LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRO 2007 M. SAUSIO 18 D. ĮSAKYMO NR. 1V-15 „DĖL MINISTERIJŲ, VYRIAUSYBĖS ĮSTAIGŲ, ĮSTAIGŲ PRIE MINISTERIJŲ NUOSTATŲ RENGIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2020 m. gegužės 19 d. Nr. 1V-478
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. sausio 18 d. įsakymą Nr. 1V-15 „Dėl Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL MINISTERIJŲ, VYRIAUSYBĖS ĮSTAIGŲ, ĮSTAIGŲ PRIE MINISTERIJŲ NUOSTATŲ RENGIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Viešojo sektoriaus įstaigų sistemos tobulinimo gairių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 16 d. nutarimu Nr. 495 „Dėl Viešojo sektoriaus sistemos tobulinimo gairių ir viešojo sektoriaus įstaigų sistemos tobulinimo gairių įgyvendinimo veiksmų plano patvirtinimo“, 19 punktu:
1. Tvirtinu Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijas (pridedama).
2. Rekomenduoju ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų, taip pat kitų valstybės institucijų ir įstaigų nuostatų projektų, kuriais siekiama suderinti nuostatus su pasikeitusiu šių institucijų ar įstaigų veiklos teisiniu reguliavimu, rengėjams peržiūrėti visą galiojančių nuostatų tekstą ir patikslinti jį vadovaujantis šiuo įsakymu patvirtintomis rekomendacijomis.
3. Rekomenduoju įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektų, kuriais numatoma reglamentuoti ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų, taip pat kitų valstybės institucijų ir įstaigų kompetenciją, rengėjams šių institucijų ar įstaigų funkcijas formuluoti vadovaujantis šiuo įsakymu patvirtintų rekomendacijų 12.3.1–12.3.4 papunkčių nuostatomis.“
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro
2007 m. sausio 18 d. įsakymu Nr. 1V-15
(Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro
2020 m. gegužės 19 d. įsakymo Nr. 1V-478
redakcija)
MINISTERIJŲ, VYRIAUSYBĖS ĮSTAIGŲ, ĮSTAIGŲ PRIE MINISTERIJŲ NUOSTATŲ RENGIMO REKOMENDACIJOS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų nuostatų rengimo rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – nustatyti bendruosius reikalavimus ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų (toliau – institucijos) nuostatų struktūrai, dėstymo tvarkai ir turiniui.
II SKYRIUS
NUOSTATŲ STRUKTŪRA, DĖSTYMO TVARKA IR TURINYS
3. Institucijų nuostatus turi sudaryti šie skyriai: „Bendrosios nuostatos“, „Institucijos veiklos tikslai ir funkcijos“, „Institucijos teisės“, „Institucijos veiklos organizavimas“, „Baigiamosios nuostatos“.
4. Skyriuje „Bendrosios nuostatos“ turi būti:
4.1. nurodomas institucijos pavadinimas, kuriuo institucija įregistruota Juridinių asmenų registre, o po pavadinimo nurodoma:
4.1.2. Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijos nuostatuose – šių institucijų organizacinė forma:
4.2. nurodoma institucijos teisinė forma – biudžetinė įstaiga – ir kiti duomenys apie instituciją – juridinio asmens kodas, kad turi sąskaitą banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu (jei institucija turi teisę jį naudoti) ir savo pavadinimu, savo simboliką (jei institucijai tokią pareigą nustato jos veiklą reglamentuojantys aukštesnės galios teisės aktai arba egzistuoja objektyvus poreikis turėti institucijos simboliką ir ją naudoti), institucijos buveinės adresas;
4.3. išvardijami institucijos finansavimo šaltiniai – valstybės biudžetas, kiti įstatymų leidžiami lėšų šaltiniai, jeigu tokie yra;
4.4. nurodomas institucijos savininkas, institucijos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ir jos kompetencija. Apibrėžiant institucijos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetenciją nurodoma, kad ji vykdo Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme nustatytas funkcijas, ir prireikus išvardijamos kitos institucijos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos funkcijos;
5. Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijos nuostatų skyriuje „Bendrosios nuostatos“ atskiru punktu turi būti nurodoma ministrui pavesta valdymo sritis (pavestos valdymo sritys), kurioje (kuriose) veikia Vyriausybės įstaiga ar įstaiga prie ministerijos. Ministrui pavesta valdymo sritis (pavestos valdymo sritys) turi būti nurodytos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 23 d. nutarimu Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ (toliau – nutarimas):
5.1. jeigu apibrėžiant valdymo sritį nutarime vartojamas vienas žodis arba logiškai tarpusavyje susijusių žodžių junginys, turi būti atkartota pilna ministrui pavestos valdymo srities formuluotė;
5.2. jeigu apibrėžiant valdymo sritį nutarime vartojamas valdymo sritį apibendrinantis žodis (ar žodžių junginys), po kuriuo dedamas dvitaškis ir seka apibendrinantį žodį (ar žodžių junginį) detalizuojantys žodžiai, turi būti nurodomas ministrui pavestą valdymo sritį apibendrinantis žodis (ar žodžių junginys), nevardijant po dvitaškio sekančių apibendrinantį žodį (ar žodžių junginį) detalizuojančių žodžių;
7. Prireikus institucijos nuostatų skyriuje „Bendrosios nuostatos“ gali būti išdėstytos kitos bendrosios nuostatos.
8. Skyriuje „Institucijos veiklos tikslai ir funkcijos“ dėstomi institucijos veiklos tikslai turi būti suformuluoti glaustai ir išreikšti veiksmažodžio bendratimi.
9. Ministerijos veiklos tikslai turi būti suformuluoti taip, kad atitiktų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatyme įtvirtintą ministerijos paskirtį formuoti valstybės politiką ministrui pavestose valdymo srityse, taip pat organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti šios politikos įgyvendinimą. Kiekvienai ministrui pavestai valdymo sričiai turi būti suformuluotas ne mažiau kaip vienas veiklos tikslas.
10. Vyriausybės įstaigos veiklos tikslai turi būti suformuluoti taip, kad:
10.1. atskleistų Vyriausybės įstatyme įtvirtintą Vyriausybės įstaigos paskirtį dalyvauti formuojant valstybės politiką ministrui pavestoje valdymo srityje (pavestose valdymo srityse) ir ją įgyvendinti, tačiau neturi pažodžiui atkartoti šios paskirties formuluotės;
11. Įstaigos prie ministerijos veiklos tikslai turi būti suformuluoti taip, kad:
11.1. atskleistų Vyriausybės įstatyme įtvirtintą įstaigos prie ministerijos paskirtį įgyvendinti valstybės politiką ministrui pavestoje valdymo srityje (pavestose valdymo srityse) ir (ar) šios politikos formavimui ir įgyvendinimui aptarnauti, tačiau neturi pažodžiui atkartoti šios paskirties formuluotės;
12. Skyriuje „Institucijos veiklos tikslai ir funkcijos“ dėstant institucijos funkcijas:
12.2. neturi būti perkeliamos įstatymuose, reglamentuojančiuose ministrams pavestas valdymo sritis, institucijai nustatytos funkcijos, tačiau turi būti pateikiamos blanketinės nuorodos į tuos įstatymus (nurodant, kad institucija atlieka įstatymo, į kurį pateikiama blanketinė nuoroda, atitinkamame straipsnyje, straipsnio dalyje, straipsnio dalies punkte ar papunktyje jai nustatytas funkcijas);
12.3. funkcijos, kurios institucijai yra nustatytos žemesnės nei įstatymai teisinės galios teisės aktais, taip pat ir tos, kurios jokiuose kituose teisės aktuose nėra nustatytos, tačiau yra būtinos institucijos paskirčiai įgyvendinti ir veiklos tikslams pasiekti, turi būti:
12.3.2. suformuluotos kaip nuolatinio (tęstinio) pobūdžio darbai (veiksmai), vengiant smulkių, vienkartinių darbų (veiksmų) vardijimo ir abstraktaus pobūdžio žodžių ar formuluočių (padeda, skatina, užtikrina, plėtoja, rūpinasi, dalyvauja rengiant, dalyvauja įgyvendinant, pagal kompetenciją ir pan.);
12.3.3. suformuluotos taip, kad formuluotėje būtų įvardijamas (įvardijami) arba iš formuluotės būtų aiškus (aiškūs) funkcijų atlikimo rezultatas (rezultatai);
12.4. įstatymuose ar žemesnės nei įstatymai teisinės galios teisės aktuose apibrėžtos funkcijų grupės konkrečiam tikslui siekti, kurios nustatomos institucijoms, neatsižvelgiant į tai, kokiose ministrams pavestose valdymo srityse jos veikia, apibendrintai formuluojamos kaip viena funkcija (atlieka konkretaus ar kelių registrų, valstybės informacinių sistemų valdytojo, tvarkytojo funkcijas ir pan.);
12.5. turi būti siekiama pateikti baigtinį institucijai nustatytų funkcijų (įskaitant ir blanketines nuorodas į įstatymais, reglamentuojančiais ministrams pavestas valdymo sritis, institucijai nustatytas funkcijas) sąrašą;
12.6. institucijos funkcijos (įskaitant ir blanketines nuorodas į įstatymais, reglamentuojančiais ministrams pavestas valdymo sritis, institucijai nustatytas funkcijas) turi būti grupuojamos pagal institucijos veiklos tikslus – vienam institucijos veiklos tikslui turi būti nustatytos ne mažiau kaip dvi funkcijos.
13. Reikalavimas grupuoti funkcijas pagal institucijos veiklos tikslus netaikomas:
13.1. bendresnio pobūdžio institucijų funkcijoms, kurios vienodai prisideda prie visų ar keleto institucijos veiklos tikslų pasiekimo;
14. Rekomendacijų 13 punkte nurodytos funkcijos dėstomos po sugrupuotų pagal institucijos veiklos tikslus funkcijų.
15. Ministerijoms būdingos, su Vyriausybės įstatyme nustatyta ministerijos paskirtimi susijusios ir vienodai prie visų ministerijos veiklos tikslų pasiekimo prisidedančios, tačiau jokiuose kituose teisės aktuose nenustatytos funkcijos (rengti ministrui pavestų valdymo sričių planavimo dokumentus, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jų įgyvendinimą; rengti Lietuvos Respublikos Seimo priimamų teisės aktų, Vyriausybės nutarimų, sprendimų ir rezoliucijų, kitų teisės aktų ministerijos kompetencijai priskirtais klausimais projektus ir koordinuoti (organizuoti) jų įgyvendinimą; perkelti į nacionalinę teisę ir įgyvendinti Europos Sąjungos teisę (acquis), ir pan.) dėstomos po ministerijos veiklos tikslų.
16. Institucijos nuostatuose neturi būti dėstomos institucijos bendrosios (vidaus administravimo) funkcijos.
17. Skyriuje „Institucijos teisės“ išvardijamos institucijos teisės, kurios užtikrina, kad būtų pasiekti institucijų veiklos tikslai ir atliktos nustatytos funkcijos. Institucijos teisės turi būti išdėstytos veiksmažodžio bendratimi, pažodžiui nekartojant institucijai nustatytas funkcijas apibrėžiančių formuluočių.
18. Dėstant institucijos teises, turi būti:
18.1. nurodomos pagrindinės visoms institucijoms būdingos teisės (gauti institucijos funkcijoms atlikti reikalingą informaciją, suderinus su atitinkamų organizacijų vadovais, pasitelkti šių organizacijų specialistus sprendžiamoms institucijos problemoms nagrinėti, sudaryti sutartis, darbo grupes ir pan.);
18.2. pateikiamos blanketinės nuorodos į aukštesnės galios teisės aktus, kurie institucijai suteikia specialias teises (nurodant, kad institucija turi teisės akte, į kurį pateikiama blanketinė nuoroda, jai nustatytas teises);
19. Skyriuje „Institucijos veiklos organizavimas“ turi būti:
19.1. nurodyti institucijos planavimo dokumentai (t. y. strateginis ir (ar) metinis veiklos planas) ir juos tvirtinantis subjektas;
19.3. nurodoma institucijos vadovybė, jos skyrimo, atleidimo, pavadavimo tvarka, pavaldumas, atskaitomybė:
19.4. nurodoma institucijos vadovo kompetencija, išvardijant pagrindines jo funkcijas:
19.4.1. ministerijoje – ministro, viceministrų ir ministerijos kanclerio (apibrėžiant ministro, viceministrų ir ministerijos kanclerio kompetenciją, nurodoma, kad ministras, viceministrai ir ministerijos kancleris vykdo Vyriausybės įstatymu, kitais įstatymais ir Vyriausybės nutarimais jiems nustatytas funkcijas);
19.5. kiti institucijos organai, jei pagal aukštesnės galios teisės aktus tokie organai sudaromi (ministerijos, Vyriausybės įstaigos ar įstaigos prie ministerijos kolegijos, kiti valdymo ir (ar) patariamieji organai), šių organų sudarymo tvarka ir kompetencija, sprendimų priėmimo tvarka. Nurodant kitų institucijos organų kompetenciją, turi būti išvardytos pagrindinės jų funkcijos;