LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2007 M. BALANDŽIO 6 D. ĮSAKYMO Nr. 3D-153 „DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2012 m. gruodžio 13 d. Nr. 3D-956
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 41-1562; 2012, Nr. 18-830, Nr. 67-3428):
1. Papildau 3 punktą šia dvidešimt trečiąja pastraipa (ankstesniąsias dvidešimt trečiąją–trisdešimt antrąją pastraipas atitinkamai laikau dvidešimt ketvirtąja–trisdešimt trečiąja pastraipomis):
2. Papildau šiuo 4.10 punktu:
3. Išdėstau 5.4 punktą taip:
„5.4. rengia ir suderinusi su valdymo institucija tvirtina pagal pavyzdinę paramos sutarties formą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, paramos sutarties formas pagal atskiras Programos priemones, jeigu yra poreikis, pagal pavyzdinę mokėjimo prašymo formą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, mokėjimo prašymų formas pagal atskiras Programos priemones ir pagal pavyzdines ataskaitų formas, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, galutinių projektų įgyvendinimo bei užbaigtų projektų metinių ataskaitų formas pagal atskiras Programos priemones;“.
4. Išdėstau 5.7 punktą taip:
„5.7. atlieka pateiktų paramos paraiškų vertinimą, tikrina, ar pareiškėjas atitinka nustatytas tinkamumo gauti paramą sąlygas bei nustatytus paramos paraiškų tinkamumo kriterijus, atlieka paramos paraiškų pirmumo vertinimą, patikras vietoje, rengia projektų vertinimo ataskaitas (šioms funkcijoms atlikti Agentūra gali pasitelkti nepriklausomus ekspertus) ir, atsižvelgdama į Programos priemonių įgyvendinimo taisykles, teikia jas valdymo institucijai, kai ji atlieka paramos paraiškų atranką arba pati atrenka paramos paraiškas, informaciją apie priimtą sprendimą dėl paramos paraiškų atrankos teikia valdymo institucijai;“.
5. Išdėstau 5.9 punktą taip:
„5.9. atlieka projektų, kuriems buvo skirta parama, priežiūrą, atlieka patikras vietoje, priima ir registruoja pateiktus mokėjimo prašymus ir kasmetinius prašymus, tikrina paramos gavėjų mokėjimo prašymuose, kasmetiniuose prašymuose arba paramos paraiškose pateiktos informacijos teisingumą ir nurodytų išlaidų arba prašomos paramos tinkamumą finansuoti, tiria pažeidimus, vertina projektų įgyvendinimo eigą bei galutinę projekto įgyvendinimo ir užbaigto projekto metinę ataskaitas, tikrina paramos gavėjų atitiktį projekto priežiūros rodikliams, esant poreikiui taiko priemones, skirtas paramos gavėjų atitikčiai projekto priežiūros rodikliams gerinti, prižiūri ir kontroliuoja šių priemonių įgyvendinimo eigą, užtikrina, kad visi patikrinimai, nustatyti Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktuose, būtų atlikti ir tinkamai dokumentuoti (šioms funkcijoms atlikti Agentūra gali pasitelkti nepriklausomus ekspertus);“.
6. Išdėstau 5.10 punktą taip:
„5.10. siekiant apsaugoti Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos finansinius interesus, administruojant paramą, išlaidoms, kurios susijusios su naujo statinio statybos, rekonstravimo ir kapitalinio remonto darbais, kilus įtarimui dėl taikytų padidintų kainų, gali atlikti tikrinimą vadovaudamasi statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo principais, darbo, medžiagų ir mechanizmų sąnaudų normatyvais bei skaičiuojamosiomis resursų kainomis, parengtomis teisės aktų nustatyta tvarka atestuotų ekspertizės įmonių, o esant įtarimui dėl nepagrįstai didelių kainų įsigyjant prekes ir paslaugas ar technikos / įrangos naujumo ir (arba) nusidėvėjimo – atlieka užsakomąją išlaidų skaičiuojamųjų kainų ekspertizę arba technikos / įrangos naujumo ir (arba) nusidėvėjimo ekspertizę, ar esant įtarimui dėl projekto ir (arba) investicijų atitikties Programos priemonės tikslams – atlieka užsakomąją projekto ir (arba) investicijų atitikties priemonės tikslams ekspertizę ir, vadovaudamasi jos rezultatais, priima galutinį sprendimą dėl tinkamų finansuoti išlaidų, nustatant paramos sumą ir tinkamumą (šioms funkcijoms atlikti Agentūra gali pasitelkti nepriklausomus ekspertus);“.
7. Papildau šiuo 5.23 punktu (ankstesnįjį 5.23 punktą atitinkamai laikau 5.24 punktu):
„5.23. rengia ir suderinusi su valdymo institucija tvirtina projekto priežiūros rodiklių reikšmių bei jų dydžių atitikties vertinimo tvarką, priemones, skirtas paramos gavėjų atitikčiai projekto priežiūros rodikliams gerinti, paramos gavėjų, neatitinkančių paramos paraiškoje nurodytų nustatytų privalomų projekto priežiūros rodiklių reikšmių ir priemonių, skirtų paramos gavėjų atitikčiai projekto priežiūros rodikliams gerinti, tvarką;
9. Papildau 23 punktą šiuo antruoju sakiniu:
10. Išdėstau 25 punktą taip:
„25. Paramos paraiškas kartu su reikalaujamais priedais ir (arba) pridedamais dokumentais iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūra (adresai nurodyti šių Taisyklių 262 punkte). Paramos paraiškos turi būti įteiktos pareiškėjo asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (paštu, per kurjerį, faksu, el. paštu ir kt.) paramos paraiškos nepriimamos.“
11. Išbraukiu 27.2 punkte žodžius „Jeigu paramos paraiškos originalo ir paramos paraiškos elektroninės versijos duomenys nesutampa, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu patvirtintu paramos paraiškos originalu.“
12. Papildau 29 punktą šiuo antruoju sakiniu:
14. Išdėstau 33 punktą taip:
„33. Paramos paraiškos gali būti pradėtos vertinti nelaukiant paramos paraiškų priėmimo termino pabaigos. Esant tęstiniam paraiškų priėmimo terminui paramos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 3 mėnesius nuo jos užregistravimo Agentūroje dienos, o esant baigtiniam paraiškų priėmimo terminui – ne ilgiau kaip 3 mėnesius nuo paramos paraiškų rinkimo laikotarpio pabaigos. Jei po paramos paraiškų priėmimo termino pabaigos yra skiriama papildomų lėšų priemonei finansuoti, paramos paraiškos, kurią finansuoti atsirado galimybė tik po papildomų lėšų skyrimo, vertinimas negali trukti ilgiau kaip 3 mėnesius nuo įsakymo dėl papildomų lėšų skyrimo įsigaliojimo dienos. Į 3 mėnesių paramos paraiškų vertinimo terminą neįskaičiuojamas paklausimų pareiškėjui, patikrų vietoje atlikimo bei ekspertizės atlikimo terminas. Atskirų Programos priemonių paramos paraiškų vertinimo terminai gali būti numatyti Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse.“
15. Išdėstau 34 punktą taip:
17. Išdėstau 37 punkto antrąjį sakinį taip:
18. Išdėstau 38 punktą taip:
20. Išdėstau 40 punkto antrąjį sakinį taip:
21. Išdėstau 44 punktą taip:
24. Išbraukiu 53 punkte žodžius:
28. Papildau 64 punktą šiuo antruoju sakiniu:
29. Papildau šiuo 651 punktu:
„651. Paramos paraiškų pirmumo eilė sudaroma vadovaujantis tik ta informacija, kurią pareiškėjas nurodė pateiktoje paramos paraiškoje. Paramos paraiškų pirmumo vertinimas atliekamas vadovaujantis informacija, pateikta paramos paraiškoje ir jos prieduose. Pateiktoje paramos paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros paklausimo po paramos paraiškos pateikimo Agentūrai dienos negali būti koreguojami ar tikslinami. Jeigu paramos paraiškoje ir jos prieduose nėra duomenų, kuriais vadovaujantis būtų galima nustatyti pareiškėjo atitiktį prioritetiniam atrankos kriterijui, laikoma, kad pareiškėjas jo neatitinka.“
30. Išdėstau 66 punktą taip:
„66. Tuo atveju, kai tinkamų finansuoti paramos paraiškų prašoma paramos suma viršija planuojamą skirti paramos sumą ir po paramos paraiškų priėmimo termino pabaigos nėra skiriama papildomų lėšų priemonei finansuoti, parama proporcingai mažinama visiems, tą patį prioritetinį kriterijų atitinkantiems tinkamiems gauti paramą pareiškėjams, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip.“
31. Papildau šiuo 781 punktu:
32. Papildau 83 punktą šiuo antruoju sakiniu:
33. Išdėstau 97 punktą taip:
„97. Agentūra, priėmusi sprendimą skirti paramą arba gavusi tokį valdymo institucijos sprendimą:
97.1. jeigu paramos sutarčiai parengti reikalingi papildomi duomenys ir (arba) dokumentai, per 3 darbo dienas išsiunčia pareiškėjui informacinį laišką, kuriame prašo per 10 darbo dienų nuo informacinio laiško gavimo dienos pateikti papildomus duomenis ir (arba) dokumentus. Paramos gavėjui juos atsiuntus, per 10 darbo dienų Agentūra pagal atitinkamai Programos priemonei taikomą pavyzdinės paramos sutarties formą, patvirtintą Agentūros nustatyta tvarka, parengia, suderina su pareiškėju paramos sutarties projektą ir kviečia pareiškėją atvykti į Agentūrą pasirašyti suderintos paramos sutarties ir nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos. Šalims susitarus arba jeigu pareiškėjui nustatytas įsipareigojimas, per 6 mėnesius nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, jei projekto dalis įgyvendinama skolintomis lėšomis, Agentūrai pateikti pasirašytą paskolos sutartį ar susitarimą dėl paskolos suteikimo projekto daliai finansuoti arba raštu patvirtinti, kad projektą ar atitinkamą projekto dalį įgyvendins nuosavomis lėšomis, terminai dėl duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo gali būti pratęsti;
97.2. jeigu paramos sutarčiai parengti papildomi duomenys ir (arba) dokumentai nereikalingi, per 10 darbo dienų pagal atitinkamai Programos priemonei taikomą pavyzdinės paramos sutarties formą, patvirtintą Agentūros nustatyta tvarka, parengia, suderina su pareiškėju paramos sutarties projektą ir kviečia pareiškėją atvykti į Agentūrą pasirašyti paramos sutarties ir nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutartį galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo pasiūlymo išsiuntimo dienos. Šalims susitarus arba jeigu pareiškėjui nustatytas įsipareigojimas, per 6 mėnesius nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, jei projekto dalis įgyvendinama skolintomis lėšomis, Agentūrai pateikti pasirašytą paskolos sutartį ar susitarimą dėl paskolos suteikimo projekto daliai finansuoti arba raštu patvirtinti, kad projektą ar atitinkamą projekto dalį įgyvendins nuosavomis lėšomis, šis terminas gali būti pratęstas;
34. Išdėstau 100 punkto pirmąjį sakinį taip:
„100. Šiame Taisyklių skyriuje nustatyta paramos paraiškų, kurios yra teikiamos pagal šias Programos priemones: Agrarinės aplinkosaugos išmokų programos „Kraštovaizdžio tvarkymas“, „Ekologinis ūkininkavimas“, „Tausojanti aplinką vaisių ir daržovių auginimo sistema“, „Rizikos“ vandens telkinių būklės gerinimas“, „Pirmas žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ (teikiant kasmetinę paramos paraišką įveisto miško priežiūros ir apsaugos bei prarastųjų pajamų kompensavimo išmokoms gauti), „Pirmas ne žemės ūkio paskirties ir apleistos žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ (teikiant kasmetinę paramos paraišką gauti įveisto miško priežiūros ir apsaugos kompensavimo išmokas), „Miškų aplinkosaugos išmokos“, „NATURA 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“, „NATURA 2000 išmokos“ „Išmokos ūkininkaujantiems vietovėse su kliūtimis, išskyrus kalnuotas vietoves“ administravimo tvarka.“ “
35. Išdėstau 106.3 punktą taip:
„106.3. nustačiusi neatitikimų, raštu ir (arba) elektroniniu paštu ar per informacines sistemas, jeigu asmuo sutiko, kad informacija jam bus teikiama tokiu būdu, informuoja pareiškėją apie nustatytus neatitikimus ir (arba) perduoda minėtą informaciją savivaldybei, kuriai pareiškėjas yra pateikęs paramos paraišką;“.
36. Išdėstau 106.6 punktą taip:
37. Išdėstau 108 punktą taip:
„108. Paramos gavėjas rengia ir Agentūrai teikia mokėjimo prašymus pagal paramos sutartyje arba paramos paraiškoje, jeigu paramos sutartis nesudaroma, nustatytą mokėjimo prašymų teikimo tvarkaraštį, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip. Mokėjimo prašymų teikimo tvarkaraštis gali būti keičiamas šių Taisyklių VIII skyriaus II skirsnyje nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymą turi įteikti paramos gavėjas asmeniškai ar per įgaliotą asmenį, išskyrus tuos atvejus, kai paramos gavėjas yra savivaldybė. Kitais būdais (paštu, per kurjerį, faksu, el. paštu ir t. t.) mokėjimo prašymai nepriimami.“
38. Išdėstau 109 punktą taip:
„109. Mokėjimo prašymo forma skelbiama ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse (ministerijos – www.zum.lt, Agentūros – www.nma.lt). Už paramos gavėjo pateiktų mokėjimo prašymų, kartu su mokėjimo prašymais pateikiamų išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų tikrinimą bei tinkamų finansuoti išlaidų nustatymą atsakinga Agentūra, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip.“
39. Įrašau 112 punkte vietoj žodžių „pagal projekto įgyvendinimo vietą“ žodžius „(adresai, nurodyti šių Taisyklių 262 punkte).“
40. Išdėstau 114 punktą taip:
„114. Užregistravus mokėjimo prašymą Agentūroje, vertinama jo administracinė atitiktis – nustatoma, ar mokėjimo prašymas yra tinkamai užpildytas ir ar pateikti visi mokėjimo prašyme nurodyti dokumentai. Tuo atveju, jei pareiškėjas pateikė ne visus mokėjimo prašyme nurodytus dokumentus ir (arba) mokėjimo prašymas netinkamai užpildytas, pareiškėjo prašoma pateikti trūkstamus dokumentus ir (arba) patikslintus duomenis ir nustatomas terminas, per kurį pareiškėjas turi trūkstamus dokumentus ir (arba) patikslintus duomenis pateikti. Per nustatytą laiką nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, mokėjimo prašymas atmetamas. Apie priimtą sprendimą atmesti mokėjimo prašymą Agentūra per 5 darbo dienas nuo priimto sprendimo atmesti mokėjimo prašymą parengia ir pareiškėjui išsiunčia raštą apie mokėjimo prašymo atmetimą, nurodydama mokėjimo prašymo atmetimo priežastis.“
41. Išdėstau 118 punktą taip:
„118. Įvertinusi mokėjimo prašymus, Agentūra pagal Lėšų Europos Sąjungos žemės ūkio fondų ir Europos žuvininkystės fondo priemonėms įgyvendinti išmokėjimo ir gavimo iš Europos Komisijos taisyklėse nustatytą tvarką perveda paramos lėšas paramos gavėjams. Tuo atveju, kai sudaroma paramos sutartis, Agentūra turi įvertinti mokėjimo prašymą ir paramos lėšas užsakyti per 30 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo užregistravimo Agentūroje datos, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip. Tuo atveju, kai paramos sutartis nesudaroma, Agentūra turi įvertinti mokėjimo prašymą ir paramos lėšas užsakyti per 20 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo užregistravimo Agentūroje datos, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip. Tuo atveju, kai prekių, paslaugų, darbų pirkimų dokumentai vertinti Agentūrai pateikti kartu su mokėjimo prašymu, mokėjimo prašymo vertinimo laikas pradedamas skaičiuoti nuo pirkimų dokumentų įvertinimo dienos. Tuo atveju, kai sudaroma paramos sutartis, Agentūra turi įvertinti pirkimo dokumentus per 15 darbo dienų nuo jų gavimo užregistravimo Agentūroje dienos ar prieigos prie Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos suteikimo dienos. Tuo atveju, kai paramos sutartis nesudaroma, Agentūra turi įvertinti pirkimo dokumentus per 3 darbo dienas nuo jų gavimo užregistravimo Agentūroje dienos ar prieigos prie Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos suteikimo dienos. Į mokėjimo prašymo ir pirkimo dokumentų vertinimo terminus neįskaičiuojamas paklausimų paramos gavėjui, patikrų vietoje, įtariamo pažeidimo tyrimo atlikimo bei ekspertizės atlikimo terminas. Avansinį mokėjimo prašymą Agentūra turi įvertinti ir paramos lėšas užsakyti per 15 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo užregistravimo Agentūroje datos. Jei ministerija, kaip asignavimų valdytojas, iš valstybės biudžeto negauna finansavimo paramai apmokėti, paramos lėšų užsakymo terminas atidedamas.“
42. Išdėstau 123.1 punktą taip:
„123.1. paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą iš nuosavų lėšų ir paramos sutartyje arba Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse, jeigu paramos sutartis nesudaroma, nustatytu periodiškumu Agentūrai teikia mokėjimo prašymus kartu su ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitų reikiamų dokumentų originalais arba kopijomis, patvirtintomis pareiškėjo parašu arba notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo nustatyta tvarka, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip;“.
43. Išdėstau 142 punktą taip:
„142. Šiame Taisyklių skyriuje nustatyta Programos priemonių „Agrarinės aplinkosaugos išmokos“, Agrarinės aplinkosaugos programos „Kraštovaizdžio tvarkymas“, „Ekologinis ūkininkavimas“, „Tausojanti aplinką vaisių ir daržovių auginimo sistema“, „Rizikos“ vandens telkinių būklės gerinimas“, „Pirmas žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ (teikiant kasmetinę paramos paraišką įveisto miško priežiūros ir apsaugos kompensavimo išmokoms gauti), „Pirmas ne žemės ūkio paskirties ir apleistos žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ (teikiant kasmetinę paramos paraišką įveisto miško priežiūros ir apsaugos bei prarastųjų pajamų kompensavimo išmokoms gauti), „Miškų aplinkosaugos išmokos“, „NATURA 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“, „NATURA 2000 išmokos“ „Išmokos ūkininkaujantiems vietovėse su kliūtimis, išskyrus kalnuotas vietoves“, kurioms taikomos reglamento (ES) Nr. 65/2011 II dalies I antraštinėje dalyje nustatytos administravimo ir kontrolės taisyklės, parama paramos gavėjams yra išmokama priėmus sprendimą skirti paramą. Iki sprendimo skirti paramą priėmimo turi būti atlikti visi EŽŪFKP reglamentuose nustatyti patikrinimai, privalomi atlikti iki paramos lėšų išmokėjimo.“ “
44. Išdėstau 183 punktą taip:
„183. Projektų priežiūros metu yra:
183.1. vykdoma projektui nustatytų tikslų (projekto pasiekimų bei rezultatų) siekimo stebėsena atsižvelgiant į nustatytą projektų įgyvendinimo tvarkaraštį, naudojant projektui skirtas paramos bei paramos gavėjo nuosavas lėšas;
183.3. kai projekto kontrolės laikotarpiu paramos gavėjai pagal Agentūros patvirtintą tvarką neatitinka projekto priežiūros rodiklių reikšmių, Agentūros nustatyta tvarka gali būti taikomos priemonės, skirtos paramos gavėjų atitikčiai projekto priežiūros rodikliams gerinti bei atliekama šių priemonių įgyvendinimo nuolatinė stebėsena ir kontrolė, paramos gavėjui teikiami pasiūlymai ir rekomendacijos dėl šių priemonių įgyvendinimo.“
45. Išdėstau 184 punktą taip:
„184. Projektų priežiūrai atlikti Agentūra naudojasi pareiškėjo teikiama informacija bei savo atliktų patikrinimų duomenimis: nagrinėjami paramos gavėjų pateikti mokėjimo prašymai, galutinės projektų įgyvendinimo ataskaitos, užbaigto projekto metinės ataskaitos, projektų patikrų vietoje rezultatai ir kita Agentūros gaunama informacija.“
46. Išdėstau 185 punktą taip:
48. Išdėstau 187 punktą taip:
„187. Bendruoju atveju, jeigu Programos priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenustatyta kitaip, paramos gavėjas Agentūrai teikia šias projekto ataskaitas:
187.2. po projekto pabaigos, kol sueis 5 arba 7 metai nuo paramos sutarties pasirašymo, per 4 mėnesius kiekvieniems kalendoriniams metams pasibaigus – užbaigto projekto metinę ataskaitą (tik su investicijomis susijusių Programos priemonių atveju, kai paramos gavėjas mažiausiai penkerius arba septynerius metus nuo sprendimo suteikti projektui paramą priėmimo įsipareigoja be rašytinio Agentūros sutikimo nekeisti remiamos veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo reikalavimų ir nuosavybės formos, neparduoti ir kitaip neperduoti kitam asmeniui už paramos lėšas įgytos nuosavybės, nenutraukti projekto veiklos, nekeisti projekto įgyvendinimo vietos).“
49. Išdėstau 188 punktą taip:
51. Išdėstau 189.3 punktą taip:
52. Papildau šiuo 191.5 punktu (ankstesnįjį 191.5 punktą atitinkamai laikau 191.6 punktu):
53. Išdėstau 196.1 punktą taip:
54. Išdėstau 196.2 punktą taip:
55. Išdėstau 197 punktą:
„197. Paramos gavėjui nesilaikant paramos suteikimo reikalavimų ir (arba) pažeidžiant paramos gavimo ir naudojimo sąlygas ir (arba) nesilaikant paramos paraiškoje numatytų reikalavimų ir (arba) prisiimtų įsipareigojimų, numatomos trys sankcijų rūšys – paramos sumažinimas, paramos neskyrimas ir paramos ar jos dalies susigrąžinimas:
197.1. paramos sumažinimas taikomas:
197.1.1. jeigu Agentūra patikrų vietoje metu nustato reikalavimų neatitinkančias išlaidas ir (arba) išlaidos buvo patirtos pažeidžiant pirkimų vykdymo tvarką;
197.1.2. pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą, paramos suma mažinama 0,5 proc. už kiekvieną pavėluotą darbo dieną. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo paramos sutartyje nustatytos datos. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami;
197.1.3. jeigu Agentūra, išnagrinėjusi paramos gavėjo mokėjimo prašymą, nustato, kad jame prašoma paramos suma daugiau kaip 3 proc. viršija paramos gavėjui mokėtiną sumą, nustatytą išnagrinėjus mokėjimo prašymo pagrįstumą, mokėtina paramos suma turi būti sumažinama tų abiejų sumų skirtumu, išskyrus atvejus, kai paramos gavėjas įrodo, kad ne dėl jo kaltės buvo įtraukta reikalavimų neatitinkanti suma;
197.1.5. kai paramos gavėjui dėl atitikties prioritetiniam kriterijui, kuriuo paramos gavėjas įsipareigojo pasiekti tam tikrą rezultatą, buvo skirta didesnė paramos suma nei ta, kuri būtų skirta nesant tokio paramos gavėjo įsipareigojimo ir prioritetinio kriterijaus rezultatas nepasiektas. Tokiu atveju paramos suma sumažinama ta dalimi, kuri buvo skirta papildomai atsižvelgiant į paramos gavėjo įsipareigojimą pasiekti atitinkamą prioritetinio kriterijaus rezultatą;
197.1.6. 0,2 proc. paramos sumos, jeigu paramos gavėjas projekto kontrolės metu pagal Agentūros patvirtintą tvarką neatitinka paramos gavėjo paramos paraiškoje nurodytų nustatytų privalomų projekto įgyvendinimo rodiklių reikšmių;
197.2. paramos neskyrimas taikomas, kai paramos gavėjas:
197.2.1. nepateikia mokėjimo prašymų paramos sutartyje ir (arba) paramos paraiškoje nustatyta tvarka;
197.2.2. teikdamas paramos paraišką ir (arba) vykdydamas paramos sutartį, pateikia neteisingą informaciją arba nuslepia informaciją, turinčią reikšmės priimant sprendimą suteikti paramą arba tinkamai kontroliuoti paramos sutarties vykdymą;
197.2.3. nevykdo paramos sutarties sąlygų ir (arba) paramos paraiškoje prisiimtų įsipareigojimų, susijusių su turto draudimu;
197.2.4. nesudaro sąlygų ar neleidžia asmenims, turintiems teisę tai daryti, apžiūrėti vietoje ir (arba) patikrinti, kaip įgyvendinamas projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po paramos suteikimo;
197.2.5. nevykdo paramos sutarties sąlygų ir (arba) paramos paraiškoje prisiimtų įsipareigojimų, nustatančių paramos gavėjui pareigą tvarkyti apskaitą taip, kad apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi ir palyginama, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams;
197.2.6. pažeidžia norminiuose teisės aktuose ir paramos sutartyje, jei tokia sutartis sudaroma, nustatytą dokumentų saugojimo tvarką;
197.2.7. sistemingai pažeidinėja aplinkos apsaugos, priešgaisrines, higienos, veterinarijos ir kitas taisykles, reglamentuojančias projekto vykdytojo veiklą;
197.2.8. be pateisinamos priežasties nepradeda vykdyti projekto per paramos sutartyje ir (arba) paramos paraiškoje nustatytą terminą;
197.2.11. nepasiekia prioritetinio kriterijaus rezultato, kurį įsipareigojo pasiekti ir dėl kurio buvo skirta parama, kaip tai numatyta Programos priemonių įgyvendinimo taisyklėse;
197.3. paramos ar jos dalies susigrąžinimas taikomas, kai paramos gavėjas:
197.3.1. vykdydamas projektą, pažeidė ES ar Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus, susijusius su projekto įgyvendinimu;
197.3.2. nustojo vykdyti projektą, negali pasiekti paramos sutartyje ir (arba) paramos paraiškoje nustatytų projekto uždavinių, tikslų;
197.3.3. negrąžina Agentūrai klaidingai apskaičiuotos ir pervestos į atsiskaitomąją sąskaitą paramos ir (arba) PVM, finansuojamo pagal Taisyklių 70 punktą, sumos;
197.3.4. neužtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti buvo prašoma paramos, nebūtų finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir EB fondų;
197.3.5. nevykdo reguliarios projekto įgyvendinimo stebėsenos, kad užtikrintų projekto įgyvendinimą, kaip numatyta paramos paraiškoje ir (arba) verslo plane;
197.3.6. prieštarauja dėl informacijos apie pateiktą paramos paraišką, nurodant pareiškėją, projekto pavadinimą, paramos paraiškos registracijos numerį ir prašomą ir (arba) gautą paramos sumą skelbimui Agentūros interneto svetainėje;
197.3.7. per penkerių ar septynerių metų laikotarpį nuo paramos sutarties pasirašymo ir (arba) paramos paraiškos pateikimo be rašytinio Agentūros sutikimo pakeičia remiamos veiklos pobūdį;
197.3.8. nesuderinęs su Agentūra, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises pagal paramos sutartį ir (arba) paraišką;
197.3.9. per penkerių ar septynerių metų laikotarpį nuo paramos sutarties pasirašymo ir (arba) paramos paraiškos pateikimo be rašytinio Agentūros sutikimo pardavė ar kitaip perleido iš paramos lėšų įsigytą turtą;
197.3.10. nesilaiko reikalavimo drausti savo žemės ūkio augalų pasėlius 2 (dvejų) metų laikotarpiui, t. y. jei nustatoma, kad po paramos sutarties pasirašymo paramos gavėjas praleido pirmąjį vienerių metų žemės ūkio augalų pasėlių draudimo laikotarpį, o po jo per dvejus iš eilės einančius žemės ūkio augalų pasėlių draudimo laikotarpius neapdraudė pasėlių nors vieną laikotarpį nuo galimų apdrausti rizikų, nors turėjo tokią galimybę;
197.3.11. nepasiekia prioritetinio kriterijaus rezultato, kurį įsipareigojo pasiekti ir dėl šio įsipareigojimo buvo skirta didesnė paramos suma nei ta, kuri būtų skirta nesant tokio paramos gavėjo įsipareigojimo. Tokiu atveju susigrąžinama paramos sumos dalis, kuri buvo skirta papildomai atsižvelgiant į paramos gavėjo įsipareigojimą pasiekti atitinkamą prioritetinio kriterijaus rezultatą;
197.3.12. nepasiekia prioritetinio kriterijaus rezultato, kurį įsipareigojo pasiekti ir dėl šio įsipareigojimo buvo skirta parama. Tokiu atveju susigrąžinama visa paramos suma;
197.3.13. projekto kontrolės metu pagal Agentūros patvirtintą tvarką neatitinka paramos gavėjo paramos paraiškoje nurodytų nustatytų privalomų projekto įgyvendinimo rodiklių reikšmių;
59. Įrašau 262 punkto lentelės trečiojo stulpelio ketvirtojoje eilutėje vietoj skaičių „(8 46) 431405“ skaičius „(8 46) 431402“.