LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO 2013 M. GRUODŽIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 4-1100 „DĖL VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ SPECIALIŲJŲ ĮPAREIGOJIMŲ NUSTATYMO IR INFORMACIJOS PATEIKIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2018 m. gegužės 7 d. Nr. 4-270
Vilnius
Pakeičiu Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymą Nr. 4-1100 „Dėl Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“:
1. Pakeičiu nurodytą įsakymą ir jį išdėstau nauja redakcija (Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos nauja redakcija nedėstomos):
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimo Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“ 4 punktu,
2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijas:
2.2. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:
„1. Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) skirtos padėti ūkinę komercinę veiklą vykdančioms valstybės valdomoms įmonėms (toliau – VVĮ), taip pat valstybės įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms, akcijų valdytojams (toliau – valstybei atstovaujanti institucija) identifikuoti VVĮ vykdomus specialiuosius įpareigojimus ir atskirai įvertinti finansinius rezultatus (pelną ar nuostolius), gautus VVĮ atliekant jai įstatymais ir kitais teisės aktais pavestas funkcijas (specialiuosius įpareigojimus ir valstybės pavestą komercinę funkciją).“
2.3. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:
„2. Komercinės veiklos ir specialiųjų įpareigojimų atskyrimas atliekant finansinės informacijos analizę pagal VVĮ funkcijas suteikia galimybę VVĮ valdymo organams, akcininkams ir kitiems finansinės informacijos naudotojams geriau suprasti VVĮ atliekamų įvairių funkcijų tipų įtaką VVĮ finansiniams rodikliams (pelningumui, efektyvumui ir kt.) ir šios informacijos pagrindu priimti kokybiškus valdymo sprendimus, skirtus veiklos skaidrumui ir efektyvumui didinti. Todėl VVĮ rekomenduojama įtraukti į apskaitą specialiųjų įpareigojimų finansinius rezultatus ir atskleisti specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų ir komercinės veiklos finansinę informaciją vadovaujantis Rekomendacijomis ir Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“, taip pat tobulinti savo finansinės informacijos paskirstymo pagal atliekamas funkcijas ir specialiųjų įpareigojimų finansinės informacijos atskleidimą įtvirtinančią apskaitos politiką, atsižvelgiant į poreikį įvertinti atskirų VVĮ atliekamų funkcijų finansinius rezultatus, ir, esant galimybei, plėtoti informacijos, reikalingos VVĮ atliekamoms funkcijoms, rinkimo, sisteminimo, valdymo, įvertinimo ir pateikimo (toliau – valdymo apskaita) sistemą.“
2.4. Pakeičiu 3 punktą ir jį išdėstau taip:
„3. Rekomendacijos parengtos atsižvelgiant į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO) parengtas gaires ir rekomendacijas, skirtas VVĮ valdymui gerinti, valdymo apskaitos organizavimo gerąją praktiką bei Tarptautinės apskaitos standartų valdybos leidžiamus Tarptautinės finansinės atskaitomybės standartus (toliau – TFAS).“
2.5. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:
2.6. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:
„7. Rekomendacijose vartojamos sąvokos:
7.1. Akcijų valdytojas – kaip apibrėžta Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 665 „Dėl Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos aprašo patvirtinimo“.
7.2. Funkcija – VVĮ vykdoma veikla, kuriai valstybei atstovaujanti institucija nustato atskirus veiklos vykdymo reikalavimus, o jos finansiniai rezultatai įvertinami atskirais rodikliais, kuriai vykdyti skiriami reikšmingi VVĮ materialiniai, finansiniai ir (arba) žmogiškieji ištekliai ir kurios vykdymas turi esminę įtaką VVĮ veiklos rezultatams ir kurios kainodara iš esmės skiriasi nuo kitos VVĮ vykdomos veiklos kainodaros.
7.3. Nepriklausomas reguliatorius – valstybės institucija, kuri neįgyvendina VVĮ savininko teisių ir kuriai teisės aktais yra pavesta reguliuoti tam tikrų veiklų kainas bei vykdymo sąlygas.
7.4. Sąnaudų apskaitos sistema – valdymo apskaitos dalis, apimanti VVĮ sąnaudų apskaitą ir paskirstymą, taip pat sąnaudų apskaitos ir paskirstymo principus, metodus ir taisykles, skirtas VVĮ sąnaudų apskaitai ir paskirstymui tarp įvairių VVĮ atliekamų funkcijų tvarkyti ir finansinėms ataskaitoms sudaryti ir pateikti.
7.5. Valstybės pavesta komercinė funkcija – funkcija, kurią atlikti VVĮ, vadovaudamasi įstatymais arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, turi išskirtines teises ir už kurios atlikimą pajamos yra gaunamos tiesiogiai iš paslaugos vartotojų, o paslaugos įkainius nustato nepriklausomas reguliatorius, įtraukęs pelno maržą, kuri leidžia padengti įmonės alternatyviuosius kaštus.
7.6. Valstybės valdoma įmonė – kaip apibrėžta Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 631 „Dėl Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos aprašo patvirtinimo.“
2.7. Pakeičiu II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.8. Pakeičiu 8 punktą ir jį išdėstau taip:
„8. Laikoma, kad VVĮ vykdo specialųjį įpareigojimą, jeigu pareiga atlikti tam tikrą aiškiai apibrėžtą funkciją yra nustatyta įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose ir atliekant šią funkciją yra tenkinamas bent vienas iš šių kriterijų:
8.4. su funkcijos atlikimu susijusią kainodarą reglamentuoja įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, o į nustatomą prekės ar paslaugos kainą pelno marža neįskaičiuojama arba ribojama taip, kad neleidžia padengti alternatyviųjų kaštų;
2.9. Papildau 81 punktu:
„81. Funkcijos priskyrimas specialiesiems įpareigojimams, sprendžiant, ar funkcija atitinka bent vieną iš Rekomendacijų 8.1–8.5 nurodytų kriterijų, galimas tik gavus raštišką VšĮ „Stebėsenos ir prognozių agentūra“ suderinimą. Valstybės pavesta komercinė funkcija nelaikoma specialiuoju įpareigojimu.“
2.10. Pakeičiu III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.11. Pakeičiu IV skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.12. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:
„12. Pildant Formą, konkreti VVĮ funkcija gali būti priskirta tik vienam funkcijų tipui (specialiajam įpareigojimui, valstybės pavestai komercinei funkcijai arba komercinei funkcijai). Jeigu nėra aišku, kuriam funkcijų tipui priskirti konkrečią funkciją, ji gali būti skaidoma į atskiras smulkesnes funkcijas, kurios pagal savo savybes aiškiai atitiktų vieną iš funkcijos tipų.“
2.14. Pakeičiu V skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.15. Pakeičiu 14 punktą ir jį išdėstau taip:
2.16. Pakeičiu 17.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„17.1. Pajamų priskyrimas. Kiekvienam funkcijų tipui priskiriamos tiesiogiai su jų atlikimu susijusios pajamos (pvz., atliekant komercines funkcijas, valstybės pavestas komercines funkcijas ar specialiuosius įpareigojimus gautos pajamos už suteiktas paslaugas ar parduotą produkciją). Jeigu VVĮ:
17.1.1. vykdydama specialųjį įpareigojimą teikia tam tikras paslaugas be užmokesčio ir negauna jokios kompensacijos, tokiai funkcijai pajamos nėra priskiriamos;
17.1.2. vykdo specialųjį įpareigojimą ir šią funkciją atliekant jos patiriami nuostoliai yra kompensuojami, kompensacijos įtraukimas į finansinės informacijos paskirstymą pagal atliekamas funkcijas turėtų atitikti VVĮ finansinėse ataskaitose taikomus tokios kompensacijos įtraukimo į apskaitą principus;
17.1.3. teikia kompleksines paslaugas, kurios pagal savo pobūdį priskirtinos skirtingų tipų funkcijoms, ir už tokias paslaugas nustatomas vienas kompleksinis įkainis, VVĮ pajamos turėtų būti paskirstomos pagal skirtingų tipų funkcijas, atsižvelgiant į įkainio struktūrą (t. y. išskaidžius kompleksinės paslaugos įkainio dalis į dedamąsias pagal skirtingus funkcijų tipus);
17.1.4. konsoliduoja dukterinių įmonių finansinę informaciją, ši finansinė informacija taip pat skirstoma pagal funkcijų tipus, t. y. konsolidavimo metu neeliminuotos dukterinių VVĮ pajamos, įtrauktos į konsoliduotąją finansinę ataskaitą, priskiriamos atitinkamam (konsoliduotos grupės) verslo segmentui.“
2.17. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:
„21. VVĮ balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitoje pateiktos finansinės informacijos paskirstymo pagal VVĮ atliekamas funkcijas rezultatai pateikiami užpildant Finansinės informacijos (iš balanso) pagal atliekamas funkcijas pateikimo ir Pelno (nuostolių) ataskaitos finansinės informacijos pagal atliekamas funkcijas pateikimo formas (Rekomendacijų 2 ir 3 priedai). Šiose formose nurodant į VVĮ finansines ataskaitas neįskaičiuojamus funkcijų rodiklius, nurodomos sąnaudos arba pajamos, kurios neįtraukiamos į galutinę audituojamą pelno (nuostolių) ataskaitą (pvz., sąnaudos kompensuojamos iš biudžeto), ar turtas, kuris dalyvauja vykdant specialųjį įpareigojimą, bet nėra įtrauktas į galutinį audituojamą balansą (t. y. užbalansinis), ar kitos į galutines finansines ataskaitas neįtraukiamos eilutės.“
2.18. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:
„22. Rekomendacijų 21 punkte nurodytose formose pateikiamų visų VVĮ specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų, komercinių funkcijų ir nepaskirstytos dalies finansinių rodiklių suma turi būti lygi VVĮ finansinių ataskaitų atitinkamuose straipsniuose pateiktų finansinių rodiklių sumai, t. y. visų specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų, komercinių funkcijų ir nepaskirstytos dalies pajamos, sąnaudos ir pelnas (nuostoliai) turi būti lygūs atitinkamų pelno (nuostolių) ataskaitos straipsnių, turtas ir įsipareigojimai – atitinkamų balanso straipsnių sumoms.“
2.20. Pakeičiu VI skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.21. Pakeičiu VII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
2.22. Pakeičiu VIII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
Valstybės valdomų įmonių specialiųjų
įpareigojimų nustatymo ir informacijos
pateikimo rekomendacijų
1 priedas
(Atliekamų funkcijų pagal kriterijus ir požymius formos pavyzdys)
_______________________________________________
(valstybės valdomos įmonės (toliau – VVĮ) pavadinimas)
ATLIEKAMŲ FUNKCIJŲ APRAŠYMAS PAGAL KRITERIJUS IR POŽYMIUS
Eil. Nr. |
Funkcija (nurodyti visas reikšmingas įmonės atliekamas funkcijas) |
Funkcijos tipas (įrašyti tik vieną: komercinė funkcija, valstybės pavesta komercinė funkcija arba specialusis įpareigojimas) |
Teisės aktas, kuriuo VVĮ įpareigota atlikti funkciją, neprivalomą kitiems ūkio subjektams |
Teisės aktas, kuris reguliuoja VVĮ teikiamų prekių ar paslaugų kainodarą |
Specialiųjų įpareigojimų kompensavimo būdas |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų
nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų
2 priedas
(Finansinės informacijos (iš balanso) pagal atliekamas funkcijas pateikimo formos pavyzdys)
______________________________________________
(valstybės valdomos įmonės pavadinimas)
FINANSINĖS INFORMACIJOS (IŠ BALANSO) PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS PATEIKIMAS
Rodiklis |
1 funkcija |
n – toji funkcija |
Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas |
Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas |
|||
Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
||||
Turtas iš viso |
|
|
|
|
|
|
|
Nuosavas kapitalas |
|
|
|
|
|
|
|
Dotacijos, subsidijos |
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso įsipareigojimų |
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praėję finansiniai metai |
||||||
Turtas iš viso |
|
|
|
|
|
|
|
Nuosavas kapitalas |
|
|
|
|
|
|
|
Dotacijos, subsidijos |
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso įsipareigojimų |
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų |
|
|
|
|
|
|
Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų
nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų
3 priedas
(Pelno (nuostolių) ataskaitos finansinės informacijos pagal atliekamas funkcijas pateikimo formos pavyzdys)
______________________________________________
(valstybės valdomos įmonės pavadinimas)
PELNO (NUOSTOLIŲ) ATASKAITOS FINANSINĖS INFORMACIJOS PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS PATEIKIMAS
Rodiklis |
1 funkcija |
n – toji funkcija |
Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas |
Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas |
|||
Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas |
||||
Pardavimo pajamos |
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos |
|
|
|
|
|
|
Pardavimo savikaina |
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina |
|
|
|
|
|
|
Veiklos sąnaudos |
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių veiklos sąnaudos |
|
|
|
|
|
|
Nusidėvėjimas ir amortizacija |
|
|
|
|
|
|
|
Dotacijos, susijusios su pajamomis |
|
|
|
|
|
|
|
Pelnas prieš apmokestinimą |
|
|
|
|
|
|
|
Grynasis pelnas |
|
|
|
|
|
|
|
Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise (pildyti tik VĮ teisinę formą turinčioms įmonėms) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praėję finansiniai metai |
||||||
Pardavimo pajamos |
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos |
|
|
|
|
|
|
|
Pardavimo savikaina |
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina |
|
|
|
|
|
|
|
Veiklos sąnaudos |
|
|
|
|
|
|
|
Iš jų – vidinių sandorių veiklos sąnaudos |
|
|
|
|
|
|
|
Nusidėvėjimas ir amortizacija |
|
|
|
|
|
|
|
Dotacijos, susijusios su pajamomis |
|
|
|
|
|
|
|
Pelnas prieš apmokestinimą |
|
|
|
|
|
|
|
Grynasis pelnas |
|
|
|
|
|
|
|
Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise (pildyti tik VĮ teisinę formą turinčioms įmonėms) |
|
|
|
|
|
|