LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

l99l m. sausio 8 d. Nr. 22

Vilnius

 

Dėl žemės mokesčio apskaičiavimo tvarkos

 

Vykdydama Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos l990 m. spalio 3l d. nutarimą „Dėl Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo įsigaliojimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

l. Nustatyti, kad kalendorinių metų eigoje pasikeitus miestų gyventojų skaičiui, miesto tipo gyvenvietėms suteikus miestų statusą bei pasikeitus miestų ir miesto tipo gyvenviečių riboms, kas turi įtakos nustatant minimalius žemės mokesčio tarifus, žemės mokestis neperskaičiuojamas, o nauji minimalūs žemės mokesčio tarifai pradedami taikyti nuo vėlesnių metų sausio l dienos.

2. Nustatyti, kad visa žemė Lietuvos Respublikos miestuose ir miesto tipo gyvenvietėse apmokestinama minimaliu žemės mokesčio tarifu, kuris patikslinamas pagal urbanistinius ekologinius koeficientus.

3. Įpareigoti Statybos ir urbanistikos ministeriją iki l99l m. sausio l0 d. parengti miestų bei rajonų taryboms rekomendacijas dėl urbanistinių ekologinių koeficientų žemės mokesčio tarifams nustatymo ir taikymo Lietuvos Respublikos miestuose ir miesto tipo gyvenvietėse tvarkos.

4. Pavesti miestų ir rajonų valdyboms organizuoti šį darbą ir užtikrinti, kad urbanistiniai ekologiniai koeficientai būtų patvirtinti ir pranešti visiems žemės naudotojams (savininkams) ir valstybinėms mokesčių inspekcijoms iki l99l m. vasario l5 dienos.

5. Nustatyti, jog pasikeitus konkrečios vietovės urbanistinei ekologinei situacijai, miesto (miesto tipo gyvenvietės) urbanistiniai ekologiniai koeficientai patikslinami, kad ateinančiais metais būtų galima nustatyti žemės mokestį.

6. Patvirtinti Žemės kadastro duomenų žemės mokesčiui apskaičiuoti parengimo ir pateikimo nuostatus (pridedama).

7. Patvirtinti Žemės apmokestinimo tiems naudotojams, kurių žemės ūkio naudmenos dar neįvertintos, nuostatus (pridedama).

8. Patvirtinti Žemės mokesčio apskaičiavimo už gamtosaugos paskirties žemę metodiką (pridedama).

9. Pavesti Žemės ūkio ministerijai, suderinus su suinteresuotomis ministerijomis ir valstybinėmis tarnybomis, nustatyti žemės, naudojamos mokslo ir mokymo reikalams, naudotojus ir jų žemės plotus, kurie žemės mokesčiu neapmokestinami. Duomenis apie šiuos plotus tikslinti atsižvelgiant į mokslo ir mokymo raidą ar žemės naudojimo pasikeitimus. Teikti pranešimus apie tai vietos savivaldybėms, kurių administracinėje teritorijoje yra šios mokslo ir mokymo įstaigos, ir valstybinėms mokesčių inspekcijoms.

10. Pavesti miestų ir rajonų valdyboms nustatyti žemės mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo l99l metais terminus.

 

 

Lietuvos Respublikos

Ministrė Pirmininkė                                                                                                           K. Prunskienė

_________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1991 m. sausio 8 d. nutarimu Nr. 22

 

 

Žemės kadastro duomenų žemės mokesčiui apskaičiuoti

parengimo ir pateikimo nuostatai

 

1. Neapmokestinami, apmokestinami ir iš dalies apmokestinami žemės plotai nustatomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta šio įstatymo įgyvendinimo tvarka, panaudojant planinę kartografinę medžiagą, turimus valstybinės žemės apskaitos ir žemės įvertinimo duomenis.

2. Kolūkiams, tarpūkinėms įmonėms, žemės ūkio kooperatyvams, valstybiniams ūkiams, įmonių, įstaigų ir organizacijų pagalbiniams ūkiams ir kt. (toliau vadinama – žemės ūkio įmonės), valstiečių ūkiams, kolektyvinių sodų bendrijoms, kaimo gyventojų asmeniniams ūkiams suteikta, taip pat pirminio žemės naudotojo skirta antriniam naudotojui kolektyvinei ir individualiai daržininkystei, sodybiniams sklypams bei tarnybinėms žemės daloms ir kita žemė, naudojama žemės ūkio reikalams, sudaro žemės ūkio paskirties žemę.

3. Žemės mokesčiui apskaičiuoti būtini žemės kadastro duomenys apie kiekvieno apmokestinamo žemės naudotojo (savininko) žemės ūkio naudmenų plotus, jų pasiskirstymą atskirai pagal apmokestinamą, iš dalies apmokestinamą ir neapmokestinamą žemę ir žemės ūkio naudmenų našumo balas. Kartu nurodomi priemiestinėje zonoje esančių žemės naudotojų žemės mokesčio koeficientai pagal nuotolį nuo respublikos miestų ribų (iki 10 km) ir nuo kitų miestų ribų (iki 5 km). Šie žemės kadastro duomenys žemės mokesčiui apskaičiuoti žemės naudotojams įrašomi nustatyto pavyzdžio formoje (pridedama).

4. Žemės ūkio įmonių žemės kadastro duomenis parengia Respublikinis žemėtvarkos projektavimo institutas ir kasmet iki sausio 10 d. ir liepos 10 d. juos pateikia rajono valdybai. Valstiečių ūkių, kolektyvinių sodų bendrijų, miškų urėdijų ir ne žemės ūkio paskirties naudotojų, esančių rajono administracinėje teritorijoje, žemės kadastro duomenis žemės mokesčiui apskaičiuoti parengia rajono (miesto) valdybos žemėtvarkos tarnyba. Juridinių ir fizinių asmenų, turinčių žemę respublikos miesto administracinėje teritorijoje, žemės kadastro duomenis žemės mokesčiui apskaičiuoti parengia miesto valdyba. Fizinių asmenų, kuriems apylinkių Tarybos nustatytąja tvarka suteikė žemę asmeniniam ūkiui, žemės kadastro duomenis žemės mokesčiui apskaičiuoti pagal nustatytą formą parengia apylinkės viršaitis.

5. Parengtus žemės kadastro duomenis žemės naudotojams (juridiniams asmenims) ir valstybinei mokesčių inspekcijai rajono (miesto) valdyba pateikia kasmet iki sausio 15 d. ir liepos 15 dienos. Parengtus žemės kadastro duomenis fizinių asmenų žemės mokesčiui apskaičiuoti rajono valdybai ir valstybinei mokesčių inspekcijai apylinkės viršaitis ir miesto valdyba pateikia kasmet iki sausio 15 d. ir liepos 15 dienos.

6. Žemės naudotojams ir valstybinei mokesčių inspekcijai pakartotinai teikiami tik patikslinti žemės kadastro duomenys:

6.1. apie apmokestinamų žemės ūkio naudmenų plotus - pasikeitus žemėnaudų riboms, žemės ūkio naudmenų plotams, kitiems valstybinės žemės apskaitos duomenims ir apmokestinimo sąlygoms;

6.2. žemės ūkio naudmenų našumo balas – atlikus detalų dirvožemio sklypų vertinimą, atnaujinus dirvožemio tyrimo medžiagą, iš esmės pasikeitus žemėnaudų riboms, žemės ūkio naudmenų sudėčiai, atlikus iš valstybės lėšų melioracijos ar kitus žemės gerinimo darbus.

7. Žemės ūkio įmonių žemės ūkio naudmenų mokesčio tarifai nustatomi pagal 1990 metų žemės našumo įvertinimo duomenis. Žemės kadastro duomenų žemės mokesčiui apskaičiuoti parengimo ir pateikimo nuostatų

______________


 

priedas

 

Žemės kadastro duomenys žemės mokesčiui apskaičiuoti

 

Žemės naudotojas

Žemės suteikimo pagrindas (kai žemė suteikta po l99l m. sausio l d.

Bendras plotas

Iš jo žemės ūkio naudmenų

Iš to skaičiaus

Iš bendro ploto kitų žemės naudmenų

Iš jų

ŽŽemės ūkio naudmenų našumo balas

Priemiestinės zonos koeficientas

apmokestinamų

neapmokestinamų

apmokestinamų

nNeapmokestinamų

Pagal bazinį mokesčio tarifą

dėl žemės naudojimo apribojimų rekomenduojama mokestį mažinti

Karstinio regiono zonose

miško žemė

kita žemė

III

III- IV

30 %

10%

 

 

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1991 m. sausio 8 d. nutarimu Nr. 22

 

Žemės apmokestinimo tiems naudotojams, kurių žemės ūkio

naudmenos dar neįvertintos, nuostatai

 

1. Žemės naudotojai, kurių žemės ūkio naudmenos dar neįvertintos, yra: nedidelius plotus užimančios žemės ūkio įmonės (įmonių, įstaigų, organizacijų pagalbiniai ūkiai ir kt.); personalinės žemės ūkio įmonės (valstiečių ūkiai); kaimo gyventojų asmeniniai ūkiai; kolektyvinių sodų bendrijos; valstybinės miškų ūkio įmonės ir kitos ne žemės ūkio įmonės, įstaigos ir organizacijos, kurios savo žemę naudoja arba yra suteikusios antriniam naudotojui žemės ūkio paskirčiai (kolektyvinei ir individualiai daržininkystei, sodybiniams sklypams bei tarnybinėms žemės daloms); ne žemės ūkio paskirties žemės naudotojai, kuriems žemė suteikta iš buvusios žemės ūkio paskirties žemės (po 1991 m. sausio 1 dienos).

2. Valstiečių ūkiams, iki jiems pasibaigs žemės mokesčio lengvata (t. y. per trejus metus nuo žemės suteikimo), žemės ūkio naudmenų našumo balą apskaičiuoja Respublikinis žemėtvarkos projektavimo institutas.

3. Ne žemės ūkio įmonėms iš buvusios žemės ūkio paskirties žemės suteikiamų žemės sklypų našumo balą nustato Respublikinis žemėtvarkos projektavimo institutas rengiamuose žemės skyrimo (tarpūkinės žemėtvarkos) projektuose. Jeigu suteikiamame sklype nėra žemės ūkio naudmenų, žemė apmokestinama pagal minimalų mokesčio tarifą (Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo 2 priedėlis).

4. Visų Respublikos teritorijoje esančių kolektyvinių sodų, kuriems žemė suteikta iki 1991 m. sausio 1 d., žemės įvertinimui priimamas vidutinis našumas – 28 balai (žemės mokesčio tarifas - 42 rb/ha). Suteikiant žemę naujiems kolektyviniams sodams, našumo balas apskaičiuojamas žemės skyrimo (tarpūkinės žemėtvarkos) projekte.

5. Kitiems žemės naudotojams, jeigu jų žemės ūkio naudmenos nėra detaliai įvertintos, nustatomas orientacinis žemės ūkio naudmenų našumo balas:

5.1. žemės naudotojams, kurių sklypai įsiterpę į žemės ūkio įmonių žemėnaudas arba yra šalia jų, taikomas vidutinis šių žemės ūkio įmonių žemės ūkio naudmenų našumo balas;

5.2. žemės naudotojams, kurių sklypai yra miestų administracinėje teritorijoje, taikomas vidutinis rajono žemės ūkio įmonių žemės ūkio naudmenų našumo balas;

5.3. žemės naudotojams, kurių sklypai įsiterpę į valstybinius miškus ar kitą žemę, taikomas vidutinis rajono žemės ūkio įmonių žemės ūkio naudmenų našumo balas, sumažintas 30 procentų.

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1991 m. sausio 8 d. nutarimu Nr. 22

 

Žemės mokesčio apskaičiavimo už gamtosauginės paskirties

žemę metodika

 

1. Neapmokestinamą gamtosaugos paskirties žemę sudaro:

1.1. valstybiniai rezervatai, gamtos paminklų teritorijos, žemės plotai, įeinantys į gamtos paminklų apsaugos zonas, vandens telkinių pakrančių apsaugos juostos, infiltracinių vandenviečių sanitarinės apsaugos I zona;

1.2. valstybinių rezervatų apsaugos zonos, nacionalinių parkų, regioninių (gamtos) parkų, kraštovaizdžio (landšaftinių), landšaftinių-istorinių, geologinių, geomorfologinių, pedologinių, botaninių, botaninių-zoologinių, zoologinių, ornitologinių, entomologinių draustinių, botaninių draustinių – spanguolynų teritorijoje ir jų apsaugos zonose esančios ne žemės ūkio naudmenos.

2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir kitais normatyviniais aktais, nustatančiais ūkinės veiklos apribojimus, vietos savivaldybėms rekomenduojama gamtosaugos paskirties žemės naudotojams taikyti šias žemės mokesčio lengvatas:

2.1. už esančias intensyvaus eismo automobilių kelių sanitarinėje zonoje žemės ūkio naudmenas mokestį sumažinti 100 procentų;

2.2. už infiltracinių vandenviečių sanitarinės apsaugos II zonoje esančias žemės ūkio naudmenas mokestį sumažinti 30 procentų;

2.3. už botaninių, zoologinių, pedologinių draustinių teritorijoje esančias žemės ūkio naudmenas mokestį sumažinti 10 procentų.

3. Vietos savivaldybėms rekomenduojama taikyti žemės mokesčio lengvatas ir kitoms saugotinoms bei ribojamo naudojimo teritorijoms, atsižvelgiant į žemės naudojimo režimą ir saugomų objektų svarbą.

______________