TEISĖJŲ TARYBA
NUTARIMAS
DĖL ESMINIŲ KRITERIJŲ 2025–2026 METŲ PLANINIAMS KOMPLEKSINIAMS PATIKRINIMAMS ATLIKTI PATVIRTINIMO
2024 m. lapkričio 29 d. Nr. 13P-189-(7.1.2.)
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 120 straipsnio 1 dalies 27 punktu ir Administravimo teismuose nuostatų, patvirtintų Teisėjų tarybos 2015 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 13P-157-(7.1.2) „Dėl Administravimo teismuose nuostatų patvirtinimo“, 24 punktu, Teisėjų taryba
Patvirtinti Esminius kriterijus 2025–2026 metų planiniams kompleksiniams patikrinimams atlikti (pridedama).
PATVIRTINTA
Teisėjų tarybos 2024 m. lapkričio 29 d.
nutarimu Nr. 13P-189-(7.1.2.)
ESMINIAI KRITERIJAI 2025–2026 METŲ PLANINIAMS KOMPLEKSINIAMS PATIKRINIMAMS ATLIKTI
1. Bylų administracinės priežiūros apimtis, vykdymo būdai ir priemonės
Tikrinant teismo pasirinktas bylų administracinės priežiūros apimtis, vykdymo būdus ir priemones, reikalinga įvertinti pagal šiuos parametrus sugeneruotas bylas:
1.1. Bylos, gautos daugiau nei prieš vienus metus (nurodant konkrečius metus), ir kurios dar neišnagrinėtos tikrinimo metu (galimiems bylų nagrinėjimo vilkinimo atvejams išaiškinti);
1.2. Administracinių nusižengimų bylos ir baudžiamosios bylos, kuriose procesas nutrauktas, nes suėjo baudžiamosios atsakomybės senaties ar administracinės nuobaudos skyrimo terminai;
1.3. Bylų, kurių sutrumpintus išnagrinėjimo terminus nustato proceso bei kiti specialūs įstatymai, išnagrinėjimo termino laikymasis (pavyzdžiui: civilinės bylos dėl darbo teisinių santykių, dėl viešųjų pirkimų; baudžiamosios bylos, kuriose kaltinamieji ar nukentėjusieji yra nepilnamečiai, ikiteisminio tyrimo skundai dėl sulaikymo/suėmimo; administracinės bylos dėl užsieniečių teisinės padėties, dėl prieglobsčio, ir kt. Konkrečius bylų tipus ir kategorijas kiekvienas teismas nustato atsižvelgdamas į teismo specifiką bei teisės aktais nustatytą kompetenciją).
2. Bylų paruošimas teisminiam nagrinėjimui, nagrinėjimo kokybė ir proceso operatyvumas
Tikrinant, kaip laikomasi bylų paruošimo teisminiam nagrinėjimui, nagrinėjimo kokybės ir proceso operatyvumo reikalavimų, reikalinga įvertinti tokius aspektus:
2.1. Informavimo apie teismo posėdžius bei teismo procesinio dokumento kopijos/nuorašo išsiuntimo (įteikimo) proceso įstatymuose nustatyta tvarka laikymasis;
2.4. Bylų nagrinėjimo atidėjimo ir pertraukos paskelbimo praktikos (vilkinimo, aplaidumo) vertinimas;
3. Bylų nagrinėjimo organizavimas
Vertinant, ar bylų nagrinėjimo proceso valdymas teisme yra organizuojamas tinkamai, reikalinga atkreipti dėmesį į tokius aspektus:
3.1. Bylų paskirstymo tvarkos įvertinimas (ar nustatyta bylų paskirstymo tvarka aiškiai apibrėžia objektyvius ir pagrįstus bylų neskyrimo konkretiems teisėjams ar bylų paskyrimo konkretiems teisėjams pagrindus, ar bylų skirstymo metu naudojantis funkcijomis, leidžiančiomis bylą paskirti konkrečiam teisėjui arba bylos neskirti konkrečiam teisėjui, nurodomi pagrindai atitinka įstatyme ar teismo nustatytoje tvarkoje nurodytus pagrindus);
3.2. Bylų paskirstymo tvarkos laikymasis (ar bylas išnagrinėja tie teisėjai, kurie buvo paskirti naudojantis LITEKO bylų skirstymo moduliu, bylų paskyrimo rankiniu būdu priežastys, termino nuo bylos gavimo teisme iki teisėjo paskyrimo įvertinimas, teisėjo panaikinimo (pašalinimo) iš bylos kortelės, požymio „Privalo nagrinėti“, priežasties „Dėl krūvio išlyginimo“ naudojimo atvejai, teisėjų atmetimo (neskyrimo) priežastys, patvirtintų kolegijų narių pakeitimo atvejai, bylų skyrimo nagrinėti skubos tvarka pagrindai, teisėjui priskirtų nagrinėjamų bylų tipo ir specializacijas pakeitimo atvejai ir pagrindai, duomenų apie teisėjo teisėto nebuvimo darbe laikotarpių, komandiruotės laikotarpių, kt. tikrumas ir pagrįstumas, teisme taikomos darbo krūvio išlyginimo teisėjams praktikos, jos pagrįstumo ir formalizavimo, bylų skaičiaus ir (arba) jų sudėtingumo apskaičiavimo dokumentavimo ir atitikties realiai situacijai bylos paskirstymo momentu analizė, teisėjų atmetimo priežasčių, susijusių su posėdžių teismuose planavimu, įvertinimas);
3.3. Teisėjų specializacijos nustatymo tvarkos ir jos laikymosi skiriant teisėjus į specializacijas įvertinimas;
3.4. Ankstesniuose patikrinimo aktuose nustatytų teismo veiklos, organizuojant bylų nagrinėjimą, trūkumų šalinimas;
4. Darbas su Lietuvos teismų informacine sistema LITEKO
Tikrinant, kaip laikomasi darbo su LITEKO sistema reikalavimų, reikalinga įvertinti tokius aspektus:
4.1. Duomenų į LITEKO sistemą suvedimas, laikantis nustatytos tvarkos ir terminų, įskaitant neviešų duomenų tvarkymo LITEKO įvertinimą;
4.3. Žyminio mokesčio apskaitos taisyklių laikymasis dirbant LITEKO, įskaitant tų civilinių ir administracinių bylų, kuriose neatliktas žyminio mokesčio sudengimas ir neįvesta priežastis, kad nuo žyminio mokesčio sumokėjimo šalis atleista ar mokėjimas atidėtas, patikrinimą;
4.4. Atskirų tipų bei konkrečių kategorijų bylų registravimo praktikos įvertinimas (bylų atitikties bylų numerių šablonams patikrinimas);
5. Kitas teismo veiklos organizavimas
Tikrinant teismo vidinį ir išorinį administravimą, reikalinga įvertinti ir tokius aspektus:
5.1. Teismo, teismo rūmų, teisėjų darbo krūvių analizė, siekiant laiku sureguliuoti tolygų krūvio pasiskirstymą tarp teismo rūmų ir mažinti jo netolygumą;
5.2. Bylų srautų pokyčių teisme vertinimas ir reagavimas peržiūrint teismo teisėjų bei personalo darbo organizavimą;
5.3. Teismo darbuotojų naudojamų procesinių ir kitų dokumentų siuntimo būdų (paštu, per e-pristatymą, per LITEKO) efektyvumo vertinimas, be kita ko, siekiant nustatyti, ar ekonomiškai naudojamos teismo lėšos;