, ekonominių, techninių, socialinių ir medicinos priemonių, padedančių vykdyti ligų ir traumų profilaktiką, išsaugoti ir stiprinti visuomenės sveikatą, skatinti bendruomenės dalyvavimą sprendžiant sveikos gyvensenos klausimus.
Programos tikslas – mažinti Ignalinos rajono gyventojų sergamumą, mirštamumą, ugdyti sveiką gyvenimo būdą propaguojančią visuomenę.
2016 metų visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų naudojimo prioritetai:
· Alkoholio, tabako ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija mokyklinio amžiaus vaikams ir priklausomų nuo alkoholio vartojimo gyventojų (savo noru sutinkančių koduotis) atrinkimas ir kodavimas.
· Visuomenės sveikatinimo priemonės, skirtos gyventojams nuo 18 metų (sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimas, psichikos sveikatos stiprinimo priemonės, savižudybių ir smurto prevencija ir kt.).
· Galimo aplinkos poveikio ir aplinkos tyrimai.
PIRMASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS LĖŠOS
5 lentelė. Informacija apie Ignalinos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiąją programą
(tūkst. Eur)
Eil. Nr. |
Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų šaltiniai |
Surinkta lėšų |
1. |
Savivaldybės biudžeto lėšos |
- |
2. |
Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos |
5000 |
3. |
Savanoriškos fizinių ir juridinių asmenų įmokos |
- |
4. |
Kitos lėšos |
- |
5. |
Lėšų likutis ataskaitinių biudžetinių metų pradžioje |
2700 |
Iš viso |
7700 |
ANTRASIS SKIRSNIS
SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS LĖŠOMIS ĮGYVENDINTOS PRIEMONĖS
6 lentelė. Savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšomis įgyvendintos priemonės
(tūkst. Eur)
Eil. Nr. |
Programos (priemonės) poveikio sritis |
Vykdytų savivaldybės visuomenės sveikatos programų, priemonių skaičius |
Skirta lėšų |
Panaudota lėšų |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Savivaldybės kompleksinės programos |
||||
1.1.
|
Visuomenės sveikatinimo priemonės (visuomenės fizinės sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo profilaktinės priemonės) |
3
|
1,1 |
1,1 |
1.2. |
Neinfekcinių ligų (onkologinių ligų, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, cukrinio diabeto ir kt.) profilaktikos priemonės |
1 |
0,4 |
0,4 |
1.3. |
Alkoholio, tabako ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija |
4 |
2,4 |
2,4 |
1.4. |
Visuomenės psichikos sveikatos stiprinimo priemonės |
1 |
0,3 |
0,3 |
1.5. |
Galimo aplinkos poveikio ir aplinkos tyrimai |
1 |
1,0 |
1,0 |
2. Savivaldybės strateginio veiklos plano priemonės |
||||
2.1. |
Mokinių visuomenės sveikatos priežiūra |
1 |
23,5 |
23,5 |
2.2.
|
Visuomenės sveikatos stiprinimas ir stebėsena |
1 |
26,1 |
26,1 |
2.3. |
Visuomenės sveikatos biuro veiklos užtikrinimas |
1 |
17,0 |
17,0 |
3. Bendruomenių vykdytų programų (priemonių) rėmimas |
||||
4. Kita |
||||
|
|
Iš viso lėšų |
71,8 |
71,8 |
Savivaldybės vykdomų visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų
įgyvendinimo ataskaitos formos
priedas
2016 METŲ IGNALINOS RAJONO SAVIVALDYBĖS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS FUNKCIJŲ VYKDYMO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IRPRIEMONĖS
(Tūkst. Eur)
Tikslo, uždavinio, priemonės kodas |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Finansavimo šaltiniai |
Patvirtinti (patikslinti) 2016 metų asignavimai |
Panaudoti 2016 metų asignavimai |
Panaudojimoprocentas |
||||||
Iš viso |
Išjų |
Iš viso |
Išjų |
||||||||
Išlaidoms |
Turtui įsigyti |
Išlaidoms |
Turtui įsigyti |
||||||||
Iš viso |
Iš jų darbo užmokes-čiui |
Iš viso |
Iš jų darbo užmokes-čiui |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
1 |
Tikslas. Gerinti švietimo, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir prieinamumą |
||||||||||
1.4 |
Uždavinys. Užtikrinti tinkamą sveikatos priežiūrą rajono gyventojams |
||||||||||
1.4.1 |
Priemonė. Mokinių visuomenės sveikatos priežiūra |
SB(D) |
23,5 |
23,5 |
20,7 |
- |
23,5 |
23,5 |
20,7 |
- |
100 |
1.4.2 |
Priemonė. Visuomenės sveikatos stiprinimas ir stebėsena |
SB(D) |
26,1 |
26,1 |
20,3 |
- |
26,1 |
26,1 |
20,3 |
- |
100 |
1.4.3 |
Priemonė. Visuomenės sveikatos biuro veiklos užtikrinimas |
SB |
17,0 |
17,0 |
15,5 |
- |
17,0 |
17,0 |
15,5 |
- |
100 |
1. Iš viso savivaldybės biudžetas |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Iš jo: |
|
|
|
|
|
|
|
||||
1.1. Bendrojo finansavimo lėšos |
|||||||||||
1.1.1. Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
1.4.4 |
1.1.2. Visuomenės sveikatos rėmimo specialioji programa |
SB |
6,5 |
6,5 |
- |
- |
5,2 |
5,2 |
- |
- |
78,46 |
1.1.3. Kitos savivaldybės biudžeto lėšos |
SB (BĮP) |
4,6 |
4,6 |
0,0 |
- |
4,6 |
4,6 |
0,0 |
- |
100 |
|
1.2. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
2. Kiti šaltiniai (Europos Sąjungos finansinė parama projektams įgyvendinti ir kitos teisėtai gautos lėšos) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Išviso (1+2) |
77,7 |
77,7 |
56,5 |
- |
76,4 |
76,4 |
56,5 |
- |
- |